DET ER ÅGE ÅLESKJÆR SOM HAR RETT. DEL 3

 

  

Det er mange som er imot Åge Åleskjærs undervisning. Han har kalt den for ”den nye reformasjonen”. Undertegnede har også arbeidet med de tankene som Åleskjær gir uttrykk for fra begynnelsen av 1980-tallet, og jeg er kommet fram til at mye av det, som Åleskjær står for, er rett. Vi er enige i det aller meste, men det er også en del ting vi ikke er enige i, men det skal jeg ikke ta opp i denne artikkelen.

   Åge Åleskjærs teologiske motstandere gir uttrykk for sin uenighet i en rekke blad og aviser. I Magazinet av den 15-3 skrev Øyvind Gaarder Andersen en artikkel: Barratt og Åleskjær. Der skriver han blant annet: ”Åleskjær mener også at N.T. formidler to forskjellige varianter av evangelium: Evangeliet til hedningene, etter Paulus, og evangeliet til de omskårne etter de andre forfatterne av NT.”

    ”Det å tale om to varianter av evangelium, ett for de omskårne og ett for hedningene skurer i forhold til Pauli skarpe avvisning av et annet evangelium ”skjønt det finnes ikke noe annet- det er bare noen som forvirrer dere”, sier han (Gal.1,6-7.)

 

   Til det første utsagnet av er det følgende å si: DEN STORE FEILEN, som teologene gjør, er at de ikke ser og forstår at Det Nye Testamente beskriver det teologiske innholdet i TO TIDSPERIODER, som begge er forskjellige og har sin egen egenart. De to tidshusholdningene er:

 

a)     Rikets periode og

b)    Den kristne menighetens periode.

 

   Det er bare Paulus sine Skrifter, som er skrevet til den kristne menigheten. Det gjelder ikke Hebreerbrevet. Dette brevet ble sannsynligvis skrevet av Paulus mens han satt i fangenskap i Cæsarea ved Havet i årene 58-60. Dette er et brev til jødene om at nådetiden for opprettelsen av ”Riket for Israel” var slutt, og at det skulle være slutt på de messianske ordningene med ofringer og de forskjellige typer dåp, som tilhørte den messianske jødedommen. (Hebr. 5,12, 6,1-2, 8,13 og 9,10.)

   De andre brevene, som vi har i N.T., tilhører ikke den kristne menigheten, men de tilhører den messianske jødedommen. Dette betyr ikke at vi ikke kan bruke noe av innholdet i disse Skriftene, for det kan vi, men vi ser også at de i sin helhet ikke stemmer overens med den kristendomsformen, som Paulus gav oss.

 

   Det som kjennetegner de jødiske Skriftene, er det forholdet at jødene ble frelst ved troen på Jesus, men i vandringen som troende måtte de holde loven eller Jesu utvidelse av den, slik som den for eksempel kommer til uttrykk i Bergprekenen (Mat.5-7) og i ”Sletteprekenen (Luk.6,20-38.)

   Det som kjennetegner Paulus sin lære, er det forholdet at vi både er frelst, helliggjort og HERLIGGJORT i troen på Jesus. (Rom.8,29-30.) Vi er allerede her og nå satt inn i himmelen sammen med Jesus, og vi kan ikke komme ut derifra, for vi er en del av Jesu åndelige legeme.

 

   I følge den paulinske læren ligger HELE FRELSEN i Jesu forsoning. Frelsen består av tre deler, og det er:

 

a)     Rettferdiggjørelsen.

b)    Helliggjørelsen og

c)     Herliggjørelsen. (Se Romerbrevet 8,29-30.)

 

   Dette betyr at en som er en gjenfødt kristen, ikke kan falle ut av Guds frelsende og bevarende nåde. Selve kristenlivet kan være dårlig, men frelsen er sikret.

 

   I den messianske jødedommen ble man også frelst ved troen på Jesus, men i vandringen krevdes det at man holdt loven eller Jesu utforming av den. Det ble krevd både en ETISK RETTFERDIGGJØRELSE og en ETISK HELLIGGJØRELSE av menneskene. (Se Jakob 2,21-24.) Det må være slik når den jødiske loven ikke var tatt bort.

   Når vi gransker de jødiske Skriftene, ser vi at det stemmer, det som jeg har skrevet ovenfor. Vi skal bare ta med noen få eksempler som viser at dette er rett. ”Peter sa da til dem: Omvend dere, og enhver av dere la seg døpe på Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse, så skal dere få Den Hellige Ånd.” (Ap.gj.2,38.)

   ”for vi har fått del med Kristus, såfremt vi holder vår første fulle visshet fast inntil enden.” (Hebr.3,14.)

   ”Således også med troen: Har den ikke gjerninger, er den død i seg selv.” (Jak.2,17.)

   ”Derfor, brødre, legg enn mer vinn på å gjøre deres utvelgelse fast! For når dere GJØR DISSE TING, da skal dere ingensinne snuble.” (2.Pet.1,10.)

   ”dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet.” 1.Joh.1,9.)

   ”Bli våken! Og styrk det annet, som var på vei til å dø! For jeg har ikke funnet dine gjerninger fullkomne for min Gud.” (Joh.Åp.3,2.)

 

   Til det andre utsagnet er det følgende å si: Ordet ”evangelium” betyr ”godt budskap”. Det er i det hele 8 forskjellige evangelier som blir omtalt i N.T, så det som Øyvind Gaarder Andersen sier om dette, blir altfor lettvint. Det som Paulus mente med dette utsagnet (Gal.1,6-7.), var at judaistenes eller den messianske menighetens evangelium ikke skulle forkynnes i Paulus sine forsamlinger. Vi må lære oss å fordele Guds ord på en rett måte. (Se min bok: Jødedom og Kristendom: Jesus og Paulus. Kapittel: De 8 evangeliene i N.T.)

 

Tingvoll den 18-3-07.

Oskar Edin Indergaard.

 

Back