top2.jpg - 4040 Bytes
Tidsperiodene er beskrevet i Bibelen.



Det er mer enn merkelig at mange kristen er imot at vi deler Bibelens innhold inn i tidsperioder, tidsaldere eller tidshusholdninger, for Bibelen selv operer med disse periodene. Det er særlig teologene som er imot dette.

Jeg vil sitere fra det som redaktør i Dagen Odd Sverre Hove skrev på lederplass den 12-6 i forbindelse med en gjennomgang over Israelsmisjonens nye prinsipperklæring: "… Det fjerde hovedkapitlet inneholder et berettiget oppgjør med det skotsk-amerikanske endetidsskjemaet som er kjent under navnet "dispensasonalismen".

Dette er en dårlig uttrykksmåte for hva "dispensasjonalismen" går ut på. Den angår ikke bare endetiden, men den deler faktisk hele Bibelens innhold inn i bestemte perioder, der Gud handler ulikt med både jøder og hedninger.

Det er vanlig å dele Bibelens innhold inn i følgende tidsperioder:

  1. Uskyldighetens periode.

  2. Samvittighetens periode.

  3. Perioden for menneskelig styre.

  4. Løftets periode.

  5. Sinai-paktens periode.

  6. Nådens periode.

  7. 1000 års-rikets periode.

  8. Tidsperiodene etter 1000 års-riket.

Selve ordet "dispensasjonalisme" går tilbake til det engelske ordet "dispensation", som igjen går tilbake til det greske ordet "aion". Dette ordet er galt oversatt i våre Bibler. Det skal ikke oversettes med "verden" eller med "evighet", men det skal oversettes med "tidsalder".

Carl Fredrik Wisløff sier i sin bok: Jeg vet på hvem jeg tror: " Bibelen taler ikke om tid og evighet, men derimot om tid og tidsaldere". (Se min bok: Kristendommens Jødiske Røtter. Kapittel: Betydningen av ordene "olam" og "aion".

Det nye Testamente sier følgende om tidsaldrene:

  1. Det er Gud som har skapt TIDSALDRENE. "som han har satt til arving over alle ting, ved hvem han og har gjort tidsaldrene." (Hebr.1,2.)

  2. Gud har uttatt den kristne menigheten FØR TIDSALDRENE. "Dog visdom taler vi blant de fullkomne, men en visdom som ikke tilhører denne tidsalderen eller denne tidsalderens herrer, de som forgår, men som en hemmelighet taler vi Guds visdom, den skjulte, som Gud før tidsaldrene av har forut bestemt til vår herlighet." (1.Kor.2,6-7.)

  3. Gud skal fri oss ut fra den NÆRVÆRENDE ONDE TIDSALDEREN. "han som gav seg selv for våre synder for å fri oss ut av den nærværende onde tidsalderen etter vår Guds og Faders vilje." (Gal.1,4.)

  4. 1000 års-riket er kalt for DEN KOMMENDE TIDSALDEREN. "og har smakt Guds gode ord og den kommende tidsalderens krefter, og så faller fra, atter kan fornyes til omvendelse." (Hebr.6,5.)

  5. Gud skal vise sin nådes overvettes store rikdom mot oss i Kristus i DE KOMMENDE TIDSALDERE." (Ef.2,7.)

  6. Satan er kalt DENNE TIDSALDERENS GUD. "i hvem, denne tidsalderens gud har forvandlet de vantroes sinn (tanker) for at lyset fra evangeliet om Kristi herlighet, hans som er Guds bilde, ikke skal skinne for dem." (2.Kor.4,4.)

  7. Etter 1000 års-riket kommer TIDSHUSHOLDNINGEN I TIDENES FYLDE. "om en husholdning (gr.oikonomia) i tidenes fylde: at han ville samle alt i Kristus, både de som er på jorden og de som er i himmelen." (Ef.1,10.)

Jeg kunne ha skrevet mye mer om alt dette. Det har jeg også gjort i mange andre sammenhenger, så det vil jeg ikke gjøre her. Men jeg vil bare stille følgende spørsmål til Odd Sverre Hove: Hva vil du gjøre med de Bibel-stedene, som jeg har sitert ovenfor, og som uten tvil viser, at Guds ord er oppdelt i forskjellige tidsperioder? Hvordan vil du fortolke dem?


Tingvoll den 14-6-04.


Med vennlig hilsen: Oskar Edin Indergaard.