Tidsperiodene er
beskrevet i Bibelen. Det er mer enn merkelig at mange kristen er imot at vi deler Bibelens innhold inn i tidsperioder, tidsaldere eller tidshusholdninger, for Bibelen selv operer med disse periodene. Det er særlig teologene som er imot dette. Jeg vil sitere fra det som redaktør i Dagen Odd Sverre Hove skrev på lederplass den 12-6 i forbindelse med en gjennomgang over Israelsmisjonens nye prinsipperklæring: "… Det fjerde hovedkapitlet inneholder et berettiget oppgjør med det skotsk-amerikanske endetidsskjemaet som er kjent under navnet "dispensasonalismen". Dette er en dårlig uttrykksmåte for hva "dispensasjonalismen" går ut på. Den angår ikke bare endetiden, men den deler faktisk hele Bibelens innhold inn i bestemte perioder, der Gud handler ulikt med både jøder og hedninger. Det er vanlig å dele Bibelens innhold inn i følgende tidsperioder:
Selve ordet "dispensasjonalisme" går tilbake til det engelske ordet "dispensation", som igjen går tilbake til det greske ordet "aion". Dette ordet er galt oversatt i våre Bibler. Det skal ikke oversettes med "verden" eller med "evighet", men det skal oversettes med "tidsalder". Carl Fredrik Wisløff sier i sin bok: Jeg vet på hvem jeg tror: " Bibelen taler ikke om tid og evighet, men derimot om tid og tidsaldere". (Se min bok: Kristendommens Jødiske Røtter. Kapittel: Betydningen av ordene "olam" og "aion". Det nye Testamente sier følgende om tidsaldrene:
Jeg kunne ha skrevet mye mer om alt dette. Det har jeg også gjort i mange andre sammenhenger, så det vil jeg ikke gjøre her. Men jeg vil bare stille følgende spørsmål til Odd Sverre Hove: Hva vil du gjøre med de Bibel-stedene, som jeg har sitert ovenfor, og som uten tvil viser, at Guds ord er oppdelt i forskjellige tidsperioder? Hvordan vil du fortolke dem?
Tingvoll den 14-6-04.
Med vennlig hilsen: Oskar Edin Indergaard. |