TIDSPERIODENE
I BIBELN
Hans Kvamme har bedt meg i telefonsamtale om å
kommentere hans artikkel: Bibelen motsier ikke seg
selv. Den stod i Dagen den 15-3. Hans artikkel var opprinnelig stillet til meg,
men redaktøren hadde forandret dette.
Kjære Hans Kvamme. Jeg skal svare deg i
punkter:
1)
Overskriften på
din artikkel er ikke korrekt. Bibelen motsier ofte
seg selv. Det er bare når vi deler Bibelens innhold inn i tidsperioder at den
ikke motsier seg selv.
2)
Det er ikke
korrekt at det var Darby og Scofield
som ”oppfant” tidsperiodene i Bibelen. Det var ikke de som ”oppfant”
tidsperiodene, men det var de som gjenoppdaget dem som en viktig del av
Bibelens struktur. Dette har vi holdt med hele tiden gjennom Bibelens historie.
Det er også reformasjonen et bevis på.
Rabbinerne
regnet med tidsperiodene, og det må også vi gjøre.
3)
Paulus regnet med
tidsperiodene. Han hadde fått en spesiell tidshusholdning av Gud, der både
jøder og hedninger var stilt på lik linje med hensyn til oppgaver og frelsen.
(Ef.3,1-10.)
Du
mener at i og med, at jødene og hedningene er stilt likt i denne
tidshusholdningen, så er dette et bevis på Riket for Israel er falt ut av de
bibelske tidsperiodene. Dette er svak eksegese. Riket for Israel er ikke falt
ut, men det er satt til side i inneværende tidsperiode. Etter den kristne
menighets tidsperiode, vil Rikets periode komme tilbake igjen.
4)
Vi skal ikke
forkynne den jødiske Torah for den kristne
menigheten. Den ble tatt bort ved Jesu forsoning, men den skal komme tilbake
igjen i fornyet utgave i Rikets tid. I inneværende tidsperiode skal vi forkynne
det generelle budskapet ved Guds ord og Paulus sin frelseslære.
Du mener at i og med, at Paulus skrev at
”det som betyr noe er å holde Kristi bud” (1.Kor.7,19.),
så er dette et bevis på at de ti bud ikke er opphevet i vår tid. De 10 bud som
sådanne er opphevet, for de er en del av Mose Torah,
men Paulus gjentok de fleste av de 10 bud i sin undervisning med unntak av sabbatsbudet og forbannelsen i 3. og 4.ætteledd for de som
hater Gud.
Hva som gjelder sabbaten, så tror også jeg
at det er den rette kviledagen for både Israel og den kristne menigheten. Det
var først på 300- tallet at dette ble forandret av den katolske kirken.
Du setter også likhetstegn mellom ”Kristi bud”
og de ”10 bud”. Det kan du ikke gjøre, for i Paulus sin nye Torah
for den kristne menigheten fins det ikke bare 10 bud, men 1040 bud og
forordninger.
5)
Misjonsbefalingen
i Mat.28,18-20.) er ikke den kristne menighets misjonsbefaling. Det er ikke
menigheten som har fått i oppdrag ”å gjøre alle folkeslag til Jesu disipler.”
Vi skal være med på å ta ut den kristne menigheten på basis av Paulus sin
forkynnelse og ikke Jesu og apostlenes forkynnelse, som angikk Riket for
Israel. Vår misjonsbefaling finner vi i 2.Kor.5,17-21.)
6)
Hva som gjelder
avslutningen av din artikkel, så henger dette utsagnet i løse luften. Du skrev:
”Det er også interessant at Jesus i Johannes Åpenbaring gir oss et helt annet
perspektiv på endetiden enn dispensasjonalismen.”
Det er ingen som kan forstå det som du skrev her, uten at du forklarerer det
nærmere.
Tingvoll
den 22-3. 2012.
Oskar
Edin Indergaard.
http://home.online.no/~oskaredi/