TIDSPERIODENE I BIBELN

 

 

 

 Hans Kvamme har bedt meg i telefonsamtale om å kommentere hans artikkel: Bibelen motsier ikke seg selv. Den stod i Dagen den 15-3. Hans artikkel var opprinnelig stillet til meg, men redaktøren hadde forandret dette.

   Kjære Hans Kvamme. Jeg skal svare deg i punkter:

 

1)   Overskriften på din artikkel er ikke korrekt. Bibelen motsier ofte seg selv. Det er bare når vi deler Bibelens innhold inn i tidsperioder at den ikke motsier seg selv.

2)   Det er ikke korrekt at det var Darby og Scofield som ”oppfant” tidsperiodene i Bibelen. Det var ikke de som ”oppfant” tidsperiodene, men det var de som gjenoppdaget dem som en viktig del av Bibelens struktur. Dette har vi holdt med hele tiden gjennom Bibelens historie. Det er også reformasjonen et bevis på.

Rabbinerne regnet med tidsperiodene, og det må også vi gjøre.

 

3)   Paulus regnet med tidsperiodene. Han hadde fått en spesiell tidshusholdning av Gud, der både jøder og hedninger var stilt på lik linje med hensyn til oppgaver og frelsen. (Ef.3,1-10.)

Du mener at i og med, at jødene og hedningene er stilt likt i denne tidshusholdningen, så er dette et bevis på Riket for Israel er falt ut av de bibelske tidsperiodene. Dette er svak eksegese. Riket for Israel er ikke falt ut, men det er satt til side i inneværende tidsperiode. Etter den kristne menighets tidsperiode, vil Rikets periode komme tilbake igjen.

 

4)   Vi skal ikke forkynne den jødiske Torah for den kristne menigheten. Den ble tatt bort ved Jesu forsoning, men den skal komme tilbake igjen i fornyet utgave i Rikets tid. I inneværende tidsperiode skal vi forkynne det generelle budskapet ved Guds ord og Paulus sin frelseslære.

       Du mener at i og med, at Paulus skrev at ”det som betyr noe er å holde Kristi bud” (1.Kor.7,19.), så er dette et bevis på at de ti bud ikke er opphevet i vår tid. De 10 bud som sådanne er opphevet, for de er en del av Mose Torah, men Paulus gjentok de fleste av de 10 bud i sin undervisning med unntak av sabbatsbudet og forbannelsen i 3. og 4.ætteledd for de som hater Gud.

   Hva som gjelder sabbaten, så tror også jeg at det er den rette kviledagen for både Israel og den kristne menigheten. Det var først på 300- tallet at dette ble forandret av den katolske kirken.

   Du setter også likhetstegn mellom ”Kristi bud” og de ”10 bud”. Det kan du ikke gjøre, for i Paulus sin nye Torah for den kristne menigheten fins det ikke bare 10 bud, men 1040 bud og forordninger.

 

5)   Misjonsbefalingen i Mat.28,18-20.) er ikke den kristne menighets misjonsbefaling. Det er ikke menigheten som har fått i oppdrag ”å gjøre alle folkeslag til Jesu disipler.” Vi skal være med på å ta ut den kristne menigheten på basis av Paulus sin forkynnelse og ikke Jesu og apostlenes forkynnelse, som angikk Riket for Israel. Vår misjonsbefaling finner vi i 2.Kor.5,17-21.)

 

6)   Hva som gjelder avslutningen av din artikkel, så henger dette utsagnet i løse luften. Du skrev: ”Det er også interessant at Jesus i Johannes Åpenbaring gir oss et helt annet perspektiv på endetiden enn dispensasjonalismen.” Det er ingen som kan forstå det som du skrev her, uten at du forklarerer det nærmere.

 

Tingvoll den 22-3. 2012.

 

Oskar Edin Indergaard.

 

http://home.online.no/~oskaredi/

 

 

oskaredi@online.no

 

                Back