SAMARBEIDET MELLOM PETER OG
PAULUS Den messianske menigheten og den kristne
menigheten er to forskjellige åndelige størrelser, som ikke
må blandes sammen. Den messianske menigheten bestod av jøder og
hedninger som tilhørte ”Riket for Israel”, mens den
kristne menighet består av jøder og hedninger (de siste er i
flertall) som tilhører Jesu legeme. I og med at disse to
åndelige størrelsene opererte i de delvis samme områdene
og i de delvis samme tidsrommene, så er det klart at det måtte
være et samarbeid mellom dem. I denne artikkelen vil vi beskrive
hvilket samarbeid det var, og på hvilke områder dette foregikk: 1.) "Jeg mener dette at enhver av
dere sier: Jeg holder meg til Paulus, jeg til Apollos, jeg til Kefas. Jeg til
Kristus." (1.Kor.1,12.) "Derfor rose ingen seg av
mennesker, for alt hører dere til, enten det er Paulus eller Apollos
eller Kefas, enten det er verden eller liv og død, enten det er det
som nå er, eller det som skal komme- alt hører dere til."
(1.Kor.3,21-22.) "Har vi ikke rett til
å føre med oss en søster som hustru, likesom de andre
apostler og Herrens brødre (de var også ute og reiste) og
Kefas?" (1.Kor. 9,5.) Disse
Skriftordene viser følgende forhold: a) At det var FORSKJELLIGE BUDSKAP, som var
representert i menigheten i Korint. Noen holdt seg til Jesu, noen holdt seg
til Peter, noen holdt seg til Apollos og andre igjen holdt seg til Paulus. b) At både apostlene og Paulus og hans
medarbeidere var ute på misjonsreiser. c) At de førte med seg sine koner og
andre medarbeidere, når de var ute og reiste. (Paulus var ikke gift.)
Det budskapet som Paulus forkynte, var den frie nådens budskap. Jesu
forsoning og Den Hellige Ånds komme var sentralt i denne forkynnelsen.
Den jødiske loven var ikke lenger aktuell for de kristne- verken som
forutsetning for frelsen eller i vandringen som troende. Dette betyr ikke at
vi ikke har lover, bud og regler i vår tidsperiode, men det betyr at
Loven som et ENHETLIG TROSSYSTEM er falt bort. Paulus opererte med over 400
bud og regler. Det
budskapet som Jesus, Peter og de andre apostlene forkynte, var knyttet til
Jesu forsoning, Den Hellige Ånds komme, til nåden og til
både Mose-loven og Jesu messianske lov. Det var Peter som først
introduserte evangeliet for hedningene. Dette gjorde han etter en
åpenbaring fra Gud. (Ap.gj.10.) Gud viste ham følgende ting: a) At det ikke lenger var noe som het rein
og urein mat. (v.10-16.) Dette synet pekte på den nye tiden som
lå foran. b) At hedningene ikke var ureine. (v.28.)
(Bibelen har aldri hevdet det, men det var fariseerene og de
Skrift-lærde som lærte det.) c) At han kunne ha samfunn med hedningene
som ikke hadde gått over til jødedommen. (Ap.gj.11,3.) Det evangeliet som
Peter forkynte for hedningene var den messianske jødedommen. At det er
riktig, ser vi klart av Peters forkynnelse. Han sa følgende om
frelsen: ”men blant ethvert folkeslag tar han (Gud) imot den som FRYKTER
HAM og GJØRE RETTFERDIGHET (HOLDER LOVEN.)” (Ap. Gj.10,35.) Tilt tross for at
Peter forkynte den messianske jødedommen i Kornelius sitt hus,
så ble Kornelius og hans venner tilhørende den kristne
menigheten. Da Peter forkynte
for dem, fikk de Den Hellige Ånd, og de talte med tunger og lovpriste
Gud uten at de var døpt på forhånd. (v.44-46.) Peter som ikke
visste hva som foregikk, beordret at de skulle la seg døpe. (v.47-48.)
Det hørte med til den messianske jødedommen. Peter var dermed
det redskapet som Gud brukte for å peke på den nye tiden som
lå foran. I og med at de messianske jødene godtok det som Peter
hadde gjort (Ap.gj.11,18.), åpnet dette veien
for det paulinske budskapet som ennå ikke var kjent. Det evangeliet
som Paulus forkynte, kalte han "MITT EVANGELIUM" eller "MINE
VEIER I KRISTUS". "Men han som er mektig til å styrke dere
etter mitt evangelium og Jesu kristi forkynnelse (fra himmelen), etter
åpenbaringen av den hemmelighet som har vært fortidd fra
tidsalderlige tider, men nå er kommet for lyset ved profetiske Skrifter
(Paulus sine Skrifter) etter den tidsalderlige Guds befaling kunngjort for
alle folk til å virke troens lydighet." (Rom.16,25-26.) "Derfor har jeg sendt
Timoteus til dere, han som er mitt elskede og trofaste barn i Herren, for at
han skal minne dere om mine veier i Kristus, således som jeg
lærer overalt i hver menighet." (1.Kor.4,17.) Paulus og Peter hadde et DELVIS
FORSKJELLIG BUDSKAP, men i Kristus var de en enhet. Derfor kunne de
også samarbeide. Jøder og hedninger er
LIKEVERDIGE BRØDRE i Jesus til tross for at de ikke hører med
til den samme frelsesforsamlingen. De har begge sitt frelsesfundament i Jesu
forsoning, og de er begge "I KRISTUS". Mens de messianske
jødene hørte med til Rikets forsamling og hadde en jordisk
tilknytning til Guds Rike, så hører den kristne menigheten til
en himmelsk forsamling, som har sitt hjem i det himmelske Jerusalem.
"Jeg var av utseende ukjent for kristne menigheter i Judea." (Gal.1,22.) "For dere, brødre,
er blitt etterfølgere av de Guds menigheter som er I KRISTUS JESUS i
Judea,…" (1.Tess.2,14.) "Lovet være
Gud og vår Herre Jesu Kristi Fader, han som har velsignet oss med all
åndelig velsignelse i himmelen I JESUS KRISTUS." (Ef.1,3.) En kan derfor si at den kristne
forsamlingen har et høyere kall enn det som jødene har. I ”1000
års-riket” skal disse to forsamlingene samarbeide. Den messianske
menigheten skal styre verden ut ifra Jerusalem mens den kristne menigheten
skal være med på å styre verden ut ifra den himmelske
verden. Etter at ”1000
års-riket” er endt, skal selve himmelen, som er Guds bolig, komme
ned på den nye jord, og da skal alle frelsesforsamlinger, som har
vært, være sammen i det himmelske Jerusalem. (Joh.Åp.21-22.) Den paulinske forkynnelsen
eller det kristne legemet begynte med Paulus omvendelse utenfor Damaskus I
ÅRET 37. Han sa selv at han var DEN FØRSTE, som ble frelst i den
kristne menigheten. "Det er et troverdig ord og fullt verd å motta
at Jesus Kristus kom til verden for å frelse syndere, og blant dem er
jeg den FØRSTE (gr.protos), men derfor fikk jeg miskunn for at Jesus
Kristus på meg FØRST (gr.protos) kunne vise hele sin
langmodighet, til et FORBILDE for dem som skulle tro på ham til et
tidsalderlig liv." (1.Tim.1,15-16.) Her kommer det tydelige fram at
Paulus var den FØRSTE, som ble frelst inn i den kristne menigheten.
Hva som gjelder det greske ordet "protos", så betyr det
"foran" eller "først". I 1.Tim.1,15
har Bibel-oversetterne oversatt dette ordet GALT. De har ment at Paulus var
den største synderen, men det kan ikke stemme. Det var mange syndere i
verden på Paulus sin tid som var større enn ham- for eksempel
keiser Nero. I 1.Tim.1,16
har Bibel-oversetterne oversatt dette ordet riktig. Vi må skille mellom det
profetiske programmet og de paulinske hemmelighetene. Det profetiske
programmet ble introdusert av profetene. Dette pekte på Israel og Guds
planer med landet og med folket. Døperen Johannes, Jesus og apostlene
førte dette videre. Englene kjente godt til det
profetiske programmet. De var ofte med på å introdusere det. Se
hvordan Daniel fikk åpenbart det profetiske programmet (Daniel
9,21-27.) I 1.Pet.
1,12 står det: "dette som englene attrår å skue inn i.
(De ser med iver inn i det profetiske programmet. De har god kjennskap til
det.) Hva som gjelder de
nytestamentlige hemmelighetene, så ble de introdusert bare av en mann,
og det var Paulus. Han gav det videre til sine medarbeidere. Han skrev 13
brev om disse hemmelighetene. Apostlene kjente heller ikke til
de paulinske hemmelighetene. Når de leste det som Paulus skrev om disse
tingene, så forstod de det ikke fullt ut, for det var ikke i samsvar
med det som de selv lærte. (2.Pet.3,15-16.) Englene forstod heller ikke
disse hemmelighetene. De måtte lære det av den paulinske
menigheten når den underviste om disse tingene. "for at Guds
mangfoldige visdom nå ved menigheten skulle bli kunngjort for maktene
og myndighetene i himmelen." (Ef.3,10.) Mens det profetiske ordet gjaldt
Israel, jødene og deres proselytter, så gjaldt hemmelighetene
både jødene og hedningene. De ble satt på LIK LINJE i
Paulus sin undervisning. Jødene hadde ikke lenger noen forrang framfor
jødene. (I ”1000 års-riket” skal igjen jødene
ha prioritet framfor hedningene.) "at dere sammen med alle de hellige
(både jøder og hedninger) må fatt hva BREDDE og LENGDE og
DYBDE og HØYDE der er." (Ef.3,18.) Dette betyr: a) BREDDEN går på det forholdet
at legemet består både av jøder og hedninger. b) LENGDEN går på Guds
tålmodighet. Han kunne ha dømt Israel og verden etter at de
begge ”folkegruppene” hadde forkastet ham, men han
innførte et nytt trossystem, nådenes tidshusholdning.
I dag er det nåde å få for alle- både syndere
og troende, for Gud vil at alle skal bli frelst og komme til ”sannhets
erkjennelse”. Gud griper ikke inn i vår tidsperiode slik som han
ofte gjorde før. Han dømmer ikke med det samme. Han er en Gud
som skjuler seg. c) DYBDEN går på Jesu forsoning.
Profetene visste at forsoningen gjaldt jødene. (Es.53), men de visste
ikke at det skulle komme en tid, da også hedningene skulle få del
i denne frelsen på et selvstendig grunnlag. d) HØYDEN går på Jesu
posisjon i himmelen. Han er HØYT HEVET OVER ALLE HIMLER. (Ef.4,10.) Vi
skal bli opphøyet til den samme himmelen i forbindelse med Jesu komme
for den kristne menigheten. På samme måten som Jesus ble
opphøyet til himmelen, skal også vi bli det. Paulus forstod ikke alle
sammenhenger med den kristne menighet fra begynnelsen av. Vi må huske
på at hele Bibelen er en fremadskridende åpenbaring. Ved siden av dette var
også Paulus sin undervisning en NY LÆRE, som ikke hadde
vært før. I de 6 første brevene som Paulus skrev, var det
EN DEL JØDISKE ELEMENTER, som ikke hører med til den kristne
menighets lære. Dette gjelder særlig vanndåpen,
omskjærelsen og tro som forutsetning for frelsen. (Se min bok: Matteus
Evangeliet. Jesu Liv og Lære.) Kraftgavene som helbredelse,
kraftige gjerninger og tungetale som forståelig språk ble
også dempet i Paulus sine siste brev, for da var nådetiden for
jødene slutt for denne gangen. Gud har bestandig handlet med
jødene i forhold til under og tegn. Dette betyr ikke at
nådegavene er falt bort i nåværende tidsperiode, men en del
av dem har fått en NY DREINING, for disse var først og fremst
bestemt for Israel og jødene. Når Paulus gjorde de samme
undergjerningene som apostlene, så skulle dette vise jødene at
Paulus sin lære var fra Gud. Nådetiden for opprettelsen
av Riket var slutt med Paulus sin omvendelse, men den messianske menigheten
levde videre. I året 58 brøt Paulus også sin avtale med
apostlene om at han ikke skulle forkynne for jødene i Israel.
(Ap.gj.21,17.) Det er de 7 siste brevene som Paulus
skrev, som er DEN ENDELIGE ÅPENBARINGEN av Paulus sin lære. De ble
skrevet i årene 60-67. De er Efeserbrevet, Filippenserbrevet,
Kolossenserbrevet, Titusbrev, 1. og 2.Timoteusbrev
og Brevet til Filemon. At Paulus gjennom hele sitt liv
deltok i de jødiske festene og tok del i de jødiske
renselsesskikkene, det kunne han gjøre som jøde. Han var fri
til dette. For Paulus var det viktigste å vinne så mange som
mulig for det kristne legemet. Det var et overordnet prinsipp i hans
forkynnelse og i hans vandring som troende. "og jeg ER BLITT SOM EN
JØDE FOR JØDENE, for å vinne jøder, for dem som er
under loven, som en som er under loven- om jeg enn ikke selv er under loven-
for å vinne dem som er under loven, for dem som er uten lov, er jeg
blitt som en som er uten lov- om jeg enn ikke er lovløs for Gud, men
lovbundet for Kristus, for å vinne dem som er uten lov." (1.Kor.9,20-21.) Det står i vers 20 at han
”er blitt SOM EN JØDE FOR JØDENE.” Dette betyr at
Paulus som tilhørte den kristne forsamlingen, er blitt som en
messiansk jøde for jødene, for å vinne så mange som
mulig av dem for Jesus. Han har dermed steget ut av sin
posisjon som tilhørende ”den nye skapningen”, for å
vinne jødene for Jesus. De jødene som
hører med til den kristne forsamlingen i dag, er også fri i
forhold til Mose-lovens bestemmelse. Det er blant annet samvittigheten som
regulerer disse forholdene. Før den kristne
menigheten kunne bli etablert, måtte både hedninger og
jøder bli forkastet av Gud. Det første skjedde ved Babylon i
gammel tid. Det andre skjedde på slutten av Apostlenes Gjerninger, da
Paulus kategorisk sa at fra nå av ville han bare gå til
hedningene. (Ap.gj.28,28.). "for Gud har overgitt dem alle (både
jøder og hedninger) til ulydighet, for at han kunne miskunne seg over
dem alle (i en ny frelsesforsamling.)" (Rom.11,32.) Dette er også hovedgrunnen
til og forklaringen på at Apostlenes Gjerninger har fått en
så brå slutt. Lukas forstod at nå var nådetiden ute
for jødene for denne gangen. Det hadde ingen hensikt å skrive
mer av Apostlenes Gjerninger. Vi kunne også kalle denne boken for:
Israels forkastelse av sin Messias. I den kristne menigheten, som er
en helt ny frelsesforsamling, kunne Gud PÅ NYTT forbarme seg over
både hedninger og jøder i ett legeme. Slik fungerer Guds
nåde og Guds kjærlighet. Den kristne menigheten begynte
med Paulus sin omvendelse i år 37, men tiden fram til år 60 var
en overgangstid der både jøder ble vunnet for ”Riket for
Israel”, og der både jøder og hedninger ble vunnet for den
kristne menigheten. Etter år 60 var nådetiden for jødene
ute. Da hadde Gud kalt på dem helt fra Abraham og til år 60 etter
Messsias. Dette blir 4060 år. 2.) På
apostelmøtet i Jerusalem måtte hedningene forplikte seg på
å hjelpe jødene på det økonomiske området.
(Gal.2,10.) Jødene skulle på et senere tidspunkt hjelpe
hedningene dersom det ble behov for det, slik at det skulle være
"likelighet". (2.Kor.8,14.)
Det eneste formelle samarbeidet som det var mellom disse 2
grupperingene, var på det økonomiske området. Paulus var
flere ganger i Jerusalem med penger som han hadde samlet inn fra
hedningemenighetene. Hva som gjaldt det
læremessige, så hadde de ikke noe formelt samarbeid. De forkynte
to delvis forskjellige budskap som var myntet på to forskjellige
menigheter, og det var: a) Den messianske menigheten. b) Den kristne menigheten. At det var kaos- også på dette området i
Korint-menigheten, det er en annen sak, men slik burde det ikke være. I
og med at denne menigheten var grunnlagt av Paulus, så skulle bare det paulinske budskapet være forkynt
der. Både Mose og
Jesu Torah gav uttrykk for at jødene skulle hjelpe hverandre på
det økonomiske området. Det var et krav til dem for at de skulle
få del i ”Riket for Israel”. Se for eksempel hva Jesus sa
til den unge, rike mannen i Matteus 19,20-24. Etter Jesu
himmelfart solgte medlemmene av den messianske menigheten i Jerusalem sine
eiendeler og hadde alt felles. Dette gjorde de av den grunn at dette
hørte med til den åndelige basis, som Riket skulle bygges
på. (Ap.gj.2,44-45.) De ventet på
at jødene som nasjon skulle anerkjenne Jesus. Dersom det hadde skjedd,
så hadde Jesus kommet tilbake og opprettet Riket for jødene.
(Ap.gj.3,19-21.), men som vi vet, så skjedde dette ikke. Det var ikke
den messianske forsamlingen som sviktet, men det var jødene som
ødela for opprettelsen av ”Riket for Israel”. Ved at den
messianske menigheten solgte det som den eide og hadde alt sammen, så
svekket medlemmene der sitt eget eksistensgrunnlag. I tillegg til dette
så kom det også uår i Israel. Dette er bakgrunnen for at de
messianske jødene behøvde økonomisk hjelp fra
hedningene. Dette pekte
også på det forholdet at Riket ikke kom til å bli opprettet
på daværende tidspunkt. Dersom det hadde skjedd, så hadde
ikke de messianske jødene kommet i økonomiske vanskeligheter. 3.) Vi vet at både apostlene og andre
medlemmer av den messianske forsamlingen drev et utstrakt misjonsarbeid-
også utenom Israel. Dette gjorde også Paulus og hans
medarbeidere. Disse to forskjellige menighetene delte ikke bevist verden
mellom seg, slik som for eksempel Spania og Portugal gjorde med
Sør-Amerika i sin tid. Det var Den Hellige Ånd som viste dem
hvor de skulle dra. I og med at det var
etablert mange messianske menigheter i de landene som lå øst og
sør for Israel, så var det naturlig at Paulus begynte sin
virksomhet i Lille-Asia. Utgangspunktet for hans arbeide
var Antiokia. Dessuten hadde Paulus allerede
arbeidet i 7 år med å danne menigheter i Lille-Asia- i Kilikia og
Syria. Selv om Paulus ble avvist av apostlene i året 40 etter sin
tilbakekomst fra Arabia, så mistet han ikke motet av den grunn. Han
visste at Jesus som hadde kalt ham til å arbeide blant hendingene,
også ville åpne opp for dette arbeidet i sin tid. Senere- på sin tredje
misjonsreise, som begynte i året 49, så utvidet Paulus sitt område
til også å gjelde Europa. I den forbindelsen hadde Paulus
et syn om natta. Det stod en mann fra Makedonia framfor ham og bad ham om
å komme over til Makedonia og Europa, for å forkynne evangeliet
der. (Ap.gj.16,9.) Dette var også i samsvar
med hans kall. Gud skulle sende ham ut til hedningefolk som bodde langt
borte. (Ap.gj.22,21.) Paulus la vekt på ikke
å forkynne sitt evangelium i de områdene der det allerede var
etablert messianske menigheter. Paulus skulle forkynne der det ikke var noen
menigheter fra før. Han ville ikke bygge på FREMMED GRUNN, men
han ville bygge på den grunnvoll, som han selv hadde lagt i sin
forkynnelse. "dog så satte jeg min ære i å forkynne
evangeliet, ikke der hvor Kristus allerede var nevnt, for at jeg ikke skulle
bygge på fremmed grunnvoll (apostlenes lære)." (Rom.15,20.) "vi derimot vil ikke rose
oss ut over vårt mål, men etter målet av det området
Gud har tildelt oss som mål: At vi skulle nå like fram til dere
(korinterne)." (2.Kor.10,13.)
På sin tredje misjonsreise ønsket Paulus å dra til
Bitynia med evangeliet, men Den Hellige Ånd ville ikke tillate det, og
det var to grunner til det: a) Det var allerede flere messianske
menigheter i disse områdene. b) Det var Guds vilje at Paulus og hans
medarbeidere skulle til Makedonia med evangeliet. "Og da de var kommet
bortimot Mysia, prøvde de på å fare til Bitynia (som
lå oppe ved Svarte-havet), men Ånden gav dem ikke lov."
(Ap.gj.16,7.) 4.) Paulus var et utvalgt redskap for Gud til
å forkynne et delvis nytt budskap. Han kjente godt til den rabbinske
jødedommen. Han kjente også til den messianske
jødedommen, for det var den han forsøkte å bekjempe med
alle midler fra år 30 og til år 37 etter Messias. I dette året
ble han omvendt utenfor Damaskus, og han ble en brennende tilhenger av Jesus,
som han før hadde hatet. Etter sin
omvendelse reiste han til "Arabia", hvor han ble i 3 år. Der
fikk han undervisning om den nye læren. Etter den tid drog han tilbake
til Damaskus, og deretter drog han til Jerusalem, for å bli kjent med
Peter og Jakob. (Gal.1,18-19.) De forstod ikke hans budskap, og han ble sendt
til sin hjemby Tarsus. Han forkynte det nye budskapet i Lille-Asia i
områder som Syria og Kilikia (Ap.gj.15,23.) og dannet menigheter der. 14 år pluss
3 år etter sin omvendelse drog han til Jerusalem for å legge fram
sin lære for apostlene. Dette skjedde etter en ÅPENBARING. Dette
var det såkalte apostel-møtet i året 50. På dette
møtet skulle apostlene og andre bedømme Paulus nye lære.
Læren hans ble godkjent for å være en riktig lære for
hedningene. Det var FULL SEIER for Paulus. Han kunne fortsette å
forkynne sitt budskap, men han ble pålagt 5 betingelser i forhold til
hedningene, og de var: De skulle holde seg fra hor, fra avgudenes urenhet,
fra det som var kvalt, fra blod, og de skulle samle inn penger til
jødene. (Ap.gj.15,20 og (Gal. 2,1-6.) I forbindelse med
apostelmøtet i Jerusalem ble de videre enige om at Paulus skulle
gå til hedningene, mens apostlene skulle gå til jødene i
Israel og til jødene i diasporaen. Det evangeliet som apostlene skulle
gå med, ble kalt for "omskjærelsens evangelium", mens
det evangeliet som Paulus skulle gå med ble kalt for
"uomskjærelsens evangelium". (Dette er galt oversatt i våre
Bibler.) (Gal.2,7-8.) Dette er to delvis
forskjellige evangelier. Det første angår jødene og er
basert på Guds kjærlighet og overholdelse av Mose- og Jesu Torah.
Det andre er basert på Guds kjærlighet og Guds nåde. Jesus
satte den jødiske loven fullstendig til side ved sin død
på Golgata. (Ef.2,14 og Kol.2,15.) Dette gjaldt bare for hedningene.
Jødene måtte fortsatt leve sine liv under loven. De ble testet
på den i sitt liv. (Se Ap.gj. 21,20.) Dette er EN AV DE STORE
FORSKJELLENE på disse to evangeliene, men dette ser og forstår
ikke de aller fleste av teologene og predikantene. De 12 apostlene
forstod at de og Paulus hadde en delvis forskjellig forkynnelse, og at deres
forkynnelse tok ut to forskjellige menigheter, men til tross for det,
så forstod de ikke alt det som Paulus forkynte. Peter innrømmet
dette i sitt andre brev. "og akt vår Herres langmodighet til
frelse, således som og vår elskede bror Paulus har skrevet til
dere etter den VISDOM SOM ER HAM GITT, likesom i alle sine brev når han
i dem taler om dette. I dem er det noe som er VANSKELIG Å
SKJØNNE (for Peter), og som de ulærde og ubefestede (blant annet
judaistene) tyder vrangt, som de og gjør med de andre Skrifter, til
sin egen undergang." (2.Pet.3,15-16.) Vi vet at Paulus
hadde stor motstand angående sin lære fra det fariseeistiske
partiet og fra judaistene. Disse siste hadde også tatt imot Jesus som
sin frelser, men de mente at hedningene måtte holde Mose Torah i
tillegg til at de måtte tro på Jesus. (Ap.gj.15,5.) Det var disse
Paulus måtte kjempe mot gjennom hele sin virketid. Mange steder der
Paulus forkynte den frie nådens budskap, dukket de opp og forkynte den
messianske jødedommen, som var beregnet bare på jødene.
Paulus gikk meget hardt ut mot disse, for de ønsket å blande inn
elementer i hans forkynnelse som ikke hørte hjemme der. (Se
Gal.1,6-8.) Barnabas, Markus og Lukas
var på en spesiell måte BINDELEDDET mellom den messianske
menigheten og den paulinske menigheten. ”Lukas er alene hos meg (i
fengslet i Roma). Ta Markus og ha ham med deg, for han er meg nyttig til
tjeneste.” (2.Tim.4,11.) ”Epafras, min medfange i
Kristus, hilser deg, likeledes Markus, Aristarkus, Demas. Lukas, mine
medarbeidere.” (Fil.24.) Til tross for at både
Markus og Lukas skrev om den messianske jødedommen i sine to
evangelier, så samarbeidet de med Paulus. Lukas fulgte også
Paulus på hans reiser. Det er Lukas som har skrevet Apostlenes
Gjerninger. 5.) Paulus hadde også en tjeneste
ovenfor jødene. Dette oppdraget hadde han fått i forbindelse med
sin omvendelse. Han skulle forkynne for hedninger, konger og ISRAELS BARN.
(Ap.gj.9,15.) Hva som gjaldt det siste oppdraget som Paulus fikk, så kommer
det til uttrykk på følgende måter: a) Når han kom til en ny by,
oppsøkte han den jødiske synagogen der og forkynte om Jesus, om
forsoningen og om den frie nåden. Det var også mange hedninger
som oppsøkte de jødiske synagogene. Dette kunne være
både rettferdige hedninger og proselytter. Ofte ble den jødiske
synagogen delt i to etter at Paulus hadde undervist der. Den ene delen holdt
på den offisielle jødedommen, mens den andre delen gikk over til
Paulus sin forkynnelse. b) I sine første brev som 1. og 2. Brevet til Tessalonikerne,
Romerbrevet, 1. og 2. Brevet til Korintierne og Galaterbrevet var det disse
jødene som var i sentrum for det som han skrev. Han utdypet der en del
forskjeller som der var mellom den messianske jødedommen og den
paulinske kristendommen. Det kunne være forholdet mellom loven og den
frie nåden, og det kunne være spørsmål
angående endetiden. I en del av sine brev skrev han
også om Guds planer med jødene. Et godt eksempel på dette
er Romerbrevet, 9-11. I kapittel 9 skrev han om jødenes fortidige
forhold til Gud. I kapittel 10 skrev han om jødenes nåtidige
forhold til Gud. I kapittel 11 skrev han om jødenes framtidige forhold
til Gud og om jødenes frelse. I
kapittel 11 skrev han også om forholdet mellom den messianske og den
kristne menigheten. Den kristne menigheten er en parantes i Guds planer med
jødene. (Rom.11,25-26.) I de to Brevene
til Tessalonikerne skrev han både om den messianske og den kristne
menigheten. 1.Tessalonikerbrevet, kapittel 1-4,
omhandler den kristne menigheten. Kapittel 4 beskriver menighetens
bortrykkelse. I det 5.kapitlet sammenlignet Paulus den kristne menigheten med
de ufrelste som ikke ventet på Jesu komme. I 2.Tessalonikerbrevet, kapittel 1, beskrev Paulus sin
gjenkomst for å dømme verden. I 2.Tessalonikerbrevet, kapittel 2, sammenlignet Paulus den
kristne menighets bortrykkelse
med Herrens dag. I dette kapitlet beskrev han også endetiden og
jødenes forhold til Antikrist. c) Det er trolig at det er Paulus som har skrevet Hebreerbrevet.
Dette er et brev som er skrevet til den messianske forsamlingen og til
jødene. Dette brevet inneholder ikke den paulinske forkynnelsen og de
paulinske hemmelighetene, men den inneholder den MESSIANSKE
JØDEDOMMEN. Hensikten med
dette brevet er trefoldig. a) Han ville vise jødene hvor viktig Jesu
forsoning var. b) Han ville vise den store betydningen som Den nye pakt i
Jesu blod hadde i motsetning til Den første pakten. c) Han ville vise
jødene at lovens tid snart var forbi for jødene. (I året
70 grep Gud selv inn og satte Mose-loven og den messianske loven fullstendig
ut av funksjon, i og med at offertjenesten i templet opphørte.)
"I det han (Gud) sier: en ny, har han dømt den første TIL
å være gammel (Sinai-pakten), men det som blir gammelt og
foreldes, er NÆR VED Å BLI BORTE." (Hebr.8,13.) d) Etter at Paulus hadde blitt sendt hjem til Tarsus av apostlene
året 40, så tilbrakte han 7 år i Lilleasia, hvor han
grunnla nye menigheter i Syria og Kilikia. Da det brøt ut vekkelse i
den messianske menigheten i Antiokia, så ble Paulus hentet av Barnabas,
for han forstod at de messianske jødene ikke hadde forutsetning for å
håndtere den nye situasjonene som hadde oppstått. De ble
værende et helt år i Antiokia og forkynte det paulinske
budskapet. (Ap.gj,11,26.) Det var her at de troende
først fikk navnet "kristne".
Den messianske menigheten i Antiokia gikk over til å bli en
paulinsk menighet. Mens Jerusalem var sentrum for den messianske menigheten,
ble Antiokia sentrum for den kristne menigheten. e) Mens Paulus var i Efesus i året 54
på sin tredje misjonsreise, samtalte han med 12 medlemmer av den
messianske menigheten. (Ap.gj.19,1-7.) De var blitt døpt av
døperen Johannes og hadde ikke mottatt Den Hellige Ånd, for
Johannes-dåpen var en dåp til syndenes forlatelse. Dessuten var
heller ikke Den Hellige Ånd kommet på Johannes sin tid. Da Paulus la
hendene på dem, ”kom Den Hellige Ånd over dem (både
som frelses-pant og som Åndsdåp), og de talte med tunger og
profetiske ord” (v.6.) Det er blitt
hevdet at det var Paulus som døpte disse, men det ER GALT. Det var
Johannes som hadde døpt dem. Paulus la hendene på dem. Paulus
hadde sluttet med å døpe i året 51. (1.Kor.1,17.)
Disse 12 ble dermed
medlemmer av den kristne menigheten, for det var Paulus som hadde ført
dem videre inn i selve frelsen. f) På slutten av sin
tredje misjonsreise brøt Paulus den avtalen som han hadde med
apostlene, om at det bare var de som skulle forkynne i Israel og i Jerusalem.
Dette skjedde i år 58. (Se Ap.gj.21,17-23.)
Grunnen til at han gjorde det, var at han forsto at nådetiden
for jødene og for opprettelsen av Riket var avsluttet. Jødene
skulle da innlemmes FULLT UT i den kristne menigheten. Utover det som vi
har nevnt ovenfor, så hadde ikke Paulus noe teologisk samarbeid med de
messianske menighetene. I forbindelse med sin omvendelse hadde han også
fått beskjed om at Gud ville sende ham langt ut til hedningene.
(Ap.gj.22,21.) Det som vi
også må være oppmerksomme på, er det forholdet at det
var 2 SETT AV MENIGHETER i mange av byene- både i Lille-Asia og i
Hellas. Det var de messianske menighetene og de paulinske menighetene. De
hadde liten kontakt mer hverandre, for de forkynte et delvis forskjellig
budskap. Mens de messianske menighetene forkynte både Guds nåde
og den messianske loven, så forkynte Paulus og hans medarbeidere den
frie nåden. Det sier seg selv at en ikke kan forkynne to forskjellige
budskap i den samme menigheten. I Efesus for
eksempel var det både en messiansk og en kristen menighet. Når
Paulus skrev til menigheten i Efesus, så var dette en HELT ANNEN
FORKYNNELSE enn den som kommer til uttrykk, når Johannes skrev til den
messianske menigheten i Efesus. (Joh.Åp.2,1-7.)
Her kommer GJERNINGSASPEKTET ved troen mye sterkere til uttrykk enn ved
Paulus sin forkynnelse. Dette gjelder også de øvrige 7
lilleasiatiske menighetene som Johannes skrev til. I disse brevene finner vi
ikke den frie nåden, men vi finner en kombinasjon mellom tro og
gjerninger- noe som er typisk for den messianske jødedommen. I og med at det
ikke blir gjort et skille mellom disse to typer menigheter i forkynnelsen,
så er dette med på å svekke den kristne identiteten hos
mange kristne i dag. Mange kristne er usikker på om de er frelst eller
ikke, for de leser i brevene til de 7 lilleasiatiske menighetene at Gud
krever FULLKOMNE GJERNINGER for å bli frelst (bevart som troende.) (Joh.Åp.3,2.) Jeg kan berolige
de troende som har problemer med dette. Dette angår ikke den kristne
menigheten. Den er frelst av nåde ved tro- uten gjerninger, så
den saken er klar. (Ef.2,8-9.) Takk Gud for nåden, og gled deg i den. Som en naturlig
konsekvens av dette så forkynte heller ikke Paulus inngående om
”Riket for Israel”. Når han uttalte seg om Guds rike,
så var det menigheten han snakket om. "Etter at de (jødene)
hadde avtalt en dag med ham, kom de i større mengde til ham i hans
herberge. Han la da ut for dem, idet han vitnet om Guds rike og søkte
å overbevise dem om Jesus ut fra Mose lov og profetene, fra tidlig om
morgenen til sent på kvelden."(Ap.gj.28.23.) Ut ifra det som er
skrevet ovenfor, ser og forstår vi at det var to delvis forskjellige
budskap, som ble forkynt i denne tiden, og det var evangeliet om Riket og
evangeliet om Guds frie nåde. Det første ble forkynte av
apostlene og deres medarbeidere. Det andre ble forkynt av Paulus og hans
medarbeidere. Begge partene visste om dette, og de respekterte hverandres
kall og egenart. Mens apostlene
gikk til jødene med evangeliet om Riket, så gikk Paulus til
jødene og til hedningene med sitt evangelium, som han ofte kalte for
"mitt evangelium". Etter at nådetiden for jødene var
ute, gikk han IKKE LENGER til jødene først, men han gikk
utelukkende til hedningene. De messianske
jødene og Paulus hadde ikke noe samarbeid på det teologiske
området. Det eneste området hvor de hadde et fast og formelt
samarbeid, var det økonomiske området. Hvor lenge skal
det vare før kristenfolket greier å fordele Det nye Testamentes
teologisk innhold på en rett måte og begynne å lære
rett om disse tingene? Tingvoll den 23-12-04 og 2-4-06. Oskar Edin Indergaard. |