Nattverdens Betydning.

 

 

 

 

                              

 

   Innenfor ”Nådebevegelsen” (”The Grace Movement”) er det to vurderinger om hvorvidt nattverden gjelder for den kristne menigheten eller ikke. De som mener at den kristne menigheten først begynte ved Paulus sitt fengselsopphold i Roma i årene 60-62, hevder at nattverden ikke gjelder for den kristne menigheten. De begrunner dette med at de 6 første brevene som Paulus skrev, ikke angår den kristne menigheten, men de angår den messianske menigheten. Dette betyr at Brevet til romerne, De 2 Brevene til Korintierne, Brevet til Galaterne og De to Brevene til Tessalonikerne ikke angår den kristne menigheten.

   De som har dette synet, mener videre at fra år 37 og til år 60 hadde Paulus UTELUKKENDE en tjeneste ovenfor de jøder og de hedninger som skulle gå inn som medlemme i ”Riket for Israel”. Dette er etter min vurdering en GAL LÆRE.

 

   Etter som jeg ser det, så hadde Paulus en ENHETLIG TJENESTE, og denne tjenesten gjaldt UTELUKKENDE den kristne menigheten, som bestod både av jøder og hedninger.

   Når vi leser de 6 første brevene som Paulus skrev, ser vi at det er en del jødiske elementer i dem, som vi ikke finner i de 7 siste brevene, som han skrev. Dette skyldes at den paulinske læren ikke var fullt utviklet med det samme. Paulus fikk de læremessige sannhetene om den kristne menigheten etter hvert som tiden gikk. Dette forholdet var Paulus selv klar over. Han skrev: ”For vi skjønner stykkevis og taler profetisk stykkevis, men når DET FULLKOMNE kommer, da skal det som er stykkevis, få ende.” (1.Kor.13,9-10.)

   Innefor fortolkningen er det to vurderinger om hva ”det fullkomne er”, og det er:

 

a)   ”Det fullkomne” er Paulus sin endelige lære.

b)   ”Det fullkomne” skal åpenbares ved Jesu komme for den kristne menigheten. Da skal det som er stykkevis, bli åpenbart fullt ut.

 

  Jeg har den siste oppfatningen. Selv om Paulus sin lære er fullkommen for lengst, så ser vi fortsatt stykkevis og taler profetisk stykkevis. Vi ser alle frelsessammenhenger som gjennom et speil i en gåte, men ved Jesu komme for den kristne menigheten skal vi se og forstå alle ting fullt ut (1.Kor.13,11-12.)

   Alt det som er stykkevis, skal falle bort, men håp, tro og kjærlighet skal aldri falle bort. De blir stående. (1.Kor.13,13.)

  

  Innenfor ”Nådebevegelsen” blir det stort sett hevdet at når den fullkomne læren kom, så opphørte nådegavene og mange av embetene. Jeg er uenig i denne vurderingen. Den er søkt, og en kan heller ikke finne dekning for den andre steder i Paulus sine brev. (Se mine 3 artikler: Nådegavene og embetene er ikke opphørt i vår tidsperiode. Del 1,2 og 3.)

 

   Av slike jødiske elementer som vi finner i Paulus første brev og i Apostlenes Gjerninger, og som ikke hører med til den paulinske læren, nevner vi:

 

2.) Vanndåpen. Paulus døpte med vann helt fram til året 51. Da viste Gud ham at vanndåpen var UFORENLIG med forsoningen (”ordet om korset”) og den frie nåden. (1.Kor.1,17-2,2.)

 

3.) Omskjærelse av de troende. Vi vet at judaistene, som ikke forstod Paulus sin undervisning, hevdet at også hedningene måtte holde Mose-loven og bli omskåret, for å bli frelst og bevart som troende. Denne læren kalles for ”galatisme”.

   Paulus lot omskjære en person, og det var Timoteus. (Ap.gj.16,3.) Dette ble gjort for at Timoteus lettere skulle få inngang hos jødene. Dette ble gjort for å fremme evangeliets frie løp i de jødiske synagogene.

 

4.) Tro som forutsetning for helbredelse. (Ap.gj.14,9.) I den messianske jødedommen var troen nødvendig for at helbredelser kunne finne sted. Det er den ikke i den paulinske læren. Nå er det Guds nåde som helbreder oss.

 

5.) Håndspåleggelse i forbindelse med helbredelser og overføring av åndelig kraft. (Ap.gj.13,3, 19,6 og 28,8.) Dette er strengt tatt ikke nødvendig i den paulinske læren, for det er Guds nåde som helbreder, men man har frihet til å legge hendene på et menneske. Dette gjorde de eldste med Timoteus. (1.Tim.4,14 og 5,21.) Dette gjorde også Paulus (Ap.gj.19,11.)

 

6.) Ofring i templet. Paulus ofret flere ganger i templet. (Ap.gj.21,21-26 og 24,17-18.) Dette gjorde han både av den grunn av at han var jøde, og av den grunn at dette ville fremme evangeliet blant jødene. Han gjorde det av pragmatiske grunner og av kjærlighet til det jødiske folket.

        Når han var sammen med jødene, levde han som en jøde og holdt loven, og når han var sammen med hedningene, holdt han ikke den jødiske loven, for den var ikke for hedningene. (1.Kor.9,20-21.) Det viktigste for Paulus var hele tiden å vinne mennesker for Jesus.

 

7.) Helligholdelse av de jødiske høytidene og sabbaten. Dette var også et krav som judaistene mente, at de troende hedningene måtte overholde, for å få del i frelsen. Paulus avviste dette. ”Dere tar vare på dager og måneder og tider og år. Jeg frykter for dere at jeg kanskje forgjeves har gjort meg møye med dere.” (Gal.4,10-11.)

 

8.) De jødiske reglene for rein og urein mat. Dette gjaldt også spørsmålet om de troende hedningene kunne spise det kjøttet, som var blitt ofret til de hedenske gudene, og som var blitt til overs, og som de kunne kjøpe. Paulus lærte at det var ikke noe som var rein og urein mat, og at de troende hedningene kunne ete offerkjøttet med god samvittighet. ”La derfor ingen dømme dere for mat eller drikke, eller i spørsmål om høytid eller nymåne eller sabbater. Disse ting er en skygge av det som skulle komme, men legemet hører Kristus til.” (Kol.2,16-17.) (Se også 1.Kor.8.) 

 

9.) Salving av olje i forbindelse med helbredelser. Oljen var et bilde på Den Hellige Ånd. Det var vanlig i den messianske menigheten at den som var syk, skulle salves med olje. (Jak.5,14-16.) I den paulinske undervisningen er dette ikke nødvendig, for det er nåden eller Den Hellige Ånd som helbreder uten at det behøves noe ytre middel, som skal formidle helbredelsen. ”Han altså som gir dere Ånden og virker KRAFTIGE GJERNINGER blant dere, gjør han det ved lovgjerninger (for eksempel salving av olje) eller gjør han det ved TROENS (NÅDENS) FORKYNNELSE?” (Gal.3,5.)

   Da Paulus var i Efesus, brukte han også en del ytre hjelpemidler i forbindelse med helbredelse av mennesker. Dette ble gjort for å vise jødene at hans praksis var den samme som i de messianske menighetene. Begge lærene var fra Gud. ”Og usedvanlige kraftgjerninger ble gjort ved Paulus hender, så at de endog tok svetteduker eller forklær som han hadde hatt på seg, og bar til de syke, og sykdommene vek fra dem, og de onde ånder for ut av dem.” (Ap.gj.19,11-12.)

 

10.) Tienden er heller ikke for den kristne menigheten. Det er en jødisk praksis som en del kristne menigheter har kopiert fra jødedommen, for å få inn penger til sin virksomhet. (Se min bok: Matteus Evangeliet. Jesu Liv og Lære. s.319-321.)

 

10.) Påbudet om at kvinnene i Korint måtte tildekke sitt hode under Guds-tjenesten, er derimot en ordning som fortsatt er gyldig for menigheten. Den er ikke bare begrunnet ut ifra jødisk skikk og bruk, men den er også begrunnet både ut ifra selve skapelsen og ut ifra rangeringen i Guds rike. (1.Kor.11,1-17.)

         Dette er ikke noe frelsesspørsmål, men det er et rangerings- og ordningsspørsmål. Når Paulus pålegger de troende kvinnene i Korint å gjøre dette, så betyr det at det også gjelder kvinnene i våre forsamlinger. Jeg tror at dersom vi hadde fulgt Guds ord på dette området, så hadde dette vært til stor velsignelse for den kristne menigheten. ”Det kommer ikke an på omskjærelse, og det kommer ikke an på forhud, men på Å HOLDE GUDS BUD.” (1.Kor.7,19.)

   På samme måten som Jesus underkastet seg Guds ordninger, skal også vi gjøre det samme. På samme måten som Jesus underordnet seg Gud, skal også kvinnene underordne seg sine menn i alle ting. Dette har ingen ting med likestilling å gjøre, men det er en ordning som er villet av Gud. (1.Kor.11,1-17.)

 

11.) Ellers så har vi også en rekke bud som vi skal overholde i den kristne menigheten. Dette har ikke noe med frelsen å gjøre, men det har med vandringen å gjøre. Vi skal holde de mer enn 400 bud og regler som Paulus gav den kristne menigheten.

   På apostelmøtet i Jerusalem i året 49 ble det også bestemt at den kristne menighet skulle holde 4 bud. De skulle avholde seg fra:

 

a)   Avgudene.

b)   Hor

c)    Det som var kvalt.

d)   Blod. (Ap.gj.15,20.)

 

   Når det gjelder nattverden, kan vi være helt sikre på at dette er en ordning, som også angår den kristne menigheten, for påbudet om å feire nattverden ble gitt til Paulus av den OPPSTANDNE Jesus. ”For jeg har mottatt av Herren dette som jeg også har overgitt dere, at den Herre Jesus i den natt da han ble forrådt, tok et brød, takket og brøt det og sa: Dette er mitt legeme, som er brutt for dere. Gjør dette til minne om meg! Likeså også kalken etter aftensmåltidet, idet han sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod. Gjør dette så ofte som dere som dere drikker den, til minne om meg!”(1.Kor.11,23-25.)

   Nattverden består av brød og vin. Disse to bestanddelene symboliserer Jesu legeme og blod. De er ikke det samme som Jesu legeme og Jesus blod.

   Den katolske kirken lærer at det skjer en forandring av brødet og vinen til Kristi legeme og blod. (Læren om transubstansiasjon.)

   Den lutherske kirken lærer at disse to bestanddelene er både brød og vin samtidig som de også er Jesu legeme og blod. (Læren om konsubstansiasjon.)

   Dette kan ikke være riktig av to grunner:

 

a)   Da Jesus innstiftet nattverden, som ble en del av det jødiske påskemåltidet, så var han selv til stede med sitt legeme og sitt blod. Han kunne derfor ikke dele ut av sitt eget legeme og blod.

b)   Når Jesus sa: ”Dette er mitt legeme” og ”Dette er mitt blod” (Mat.26,26-28.), så bruker grunnteksten det greske verbet ”estin”, som betyr ”å være”. Både i det hebraiske og greske språket utelater man dette verbet når man skal bruke det i konkret betydning, men man bruker det når man skal bruke det i overført betydning. I og med at dette verbet er tatt med her, så skal betydningen forståes i overført betydning.

   Dette betyr at Jesus sa: ”Dette symboliserer mitt legeme” og ”Dette symboliserer mitt blod.”

 

   Nattverden er åndelig samfunn (fellesskap) med Jesu legeme og blod. ”Velsignelsens kalk som vi velsigner, er det ikke samfunn med Kristi blod? Brødet som vi bryter, er det ikke samfunn med Kristi legeme?” (1.Kor.10,16.)

   Selv om et menneske er gjenfødt og frelst, behøver det hele tiden å ha et fornyet samfunn med Jesus. Vi trenger det daglig. Dette får vi i nattverden. Nattverden er like viktig som bønn og Bibel-lesning, og av den grunn burde vi ta nattverden HVER DAG. Det gjorde også disiplene til Jesus. ”idet de samdrektig HVER DAG søkte templet og brøt brødet HJEMME, nøt de sin mat (vanlig mat) med fryd og hjertes enfold.” (Ap.hj.2,46.)

   Vi behøver ikke å oppsøke kirken eller menigheten, for å få del i nattverden. Vi kan ta den privat- enten alene eller sammen med andre.

   Brødet, som er et symbol på Jesu person, er også et symbol på det kristne legemet, som er en åndelig enhet med Jesus. Fordi der er ETT BRØD, er der ETT LEGEME. ”Fordi der er ett brød, er der ett legeme, enda vi er mange, for vi har del i det ene brød.” (1.Kor.10,17.)

 

   Den kristne menigheten kan aldri skilles fra Jesus. Dersom du er blitt et Guds barn, så er du dermed satt inn i himmelen sammen med Jesus. Du kan aldri komme ut derifra. En gang frelst er alltid frelst. Gud driver ikke på med å flytte mennesker inn og ut av himmelen. Vi er satt inn i himmelen allerede før verdens grunnvoll ble lagt. ”likesom han utvalgte oss i ham FØR VERDENS GRUNNVOLL ble lagt, for at vi skulle være hellige og ulastelige for hans åsyn.” (Ef.1,4.)

   Det er mange som hevder at en gjenfødt kristen kan falle ut av Guds nåde, men det er ikke riktig. Selv om det kan se slik ut, så vil Gud bevare alle som en gang er blitt medlem av den kristne menigheten.

   Den som hevder det motsatte, har ikke forstått Paulus nådesbudskap, men han blander det sammen med den messianske jødedommen der de troende jødene måtte holde loven eller Jesu undervisning i vandringen som troende. Loven hadde dermed noe med frelsen å gjøre.

 

   Dette er en STOR TRØST til alle de som mener og tror, at de har noen av sine nærmeste og venner, som tilsynelatende er falt ifra nåden og troen. Gud vil bevar dem på en underfull måte, for de er FORUT BESTEMT til å bli medlem av den kristne forsamlingen. ”For dem som han forut kjente, dem har han også forut bestemt til å bli likedannet med hans Sønns bilde, for at han skulle være den førstefødte av blant mange brødre.”(Rom.8,29.)

   ”For jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er, eller det som komme skal, eller noen makt, verken høyde eller dybde eller noen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre.” (Rom.8,38-39.)

 

   Selv om en del Bibel-steder taler om ”de som forgjeves er kommet til tro” og ”de som er falt fra troen”. (Gal 5,4,1.Tim.1,19-20, 4,1, 4,15 og 6,10.), så angår ikke disse Bibel-stedene frafall fra troen. Dersom disse Bibel-stedene blir tolket på en ordentlig og riktig måte, så viser det seg at de ikke går på tap av frelsen, men på tap av helliggjørelse og nådelønn. (Se mine artikler: En gjenfødt kristne kan ikke falle ut av nåden og Den frie nåden.)

   Det er bare den kristne forsamlingen som har fått DETTE STORE PRIVILEGIET i frelseshistorien å ikke kunne falle ut av nåden. Hva som gjelder alle de andre frelsesforsamlingene i frelseshistorien, så er det en mulighet for at de kan falle ut av nåden, for de må forholde seg til loven i en eller annen form i sin vandring som troende.

   Den kristne menigheten er både frelst og blir bevart som troende i forhold til Guds nåde. Dette ligger utenom oss selv. Vi kan ikke påvirke det. Det forholdet at vi skal vandre i samsvar med de bud og de regler som Jesus gjennom Paulus fikk formidle til oss, det er en helt annen sak.

  

  Brødet, som er et symbol på Jesus legeme, ble brutt for oss på Golgata. Jesus led ikke bare døden for oss, men han led også døden for all verdens synd. Han tok med seg all verdens synd opp på korset og forsonte verden med Gud. Da han sa: ”Det er fullbrakt!” var forsoningen fullbrakt.

    Etter at forsoningen var fullbyrdet på korset, ble Jesu sjel levendegjort av Den Hellige Ånd og i denne for han til dødsriket, for å forkynne både dom og seier der. Dette var Jesu store triumferd til dødsriket. (1.Pet.3,18-19.)

   Jesu nedgang til dødsriket hadde ikke noe med forsoningen å gjøre, men primært drog han til dødsriket for å tale dom til de åndene som hadde vært ulydige på den tid da Noha bygget arken.

   For de som var der, og som ikke hadde tatt imot kjærlighet til sannheten, ble hans budskap et budskap til dom, men for dem som hadde tatt imot budskapet om frelse i sin egen tidsalder, så ble det et budskap til frelse og utfrielse.

 

   Opp gjennom historien har det vært mange som har fryktet for døden og dødens følger. Nå kunne de slå seg til ro med at det hadde kommet en frelser, som kunne fri dem ut fra frykten, som er en av menneskets verste fiender. ”Ettersom da barnene har del i blod og kjød, fikk han (Jesus) også i like måte del i det, for at han ved døden kunne gjøre til intet den som hadde dødens velde. Det er djevelen, og UTFRI ALLE DEM SOM AV FRYKT FOR DØDEN VAR I TRELLDOM ALL SIN LIVSTID.” (Hebr.2,14-15.)

   Det er ikke synden som er det store problemet i verden, for den er sonet, men det er det forholdet at menneskene ikke vil ta imot denne ufattelige store gaven fra Gud, som heter syndenes forlatelse. Det kreves av oss at vi tar imot frelsen og kommer til tro på Jesus.

   I og med at Jesu legeme ble brutt for oss på Golgata, så behøver heller ikke vi å dø. Den som tror på Jesus, skal aldri dø. (Joh.11,26.) På samme måten som Jesus lever for bestandig og dør ikke mer, slik er det også med oss. Døden er oppslukt til seier.

 

   Jesus tok på seg all verdens synd på sitt legeme, og vi vet at den som har synd, den må dø. Jesus måtte dø for oss. Det var en stedfortredende død. I og med at han ikke hadde synd selv, så måtte døden gi slipp på Jesu legeme. Det var Jesu rene liv og blod som både frelste ham og oss andre.

   Jesus legeme har også betydning i forsoningen. Hans legeme ble brutt ned eller ødelagt på korset, men på grunn av blodets funksjon, så ble Jesu legeme oppreist igjen på den tredje dagen. På grunn av Jesu oppstandelse skal også vi som tror, oppstå i bortrykkelsen av den kristne menigheten og få nye legemer. De skal være like med Jesu oppstandelseslegeme.

   Vi kan ikke skille Jesus legeme fra Jesu blod. De har begge sine spesielle funksjoner i forsoningen. Det var hele Jesu legeme eller hele Jesu person som deltok i forsoningen. Jesu blod er SENTRUM i forsoningen, men vi må heller ikke glemme den funksjonen som Jesu legeme hadde.

   Det livet som Jesus lever i dag, er også en garantist for at vi, som tror på ham, skal bli frelst. ”SÅ MEGET MER skal vi da, etter at vi nå ER RETTFERIDGGJORT VED HANS BLOD, VED HAM BLI FRELST FRA VREDEN. For så sant vi ble forlikt med Gud ved hans Sønns død, så skal vi SÅ MEGET MER BLI FRELST VED HANS LIV ETTER AT VI ER BLITT FORLIKT.” (Rom.5,9-10.)

 

   I den gammel-testamentlige offertjenesten hadde både offerets kropp, en del av innvollene og blodet forskjellige funksjoner i forsoningen. Slik er det også med Jesu forsoning. Både Jesu blod og Jesu legeme er viktige deler både i selve forsoningen og i frelsen. Vi må huske på at frelsen ikke bare inneholder selve rettferdiggjørelsen. Den inneholder også vandringen og avslutningen, som er herliggjørelsen. (Se min bok: Jødenes Konge. Bind 3, hvor jeg skriver mye om dette.)

 

   Når Jesus bar våre synder opp på korset, så var det ikke bare selve synden han tok med seg, men også syndens følger. Det er alt som er ondt i verden. Han sonet for alt dette på Golgata. Syndens følger kan være:

 

1.    Sykdom.

2.    Død.

3.    Sorg og plager.

4.    Undertrykkelse og nød for både mennesker og dyr.

5.    Rovdrift på naturen.

6.    Urettferdig styresett.

7.    Krig og uår.

8.    Dårlig økonomi.

 

   Når vi blir frelst, får vi utbetalt en del av dette. Det første som vi får utbetalt, er SYNDENES FORLATELSE. Det er likt for alle. De andre tingene som jeg har nevnt ovenfor, kan variere fra person til person. Dette kan også være avhengig av hvordan den politiske situasjonen er, der vi bor.

   Når det gjelder sykdom, så vet vi at det er mye sykdom i verden og i Jesu legeme- alt for mye. Vi kan ikke kreve at Gud helbreder oss, men vi kan be om det.

   Hva som gjelder punktene: a, c, d, e, f, g og h, så kommer de ikke til å bli realisert fullt ut før i 1000 års-riket- når Jesus sitter på sin herlighetstrone i Jerusalem.

   Hva som gjelder punkt b kommer dette ikke til å bli realisert før på slutten av ”1000 års-riket”. ”Den siste fiende som tilintetgjøres, er døden.” (1.Kor.15,26.)

 

   Hva som gjelder helbredelse av sykdom, så skal vi ikke forholde oss til det som evangeliene skriver om dette, for de Bibel-stedene som omtaler dette, gjelder ”Riket for Israel”, men vi skal bruke og praktisere det som Paulus skrev om dette. Det er hans Skrifter som er retningsgivende for oss.

   Hva som gjelder helbredelser i den messianske forsamlingen, så var de grunnet på følgende forhold:

 

a)   Løfter i Tanach.

b)   Overholdelse av loven.

c)    Overholdelse av Jesu undervisning.

d)   Jødenes tro.

e)    Jesus som jødenes frelser og Messias.

f)     Jesus som jødenes lege.

g)   Den Hellige Ånds kraft.

   Hva som gjelder helbredelser i vår tidshusholdning, så baserer de seg på følgende forhold:

 

a)   Jesus som vår frelser.

b)   Nådegavene som en iboende kraft hos de som tror.

c)    Jesus som hodet for sitt legeme, som er menigheten.

d)   Den frie nåden.

e)    Den Hellige Ånds kraft.

 

   Det forholdet at Jesus helbredet så mange syke, var et tegn på at han var jødenes Messias. Dette var ett av de tegnene som angikk hans tjeneste som Messias, frelser og jødenes lege (hebr.Yhvh Rophe.) ”hvorledes Gud salvet Jesus fra Nasaret med Den Hellige Ånd og kraft. Han som gikk omkring og gjorde vel og helbredet alle som var overveldet av djevelen, fordi Gud var med ham.” (Ap.gj.10,38.)

 

   I ”1000 års-riket” skal helbredelse av sykdom være mye mer utbredt enn den er i den kristne menighets tid, for i dag er uttagelsen av Kristi legeme det viktigste. Dette betyr ikke at vi ikke har mange helbredelser i dag også, men i ”1000 års-riket” skal dette tilta voldsomt. Ingen innbygger som bor i Jerusalem, skal være syk. (Es.33,24.)

   Dette gjelder ikke bare innbyggerne i Jerusalem, for i ”1000 års-riket” er alle troende innbyggere av Jerusalem. De har sin åndelige fødsel der - i jødedommen. ”Jeg nevner Rahab (Egypt) og Babel blant dem som kjenner meg. Se filisteren og tyrieren med etioperen. Denne mannen er født der. Og om Sion skal det sies: HVER OG EN ER FØDT DER. Og han, den Høyeste, gjør det fast. Herren (Jesus) skal telle når folkene blir oppskrevet, og si: Denne er født der. Sela.” (Salme 87,4-6.)

   Både Jesus og apostlene helbredet en rekke jøder. Det lå i apostlenes mandat at de skulle helbrede all sykdom. (Mark.16,17-18 og Luk.10,9.) Vi kan ikke uten videre anvende det som står i evangeliene, på vår tid. De angår ”Riket for Israel” og ikke den kristne menigheten.

 

   Det er mange årsaker til sykdom. Det har sammenheng med syndefallet, og dypest sett er det satan som har skyld i dette, for han forledet menneskene til å synde. Den som synder, må dø. Synden kommer fra satan.

   Gud kan også bruke sykdom og ulykker til å fremme sine planer- både med enkeltindivider og med nasjoner. Gud overgir gjerne hele folkeslag til døden dersom dette kan tjene hans sak. ”for jeg er med deg (Israel), sier Herren, og jeg vil frelse deg. Jeg vil gjøre ende på alle de folk som jeg har adspredt deg iblandt. Bare deg vil jeg ikke gjøre ende på. Jeg vil tukte deg med måte, men helt ustraffet vil jeg ikke la deg være.” (Jer.30,11.)

 

    Dette betyr ikke at Gud ikke kan eller ikke vil helbrede i vår tidsperiode, dersom han ønsker det. Vi skal i det hele tatt ikke bruke verbene ”å kunne” eller ”å ville” i forbindelse med Guds helbredelse av menneskene, men vi skal ganske enkelt si at: ”GUD HELBREDER.”.

   Helbredelsen er en gave eller en nåde fra Gud. Det er noe som ligger utenom mennesket selv. Vi kan ikke ved vår tro tvinge Gud til å gi helbredelse. Vi har helle rikke krav på helbredelse.

   Når det gjelder helbredelse, skal vi gå inn på Gud med all vår bønn og kraft om å bli helbredet, men dersom vi ikke får helbredelsen, så er også dette et svar fra Gud, og svaret er bestandig: Min nåde er nok for deg. Din svakhet fullendes i min styrke. (2.Kor. 12,9.)

(Se artikkelen: Jesu forsoning.)

  

   Hva som gjelder forsoningen, så har det i de karismatiske forsamlingene vært en tendens til å sette et likhetstegn mellom forsoningen og helbredelse av sykdom. Man har hevdet at når Esaias 53,4 sier, at Messias tok på seg våre sykdommer, så er dette det samme som at han tok med seg sykdommene opp på korset og sonet dem der- en gang for alle. Dette er ikke rett. Det var ikke sykdommene Jesus tok med seg opp på korset, men det var synden.

   I de opprinnelige jødiske manuskriptene er heller ikke ordet ”sykdom” brukt, men det er kommet inn ved Septuaginta. Det ordet som er brukt, er ”plage”.

   Dessuten skrev Matteus at det var under sitt jordeliv, at Jesus bar jødenes sykdommer og tok på seg jødenes plager. ”Men da det var blitt aften, førte de til ham mange besatte, og han drev åndene ut med et ord, og alle dem som hadde ondt, helbredet han, for at det skulle oppfylles som er talt ved profeten Esaias, som sier: Han tok våre skrøpeligheter på seg og bar våre sykdommer.” (Mat.8,16-17.) (Se min bok: Matteus Evangeliet. Jesu Liv og Lære.)

 

   Hva som gjelder utsagnet ” og ved hans sår har vi fått legedom” (Es.53,5.), så har dette blitt tolket i de karismatiske forsamlingene dit hen at det betyr, ”at vi har fått helbredelse fra sykdom ved Jesu sår (forsonergjerning).” Dette er også en gal anvendelse av dette, for Peter skrev i sitt Første Brev at dette ikke gikk på helbredelse av sykdom, men det gjaldt selve SYNDEN. ”han som bar VÅRE SYNDER på sitt legeme opp på treet, for at vi skal avdø fra VÅRE SYNDER og leve for rettferdigheten, han ved viss sår dere er legt.” (1.Pet.2,24.) (Se foredraget: Israel og den kristne menighet og artikkelen: Jesu forsoning.)

  

 

   Hva som gjelder vinen, så er dette et symbol på Jesu blod. Det er blodet som er selve soningsmidlet. ”Likeså tok han også kalken etter aftensmåltidet, idet han sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod, gjør dette, så ofte som dere drikker den, til minne om meg.” (1.Kor.11,25.) 

  På grunn av forsoningen i Jesus blod, måtte døden gi slipp på Jesu legeme.

   Om blodets funksjon står det i G.T:

 

a) At livet er i blodet.

b) At blodet er gitt på alteret for å forsone synden.

c)    At uten at blod blir utgytt, skjer ikke syndenes forlatelse. ”for kjøttets sjel (livet) er i blodet, og jeg har gitt dere det på alteret til å gjøre soning for deres sjeler, for blodet er det som gjør soning, fordi sjelen er i det.”(3.Mos.17,11.)

   På samme måten som den første pakten ble inngått ved at blod ble utgytt, ble også Den nye pakten inngått ved at blod ble utgytt, men denne gangen var det reint blod som ble gitt og ikke ureint dyreblod. Derfor sa også Jesus at hans blod symboliserte blodet i Den nye pakten, som er en fullkommen pakt. ”For dette er mitt blod, den nye pakts blod, som utgydes for mange (i betydningen ”alle”) til syndenes forlatelse (gr. afesin, som betyr ”bortsendelse”.) Mat.26,27.)

 

   Nattverden er derfor et MINNEMÅLTID om Jesu forsoning, men det er også et symbol på Jesu komme for den kristne menigheten. ”For så ofte som dere eter dette brød og drikker denne kalk, forkynne dere HERRENS DØD INNTIL HAN KOMMER.” (1.Kor.11,26.)

   På samme måten som Den første pakten ble inngått med jødene, ble også Den nye pakten inngått med jødene. Den er oppfyllelsen av et løfte i Tanach om at Gud skulle opprette en ny pakt med jødene. Den skulle ikke være slik som Sinai-pakten, som jødene brøt, men den inneholdt løfte om at Den Hellige Ånd skulle være i pakten og hjelpe jødene med å oppfylle Guds bud. (Jer.31,31-34.)

 

   Vi som er hedningetroende, og som tilhører den kristne menigheten, har fått del i Den nye pakt i Jesu blod. Vi har ikke fått del i den ut ifra løfter i G.T., men vi har fått del i den på grunn av GUDS NÅDE mot oss.

   Vi er blitt tjenere for en ny pakt. ”som (Gud) og gjorde oss duelige til å være tjenere for en ny pakt (gr.diatheke.), ikke for bokstav, men for Ånd, for bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende.” (2.Kor.3,6.)

   Grunnbetydningen i ordet ”diatheke”, er ”ordning” eller ”arrangement”. Dette Skrift-stedet kan derfor ha to betydninger, og det er:

 

a)   Vi er tjener for Den nye pakt i Jesu blod.

b)   Vi er tjenere for en ny ordning. Denne ordningen er Paulus sin undervisning til oss.

 

   Nattverden er ikke et påbud, men det er EN GAVE og EN MULIGHET for oss. Den gjelder de som har kommet til en levende tro på Jesus. Den som ikke er kommet til tro på Jesus, kan ikke ha samfunn med ham. Vedkommende kan heller ikke utdype sitt samfunn med Jesus i nattverden.

   Den som tar nattverden uten å være en troende, synder mot forsoningen, og det vil straffe seg. ”Derfor, hver som eter brødet eller drikker Herrens kalk uverdig, han blir skyldig i Herrens legeme og blod.” (1.Kor.11,27.)

   Studiebibelen nr. 3 sier på s.775 følgende om dette: ”Vanære mot symbolene er vannære mot det de representerer.”

   Det å delta i nattverden på en uverdig måte, er hån mot Jesus og forsoningsverket, og det kommer til å bli straffet på en eller annen måte.

 

   I forbindelse med nattverden var det også et kjærlighetsmåltid. Nattverden skulle avslutte dette måltidet, men i menigheten i Korint skilte man ikke mellom disse to måltidene, slik at nattverden ikke ble noe felleskapsmåltid. Det var stor uorden i nattverdsmåltidet. Noen ble mette. Noen drakk seg full, og andre var sultne. (1.Kor.11,20.)

   Gud straffet dette med sykdom. ”Derfor er det mange syke og skrøpelige blant dere, og mange sovner inn.” (1.Kor.11,30.)

   Den som ikke prøver seg selv, om han er verdig til å delta i nattverden, kan bli straffet for det. Før man tar nattverden, må man prøve seg selv- om en er verdig til å ta den. Det er bare de som tror på Jesus, som er verdig til å få del i nattverden. ”Men hvert menneske prøve seg selv, og så ete han av brødet og drikke av kalken, for den som eter og drikker, han eter og drikker seg selv til dom, dersom han ikke gjør forskjell på Herrens legeme (og annen mat.)” (1.Kor.11,28-29.)

 

   Det er to grupper mennesker som må prøve seg selv, om de kan ta nattverden, og det er:

 

a)   De som ikke tror på Jesus. De kan ikke delta i nattverdsmåltidet.

b)   De av de troende som ikke deltar i nattverden på en riktig (verdig) måte. Dette var et problem i menigheten i Korint, men det er sannsynligvis ikke et problem i våre menigheter.

   I menigheten i Korint var det mange syke, og mange døde også før tiden. Grunnen til det var at de tok nattverden på en uverdig måte. Dette forteller oss at det er LEGEDOM FRA SYKDOM og FOR TIDLIG DØD i nattverden, når man tar den på en verdig måte. Samfunnet med Jesu forsoning gir legedom og et lengre liv.

   Dette betyr at når vi tar nattverden på en verdig måte, så kan vi unngå sykdom og for tidlig død. Vi burde derfor ta nattverden mye oftere enn vi vanligvis gjør. Vi burde ta den hver dag- enten alene eller sammen med andre.

 

   Disse menneskene som ble syk og døde før tiden, MISTET IKKE FRELSEN, men de fikk forkortet sine liv. Dette var en dom over deres liv, og grunnen til det var at de ikke hadde tenkt over konsekvensene ved å ta nattverden på en uverdig måte. Dersom de hadde hatt en dypere åndelig forståelse av nattverdens betydning, så hadde de ikke blitt dømt på denne måten. ”Men dersom vi dømte oss selv, ble vi ikke dømt (til å være syk og dø).” (1.Kor.11,31.)

   Den staffen som disse menneskene fikk, var et uttrykk for Jesu kjærlighet til dem. Han dømte dem for at de ikke skulle dømmes sammen med verden. ”men når vi dømmes, da refses vi av Herren, for at vi ikke skal fordømmes sammen med verden.” (1.Kor.11,32.)

 

   Vi vet at den som Herren elsker, den tukter han. ”for den Herren elsker, den tukter han, og han hudstryker hver sønn som han tar seg av. Det er for tuktens skyld at dere tåler lidelser. Gud gjør med dere som med sønner. For hvem er den sønn som hans far ikke tukter? Men er dere uten tukt, som alle har fått sin del av, da er dere uekte barn og ikke sønner.” (Hebr.12,6-8.)

   Alle som tror på Jesus, vil få del i hans tukt. Han tukter oss ikke for å plage oss, men for at vi skal vokse i kjennskap til ham og i nåden. Det er rett det som kirken hevder: ”Gud oppdrar oss med kors og trengsel for sitt navns skyld.”

 

   Nattverden er DET ENESTE SYNLIGE NÅDEMIDLET som vi har. (Vanndåpen er ikke noe sakrament for den kristne menigheten. Den angår den messianske menigheten.) Vi må sette oss inn i hva nattverden gir oss av åndelige goder og bruke den så ofte som vi kan.

   Vi må også være klar over at vi må ta nattverden på en verdig måte. Dersom vi ikke gjør det, vil vår deltagelse i nattverden bli en dom over våre liv.

 

Tingvoll den 20-11-05 og 7-05-06. Oskar Edin Indergaard.

  

   Back