top2.jpg - 4040 Bytes

 

 

NÅDEGAVENE OG EMBETENE ER IKKE OPPHEVET I VÅR TIDSPERIODE. DEL 3

 

   Som jeg har vist i mine to tidligere artikler om det samme temaet, så er det to syn innenfor "nådebevegelsen" med hensyn til nådegavene og embetene, og det er:

 

a)      Alle nådegavene og de to embetene, apostel og profet, er opphevet i vår tid.

b)      Mange nådegaver og to embeter er falt bort i vår tid. Dette gjelder spesielt ”tugetalens nådegave” og to ”kraftgavene”, som er ”nådegavene til å helbrede” og ”nådegaven til å gjøre undergjerninger” og de to embetene, apostel og profet.

 

   Jeg har ikke denne oppfatningen. Min oppfatning er følgende: Både nådegavene og embetene finnes fortsatt, men en del av nådegavene har fått en  NEDDEMPET BETYDNING i forhold til det som de 12 apostlene hadde. De hadde dessuten en fylde av nådegaver. De hadde et mandat som ikke var helt likt med det som vi har i menighetens tid.

”Tungetale som språk” og ”nådegaver til å helbrede” og ”nådegave til å gjøre undergjerninger” er ikke falt bort, men de er neddempet i vår tidsperiode, for de var opprinnelig rettet mot Israel og jødene. Gud handler med dette folket i forhold til store tegn og undergjerninger. Noen kaller disse gavene for "JØDISKE GAVER", i og med at de var rettet spesielt mot jødene.

 

   Hva som gjelder de to embetene, apostel og profet, så er de ikke falt bort, men nye åpenbaringer angående den paulinske læren er falt bort, for den paulinske læren er fastlagt ved Paulus sine 13 brev. (Se mine to foregående artikler om dette.)

   Det går da ikke an å hevde at for eksempel nådegavene til å tale profetisk, til å tjene, til å hjelpe, til å lære, til å formane, til å gi, nådegaven til å være forstander, nådegaven til å styre, nådegaven til å vise barmhjertighet, nådegaven til å ha kunnskaps- og visdoms tale, nådegaven til å ha tro, nådegaven til å prøve åndene, nådegaven til å tyde tunger og nådegaven til å bede i sin ånd med englers tunge (1.Kor.13,1 og 14,4 og 14.) er falt bort i vår tid.

 

   Det går ikke an å sette et skille mellom nådegavene og embetene, for embetene bygger på en eller flere nådegaver. Der det ikke er noen nådegaver, der er det heller ikke noen embeter, for det er nådegavene som bærer embetene og gir dem deres styrke og autoritet.

   En må da spørre: Hvilke nådegaver har læreren, hyrden eller evangelisten dersom nådegavene er falt bort i vår tid. De står da tomhendt igjen uten å ha noen nådegaver eller noen kraft.

   Den Hellige Ånd kan naturligvis arbeide direkte- utenom nådegavene- men Han arbeider også gjennom nådegavene.

 

   Menigheten i Korint ble også lovet ALLE NÅDEGAVER inntil Jesu komme for menigheten. "så at det ikke mangler dere noen nådegave mens dere venter på vår Herre Jesu Kristi åpenbarelse." (1.Kor.1,7.)

   Det står også at vi skal søke etter å få de åndelige gavene i RIKELIG MÅL til menighetens oppbyggelse. (1.Kor.14,12.)

   I Brevet til Efeserne 4,11-12 står det at Gud gav apostler, profeter, evangelister, hyrder og lærere til menigheten, for at alle de troende kunne bli i stand til å TJENE I MENIGHETEN, slik at det kristne legemet kunne bli bygd opp på en ordentlig og god måte. "Og det er han som gav oss noen til apostler, noen til profeter, noen til evangelister, noen til hyrder og lærere, for at de hellige kunne bli fullkommengjort til tjenestegjerning, til Kristi legemes oppbyggelse."

   Dette betyr at disse 5 embetene skulle bidra til at alle i menigheten skulle være med på dette viktige arbeidet. I og med at ikke alle hadde embeter, fikk de sin kraft og sin nåde gjennom nådegavene.

 

   Det er blitt hevdet både at de såkalte "kraftgavene" og alle nådegavene er falt bort etter perioden for Apostlenes Gjerninger (Ap.gj.28,28.), men dette er ikke riktig. Det som er riktig, er at de såkalte "kraftgjerningene" ikke virker i den utstrakte grad som de virket under Jesus og de 12 apostlene.

   Læren om at nådegavene og de 2 embetene, apostel og profet, er opphevet i vår tid, er basert på det som står i 1.Kor.13,9-13. Der står det blant annet at nådegavene skal falle bort, men at tro, håp og kjærlighet skal bestå. Nådegavene blir her sammenlignet med kjærligheten. Nådegavene skal falle bort, for de er ufullstendige, men kjærligheten (gr.agape) skal aldri falle bort, for den er fullkommen. Nådegavene og embetene skal først falle bort ved Jesu komme for den kristne menigheten, for da er det ikke mer behov for dem.

 

   De som hevder at nådegavene er falt bort i vår tidsperiode, mener at nådegavene stod ved like inntil Paulus skrev sine fangenskapsbrev i årene 60-62. Hvordan kunne da Paulus allerede i 1.Kor.13,9-13 annonsere at nådegavene skulle falle bort? Dette blir en logisk umulighet.

   Paulus skrev også i 1.Kor.1,7 at menigheten i Korint ikke skulle mangle noen nådegave inntil Jesu komme for menigheten. Dette blir da også galt. I lys av de brevene som Paulus skrev etter året 60, burde han ha  rettet på det som står i 1.Kor.1,7.

   Hva som gjelder en generell beskrivelse av nådens forhold til nådegavene, så bruker Paulus den samme beskrivelsen av nådegavene både i Brevet til Romerne 6,12 som han gjør i Brevet til Efeserne 4,7. Der står det henholdsvis: "Og da vi har ulike nådegaver, alt etter den nåde som er oss gitt, så la oss om vi har profetisk gave, bruke den etter som vi har tro til." (Rom.12,6.)

   "Men hver og en av oss er nåden gitt etter det mål som Kristi gave måles med." (Ef.4,7.)

   Dette betyr at nådegavene også var i funksjon, da Paulus skrev Efeserbrevet. De var altså ikke falt bort.

 

   Hva som gjelder de to embetene, apostel og profet, så ville heller ikke Paulus ha nevnt dem i Efeserbrevet 4,11 dersom de var falt bort. Dette blir også en inkonsekvens og en logisk brist hos de som har dette synet.

   Læren om at nådegavene og de to embetene er falt bort i vår tidsperiode, er ikke korrekt, og den bygger ensidig på en ukorrekt forståelse av 1. Korintierbrevet 13,9-13.

   I følge denne læren operer Gud ikke lenger gjennom nådegavene i vår tidsperiode, men han operer utelukkende gjennom Den Hellige Ånd. At det er Den Hellige Ånd som gir nådegavene, det er rett, men at de er opphevet i vår tid, er ikke rett. Det er ingen motsetning mellom den som gir nådegavene og det som han gir.

 

   At Gud kan gå utenom nådegavene i sitt arbeid både med menigheten og med de verdslige, det vet vi, men som oftest går han veien gjennom nådegavene og embetene når han ønsker å få gjennomført noe. Det er ingen motsetning mellom nåden og nådegavene bortsett fra det at nåden er fullkommen, mens nådegavene er ufullstendige.

   Nådegavene er ikke i seg selv ufullstendige, men på grunn av at vi menneskene er ufullstendige, så blir også utøvelsen av nådegavene ufullstendig.

  Grunnen til at Paulus ikke skrev utfyllende om nådegavene i sine senere brev, er det forholdet at han hadde skrevet såpass utfyllende om dette i 1.Korinterbrevet 12-14.

 

   Jeg ser det slik at den kristne læren ble endelig fastlagt i fangenskapsbrevene. Paulus skulle "fullføre Guds ord" (Kol.1,25.), men til tross for det så ”skjønner vi fortsatt stykkevis og taler profetisk stykkevis” (1.Kor.13,9.) Det er ingen av oss som forstår Guds ord fullt ut, slik som det skal forståes, men vi forsøker så godt som vi kan, å forstå Guds ord. I dette arbeidet får vi hjelp både av Den Hellige Ånd og av nådegavene.

   At de troende fortsatt ser "stykkevis og delt", har vi mange eksempler på. Vi skal bare ta med to forhold som viser dette:

 

a)      De aller fleste kristne ser ikke at vi må skille mellom Jesu og Paulus lære på en rekke punkter. De som ikke gjør det, har ikke oppdaget Nådens store betydning og virksomhet. (Se bladet Evangelisten av 1-12-04 hvor det blir gitt et korrekt bilde av forholdet mellom nåden og loven.)

b)      Vi som skiller mellom Jesu og Paulus sin lære, har også forskjellige vurderinger av dette. I denne artikkelen har jeg vist at det innenfor den såkalte "Nådesbevegelsen" finnes 3 FORSKJELLIGE SYN på dette. Dette viser til fulle at "vi skjønner stykkevis og taler profetisk stykkevis" (1.Kor.13,9.)

 

         Når jeg har det synet som jeg har, er det ikke fordi at jeg ønsker krangel eller debatt om dette for debattens egen skyld, men jeg mener det som jeg skriver. Jeg kunne ikke i min villeste fantasi ha hevdet at nådegavene er opphevet vår tid, og at for eksempel tungetalen kommer fra Satan. Hva vil de mange tusen kristne i Norge og i andre land, som har tungetalens nådegave og bygger opp sin tro hver dag gjennom denne nådegaven, si til en slik forståelse av Guds ord. Dette er en HORRIBEL LÆRE, som i alle fall undertegnede tar sterkt avstand fra.

I oppbyggingen og i bevaringen av den kristne menigheten behøver vi både Guds nåde, nådegavene og alle embetene.

 

Tingvoll den 9-12-04 og den 24-04-06. Oskar Edin Indergaard.

 

forrige side