NÅDEGAVENE
OG EMBETENE ER IKKE OPPHEVET I VÅR TIDSPERIODE. DEL 2 Som jeg skrev i min forrige
artikkel om nådegavene og embetene, så er det innenfor
"Grace Movement" eller "Nådebevegelsen" to syn
på dette: a) Det ene synet er at alle nådegavene og
apostel- og profetembetet opphevet i vår tid. b) Det andre synet er at bare en del av
nådegavene og de to embetene er OPPHEVET. Det burde naturligvis bare
være ett syn på dette, for den paulinske læren er fastlagt,
men dette viser oss at vi fortsatt "skjønner stykkevis og taler
profetisk stykkevis." (1.Kor.13,9.) Vi har heldigvis det
løftet i Paulus sine Skrifter at Gud vil vise oss det som er rett.
"La oss da, så mange som er fullkomne, ha dette sinn, og om dere
er annerledes sinnet i noe, da skal Gud også åpenbare dere dette,
bare at vi, så langt vi er kommet, holder fram i samme
spor."(Fil.3,15-16.) Når det er forskjellige
syn på dette innenfor "nådebevegelsen", så er det
ikke fordi at noen er oppblåst i sitt sinn og ønsker krangel og
divergerende oppfatninger, men det er fordi vi gransker Guds ord dag og natt
og ønsker å forstå så meget som mulig av det. Det er to grunner til at det
blir hevdet at nådegavene og to av embetene er falt bort i vår
tid, og det er: 1.) Forskjellig fortolkning av 1.Kor.13,9-13. "For
vi skjønner stykkevis og taler profetisk stykkevis, men når det
fullkomne kommer, da skal det som er stykkevis, få ende. Da jeg var
barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, men da jeg ble mann, la
jeg av det barnslige. For nå ser vi i et speil, i en gåte, men da
skal vi se åsyn til åsyn. Nå kjenner jeg stykkevis, men da
skal jeg kjenne fullt ut, likesom jeg også fullt ut er kjent. Men
nå blir de stående disse tre, tro, håp og kjærlighet,
og størst blant dem er kjærligheten."
Dette blir tolket på to måter: a) Nådegavene skal falle bort, når Paulus
fikk den fulle oversikt over den kristne menighets lære, og dette
skjedde i de 7 siste brev som han skrev. b) Nådegavene og embetene skal falle bort ved
Jesu komme for den kristne menigheten. Jeg holder på den siste
oppfatningen, for det står i v.12 at "da skal vi se åsyn til
åsyn", og det skjer først ved Jesu komme for den kristne
menigheten.
Det som blir stående
både NÅ og SENERE, er tro, håp og kjærlighet, for de
er fullkomne i motsetning til nådegavene og embetene som er begrensede.
(Se min utdyping av 1.Kor 13 i artikkelen: Nådegavene og embetene er
ikke opphevet i vår tid. Del 1.) 2.) Den andre grunnen til at noen mener at
nådegavene er falt bort, er at Paulus i Efeserbrevet 4, ikke nevner
nådegavene, men at han bare nevner de 5 embetene, apostel, profet,
evangelister, hyrder og lærer. (v.11.) Dette er heller IKKE RETT, for i
Efeserbrevet 4,7 står det at HVER OG EN AV OSS ER NÅDEGAVENE GITT
ETTER DET MÅL AV NÅDE SOM GAVEN MÅLES MED. "Men hver
og en av oss er nåden gitt, etter det mål som Kristi gave
(nådegavene) tilmåles med." Hva som gjelder Efeserbrevet
4,7, som hører med til de siste brev som Paulus skrev, er både
apostel og profetembetet nevnt. De er ikke tatt ut. Dette betyr da at de tar
feil, de som hevder at disse to embetene er falt bort i vår tid. Hva som gjelder
nådegavene, så er de gitt til alle troende. Dette gjeldet
både i den messianske forsamlingen og det gjelder i den kristne
forsamlingen. I
den messianske forsamlingen hadde de 12 apostlene og de 70 utsendingene en
fylde av nådegaver, mens den enkelte troende kunne bli fylt av
Ånden og få en eller flere nådegaver. Dette gjaldt
både kvinner, menn og trellene. "De ble alle fylt med Den Hellige
Ånd, og de begynte å tale med andre tunger, alt etter som
Ånden gav dem å tale." (Ap.gj.2,4.) "Og det skal skje i de
siste dager, sier Gud, da vil jeg utgyde av min Ånd over alt kjød,
og deres sønner og deres døtre skal tale profetiske ord, og
deres unge menn skal se syner, og deres oldinger skal ha drømmer. Ja,
endog over mine treller og over mine trellkvinner vil jeg i hine dager utgyde
av min Ånd, og de skal tale profetiske ord." (Ap.gj.2,17-18.) Evangelisten Filip hadde 4
døtrer som hadde den profetiske nådegaven. "Han hadde 4
ugifte døtre som hadde profetisk gave." (Ap.gj.21,9.) "Etter som ENHVER hår
fått en nådegave, så tjen hverandre med den som gode
husholdere over Guds mangehånde nåde." (1.Pet.4,10.) De vanlige troende hadde ikke
embeter i den messianske forsamlingen. I den kristne menigheten kan
hver enkelt troende få både nådegavene og embetene alt
etter som Den Hellige Ånd utdeler dette. Menigheten i Korint ble lovet
ALLE NÅDEGAVENE inntil Jesu gjenkomst for menigheten. "så at
det IKKE FATTES DERE NOEN NÅDEGAVE mens dere venter på våre
Herre Jesu Kristi åpenbarelse." (1.Kor.1,7.) Dette utsagnet betyr at
nådegavene ikke skal falle bort, før enn ved Jesu komme for den
kristne menigheten. Dette er også i overensstemmelse med det som
står i 1.kor.13. Menigheten i Korint representerer HELE DEN KRISTNE
MENIGHET i dette utsagnet. I den kristne menighets tidsperiode
har vi ulike nådegaver. "Og da vi har ulike nådegaver alt
etter den nåde som er oss gitt, så la oss om vi har profetisk
gave, bruke den etter som vi har tro til." (Rom.12,6.) "For dere kan ALLE tale
profetisk, en av gangen, så alle kan lære og alle formanes, og
profeters ånder er profeter lydige." (1.Kor.14,31-32.) "Utslukk ikke Ånden,
ringeakt ikke profetisk tale." (1.Tess.5,19-20.) I den kristne menighets
tidsperiode er det både menn og kvinner som kan ha nådegavene.
Embetene er åpne for både menn og kvinner med unntak av to
embeter, og det er lære- og hyrdeembetet. (1.Tim.2,11-12 og 3,1-7.) De fleste i Guds menighet
har ikke forstått dette, for de vil ikke bøye seg for Guds
ordninger om UNDERORDNING og TJENESTE. De lytter mer til det som verden sier om
LIKESTILLING enn til det som Guds ord sier om dette. På samme måten
som Jesus underordnet seg Guds vilje, skal også vi underordne oss under
Guds ordninger. På samme måten som Jesus underordnet seg Gud,
så skal kvinnen underordne seg mannen. ”Men jeg vil at dere skal
vite at Kristus er enhver manns hode, og mannen er kvinnens hode og Gud er
Kristi hode.” (1.Kor.11,3.) Dette blir også gjentatt i
Brevet til Efeserne. Dette kan derfor ikke være jødiske
ordninger. Nei, det er ordninger som Gud ønsker at vi skal overholde.
”Dere hustruer! Underordne dere under deres egne menn som under
Herren!, for mannen er mannen er hustruens hode, likesom Kristus er
menighetens hode. Han som er sitt legemes frelser.” (Ef.5,22-23.) Hva som gjelder begrepet
”hode”, så betegner det her ”åndelig
autoritet”. Dette begrunnes både med at kvinnen er skapt av
mannen, og at det var kvinnen som falt synd først.
Paulus hadde de fleste embetene og mange nådegaver. Han never i
Efeserbrevet 3,4 at han FORTSATT HADDE KUNNSKAPENS NÅDEGAVE om Kristi
hemmelighet. "hvorav dere, når dere leser det, kan kjenne MIN
INNSIKT i Kristi hemmelighet." "hvis tjener jeg er blitt
etter DEN GUDS NÅDES GAVE (kunnskapens nådegave) som er meg gitt
ved virksomheten av hans makt." (Ef.3,7.) Dette betyr at nådegavene
ikke er falt bort etter at Efserbrevet ble skrevet. Vi vet at Timoteus hadde en
nådegave, som han hadde fått ved profetisk tale ved
håndspåleggelse. Han ble både bedt om- ikke å
vanskjøtte denne nådegaven men å opptenne den igjen
på nytt. "Vanskjøtt ikke den nådegave som er i deg,
som ble deg gitt ved profetiske ord med håndspåleggelse av de
eldste." (1.Tim.4,14.) "Derfor minner jeg deg om
at du IGJEN OPPTENNER DEN NÅDEGAVE som er i deg ved min
håndspåleggelse." (2.Tim.1,6.) Det Andre brevet til Timoteus
var det siste brevet som Paulus skrev. Han satt da igjen fengslet i Roma. Det
ble skrevet år 67. Dersom nådegavene var opphevet på denne
tiden, så hadde han ikke skrevet til Timoteus og bedt ham om at han
måtte fornye igjen den nådegaven, som han hadde. Vi ser videre at hverken
nådegavene, embetene eller håndspåleggelsen var avskaffet i
Paulus sine siste brev. Timoteus ble bedt om at han ikke så snart
måtte legge hendene på noen. Dette ble gjort til
overføring av kraft, nådegaver, embeter og helbredelse.
"Vær ikke snar til å legge hendene på noen.
Gjør deg ikke delaktig i fremmede synder. Hold deg selv rein."
(1.Tim.5,22.) At en del av nådegavene og
embetene har fått forandret karakter, betyr ikke at de har falt bort.
Dette skal jeg ikke behandle her. (Se min artikkel: Nådegavene og
embetene er ikke falt bort i vår tidsperiodene. Del 1.) Det blir videre hevdet av noen
av de som mener, at nådegavene er falt bort i vår tidsperiode, at
for eksempel tungetalens nådegave, slik som den fungerer i dag, er fra
Satan. Dette er HORRIBEL LÆRE. Jeg tar på DET STERKESTE avstand
fra en slik vurdering. Paulus sa følgende om
tungetalens nådegave: a) Det var ingen som talte så mye i tunger som
han. (1.kor.14,18.) b) Når de troende kom sammen, skulle de ta med
seg "en salme eller en lære eller en åpenbaring eller EN
TUNGE eller en tydning. La alt skje til oppbyggelse." (1.Kor.14,26.) Det er en som har sagt: "Ta
nådegavene og embetene, som er beskrevet i 1.Kor.12, og dypp dem i
kjærligheten, som er beskrevet i 1.Kor.13. Deretter kan du gå ut
og praktisere dem på en RETT MÅTE, slik som det er beskrevet i
1.Kor.14." Jeg tror at dette er en riktig
vurdering av nådegavene og embetene. Kjærligheten opphever ikke
nådegavene og embetene, men den omslutter dem og gir dem en
større fylde og legimitet. Mens nådegavene og embetene er
Åndens gaver, så er kjærligheten Åndens frukt. At det finnes tungetale i de
fremmede religioner, det er sant, men det betyr ikke at den tungetalen, som
er gjenfødt kristen har, er fra Satan. Vi vet at Satan etterligner Gud
på de områdene der som han slipper til. (Se konfrontasjonen
mellom Gud og Satan i forbindelse med jødenes utgang fra Egypt i
gammel tid. (2.Mos.8-10.) Satanisk innflytelse og kraft
kan også bli overført ved håndspåleggelse. Dersom en
predikanten er influert av de sataniske krefter, så vil han automatisk
være et medium for overflytting av den okkulte kraften, som han har,
til det menneske som han ber for- dersom da ikke Gud forhindrer dette. Dette er sant, men å hevde
at enhver predikant og enhver kristen som har tungetalens gave, er influert
av Satan, det er en grotesk påstand, som ikke har noe med sannheten
å gjøre. Nådegavene og embetene er
gitt til alle troende. Dette kan ikke sterkt nok bli understreket. Når en del
"karismatiske" predikanter tar seg selv til rette med overdreven og
gal bruk av nådegavene, så øver de vold mot Guds ord. Det
vi må tilstrebe, er en RETT BRUK AV NÅDEGAVENE. Predikantene
må underlegge seg helt Den Hellige Ånd og ikke fare som villmenn
rundt på podiet og tro at det er de selv som innehar kraften til
å helbrede og profetere. Dette har vi mer enn nok av i en del
såkalte "karismatiske" forsamlinger. Jeg er helt sikker på at
det hadde skjedd flere helbredelser og kommet fram flere riktige profetier,
dersom kristenfolket hadde lyttet til Åndens tale i stedet for å
underlegge seg disse predikantenes mange merkelige påfunn. Vi må huske på at vi
også har en nådegave, som går ut på at vi skal
PRØVE ÅNDENE- om de er fra Gud eller ikke. (1.Kor.12,10.). Dette
er en meget viktig nådegave nå i endens tid, hvor vi vil få
stor villfarelse på det åndelige området. Vi må videre understreke
at pastoren ikke skal være NOEN ENEHERSKER i menigheten. Han skal ha
ved sin side både apostler, profeter, evangelister, lærer og
eldste. Den kristne menigheten skal være oppbygd etter Åndens
prinsipper. Det er Ånden som gir nådegaver og utdeler embetene.
Menigheten skal bygges i Guds frihet, og alle skal underordne seg under
hverandre i forhold til de nådegaver og de embeter som den enkelte har.
"og underordner dere under hverandre i Kristi frykt." (Ef.5,21.) På denne måten
slipper man også utbrente pastorer og slitne het av pastorer og
uenighet og splittelse i menigheten. Guds ordninger er de beste. Det er MYE UORDEN i menighetene
i dag. Dette er ikke Guds vilje. Hensikten med embetene og nådegavene
er at menigheten skal få full kjennskap til den paulinske læren
og måten som den ska fungere på. Dette kommer dessverre ikke til
å skje i tiden. Det kommer først til å skje ved Jesu komme
for menigheten. "Og det er han som gav oss noen til apostler, noen til
profeter, noen til evangelister, noen til hyrder og lærere, for at de
hellige kunne bli fullkommengjort til tjenestegjerning (både embeter og
nådegaver), til Kristi legemes oppbyggelse, INNTIL vi alle når
fram til enhet i tro på Guds Sønn og i kjennskap til ham, til
manns modenhet, til aldersmålet for Kristi fylde, for at vi ikke lenger
skal være umyndige og la oss kaste og drive om av ethvert lærdoms
vær ved menneskene spill, ved kløkt i villfarelsens kunstner,
men at vi sannheten tro i kjærlighet, i alle måter skal vokse opp
til (gr."eis", som betyr "inn i") ham som er hodet.
Kristus, av hvem hele legemet sammenføyes og sammenknyttes ved hvert
bånd som han gir, og vokser sin vekst som legeme til sin oppbyggelse i
kjærlighet, alt etter den virksomhet (embeter og nådegaver) som
er TILMÅLT HVER ISÆR." (Ef.4,11-16.) Det er ingen motsetning mellom
den frie nåden og en riktig bruk av nådegavene og embetene. Den
Hellige Ånd kan enten virke gjennom nådegavene og embetene, eller
Han kan virke direkte uten å gå veien om disse. Han kan virke
direkte gjennom nåden. Det er Han selv som bestemmer hvilken måte
Han vil arbeide på. Tingvoll den 24-11-04 og
den 21-04-06. Oskar Edin Indergaard. |