NÅDEGAVENE OG EMBETENE ER IKKE OPPHEVET I
VÅR TIDSPERIODE. DEL 1 "The Grace
Movement", som på norsk betyr "Nådebevegelsen", er
en amerikansk teologisk bevegelse, som hevder at vi må dele innholdet i
N.T. i to deler. Den første delen angår ”Riket for
Israel”, og den andre delen angår den kristne menigheten. Jeg deler også de aller
fleste teologiske vurderingene som denne bevegelsen gir uttrykk for. Denne
oppfatningen har jeg også hatt før jeg kom i kontakt med denne
bevegelsen. Dette har jeg gitt uttrykk for i mange bøker, taler og
artikler opp igjennom min tid som kristen. Vi har mye å lære av den
teologiske plattformen som denne bevegelsen har. Det er også stadig flere i
Norge som forstår, at vi må dele innholdet i N.T. i to atskilte
deler. Dette betyr ikke at vi ikke kan bruke tekster fra hele N.T. eller fra
hele Bibelen i vår forkynnelse, men det betyr at vi må lære
oss å fordele Guds ord på en rett måte. (2.Tim.2,15.) Det er divergerende oppfatninger
innenfor "Nådebevegelsen" angående noen punkter i læren, og det
kan være et sunnhetstegn, for det vitner om selvstendighet hos de som
forfekter disse synspunktene, for vi ser alle stykkevis og taler profetisk
stykkevis. (1.Kor.13,9.) Det er ingen som er tjent med ensretting og
teologisk tvang, men vi må også legge vekt på at våre
teologiske synspunkter er i samsvar med Bibelens lære. (Se min to
artikler om Tidspunktet for den kristne menighets begynnelse.) Når det gjelder nådegavene
og embetene, så er de beskrevet i Romerne 12,6-8, 1.Kor.12-14, Ef.4,11
og andre steder. De nådegavene og de embetene som er nevnt er
følgende: a) Profetisk gave. b) Tjenestens gave. c) Lærdommens gave. d) Formaningens gave. e) Nådegaven til å gi. f) Nådegaven til å være
forstander. g) Nådegaven til å vise
barmhjertighet. (Rom.12,6-8.) h) Visdoms tale. i)
Kunnskaps
tale. j)
Troens
nådegave. k) Nådegaver til å helbrede. l)
Nådegave
til å gjøre undergjerninger. m) Nådegave til å profetere. n) Nådegave til å prøve
åndene. o) Nådegave til å tyde
forskjellige tunger. p) Nådegave til å tyde tungene.
(1.Kor.12,6-10.) q) Nådegave til å hjelpe og til
å styre. (1.Kor.12,28.) r) Embete som apostel. s) Embete som profet. t) Embete som evangelist. u) Embete som hyrde. v) Embete som lærer. (Det finnes også andre nådegaver, som ikke er nevnt i
N.T. Når Den Hellige Ånd arbeider med et menneske, kan dette fort
utvikle seg til en nådegave.) Innenfor Nådebevegelsen er
det to oppfatninger angående nådegavene og embetene, og de er: a) At alle nådegavene og en del av
embetene opphørt i vår tid. Dette gjelder da embetene som
apostel og profet. b) At en del av nådegavene og en del
av embetene er opphørt i vår tid. Dette blir begrunnet med
at i tiden fra Paulus sin omvendelse (år 37) og til jødenes
endelige forkastelse, så var en del av nådegavene rettet spesielt
mot Israel. Det gjaldt nådegavene til å helbrede, nådegaven
til å gjøre undergjerninger og tungetalen som fremmed språk. Hva som gjelder embetene
som apostel og profet, så blir det begrunnet med at etter at
læren ble endelig fastlagt av Paulus, så er det ikke lenger behov
for disse to embetene. Som bevis for at
disse nådegavene og disse to embetene er falt bort i vår
tidsperiode, så bruker man det som står i 1.Kor.13,10: "For
vi skjønner stykkevis og taler profetisk stykkevis, men når det
fullkomne kommer, skal det som er stykkevis, få ende." Dette blir tolket
slik at når den paulinske læren ble fullt utbygd ("når
det fullkomne kommer"), og dette skjedde i de brevene som Paulus skrev i
tidsrommet 60-67, så falt nådegavene og disse to embetene bort.
Jeg kan ikke være enig i en slik tolkning. Den blir altfor snever og
tilfeldig, og den har heller ikke dekning i Paulus sin lære og Paulus sine
Skrifter. Hva som gjelder
1.Kor.13,1-|3, så må dette kapitlet fortolkes på
følgende måte: a) Kjærligheten er større enn
alle nådegaver og alle embeter, for den er fullkommen. Nådegavene
og embetene skal falle bort, men kjærligheten skal aldri falle bort.
(v.1-2.) b) Det ordet som her er brukt om
kjærligheten, er på gresk ”agape”. Det er det samme
som ”Guds kjærlighet”. c) Dersom vi ikke har del i denne
kjærligheten, er vi ingen ting. (v.3.) d) Versene 4-8 beskriver kjærlighetens
vesen. e) Ved den kristne menighets bortrykkelse,
skal alle nådegavene og alle embetene falle bort, men
kjærligheten skal bestå. (v.10.) f) Ved bortrykkelsen går vi over fra
barnestadiet og til å bli voksne i åndelig forstand. Da skal vi
eie all kunnskap og forstå alle ting. (v.11-12.) g) Alle nådegavene og alle embetene
skal falle bort, men det som blir stående for alltid er: tro, håp
og kjærlighet, for de er fullkomne, men størst av dem er
kjærligheten, for den gjenspeiler Guds vesen. For de som mener at alle
nådegavene og de fleste embetene er falt bort i vår tidsperiode,
hvorfor blir da embetene som evangelist, hyrde og lærer stående
igjen i vår tidsperiode, når alt det andre er falt bort? Dette
blir en inkonsekvens som det er umulig å svare på. Jeg er enig i at tiden fra
Paulus omvendelse og til Paulus sitt utsagn i Ap.gj.28,28, om at han fra
nå av bare ville gå til hedningene, er en OVERGANGSTID for Guds
planer med jødene. I denne tiden ble det vunnet mennesker både
for ”Riket for Israel” og for den kristne menigheten, men jeg
er ikke enig i at alle
nådegavene og to av embetene er falt bort i vår tid. Selv om det
kan være en FORANDRING i bruken av dem, trenger vi dem som aldri
før i arbeidet med en rett forståelse av Guds ord. Nådegavene
og embetene gjelder først og fremst for vår tid. Hva som gjelder
de 12 apostlene, så hadde disse en TOTALITET av nådegaver. I de
messianske brevene hører vi også om at de troende fikk
nådegaver. (1.Pet.4,10.) Det er først når vi kommer til
Paulus sine brev, at vi får en utfyllende undervisning om dette. Dette
betyr at nådegavene og embetene angår den kristne menigheten. Jeg er også
enig i at de tre nådegavene, som jeg har nevnt ovenfor, var spesielt
beregnet på Israel, for Gud har bestandig handlet med sitt folk i
forhold til store UNDER og TEGN. Vi kan bare se på Israels historie,
så ser vi at dette er riktig. Både helbredelser, undergjerninger
og tungetalen som fremmede språk skulle være tegn for
jødene på at Guds Rike var i funksjon. Hva som gjelder
den sistnevnte nådegaven, så var den i funksjon på
pinsefestens dag, da de mange tusen tilreisende jødene hørte
apostlene snakke til dem på deres eget språk. (Ap.Gj.2,1-18.) Jødene bad
Jesus flere ganger om at han måtte vise dem et TEGN på sin
autoritet og sin Gud-dom, men han sa til dem at de fikk ikke noe annet tegn
enn Jonas-tegnet. Jesus gjorde ikke noe tegn eller noen undergjerning
på kommando. Han gjorde som Gud viste ham at han skulle gjøre.
(Joh.5,20.) Jesus sa
følgende i misjonsbefalingen i Markus 16 om under og tegn: "Og disse
TEGN skal følge dem som tror (apostlene): I mitt navn skal de drive ut
onde ånder, de skal tale med tunger, de skal ta slanger i hendene, og
om de drikker noe giftig, skal det ikke skade dem. På syke skal de
legge sine hender, og de skal bli helbredet." Hva som gjelder
denne misjonsbefalingen, så gjelder den ikke for menighetens tid, men
den gjelder for ”Riket for Israel”. Vi skal være
oppmerksomme på følgende aspekter ved denne misjonsbefalingen: a) Den gjaldt de 12 apostlene og de 70
utsendingene. Den gjaldt ikke for de messianske jødene. De gjorde ikke
tegn og undergjerninger. b) Den beskriver store TEGN og
UNDERGJERNINGER, som vi sjelden ser i vår tidsperiode. Paulus sa
også at jødene søkte tegn, men grekerne søkte
etter visdom. (1.Kor.1,22.) Paulus skrev at tungetalen var et tegn
for de vantro. De vantro er her jødene. "Det er skrevet i loven
(Tanach): Ved folk med fremmede tungemål og ved fremmedes lepper vil
jeg (Gud) tale til dette folk (jødene), og enda skal de ikke
høre på meg, sier Herren. Så er da tungen til et TEGN,
ikke for de troende (i menigheten), men for de vantro (jødene). Den
profetiske talen derimot er ikke for de vantro, men for de troende.
(1.Kor.14,21-22.) Vi vet også
at Paulus gjorde store tegn og undergjerninger i første del av sin
virksomhet (2.Kor.12,12.), men vi ser også at dette ble noe neddempet i
siste del av hans virksomhet (1.Tim.5,23.) Dette skal vise
oss to forhold, og det er: a) Vi som tilhører den kristne
menigheten, kan også gjøre disse undergjerningene. Det skjer
gjennom bruk av nådegaver og Guds nåde. b) De store tegn og undergjerninger er noe
neddempet i vår tid i forhold til det som skjedde på Jesu tid.
Dette skal vise oss at det er en FORSKJELL på ”Riket for
Israel” og den kristne menigheten. Jeg tror ikke at
nådegavene og embetene er falt bort i vår tidsperiode, men jeg
tror at nådegavene har fått FORANDRET KARAKTER og er noe SVEKKET
i forhold til den styrken som de hadde den første tiden. De var
først og fremst beregnet på jødene som TEGN til
jødene om at Gud stod i ferd med å opprette ”Riket for
Israel” for dem. Når Paulus
også gjorde de samme under og tegn som apostlene gjorde, så var
det også et bevis for jødene at Paulus sin lære var fra
Gud, og at Gud var i ferd med å innføre en ny tidsperiode. Hva som gjelder tungetalens
nådegave, så har den også et annet aspekt enn det å
tale og tyde et fremmed språk. Den har også den oppgaven at man
"taler hemmeligheter i Ånden." (1.Kor.14,2.), og dette skjer
også i dag. Hva som gjelder de
andre nådegavene, så er de også i funksjon i den kristne
menigheten, men i alt for liten grad. Jeg tror at dette skyldes to faktorer,
og de er: a) Mye av forkynnelsen i dag er gal. Den
kristne menighets forkynnelse blir blandet sammen med Rikets forkynnelse.
Når Guds ord blir blandet, mister det sin kraft. b) I den fries nådens forkynnelse
handler Gud både gjennom nådegavene, som er begrenset, og gjennom
den store nåden som han har gitt både den kristne menigheten og
verden. "Han altså som gir dere Ånden og virker KRAFTIGE
GJERNINGER blant dere, gjør han deg ved lov-gjerninger eller ved
forkynnelse av troen." (Gal.3,5.) "Troen" er her det samme som
forkynnelsen av ”den frie nåden”. Det er av den
største viktighet at vi skiller mellom 3 forskjellige tidsperioder i lesningen
av Bibelen, og det er: a) Sinai-paktens tidsperiode. b) Rikets tidsperiode, som var tidsperioden
fra døperen Johannes og til Paulus omvendelse. c) Den kristne menighets tidsperiode, som er
tiden fra Paulus omvendelse og til den kristne menighets bortrykkelse. Hva som gjelder store undergjerninger, helbredelse av sykdom og store
tegn, så handlet (handler) Gud på følgende måte i
forhold til disse 3 tidsperiodene. a) I den første tidsperioden så
handlet Gud i forhold til løfter og i forhold til bud (forpliktelser)
i jødenes Torah. b) I den andre perioden så handlet Gud
i forhold til løfter, forpliktelser og MENNESKETS EGEN TRO. c) I den tredje perioden så handler
Gud i forhold til NÅDEGAVENE og sin store NÅDE. Dette kommer til
uttrykk gjennom Ånden og Åndens gaver. Hva som gjelder
embetene, så regner N.T. med 5 hovedembeter, og det er: Apostler,
profeter, evangelister, hyrder og lærere. Det blir hevdet at apostel- og profetembetet er blitt
tatt bort i vår tid. Hva som gjelder
disse to embetene, så er det stor forskjell på disse og på
profetenes funksjon i Tanach og de 12 apostlenes funksjon i Rikets
forkynnelse. Når vi snakker om apostler og profeter i de paulinske
Skriftene, så gjelder det de menneskene som bygde opp den kristne menighets
lære gjennom sine embeter og sin forkynnelse. "Dere som er bygget
opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, mens hjørnesteinen er
Kristus Jesus selv." (Ef.2,20.) (Se også Ef.3,5.) Det var Paulus som
var hovedapostelen og hovedprofeten i den kristne menighet. Han fikk nye
åpenbaringer fra Gud om det teologiske grunnlaget for den kristne
menighet. De andre fikk stadfestet det gjennom Paulus sin forkynnelse. Den kristne
menigheten ble bygd opp på apostlenes og profetenes forkynnelse. Denne
forkynnelsen er AVSLUTTET, så vi får ikke mer noen apostler og
profeter som kan komme med tilleggsopplysninger om den kristne menighetens
teologiske grunnvoll. Den saken er klar, men vi må også huske
på at apostlene og profetene hadde andre funksjoner. Hva som gjelder
apostelen, så er det en person som står i nær kontakt med
Gud, og som er utsendt fra Gud med et spesielt budskap. Han skal ikke bare
gå ut med sitt budskap, men han skal også danne nye menigheter. Hva som gjelder
profeten, så skal han kunne forutsi framtidige hendelser. Dette
angår ikke læren, for den er fastlagt med Paulus. (Kol.1,25.) Han skal
også kunne bruke alt Guds ord til formaning, trøst og
oppbyggelse av den kristne menigheten. (1.Kor.14,3.) Han skal
også kunne analysere Guds ord og sette det inn i sin rette sammenheng. Hva som gjelder
forholdet mellom nådegavene og embetene, så må vi ikke
blande disse sammen. En kristen kan ha flere nådegaver uten at han
behøver å ha et embete. En som har et embete, må derimot
ha de nådegavene som tilhører dette embetet. Vi kan f.eks alle
tale profetisk til oppbyggelse, formaning og trøst (1.Kor.14,3 og
31.), og vi skal alle vurdere det som blir sagt av profetene og av apostlene.
(1.Kor.14,29.) Dette betyr ikke at vi alle er profeter og apostler. Jeg tror ikke at
disse to embetene er trukket tilbake i vår tidsperiode, men jeg tror at
de har fått FORANDRET KARAKTER i samsvar med vår tidsperiodes
egenart. Når dette er
sagt, må jeg også legge til at vi har ikke hatt mange apostler og
profeter siden Paulus sine dager, for en apostel og en profet må legge
Paulus sin lære og forkynnelse til grunn for sin forkynnelse og
virksomhet. Det vi blant annet
må be Gud om i dag er at hans reiser opp mennesker med STERKE
NÅDEGAVER, og at han reiser opp ordentlige apostler og profeter med et
genuint paulinsk budskap. Vi har nok av selvoppnevnte apostler og profeter,
men de er ikke ordentlige apostler og profeter. De fusker bare i faget, og
vet verken hva de sier, eller hva de står for, for de greier ikke
å fordele Guds ord på en rett måte. Vi må huske
på at vi har fått all åndelige velsignelse i himmelen i
Jesus Kristus. (Ef.1,3.) Dette betyr ikke at denne velsignelsen er gjemt for
oss i himmelen, slik at vi kan ta den ut på et senere tidspunkt, men
det betyr at all den åndelige velsignelsen som himmelen har, står
til vår disposisjon. Her er det bare å ta ut det som Den Hellige
Ånd ønsker å gi oss. (1.Kor.12,11.) Tingvoll den 20-11-04 og den 23-14-06. Oskar Edin Indergaard. |