Menigheten i Endetiden
Jan Lilleby: Menigheten i endetiden. Kassettserie på 12 kassetter.
Den kan kjøpes hos Jan Lilleby og koster kr.490. Guldvingev.25. 3172,
Vear. Telf: 95723606 eller 33332673.
Dette er en beskrivelse av en del av innholdet i kassettserien: Menigheten i
endetiden. Dette ble skrevet for over 2 år siden av undertegnede. Her
står det så mye bra og korrekt at jeg velger å sette det inn
på min hjemmeside:1) Vi skal ikke arbeide for 1000 års-rikets
opprettelse. Det skal Jesus gjøre.
2) Døperen Johannes døpte ca.200000 jøder på kort
tid.
3) Vi har smakt på de kommende verdens krefter.
4) I Jakobs brev er det rituelle gjerninger det er snakk om. Ikke vanlige gode
gjerninger.
5) Også de to brevene etter Peter angår Riket. Peter ble også
dreidd mot den nye forkynnelsen.
6) Johannes begynte i Jesu forkynnelse, men gikk sammen med Paulus, og han tok
over etter Paulus. Johannes tok over mye av omsorgen for Efeser-meigheten, da
Paulus og Peter døde. Han ble "medeldste" til både de
messianske jødene og til hedningemenigheten. Hans tredje brev er til
Gajus. Han var en av de første efeserne som ble frelst ved Paulus sitt
besøk der. (Ap.gj.19.)
7) Jesus talte i lignelser for at jødene ikke skulle forstå at han
var Messias, for mange av dem forkastet ham på et tidlig tidspunkt. Jesus
hjalp til med forherdelsen. Dette er også et bibelsk prinsipp. Lignelsene
er også uttrykk for at det lå en dom over jødene.
8) Dessuten er dette et ledd i både jødenes og hedningenes frelse.
Jesus måtte opp på korset før en eventuell opprettelse av
Riket.
9) Allerede fra Mat.12,18-21. begynte Jesus å fortelle at til ham skulle
hedningene både bli frelst og sette sin lit til, og det til tross for at
han bare var utsendt til jødene.
10) "Og han bød dem (de troende jødene) at de ikke skulle
gjøre ham kjent (som Messias.) (Mat.12,16.) I dette lå også
en dom over jødene. På grunn av at de ikke ville tro, så
skulle de ikke få vite hvem som var Messias.
11) Jesus måtte dø for både jøder og hedninger. Vi
var uten håp og uten Gud i verden. Jødene hadde tross alt
løftene, Guds-tjenesten, ofrene o.s.v. (Rom.9.)
12) Gud kuttet ut for en tid den gamle forkynnelsen med "nådens
knipetang". Det er Paulus sin forkynnelse.
13) Mat.12 var også en utfordring til jødene, om at Gud skulle ta
seg av hedningene. Det var også indirekte en dom over jødefolket
for at de forkastet ham.
14) Romerbrevet er skrevet både til jøder og til hedninger. Dette
gjelder også de to brevene til Korintierne og Galaterbrevet.
15) Peter utførte en domshandling i det som skjedde med Annanias og
Safira. Det var et uttrykk for løse- og bindemakten.
16) Når jødene ble frelst, skulle Jesus komme tilbake, og
apostlene skulle gå ut med budskapet i hele verden. Mat.28.
17) Peter og Johannes gled over i den nye forkynnelsen. Peter gikk over i den
kristne friheten, men når det kom en delegasjon fra Jakob, så gikk
han tilbake til det gamle igjen.
18) Paulus fikk ikke alle hemmelighetene med en gang. Han fikk dem gradvis.
19) Peter sine brev er skrevet med bakgrunn i 1000 års-riket.
20) Paulus begynte med å forkynne det samme som apostlene i Damaskus.
(Min kommentar: Han forkynte Kristus.)
21) På samme måten som verken Peter eller Paulus fikk oppleve
Jerusalems fall i år 70, skal heller ikke menigheten inn i
trengselstiden.
22) Peter og Paulus var sammen i Roma og forkynte der på slutten av sine
liv.
23) Paulus drog til Jerusalem etter sin omvendelse og forklarte Peter og
apostlene det nye budskapet.
24) Alle apostlene var enig i den frie nådes evangelium på
apostelmøtet i Jerusalem.
25) Gud stadfestet også Paulus sitt budskap med under og tegn- de samme
under og tegn som Peter utførte. Det skulle også vise
jødene at Paulus sitt budskap var fra Herren.
26) Paulus rendyrket det nye budskapet.
27) Tjenesten med å opprette 1000 års-riket avtok, og Paulus
virksomhet vokste.
28) Vi skal ikke arbeide for å opprette 1000 års-riket.
29) Jødene var uten skyld opp til korsfestelsen.
30) Jesus kaller romerhæren for "sin hær". "Da ble
husbonden vred og sendte sin hær for å ødelegge byen".
(
31) Ca. 50 prosent av folket i Jerusalem ble frelst.
32) 1000 års-rikets evangelium er et tvangs evangelium.
33) Gud har ikke bedt menigheten om å reformer hele samfunnet.
Nådens evangelium tar sikte på enkeltmennesker, og ikke hele
folkeslag og nasjoner.
34) Jesus utvalgte seg også 70. Disse ble ikke kalt apostler, men de
hadde det samme mandatet. Disse gled etter hvert inn i den nye forkynnelsen.
Paulus møtte 12 av dem igjen i Efesus. De kjente bare til Johannes-dåpen.
35) Både Peter og Johannes gled over i den nye tiden.
36) Menigheten har en annen frelse enn frelsen i 1000 års-riket. Den skal
opprykkes.
37) Peter fikk et nytt syn angående hedningene. Han gikk inn til
hedningene. De fikk Ånden uten vanndåpen. Det var en nye praksis,
men han forkynte 1000 års-rikets evangelium. Han talte om å holde
loven.
38) Paulus ble undervist av Gud i himmelen om det nye budskapet.
39) Vi er alle prester for Gud. Det er det alminnelige prestedømmet.
Under dette finner vi de 5 embetene, tjenestene og nådegavene. De er
jamnstilt. De skal utfylle hverandre til menighetens oppbyggelse. A) Apostelen
etablerer en menighet. B) Profeten passer på at menigheten er sunn. C)
Hyrden tar seg av menigheten. D) Evangelisten skal forkynne i menigheten og
starte nye menigheter. E) Lærerne skal lære alle sammen.
40) Gud bygde menigheten på apostlenes og profetenes grunnvoll. Det er
på de opprinnelige embetene.
41) Etter Paulus har det ikke blitt opprettet noe spesialembete. Derfor taler
vi også profetisk stykkevis. Vi lærer stykkevis. Vi evangeliserer
stykkevis. Verken embetene eller nådegavene er perfekt i dag.
42) Paulus har fullført Guds ord for vår periode. Vi lever i
Paulus sin epoke.
43) Det 4. Apostolatet er etter menighetens bortrykkelse. Her har vi de 2
vitnene og de 144000. Vi får en repetisjon av Jesus og apostlenes
forkynnelse.
44) Elias og Moses kommer tilbake i endens tid.
45) Johannes var ikke Elias, men han kunne ha blitt det.
46) Det første tilbudet om 1000 års-riket var frivillig. I
endetiden er det tvang. 1000 års-riket skal innføres med tvang.
Det skal innføres først i Israel. Gud sender de to vitnene til
jødene. Det går ild ut av deres munn for de som ikke vil ta imot
tilbudet.
47) Det er tvilsomt om de skal døpe.
48) Det er sannsynligvis Elias og Moses som kommer. På samme måten
som jødene fornektet Johannes og Jesus, vil de også fornekte Elias
og Moses. Moses er en spesiell utfordring til jødene, for jødene
setter han over alle profeter.
49) De samtalte også med Jesus på forklarelsens berg.
50) Både Elias og Moses sin tjeneste ble avbrutt. Elias ble tatt opp til
himmelen, og Moses fikk ikke komme inn i landet.
51) De to vitnene gjør det samme som Elias og Moses gjorde. En
gjennopptagelse av tjenesten. De skal opptre i de 3,5 første
årene.
52) Moses og Elias blir de to åndelige lederne i Israel i endens tid. De
tar ut de 144000, som er evangelister.
53) Ved menighetens bortrykkelse kommer plutselig en ny tidsperiode. Det er
ingen overgangstid. Gud vil tvinge jødene til å si ja til Jesus.
54) Hovedhensikten med Harmageddon er at Gud vil tvinge jødene til
å ta imot Jesus.
55) En rest skal omvende seg. De skal gå ut til hedningene med
evangeliet. Det må være et enkelt evangelium for at hedningene skal
forstå det. Gud skal skrive sin lov i hedningenes hjerte. Det kan ikke
være Mose-loven, men det må være et forenklet budskap- Kristi
evangelium.
56) Guds engler skal stige opp og ned over Jesus som er i Jerusalem. Stor
aktivitet mellom himmel og jord.
57) Mange undergjerninger i 1000 års-riket. Englene skal hente
jødene hjem.
58) Hele skapningen (alle mennesker og dyr) er i smerte inntil nå, men i
1000 års-riket skal dette bli forandret.
59) Fienden skal bort i 1000 års-riket.
60) Den kristne menighet skal ha overordnede oppgaver. Den skal overvåke
forkynnelsen.
61) Hensikten med undervisningen er at menigheten skal kjenne sin posisjon.
Dette gir frimodighet og ro.
62) Peter arbeidet for Jesu gjenkomst til Israel.
63) Peter fikk også erfare at hedningene skulle bli frelst. Han forkynte
rikets evangelium i Kornelius sitt hus.
64) Det som skjedde i Kornelius sitt hus var også et tegn på at
jødene ikke kom til å ta imot.
65) Vi må ikke blande sammen disse to menighetene. Det normale i den
jødiske menighet var under og tegn. Paulus hadde også sterke
gjerninger, men da sier Bibelen at det var "særskilte tegn",
som ble gjort ved Paulus sine hender. Det som hadde vært normalt, ble
særegent.
66) Vanndåp var et nådemiddel. Det er den ikke i dag. Det samme var
anger og bot. Beviset på at man var medlem av Riket var D.H.Å.
pluss Åndsdåpen. Det var det normale. Slik er det ikke i dag.
67) Gud handler med Israel som en nasjon. I dag handler Gud med
enkeltmennesket.
68) Jødene kan ikke ta imot Jesus uten at de ser under og tegn.
69) Jødene ble kalt for "veien". Vi blir kalt for kristne.
70) De solgte det som de eide for de trodde at Riket ville komme. Det var en
riktig trosgjerning.
71) De var populære hos folket.
72) Jesus lærte apostlene i 40 dager om det som hadde med riket å
gjøre.
73) Menigheten skal i endetiden opp på et HØYERE NIVÅ. Det
viser også Efeserbrevt oss. "inntil vi alle når fram til enhet
i tro på Guds sønn og i kjennskap til ham, til manns modenhet, til
aldersmålet for Kristi fylde." (Ef.4,13.)
74) Menigheten skal vokse, mens verden går mot dom.
75) Menigheten består av et ukjent tall som bare Gud kjenner til.
76) Paulus var den siste av Jesu personlig utvalgte apostler. Apostelembetet i
dag er ikke på linje med Paulus sitt embete. Vi har en svakere tjeneste i
dag.
77) Paulus sier om seg selv at han er den ringeste av apostlene. Han
sammenligner seg med de 12, ikke med det generelle apostelembetet.
78) Peter ble undervist på jorden. Paulus ble undervist fra og i
himmelen.
79) Nådetiden med å få opprette Riket varte i 70 år.
Gud tilregnet ikke jødene skyld for at de korsfestet Jesus, men han
tilregnet dem skyld for at de ikke ville ta imot etter oppstandelsen.
80) Paulus forkynnelse for jødene i Damaskus var en generell
forkynnelse.
81) Når Peter forstod at jødene ikke kom til å ta imot
tilbudet om Riket, gikk han over til Paulus forkynnelse. De samarbeidet i en
rekke menigheter og også i Roma. Dette gjaldt også Johannes.
82) Etter Jerusalems ødeleggelse stod Johannes fritt til å
gå over til Paulus forkynnelse.
83) Legemet er den kristne menighet.
84) Dersom Paulus ikke hadde kommet, hadde Peter og Johannes blitt
arbeidsledige.
85) Peter fikk ingen misjonsbefaling om å gå til hedningene. Han
skulle gå til jødene.
86) Vi greier ikke å nå hele verden. Det er jødenes oppgave.
Bare Gud vet det tallet som skal til før menigheten blir bortrykket.
87) Israel som nasjon er ikke i menigheten.
88) Det skal bli store vekkelser i Riket. Vi skal ikke kristne hele verden.
Vår oppgave er å ta ut et folk av hedninger. Når vi ser
vår egenart, blir vi ikke mismodige.
89) Det er slutt på å ta ut nye apostler, slik som de
gammel-testamentlige og Paulus. De apostlene som vi har nå,
tilhører det alminnelige prestedømme, og har ikke den samme
kvalitet som de som var før.
90) Vi greier ikke å få alle frelst. Det er jødenes oppgave.
Vi utfyller et tomrom. Vi er en parantes.
91) Jødene skal ikke bortrykkes. Når jødene begynner
å forkynne igjen, er det ikke behov for menigheten. Gud begynner igjen
med de 2 vitnene.
92) Man behøver ikke å være Ånds-døpt for
å tilhøre menigheten.
93) Hele 1.Peters brev med unntak av en del på slutten angår Riket.
Noe av Johannes evangelium og Ap.gj. fram til kap.8 angår Riket. De
synoptiske evangeliene angår Riket.
94) Jesus forkynte ikke den frie nåden. Han antydet den nye tiden i en
del utsagn. "Jeg har også andre får som ikke hører med
til denne sti (veien)…" (Joh.10,16.)
95) I det alminnelige prestedømme har vi embetene, tjenestene og
nådegavene. Alt dette er begrenset i dag. Det kommer ingen stor apostel
mer på linje med Paulus. Man har lånt benevnelsene fra G.T., men
innholdet er et annet. Profetene i G.T. talte direkte fra Gud, mens apostlene i
dag taler i seg selv ledet av den D.H.Å.
96) Mat. 5,16: La deres (jødenes) lys skinne for menneskene
(hedningene), for at de kan se deres gode gjerninger (lovgjerninger) og prise
deres Far i himmelen." Jødenes oppgave var å gå ut i
hele verden.
97) Jesus innskjerpet loven for jødene. Den som ser på en kvinne
med begjær, har drevet hor med henne i sitt hjerte. Dette står ikke
i Mose lov, men det gjelder loven i Riket.
98) "En by (Jerusalem) som ligger på en høyde, kan ikke
skjules. Her tenker Jesus på Jerusalem i Rikes tid. Jerusalem ligger
på en høyde. Guds engler skal stige opp og ned. Byen skal omgies
med ild.
99) Hele verden får en moralsensur i Riket. Alle former for synd skal
overvåkes. Både tanker, ord og gjerninger. All falsk religion og
filosofiske systemer skal bort.
100) Riket har himmelen som ideal, ikke noe annet rike. Skje din vilje på
jorden som i himmelen.
101) Riket har ikke menigheten som ideal. Den er tidsbestemt.
102) Det er de 144000 av Israel som skal forkynne i endetiden (Mat.24,14.) De
har ikke gjort seg ureine med kvinner. Dette betyr ikke at de ikke har hatt
sex, men det betyr at de har overholdt de seksuelle bud mot å ha sex i visse
perioder etter Mose-loven.
103) Det er blitt regnet ut at dersom vi skal greie å nå hvert
enkelt menneske i hele verden med evangeliet, så måtte vi ha 140000
misjonærer. Vi har ikke det. Vi får derimot de 144000.
104) De lever i totalt avhold.
105) De gjenåpner Rikets evangelium.
106) De forkynner i hele trengselstiden. Moses og Elias er deres ledere. De
skal nå hele verden som et vitnesbyrd. Dette kan skje gjennom massemedia
og reisevirksomhet.
107) Vi rykkes ut av verden for vårt oppdrag er fullført. Gud har
byttet ut et folk med et annet folk.
108) De er en førstegrøde. De første som blir frelst av
jødene i endens tid.
109) Jødene forkaster også dette tilbudet om opprettelsen av Riket
for 3. gang.
110) Forkastelsen av Jesus fører til at de anerkjenner Antikrist som
deres Messias.
111) 2.Tess. 2. beskriver Antikrists inntagelse av templet og jødenes
trengsel. Da Antikrist inntar templet, forstår jødene hvem de har
inngått pakt med. Han begynner å myrde dem. Da kommer den store
trengsel for jødene.
112) De 144000 vinner en stor skare av mennesker ved sin forkynnelse- en skare
som ingen kunne telle.
113) Folket ble slått av forundring av Jesu tale i Bergprekenen.
Saligprisningene er følger av en rett vandring. Den som vandret etter
Jesu lærer, skulle være salig. Bergprekenen beskriver Guds forhold
til menneskene og menneskenes forhold seg imellom i Riket.
114) Vår oppgave er ikke å gjøre hele verden til disipler.
Misjonsbefalingen er ikke begynt ennå. Den skjer etter Jesu gjenkomst og
jødenes omvendelse som folk.
115) Menigheten har et helt annet misjonsoppdrag enn Israel. Menigheten har et
annet evangelium. Menigheten har en annen frelse. Menigheten har en annen
dåp.
116) Paulus er hedningenes apostel og han priser sitt kall.
117) Paulus ble for oss hva Jesus var for jødene med hensyn til
læren. Hans budskap kom fra himmelen. Han ble rykket inn i himmelen.
Paulus er en mellommann mellom Gud og oss.
118) Han ble gitt en utsending fra Satan for at han ikke skulle opphøye
seg over de store åpenbaringene som han fikk. Det er motstanden som han
hadde overalt. Den som ikke forkynte nåden, den skulle være
forbannet. Gud spanderte Paulus på oss.
119) Det er forvirring i forkynnelsen på grunn av at man ikke skiller de
to evangeliene. Dette gjelder både adventistene og Kingdom Now teologien.
De skal ta hele land og byer og jage Satan ut av områder.
120) David som levde under lovens tidsperiode, fikk en profetisk visjon av den
frie nåden. Han sa: "Salig er det menneske som Gud tilregner
rettferdighet uten gjerninger." (Rom.4,6.)
121) Jesus bad jøden om å holde loven og tro på ham. Det var
et tillegg til loven.
122) Til tross for at Jesus var motstander av de religiøse lederne,
så henviste han menneskene til templet og ofringene der.
123) Også Abraham praktiserte tro uten gjerninger.
124) Romerbrevet er det høyeste, mest intelligente brev som er skrevet i
hele Bibelen.
125) Apostlene hadde en større kraft enn oss for de hadde et messiansk
mandat som var basert på et personlig kall og en personlig utvelgelse. Vi
hører mer med til det generelle.
126) Vi er døpt med en Ånd til å være et legeme.
Både jøder og hedninger skal være sammen i menigheten.
1.Kor.12,13.
127) "Jeg vil ikke vite av noe annet uten Jesus Kristus og ham
korsfestet." (1.Kor.2,2.) Noe annet" er her "loven".
128) Både korinter- og romermenigheten var blandete menigheter. Det var
ca.80000 kristne i Korint.
129) Når Peter henviser til Paulus sitt brev, så var det
Romerbrevet.
130) En ny skapning betyr at vi er løst fra loven. (2.Kor.5,17.)
131) Vi blir ikke rettferdiggjort ved lov-gjerninger, men ved tro. Gal.2,16.
132) Men da (Paulus oppdaget dette etter en tid) innså at et menneske
ikke blir rettferdiggjort ved lov-gjerninger. Gal.2,16.
133) Abraham ble rettferdiggjort ved tro før loven eksisterte.
134) Alle som holder seg til lov-gjerninger er under forbannelse. Gal.3,10-11.
Dette gjelder for eksempel sabbaten, svinekjøtt, tienden o.s.v.
135) Menigheten skal ikke strebe etter makt eller ære. Tit.1,11.
136) Menigheten skal ikke ha onde laster. 1.Kor.6,9-10.
137) Menigheten skal ikke søke etter rikdom for den kan føre til
dårlige laster og fortapelse. 1.Tim.6,9-11 1.Tim.2,1-2.
138) Vi skal forsøke å få nådegavene i rikelig
mål. Vi skal søke etter dem med iver. Her er nådegavene
brukt i flertall. 1.Kor.14,2.
139) Den frie nåde gjelder også jødene i menigheten,
140) Menigheten skal leve i fred og glede i D.H.Å. Rom.14,17-18.
141) Vi skal være utstillingsvinduer for Gud i verden. Verden ser
på oss.
142) Menigheten skal leve verdig for Gud. 1.Tess.2,12.
143) Vi skal bære hverandres byrder og oppfylle Kristi lov. Gal.6,2.
Kristi lov er Guds herlighet og tro i oss. Den loven skal engang skrives inn i
jødenes hjerter. Kristi lov har erstattet Loven. Det er den indre driv i
oss. Det er en levende Ånd som fungerer ved tro. Det er
kjærlighetens lov.
144) Kristi sinnelag er Kristi lov. Kjærligheten er sentrum i Kristi lov.
145) De rike (i menigheten) skal være gavmilde og rike på gode
gjerninger, slik at de kan gripe det tidsalderlige livet og få del i en
sanne tro.
146) Åndens frukter er glede, fred, tålmodighet, langmodighet
o.s.v. Gal.5,22.-mot slike er Loven ikke.
147) Vi skal ikke erobre verden.
148) Folk velger selv om de vil gå fortapt eller ikke.
149) Guds kraft fullendes i vår skrøpelighet.
150) Vi skal ikle oss barmhjertighet, godhet o.s.v. Kol.3,12.
151) En kristen skal tjene med glede i kjærlighet. 1. Tess. 2,5-10.
152) Paulus er et forbilde for oss.
153) Det som er nevnt ovenfor, er ikke noe krav, men en naturlig følge
av det å være en kristen. Dette er Åndens frukter i
våre liv.
154) Vi kan ikke prestere tro, men vi kan få tro.
155) Vi skal ikke ta, men vi skal gi.
156) Paulus gav en ny misjonsbefaling til menigheten. I Ap.gj.13,1-4 får
vi en ny mal for misjonen. De som var uttatt til det, fikk ikke noe generelt kall
til å gå ut i hele verden, men de fikk beskjed om å gå
til avgrensede områder og så komme tilbake igjen til
utgangspunktet. Verdensmisjonsoppdraget er gitt til jødene. Mat.28
157) Det er Ånden som uttar, mens misjonsbefalingen i Mat.28 er det Jesus
som gir. Jødene rakk å forkynne i Jerusalem, Judea og Samaria. De
skal fortsette der de måtte gi seg. De skal begynne i Jerusalem.
158) D. H. Å. tar ut bestemte personer, ikke er helt folk.
159) Vi skal høre på hva Ånden sier. D.H.Å. leder
på veien.
160) "Simeon har fortalt hvordan Gud (fra) først av uttok et folk
av hedninger for sitt navns skyld, og deretter skal hele Israel bli
frelst". Ap.gj.15,14. Dette betyr at menigheten var uttatt først i
Guds planer- ikke Israel.
161) Ap.gj.13 og 15 gir retningslinjer for misjonsoppdraget for menigheten.
Gå til bestemte, avgrensede områder og ta ut deler av menigheten.
162) Når oppdraget var endt gikk de tilbake til utgangspunktet, for
å få ny beskjed fra Ånden. (Ap.gj.15,26?). Jødene
hadde fått oppdraget å forkynne i hele verden. Det skal de
gjøre i rikets tid.
163) Apostlene rakk å utføre de 3 første leddene i
misjonsbefalingen i Mat.28.
164) Oppdraget er det samme når det gjelder å nå hedningene.
"For så er Herrens bud til oss. Jeg har satt deg (Jesus) til et lys
for hedningene, for at du skal være til frelse inntil jorden ende."
(Ap.gj.13,47.)
165) Det første evangeliet skal være så kraftfullt at hele
tilværelsen underkaster seg Jesus- både demoner, mennesker og
engler. Det er Jesus som er satt over alt. Ikke menigheten. Ef.2,21.
166) Det andre evangeliet skal møte stor motstand. "For en stor og
virksom dør er opplatt for meg, og det er mange motstandere.
"(1.Kor.16,9.)
167) I vår tid velger menneskene selv. I Riket skal de bli tvunget.
168) I starten av Riket er det ingen motstand. Det er total underkastelse.
169) Det er en ny menighetsordning i vår tid. Vi skal ikke ha
Jerusalem-menigheten som mal og forbilde. Den arbeidet for etableringen av
Riket. Den hadde en annen dåp og et annet evangelium.
170) Jerusalem-menigheten ble ledet av apostlene og ikke av de forskjellige
embetene som vi leser om i 1.Kor.12. Det er ikke noe nærvær av
oppsplittingen av nådegavene i den. (Filip var evangelist. Både
Peter, Johannes og Jakob var hyrder, men det var på en annen måte
enn nå. Det var ingen oppstykking av embeter, tjenester og
nådegaver. De hadde mange ting på en sterkere måte enn oss.
Kraften ble gitt på en kollektiv basis.
171) Gud vil at vi skal vokse i kunnskap om ham og de kristne sannhetene.
(Ef.1,17.
172) Paulus hadde en livslang kamp for evangeliet.
173) Jesus avskaffet Torahens bud (de 10 bud) og forskrifter (angående
sermoniene). Vi er fri. Dette er en total frihet, og gjelder også
vanndåpen. "La ingen dømme dere for mat eller drikke, eller i
spørsmål om høytid eller nymåne eller sabbat. Disse
ting er en skygge av det som skulle komme." (Kol.2,16.)
174) "Opphever vi da Loven ved troen? Langt derifra. Vi stadfester
Loven." Det betyr at vi stadfester at alt som er sagt om Loven, er sant.
Den kan ikke frelse.
175) Loven er oppfylt, men ikke opphevet i den forstand at den ikke får
lov til å stå i våre Bibler, som bl.a. et minnesmerke over
synd.
176) Vi er bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, mens
hjørnesteinen selv er Jesus Kristus." (Ef.2,20
177) De første 8 kapitlene i Ap.gj. angår Riket. Vi kan ikke bruke
dem som mal for menighetens tid.
178) Peter opererte i det samme kraftfeltet som Jesus. Det som han sa og skrev,
er korrekt. Slik var det også med Paulus.
179) Man kunne ikke bli Ånds-døpt før vanndåpen.
180) Paulus kom med en ny åpenbaring fra himmelen. Det er Guds
hemmelighet. Kristne ledere i Norge og Sverige har ikke sett det.
181) Gud viser oss ting som skal fram. Bibellæreren er blitt gjemt bort.
182) Peter, Jakob og Johannes drev Jerusalem-menigheten på en teokratisk
måte uten at menighetslivet var oppdelt i embeter, tjenester og
nådegaver.
183) Både Peter og Paulus var i en egen klasse. Det som de sa, det sa
Gud.
184) Spørsmålet er: Skal pastoren være en suveren leder i
vår tid?
185) Vi må skille mellom teokrati (Guds suverene styre) og Åndens
demokrati, som vi har i vår tid.
186) Peter, som var leder i Jerusalem-menigheten, avsa dødsdommer. Dette
passer ikke i nådens tidsperiode. Endog skyggen av Peter kunne helbrede
når han gikk forbi. Dette er en messiansk undergjerning på
høyde med det som Jesus gjorde. Dette angår ikke vår tid.
187) I dag er det D.H.Å. som tar ut mennesker til de forskjellige
tjenester og embeter. Når D.H.Å. utkaller et menneske til tjeneste,
kan man velge om man vil ta utfordringen eller ikke.
188) Paulus måtte begynne på nytt igjen angående det
læremessige. Han ble rykket opp i himmelen og hørte ting som han
ikke fikk uttale seg om. Han fikk også uttale seg om en del ting
angående menigheten.
189) Vi kan ikke diktere noe i dag. I forsamlingen skal en eller to profeter
tale, og så skal resten av menigheten bedømme det som er sagt.
Dette er Åndens demokrati.
190) Man er både Bibel-lærer og elev av D.H.Å. på en og
samme tid. Man lærer mens man underviser.
191) Vi får ikke vite hvem som var lederen i Antiokia. Det er nevnt 5
profeter og lærere der. De avbalanserte hverandre. De delte ansvaret.
D.H.Å. sa til dem: Ta ut for meg Barnabas og Paulus til den gjerningen
som jeg vil at de skal utføre.
192) Det komme heller ikke fram hvem som var lederen i Roma-menigheten. I
Rom.12,3-17 er det beskrevet følgende oppgaver: profetisk gave, en
tjeneste, lærer, formaning, utdeling av mat, forstander, barmhjertighets
gaven. De ble alle oppfordret til ikke å tenke høyere om seg selv
enn en hadde nådegave til.
193) Den rollen som Timoteus hadde, har vi heller ikke i dag. Han stod direkte
under Paulus som han arvtaker. Vi kan ikke bruke det som står I
Timoteus-brevene som rollemodell for pastoren i vår tid?
194) Alle embeter står på lik linje i vår tid. Vi skal lytte
til hverandre. Ingen kan diktere.
Tingvoll den 26-01-04. Oskar Edin Indergaard
|