top2.jpg - 4040 Bytes
Markus evangelium.

Av Oskar Edin Indergaard

Dette er en enkel fortelling. Her er det ikke mange lignelser og lange utgreiinger om læremessige ting. Bergprekenen mangler. Dette evangeliet beskriver Jesus som TJENEREN. Tjeneren er overordnet læreren i dette evangeliet. (Se innledningen til Matteus evangelium.)

Kapittel 1:
1) "… Hva er dette? En ny lære." (v.1,27.) Jesu lære er den læren som vi vil få i "riket for Israel".

Kapittel 2:
2) "Ingen fyller ny (fersk) (gr.neos) vin i gamle skinnsekker." (v.22.) "Den nye vinen" står for Jesu lære i motsetning til rabbinernes lære.

Kapittel 4:
3) Apostlene skulle forkynne Guds-rikets hemmeligheter. Den som hører og forkynner, skal få lønn for det. Han skal få utvidet sitt åndelige område. "Og han sa til dem: Akt på hva dere hører. Med det samme mål som dere måler med, skal dere måles igjen, og enn mer skal gies dere (som hører.)" (v.24.)

Kapittel 6:
4) "og de drev ut mange onde ånder, og salvet mange syke MED OLJE og helbredet dem." (v.13.) (Se Jakob 5,14.)

Kapittel 9:
5) "Ilden" og "ormen" i Hinnoms dak (hebr.ge hinnom) har opphørt for lenge siden, men helvedes ild og orm) skal ikke opphøre. Ormen står for demonene. Ilden står for dom. (v.44.)
6) "For enhver skal saltes med ild (han skal testes, prøves), og ethvert offer skal saltes med ild. Salt er en god ting, men når saltet mister sin kraft, hva vil dere da salte det med? Ha salt i dere selv (test dere selv), og hold fred med hverandre." (v.49-50.)

Kapittel 11:
7) "Velsignet være vår far Davids rike som kommer." (v.10.) Dette er "riket for Israel", som er det samme som 1000 års-riket.
8) Jesus ventet at det skulle være frukt på fikentreet enda det ikke var fikentid. (v.13.) "Fikentreet" er et bilde på den jødiske nasjonen. Det kunne ha vært fiken på treet fra forrige år. Denne frukten kunne ikke selges, men den kunne spises.
En annen forklaring er at denne typen fikentre kunne bære frukt 2 ganger i året- både før og etter bladene. Bladene kom i april og fikentiden var i august-september.

Kapittel 12:
"og overgi vingården til andre (apostlene)" (v.9.) Det er ikke kirken som har overtatt vingården, men det er apostlene og det nye Israel.

Kapittel 13:
9) "Og dere (de messianske jødene) skal hates av alle for mitt navns skyld. Og den som holder ut inntil enden, skal bli frelst" (v.12.) Antikrist, de verdslige jøder og verden forøvrig skal hate de messianske jødene i endetiden.
10) Jesus skal forkorte trengselstiden. Trengselstiden skal vare i 7 år. Det er fastlagt. Han skal se til at den ikke blir lengre. (v.20.)
11) "Likesom en mann som forlot sitt hus og overlot sine tjenere sitt styre, enhver sin gjerning, og bød dørvokteren (Loven) at han skulle våke, således skal dere våke, for dere vet ikke når HUSETS HERRE (Jesus) kommer." (v.34-35.)

Kapittel 14:
12) "Jeg skal ikke mer drikke av vintreets frukt, før den dag da jeg skal drikke den ny (kainos) (av en ny og bedre kvalitet) i Guds rike." Dette er "riket for Israel".(v.25.)
13) "Jesus sa: Jeg er (ego eimi eller Yhvh), og dere skal få se Menneskesønnen sitte ved Guds høyre hånd og komme med himmelens skyer." (v.62.) Rabbinerne representerte her hele det jødiske folket. Dette hadde skjedd dersom jødene hadde tatt imot Jesus som sin Messias.

Kapittel 15:
14) Jesus ble korsfestet ved den 3.timen. Ved den 6. timen var det mørke over hele landet til den 9. timen. Ved den 9. timen ropte Jesus: Min Gud. Min Gud. Hvorfor har du forlatt meg? (v.25-34.) I evangeliet etter Johannes står det den 6. time i stedet for den 3. timen. Dette er romersk tid.

Kapittel 16:
15) "Den som tror og blir døpt, skal bli frelst, men den som ikke tror, skal bli fordømt. Og disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder. De skal tale med nye tunger. De skal ta slanger i hendene, og om de drikker noe giftig, skal det ikke skade dem. På syke skal de legge sine hender, og de skal bli helbredet." (v.16-18.)
16) Denne misjonsbefalingen angår ikke den kristne menighet, men den angår de 12 apostlene, de 70 (Lukas 10.) og de troende jødene. Dette sees av følgende forhold:
17) a) Vanndåpen hører ikke med til det paulinske læresystemet. (Se 1.Kor.1,17.)
18) b) Vi skal også drive ut onde ånder, men i vår tid skjer dette ikke i den samme store utstrekning som på denne tiden.
19) c) Alle de første troende talte med nye tunger. I vår tid er det ikke alle som taler i tunger. Det er en nådegave. Det er Den Hellige Ånd som deler den ut, og han deler den ut til enkelte troende og ikke til alle. Det har vært mye forvirrende og gal forkynnelse på dette området.
20) d) Vi kan også ta slanger i hendene, men det er ikke garantert at dette ikke kan skade oss. Slik var det ikke den første tiden. De troende på Jesu tid hadde denne beskyttelsen.
21) e) Det kan også skje i vår tid at vi kan drikke noe giftig, og at det ikke skal skade oss, men vi har ingen garanti for dette.
22) f) Vi skal også helbrede de syke, men på Jesus tid var det helt sikkert at de ble helbredet dersom de hadde tro til det. Vi ber også for syke, men i de fleste tilfeller blir de ikke frisk. Dette har sin årsak i vår tidsperiodes egenart. Det viktigste i vår tidsperiode er frelsen og ikke helbredelsen.
23) Det er av den største viktighet at vi FORDELER GUDS ORD PÅ EN RIKTIG MÅTE. Når vi leser N.T., må vi fordele Guds ord på 4 forskjellige mennesketyper, og det er: a) Hedningene som er utenfor Mose-Loven b) Jødene som er innenfor Mose-Loven. (Se Romerne 1-2.) c) De jødene som ble frelst ved Rikets evangelium, som er Jesu og apostlenes forkynnelse. D) De jødene og de hedningene som blir frelst ved Paulus sitt nye evangelium om den frie nåden. (Se Romerne 3,21.)