LEVER VI I PROFETISKE TIDER I INNEVÆRENDE TIDSHUSHOLDNING?
Det blir hevdet stadig vekk av Bibel-lærere og av andre kristne at vi lever i profetiske tider
eller til og med i høyprofetiske tider. Det er IKKE RETT. Vi lever i
FØR-PROFETISKE TIDER.
Når det gjelder det profetiske ordet, så
blir det her definert som de mange utsagn som profetene kom med, og som er
nedfelt i Tanach. En del av disse utsagnene gikk i
oppfyllelse på Jesu tid og tiden fram til Jerusalems ødeleggelse i året 70
etter Messias. Da stoppet det profetiske ordet (den profetiske klokken for
Israel) opp, og vi fikk EN NY FORKYNNELSE ved Paulus sitt budskap til og om den
kristne menigheten.
Det er noen som har regnet ut at i
forbindelse med Jesu første komme, gikk det 333 profetiske utsagn i oppfyllelse,
og i forbindelse med Jesu gjenkomst i endens tid skal det gå 123 profetiske
utsagn i oppfyllelse. Jeg kan ikke gå god for disse tallene, men de viser at
det profetiske ordet hadde mange oppfyllelser på Jesu
tid.
Paulus budskap utgjør EN PARANTES PÅ SNART
2000 ÅR i forhold til profetenes budskap. Det profetiske budskapet STOPPET OPP med
Paulus, men det ble forkynt videre av apostlene inntil år 70. Da var
mulighetene for Jesu gjenkomst for jødene og oppfyllelsen og opprettelsen av Jesu kongedømme (Riket
for Israel) på jorden med Israel og jødene i sentrum for dette Riket satt til
side og satt på vent til et senere tidspunkt.
Rikets budskap begynte med døperen Johannes
og fortsatte med Jesus og apostlenes forkynnelse. Det strakte seg til Jerusalems
og templets ødeleggelse i år 70. ”Loven (Mose Torah)
og profetene hadde sin tid inntil Johannes. FRA DEN TID FORKYNNES EVANGELIET OM
GUDS RIKE (Riket for Israel), og enhver trenger seg inn i det med makt
(gjerningsaspektet ved den messianske læren).” (Luk.16,16.) (Se også
Mat.11,12.)
Når vi leser N.T., må vi være oppmerksomme
på at det er TO BUDSKAP, som forkynnes der. Det er det messianske budskapet om
opprettelsen av Riket for Israel, og det er det paulinske budskapet om at vi er
frelst av nåde ved tro uten gjerninger. Begge disse evangeliene baserer seg på
Jesu forsoning. Paulus sitt budskap er et fritt nådes evangelium, men det
messianske budskapet består både av gjerninger og av Guds nåde.
Det paulinske budskapet finner vi i Paulus
sine brev med unntak av Brevet Til Hebreerne, som er skrevet til den messianske
forsamlingen. Det gikk ut på at ennå stod nådens dør åpen for jødene til frelse
og opprettelse av Riket for Israel. (Se min bok Paulus Brev Til Hebreerne.)
Det messianske budskapet finner vi i de 4
evangeliene, i første halvdel av Apostlenes Gjerninger, i apostlene sine brev
og i Johannes Åpenbaring.
Det var ikke Paulus sin oppgave å forkynne
Riket for Israel selv om han av til utfordret jødene på deler av dette budskapet.
”Etter at de (de første menn blant jødene (Ap.gj.28,17.), hadde avtalt en dag med
ham (Paulus), kom de i større mengde til ham. Han la da ut for dem, idet han
vitnet om Guds Rike og søkte å overbevise dem om Jesus ut ifra Mose Torah og profetene, fra årle morgen til aften silde.”
(A.gj.28,23.)
Det tok
også sin tid før Paulus fikk HELE BUDSKAPET om den kristne menighets lære.
Dette skjedde først ved de nye åpenbaringene i fangenskapsbrevene som ble
skrevet i tidsrommet 58-60 og i de brevene som han skrev etter den tid.
PAULUS FORHOLD TIL TANACH (G.T.)
Paulus henviste også til profetene, og det som
de skrev i Tanach, og ofte OMSKREV HAN DET og TILPASSET
DET til den nye tiden. Han brukte Tanach på følende
måte:
a) Han anerkjente Tanach som
inspirerte Skrifter.
b) Innholdet i profetenes Skrifter skulle være til
formaning og advarsel for de som brøt Guds ord.
c) I og med at Paulus henviste til profetene og Tanach, fikk han også innpass hos jødene, og de kunne
kontrollere at det var rett det, som han sa og skrev ut ifra Skriftene. De
kunne ikke kontrollere den paulinske læren, for den var ikke åpenbart i Tanach.
d) Paulus henviste til Tanach,
for å vise, at en del av frelsesprinsippene i de to lærene var de samme.
e) Tanach var Paulus sin Bibel. Han henviste til det ”som stod
skrevet”, for å overbevise jødene om at det, som han prediket og skrev, var
rett i forhold til det profetiske ordet. (Se min bok: Jødedom og Kristendom.
Jesus og Paulus. Artikkel: Jesu bruk av Tanach i sin
undervisning. hvor jeg skriver mye om dette.)
Man finner ikke de paulinske hemmelighetene i
Tanach. De kan man først finne i de brev som han
skrev til den kristne menigheten med unntak av Hebreerbrevet, som er et brev
til jødene om, at de ennå hadde mulighet for omvendelse og opprettelse av Riket
for Israel. (Se min bok: Paulus Brev til Hebreerne.)
DET
ER FORSKJELL PÅ ”DET PROFETISKE ORDET” OG DET ”Å TALE PROFETISK”
Det er forskjell på ”det profetiske ordet”,
og det å ”tale profetisk”. Peter henviste til det
profetiske ordet, for han hørte med til Rikets forkynnelse. ”til å minnes de
ord som forut er talt av de hellige profeter, og Herrens og freserens bud, som
deres apostler har forkynt” (1.Pet 3,2.)
”Og dess fastere har vi det profetiske
ordet,…”(2.Pet.2,19.)
Når
Paulus brukte uttrykket ”å tale profetisk”, så mente han ” den prosessen som
foregikk i den første tiden med utviklingen av den kristne læren. Den var ikke
basert på profetene i Tanach og Jesu apostler, men
den var basert på det som profetene og apostlene i den kristne menighet fikk
åpenbaring om. ”hvorav dere, når dere leser det, kan kjenne min innsikt I
KRISTI HEMMELIGHET som I DE FORRIGE SLEKTER IKKE ER BLITT KUNNGJORT for
menneskenes barn således, som den nå er blitt åpenbart for hans hellige apostler
og profeter i (av) Ånden.” (Ef.3,4-5.)
De apostlene og de profetene, som her er
omtalt, er ikke de gammeltestamentlige apostlene og profetene, men det er
apostlene og profetene i den kristne menigheten. Dette budskapet var ET NYTT
BUDSKAP som ikke hadde vært kjent før.
Alle kristne kunne delta i forkynnelsen av
dette budskapet. ”For dere kan alle tale profetisk, en ad gangen, så alle kan
lære og alle formanes.” (1.Kor.14,31.)
”Det å tale profetisk” kan også bety ”å
forutse framtidige hendelser”. Det angår begge forkynnelsene, men det
forekommer ikke så ofte i den paulinske forkynnelsen.
FULL FORVIRRING I FORKYNNELSEN
Vi kan ikke blande de gammeltestamentlige
profetenes utsagn inn i den paulinske teologien. Det blir gjort overalt i den
kristne menigheten. Enten så tar man RIKETS TEGN med alle de store helbredelser
og undergjerninger, som skjedde på Jesu tid, til inntekt for den kristne
menigheten og mener at de angår inneværende tidshusholdning, men det gjør de ikke.
De hører med til Riket for Israel, som ennå ikke er opprettet.
Enten så blander man profetenes budskap inn
i den paulinske læren. Det er også galt.
I inneværende tidshusholdning skal vi
forkynne det paulinske budskapet om at vi er frelst av nåde ved tro uten
gjerninger (Ef.2,8-9.) Vi skal naturligvis kjenne til det profetiske budskapet,
som angår Riket for Israel, men vi skal ikke forkynne det som om det gjelder for
vår tid. De generelle frelses utsagn i den messianske læren, kan vi ta med i vår
forkynnelse.
I inneværende tidshusholdning er det
dessverre FULL FORVIRING i forkynnelsen av Guds ord. Hovedgrunnen til det er
den såkalte ”erstatningsteologien” som har påvirket Guds menighet i snart 2000
år, og som føres videre- både i Den norske kirken og i de frikirkelige
menighetene.
I vår tid lever vi IKKE I DE PROFETISKE
TIDENE, men vi lever I DE FØR-PROFETISKE TIDENE. De profetiske tidene begynner
først å gå i oppfyllelse etter den kristne menighets bortrykkelse,
men vi er ikke kommet så langt ennå.
Det er ikke profetenes budskap som går i
oppfyllelse i Israel, i Midt-Østen og i resten av verden i inneværende
tidshusholdning, men det som skjer, PEKER FRAMOVER MOT DET SOM SKAL SKJE i den
store trengselen, ved Jesu gjenkomst for jødene og ved opprettelsen av Riket
for Israel.
Tingvoll
den 9-10. 2013.
Oskar Edin Indergaard.
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm