”LOVENS” TRE FUNKSJONER.

 

 

 

Som mine lesere vet om, har jeg problemer med å få inn mine artikler/kronikker i avisa Dagen

. Denne kronikken ble også nektet inntatt i avisa.

 Tingvoll den 4-11-05. Oskar Edin Indergaard.)

 

 

 

 

 

 

                   Etter luthersk syn har ”loven” tre funksjoner, og de er:

 

1.)  Samfunnet skal bygges på Guds ordninger og de 10 bud.              

Dette blir kalt for ”lovens første bruk”. Dette er i utgangspunktet en rett bruk av ”loven”.

   Vi kan ikke sette likhetstegn mellom Sinai-loven og den lovgivningen som vi har og har hatt i Norge. Sinai-loven angår jødiske forhold, og vi kan ikke uten videre overføre den til norske forhold. I vår lovgivning har våre politikere tatt ut av Bibelen det som de mener er de beste lovene for vårt land. Dette gjelder også deler av de 10 bud.

   I tillegg til den innflytelsen som jødenes lov har hatt på norsk lovgivning, så er den også influert av både romersk og gresk lov og rettsoppfatning. Mens de etiske lovene gjenspeiler den jødiske lovgivningen, går våre juridiske lover tilbake til den romerske rettsoppfatning. Fra Hellas fikk vi ideen om demokratiet eller folkestyret.

  Dessuten har den verdslige humanismen også satt sitt preg på våre lover. Den setter mennesket og dets interesser i sentrum.

 

   I og med at vårt land bygger på både jødisk, romersk, gresk og humanistisk rettsoppfatning og idegrunnlag, så ligger det innbyrdes motsetninger i disse systemene. En kan ikke utelukkende utarbeide en lovgivning som bygger på Guds lover samtidig som man må ta hensyn til det som det enkelte menneske måtte mene om ”åndelige” og etiske problemstillinger.

   Det vil også være forskjellige vurderinger blant menneskene om hva som er den beste lovgivningen for at land og et folk.

 

   Denne bruk av ”loven” har ikke noe å gjøre med den individuelle frelsen, men det er et spørsmål om hvilke lover og hvilke ordninger som skal være det åndelige fundamentet for et land og for et samfunn. Det er ikke tvil om at Guds ordninger og de ideer som samsvarer med de kristne synet, er det beste fundamentet, for Guds velsignelse vil på en spesiell måte kvile over det land og det menneske som bygger på Guds ordninger.

   I inneværende tidsperiode, som er den frie nådens periode, vil heller ikke Gud tvinge noen inn i sitt rike. Det vil være en frivillig sak om menneskene og samfunnet vil nyte godt av Guds velsignelse. For samfunnet betyr det at det blir et godt samfunn å leve i. For enkeltmennesket betyr det at en får del i frelsen i Jesus Kristus.

 

  Vi har heller ingen øvrighet eller noe styre som fullt kan gi oss og gjennomføre den ”kristne” lovgivningen. Det kreves et teokrati (Guds-styre) for at dette skal la seg gjennomføre, og det har vi ikke i Norge i dag.

  Ved Jesu gjenkomst skal vi få dette instrumentet for både teokratiet og et rettferdig og rett styre, som bygger på Guds lover.

 

   Når vi snakker om ”lovens” første bruk, ser vi at dette uttrykket må nyanseres, for vårt samfunn bygger ikke bare på Guds lover, men også på sekulære ideer, som ikke har sin basis i Guds lov.

   I vårt samfunn i dag ser vi også dessverre hvordan Guds ordninger taes bort som grunnlag for staten og for enkeltindividet. Mange hevder at vi lever ikke lenger i et såkalt ”kristent” land, men i et ”postkristent” land og samfunn. Pluralismens kjennetegn er at ”alt er tillatt”. Pluralismen har ingen respekt for Guds ordninger.

 

  Det store spørsmålet blir etter hvert: ”Når grunnvollene nedbrytes, hva makter da den rettferdige?” (Salme 11,3.)

   På dette spørsmålet er det to svar:

 

a)    De kristne må gå sammen i bønn og Bibel-lesning.

b)    Vi må holde oss nær til Gud i alle spørsmål.

 

På kort sikt ser det mørkt ut for vårt land, for det store flertall av befolkningen har valgt å ignorere Guds lov, men i et lengre perspektiv ser det lyst ut, for Herren våker over sitt ord og sine ordninger, og han vil hastig gjennomføre dem i sin tid. (Rom.9,28.)

   Vi må ikke grave oss ned i de negative åndelige problemene som vårt land er inne i, men se på de mulighetene som vi har, til å få med oss så mange som mulig på frelsens vei og inn i Guds rike.

 

2.) ”Lovens” andre bruk går ut på at den skal føre de ufrelste til Jesus. Dette er en gal bruk av ”loven”. Loven varte inntil Golgata. Den kunne ikke frelse jødene, men den holdt dem innestengt til den tro som skulle komme. ”Så er da loven blitt vår tuktemester TIL (INNTIL) Kristus, for at vi (jødene) skulle bli rettferdiggjort ved TRO (PÅ JESUS).” (Gal.3,24.)

   Det har vært strid blant de kristne hele tiden om ”lovens” betydning og funksjon i forkynnelsen, og det er det også i dag. Med ”loven” menes det ikke den jødiske loven, men det menes hvilke plass ”loven” skal ha i forkynnelsen til de ufrelste. Skal vi forkynne Guds krav til de ufrelste og knuse dem med ”loven”, slik at de kommer i syndenød og må som en følge av det, ta imot nåden i Kristus, eller skal vi forkynne Guds nåde og kjærlighet til dem?

 

    John Wesley sa: ”Før jeg prediker kjærlighet, barmhjertighet og nåde, må jeg predike synd, lov og dom.” Han sa videre: ”Predik 90 prosent lov og 10 prosent nåde.”

   Charles Finney sa: Loven må forberede veien for evangeliet.”

    Rosenius sa: ”Lovens egentlige gjerning og mål er å vekke synderen, knuse ham og drive ham til Kristus (Gal.3,24.) Det synderen først og fremst trenger, er slett ikke trøst og kjærlighet til Gud. Han trenger et sønderknust hjerte.”

   Martin Luther sa: ”Den første plikt for en forkynner av evangeliet er å forkynne Guds lov og vise syndens natur. Den vil handle som en tuktemester og bringe ham fram til evig liv som er i Jesus Kristus.”

 

   Alle disse hadde opplevd Guds nåde i sine liv, men når de uttalte dette, så viser det seg at de ikke hadde forstått nådens egenart og karakter, slik som vi finner den i Paulus sin undervisning. De blandet inn den messianske jødedommen i Paulus sin undervisning. (Se bladet ”Evangelisten”. Nr. 7 og 10. 2005. Se også mine mange bøker om dette emnet.)

   Vi skal ikke forkynne ”loven” til de ufrelste, for lovens tid var slutt på Golgata. Den er ikke aktuell lenger. Den er blitt kalt både for ”DØDENS og ”FORDØMMELSENS TJENESTE” (2.Kor.3,7 og 9.) Dette vil si at loven ikke har noe med frelsen å gjøre. Ved loven kommer det bare en erkjennelse om at vi er syndere, og at vi har synd. (Rom.3,20.)

 

   Vi skal derimot forkynne for de ufrelste at synden, som alle mennesker kjenner godt til, er tatt bort ved Jesu offer på Golgata- en gang for alle mennesker. Vi skal forkynne Guds nåde for menneskene, og ikke trykke dem ned i deres egen elendighet. Vi skal forkynne at det finnes en mulighet for frelse, og det er troen på Jesus Kristus.

   Det er gjort forlik mellom Gud og menneskene på Golgata. Gud tilregner ikke lenger synderen hans synd dersom han vil ta imot dette store nådestilbudet. Det er skjedd et STORT FORLIK mellom Gud og menneskene, og vi som er kristne har fått det store privilegiet å forkynne dette forliket for verden. Vi har fått noe som kalles for ”FORLIKELSENS TJENESTE”. (2.Korinterbrevet 5,16-21.)

 

             Vi skal forkynne Guds nåde for synderen og ikke Guds bud. De må ha tak i Guds nåde. Det er nåden som skal frigjøre synderen og ikke forkynnelsen av ”loven”. Eller forakter du hans godhet og tålmods og langmods rikdom og vet ikke at GUDS GODHET DRIVER DEG TIL OMVENDELSE.” (Rom.2,4.)

   ”Men da han (Gud) som utvalgte meg fra mors liv og KALTE MEG VED SIN NÅDE.” (Gal.1,15.)

   ”Var det ved lovgjerninger (oppfyllelse av loven) at dere fikk Ånden, eller ved FORKYNNELSE AV TROEN (NÅDEN.) (Gal.3,2.)

   ”For GUDS NÅDE ER ÅPENBART TIL FRELSE for alle mennesker.” (Titus 3,11.)

  

3.) ”Lovens” tredje bruk går ut på den skal være med på å helliggjøre den troende og den kristne menigheten. Dette er også en gal bruk av ”loven”. Dette er en VERRE LÆRE enn den andre læresetningen. Den kristne menigheten er fullt ut helliggjort i Jesu person og Jesu forsoning. ”Men av ham er dere i Kristus Jesus, som er blitt oss visdom fra Gud og rettferdighet og HELLIGGJØRELSE og forløsning.” (1.Kor.1,13.)

   For den messianske menigheten derimot ble det krevd en etisk helliggjørelse eller hellighet, for at den ikke skulle falle ut av nåden. ”Jag etter (gjerning) og etter helliggjørelse (etisk helliggjørelse), for uten helliggjørelse skal ingen se Herren.” (Hebr.12,14.)

 

   Vi må lære oss å skjelne mellom den messianske menigheten og den kristne menigheten. Mens den kristne menigheten blir frelst av nåde og opprettholdes ved BARE NÅDE, så ble den messianske menigheten frelst ved tro på Jesus, men i vandringen så krevdes det at den vandret etter loven eller Jesu utdyping av loven.

   Mens den kristne menigheten søker den perfekte nåden, så søkte den messianske menigheten både nåden og gjerningene. Den ble testet på sine gjerninger i vandringen.

   Vi må lære oss å skille mellom disse to menighetstypene, som er beskrevet i N.T. Dersom vi ikke gjør det, så blir hele vårt Bibel-studium et eneste rot. Vårt kristenliv blir også skadelidende, for vi ser ikke den store FRIHETEN som vi har i Jesu forsoning. ”Til frihet har Kristus frigjort oss, stå derfor fast, og la dere ikke atter legge under trelldoms åk.” (Gal.5,1.)

 

   I den lutherske læren blir det lagt altfor lite vekt på at en som tror på Jesus, har fått et NYTT LIV. Det gamle er borte. Det er kommet noe nytt i stedet. (2.Kor.5,17.) (Se artikkelen: En vurdering av det teologiske innholdet i kirkens ”syndsbekjennelse”.

   Det nye livet eller den nye skapningen er både uten synd og perfekt ovenfor Gud. Det kan ikke forbedres ved bruk av ”loven”.

   Hva som gjelder vår syndige natur eller kjødet som vi kaller det, så kan det heller ikke bli bedre ved bruk av ”loven”, for ”loven” bare fremmer synden i kjødet. Paulus lærte at kjødet skulle overgies til døden, for Jesus døde også for vårt kjød. Jesus død og oppstandelse er vår død og oppstandelse. Jesus døde for hele mennesket. (Rom.6,6-12 og Gal.5,16-26.)

 

   ”Loven” greier ikke å minske eller få bort synden i kjødet. Det er bare Den Hellige Ånd eller nåden som greier det. ”Men jeg sier: Vandre i Ånden, så skal dere ikke fullbyrde kjødets begjæringer.” (Gal.5,16.)

   Hva som gjelder det ikke-gjenfødte mennesket, så har det ikke kontakt med Guds Ånd i det hele tatt. Det er bare kjød (uomvendt natur), og kjøtt og blod alene kan ikke arve Guds rike. (1.Kor.15,50.) Det må en ny fødsel til for at en skal arve Guds rike. En må begynne på nytt igjen. En kan ikke bygge på det gamle- det som har vært.

 

                         Tingvoll den 21-10-05 og den 1-05-06. Oskar Edin Indergaard.

                         

 

 Back