JESU
DØD ER VÅR DØD
Mennesket består av ånd, sjel og legeme. På samme måten som Gud er
treenig, er også mennesket det, for det er skapt i Guds bilde. ”For Guds ord er
levende og kraftig og skarpere enn noe tveegget sverd, og trenger gjennom
inntil det kløver sjel og ånd, ledemot og marg og dømmer hjertets tanker og
råd.” (Hebr.4,12.)
”Ettersom vi har disse løfter, mine elskede, så la
oss rense oss fra all urenhet på kjød og ånd og fullende vår helliggjørelse i
Guds frykt.” (2.Kor.7,1.)
Vi skiller mellom 3 typer død, og det er:
a) Den
legemlige død.
b) Den åndelige
død og
c) Den evige eller den tidsalderlige død.
a) Den
legemlige død inntreffer når ånd og sjel forlater legemet. Legemet har mistet
selve livet, og det ligger tilbake uten at det verken kan bevege seg, føle,
tale eller tenke. Det er uten liv. Det er dødt. Legemet blir lagt i graven, og
det råtner opp etter hvert, men til tross for det så skal det oppstå en gang i
framtiden. ”Og de mange som sover i jordens muld (det er legemet som er i
jorden), skal våkne opp, somme til tidsalderlig liv og somme til skam og
tidsalderlig avsky.” (Dan.12,2.)
”Marta sier til ham (Jesus): Jeg vet at han (Lasarus)
skal oppstå i oppstandelsen på den ytterste dagen.” (Joh.11,24.)
”for likesom alle dør i Adam, så skal og alle levendegjøres
i Kristus.” (1.Kor.15,22.)
”… og de døde i Kristus skal først oppstå.” (1.Tess.4,16.)
(Jeg vil ikke i denne artikkelen beskrive de forskjellige typer
oppstandelse som N.T. beskriver, men bare skrive
generelt om dette.)
Etter døden er legemet helt uten liv. Menneskets ånd, som har med selve
livet eller livspusten å gjøre, går tilbake til Gud.
Han var den som først blåste livets ånde inn i menneskets nase, slik at det ble
til ” en levende ånd”. ”Og Gud Herren dannet mennesket av jordens muld og
blåste livets ånde i hans nese, og mennesket ble til en levende sjel.”
”og støvet (legemet) vender tilbake til jorden og blir som det var før,
og ånden vender tilbake til Gud som gav den.” (Pred.12,7.)
Ånden er den del av mennesket som strekker seg mot Gud. Den er sentrum
for tro. Når et menneske blir frelst, blir menneskets ånd fylt av Den Hellige
Ånd. Det har da fått et nytt liv. ”Ånden selv vitner med vår ånd at vi er Guds
barn, men er vi barn, da er vi også arvinger, Guds arvinger og Kristi
medarvinger, såfremt vi lider med ham, for at vi også skal herliggjøres med
ham.” (Rom.8,16-17.)
Den, som ikke er frelst, har ikke Guds Ånd. ”Disse er de som skiller seg
ut, naturlige mennesker, som ikke har Ånd.” (Jud.19.)
Sjelens funksjoner er følelser, tanker, vilje og fornuft.
Ånden og sjelen blir også kalt for det ”innvortes menneske”. ”at han
(Gud) etter sin herlighets rikdom må gi dere å styrkes med kraft ved hans Ånd i
deres innvortes menneske.” (Ef.3.16.)
Legemet blir kalt for det ”utvortes menneske”. ”Derfor taper vi ikke
motet, men om og vårt utvortes menneske går til grunne, så fornyes dog det
innvortes dag for dag.” (2.Kor.4,16.)
”Det innvortes menneske” blir også kalt for ”sinnet”. ”Gud være takk ved
Jesus Kristus, vår Herre! Så tjener jeg Guds lov med mitt sinn, men syndens lov
med mitt kjød (den onde naturen).” (Rom.7,25.)
”Det innvortes menneske” blir også kalt for ”hjertet”. ”og Guds fred som
overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og deres tanker i Kristus
Jesus.” (Fil.4,7.)
b) Den åndelige død
inntreffer når et menneske har forkastet Guds kall i livet. Det er blitt
”forherdet”. Da er det ikke lenger noen mulighet til å få del i frelsen for
dette mennesket. Den åndelige død kan inntreffe før den legemlige død. Judas
skrev at et menneske, som lever etter sine lyster, ”er ”to ganger død”.
(Jud.12.)
c) Den evige død
eller den tidsalderlige død går ut på at et menneske ikke får del i
oppstandelsen og den kommende tidsalderen, som er ”Riket for Israel”. Det
greske ordet ”aionios” blir oversatt i våre Bibler
med ”evig”. Det er en GAL OVERSETTELSE. Det skal oversettes med ”tidsalderlig”
eller ”det som hører tidsalderen til”. Den tidsalderen, det gjelder, er ”Riket
for Israel”, men på grunn av erstatningsteologiens herjinger med Bibelens
innhold, så er det jødiske aspektet i Bibelen kommet bort i forkynnelsen. Den
neste store begivenheten er ikke ”evigheten”, men det er et liv i ”den kommende
tidsalderen”, som er det samme som ”1000 års-riket”.
Den kristne menigheten skal ha overordnede oppgaver ut fra den himmelske
fasen av dette Riket, mens jødene skal styre på jorden. De skal være konger og
prester på jorden.
Mennesket kan ikke frelse seg selv ved gode gjerninger eller ved loven,
for loven, som i seg selv er perfekt, kan ikke utføre denne oppgaven på grunn
av SYNDEN som er i menneskets kjød. ”For det som var umulig for loven, i det
den var maktesløs ved kjødet (menneskets onde natur), det gjorde Gud, i det han
sendte sin Sønn i syndig kjøds lignelse og for syndens skyld og fordømte synden
i kjødet, for at lovens krav skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer
etter kjødet, men etter Ånden.” (Rom.8,3-4.)
I og med at mennesket ikke kan frelse seg selv ved gode gjerninger, stod
det bare igjen en eneste mulighet til at menneskene kunne bli frelst, og det
var at Gud sendte sin egen Sønn til soning for hele verdens synd. ”i det vi har
oppgjort dette med oss selv at en er død for alle, derfor er de alle død, og
han døde for alle, for at de som lever, ikke lenger skal leve for seg selv, men
for ham som er død og oppstanden for dem.” (2.Kor.5,15.)
”For også Kristus led en gang for synder, en rettferdig for
urettferdige, for å føre oss frem til Gud. Han som led døden i kjødet, men ble
rettferdiggjort i ånden.” (1.Pet.3,18.)
”og han er en soning for våre synder, dog ikke bare for våre, men og for
hele verdens.” (1.Joh.2,2.)
Jesus døde en stedfortredende død for alle mennesker i hele verden. Av
den grunn kan vi si
”at alle er døde” (2.Kor.5,15.) Som frelsesgrunnlag og som mulighet for frelse
er ”alle døde”, men det er ikke alle som er frelst. Det er ikke nok at Jesus
døde for all verdens synd og for alle mennesker. Mennesket må også ta imot den
ufattelige store frelsen som Gud har tilveiebrakt for oss på korset.
Det er bare de som er kommet til tro på Jesus, som er frelst. På samme
måten som Jesu forsoning er en fri gave, er også troen det.
”For jeg skammer meg ikke ved evangeliet
(om Jesu forsoning), for det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror,
både for jøde først og så for greker, for i det åpenbares Guds rettferdighet av
tro til tro, som skrevet er: Den rettferdige, ved tro skal han leve.”
(Rom.1,16-17.)
”For ordet om korset er vel en dårskap for dem som går fortapt, men for
oss som blir frelst, er det en Guds kraft.” (1.Kor.1,18.)
”For av nåde er dere frelst, ved tro, og det er ikke av dere selv. Det
er Guds gave.” (Ef.2,8.)
Den, som er kommet til tro på Jesus, er DØD SAMMEN MED JESUS. Ja, han er
ikke bare død, men han er også oppstått sammen med Jesus og er allerede her og
nå satt inn i himmelen sammen med Jesus. ”Eller vet dere ikke at alle vi, som
ble døpt (gjenfødelsen) til Kristus Jesus, BLE DØPT TIL HANS DØD? Vi ble altså begravet med ham VED DÅPEN TIL DØDEN, for at likesom
Kristus ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi VANDRE
I ET NYTT LIV. For er vi blitt forlikt med ham ved likheten ved hans død (en
død som er lik Jesu død), så skal vi også bli det ved likheten av hans
oppstandelse, da vi jo vet at vårt gamle menneske (den syndige naturen i oss)
ble korsfestet sammen med ham for at syndelegemet (den gamle naturen) skulle
bli til intet, så vi ikke mer skal tjene synden, for DEN SOM ER DØD, ER
RETTFERDIGGJORT FRA SYNDEN.” (Rom.6,3-7.)
Dette Skrift-ordet går ikke på vanndåpen, men
det går på gjenfødelsens dåp. Den som tror på Jesus, er både død, oppstått til
et nytt liv og allerede her og nå satt inn i himmelen sammen med Jesus. ”og
oppvakt oss med ham og satt oss med ham i himmelen, i Kristus Jesus.” (Ef.2,6.)
DET GÅR IKKE AN Å FALLE UT AV GUDS FRELSENDE NÅDE. Den står fast, men vi
kan falle ut av helliggjørelsens og voksterens nåde. Vi må skille mellom den
POSISJONEN som vi har i Jesus Kristus, og den STATUSEN som vi har i
kristenlivet. Det er vår posisjon som frelser oss og ikke vår status. Vår
posisjon i Kristus er meget god, men vår status som kristne kan variere fra
person til person. Det er helliggjørelsen som skal forbedre vår status. Den er
også et verk av Den Hellige Ånd. ”SÅ MEGET MER skal vi da, etter at vi er blitt
rettferdiggjort ved hans blod, ved ham bli frelst fra vreden. For så sant vi
ble forlikt med Gud ved hans Sønns død da vi var fiender, så skal vi SÅ MEGET
MER BLI FRELST VED HANS LIV ETTER AT VI ER BLITT FORLIKT.” (Rom.5,9-10.)
Det forholdet, at vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger, skal
ikke være en sovepute for oss slik at vi lever et dårlig og sløvt kristenliv.
Vi, som er død bort ifra synden, skal ikke lenger leve et liv i synden. Det er
både en umulighet og en unaturlig ting. (Det er forskjell på det å HA SYND, og
det å LEVE I SYNDEN.) ”Hva skal vi da si? Skal vi holde ved i synden, for at
nåden skal bli desto større? Langt derifra (det må ikke skje). Vi som er avdø fra synden, hvorledes skulle vi ennå leve i den?”
(Rom.6,1-2.)
Vi, som er avdød fra synden, skal verken leve i synden eller tjene den,
men til tross for at vi er frelst og avdød fra synden, så er det ennå synd i
vår gamle natur. ”Dersom vi sier at vi ikke har synd, da dårer vi oss selv, og
sannheten er ikke i oss.” (1.Joh.1,8.)
Det var også dette Paulus oppdaget at det var en LOVMESSIGHET i hans
liv, at han som ønsket å gjøre det gode, ofte ikke greidde det, men at han
gjorde det onde, som han ikke ønsket å gjøre. ”Så finner jeg da den lov for
meg. Jeg som vil gjøre det gode, at det onde ligger meg for hånden, for jeg har
lyst til Guds lov etter mitt innvortes menneske (det gjenfødte mennesket), men
jeg ser en annen lov i mine lemmer (i legemet), som strider mot loven i mitt
sinn og tar meg til fange under syndens lov, den som er i mine lemmer. Jeg
elendige menneske! Hvem skal fri meg fra dette dødens legeme (legemet som skal
dø). Gud være takk ved Jesus Kristus, vår Herre! Så tjener jeg da Guds lov med
mitt sinn, men syndens lov med mitt kjød.” (Rom.7,21-25.)
Dette betyr ikke at vi ikke skal ha seier over synden i vårt liv, men
det betyr at vi, også etter at vi er frelst, har en DOBBEL ÅNDELIG NATUR. Det
er det nye livet, og det er kjødet. Det nye livet er perfekt og fridd fra
synden. Synden ligger i kjødet, i legemet eller i lemmene.
Dette er også typisk for frelsen. Til tross for at den er perfekt, får
vi ikke utbetalt alt med det samme. På samme måten som Jesus måtte kjempe en
kamp for synden, så må også vi kjempe en kamp mot synden i vårt kjød.
Synden ligger i våre lemmer, i vårt legeme og i vårt kjød. Dette betyr
ikke at våre lemmer og vårt legeme er syndige i seg selv, men det betyr at
synden bor i våre lemmer og i vårt legeme. Da er det godt å vite at Jesu død
også har bevirket, at vårt syndelegeme ble korsfestet med ham, slik at
syndelegemet skulle bli til intet, så vi ikke mer skal tjene synden. (Rom.6,6.)
I og med at vi er død sammen med Kristus, har ikke døden mer noen makt
over oss. Vi er gått over fra døden og til livet. ”for den som er død, er
rettferdiggjort fra synden. Men er vi død sammen med Kristus, da tror vi også
at vi skal leve sammen med ham, fordi vi vet, at etter at Kristus er oppstanden
fra de døde, dør han ikke mer: Døden har ikke mer noen makt over ham.”
(Rom.6,7-9.)
Den som er kommet til tro på Jesus, dør ikke mer, for han er oppstått
sammen med Jesus til et nytt liv.
Til tross for at vi har synd i vårt liv, så blir vi ikke tilregnet denne
synden. Den er tilregnet Jesus fra Nasaret som verdens frelser. Verbet ӌ
tilregne” er på gresk ”logizo”. Det betyr ”å telle”,
”å regne med” og ”å kalkulere med”. Synden, som vi gjør i kjødet, blir ikke
lenger tilregnet oss. Jesus har overtatt den.
Det er ikke lenger vi som gjør synden, men det er synden, som bor i vårt
kjød, som er ansvarlig for at vi synder. Vi har dermed FULL FRIFINNELSE hva som
angår spørsmålet om frelsen. Vår frelse står fast. ”Men nå er det ikke mer jeg
som gjør det (synder), men synden som bor i meg.” (Rom.7,17.)
”Men gjør jeg det som jeg ikke vil, da er det ikke mer jeg som gjør det,
men synden som bor i meg.” (Rom.7,20.)
Vi, som er kommet til tro på Jesus, er flyttet over fra kjødet og til
Ånden som bor i oss som pant og innsegl til forløsningens dag. Vi har fortsatt
kjødet, men VI ER IKKE I KJØDET. Før vi ble frelst, var vi helt og holdent i
kjødet. Nå er vi i Ånden. Det går ikke an å være både i kjødet og i Ånden. ”Men
dere er ikke i kjødet, men i Ånden, såfremt Guds Ånd bor i dere, men har noen
ikke Kristi Ånd, da hører han ikke ham til.” (Rom.8,9.)
”Men er Kristus i dere, da er vel legemet dødt på grunn av synd, men
Ånden er liv på grunn av rettferdighet.” (Rom.8,10.)
Vårt legeme må dø fordi det er synd i det, men dersom vi har Den Hellige
Ånd i vårt liv, så skal Han gi oss et nytt legeme. ”Men dersom hans ånd, som
oppvakte Jesus fra de døde, bor i dere, da skal han som oppvakte Jesus fra de
døde, også levendegjøre deres dødelige legemer
(legemet skal dø) ved sin Ånd, som bor i dere.” (Rom.8,11.)
Grunnen til at menneskets legeme må dø, er at det er synd i legemet.
Dette er også grunnen til at det er SYKDOM i legemet. Dersom det ikke hadde
vært synd i legemet, så hadde det ikke vært verken sykdom eller død. Dette bør
trosbevegelsen og mange karismatikere merke seg.
Vi er ikke i kjødet. Vi er i Kristus. Vi står derfor ikke i gjeld til
kjødet. Kjødet har ikke noe krav på oss. Vi behøver ikke å lyde kjødets røst.
”Derfor, brødre, står vi ikke i gjeld til kjødet, så vi skulle leve etter
kjødet.” (Rom.8,13.)
Dersom vi lever etter kjødet, skal vi dø. Dette betyr ikke at vi mister
frelsen ved å leve etter kjødet, men vi mister helliggjørelsen og et godt og
riktig kristenliv. ”for dersom dere lever etter kjødet, da skal dere dø, men
dersom dere døder legemets gjerninger ved Ånden, da skal dere leve.”
(Rom.8,13.) (Se min bok: Jødedom og Kristendom. Jesus
og Paulus. Kapitlene: En gjenfødt kristen kan ikke falle ut av nåden og Den
frie nåden.)
Dette betyr ikke at det bare er i legemet at der er synd. Dette gjelder
også vår ånd og sjel. Vår helliggjørelse går ut på at vi ved Den Hellige Ånds
hjelp skal minimalisere den synden som der er både i legemet, i sjelen og i
ånden. ”For at han kan styrke deres hjerter, så de blir ulastelige i hellighet
for vår Guds og Faders åsyn, når vår Herre Jesus kommer med alle sine hellige
(for å hente menigheten.)” (1.Tess.3,13.)
”Men han selv, fredens Gud, hellige dere helt gjennom, og gid deres ånd
og sjel og legeme må bevares fullkomne ved vår Herre Jesu Kristi komme (for
menigheten.)” (2.Tess.5,23.)
Den som tror på Jesus, er både RETTFERDIGGJORT og HERLIGGJORT. At vi er
herliggjort, betyr at vi allerede her og nå er satt inn i himmelen sammen med
Jesus. ”…og dem som han rettferdiggjorde, dem har han
også herliggjort” (Rom.8,30.)
”og oppvekte oss med ham og satt oss med ham i himmelen, i Kristus
Jesus.” (Ef.2,6.)
Det går ikke an å reversere frelsen. Den som først er satt inn i
himmelen og herliggjort, forblir å være der. De tidene, som er brukt i de 4
verbene, som er sitert ovenfor, er på gresk en tid som heter ”aorist”. Den uttrykker en handling som er AVSLUTTET I
FORTIDEN, og som skjedde plutselig.
I Brevet til Romerne 8,31-35 blir det stilt 4 spørsmål angående FRELSENS
SIKKERHET. Det er INGEN som kan ta fra oss den frelsen som vi har i Jesus
Kristus.
De 4 spørsmålene lyder:
”Er Gud for oss, hvem er da imot oss?” (v.31.) Svaret er: ”Ingen kan
være imot oss.”
”Hvem vil anklage Guds utvalgte?” (v.33.) Svaret er: ”Ingen kan anklage
Guds utvalgte.”
”Hvem er den som fordømmer?” (v.34.) Svaret er: ”Ingen kan fordømme
oss.”
”Hvem vil skille oss fra Kristi kjærlighet?” (v.35.) Svaret er: ”Ingen
kan skille oss fra Kristi kjærlighet.”
Dette betyr, at den, som er kommet til tro på Jesus og har Den Hellige
Ånd i sitt hjerte som innsegl og pant, er frelst og kommer ikke til dom, men er
gått over fra døden og til livet allerede her og nå.
Den som tror på Jesus, vinner MER ENN SEIER. ”Men i alt dette vinner vi
mer enn seier.” (Rom.8,37.)
Hva er mer enn seier? Det er seier over seier. Det er seier hele veien.
Det er stadig nye seire å vinne. Det er seier over
alle ting og forhold. Frelsen er sikret for en som tro på Jesus.
Paulus avsluttet Brevet til Romerne, kapittel 8 på følgende måte: ”For
jeg er VISS PÅ (sikker på) at verken død eller liv, verken engler eller
krefter, verken det som nå er eller det som skal komme, eller noen makt, verken
høyde eller dybde eller noen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds
kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre.” (Rom.8,38-39.)
Vi, som
er død sammen med Jesus, er død fra følgende ting og forhold:
a) Vi er DØD FRA
SYNDEN. ”Hva skal vi da si? Skal vi holde ved i synden, for at nåden skal bli
større? Langt derifra (det må ikke skje). Vi som er avdød fra synden, hvorledes
skulle vi ennå leve i den (det er en umulighet)?” (Rom.6,1-2.)
b) Vi er DØD
FRA MOSELOVEN (og hvilken som helst annen lov). ”Derfor, mine brødre, døde også
dere fra loven ved Kristi legeme (Jesu forsoning), for at dere skulle høre en
annen (Jesus) til, ham som er oppstanden fra de døde, så vi kan bære frukt for
Gud.” (Rom.7,4.)
c) Vi er DØD
FRA KJØDET. ”Da vi jo vet dette at vårt gamle menneske (kjødet) ble korsfestet
med ham for at syndelegemet (kjødet) skulle bli til intet, så vi ikke mer skal
tjene synden.” (Rom.6,6.)
d) Vi er DØD
FRA VERDEN. ”Men det være langt fra meg å rose meg
uten av vår Herre Jesu Kristi kors, for ved det er verden blitt korsfestet for
meg og jeg for verden.” (Gal.14.)
e) Vi er DØD
FRA VERDENS BARNELÆRDOM. Det er de forskjellige filosofiske og religiøse
systemer som verden byr på. Det er ikke frelse i dem. ”Er dere avdød med
Kristus fra verdens barnelærdom, hvorfor gir de dere da, som om dere levde i
verden, slike bud:” (Kol.2,20.)
Dette fører oss inn på spørsmålet: Skal vi forkynne loven eller nåden
for de som ikke er frelst? Ut ifra det som vi har skrevet ovenfor, synes jeg at
svaret gir seg selv. Vi skal ikke forkynne loven, for den både vekker og
forsterker synden som er i de ufrelste. Loven fører ikke synderen inn i
friheten, men den fører synderen inn i en enda større ufrihet.
Dersom vi forkynner loven for de ufrelste, kan også dette føre til at de
forsøker å ta seg sammen for å bli bedre mennesker, men de oppdager snart at de
faller gang på gang. Ytre sett kan en bli en bedre menneske for en stund, men i
det lange løp er det ikke frelse i forkynnelsen av loven.
Forkynnelsen av loven fører bare til at synden blir større, og at
vedkommende blir enda mer bundet av synden. Dette kan føre til en LOVISK
SYNDSERKJENNELSE og EN LOVISK OMVENDELSE, der det blir lagt vekt på å ta seg
sammen. Dette gir ingen frihet. Det gir en enda større ufrihet.
Det, vi skal forkynne for de ufrelste, er NÅDEN i Jesu forsoning. Det er
den som fører synderen inn i den RETTE SYNDSERKJENNELSEN. Når vi forkynner
nåden for de ufrelste, vil de bli utfridd fra synden dersom de tar imot Guds
kall til frelse. (Se min bok: Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus Kapittel:
”Lovens tre funksjoner”.
Paulus hadde forsøkt å holde loven til egen frelse. ”Jeg levde en tid
uten lov, men da budet (loven) kom, ble synden levende igjen. Jeg derimot DØDE,
og budet som skulle være til liv, ble funnet å være meg TIL DØD, for synden tok
anledning av (benyttet seg av) budet og dåret og DREPTE MEG ved det”
(Rom.7,9-11.)
”… for bokstaven (loven) slår i hjel, men Ånden gjør levende.” (2.Kor.3,6.)
Det viste seg at Paulus ikke kunne frelse seg selv ved å holde loven,
for ved loven kom det erkjennelse av synden. Den synden, som var i Paulus sitt
liv, ble FORSTERKET ved at han brukte loven til å frelse seg selv. ”Men synden
tok anledning av (benyttet seg av) budet (loven) og virket alskens
begjærlighet i meg, for uten lov er synden død.” (Rom.7,8.)
”Er da det som er godt (loven), blitt meg til død? Langt derifra! Men
det var SYNDEN, for at den skulle vise seg som synd, i det den voldte meg døden
ved det som er godt (loven)- for at synden skulle bli overvettes stor ved budet
(loven).” (Rom.7,13.)
Paulus oppdaget at loven ikke kunne frelse verken ham eller noen annen.
Han skrev følgende om lovens utilstrekkelighet til å frelse noen: ”For jeg er
ved loven død for loven for å leve for Gud.” (Gal.2,19.)
Dette betyr at loven var død og maktesløs for Paulus som frelsesvei. Den
førte ikke til frelse, men den førte til død-
åndelige død.
Loven kan ikke frelse noen. Det er bare nåden og troen på Jesus som kan
frelse et menneske. ”så sant Gud er en, og han rettferdiggjør de omskårne av
troen (de messianske jødene) og de uomskårne ved
troen (hedningene.) Opphever vi da loven ved troen? Langt derifra! Vi
stadfester loven.” (Rom.3,30-31.)
Det siste betyr at vi stadfester, at loven ikke kan frelse noen. Det er
bare troen på Jesus som kan frelse.
Paulus underviste om at LOVENS TID VAR SLUTT. Den sluttet på Golgata for den kristne menigheten. Han forkynte ikke loven
for de nye menighetene, men han forkynte JESU FORSONING (KORSET) og DEN FRIE
NÅDEN. Det er SENTRUM i hans forkynnelse. ”Og jeg, da jeg kom til dere, brødre,
kom jeg ikke med mesterskap i tale eller i visdom og forkynte dere Guds
vitnesbyrd, for jeg VILLE IKKE VITE NOE IBLANT DERE UTEN JESUS KRISTUS og HAM
KORSFESTET.” (2.Kor.2,1-2.)
Dette betyr at han ikke ville tillate, at noen forkynte loven for de
ufrelste. Han ville bare forkynne Jesu forsoning og den frie nåden.
I menigheten i Galatia hadde Paulus stor strid
med de messianske lovlærerne om lovens plass i forkynnelsen. De mente at
hedningene måtte holde loven for å bli frelst. Paulus avviste dette. Han skrev:
”Dere uforstandige galatere! Hvem har forgjort dere? Dere som har fått JESUS
KRISTUS MALT FOR ØYNENE SOM KORSFESTET. Bare dette vil jeg vite av dere: Var
det lov-gjerninger dere fikk Ånden, eller var det ved
troens (nådens) forkynnelse ?” (Gal.3,1-2.)
Paulus sitt NYE EVANGELIUM ble også bekreftet på Apostelmøtet i
Jerusalem i året 50. Der ble det bestemt at hedningene ikke var under den jødiske
loven. De var dermed under den frie nåden. Det forholdet at hedningene måte forplikte seg på å holde 4 jødiske bud i vandringen som
troende, er en helt annen sak.
(Ap.gj.15,20.)
Når det er liten forståelse for Paulus budskap om den frie nåden, så har
det sin forklaring i det faktumet at forkynnelsen i de aller fleste menigheter
blander sammen Rikets forkynnelse med den kristne menighets forkynnelse. De ser
ikke at Paulus kom med ET HELT NYTT BUDSKAP. Mens Jesus og apostlene forkynte
”evangeliet om Riket”, forkynte Paulus og hans medarbeidere ”evangeliet om den
frie nåden”.
Dersom vi hadde hatt en rett forkynnelse om dette i våre menigheter,
ville dette ha ført til følgende forhold:
a) Vi ville
fått en gjennomgripende omvendelse og gjenfødelse av mange mennesker som bare
har sluttet seg til menigheten, uten at de har opplevd frelsen i Jesus Kristus.
b) Vi ville ha
fått en riktig forståelse av Guds ord.
c) Nådegavene
hadde kommet i funksjon.
d) Vi ville ha
fått stor åndelig vokster blant Guds folk.
e) Vi ville ha
fått et helliggjort liv blant de troende.
f) Vi ville ha
fått stor begeistring og entusiasme for Guds ord og Guds ordninger.
g) Vi ville ha
fått vekkelser blant de ikke-troende.
Tingvoll den 12-9-07.
Oskar Edin Indergaard.