JESU DØD ER VÅR DØD

 

  

   Mennesket består av ånd, sjel og legeme. På samme måten som Gud er treenig, er også mennesket det, for det er skapt i Guds bilde. ”For Guds ord er levende og kraftig og skarpere enn noe tveegget sverd, og trenger gjennom inntil det kløver sjel og ånd, ledemot og marg og dømmer hjertets tanker og råd.” (Hebr.4,12.)

        ”Ettersom vi har disse løfter, mine elskede, så la oss rense oss fra all urenhet på kjød og ånd og fullende vår helliggjørelse i Guds frykt.” (2.Kor.7,1.)

 

Vi skiller mellom 3 typer død, og det er:

 

a)    Den legemlige død.

b)    Den åndelige død og

c)  Den evige eller den tidsalderlige død.

 

a)    Den legemlige død inntreffer når ånd og sjel forlater legemet. Legemet har mistet selve livet, og det ligger tilbake uten at det verken kan bevege seg, føle, tale eller tenke. Det er uten liv. Det er dødt. Legemet blir lagt i graven, og det råtner opp etter hvert, men til tross for det så skal det oppstå en gang i framtiden. ”Og de mange som sover i jordens muld (det er legemet som er i jorden), skal våkne opp, somme til tidsalderlig liv og somme til skam og tidsalderlig avsky.” (Dan.12,2.)

  ”Marta sier til ham (Jesus): Jeg vet at han (Lasarus) skal oppstå i oppstandelsen på den ytterste dagen.” (Joh.11,24.)

  ”for likesom alle dør i Adam, så skal og alle levendegjøres i Kristus.” (1.Kor.15,22.)

   ”… og de døde i Kristus skal først oppstå.” (1.Tess.4,16.)

    (Jeg vil ikke i denne artikkelen beskrive de forskjellige typer oppstandelse som N.T. beskriver, men bare skrive generelt om dette.)

 

   Etter døden er legemet helt uten liv. Menneskets ånd, som har med selve livet eller livspusten å gjøre, går tilbake til Gud. Han var den som først blåste livets ånde inn i menneskets nase, slik at det ble til ” en levende ånd”. ”Og Gud Herren dannet mennesket av jordens muld og blåste livets ånde i hans nese, og mennesket ble til en levende sjel.”

   ”og støvet (legemet) vender tilbake til jorden og blir som det var før, og ånden vender tilbake til Gud som gav den.” (Pred.12,7.)

 

 

   Ånden er den del av mennesket som strekker seg mot Gud. Den er sentrum for tro. Når et menneske blir frelst, blir menneskets ånd fylt av Den Hellige Ånd. Det har da fått et nytt liv. ”Ånden selv vitner med vår ånd at vi er Guds barn, men er vi barn, da er vi også arvinger, Guds arvinger og Kristi medarvinger, såfremt vi lider med ham, for at vi også skal herliggjøres med ham.” (Rom.8,16-17.)

   Den, som ikke er frelst, har ikke Guds Ånd. ”Disse er de som skiller seg ut, naturlige mennesker, som ikke har Ånd.” (Jud.19.)

 

   Sjelens funksjoner er følelser, tanker, vilje og fornuft.

   Ånden og sjelen blir også kalt for det ”innvortes menneske”. ”at han (Gud) etter sin herlighets rikdom må gi dere å styrkes med kraft ved hans Ånd i deres innvortes menneske.” (Ef.3.16.)

   Legemet blir kalt for det ”utvortes menneske”. ”Derfor taper vi ikke motet, men om og vårt utvortes menneske går til grunne, så fornyes dog det innvortes dag for dag.” (2.Kor.4,16.)

  ”Det innvortes menneske” blir også kalt for ”sinnet”. ”Gud være takk ved Jesus Kristus, vår Herre! Så tjener jeg Guds lov med mitt sinn, men syndens lov med mitt kjød (den onde naturen).” (Rom.7,25.)

   ”Det innvortes menneske” blir også kalt for ”hjertet”. ”og Guds fred som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og deres tanker i Kristus Jesus.” (Fil.4,7.)

 

 b)  Den åndelige død inntreffer når et menneske har forkastet Guds kall i livet. Det er blitt ”forherdet”. Da er det ikke lenger noen mulighet til å få del i frelsen for dette mennesket. Den åndelige død kan inntreffe før den legemlige død. Judas skrev at et menneske, som lever etter sine lyster, ”er ”to ganger død”. (Jud.12.)

 

 c)  Den evige død eller den tidsalderlige død går ut på at et menneske ikke får del i oppstandelsen og den kommende tidsalderen, som er ”Riket for Israel”. Det greske ordet ”aionios” blir oversatt i våre Bibler med ”evig”. Det er en GAL OVERSETTELSE. Det skal oversettes med ”tidsalderlig” eller ”det som hører tidsalderen til”. Den tidsalderen, det gjelder, er ”Riket for Israel”, men på grunn av erstatningsteologiens herjinger med Bibelens innhold, så er det jødiske aspektet i Bibelen kommet bort i forkynnelsen. Den neste store begivenheten er ikke ”evigheten”, men det er et liv i ”den kommende tidsalderen”, som er det samme som ”1000 års-riket”.

   Den kristne menigheten skal ha overordnede oppgaver ut fra den himmelske fasen av dette Riket, mens jødene skal styre på jorden. De skal være konger og prester på jorden.

 

   Mennesket kan ikke frelse seg selv ved gode gjerninger eller ved loven, for loven, som i seg selv er perfekt, kan ikke utføre denne oppgaven på grunn av SYNDEN som er i menneskets kjød. ”For det som var umulig for loven, i det den var maktesløs ved kjødet (menneskets onde natur), det gjorde Gud, i det han sendte sin Sønn i syndig kjøds lignelse og for syndens skyld og fordømte synden i kjødet, for at lovens krav skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden.” (Rom.8,3-4.)

 

   I og med at mennesket ikke kan frelse seg selv ved gode gjerninger, stod det bare igjen en eneste mulighet til at menneskene kunne bli frelst, og det var at Gud sendte sin egen Sønn til soning for hele verdens synd. ”i det vi har oppgjort dette med oss selv at en er død for alle, derfor er de alle død, og han døde for alle, for at de som lever, ikke lenger skal leve for seg selv, men for ham som er død og oppstanden for dem.” (2.Kor.5,15.)

   ”For også Kristus led en gang for synder, en rettferdig for urettferdige, for å føre oss frem til Gud. Han som led døden i kjødet, men ble rettferdiggjort i ånden.” (1.Pet.3,18.)

   ”og han er en soning for våre synder, dog ikke bare for våre, men og for hele verdens.” (1.Joh.2,2.)

 

   Jesus døde en stedfortredende død for alle mennesker i hele verden. Av den grunn kan vi  si ”at alle er døde” (2.Kor.5,15.) Som frelsesgrunnlag og som mulighet for frelse er ”alle døde”, men det er ikke alle som er frelst. Det er ikke nok at Jesus døde for all verdens synd og for alle mennesker. Mennesket må også ta imot den ufattelige store frelsen som Gud har tilveiebrakt for oss på korset.

   Det er bare de som er kommet til tro på Jesus, som er frelst. På samme måten som Jesu forsoning er en fri gave, er også troen det.

”For jeg skammer meg ikke ved evangeliet (om Jesu forsoning), for det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, både for jøde først og så for greker, for i det åpenbares Guds rettferdighet av tro til tro, som skrevet er: Den rettferdige, ved tro skal han leve.” (Rom.1,16-17.)

   ”For ordet om korset er vel en dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft.” (1.Kor.1,18.)

  ”For av nåde er dere frelst, ved tro, og det er ikke av dere selv. Det er Guds gave.” (Ef.2,8.)

 

   Den, som er kommet til tro på Jesus, er DØD SAMMEN MED JESUS. Ja, han er ikke bare død, men han er også oppstått sammen med Jesus og er allerede her og nå satt inn i himmelen sammen med Jesus. ”Eller vet dere ikke at alle vi, som ble døpt (gjenfødelsen) til Kristus Jesus, BLE DØPT TIL HANS DØD? Vi ble altså begravet med ham VED DÅPEN TIL DØDEN, for at likesom Kristus ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi VANDRE I ET NYTT LIV. For er vi blitt forlikt med ham ved likheten ved hans død (en død som er lik Jesu død), så skal vi også bli det ved likheten av hans oppstandelse, da vi jo vet at vårt gamle menneske (den syndige naturen i oss) ble korsfestet sammen med ham for at syndelegemet (den gamle naturen) skulle bli til intet, så vi ikke mer skal tjene synden, for DEN SOM ER DØD, ER RETTFERDIGGJORT FRA SYNDEN.” (Rom.6,3-7.)

   Dette Skrift-ordet går ikke på vanndåpen, men det går på gjenfødelsens dåp. Den som tror på Jesus, er både død, oppstått til et nytt liv og allerede her og nå satt inn i himmelen sammen med Jesus. ”og oppvakt oss med ham og satt oss med ham i himmelen, i Kristus Jesus.” (Ef.2,6.)

 

   DET GÅR IKKE AN Å FALLE UT AV GUDS FRELSENDE NÅDE. Den står fast, men vi kan falle ut av helliggjørelsens og voksterens nåde. Vi må skille mellom den POSISJONEN som vi har i Jesus Kristus, og den STATUSEN som vi har i kristenlivet. Det er vår posisjon som frelser oss og ikke vår status. Vår posisjon i Kristus er meget god, men vår status som kristne kan variere fra person til person. Det er helliggjørelsen som skal forbedre vår status. Den er også et verk av Den Hellige Ånd. ”SÅ MEGET MER skal vi da, etter at vi er blitt rettferdiggjort ved hans blod, ved ham bli frelst fra vreden. For så sant vi ble forlikt med Gud ved hans Sønns død da vi var fiender, så skal vi SÅ MEGET MER BLI FRELST VED HANS LIV ETTER AT VI ER BLITT FORLIKT.” (Rom.5,9-10.)

 

   Det forholdet, at vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger, skal ikke være en sovepute for oss slik at vi lever et dårlig og sløvt kristenliv. Vi, som er død bort ifra synden, skal ikke lenger leve et liv i synden. Det er både en umulighet og en unaturlig ting. (Det er forskjell på det å HA SYND, og det å LEVE I SYNDEN.) ”Hva skal vi da si? Skal vi holde ved i synden, for at nåden skal bli desto større? Langt derifra (det må ikke skje). Vi som er avdø fra synden, hvorledes skulle vi ennå leve i den?” (Rom.6,1-2.)

   Vi, som er avdød fra synden, skal verken leve i synden eller tjene den, men til tross for at vi er frelst og avdød fra synden, så er det ennå synd i vår gamle natur. ”Dersom vi sier at vi ikke har synd, da dårer vi oss selv, og sannheten er ikke i oss.” (1.Joh.1,8.)

 

   Det var også dette Paulus oppdaget at det var en LOVMESSIGHET i hans liv, at han som ønsket å gjøre det gode, ofte ikke greidde det, men at han gjorde det onde, som han ikke ønsket å gjøre. ”Så finner jeg da den lov for meg. Jeg som vil gjøre det gode, at det onde ligger meg for hånden, for jeg har lyst til Guds lov etter mitt innvortes menneske (det gjenfødte mennesket), men jeg ser en annen lov i mine lemmer (i legemet), som strider mot loven i mitt sinn og tar meg til fange under syndens lov, den som er i mine lemmer. Jeg elendige menneske! Hvem skal fri meg fra dette dødens legeme (legemet som skal dø). Gud være takk ved Jesus Kristus, vår Herre! Så tjener jeg da Guds lov med mitt sinn, men syndens lov med mitt kjød.” (Rom.7,21-25.)

 

  Dette betyr ikke at vi ikke skal ha seier over synden i vårt liv, men det betyr at vi, også etter at vi er frelst, har en DOBBEL ÅNDELIG NATUR. Det er det nye livet, og det er kjødet. Det nye livet er perfekt og fridd fra synden. Synden ligger i kjødet, i legemet eller i lemmene.

    Dette er også typisk for frelsen. Til tross for at den er perfekt, får vi ikke utbetalt alt med det samme. På samme måten som Jesus måtte kjempe en kamp for synden, så må også vi kjempe en kamp mot synden i vårt kjød.

   Synden ligger i våre lemmer, i vårt legeme og i vårt kjød. Dette betyr ikke at våre lemmer og vårt legeme er syndige i seg selv, men det betyr at synden bor i våre lemmer og i vårt legeme. Da er det godt å vite at Jesu død også har bevirket, at vårt syndelegeme ble korsfestet med ham, slik at syndelegemet skulle bli til intet, så vi ikke mer skal tjene synden. (Rom.6,6.)

 

   I og med at vi er død sammen med Kristus, har ikke døden mer noen makt over oss. Vi er gått over fra døden og til livet. ”for den som er død, er rettferdiggjort fra synden. Men er vi død sammen med Kristus, da tror vi også at vi skal leve sammen med ham, fordi vi vet, at etter at Kristus er oppstanden fra de døde, dør han ikke mer: Døden har ikke mer noen makt over ham.” (Rom.6,7-9.)

   Den som er kommet til tro på Jesus, dør ikke mer, for han er oppstått sammen med Jesus til et nytt liv.

 

   Til tross for at vi har synd i vårt liv, så blir vi ikke tilregnet denne synden. Den er tilregnet Jesus fra Nasaret som verdens frelser. Verbet ”å tilregne” er på gresk ”logizo”. Det betyr ”å telle”, ”å regne med” og ”å kalkulere med”. Synden, som vi gjør i kjødet, blir ikke lenger tilregnet oss. Jesus har overtatt den.

   Det er ikke lenger vi som gjør synden, men det er synden, som bor i vårt kjød, som er ansvarlig for at vi synder. Vi har dermed FULL FRIFINNELSE hva som angår spørsmålet om frelsen. Vår frelse står fast. ”Men nå er det ikke mer jeg som gjør det (synder), men synden som bor i meg.” (Rom.7,17.)

   ”Men gjør jeg det som jeg ikke vil, da er det ikke mer jeg som gjør det, men synden som bor i meg.” (Rom.7,20.)

 

   Vi, som er kommet til tro på Jesus, er flyttet over fra kjødet og til Ånden som bor i oss som pant og innsegl til forløsningens dag. Vi har fortsatt kjødet, men VI ER IKKE I KJØDET. Før vi ble frelst, var vi helt og holdent i kjødet. Nå er vi i Ånden. Det går ikke an å være både i kjødet og i Ånden. ”Men dere er ikke i kjødet, men i Ånden, såfremt Guds Ånd bor i dere, men har noen ikke Kristi Ånd, da hører han ikke ham til.” (Rom.8,9.)

   ”Men er Kristus i dere, da er vel legemet dødt på grunn av synd, men Ånden er liv på grunn av rettferdighet.” (Rom.8,10.)

  

   Vårt legeme må dø fordi det er synd i det, men dersom vi har Den Hellige Ånd i vårt liv, så skal Han gi oss et nytt legeme. ”Men dersom hans ånd, som oppvakte Jesus fra de døde, bor i dere, da skal han som oppvakte Jesus fra de døde, også levendegjøre deres dødelige legemer (legemet skal dø) ved sin Ånd, som bor i dere.” (Rom.8,11.)

   Grunnen til at menneskets legeme må dø, er at det er synd i legemet. Dette er også grunnen til at det er SYKDOM i legemet. Dersom det ikke hadde vært synd i legemet, så hadde det ikke vært verken sykdom eller død. Dette bør trosbevegelsen og mange karismatikere merke seg.

 

   Vi er ikke i kjødet. Vi er i Kristus. Vi står derfor ikke i gjeld til kjødet. Kjødet har ikke noe krav på oss. Vi behøver ikke å lyde kjødets røst. ”Derfor, brødre, står vi ikke i gjeld til kjødet, så vi skulle leve etter kjødet.” (Rom.8,13.)

   Dersom vi lever etter kjødet, skal vi dø. Dette betyr ikke at vi mister frelsen ved å leve etter kjødet, men vi mister helliggjørelsen og et godt og riktig kristenliv. ”for dersom dere lever etter kjødet, da skal dere dø, men dersom dere døder legemets gjerninger ved Ånden, da skal dere leve.” (Rom.8,13.) (Se min bok: Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus. Kapitlene: En gjenfødt kristen kan ikke falle ut av nåden og Den frie nåden.)

 

   Dette betyr ikke at det bare er i legemet at der er synd. Dette gjelder også vår ånd og sjel. Vår helliggjørelse går ut på at vi ved Den Hellige Ånds hjelp skal minimalisere den synden som der er både i legemet, i sjelen og i ånden. ”For at han kan styrke deres hjerter, så de blir ulastelige i hellighet for vår Guds og Faders åsyn, når vår Herre Jesus kommer med alle sine hellige (for å hente menigheten.)” (1.Tess.3,13.)

   ”Men han selv, fredens Gud, hellige dere helt gjennom, og gid deres ånd og sjel og legeme må bevares fullkomne ved vår Herre Jesu Kristi komme (for menigheten.)” (2.Tess.5,23.)

 

   Den som tror på Jesus, er både RETTFERDIGGJORT og HERLIGGJORT. At vi er herliggjort, betyr at vi allerede her og nå er satt inn i himmelen sammen med Jesus. ”…og dem som han rettferdiggjorde, dem har han også herliggjort” (Rom.8,30.)

   ”og oppvekte oss med ham og satt oss med ham i himmelen, i Kristus Jesus.” (Ef.2,6.)

   Det går ikke an å reversere frelsen. Den som først er satt inn i himmelen og herliggjort, forblir å være der. De tidene, som er brukt i de 4 verbene, som er sitert ovenfor, er på gresk en tid som heter ”aorist”. Den uttrykker en handling som er AVSLUTTET I FORTIDEN, og som skjedde plutselig.

 

   I Brevet til Romerne 8,31-35 blir det stilt 4 spørsmål angående FRELSENS SIKKERHET. Det er INGEN som kan ta fra oss den frelsen som vi har i Jesus Kristus.

   De 4 spørsmålene lyder:

 

  ”Er Gud for oss, hvem er da imot oss?” (v.31.) Svaret er: ”Ingen kan være imot oss.”

   ”Hvem vil anklage Guds utvalgte?” (v.33.) Svaret er: ”Ingen kan anklage Guds utvalgte.”

   ”Hvem er den som fordømmer?” (v.34.) Svaret er: ”Ingen kan fordømme oss.”

   ”Hvem vil skille oss fra Kristi kjærlighet?” (v.35.) Svaret er: ”Ingen kan skille oss fra Kristi kjærlighet.”

 

   Dette betyr, at den, som er kommet til tro på Jesus og har Den Hellige Ånd i sitt hjerte som innsegl og pant, er frelst og kommer ikke til dom, men er gått over fra døden og til livet allerede her og nå.

 

   Den som tror på Jesus, vinner MER ENN SEIER. ”Men i alt dette vinner vi mer enn seier.” (Rom.8,37.)

   Hva er mer enn seier? Det er seier over seier. Det er seier hele veien. Det er stadig nye seire å vinne. Det er seier over alle ting og forhold. Frelsen er sikret for en som tro på Jesus.

 

   Paulus avsluttet Brevet til Romerne, kapittel 8 på følgende måte: ”For jeg er VISS PÅ (sikker på) at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er eller det som skal komme, eller noen makt, verken høyde eller dybde eller noen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre.” (Rom.8,38-39.)

 

         Vi, som er død sammen med Jesus, er død fra følgende ting og forhold:

 

a)    Vi er DØD FRA SYNDEN. ”Hva skal vi da si? Skal vi holde ved i synden, for at nåden skal bli større? Langt derifra (det må ikke skje). Vi som er avdød fra synden, hvorledes skulle vi ennå leve i den (det er en umulighet)?” (Rom.6,1-2.)

b)    Vi er DØD FRA MOSELOVEN (og hvilken som helst annen lov). ”Derfor, mine brødre, døde også dere fra loven ved Kristi legeme (Jesu forsoning), for at dere skulle høre en annen (Jesus) til, ham som er oppstanden fra de døde, så vi kan bære frukt for Gud.” (Rom.7,4.)

c)     Vi er DØD FRA KJØDET. ”Da vi jo vet dette at vårt gamle menneske (kjødet) ble korsfestet med ham for at syndelegemet (kjødet) skulle bli til intet, så vi ikke mer skal tjene synden.” (Rom.6,6.)

d)    Vi er DØD FRA VERDEN. ”Men det være langt fra meg å rose meg uten av vår Herre Jesu Kristi kors, for ved det er verden blitt korsfestet for meg og jeg for verden.” (Gal.14.)

e)     Vi er DØD FRA VERDENS BARNELÆRDOM. Det er de forskjellige filosofiske og religiøse systemer som verden byr på. Det er ikke frelse i dem. ”Er dere avdød med Kristus fra verdens barnelærdom, hvorfor gir de dere da, som om dere levde i verden, slike bud:” (Kol.2,20.)

 

   Dette fører oss inn på spørsmålet: Skal vi forkynne loven eller nåden for de som ikke er frelst? Ut ifra det som vi har skrevet ovenfor, synes jeg at svaret gir seg selv. Vi skal ikke forkynne loven, for den både vekker og forsterker synden som er i de ufrelste. Loven fører ikke synderen inn i friheten, men den fører synderen inn i en enda større ufrihet.

   Dersom vi forkynner loven for de ufrelste, kan også dette føre til at de forsøker å ta seg sammen for å bli bedre mennesker, men de oppdager snart at de faller gang på gang. Ytre sett kan en bli en bedre menneske for en stund, men i det lange løp er det ikke frelse i forkynnelsen av loven.

  Forkynnelsen av loven fører bare til at synden blir større, og at vedkommende blir enda mer bundet av synden. Dette kan føre til en LOVISK SYNDSERKJENNELSE og EN LOVISK OMVENDELSE, der det blir lagt vekt på å ta seg sammen. Dette gir ingen frihet. Det gir en enda større ufrihet.

 

   Det, vi skal forkynne for de ufrelste, er NÅDEN i Jesu forsoning. Det er den som fører synderen inn i den RETTE SYNDSERKJENNELSEN. Når vi forkynner nåden for de ufrelste, vil de bli utfridd fra synden dersom de tar imot Guds kall til frelse. (Se min bok: Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus Kapittel: ”Lovens tre funksjoner”.

  

   Paulus hadde forsøkt å holde loven til egen frelse. ”Jeg levde en tid uten lov, men da budet (loven) kom, ble synden levende igjen. Jeg derimot DØDE, og budet som skulle være til liv, ble funnet å være meg TIL DØD, for synden tok anledning av (benyttet seg av) budet og dåret og DREPTE MEG ved det” (Rom.7,9-11.)

   ”… for bokstaven (loven) slår i hjel, men Ånden gjør levende.” (2.Kor.3,6.)

 

   Det viste seg at Paulus ikke kunne frelse seg selv ved å holde loven, for ved loven kom det erkjennelse av synden. Den synden, som var i Paulus sitt liv, ble FORSTERKET ved at han brukte loven til å frelse seg selv. ”Men synden tok anledning av (benyttet seg av)  budet (loven) og virket alskens begjærlighet i meg, for uten lov er synden død.” (Rom.7,8.)

   ”Er da det som er godt (loven), blitt meg til død? Langt derifra! Men det var SYNDEN, for at den skulle vise seg som synd, i det den voldte meg døden ved det som er godt (loven)- for at synden skulle bli overvettes stor ved budet (loven).” (Rom.7,13.)

 

   Paulus oppdaget at loven ikke kunne frelse verken ham eller noen annen. Han skrev følgende om lovens utilstrekkelighet til å frelse noen: ”For jeg er ved loven død for loven for å leve for Gud.” (Gal.2,19.)

   Dette betyr at loven var død og maktesløs for Paulus som frelsesvei. Den førte ikke til frelse, men den førte til død- åndelige død.

   Loven kan ikke frelse noen. Det er bare nåden og troen på Jesus som kan frelse et menneske. ”så sant Gud er en, og han rettferdiggjør de omskårne av troen (de messianske jødene) og de uomskårne ved troen (hedningene.) Opphever vi da loven ved troen? Langt derifra! Vi stadfester loven.” (Rom.3,30-31.)

   Det siste betyr at vi stadfester, at loven ikke kan frelse noen. Det er bare troen på Jesus som kan frelse.

 

   Paulus underviste om at LOVENS TID VAR SLUTT. Den sluttet på Golgata for den kristne menigheten. Han forkynte ikke loven for de nye menighetene, men han forkynte JESU FORSONING (KORSET) og DEN FRIE NÅDEN. Det er SENTRUM i hans forkynnelse. ”Og jeg, da jeg kom til dere, brødre, kom jeg ikke med mesterskap i tale eller i visdom og forkynte dere Guds vitnesbyrd, for jeg VILLE IKKE VITE NOE IBLANT DERE UTEN JESUS KRISTUS og HAM KORSFESTET.” (2.Kor.2,1-2.)

   Dette betyr at han ikke ville tillate, at noen forkynte loven for de ufrelste. Han ville bare forkynne Jesu forsoning og den frie nåden.

 

   I menigheten i Galatia hadde Paulus stor strid med de messianske lovlærerne om lovens plass i forkynnelsen. De mente at hedningene måtte holde loven for å bli frelst. Paulus avviste dette. Han skrev: ”Dere uforstandige galatere! Hvem har forgjort dere? Dere som har fått JESUS KRISTUS MALT FOR ØYNENE SOM KORSFESTET. Bare dette vil jeg vite av dere: Var det lov-gjerninger dere fikk Ånden, eller var det ved troens (nådens) forkynnelse ?” (Gal.3,1-2.)

 

   Paulus sitt NYE EVANGELIUM ble også bekreftet på Apostelmøtet i Jerusalem i året 50. Der ble det bestemt at hedningene ikke var under den jødiske loven. De var dermed under den frie nåden. Det forholdet at hedningene måte forplikte seg på å holde 4 jødiske bud i vandringen som troende,  er en helt annen sak. (Ap.gj.15,20.)

 

   Når det er liten forståelse for Paulus budskap om den frie nåden, så har det sin forklaring i det faktumet at forkynnelsen i de aller fleste menigheter blander sammen Rikets forkynnelse med den kristne menighets forkynnelse. De ser ikke at Paulus kom med ET HELT NYTT BUDSKAP. Mens Jesus og apostlene forkynte ”evangeliet om Riket”, forkynte Paulus og hans medarbeidere ”evangeliet om den frie nåden”.

   Dersom vi hadde hatt en rett forkynnelse om dette i våre menigheter, ville dette ha ført til følgende forhold:

 

a)    Vi ville fått en gjennomgripende omvendelse og gjenfødelse av mange mennesker som bare har sluttet seg til menigheten, uten at de har opplevd frelsen i Jesus Kristus.

b)    Vi ville ha fått en riktig forståelse av Guds ord.

c)     Nådegavene hadde kommet i funksjon.

d)    Vi ville ha fått stor åndelig vokster blant Guds folk.

e)     Vi ville ha fått et helliggjort liv blant de troende.

f)      Vi ville ha fått stor begeistring og entusiasme for Guds ord og Guds ordninger.

g)    Vi ville ha fått vekkelser blant de ikke-troende.

 

   

 

Tingvoll den 12-9-07.

 

Oskar Edin Indergaard.

  

Back