top2.jpg - 4040 Bytes
ISRAEL OG ENDETIDEN.

Leif A.Wellerop går til kraftige angrep på Aril Edvardsen i Magazinet nr.44 og Norge I dag nr.44 i artikkelen: Skal jødene hjem til et slaktehus? Grunnen til angrepet er det forholdet at Aril Edvardsen hevder at Gud skal dømme Israel og jødene i endetiden, slik at det bare blir en liten rest igjen av jødefolket, som skal overleve både den store trengsel og Guds dom over jødene.

Aril Edvardsen har hatt en del dumme og uriktige utspill angående jødene og forståelsen av det profetiske ordet de siste årene. Eksempel på slike ting er:

at han setter likhetstegn mellom jødenes Yhvh og arabernes Allah og mener at det er samme guddommen. at han mener at Gud har gitt jødene bare 10 prosent av landløftet, slik som det er beskrevet i Bibelen.

at han harselert over kristne som har et annet syn enn ham på det profetiske ordet.

Å komme med slike uriktige påstander angående Israel og det profetiske ordet, vil komme til å straffe seg på ulike områder, for Israel er Guds øyensten og Gud kommer til å oppfylle det som han har lovet til jødene.

Hva som gjelder ovennevnte sak, så kan jeg imidlertid ikke se at Aril Edvardsen tar feil. Det er to hovedsynspunkter på denne problemstillingen, og det er at Gud vil straffe jødefolket og renske ute en stor del av jødene i den store trengsel og at Gud ikke vil straffe jødefolket.

Jeg vil anta at de fleste Bibel-forskere og flertallet av de troende har den første oppfatningen.

Jeg for min del har i alle fall den første oppfatningen, og det har jeg gitt uttrykk for i mine bøker. Se for eksempel boken: Israel og den kristne menighet. s.153-199 i kapitlet: Den store trengselstiden. Se også bøkene: Jesu Gjenkomst. Bind 1-5.)

Hva som gjelder begrepet "Jakobs trengsel", så angår det 3 forhold , og det er a) Den trengsel som Jakob hadde i forbindelse med at han "mistet" Josef. b) Den trengsel som jødene har hatt opp igjen hele sin historie og c) den trengsel som jødene vil få i den store trengsel. Dette gjelder både de jøder som bor i diasporaen og de jødene som bor i Israel.

Trengselstiden som vi vare i 7 år, er en domstid for både Israel og nasjonene. Gud vil bruke både nasjonene og seg selv til å dømme jødene. Foran avslutningen av den frie nådens tidsperiode må Gud renske ut alt det som ikke kan gå inn i riket for Israel, som er Messias kongerike.
Vi skal i det følgende nevne en del slike Skriftord, som viser at en slik vurdering er riktig. "Jeg så hvorledes dette horn (Antikrist) førte krig mot DE HELLIGE og fikk overhånd over dem." (Dan.7,21.)

"Han (Antikrst) skal falle inn i fagre land (Israel), og STORE SKARER SKAL FALLE, men disse skal slippe unna hans makt: Edom og Moab og de ypperste av Ammons barn." (Dan.11,41.)

"Da spurte jeg: Hvor lenge, Herre? Og han sa: Inntil byene er ødelagt og folketomme, og husene uten mennesker, og landet er ødelagt og blitt til en ørken. Og Herren skal drive menneskene (jødene) og tomheten blir stor i landet. Og er den enn EN TIENDEDEL igjen i det, så skal også den blir fortært. Men likesom det blir igjen en stubb av terebinten eller eken når den felles, så skal den hellige sæd være den stubb som blir igjen av folket." (Es.6,11-13.)

"Derfor fortærer forbannelse landet (Erez Israel), og de som bor på den, må bøte. Derfor BRENNER LANDETS INNBYGGERE, og de blir bare FÅ MENNESKER (jøder) igjen." (Es.24,6.)

Hva som gjelder tekstene i Sak.12-14, så er dette tekster som omhandler endetiden og kan ikke brukes som beviser for at Sak.13,8-9 beskriver romernes dom over jødene i gammel tid.

Da Jesus kom første gangen, kom han med tilbudet om frelse og opprettelse av riket for Israel. Han uttalte også de forferdeligste domsord over de jødene som ikke ville underkaste seg hans styre. "Men disse mine fiender som ikke ville at jeg skulle være konge over dem, før dem hit og HUGG DEM NED foran mine øyne." (Luk.19,27.)

"og det skal skje. Hver sjel som ikke hører denne profet (Jesus), skal UTRYDDES av folket." (Ap.gj.3,23.)

Det er heller ikke rett det som Wellerop hevder at Herrens dag kommer etter den store trengselen: Herrens dag er et gammeltestamentlig uttrykk som gir uttrykk for Herrens dom over folket. Dette uttrykket betyr også: a) Hele trengselstiden på 7 år. b) Jesu gjenkomst og c) hele perioden for 1000 årsikret.

Wellerop avslutter sin artikkel med å skrive følgende: "Det er forførelse å bringe til torgs slike alvorlige påstander som ikke stemmer med Skriften." Dette må da også gjelder de uttalelsene som Wellerop kommer, med for de stemmer ikke med Bibelens ord.

Vi må ha et realistisk og sunt bibelsk syn på disse tingene. Vi må hevde det som Bibelen forteller oss. Det kan være lett for oss som tror og hevder at Bibelens ord er sannhet og at jødene er Guds utvalgte folk, å utvikle en urealistisk Israel- romantikk, men det er ingen som er tjent med det.

Vi kan også synes at jødene er blitt nok straffet opp igjennom sin historie, og at Gud derfor vil spare dem i trengselstiden, men Bibelen sier det motsatte om denne saken, og det er det vi må holde oss til.

Tingvoll den 8-1-01.