ISRAEL OG DEN
KRISTNE MENIGHET. Del 2.
Dette foredrag ble holdt i Kvinesdal 1og
2-09-06.
Selve navnet
Israel går tilbake til Jakobs kamp med Yeshuah i Tanach. (Les 1.Mos.32,24-32.) Denne
beretningen inneholder følgende momenter:
a) Det var både
en åndelig og en legemlig kamp. (v.24.)
b) Det var
Herrens engel i egenskap av Yeshuah som kjempet med
Jakob. Jakob sa til Yeshuah: ”Jeg slipper deg ikke,
uten at du velsigner meg.” (v.26.). (Vi skal heller ikke slippe taket i Herren,
før han velsigner oss. Det er mange som har kjempet med Gud og slept taket.)
c) Navnet
”Israel” betyr: ”En som kjemper med Gud”, ”En som Gud kjemper for” og ”Guds
styrke”.
d) Jakob visste
navnet på Herren engel. Det var ”Yeshuah”. (v.29)
(Jødene uttalte ikke Guds navn.) (v.29.)
e) Jakob kalte
stedet ”Pniel”. Det betyr ”Guds åsyn”. (v.30.) Det
første møtet var et PERSONLIG MØTE.
f) Det andre
stedet kalte han for ”Pnuel”. Det andre møtet går på
Jakobs og jødenes omvendelse i endens tid. Da Jakob gikk forbi ”Pnuel”, så han solen rinne.(v.30.) Det går på jødenes
omvendelse. ”Og dess fastere har vi det profetiske ordet, som dere gjør vel i å
akte på som på et lys som skinner på et mørkt sted, INNTIL DAGEN LYSER FREM og
MORGENSTJERNEN (Messias) går opp i deres (jødenes)
hjerter.” (2.Pet.1,19.)
g) Jakob haltet
på sin hofte etter møtet med Herrens engel. (v.31.) Det betyr at hans naturlige
styrke var brutt. Han var blitt en Guds mann. Han var blitt avhengig av Gud i
sin vandring videre.)
Israel er Guds folk i den forstand at det er UTVALGT til å være det, men
det er ikke et gjenfødt og frelst folk. Det skal skje engang. ”Hvem har hørt
slikt? Hvem har sett sådanne ting? Kommer et land til verden på en dag (Dette
skjedde den 14.mai 1948.), eller fødes et folk på en gang? For Sion har vært i barnsnød og med det samme født sine
sønner.)” (Es.66,8.)
Jødene skal bli frelst som folk og som levning på slutten av
trengselstiden. Da skal de
skue opp til ham som de har gjennomstunget
på korset og gråte sårt over ham. (Se Sak.12,10-14.)
Jødene er elsket for fedrenes skyld, men på grunn av evangeliet (om den
frie nåden) er de fiender (av Gud) for vår skyld. (Rom.11,28.)
Da jødene
ikke ville ta imot Jesus fra Nasaret som deres Messias,
ble de satt til side. Dette gjaldt både det frelsesystemet, som de hadde (den
messianske jødedommen), og det gjaldt løftene. Dette er ikke opphevet, men det
er satt til side. Det er parkert for 2000 år.
I vår tid er
det bare et mindretall av jødene som blir frelst, men på slutten av
trengselstiden på 7 år skal de bli frelst som rest og som levning, for sine
kall og sine nådegaver angrer Gud ikke på. (Rom.11,29.) Hele verden ser fram
til at dette skal skje. Les Ludvig Hopes uttalelse om ”1000 års-riket”
i min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4.s.519-521.)
Hele
skapningen ser fram til og lengter etter denne tiden. (Rom.8,19-22.)
Gud har STORE PLANER med Israel. ”Erstatningsteologien” har frarøvet
jødene dets plass i frelseshistorien og tatt denne plassen selv. Den lever
dessverre i beste velgående i kirkens og de kristne organisasjoners forkynnelse
og forståelse av Guds ord. ”1000 års-riket” er
avviklet i kirkens forkynnelse. Det er bare dommen og evigheten som ligger
foran og ikke herligheten i ”Riket for Israel”.
Teologene har
et STORT ANSVAR for den NEGATIVE HOLDNING som mange har ovenfor Israel i dag.
Dersom de hadde våget å fortelle menigheten og verden om Guds planer med
Israel, så hadde kristenfolket og de verdslige forstått at mye av det, som
skjer i Midt-Østen, er i samsvar med Guds planer. (Se Oskar Skarsaune
hefte: Endetid. Hvordan forstå Bibelens endetidsprofetier? s. 33-34. Han mener at alle profetier i G.T. må nytolkes, etter at Jesus er kommet. Han kaller
dette for ”Kristus-transformasjonen”.)
Dette er gal
lære og uttrykk for ”erstatningsteologien”. Denne formen for teologi har sin
bakgrunn i kirkefedrenes og Luthers syn på jødene.
(Se min bok: Guds Løfter til Jødene. s.21-22.)
Både
antisemittismen og antisionismen ligger latent hos mange mennesker, for det er
unaturlig for det ikke-gjenfødte mennesket å godta Guds planer med Israel og
jødene. (Se kapitlet: En kritisk vurdering av Jostein Gaarders
kronikk: Guds utvalgte folk.
Gaarder hevdet følgende om Israel og jødene:
a) Jødene må jages
ut av Israel igjen.
b) Jødene har
ingen rett til å forsvare seg.
c) Jødene
gleder seg når de kan ta livet av små barn.
d) Jødene ikke
er et utvalgt folk.
e) ”Davidriket” vil ikke oppstå i Israel.
Disse synspunktene er det samme som å
benekte Guds eksistens og hans planer med Israel. Det er det samme som å
benekte at Jesus er kongen i dette riket. (Vidkunn Qusling kalte dette riket for ”Satans Rike”.)
Gaarders artikkel er både antisionistisk og antijødisk. Det
er den VERSTE KRONIKKEN som har vært skrevet i Norge på mange år.
I min bok Jesu Gjenkomst. Bind 5. s.228-242 har jeg listet opp 53
kjennetegn på ”1000 års-riket” og Guds planer med
jødene. Vi må skille mellom det som Gud har sagt til Israel, og det som Gud har
sagt til kirken. Vi må lære oss å fordele Guds ord på en rett måte. (2.Tim.2,15.)
Det har
oppstått en interessant diskusjon i avisa ”Dagen”. Religionshistoriker Terje Emberland har hevdet at til tross for kristenfolkets
entusiasme og interesse for Israel, ligger det mange antijødiske holdninger i
kristenfolkets vurderinger. Dette gjelder både teologiske vurderinger og
vurderinger angående jødisk liv og kultur. Jeg tror dessverre at han har en del
rett i dette. Om det ikke ligger antijødiske holdninger og direkte fiendskap,
så ligger det LIKEGYLDIGHET, og det er verre en fiendskap.
I en slik
diskusjon må vi skille mellom følgende typer kjærlighet og begeistring:
a) Kjærlighet
til Gud og Jesus.
b) Kjærlighet
til Guds ord.
c) Kjærlighet
til det profetiske ordet- at det går i oppfyllelse.
d) Kjærlighet til
opprettelsen av staten Israel i 1948.
e) Kjærlighet
til det jødiske folket.
f) Kjærlighet
til den rabbinske jødedommen. Vi har i stor utstrekning misoppfattet jødedommen
som noe negativt- noe som Gud har tvunget inn på det
jødiske folket. Dette gjelder i særlig grad Moseloven.
g) Kjærlighet
til den messianske jødedommen.
h) Kjærlighet
til den paulinske kristendommen.
i) Kjærlighet
til jødenes kriger.
Når vi diskuterer disse punktene, oppdager vi snart at vi har et meget
ambivalent forhold til Israel og jødene. At vi har forskjellige vurderinger
angående disse tingene, er naturlig, men vi må forsøke å se sammenhenger i
dette. Vi må lære oss å samle våre tanker til et mer enhetlig system. (Se
kapitlene: Kjærlighet til Israel og jødene og Kan vi bruke Bibelen i Israel-debatten?)
Guds ord
utfordrer oss til å elske jødene, for de er Guds folk og et utvalgt folk.
Jødene og Israel har en rekke kjennetegn. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 5.
s.509-510.)
Gud kommer
aldri til å glemme jødene, for de er hans folk på en spesiell måte. Hans
utvelgelse av jødene står evig fast. Løftene kan ikke svikte. De er nedfelt i
Guds ord. Når tiden er inne til at det kan skje, går det profetiske ordet i
oppfyllelse. (Se E.Berkovitz
uttalelse i min bok: Guds løfter til jødene. s.147-148.)
I Salme 2 står det at til tross for, at
hedningene legger opp planer om å ødelegge Israel, så ler Gud av dem og spotter
dem. Han skal i sin tid knuse jødenes fiender.
Det som
kjennetegner jødenes fiender og jødenes arabiske og islamske naboer i dag, er
godt uttrykt i Salme 120,7, hvor det står: ”Jeg (jødene) er bare fred, men når
jeg taler, er de ferdige til krig.”
Jødene er
kommet for å bli. Det er ingen makt i verden som greier å ødelegge den jødiske
staten og tilintetgjøre jødene. Gud sa til Messias:
”Sett deg ved min høyre hånd til jeg får lagt dine fiender til skammel for dine
føtter.” (Salme 110,1.)
”Intet våpen
som blir smidd mot deg skal ha framgang, og hver tunge som går i rette med deg,
skal du få domfelt, Dette er Herrens tjeneres arv og den rett de får av meg,
sier Herren.” (Es.54,17.9
Gud skal dømme hedningene for to forhold, og det er:
a) De spredte
Guds folk blant hedningene.
b) De delte
Guds land. (Joel 3,7.)
I Rikets tid skal hedningefolkene komme med
gaver til jødene. Dette gjelder også på den nye jorden. (Se Joh.Åp. 21,24.) (Se kapitlet: ”Den nye
himmel og den nye jord” er ikke det samme som ”himmelen”.
Jødene er
Guds folk på en spesiell måte. De er tatt ut gjennom løfter og pakter.
Menigheten er tatt ut gjennom Guds nåde.
Første gang
Jesus kom med tilbudet om Riket for jødene, var det et FRIVILLIG TILBUD. Neste
gang han kommer, vil det være et TVUNGET TILBUD. Det som skjer nå, er at Gud
samler nasjonene mot Israel, slik at jødene til slutt skal komme i en så presset
situasjon, at de må be Gud om hjelp mot deres fiender.
I vår tid fører Israel aktiv krig på 3 fronter. Det er mot Libanon, på
Vestbredden og i Gaza. I endens tid vil alle nasjoner samle seg mot Israel. ”Han
samlet dem på et sted som på hebraisk kalles Harmageddon.”
(Åp.16,16.)
”Skare på skare samler seg i avgjørelsens dal.” (Joel
3,19.)
”ja, alle jordens hedningefolk skal samle seg
mot deg.” (Sak.13,3.)
Gud vil gjøre
det trangt for Ariel (Jerusalem), men det skal til
slutt bli et VIRKELIG ARIEL FOR HERREN. (Es.29,2.) (”Ariel” betyr ”Guds løve”.)
ABRAHAMPAKTEN OG SINAIPAKTEN
Utvelgelsen av jødene går tilbake til Abram
som betyr ”opphøyet far”. Etter at Gud hadde handlet med hedningene i 2000 år,
måtte han gi opp denne planen. Han tok seg ut sitt eget folk blant hedningefolkene. Han utvalgte seg en mann, Abram, fra Ur i Kaldea, førte ham til Kanaans land og gav
ham en rekke løfter og opprettet en pakt med ham der. (Se 1.Mos.12-17.)
Vi kjenner
til løftene og paktene, så de skal vi ikke gjenta her. Abram
levde SOM HEDNING til han ble 99 år gammel. Da opprettet Gud en pakt med ham og
gav ham navnet ”Abraham”, som betyr ”far til mange folk”. Fra da av levde han
SOM JØDE (hebreer) resten av sitt liv. Han ble 175 år. Av den grunn kan han
også kalles ”far til alle som tror.” (Rom.4,16-17.)
Abram levde i EN UBETINGET NÅDESPAKT fram til han ble 99
år. Han fikk frelsen og løftene på grunn av Guds nåde. Da han inngikk pakten
med Gud (1.Mos.17,1-14), ble det stilt krav til ham i
vandringen som troende. Dette var forskjellige ofringer, omskjærelsen og det
forholdet at han ble utfordret til å ofre sin sønn, Isak.
Denne
tidsperioden, som er Løftets Tidsperiode, er derfor en DELT TIDSPERIODE med
hensyn til rettferdighetsbegrepet. (Se kapitlet: De to budskap fra Guds trone
etter Golgata.)
Løftene til
Abraham ble ikke opphevet da Sinaipakten ble
opprettet. Sinaipakten ble lagt ned ved siden av
Abraham-pakten. ”Hva skulle da loven til? Den ble lagt ved siden av
(Abraham-pakten) for overtredelsenes skyld, inntil den ætt (Kristus) kom som
løftet gjaldt- gitt ved engler-
ved en mellommans hånd.” (Gal.3,19.)
Abraham-pakten manglet også et etisk fundament. Dette er også en av
grunnene til at Moseloven ble lagt ned ved siden av Abrahampakten.)
Begrepet
”Abrahams ætt” betyr 4 ting:
a) Den troende
del av Abrahams etniske ætt.
b) Den vantroe del av Abrahams etniske ætt.
c) Kristus. ”Nå
ble løftene gitt til Abraham og hans ætt. Han sier ikke: Og dine ætlinger, som
om mange, men som om en: Og din ætt, og dette er Kristus.” (Gal.3,16.)
d) Den kristne
menighet. ”Men hører dere Kristus til, da er dere jo Abrahams ætt, arvinger
etter løfte.” (Gal.3,29.)
Vi må ikke betrakte på Abraham-pakten og Sinaipakten
som motsetninger. Det er forskjeller, men det er også likheter. Det har vært en
tendens innenfor kirkens teologi å betrakte Abraham-pakten som en utelukkende
nådespakt og Sinaipakten som bare en lovpakt. Dette
er ikke rett. Jødedommen rekner ikke med loven og nåden som motsetninger slik
som vi gjør det i vår teologi. Jødene ser det slik at også oppfyllelsen av
loven er med på å fremme frelsen.
EN
SAMMENLIGNING MELLOM DEN MESSIANSKE JØDEDOMMEN OG DEN PAULINSKE KRISTENDOMMEN
Det som har skjedd kirkens teologi, er at den blander den paulinske
teologien inn i den messianske jødedommen eller omvendt. Det er stadig flere som
ser og forkynner, at vi må skille mellom de to evangeliene i N.T., og det er Rikets evangelium og det paulinske
evangeliet. Dette skjer ikke uten protester- både fra teologene og fra
kristenfolket.
Paulus
forstod at det var forskjell på jødedommen og den forkynnelsen som han hadde.
Han lærte at loven var opphevet som DØRÅPNER for frelsen. Den gjaldt ikke for
vår tidsperiode som er den frie nådens tidsperiode. (Ef.2,15 og Kol.2,15.) ”Vi
er IKKE UNDER LOVEN, men UNDER NÅDEN.” (Rom.6,14.)
Dette betyr ikke at vi ikke har
noen lov i den kristne menighets tidsperiode, men det betyr at vi er
fullstendig LØST FRA MOSELOVEN og JESU UTDYPING AV DENNE. Vi er under den frie
nåden og de ca. 400 forskriftene som Paulus satte opp for den kristne
menigheten.
I og med at
vi er under den frie nåden, så har Paulus sine forskrifter og formaninger til
den kristne menigheten IKKE NOE MED FRELSEN Å GJØRE. De har med vandringen å
gjøre. ”For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud
forut har lagt ferdige, at vi skulle vandre i dem.” (Ef.2,10.)
Dessuten er
vi under ”kjærlighetens lov”. Dette har vi felles med jødene.
I følge den
paulinske læren er vi (den nye skapningen) død i forhold til 4 ting, og det er:
a) Vi er død I FORHOLD TIL VERDEN. ”Men
det være langt fra meg å rose meg uten av vår Herre Jesu kors (forsoningen).
For ved det er verden blitt korsfestet for meg og jeg for verden.” (Gal.6,14.)
b) Vi er død I
FORHOLD TIL KJØDET. ”Men de som hører Kristus til, har korsfestet kjødet med
dets lyster og begjæringer.” (Gal.5,24.)
c) Vi er død I
FORHOLD TIL SYNDEN. ”Hva skal vi da si? Skal vi holde ved i synden, for at
nåden skal bli desto større? Langt derifra! (Det må ikke skje!) Vi som er avdød
fra synden, hvordan skulle vi ennå leve i den.” (Rom.6,1-2.)
d) Vi er død I
FORHOLD TIL LOVEN. ”Vi døde fra loven ved Kristi legeme, for at vi skulle høre
en annen (Jesus) til.” (Rom.7,4.)
Paulus uttalte seg positivt om loven. Den var god, hellig og rettferdig (Rom.7,12
og 14.), men i den nye tidsperioden, som er den frie nådens tidsperiode, er den
jødiske loven blitt satt til side i vandringen for den troende. Vi er LØST FRA
LOVEN. ”men nå er vi løst fra loven, idet vi er død fra det, som vi var fanget
under, så vi tjener i Åndens nye vesen, og ikke i bokstavens gamle vesen.”
(Rom.7,6.)
Vi er ikke lenger under loven, men vi er under nåden. (Rom.6,14.)
Vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger. (Ef.2,8-9.)
Jesus oppfylte alle lovens krav både for jøder og for hedninger. Vi
hedninger har aldri vært under den jødiske loven, men vi har vært under
”samvittighetens lov”. ”Men vi vet at alt det som loven sier, det taler den til
dem som har loven (jødene), for at hver munn skal lukkes og hele verden bli
skyldig for Gud, siden INTET KJØD BLIR RETTFERDIGGJORT FOR HAM VED
LOVGJERNINGER, for ved loven kommer syndens erkjennelse.” (Rom.3,19-20.)
Da Jesus kom
første gangen oppfylte han Moseloven for jødene. Dette betyr 4 forhold, og det
er:
a) Han oppfylte
det som var skrevet i Moseloven og i profetene om ham.
b) Han utdypet
budene i Moseloven slik at de ble enda vanskeligere å holde for jødene. Dette
peker både på ham selv som den som oppfylte loven for jødene til deres frelse,
og det peker framover mot den nye pakt i Jesu blod og ”1000 års-riket”.
c) Han tolket
loven på en rett måte i det han tok bort fariseernes og de skriftlærdes mange
fortokninger av den.
d) Han oppfylte
loven til frelse for jødene. (Se Matteus 5,17-19 hvor disse 4 punktene er
beskrevet.)
Da Jesus kom første gangen, introduserte han
DEN NYE PAKT I SITT EGET BLOD. ”Og han tok en kalk og takket, gav dem og sa:
Drikk alle derav! For dette er (symboliserer) mitt blod, DEN NYE PAKTS BLOD som
utgydes for mange til syndenes forlatelse.” (Mat.26,27-28.)
”Og derfor er han mellommann for EN NYE PAKT, for at de kalte (de
troende jødene i Tanach) skulle få den tidsalderlige
arv som var lovet, etter at en død hadde funnet sted til forløsning fra
overtredelsene under den første pakt.” (Hebr.8,15.)
Den nye pakten i
Jesu blod var både ET LØFTE og ET TILBUD til det jødiske folket. Det var et
tilbud om EN BEDRE PAKT, for den var bygd på BEDRE LØFTER. ”Men NÅ har han
(Jesus) fått en så meget bedre prestetjeneste som det og er en bedre pakt han
er mellommann for, da den er grunnlagt på bedre løfter.” (Hebr.8,6.)
Jesus
introduserte EN NY PAKT og ET NYTT PRESTEDØMME for jødene på Golgata. Muligheten var dermed til stede for det jødiske
folket til å gå inn i den nye pakt i Jesu blod, men mange av dem forkastet
Jesus og dermed forkastet de muligheten til å gå inn i
den nye pakten i Jesu blod. Den var grunnlagte for opprettelsen av ”Riket for
Israel”.
Det var ikke
de messianske jødene som sviktet, for de kom til tro på Jesus, men det var det
jødiske folket som sviktet med dets religiøse ledere i soissen.
De ville ikke anerkjenne Jesus fra Nasaret som deres Messias.
De støtte an mot den FRELSESKLIPPEN som Gud hadde lagt ned i Sion. Han ble en ANSTØTSKLIPPE og EN SNUBLESTEIN for dem.
”Israel derimot, som søkte rettferdighetens lov, de vant ikke fram til denne
lov. Hvorfor det? Fordi de ikke søkte den ved tro, men ved gjerninger, for de
støtte an mot snublesteinen, som skrevet er: Se, jeg legger i Sion en snublestein og en anstøtsklippe. Den som tror på
ham, skal ikke bli til skamme. (Rom.9,31-33.)
Jødene la mer
vekt på lovgjerningene enn de gjorde på troen på Jesus og Guds nåde i Jesu
forsoning. Den rette rekkefølgen er omvendt. Det var troen på Jesus som gav
jødene frelsen.
Den nye
pakten i Jesu blod kommer ikke til å bli introdusert for det jødiske folket før
de tar imot Jesus som sin konge og sin Messias, og
det vil først skje PÅ SLUTTEN AV den store trengselen. ”og NÅR jeg BORTTAR DERES SYNDER, da er dette MIN PAKT MED DEM.”
(Rom.11,27.)
Den jødiske
loven var ikke opphevet for det jødiske folket og de messianske jødene. De var
forpliktet både på oppfyllelsen av loven og troen på Jesus. Dette er et uttrykk
for RIKETS LÆREFORM. Det er ingen motsetning mellom Jesu forsoning og
Moseloven. De hadde forskjellig funksjon i frelsen.
Da Paulus kom
til Jerusalem i år 58, sa de messianske lederne til ham: ”Da de hørte det,
priste de Gud, og sa til ham (Paulus): Du ser, bror, hvor mangfoldige tusener
det er blant jødene, som har tatt ved troen, og ALLE ER DE NIDKJÆRE FOR LOVEN.”
(Ap.gj.21,20.)
Apostlene forstod etter hvert at ”Riket for Israel” ikke kom til å bli
opprettet med det samme. Det kom ikke til å bli opprettet før DET FULLE TALL AV
EFRAIM hadde omvendt seg til Herren. ”For jeg vill
ikke, brødre, at dere skal være uvitende om denne hemmelighet-
for at dere ikke skal tykkes dere selv kloke, at forherdelse delvis (dette
gjaldt ikke den messianske forsamlingen) er kommet over Israel, inntil fylden
(det fulle tall) av hedningene (Efrahim) er kommet
inn, og således skal HELE ISRAEL BLI FRELST, som skrevet er: Fra Sion skal redningsmannen komme. Han skal bortrydde
ugudelighet fra Jakob.” (Rom.11,25-26.) (Se kapitlet: Den rette fortolkningen
av Romerbrevet 11,16-27.)
Til tross for at
apostlene etter hvert forstod at Riket ikke kom til å bli opprettet med det
samme, forkynte de Riket og la fram de læremessige sannhetene for dette Riket.
De forkynte både Jesu forsoning, budene i Moseloven, Jesu fortolkning av dem og
nåden. De forkynte både lov og nåde. De forkynte ikke det paulinske budskapet.
Deres
frelsebudskap var knyttet til profetene og det profetiske ordet. Det angår
Israel og ikke den kristne menigheten. De forkynte den nåden og den frelsen som
profetene i Tanach hadde beskrevet. ”Om denne frelse
var det profetene gransket og ransaket, de som
profeterte om DEN NÅDE (Rikets nåde), som dere skulle få.” (1.Pet.1,10.)”
Mens
apostlene forkynte PROFETERT NÅDE, forkynte Paulus IKKE-PROFETERT NÅDE. Han
forkynte hemmeligheten med den kristne menigheten.
FORHOLDET MELLOM MOSELOVEN OG DEN HYE PAKTEN I JESU
BLOD
Det var ikke hele Moseloven som falt bort ved Jesu forsoning. Budene,
Jesu utdyping av budene, vanndåpen og en del av ofringene i templet falt ikke
bort. Det skal føres videre inn i ”1000 års-riket”.
Det er mange som ser på Moseloven og den nye pakt i Jesu blod som MOTSETNINGER,
men det er ikke en riktig vurdering. Både Jesus og apostlene bygde opp sin lære
rundt Moseloven. Jesus sa følgende om dette: ”Dere må ikke tro at jeg er kommet
for å oppheve loven eller profetene. Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for
å oppfylle. For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke
den minste bokstav eller en eneste tøddel forgå av loven, før det er skjedd alt
sammen. Derfor, den som bryter ett eneste av disse mine mindre bud og lærer
menneskene således, han skal kalles DEN MINSTE I HIMLENES RIKE, men den som
holder dem og lærer andre dem, han skal kalles STOR I HIMLENES RIKE.” (Mat.5,17-19.)
En av
hensiktene med den nye pakt i Jesu blod, var at Den Hellige Ånd skulle komme.
Han skulle ha følgende oppgaver for det jødiske folket:
a) Han skulle
være et frelsespant for jødene.
b) Han skulle
peke på Jesus som jødenes Messias. ”For de skal alle
kjenne meg, både små og store, sier Herren. (Jer.31,34.)
c) Han skulle
forklare Skriftene for dem.
d) Han skulle
lære dem alle forhold- også det som hadde med
fremtiden å gjøre. (Joh.16,12-14.)
e) Han skulle
gjøre det slik at de greidde å holde alle Jesu bud og forskrifter. De skulle få
et nytt hjerte og et nytt sinn. ”Min Ånd vil jeg gi inneni dere, og jeg vil
gjøre at dere FØLGER MINE BUD og FØLGER MINE LOVER og GJØR ETTER DEM.”
(Esek.36,27.)
I den
messianske jødedommen har vi INGEN MOTSETNINGEN mellom budene i Moseloven og
nåden, slik som vi har det i den paulinske kristendommen. Budene i Torahen åpnet opp for Guds nåde. De stod I NÅDENS TJENESTE.
Dette gjaldt først nåden og et godt liv i tiden og i forlengelse av dette et
tidsalderlig liv i ”Riket for Israel”. (Se 5.Mos.28,1-68.)
Det er ikke
de store motsetningene mellom Moseloven og den nye pakten i Jesu blod som mange
hevder. Det, som skjedde med budene i Moseloven, var det forholdet at mens
jødene selv måtte streve med å holde budene under den første pakten, så virket
Den Hellige Ånd i deres hjerte slik at de greidde å holde budene i loven.
Det er elementer i den gamle pakten som føres videre i den nye pakten i
Jesu blod. Begrepet ”DEN NYE PAKTEN” kan også oversettes med ”DEN FORNYEDE
PAKTEN”. Vi har flere eksempler fra Tanach om at en
pakt blir fornyet, når det kommer inn nye momenter, som har betydning. Vi kan
da kalle en slik pakt for EN JUSTERT eller EN FORANDRET PAKT. ”Omskiftes
(forandres) prestedømme, da går jo nødvendigvis EN OMSKIFTELSE AV LOVEN for
seg.” (Hebr.7,12.)
Selv om den menighetens tid ikke hadde kommet, så ville den første
pakten ha blitt forandret, for den var basert på et løfte om en ny pakt og en
bedre pakt. (Jer.31,31-34.)
Det som falt bort ved den nye pakten i Jesu blod var en del av
offertjenesten i templet. Det skulle også introduseres en ny prestetjeneste,
men det ble det ikke anledning til både på grunn av det store flertallet av
jødene ikke ville ta imot Jesus som sin frelses og yppersteprest og på grunn av
at templet i Jerusalem ble ødelagt i år 70. Det skal bygges opp et NYTT TEMPEL
i Jerusalem. Jesus skal være yppersteprest i dette templet. Det er Zadoks sønner som skal være prester i det nye templet i
Jerusalem og ikke Arons sønner. (Esek.43,19, 44,15-31 og 48,11.) De offer, som
skal forrettes der, skal være MINNEOFFER om Jesu forsoning og
UNDERKASTELSESOFFER for Jesu styre.
Dette viser at den nye pakten i Jesu blod ikke er introdusert fullt ut
for det jødiske folket enda. Det var bare en del av den nye pakten som fungerte
for de messianske jødene. For at en pakt skal være virksom fullt ut, må hele
pakten være i funksjon, og det var den ikke for jødene.
I den kristne tradisjonen og i den kristne fortolkningen har man
betraktet Sinailoven nærmest som en UHYRLIGHET, som
Gud har presset inn på jødene. Det er ikke sant. Jødene tok godvillig og med
glede på seg både kravene og løftene i Sinaipakten.
Jødene ser på Sinaipakten som en EKTESKAPSKONTRAKT
mellom seg og Gud. Ved Sinai fant det sted en FORLOVELSE
mellom Gud og jødene. Moseloven blir betraktet som en GOD GAVE som jødene fikk.
(Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4. Kapittel:
Etter forlovelsen mellom Messias og jødefolket
ved Sinai, forlot Messias
jødefolket, for å bygge et hus til bruden på sin fars eiendom. Dette gjorde han
i forsoningen. Mens brudgommen var borte, sviktet jødene Herren gang på gang.
De holdt ikke hans lov, og brudgommen gav seg god tid. (Se Høysangen hvor alt
dette er beskrevet. Se også min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4. s.456-493.)
Ved Jesu første komme kom han endelig tilbake, men den jødiske bruden
var heller ikke da rede til å ta imot Jesus som sin brudgom og Messias. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4: Kapitlene:
Israel er Herrens brud og hustru og Den jødiske bryllupsfesten peker på Jesu
første og andre komme.)
”RIKET FOR ISRAEL”
BLE UTSATT
Da Jesus kom første gangen, kunne BRYLLUPET, som er et bilde på ”Riket
for Israel” ha blitt feiret. Jesus kom ikke med tilbudet om KIRKENS TID, men
han kom med tilbudet om ”Riket for Israel”. Både døperen Johannes, Jesus og
apostlene forkynte at ”Himlenes Rike var nær”. Det betyr at det var etablert.
Budene i den mosaiske loven var utdypet, Jesu forsoning hadde funnet sted, og
Den Hellige Ånd var kommet. Det stod opp til jødene om de ville motta den nye
pakten i Jesu blod fullt ut. Jesus ventet på at jødene skulle omvende seg, slik
at han kunne komme tilbake ”på himmelens skyer”, for å opprette ”Riket for
Israel”.
Nådetiden for opprettelsen av ”Riket for Israel” varte til Paulus
omvendelse i året 37. Da introduserte Gud en NY TIDSHUSHOLDNING, og det var DEN
FRIE NÅDENS TID. Denne tidshusholdningen baserer seg IKKE PÅ PAKTER, men på
Guds nåde og kjærlighet og på de paulinske hemmelighetene. Den ble bestemt av
Gud fra FØR VERDENS GRUNNVOLL ble lagt. ”likesom han utvalgte OSS I HAM før
verdens grunnvoll ble lagt, for at vi skulle være hellige og ulastelige for
hans åsyn.” (Ef.1,4.)
”han som frelste oss og kalte oss med et hellig kall, ikke etter våre
gjerninger, men etter sitt eget forsett (plan, vilje) og den nåde som er oss
gitt FRA TIDSALDERLIGE TIDER AV.” (2.Tim.1,9.)
Den nye pakten i Jesu blod er ikke opprettet med den kristne menigheten,
men den er opprettet med jødene, for den er basert på et løfte til jødene. Vi
skal likevel få lov til administrere deler av den i vår tidsperiode (2.Kor.3,6.) Det gjelder da de forhold som har med frelsen,
nåden og Den Hellige Ånd å gjøre. Vi er kommet inn i denne pakten-
ikke gjennom pakter, men gjennom JESU FORSONING. Vi som før var langt borte er
KOMMET NÆR TIL VED JESU BLOD. ”Men NÅ, i Kristus Jesus, er dere som før var
langt borte, kommet nær til ved Jesu blod.” (Ef.2,13.)
Hva som gjelder budene og forskriftene i Moseloven, er den kristne
menigheten ikke underlagt dem. Vi er IKKE UNDER JØDENES LOV, MEN VI ER UNDER
NÅDEN. Det er den nåden ”som er oss gitt fra tidsalderlige tider av”, men som
ble åpenbart for Guds hellige apostler og profeter, når tiden var inne til at
det kunne skje. ”hvorav dere, når dere leser det, kan kjenne min innsikt i
Kristi hemmelighet, som i de forrige generasjoner ikke er blitt kunngjort for
menneskenes barn således som den nå er åpenbart for hans hellige apostler og
profeter i Ånden.” (Ef.3,4-5.)
I og med at Gud hadde introdusert en ny tidshusholdning ved Paulus
omvendelse, så fikk vi en AVVIKLINGSPERIODE for den messianske jødedommen fram
til Jerusalems ødeleggelse i år 70. I dette året ble templet i Jerusalem
ødelagt og brent, og ofringene og de forskjellige renselseskikkene stoppet opp
av seg selv. Den mosaiske pakten med det aronittiske
prestedømmet var dermed formelt opphevet og satt til side for alltid, men den
FULLE GJENNOMFØRINGEN av den nye pakten i Jesu blod må vente til Jesu gjenkomst
for jødene. ”I det han (Gud) sier: en ny (pakt), har han dømt den første til å
være gammel, men det som blir gammelt og foreldet, er NÆR VED Å BLI BORTE.”
(Hebr.8,13.)
Paulus la en NY GRUNNVOLL for menneskenes frelse. Den var fundert på
Jesu forsoning og Jesu undervisning til Paulus. (1.Kor.3,10-11.)
Den var ikke bygd oppfyllelse av loven og troen på Messias,
men den var bygd på Jesu forsoning og den frie nåden. Den hadde ikke JESUS SOM MESSIAS som sitt åndelige grunnlag, men JESUS KRISTUS SOM
HODET FOR DEN KRISTNE MENIGHETEN. Messias var ingen
hemmelighet for det jødiske folket. Han var den SENTRALE SKIKKELSEN i hele
Israels historie, og han er det ennå. Av den grunn kunne også Paulus skrive at
KRISTUS ER GUDS HEMMELIGHET. ”… til kunnskap om Guds hemmelighet. Det er
Kristus.” (Kol.2,2.)
Vi må skille
mellom JESU TO ROLLER. Den ene som MESSIAS og jødenes
frelser. Den andre som DEN OPPSTANDNE JESUS og HODET FOR DEN KRISTNE
MENIGHETEN. Vi forkynner ikke lenger Jesus som Messias.
(Se 2.Kor.5,16.), men vi forkynner ham som den
oppstandne frelser og hodet for menigheten, for tilbudet om Riket er satt til
side.
Det er INGEN MOTSETNING mellom Jesus og Paulus. Paulus hadde sin lære
fra Jesus. Han kalte seg for ”JESU APOSTEL” (Ef.1,1.)
Paulus kalte sin lære for ”MINE VEIER I KRISTUS” og ”MITT EVANGELIUM.”
(Se Rom.16,24-26.)
Brevet til
Galaterne, kapittel 2,7-8 beskriver de to evangeliene, og det er OMSKJÆRELSENS
EVANGELIUM og UOMSKJÆRELSENS EVANGELIUM. Disse benevnelsene er galt oversatt i
våre Bibler. De messianske jødene skulle forkynne omskjærelsens evangelium til
jødene, og at Paulus skulle forkynne uomskjærelsens evangelium til hedningene.
Paulus skrev
også at det bare var ETT EVANGELIUM, som skulle forkynnes for hedningene, og
det var hans evangelium. (Gal.1,6-7.)
Judaistene, som forkynte ”Riket for Israel”, forkynte ikke
noe galt evangelium, men det skulle ikke forkynnes for hedningene. Det hadde
med ”Riket for Israel” å gjøre. Budene i Sinailoven,
Jesu fortolkning av den og den nye pakt i Jesu blod hadde en SENTRAL ROLLE i
denne forkynnelsen. (Se Jakobs brev og de andre jødiske Skriftene hvor
oppfyllelse av budene i loven var NØDVENDIG i vandringen for de messianske
jødene.)
I den messianske jødedommen hadde loven
følgende funksjon:
a) Den skulle
vise jødene hvordan Gud ville, at de skulle leve.
b) Den lovte
jødene at den, som holdt loven, skulle få leve et godt liv og arve frelsen i
Rikets tid og senere på den nye jord.
c) Loven åpnet
opp for frelsen.
d) Med loven
kom det også en erkekjennelse av synden. (Rom.3,19-20.)
e) Ingen kan
holde loven til egen frelse.
f) Budene i
loven skal ikke falle bort. (Mat.24,35.)
g) Deler av
loven skal komme tilbake i Rikets tid. (Se Esaias
33,14-17 og 56,1-2.)
DE PAULINSKE HEMMELIGHETENE
Da jødene
ikke ville ta imot tilbudet om Riket, oppreiste Gud en ny mann, som kom med et
delvis NYTT EVANGELIUM, og det var Paulus. Han kom med den kristne menighets
mange hemmeligheter. Dette evangeliet er ikke knyttet til verken jødenes løfter
eller jødenes pakter, men det er knyttet til HEMMELIGHETER, GUDS NÅDE og TROEN
PÅ JESUS SOM DEN OPPSTANDNE FRELSER og SOM HODET FOR MENIGHETEN.
Det er på
dette området at teologene innenfor både den lutherske og den reformerte
teologien tar feil. De greier ikke å skjelne mellom ”Riket for Israel” og den
kristne menigheten. De greier ikke å se at det er TO FORKYNNELSER i N.T. De blander dem sammen til et BLANDINGSEVANGELIUM, som
HAR MISTET MYE AV SIN KRAFT, for Gud kan ikke stadfeste sitt ord fullt ut, når
forkynnelsen er gal.
Paulus kom med HEMMELIGHETEN angående den kristne menigheten. (Se Efeserbrevet 3,1-11.) Det er flere hemmeligheter, og de
troende kjenner til de fleste av dem, men det er en hemmelighet som mange
kristne ikke kjenner til, eller som de ikke vil forkynne og tro på fullt ut, og
det er det forholdet at vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger, og at det
er nåden som opprettholder vår frelse. Frelsen ligger helt utenom oss selv.
Mange kristne vil gjerne blande inn våre ”gode” gjerninger i opprettholdelsen
av frelsen, men det er GAL THEOLOGI i vår
tidshusholdning.
Av andre
hemmeligheter nevner jeg kort:
a) Hemmeligheten
med at jødene og hedningene er likestilt i Jesu legeme. (Ef.2,15-18.)
b) Hemmeligheten
med Jesus legeme, der Jesus er hodet for menigheten, og hver enkelt av oss
troende er lemmene på Kristi legeme.
c) Den åndelige
enhet i legemet. Hodet kan ikke skilles fra resten av legemet. Det som er
skjedd med Kristus, skal også skje med resten av legemet.
d) Hemmeligheten
med den kristne menighets bortrykkelse. (1.Kor.15,51-52 og 1.Tess.4, 14-18.)
e) Hemmeligheten
med Kristus i oss, som er det samme som Den Hellige Ånd i oss. Kristus og Den
Hellige Ånd er det samme. (Kol.1,26-27.)
f) Hemmeligheten
med at Messias er Gud. (Kol.2,2-3.)
g) Hemmeligheten
med at Gud ble menneske. Dette blir også kalt for ”Gudsfryktens hemmelighet”
eller ”Gudlikhetens hemmelighet”. (1.Tim.3,16.) Dette betyr at vi skal bli ham like, for vi skal
se ham som han er.
h) Hemmeligheten med at vi er satt inn i himmelen sammen med Jesus. Vi
er satt inn i himmelen sammen med Jesus FØR VERDENS GRUNNVOLL BLE LAGT.
(Ef.1,4.) Det betyr at den kristne menighet allerede nå er FULLTALLIG TIL STEDE
I HIMMELEN. Vi danner en åndelig enhet med Jesus. Vi er utvalgt fra evighet av.
Vi kan IKKE MISTE FRELSEN, for den kristne menighet utgjør en åndelig enhet med
Jesus, der han er hodet for menigheten, og hver enkelt av oss som tror og er
gjenfødt, er deler av Jesu åndelige legeme.
Vi er HØYT
HEVET OVER ALLE TING. Dette er VÅR POSISJON FOR ALLTID. ”HØYT OVER (gr.hyperano) enhver makt og myndighet og velde og
herredømme og ethvert navn som nevnes, ikke bare i denne verden, men også i den
kommende.” (Ef.1,21.)
”Han som for ned (til dødsriket), er den samme som for opp, HØYT OVER alle himler for
å fyll de alle tingene (all åndelig velsignelse) ” (Ef.4,10.) (Uttrykket ”høyt
over” er brukt bare 3 ganger i N.T.)
i) Hemmeligheten med at vi er blitt
gjort likedannet med Guds Sønns bilde. Det
betyr at den kristne menighet har DE
SAMME ÅNDELIGE EGENSKAPENE, som Jesus har.
(Rom.8,29.)
Den kristne
menigheten har en ENESTÅENDE POSISJON, for den er velsignet med all åndelig velsignelse
i himmelen i Kristus.” (Ef.1,3.)
DEN ENKELTE TROENDE KAN IKKE FALLE UT AV NÅDEN
Den kristne menigheten kan IKKE FALLE UT AV NÅDEN, men det, som den
enkelte troende kan miste, er to ting, og det er:
a) Nådelønnen
(1.Kor.3,11-15.) og
b) Et
helliggjort liv.
Det er nesten
ingen som forkynner, at den, som engang er frelst og er gjenfødt, ikke kan
falle ut av Guds frelsende og bevarende nåde. Den, som forkynner det, blir
ansett for å være vanglærer, men sannheten er at dette er DET VIKTIGSTE PUNKTET
ved Paulus sitt nådebudskap. Dette går som EN RØD TRÅD gjennom alle hans brev-
unntatt Hebreerbrevet som er skrevet til de messianske jødene. (Se Brevet til
Romerne, kapittel 8, og Brevet til Efeserne,
kapitlene 1-3, hvor dette kommer tydelig fram.)
I følge Brevet til Romerne, kapittel 8 står det:
a.
At ”det er INGEN FORDØMMELSE for den som er i Jesus
Kristus.” (v.1.)
b.
At ”lovens krav er oppfylt i oss.” (v.4.)
c.
At Guds Ånd bor i oss. (v.9.)
d.
At Guds Ånd, som bor i oss, skal levendegjøre
oss etter vår død. (v.11.)
e.
At Ånden vitner med vår ånd at vi er Guds barn.
(v.16.)
f.
At vi er Guds arvinger og Kristi medarvinger. (v.17.)
g.
At både Den Hellige Ånd og Jesus går i forbønn for
oss. (v.27 og 34.)
h.
At vi er kalt etter hans råd. (v.28.)
i.
At vi FORUT er kjent, bestemt, kalt, rettferdiggjort
og HERLIGGJORT. (v.29-30.)
j.
At Gud vil gi oss alle ting sammen med Jesus. (v.32.)
k.
At ingen kan anklage oss for Gud.( 33.)
l.
At ingen ting skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet
i Jesus Kristus. (v.35 og 38-39.)
m. At vi vinner
MER ENN SEIER i troen på Jesus. (v.37.)
Begrepet ”frelse” betyr ikke bare GJENFØDELSEN, men det betyr også
BEVARELSEN som kristen og INNSETTELSEN I HIMMELEN. Mange har sett altfor
snevert på dette begrepet og ment at det bare har med gjenfødelsen å gjøre, men
det angår HELE FRELSEN.
Frelsen er både EN PROSESS og ET ENDELIG PRODUKT. Vi kan ikke bli mer
frelst enn vi er akkurat nå.
Det er 3 trinn i frelsen, og de er:
a) RETTFERDIGGJØRELSEN.
b) HELLIGGJØRELSEN.
c) HERLIGGJØRELSEN.
Alt dette er inkludert når vi er kommet til en levende tro på Jesus. Det er
GJENFØDELSENS GAVE TIL DEN TROENDE. (Rom.8,29-30 og 1.Kor.1,30.)
Når et menneske blir frelst, får det et NYTT LIV. Dette nye livet er
PERFEKT ovenfor Gud. Det har ikke synd. Det nye livet er det samme som ”Kristus
i oss”. Vi har fått et nytt sinn. Vi har fått Kristi sinn. (1.Kor.2,16.)
Ved den kristne menighets bortrykkelse skal vi
også få et nytt legeme. Vårt gamle legeme skal overkledes med det nye legemet,
som venter på oss i himmelen. (2 Kor.5,2.)
I Paulus sin forkynnelse er loven TATT UT AV
frelsessammenhengen. Den åpner ikke lenger opp for frelsen, slik som den gjorde
i den messianske jødedommen. Det er NÅDEN som åpner opp for frelsen i vår
tidsperiode, og av den grunn er det også galt å forkynne loven til de ufrelste.
Loven er satt til side i frelsespørsmål i vår tidshusholdning. ”De (Paulus og Barnabas) ble nå en lang tid der (i Ikonium)
og talte frimodig i Herren, som gav sitt ORD OM NÅDEN VITNESBYRD, i det han
(Herren) lot tegn og under skje ved deres hender.” (Ap.gj.14,3.)
”og vet du ikke at GUDS GODHET (nåde) driver deg til omvendelse.”
(Rom.2,4.)
”For GUDS NÅDE ER
ÅPENBART TIL FRELSE FOR ALLE
MENNESKER (både jøder og
hedninger), i det den OPPTUKTER OSS (de troende) til å fornekte ugudelighet og
de verdslige lyster og leve tuktig og rettferdig og gudfryktig i den nåværende
verden.” (Titus 2,11-12.)
I den
paulinske kristendommen har frelsen bare ETT FUNDAMENT, og det er Jesu
forsoning. I den messianske jødedommen har frelsen TO FUNDAMENT, og det er Jesu
forsoning og en etisk oppfyllelse av loven.
Frelsesaspektet kommer også til uttrykk i VERBETS TIDER. I den messianske
jødedommen blir frelsen ofte beskrevet enten i PRESENS eller i IMPERATIV.
”Dersom dere HOLDER mine bud, da BLIR dere i min kjærlighet, likesom jeg har
holdt min Faders bud og blir i hans kjærlighet.” (Joh.15,10.)
”Dette er mitt bud at dere SKAL ELSKE hverandre,
likesom jeg har elsket dere.” (Joh.15,12.)
I den
paulinske kristendommen blir frelsen ofte beskrevet i enten PRESENS eller i AORIST. (Aorist uttrykker en
begivenhet som er avsluttet i fortiden, og som skjedde plutselig.)
”For dem som
Han FORUT KJENTE (tiden er ”aorist”), dem har Han
også FORUT BESTEMT (tiden er ”aorist”) til å være
likedannet med hans Sønns bilde, for at han skulle være den førstefødte blant
mange brødre, og dem som Han FORUT BESTEMTE (tiden er ”aorist”),
HAR han også KALT (tiden er ”aorist”), og dem som Han
KALTE (tiden er ”aorist”), dem har Han også
RETTFERDIGGJORT (tiden er ”aorist”)
, og dem som Han REFFERDIGGJORDE (tiden er ”aorist”) , dem HAR han også HERLIGGJORT (tiden er ”aorist”).” (Rom.8,29-30.)
”For av nåde ER (presens) dere frelst, ved tro, og det
er ikke av dere selv. Det er Guds gave, ikke av gjerninger, for at ingen skal
rose seg.” (Ef.2,8-9.)
”Lovet være Gud og vår Herre Jesu Kristi Fader,
han som HAR VELSIGNET (tiden er ”aorist”) oss med all
åndelig velsignelse i himmelen i Kristus, likesom han UTVALGTE (tiden er ”aorist”) oss i ham før verdens grunnvoll ble lagt, for at
vi skulle være hellige og ulastelige for hans åsyn.” (Ef.1,3-4.)
I den messianske jødedommen skjedde det en KONTINUERLIG UTVELGELSE og
PRØVING av jødene. De messianske jødene var frelst av nåde ved tro, men i
vandringen måtte de fremvise gode gjerninger.
I den paulinske kristendommen er utvelgelsen skjedd EN GANG FOR ALLE
TROENDE MENNESKER. Vi er like my frelst som Jesus er det, FOR VI ER LEMMER PÅ
KRISTI LEGEME. Vi er utvalgt i Kristus fra før verden ble til. (Ef.1,4.) Vi er
satt inn i himmelen sammen med Jesus. (Ef.2,6.), og vi kan aldri mer komme ut
derifra. Dette er en begivenhet som skjedde før verdens grunnvoll ble lagt.
(Ef.1,3 og 2,6.)
I den messianske jødedommen er det ingen motsetning mellom nåden og
loven slik som det er i kristendommen. I den messianske jødedommen samarbeidet
nåden og loven i bevarelsen av en troende. Vi kan si at LOVEN STOD I NÅDENS
TJENESTE. Dette kan vi kalle for LOVENS EVANGELIUM.
I jødedommen spurte jødene HVA DE SKULLE GJØRE, for å arve tidsalderlig
liv (et liv i den kommende tidsalderen). (Mat.19,I6-26.)
I kristendommen spør vi HVA VI SKAL TRO, for å arve tidsalderlig liv,
som er et liv i himmelen i den messianske tidsalderen. (Ap.gj.16,30.)
I kristendommen er loven tatt bort. Vi er ikke lenger under loven, men
vi er under nåden (Rom.6,14.)
Mange troende er USIKKER på sin egen frelse. De vet ikke om de er frelst
eller ikke. De ser på seg selv og sin egen uverdighet og overfører dette på
frelsesspørsmålet. Dette blir galt, for vi er frelst av nåde ved tro uten
gjerninger.
Det er flere grunner til denne usikkerheten, og de er:
a)
Forkynnelsen er gal. De fleste teologene, prestene og
forkynnerne taler ikke om FRELSENS SIKKERHET, men de taler om FRELSENS
USIKKERHET. De forkynner at dersom man ikke holder Guds bud, faller man ut av
nåden. Dette er gal forkynnelse.
b)
De 4
evangeliene og de andre jødiske Skriftene blir blandet inn i Paulus sin
nådeforkynnelse. (Les Johannes 15,1-10.) Dette er ikke en beskrivelse av den
kristne menigheten, men de er en beskrivelse av den messianske menigheten.
c)
Tekstene i
Johannes Åpenbaring, kapitlene 2-3, som er skrevet til de 7 lilleasiatiske
messianske menighetene, blir blandet inn i den kristne menighetens forkynnelse.
Der står det utsagn som: ”Jeg vet om dine gjerninger og ditt arbeid og ditt
tålmod.” (Joh.Åp.2,2.)
”Kom derfor i hu hva du er falt ifra
(din første kjærlighet), og omvend deg (hold loven og Jesus undervisning) og
gjør de første gjerninger, ellers (betingelse) kommer jeg over deg og vil
flytte din lysestake (som er et jødisk bilde på frelsen i Jesus Messias) fra dens sted, viss (betingelse) du ikke omvender
deg.” (Joh.Åp.2,5.)
”og jeg vil
gi hver av dere etter hans gjerninger.” (Joh.Åp.2,23.
”Bli våken og styrk de ting som er på vei til å dø, for jeg
har ikke funnet
dine
gjerninger fullkomne for min Gud.” (Joh.Åp.3,2.)
”Jeg vet om
dine gjerninger, at du veken er kald eller varm, gid du var
kald
eller varm. Derfor, da du er lunken, og verken kald eller varm, vil
jeg utspy deg av min munn.” (Joh.Åp.3,16-17.)
Disse utsagnene
har ingen ting med den kristne menigheten å gjøre.
Vi er frelst
av nåde ved tro uten gjerninger. Når skal vi begynne å forstå
og å
forkynne, at frelsen er SIKRET for den som har en levende tro på Jesus Kristus?
d)
Vi kan heller ikke bruke de utsagn, som står i
Hebreerbrevet 6,4-6 og 10,26-31 om muligheten til å falle ut av nåden, for de
angår ikke den kristne menigheten, men de angår den messianske menigheten. De av
jødene, som gikk tilbake til den rabbinske jødedommen, falt ut av nåden. Den
kristne menigheten kan ikke falle ut av nåden, men det enkelte troende kan tape
nådelønnen (1.Kor.3,10-1.) og et helliggjort liv. (Se
min bok: Jødedom og Kristendom. Jesus og Paulus. Kapitlene: En gjenfødt kristen
kan ikke falle ut av nåden og Den frie nåden.)
VI
SKAL HA SEIER OVER SYNDEN I VÅRE LIV
Teologene og forkynnerne lærer at den, som lever i bevisst eller åpenbar
synd, ikke kan arve Guds rike. Dette er galt. En kan leve i bevisst eller
åpenbar synd og likevel være en kristen. Mange kristne sliter med synd i sine
liv, og Paulus sine Skrifter gir oss klar beskjed om hvordan vi skal leve, for
å bli kvitt synden i våre liv. Vi greier det ikke selv, men Den Hellige Ånd,
som bor i oss, greier det. Vi skal overlate dette til Ham. ”Men jeg sier:
Vandre i Ånden, så skal dere ikke fullbyrde kjødets begjæring.” (Gal.5,16.)
”For Guds nåde er åpenbart til frelse
for alle mennesker, i det den opptukter oss til å fornekte ugudelighet og de
verdslige lyster og leve et tuktig og rettferdig og Gudfryktig liv i den
nåværende verden.” (Tit.2,11-12.)
Det normale er at en kristen har seier over synden i sitt liv, og dersom
han ikke har det, må
han be Den Hellige Ånd om hjelp. Han må legge sitt liv inn under Den Hellige
Ånds hjelp og veiledning.
Det er noe galt med kristenlivet når en kristen ikke har seier over
synden i sitt liv. Når dette skjer, har vi ikke overlatt alle ting til Herren.
Dette er ikke den rette måten å leve på, for den gir ingen vokster i
kristenlivet. Den gir bare nederlag og frustrasjon. Dessuten fører den til tap
av nådelønnen og liten åndelig vokster.
De som
lærer, at en kristen ikke kan bli frelst, dersom han lever i bevisst eller
åpenbar synd, har gradert synden i to kategorier, og det er:
a) Synd som kan
bli tilgitt.
b) Synd som
ikke kan bli tilgitt.
I den
paulinske teologien blir ikke synden delt opp i disse to kategoriene. Synden er
TATT BORT for en som tror på Jesus. Vi er en ny skapning i Jesus Kristus. Vi er
allerede her og nå satt inn i himmelen sammen med Jesus Kristus.
I den
messianske jødedommen derimot var det TO TYPER SYND, og det var:
a) Den synd som
det var tilgivelse for.
b) Den synd som
det ikke var tilgivelse for. ”Dersom noen ser sin bror gjøre EN SYND SOM IKKE
ER TIL DØDEN, da skal han bede- jeg mener dem som IKKE SYNDER TIL DØDEN. Der er
SYND TIL DØDEN. Det er ikke om den jeg sier at han skal bede.” (1.Joh.5,16.)
Grunnen til at der er to typer synd i den messianske jødedommen, er det
forholdet at loven eller Jesu første undervisning graderer synden som
TILGIVELIG eller UTILGIVELIG.
De utilgivelige syndene i den messianske jødedommen var følgende synder:
a) Bespottelse mot Den Hellige Ånd.
(Mat.12,31-32.)
b) At jødene ikke holdt loven og Jesu
første undervisning i vandringen som troende.
c) At de messianske jødene gikk tilbake
til den rabbinske jødedommen. (Hebr.6,4-5.)
d) At jødene forkastet Jesus som Guds
Sønn og verdens frelser. (Se foredraget: De to budskap fra Guds troen etter Golgata.)
Kirken, de kristne organisasjonene, menighetene og mange kristne
GRADERER DE ENKELTE SYNDENE som Paulus satte opp i de forskjellige
syndekatalogene i sine brev, og plasserer dem i to kategorier av synder, og det
er:
a) Synd som en
kristen kan gjøre og likevel være en kristen.
b) Synd som
gjør at en kristen faller ut av nåden.
DEN RETTE FORSTÅELSEN AV SYNDEKATALOGENE
I syndekatalogene i 1. Brevet til Korintierne 5,9-10 og 6,9-10 er det
listet opp henholdsvis 6 og 10 synder, som blir karakterisert som særlig grove
synder. Det blir også poengtert i 1.Kor.6,9 at den som
gjør disse syndene, IKKE KAN ARVE GUDS RIKE.
Disse syndene er:
a) Hor.
b) Ekteskapsbrudd.
c) Homoseksualitet.
d) Annen
seksuell umoral.
e) Tyveri.
f) Havesyke.
g) Avgudsdyrkelse.
h) Baktalelse.
i) Alkoholmisbruk.
j) Røveri.
Når vi
analyserer disse 10 syndene, er det to måter å forholde seg til dette på, og
det er:
1.) Man GRADERER SYNDEN SOM MER ELLER MINDRE
ALVORLIG og setter den opp i to grupperinger, og de er:
a) Synd nummer
b, e, f, h, i og j kan en kristen tillate seg å gjøre og likevel være en
kristen.
b) Synd nummer
a, c, d, og g kan en kristen ikke gjøre. Dersom han gjør disse syndene vil han
falle av Guds nåde og ikke kan arve Guds rike.
1.
Man GRADERER IKKE SYNDEN, men hevder at alle, som gjør
disse syndene, ikke kan arve Guds rike. Dette er den enkleste måten å gjøre
dette på. Dette kommer til uttrykk innenfor mange av de lutherske
organisasjonene. For dem er denne problemstillingen enkel. De kaller disse
syndene for de ”10 DØDSSYNDENE”, som automatisk fører til utelukkelse fra Guds
rike. De våger ikke å diskutere denne problemstillingen på en ordentlig måte.
Det er ingen av disse to tilnærmingsmåtene til syndekatalogene som er
rett. Den første graderer synden som mer eller mindre alvorlig. Dette er ikke
rett, for Guds ord sier at ALL SYND ER LIKE ALVORLIG.
Den andre betrakter disse 10 punktsyndene som like alvorlige, og det er
rett, for Gud graderer ikke synden, men svakheten med den siste vurderingen er
at den IKKE NYANSERER GUDS ORD. Den skiller ikke mellom de som er gjenfødte
kristne, og de som ikke er frelst i det hele tatt.
Disse syndekatalogene angår både de troende og de ikke-troende.
Den første gruppen er frelst og er en del av Kristi legeme. I følge den
paulinske teologien kan et menneske, SOM ER FRELST og GJENFØDT, IKKE FALLE UT
AV NÅDEN. (Se Brevet til Romerne, kapittel 8 og Brevet til Efeserne,
kapitlene 1-2.)
De som er frelst og har fått sine synder tilgitt, blir på det sterkeste
advart mot disse spesielle syndene og all synd, for vi de er frelst fra synden.
De troende er skilt fra synden i og med at de er gjenfødt av Den Hellige Ånd og
er en del av Kristi legeme. Det er ikke naturlig at en, som er skilt fra
synden, skal delta aktivt i utøvelse av synden. (Rom.6,1-2.)
De ikke-troende er ikke frelst, og de må omvende seg og få
sine synder tilgitt, før de kan få del i Guds rike. Enten er man frelst, eller
så er man ikke frelst. Det finnes ingen mellomting i denne problemstillingen.
I 1. Brevet til Korintierne, kapittel 5 og 6, er det TO FORSKJELLIGE
GRUPPER AV MENNESKER som blir beskrevet. Det er de troende og de ikke-troende i Korint. En gjenfødt troende, som levde i en
eller flere av disse syndene, ble ikke utestengt av Guds rike, men han mistet
et helliggjort liv og nådelønnen.
Noen av de troende i Korint hadde greidd å bli kvitt disse spesielle
syndene, men det var fortsatt mange som levde i disse syndene. (1.Kor.11,21.) ”Og således var det med somme av dere, men dere
har latt dere avtvette. Dere er blitt helliget. Dere er blitt rettferdiggjort i
den Herre Jesu navn og i vår Guds Ånd.” (1.Kor.6,11.)
Det var også en mann i menigheten i Korint som drev hor med sin egen mor
(1.Kor.5,1.), men til tross for det, kalte Paulus alle
troende i Korint for ”brødre” og ”hellige”. ”til den Guds menigheten som er i
Korint, HELLIGEDE i Kristus Jesus, KALTE, HELLIGE, tillikemed all dem som på
ethvert sted påkaller vår Herre Jesu Kristi navn, deres og vår.” (1.Kor.1,2.)
Det, som manglet i menigheten i Korint, var HELLIGGJØRELSEN. Paulus
sendte Titus til menigheten, og han trøstet Paulus
med at alt stod bra til med menigheten (2.Kor.7.), men
til tross for det var Paulus urolig for menigheten. Før han kunne besøke den,
skrev han enda et brev til menigheten. Der skrev han følgende: ”For jeg frykter
for at når jeg kommer, skal jeg ikke finne dere slik som jeg ønsker, og at jeg
skal finnes av dere slik som dere ikke ønsker- at det
skal være kiv, avind, baktalelse, sladder, oppblåsthet, uorden- at nå jeg
kommer, skal min Gud atter uydmyke meg hos dere, og jeg skal komme til å sørge
over mange av dem som FØR HAR SYNDET og IKKE HAR OMVENDT SEG FRA DEN URENHET og
UTUKT og SKAMLØSHET SOM DE HAR DREVET.” (2.Kor.12,20-21.)
Vi vet ikke om de personene, som var i menigheten, og som levde i
åpenbar synd, omvendte seg fra sine synder. Dette er trist lesing. De syndet på
Guds nåde, og det er ingen god måte å leve på. Jeg vil sitere hva Williams Complete Bible Commentary s. 908-909 skriver om dette: ”At menigheten i
Korint kan være skyldig i 11 feil og synder, som er nevnt i versene 20-21, er
ikke til å tro. Men hele Skriften, både Det Gamle og Det Nye Testamente, vitner
hele tiden om at menneskene MED DET SAMME ødelegger det som Gud gir dem.”
I menigheten i Kolossæ hadde også en del av de
troende problemer med disse syndene. Det står følgende om dette: ”Så død da
deres jordiske lemmer: Utukt, urenhet, brynde, ond lyst og havesyke, som jo er
avgudsdyrkelse, for disse ting kommer GUDS VREDE OVER VANTROENS BARN. I blant
dem vandret også dere (de troende) fordum, da dere levde i disse ting, men nå
SKAL OGSÅ DERE AVLEGGE DEM ALLE: Vrede, hissighet, ondskap, spott, skammelig
snakk av deres munn. Lyv ikke mot hverandre, dere som har avkledd dere det
gamle menneske med dets gjerninger.” (Kol.3,5-9.)
I menigheten i Efesus hadde også en del av
medlemmene problemer med bevisst og aktiv synd. ”Allslags bitterhet og
hissighet og vrede og skrik og spott være langt borte
fra dere, likesom all ondskap, men vær gode mot hverandre, barmhjertige, så
dere tilgir hverandre, likesom Gud har tilgitt dere i Kristus.” (Ef.4,31-32.)
”For dette skjønner vi at ingen horkar eller uren eller havesyk, som er
en avgudsdyrker, kan arve i Kristi og Guds rike. La ingen dåre dere med tomme
ord, for på grunn av disse ting kommer GUDS VREDE OVER VANTROENS BARN, ha
derfor ikke noe med dem å gjøre. For dere var fordum i mørke, men nå er dere
lys i Herren, VANDRE SOM LYSETS BARN, for Åndens frukt viser seg i all godhet,
rettferdighet og sannhet, i det dere prøver hva som er velbehagelig for Gud, og
HA INTET Å GJØRE MED MØRKETS UFRUKTBARE GJERNINGER, men refs dem heller.”
(Ef.5,5-11.)
I den kristne menigheten er det TO TYPER MENNESKER, og det er:
a) De som lever
ET RIKTIG og FULLVERDIG KRISTENLIV. De har overlatt synden i sitt liv til Den
Hellige Ånd som har tatt den bort. (Dette betyr ikke at de troende ikke har
synd, men de har fått lov til å legge fra seg sine spesielle synder.)
b) De som lever
ET DÅRLIG KRISTENLIV, og som ikke har seier over disse spesielle syndene. Guds
ord sier at vi skal be for disse. Vi skal ikke holde dem for våre fiender, men
betrakte dem som brødre. Vi skal rettlede dem. ”Men i et stort hus (den kristne
menigheten) er det ikke bare kar av gull og sølv, men også kar av tre og ler,
og NOEN TIL ÆRE, og NOEN TIL VANÆRE. Holder da noen seg ren fra disse, da vil
han være et kar til ære, hellighet, nyttig for husbonden, rede til all god
gjerning.” (2.Tim.3,21-21.)
Gud elsker synderen, men han hater synden.
Dersom en troende sliter med en grov synd, skal vedkommende STØTES UT AV
MENIGHETEN. Han skal overgies til satan (utenfor menigheten er det satan som
råder), for at hans syndige natur skal gå til grunne, slik at han kan bli
frelst på den Herre Jesu dag. (1.Kor.5,5.)
”Men vi byder dere, brødre, i vår Herre Jesu Kristi navn at dere skal
DRA DERE TILBAKE fra enhver bror, som vandrer utilbørlig og ikke etter den
lærdom som de fikk av oss.” (2.Tess.3,6.)
”Men dersom noen ikke lyder vårt ord her i brevet, da merk dere ham. Ha
INGEN OMGANG med ham, for at han må gå i seg selv, og hold ham ikke for en
fiende, men forman ham som en bror.” (2.Tess.3,14-15.)
Vi skal ikke inkludere de som lever i åpenbar synd i det kristne
fellesskapet, for deres livsførsel er ikke i samsvar med kristen lære og
kristen etikk. ”Det er ikke smukt det dere roser dere av. Vet dere ikke at en
liten surdeig (som er et bilde på synd) syrer hele legemet? Rens derfor ut den
gamle surdeig, så dere kan være ny deig, likesom dere er usyrede (uten synd),
for vårt påskelam er jo slaktet (for å ta bort synden.)” (1.Kor.5,6-7.)
Store deler av vår kirke inkluderer i dag de homoseksuelle i det kristne
fellesskapet og tilsetter prester som lever i aktiv synd, og som forsvarer
homofil praksis. Dette er ikke rett, og dette kommer etter hvert som tiden går
til å ødelegge og sprenge kirken innenfra.
Det er først når den homoseksuelle og synderen omvender seg fra sin
synd, at vedkommende skal taes opp i det kristne fellesskapet. Dersom han ikke
er villig til det, skal de troende ikke ha felleskap med vedkommende.(1.Kor.5,9.) Han er fortsatt frelst, men han må leve et
isolert kristenliv utenfor det kristne fellesskapet, slik at han kan bli frelst
på den Herre Jesu Kristi dag, som er Jesu komme for den kristne menigheten.
Til de som lever i homoseksuelle eller lesbiske forhold, vil jeg si:
Dere lever ikke i overensstemmelse med Guds vilje. Det er en stor synd dere
bedriver. Bryt ut av dette forholdet så snart som mulig. Når en er en troende,
skal en leve i samsvar med Guds vilje.
Pastor Ricky Kurth
sier følgende om dette: ”Et medlem av Kristi legeme kan være frelst og likevel
være homoseksuell. Dersom han praktiserer homoseksualitet, lever han MOT GUDS
VILJE. Dersom han driver homoseksuell praksis, mister han ikke sin frelse
likeså lite som han mister sin frelse, dersom han driver noen annen synd som
det å stjele eller det å drive hor.
Vår frelse avhenger ikke av HVA VI GJØR. Den avhenger av det som KRISTUS
GJORDE PÅ GOLGATA. Så snart vi er kommet til TRO PÅ
JESUS, er VÅR FRELSE SIKRET en gang og for alltid.
Jeg vet at
det er mange, som av en eller annen grunn har falt ifra en aktiv tro på Jesus,
som fortsatt har livet i Herren. Det kan være flere grunner til at de er kommet
i denne uheldige situasjonen, men de er ikke forlatt av Herren. Han vil reise
dem opp igjen, slik at de kan få del i den Herre Jesu Kristi dag, som er Jesu
komme for den kristne menigheten.
Det skal nok vise seg at Guds rike også vil bestå av både homoseksuelle,
horkarer, avgudsdyrkere, gjengifte, drankere, røvere, baktalere, tyver og
havesyke. Dette er ikke en rett måte å leve på, men de er frelst på grunn av
sin tro ved Guds nåde uten gjerninger.
De vil gå glipp av enten hele nådelønnen eller deler av den, men de skal
bli frelst- ”dog således som gjennom ild.” (1.Kor.3,11-15.)
Vi må alle sammen ta et oppgjør med synden i vårt liv.
Jeg tror også at det er mange, som har levd et tilsynelatende
”skikkelig” kristenliv, som ikke får del i Guds rike, for de har ikke opplevd
frelsen i Jesus Kristus. De har bare sluttet seg til kristendommen.
Kristendommen er ikke deltagelse i en menighet, men det er EN NY FØDSEL.
Jeg tror også at det er mange, som går i kirken og kanskje til og med på
bedehuset, og som regner seg selv for å være troende, ikke blir med når Jesus
henter sin menighet, for de har ikke Den Hellige Ånd i sitt hjerte som innsegl
og pant til forløsningens dag.
Det er ikke vårt liv og våre gjerninger som frelser oss, men hvorvidt vi
har en levende tro på Jesus Kristus. ”Så er det da ingen fordømmelse for den
som er i Kristus Jesus, for Livets Ånds lov (Den Hellige Ånd) har i Kristus
Jesus frigjort meg fra syndens og dødens lov.” (Rom.8,1-2.)
Ved siden av hor og homoseksualitet er det en annen synd som er
fremtredende blant de troende i dag, og det er SKILSMISSE og GJENGIFTE. Dette
gjelder både prester, forkynnere og vanlige kristne. De lever i aktiv og
åpenbar synd, men til tross for det, så er de fortsatt gjenfødte mennesker og
Guds barn. De har ikke falt ut av Guds nåde, men de lever et kristenliv, som
ikke er forenlig med Guds ordninger og Guds vilje.
Det er en oppfatning i en del kristne forsamlinger at man godt kan
skille seg og likevel være et Guds barn, men det er først når man gifter seg på
nytt, at man faller ut av Guds nåde. Hvor er logikken i dette? Her har man
gradert den første synden til ikke å være så alvorlig, mens den andre synden er
så alvorlig at man ikke får del i Guds rike.
Dersom
en prest eller en forkynner skiller seg og gifter seg på nytt, faller de ikke
ut av Guds nåde, men de skal de IKKE HA ledende stillinger i menigheten. Dette
gjelder også alle andre som skiller seg og gifter seg på nytt. I følge Paulus
sin undervisning skal de støtes ut av menigheten, slik at de kan gå i seg selv
og tenke over sine onde gjerninger. Dersom de tar et oppgjør med synden i sitt
liv, skal de taes opp igjen i menigheten. Dersom de ikke ønsker det det, må de leve utenfor det kristne fellesskapet. De må ta
konsekvensene av sine gjerninger.
Kirken, de kristne organisasjonene,
menighetene og mange kristne har ikke det rette synet på disse forholdene, som
vi har drøftet ovenfor, og grunnene til det er følgende:
a) De fordeler ikke Guds ord på en rett
måte. (2.Tim.2,15.) De skiller ikke mellom den
messianske jødedommen på den ene siden og den paulinske kristendommen på den
andre siden.
b) De blander sammen den POSISJONEN
eller den STILLINGEN, som vi har i Jesus Kristus, med den STATUSEN, som vi har
i vår vandring som troende. I den paulinske kristendommen skal ikke vår status
blandes inn i vår posisjon. Vår posisjon i Kristus er meget god. Vi er frelst
av nåde ved tro uten gjerninger. Vår status kan være dårlig, men vi er likevel
frelst.
Jeg vil i den forbindelsen sitere fra Edvard Hoems bok: Mors og fars
historie. s.92, hvor han gjengir sin fars syn på gjenfødelsen på den ene siden
og en troendes vandring på den andre siden: ”Jesus Kristus har sona for oss ein gong for alle. Og dersom vi vil leve med han, da må vi venda om (gjenfødelsen), og å leve med han inneber at han skal stryke våre synder ut og vi skal vende eit blad. Men ein ting vil han
(Knut Hoem, som var lekpredikant i 40 år) likevel ha klart og tydeleg fram, at det ikke er våre eigne gjerningar
som bestemmer utfallet i vår salighets sak. For Gud gjer
det ikke større skilnad om vi lever pynteleg eller uryddig, syndarar
er vi i alle fall. Det som kan frelse oss er hans underfulle nåde.”
Vår posisjon eller stilling i Kristus er FULLKOMMEN, men vår status kan
variere. Det var også Guds vilje at den skulle være fullkommen, så langt som
det lar seg gjøre. ”for at han kan styrke deres hjerter (det indre mennesket),
så det blir ULASTELIG I HELLIGHET for vår Guds og Faders åsyn, når vår Herre
Jesus kommer med alle sine hellige.” (1.Tess.3,13.)
”Men han selv, fredens Gud, hellige dere helt igjennom, og gid deres
ånd, sjel og legeme MÅ BEVARES FULLKOMNE ved vår Herre Jesu Kristi komme.” (1.Tess.5,23.)
Jeg vet at mange er imot det, som jeg skriver i siste del av dette
foredraget. De mener at alle, som driver med hor, ekteskapsbrudd, homoseksualitet,
annen seksuell umoral, tyveri, havesyke, avgudsdyrkelse (som også kan være
”havesyke” (Kol.3,5.), baktalelse, alkoholmisbruk og røveri, ikke kan få del i
Guds rike. Dette er en altfor enkel måte å se dette på. En kan godt slite med
en synd og likevel være et Guds barn. Jesus sa at den som var uten synd, kunne
kaste den første steinen. (Joh. 8,7.)
De aller fleste kristne sliter med en eller annen synd, men all erfaring
viser oss at vi får lov til å begynne på nytt igjen hos Gud. Det er det som er
det fine med den paulinske kristendommen, at loven er lagt bort, og at vi både
er frelst av nåde, og at vi får lov til å vandre i nåden.
Det er ikke normalt for en kristen å leve i bevisst synd. Det er heller
ikke vanskelig å bli kvitt disse syndene i sitt liv. En må VILLE DET, og
dessuten er Den Hellige Ånd mer enn villig til å hjelpe oss.
Dersom et menneske lever i bevisst synd, så betyr også dette i de aller
fleste tilfelle at
vedkommende ikke er en gjenfødt troende. Det å leve i bevist synd
er ikke forenlig med det å være en kristen. En kristen skal leve et så
helliggjort liv som mulig, for Jesus er også vår helliggjørelse. (1.Kor.1,30.)
Dersom et menneske sliter med disse syndene eller med andre synder, skal
en rettlede dem i dette og fortelle dem at det er mulig å bli kvitt synden. Det
er i troen på Jesus at dette kan skje. Han er mer enn villig til å hjelpe oss
med disse tingene, for Han har sonet all verdens synd, slik at vi kan få del i
Guds ufattelige store nåde.
Når mange kristne ikke er enig i det som jeg har skrevet ovenfor, så
grunner det seg i følgende forhold:
a) Man blander
sammen den paulinske kristendomsforståelsen med den messianske jødedommen, hvor
det ble stilt absolutte krav i vandringen.
b) Det er for
lite prinsipiell tenkning blant kristenfolket.
c) Det er for
lite Bibel-kunnskap blant kristenfolket. De følger
blindt sine ledere, som ikke bestandig er gode ledere for de kristne. Dersom en
vil være en god leder, må en i alle fall lære seg å fordele Bibelens innhold på
en rett måte. (2.Tim.2,15.), og det er ikke blitt
gjort i den problemstillingen som vi har behandlet ovenfor.
Tingvoll den 30-08-06 og den 15-06-07.