”HIMLENES RIKE” ER IKKE DET SAMME SOM ”GUDS HIMMEL”

 

 

 

 

 Da Jesus kom første gangen, hadde han to oppdrag, og det var:

 

a)    Han skulle forsone all verdens synd. ”og han er en soning for våre synder, dog ikke bare for våre, men og for hele verdens.” (1.Joh.2,2.)

b)    Han skulle opprette ”Riket for Israel”. ”Da de nå var kommet sammen, spurte de ham: Herre! Gjenreiser du på den tid (ved Den Hellige Ånds komme) Riket for Israel?” (Ap.gj.1,6.)

 

   Selve uttrykket ”Riket for Israel” er det samme som ”Davidriket”, som ofte er omtalt i Tanach. Det er en viktig del av bibelsk profeti. Det er det samme som ”Himlenes Rike” eller ”1000 års-riket”. Det var dette Riket den gammeltestamentlige profeti peker framover imot med sine mange utsagn. ”Så skal herredømmet bli stort og freden uten ende over Davids trone og over hans kongerike. Det skal bli støttet og oppholdt ved rett og rettferdighet fra nå av og i tidsalderen. Herrens, hærskarenes Guds nidkjærhet, skal gjøre det.” (Es.9,7.)

   Når Jesus kom første gangen, var tiden kommet så langt i frelseshistorien at dette Riket kunne ha blitt opprettet. Kongen var kommet og forsoningen stod foran sin gjennomførelse. Både døperen Johannes og Jesus underviste om dette Riket. ”Men fra døperen Johannes sine dager inntil nå trenger de seg med makt inn i himlenes rike, og de som trenger seg inn, river det til seg.” (Mat.11,12.)

   ”Loven og profetene hadde sin tid inntil Johannes. Fra den tid forkynnes evangeliet om Guds rike, og enhver trenger seg inn i det med makt.” (Luk.16,16.)

 

   Dette Riket, som både døperen Johannes, Jesus og apostlene forkynte, var et JORDISK RIKE. Det hører med til tidsperiodene. Det skulle etableres i tiden. I sitt innerste vesen var dette Riket Guds Rike, men på grunn av at jødene ikke ville ta imot Jesus som deres konge og Messias, så ble det ET DELT RIKE- der noen av medlemmene var vantroe, mens andre var troende. Det skulle være en dom både i forkant og i etterkant av etableringen av dette Riket. Dette er DEN HEMMELIGE SIDEN ved dette Riket. Det er GUDS RIKETS HEMMELIGHETER. (Mat.13,11.)

    I de 7 lignelsene i Matteus 13 viste Jesus oss hvordan dette Riket var oppbygd og fungerte.

   Jesus tok fram følende forhold ved dette Riket:

 

a)    Dette Riket var å ligne med en såmann (Jesus) som gikk ut for å så. Noe av det som han sådde falt på veien, noe på hjertets steingrunn, noe blant torner og noe i god jord. Det var det siste jordsmonnet som gav vekst (frukt).” (Mat.13,1-23.)

Det som Jesus sådde, var Rikets forkynnelse.

 

b)    Dette Riket var å ligne med at en mann (Jesus) som sådde god sæd (de messianske jødene) i sin åker, men det var også en annen mann (djevelen) som sådde dårlig sæd (djevelens barn) i den samme åkeren. Disse to typer sæd skulle vokse sammen inntil Jesu gjenkomst. Da skulle Jesus skille dem fra hverandre. (Mat.13,24-30 og 36-43.)

 

c)     Dette Riket var å ligne med et sennepskorn som en mann (Jesus) sådde i sin åker. Det ble til et stort tre hvor himmelens fugler (de onde åndsmakter) bygget sine reir. (Mat.13,31-32.)

               Dette betyr at dette Riket skal få en stor utbredelse i endens tid, og at det skal være et delt Rike.

           

 

d)    Dette Riket var likt med en surdeig (falsk lære) som en kvinne (det vantroe Israel) blandet med rent mel til det ble syret alt sammen. Det betyr at en del av dette Riket skal bli gjennomsyret av synd og løgn. (Mat.13,33.)

   Dette går på Antikristens samarbeid med de vantro jødene i endens tid.

 

 

e)     Dette Riket var likt med en skatt (Israel) som var gjemt i en åker (verden.) Gud solgte alt det som han eide (forsoningen) og skjulte skatten i åkeren. (Mat.13,44.)

 

 

f)      Dette Riket var likt med en mann som søkte etter gode perler. Da han fant en (de messianske jødene), solgte han alt det som han eide, og kjøpte denne perlen. (Mat.13,45-46.)

 

g) Dette Riket var å ligne med en not som ble kastet i havet og samlet all slags fisk. Da noten var blitt full, ble den dratt på land. De gode fiskene (Guds barn) ble samlet sammen i kar mens de dårlige fiskene ble kastet bort. (Mat.13,47-50.)

 

   Ved Jesu gjenkomst skal han samle UT AV SITT RIKE alt det som volder anstøt og kaste de vantroe i ildovnen (som er et bilde på ”ildsjøen”), hvor det skal være gråt og tenners gnissel. (Mat.13,50.) Denne dommen skal finne sted foran Jesu herlighetstrone i Jerusalem. (Mat. 25,1-46.) (Se min bok: Matteus Evangeliet. Jesu Liv og Lære, hvor jeg skriver utfyllende om alt dette.)

   Som alle andre faser i frelseshistorien vil dette Riket være perfekt i begynnelsen. Satan og de onde åndene er fengslet i avgrunnen, og Riket er basert på fred, rett og rettferdig styre, men etter som tiden går, vil det oppstå en verdensomspennende motstand mot Jesu styre. Dette vil føre til at vantroe mennesker fra hele verden sammen med satan vil samle seg mot Jerusalem og gå til angrep på Guds by. (Joh.Åp.20,7-9.)

 

   Vi presiserer nok en gang at det Riket som Jesus forkynte, var et JORDISK RIKE. Det var nært på Jesus tid. Det kunne ha blitt opprettet, men på grunn av at flertallet av jødene ikke ville ta imot dette Riket, så ble det UTSATT til et senere tidspunkt. Det som var nær, ble utsatt, og det som var UKJENT, kom fram. Det nye som kom fram, var KIRKENS TID, men dette har ikke kirken forstått, for den baserer sin forkynnelse på de åndelige prinsipper som angår ”Riket for Israel”. I sin forkynnelse fører kirken videre de åndelige prinsippene som døperen Johannes, Jesus og apostlene forkynte, og den forstår ikke at denne forkynnelsen ikke er for vår tidsperiode.

   I tillegg til dette så blander også kirken de åndelige prinsippene, som angår kirkens tid, inn i den messianske jødedommen. På denne måten blir FORVIRRINGEN TOTAL. Kirkens lære blir derfor på en rekke punkter en sammenblanding av den gamle og den nye tiden. Kirkens lære er stort sett gal på de fleste områdene. Dette gjelder ikke bare den offisielle statskirken og de lutherske organisasjonene, men det gjelder også de forskjellige typer frimenigheter.

 

   Døperen Johannes, Jesus og apostlene forkynte ikke at himmelen skulle være de troendes siktemål og hjem. De underviste om ”Riket for Israel”, som er et jordisk Rike. Dette kan ikke understrekes nok.

   I forbindelse med sin død og oppstandelse så lovte Jesus de 12 apostlene sine at han ville komme tilbake fra himmelen og opprette ”Riket for Israel”. Dette løftet var naturligvis gitt under den forutsetning av at jødene anerkjente Jesus som sin Messias og konge. Når Jesus underviste om ”SIN FARS HUS” i Johannes 14,1-3, så er ikke dette et uttrykk for himmelen, men det er et uttrykk for ”TEMPLET I JERUSALEM”. ”Deres hjerte forferdes ikke! Tro på Gud og tro på meg! I MIN FARS HUS (templet i Jerusalem) er det mange rom. Var det ikke så, da hadde jeg sagt dere det, for jeg går bort (i døden, i oppstandelsen og i himmelfarten), for å forberede dere sted, og når jeg er gått bort og beredt dere sted, KOMMER JEG IGJEN (Jesu gjenkomst) og vil ta dere til meg, for at også dere skal være der jeg er.” (Joh.14,1-3.)

 

   Denne teksten angår ikke den kristne menighets bortrykkelse, som det feilaktig blir hevdet, men den angår Jesu død, oppstandelse, himmelfart og tilbakekomst til Jerusalem, for å opprette ”Riket for Israel”.

   Hva som gjelder uttrykket ”MIN FARS HUS”, så går dette på ”templet i Jerusalem”. Vi har to andre tekster i evangeliene som forklarer dette uttrykket for oss. ”Og han (Jesus) sa til dem (sin far og mor): Hvorfor leter dere etter meg? Visste dere ikke at jeg måtte være i MIN FARS HUS (som var templet i Jerusalem.)” (Luk.2,49.)

   ”og til duekremmerne sa han: Ta dette bort herfra! Gjør ikke MIN FADERS HUS til en handelsbod.” (Joh.2,16.) (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4. Kapittel: En beskrivelse av Johannes 14,1-6.)

   Johannes 14,1-3 er et spesielt løfte til de 12 apostlene om at de skulle få sitte på 12 troner i templet i Jerusalem og dømme (styre) Israels 12 stammer, når Jesus kom tilbake. ”Da sa Jesus til dem: Sannelig sier jeg dere: Dere som har fulgt meg, dere skal i gjenfødelsen (oppstandelsen), når Menneskesønnen sitter på sin herlighetstrone, også sitte på 12 troner og dømme Israels 12 stammer.” (Mat.19,28.)

 

   Før Jesus kunne komme tilbake og opprette ”Riket for Israel”, så var det følgende som måtte skje:

 

a)    Han måtte til himmelen for å få godkjent forsoningsverket av sin Far. ”Men da Kristus kom som en yppersteprest for de kommende goder, gikk han gjennom det større og fullkomnere telt (himmelen), som ikke er gjort med hender. Det er: Som ikke er av denne skapningen og ikke med blod av bukker og kalver, men med sitt eget blod en gang inn i helligdommen (himmelen) og fant en tidsalderlig forløsningen (forløsningen skjedde i en bestemt tidsalder.)” (Hebr.9,11-12.)

         I forbindelse med sin himmelfart tok også Jesus med seg alle de frelste som var døde og innestengt i dødsriket. Han ville presentere for Faderen alle de som hadde trodd på Gud gjennom alle tidsperioder. De var en gave som Jesus hadde fått av Gud. ”Derfor sier Skriften: Han for opp i det høye (Jesu himmelfart) og bortførte fanger (fra dødriket). Han gav menneskene gaver. Men dette: Han for opp, hva er det uten at han først for ned til jordens lavere deler? Han som for ned, er den samme som for opp OVER ALLE HIMLER for å fylle de alle ting.” (Ef.4,8-10.)

 

b)    Han måtte sende Den Hellige Ånd til jødene. Dette var beviset på at Faderen hadde godtatt Jesu forsoning. ”og jeg vil bede Faderen og han skal gi dere en annen (gr.allos) talsmann, for at han skal være hos dere i tidsalderen, sannhetens Ånd som verden ikke kan få, for den ser ham ikke og kjenner ham ikke. Dere kjenner, for han blir hos dere og skal være i dere.” (Joh.14,16-17.)

 

  Dersom jødene hadde tatt imot Jesus etter hans oppstandelse og himmelfart, hadde han kommet tilbake med det samme og opprettet Riket for dem, men som vi vet, skjedde ikke det. ”Jerusalem! Jerusalem! Du som slår i hjel profetene og steiner dem som er sendt til deg, hvor ofte jeg ville samle dine barn, likesom en høne samler sine kyllinger under sine vinge! Og dere ville ikke. Se, deres hus (templet) skal lates dere øde. For jeg sier dere: Fra nå av skal dere ikke se meg før dere sier: Velsignet være han som kommer i Herrens navn.” (Mat.23,37-39.)

 

   Uttrykket ”KONGESØNNENES BRYLLUP” angår heller ikke himmelen, som mange tror, men det angår ”Riket for Israel”. Denne lignelsen finner vi Matteus 22,1-14. Det var en konge (Gud) som innbød jødene og proselyttene til sin Sønns bryllup, men storparten av jødene ville ikke komme. De fikk flere innbydelser, men de ville likevel ikke komme. Til slutt gikk kongens tjenere ut til hedningene. Det var mange som tok imot innbydelsen og bryllupshuset ble fullt av gjester. (v.10.)

   Denne lignelsen gir ikke uttrykk for en generell innbydelse inn i Guds rike, men den gir uttrykk for Guds innbydelse til jøder og proselytter om å få del i ”Riket for Israel”, som var nær på denne tiden. Den angår altså JORDISKE FORHOLD og IKKE HIMMELEN.

   Jesus er brudgommen for den jødiske bruden. Kirken eller den kristne menigheten er ikke bruden, som det blir hevdet i den vanlige fortolkningen, men den er JESU LEGEME.

Vi skal også være med når Jesus kommer tilbake til sitt bryllup, men vi skal være blant GJESTENE. Vi skal ikke være i sentrum i den jordiske fasen av Riket. Vi skal derimot ha overordnede oppgaver ut ifra det himmelske Jerusalem i Rikets tid.

 

   Alle lignelser, fortellinger og læremessige sannheter i de 4 evangeliene, i første del av Apostlenes Gjerninger, i Brevet til Hebreerne og i de jødiske brevene, dreier seg om ”Riket for Israel” og ikke om himmelske forhold, men i og med at kirken, de lutherske organisasjonene og mange av frimenighetene ikke skiller mellom det som Gud har sagt til og lovet jødene og det som han har sagt til og lovet den kristen menigheten, så blir alle disse Skriftene tatt til inntekt for den kristne menighets tid. Dette er meget galt. De angår Israel og jødene, og de angår jordiske og ikke himmelske forhold.

 

   Det er Paulus sine brever som angår kirkens tid. Paulus fikk åpenbaringen om en NY TID. Han skulle ikke forkynne et jordiske rike, men han skulle forkynne ET HIMMELSK RIKE, som var bygd på delvis ANDRE PRINSIPPER en det jordiske riket. Mens det jordiske riket var bygd på nåde og lovens gjerninger, var det nye riket bygd på NÅDEN ALENE i henhold til Paulus sin NYE UNDERVISNING.

   Dette ser ikke de aller fleste av teologene og forkynnerne. De ser ikke at det er TO FORSKJELLIGE RIKER som blir beskrevet i N.T., og at vi har to FORSKJELLIGE EVANGELIER i N.T. Det er RIKETS EVANGELIUM og DEN KRISTNE MENIGHETS EVANGELIUM.

   Jeg er SJOKKERT og DYPT RYSTET over det aller meste av forkynnelsen i vår tid. Teologene og forkynnerne blander sammen RIKETS FORKYNNELSE med HIMMELENS FORKYNNELSE til et blandingsevangelium som har tapt mye av sin kraft. Når både apostlene, profetene, evangelistene, hyrdene og lærerne i den kristne menigheten er SMÅBARN I KRISTUS, hvor liten vokster blir det da ikke i menigheten (Ef.4,11-16.)

 

   Dersom forkynnelsen hadde vært korrekt i vår tid, så hadde hver enkelt av medlemmene av Jesu legeme vært GIGANTER i Guds rike i vår tid, for da hadde vi for lengst nådd fram til enhet i tro på Guds Sønn, i kjennskap til ham, til manns modenhet og til aldersmålet for Kristi fylde (Ef.4,13.), men slik som den åndelige situasjonen er i det kristne legemet nå, så er den kristne menigheten redusert til en åndelig fattig menighet, som verken kjenner til eller kan bruke sine rettigheter og den store åndelige kraften og kapasiteten som den har.

   Det som berger oss foran Jesu domstol i himmelen, er det forholdet at vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger. (Ef.2,8-9.) Mange som har stått i ledende stillinger, vil tape HELE NÅDELØNNEN foran Jesu domstol i himmelen, for deres forkynnelse har vært gal, men de skal bli frelst- dog således som gjennom ild. (1.Kor.3,10-15.)

 

   Jeg vil ikke i denne artikkelen komme så meget inn på hvilke læremessige forskjeller som det er mellom Rikets forkynnelse og den kristne menighets forkynnelse, for det har jeg belyst i en rekke artikler tidligere, men jeg vil bare si kort:

 

a)    Jesu forsoning er den samme. Det er den vi bygger begge trossystemene på.

b)    Når det gjelder den messianske jødedommen, som angår ”Riket for Israel”, så er ikke den jødiske loven opphevet for jødene i vandringen som troende. Ved siden av selve gjenfødelsen så krevdes det også riktige og gode gjerninger i vandringen. Frelsen var dermed avhengig av om jødene vandret på en rett måte.

c)     Når det gjelder den paulinske kristendomsforståelsen, så er ikke frelsen gjort avhengig av gjerninger. Vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger. (Ef.2,8-9.) Den som først er frelst, kan ikke falle ut av nåden.

 

   Når det gjelder disse to trossystemene, så angår den messianske jødedommen ”Riket for Israel”, som er et jordiske rike med en åndelig dimensjon. Den paulinske kristendommen angår et himmelsk rike. Det sier seg derfor selv at det som gir innpass til disse to forskjellige fasene av Guds rike, ikke kan være det samme. Den som vil være medlem i et jordisk rike, må holde loven, men den som vil være medlem i et himmelsk rike, må fortrøste seg på NÅDEN ALENE, for ingen av oss greier å holde loven til egen frelse.

   I den messianske jødedommen hører fortsatt lovens gjerninger med til frelsesgrunnlaget. I den paulinske kristendomsforståelsen er loven tatt ut som frelsegrunnlag. Vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger.

   I og med at den jødiske loven er falt ut som grunnlag for frelsen i vår tidsperiode, så vil dette ha som en konsekvens at de ca. 400 forskriftene som Paulus satte opp i sine brever, ikke er å betrakte som BUD, men de er gode kjøreregler for den kristne menigheten. De er oppfordringer til oss om å holde dem. Dersom vi ikke gjør det, taper vi ikke frelsen, men vi taper nådelønnen.

   Jødene derimot tapte frelsen i ”Riket for Israel” dersom de ikke holdt de 10 budene.

   De aller fleste teologer og Bibel-lærere lærer at de 10 bud gjelder for den kristne menigheten. Det er galt, for de 10 bud er en del av Moseloven. Den må sees på som en ENHET, og den kan ikke deles opp i forskjellige deler. Den som har brutt et bud, har brutt hele loven. (Jakob 2,10.)

   Det forholdet at Paulus gjengav innholdet av de fleste av de 10 bud i sine brever, se, det er en helt annen sak. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 5. Kapittel: De 10 budene er inntatt i Paulus sin undervisning med unntak av sabbatsbudet og budet om gjengjeldelse i 3. og 4. ætteledd.)

 

   Den kristne menigheten, som er Jesu legeme, har ikke fått løfter om å bli medlemmer i ”Riket for Israel”, men vi har fått løfter om å få del i selve himmelen. I Rikets tid skal vi være med på å styre verden ut ifra himmelen. Det er himmelen som er vårt hjem og endelige bestemmelsessted. ”Lovet være Gud og vår Herre Jesu Kristi Fader, han som har velsignet oss med all åndelig velsignelse I HIMMELEN I KRISTUS.” (Ef.1,6.)

   ”og har oppvakt oss med ham og satt oss med ham I HIMMELEN, i Kristus Jesus.” (Ef.2,6.)

   ”Han som for ned, er den samme som for opp OVER ALLE HIMLER for å fylle de alle ting (i alle).” (Ef.4,10.)

   ”FOR VÅRT RIKE ER I HIMLENE, og derfra venter vi og den Herre Jesus Kristus som frelser.” (Fil.3,20.)

   ”for det håps skyld som er gjemt for dere I HIMLENE, som dere forut har hørt om ved sannhetens ord i evangeliet.” (Kol.1,5.)

   ”Siden dere er oppreist med Kristus, da søk det som er der oppe, der Kristus sitter ved Guds høyre hånd.” (Kol.3,1.)

 

   Det er først i den nye himmelen og på den nye jorden at Rikets frelsesforsamling og den kristne menighets frelsesforsamling skal være samlet. ”idet han kunngjorde oss sin viljes hemmelighet, som etter sitt frie råd, som han fattet hos seg selv, om en husholdning i tidenes fylde (ikke tidens fylde) at han VILLE SAMLE ALT TIL ETT I KRISTUS, BÅDE DE SOM ER I HIMLENE (den kristne menigheten) og DE SOM ER PÅ JORDEN (den messianske forsamlingen.)” (Ef.1,9-10.) (Se artikkelen: Det er forskjell på ”den nye himmel og den nye jord” og ”himmelen”.)

   Dette ligger inn i fremtiden. Det er mange ting som må hende, før dette kan skje. Den kristne menighets bortrykkelse, trengselstiden og Rikets periode ligger mellom denne framtidige husholdningen og den tiden som vi lever i i dag.

 

   Vi må lære oss å fordele Guds ord på en rett måte (2.Tim.2,15.) Dersom vi ikke gjør det, så vil vi komme til å blande sammen det som Gud har sagt og lovet Israel og jødene på den ene siden og det som Gud har sagt til og lovet den kristne menigheten på den andre siden. Det er akkurat det som er blitt gjort i den problemstillingen som jeg har behandlet ovenfor. Når vi blander sammen det læremessige innholdet i en tidsperiode med det læremessige innholdet i en annen tidsperiode, så mister Guds ord sin kraft, og det har ikke den virkningen som det skal ha.

   Dessuten: Det å ta fra jødene og Israel det som Gud har sagt til dem, vil ikke føre til noen velsignelse for den kristne kirken. Det vil føre til tap av nådelønn og i verste fall tap av det tidsalderlige livet.

 

Tingvoll den 4-4-07.

 

Oskar Edin Indergaard.

 

 

  Back