GUDS NÅDE OG GUDS LOV

 

 

   Det som er fast gjennom hele frelseshistorien er Guds nåde, Guds kjærlighet, Guds barmhjertighet og Guds miskunnhet. Dette er de ypperste egenskapene som Gud har. Det forholdet at Gud må dømme verden på grunn av synden, er også et uttrykk for hans store kjærlighet- kjærlighet både til skaperverket og til de som vil vandre på hans veier.

   Gud har lagt alt til rette slik at alle mennesker kan få del i frelsen. Dette gjelder både jøder og hedninger.

   Guds kjærlighet er den konstante faktoren i tilværelsen. Han har elsket, han elsker, og han vil fortsette å elske alle mennesker LIKE MEGET til enhver tid. Grunnlaget for dette er både hans sinnelag, og det forholdet at han sendte Jesus som en soning for all verdens synd. Han har fått det fullkomne offeret av et menneske (Jesus), og dette offeret er fullkomment. Han er både Gud og menneske i en og samme person.

   Gud er berett til å møte ethvert menneske når som helst med sin tilgivende nåde. Han har løsningen på alle moralske spørsmål. Han har også løsningen på andre problemer. Han har DEN OPTIMALE LØSNINGEN for alle de som sliter med synd og moralske problemer. Det er mange som har opplevd dette, og enda flere vil det bli.

 

    Det er ikke vanskelig å bli frelst. Bibelen sier at den som søker Gud av hele sitt hjerte, den skal finne ham.

   Bibelen sier også at Gud er ikke lang borte fra noe menneske, ”for i ham er det vi lever og rører oss og er til…” (Ap.gj.17,28.)

   Det viser seg imidlertid at de aller fleste mennesker ikke ønsker å ta imot Guds kall til frelse, når det kommer. Resultatet er at de går fortapt for Guds rike og må tilbringe evigheten i et evig mørke borte fra Gud.

   Jeg har gode nyheter til deg som ikke har fått del i frelsen i Jesus Kristus. I dag- ikke i morgen- er nådens tid. I dag er Gud å finne. Ingen kjenner morgendagen. For mange mennesker blir morgendagen, den dagen da frelsen ble utilgjengelig for dem, for det ble ingen morgendag. Det ble ingen ny dag, men det ble en dag da livet tok slutt. Morgendagen har bare en overskrift, og den er: FOR SENT.

 

   Guds nåde og Guds kjærlighet er den konstante faktoren i tilværelsen. Variablene i frelseshistorien er Guds krav eller loven i en eller annen form. Den vil variere fra en tidsperiode til en annen tidsperiode. Årsaken til at Gud har inndelt frelseshistorien i tidsperioder eller tidshusholdninger, er det forholdet at han vil prøve menneskene på DELER AV SIN VILJE. Han vil vise menneskene at uansett hvilke kombinasjoner av sin vilje, han utfordrer menneskene på, så vil det vise seg at de ikke greier å holde Guds bud til frelse for seg selv.

   Jeg vil ikke i denne artikkelen sette opp de forskjellige tidsperiodene og hvilke krav Gud stiller i dem. Det har jeg skrevet mye om i mine bøker og artikler. Jeg vil derimot skrive litt om forholdet mellom nåden og loven i den messianske tidsperioden kontra nåden og loven i den kristne menighets tidsperiode.

 

   DEN STORE FEILEN, som teologien gjør, er at den ikke ser og forstår at Det Nye Testamente beskriver det teologiske innholdet i TO TIDSPERIODER, som begge er forskjellige og har sin egen egenart. De to tidshusholdningene er:

 

a)    Rikets periode og

b)    Den kristne menighetens periode.

 

   Den første perioden begynte med Abram og ble avsluttet ved Paulus sin omvendelse. Etter den kristne menighets bortrykkelse før trengselstiden på 7 år, vil denne perioden fortsette, og den vil vare gjennom hele ”1000 års-rikets” tid.

   Den andre perioden begynte med Paulus sin omvendelse i året 37 og vil vare til den kristne menighetens bortrykkelse. I ”1000 års-riket” vil den kristne menigheten har overordnede oppgaver både ut ifra himmelen og på jorden.

   På ”den nye jorden og den nye himmelen” vil alle frelseforsamlinger være samlet i det nye Jerusalem. Der skal de tilbe Gud og Jesus. Etter den tid får vi selve ”himmelen”. Den er plassert ”over alle andre himler”. Den har vi ikke kjennskap til, for vi har ikke ord som kan romme den herligheten og de dimensjonene, som er der. (Se min artikkel: Det er forskjell på ”den nye himmel og den nye jord” og ”himmelen”. på min internettside: www.home.online.no~ oskaredi/index.htm)

 

   Det vi videre må vite, når vi leser N.T, er at det BARE ER Paulus sine Skrifter, som er skrevet til den kristne menigheten. Det gjelder ikke Hebreerbrevet. Dette brevet ble sannsynligvis skrevet av Paulus mens han satt i fangenskap i Cæsarea ved Havet i årene 58-60. Dette er et brev til jødene om at nådetiden for opprettelsen av ”Riket for Israel” var slutt, og at det skulle være slutt på de messianske ordningene med ofringer og de forskjellige typer dåp, som tilhørte den messianske jødedommen. (Hebr. 5,12, 6,1-2, 8,13 og 9,10.)

   De andre brevene, som vi har i N.T., tilhører ikke den kristne menigheten, men de tilhører den messianske jødedommen. Dette betyr ikke at vi ikke kan bruke noe av innholdet i disse Skriftene, for det kan vi, men vi ser også at de i sin helhet ikke stemmer overens med den kristendomsformen, som Paulus gav oss.

 

   Det som kjennetegner de jødiske Skriftene, er det forholdet at jødene ble frelst ved troen på Jesus, men i vandringen som troende måtte de holde loven eller Jesu utvidelse av den, slik som den for eksempel kommer til uttrykk i Bergprekenen (Mat.5-7) eller i ”Sletteprekenen (Luk.6,20-38.)

   Det som kjennetegner Paulus sin lære, er at vi både er frelst, helliggjort og HERLIGGJORT i troen på Jesus. (Rom.8,29-30.) Vi er allerede her og nå satt inn i himmelen sammen med Jesus, og vi kan ikke komme ut derifra, for vi er en del av Jesu åndelige legeme.

 

   DEN STORE FEILEN som blir gjort i fortolkningen og forkynnelsen, er det forholdet at teologene og forkynnerne blander disse to tros-systemene sammen til et BLANDINGSEVANGELIUM. Dette er et OPPKONSTRUERT EVANGELIUM som ikke skal forkynnes i noen tidsperiode. I vår tidsperiode er det den frie nådens evangelium som skal forkynnes.

    Både den katolske, den lutherske og den reformatoriske kirken blander sammen den messianske jødedommen med den paulinske kristendomsforståelsen. Det er ikke noe merkelig at EVANGELIET HAR TAPT SIN KRAFT i våre menigheter. Et utvannet evangelium har ingen kraft i seg. Vi, som er blitt lovet så mye, makter så lite.

 

   Vi har ikke tatt vare på den kristendomsformen som Paulus gav oss. Paulus selv fryktet for at dette ville skje, for han skrev følgende om dette: ”Jeg vet at etter min bortgang skal det komme glupende ulver inn blant dere, som ikke skåner hjorden. Ja, blant dere selv skal det fremstå menn som fører forvendt tale, for å lokke disiplene etter seg.” (Ap.gj.20,29-30.)

 

   I følge den paulinske læren så ligger HELE FRELSEN i Jesu forsoning. Frelsen består av tre deler, og det er:

 

a)    Rettferdiggjørelsen.

b)    Helliggjørelsen og

c)     Herliggjørelsen. (Se Romerbrevet 8,29-30.)

 

   Dette betyr at en som er en gjenfødt kristen, ikke kan falle ut av Guds frelsende og bevarende nåde. Selve kristenlivet kan være dårlig, men frelsen er sikret.

 

   I den messianske jødedommen ble man også frelst ved troen på Jesus, men i vandringen krevdes det at man holdt loven eller Jesu utforming av den. Det ble krevd både en ETISK RETTFERDIGGJØRELSE og en ETISK HELLIGGJØRELSE av menneskene. (Se Jakob 2,21-24.) Det må være slik når den jødiske loven ikke er tatt bort.

   Når vi gransker de jødiske Skriftene, ser vi at det stemmer, det som jeg har skrevet ovenfor. Vi skal bare ta med noen få eksempler som viser at dette er rett. ”Peter sa da til dem: Omvend dere, og enhver av dere la seg døpe på Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse, så skal dere få Den Hellige Ånd.” (Ap.gj.2,38.)

   ”for vi har fått del med Kristus, såfremt vi holder vår første fulle visshet fast inntil enden.” (Hebr.3,14.)

   ”Således også med troen: Har den ikke gjerninger, er den død i seg selv.” (Jak.2,17.)

   ”Derfor, brødre, legg enn mer vinn på å gjøre deres utvelgelse fast! For når dere GJØR DISSE TING, da skal dere ingensinne snuble.” (2.Pet.1,10.)

   ”dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet.” 1.Joh.1,9.)

   ”Bli våken! Og styrk det annet, som var på vei til å dø! For jeg har ikke funnet dine gjerninger fullkomne for min Gud.” (Joh.Åp.3,2.)

 

    Alt dette har jeg skrevet om i mange bøker og artikler gjennom mange år. En må forundre seg hvorfor kristenfolket ikke ser og forstår dette. Det er helt klart at mange av dem ikke har åndelige opplatte øyne, og det blir slik, når en ikke fordeler Guds ord på en rett måte (2.Tim.2,15.), men derimot klynger seg til det som teologene og forkynnerne prediker av foreldet og gal teologi.

   Til kristenfolket vil jeg si: ”Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke atter legge under trelldoms åk.” (Gal.5,1.)

   Til teologene og forkynnerne vil jeg si: Det er et stort ansvar dere har tatt på dere. Dere holder kristenfolket, som Kristus har satt fri, fast i foreldet og gal teologi. ”Mine brødre! Ikke mange av dere bli lærere, ettersom dere vet at vi skal få dess tyngre dom.” (Jak.3,1.)

 

Tingvoll den 16-3-07.

 

Oskar Edin Indergaard.

 

   Back