FORHOLDET MELLOM FADEREN, SØNNEN OG
DEN HELLIGE ÅND
I denne artikkelen vil jeg beskrive en del
sider ved det innbyrdes forholdet mellom Gud, Jesu (Messias) og Den Hellige
Ånd. Jeg vil ta med både det som Bibelen sier om dette, det som våre
trosbekjennelser gir uttrykk for, og det som den rabbinske jødedommen lærer om
dette. Jødedommen og kristendommen ser forskjellig på dette. Mens kristendommen
anerkjenner Jesus fra Nasaret, som er jødenes Messias, som Guds Sønn, har ikke
jødedommen villet gjøre dette. Den har beskrevet Messias som en skapning, som
Gud har plassert mellom seg selv og englene. Messias er skapt av Gud, men han
er ikke Gud.
Vi kan til en viss grad unnskylde de
rabbinerne som levde før Jesu fødsel for deres framstilling av dette, for de
kjente bare til Tanach (G.T.), men Tanach gir også et bilde av at Gud har en
Sønn, som han vil føre fram både til frelse og til konge i Riket for Israel.
Etter Jesu komme har ikke rabbinerne lenger
noen unnskyldning for at de tok feil av Jesus fra Nasaret som deres Messias. De
burde ha omvendt seg og revidert sin lære, slik at den kom i samsvar med det
som Bibelen lærer om dette, men for dem er tradisjonen viktigere enn en rett
forståelse av Bibelen. Jesus utfordret dem ofte angående dette. ”men de dyrker
meg forgjeves, idet de lærer lærdommer som er menneskebud.” (Mat.15,9.)
I den rabbinske jødedommen er det en
ekstrem monoteisme. Den holder ensidig på at GUD ER EN, og det er rett, men den
ser ikke at også Tanach åpner opp for en flerhet i Gud-dommen. Dette betyr ikke
at det er flere guder i den ene Gud, men det betyr at Gud har flere
åpenbaringsformer. Gud åpenbarer seg som både Faderen, Sønnen og Den Hellige
Ånd.
Kirkefaderen Gregor av Nazinaz har sagt
følgende om jødenes ensidige forståelse av Guds enhet: ”Det var G.T.s oppgave å
hamre fast monoteismen, og det hadde vært farlig å tale om flere i en før denne
oppgaven var fullført.”
Det er ikke tre individuelle personligheter
i Gud-dommen. Det er bare en Gud-dommelig personlighet. Den inneholder en
trefoldig atskillelse eller åpenbaring. Både Sønnen og Ånden er utgått fra
Faderen. Faderen er i dem begge. Sønnen er både Faderen og Ånden. Ånden er
utgått fra både Faderen og Sønnen. Det er ikke tre atskilte guder, for der er
bare en Gud.
”Ett legeme og EN ÅND, likesom dere og er
kalt med ett håp i deres kall, EN HERRE (Jesus), en tro og en dåp
(gjenfødelsen), EN GUD og alles FADER. Han som er over alle og gjennom alle og
i alle.” (Ef.4,4-6.)
”Du tror at GUD ER EN. Du gjør vell.
Demonene tror det også og skjelver.” (Jakob.2,19.)
Gud har tre åpenbaringsformer, og det er:
a)
Gud Faderen.
b)
Gud Sønnen.
c)
Gud Den Hellige
Ånd.
Når vi arbeider med denne problemstillingen,
så er det så viktig at vi gir en enkel beskrivelse av dette. ”Å fortolke” er
det samme som ”å forenkle”. Det er viktig at vi ikke vikler oss inn i
vanskelige ord og uttrykksmåter, men at vi gjør det så enkelt som mulig. Jeg
skal ta med to eksempler på dette. Vi skal ikke si at Gud BESTÅR AV Faderen,
Sønnen og Den Hellige Ånd, men vi skal si at Gud ER Faderen, Sønnen og Den
Hellige Ånd.
Vi skal heller ikke si at Faderen, Sønnen og
Den Hellige Ånd er DELER AV Gud, men vi skal si at Gud ER Faderen, Sønnen og
Den Hellige Ånd, for det er det Bibelen lærer.
Dersom vi bruker verbet ”består av” eller ”å
være en del av” om Gud-dommen, så er vi ikke i sentrum av det som Bibelen
lærer. Bibelen bruker verbet ”å være” om dette. ”Yhvh” er også en også en av de
viktigste titlene på Gud, og det betyr: ”Jeg er” eller ”Jeg er den som er og
som bestandig har vært”. Det er ”Den evig eksisterende”.
Kirkens trosbekjennelser bruker også
konsekvent verbet ”å være” når de skal beskrive forholdet mellom Faderen,
Sønnen og Den Hellige Ånd.
BÅDE FADEREN, SØNNEN OG DEN HELLIGE ÅND HAR SIN EGEN
SKIKKELSE
Når det gjelder kirkens trosbekjennelser om
forholdet mellom Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, så er det som står der
HELT RETT. Vår kirkes teologi om dette er nedfelt blant annet i den
apostoliske, nikenske og athanasianske trosbekjennelsen. Den nikenske og den
apostoliske trosbekjennelsen er mer kortfattet enn den athanasianske
trosbekjennelsen. (Se Arve Brunvolls bok: Den norske kirkes
bekjennelsesskrifter.)
Vår kirkes forskjellige trosbekjennelser
peker på Guds enhet, og det er rett at Gud er en. De hevder også at Gud-dommen
er tre personer, og det er rett. De er ikke atskilt. Både Faderen, Sønnen og
Ånden har sin EGEN ÅNDELIGE SKIKKELSE. ”og Faderen som har sendt meg, han har
vitnet om meg. Verken har dere noensinne hørt HANS RØST (gr.phone) eller sett
HANS SKIKKELSE (gr.eidos).” (Joh.5,37.)
”Herren eide meg (Messias) som sitt første
verk, før sine andre gjerninger, i fordums tid. Fra evighet av er jeg blitt
til, fra først av, før jorden var til.” (Salomos Ordspråk 8,22-23.)
”Men det skjedde da alt folket lot seg døpe,
og Jesus var blitt døpt og bad, da åpnet himmelen seg, og Den Hellige Ånd kom
ned over ham i LEGEMLIG SKIKKELSE (gr.eidos), som en due (farer ned), og en
RØST (gr.phone) kom fra himmelen: Du er min Sønn, den elskede. I deg har jeg
velbehag.” (Luk.3,21-22.)
Av disse Skriftstedene ser vi at både
Faderen, Sønnen og Ånden har en åndelig skikkelse. Dette gjelder i den åndelige
dimensjonen. Dette kan vi ikke forstå med vår begrensede åndelige kapasitet,
men vi kan godta det og forkynne det.
I tiden er det bare Sønnen som har fått et
jordisk legeme. Han måtte avkle seg sitt åndelige legeme, men sin guddommelige
natur beholdt han. ”Derfor sier han (Jesus) i det han treder inn i verden:
Offer og gave ville du (Faderen) ikke ha, men et legeme (gr.soma) laget du for
meg. Brennoffer og syndoffer hadde du ikke lyst til. Da sa jeg: Se, jeg kommer-
i bokrullen er det skrevet om meg- for å gjøre, Gud, din vilje.” (Brevet til
Hebreerne 10,5-7.)
”For det er EN GUD og en mellommann mellom
Gud og mennesker, MENNESKET JESUS.” (1.Tim.2,5.)
Jesus er både sann Gud og sant menneske. Gud
bor i Jesus. ”for det var Guds vilje at HELE HANS FYLDE skulle ta bolig i ham.”
(Kol.1,19.)
”For i ham bor HELE GUDDOMMENS FYLDE
LEGEMLIG.” (Kol.2,9.)
Det er blitt hevdet fra teologisk hold at da
Jesus kom, måtte han avlegge seg en del av sin Gud-dommelighet. Dette er den
såkalte ”kenosse-teorien”, og den er gal. Det eneste Jesus måtte avlegge seg
var sin posisjon og sin herlighet ved Faderens høyre hånd i himmelen. ”han som
da han var i Guds skikkelse (gr.morphe), ikke aktet det for en røvet skatt å
være Gud lik, men gav avkall på det og tok en tjeners skikkelse (gr.morphe) på
seg, i det han kom i menneskers lignelse.” (Ef.2,6-7.)
Selve ordet ”morphe” betegner ”en spesiell
og karakteristisk form”. I det første tilfellet beskriver den Jesu guddommelige
natur. I det andre tilfellet beskriver den Jesu menneskelige natur. Jesus var
både sann Gud og sant menneske. Den Gud-dommelige naturen (gr.morphe theou) som
Jesus hadde, tok han med seg da han tok på seg en tjeners skikkelse (gr.morphe
doulou). (Se Studiebibelen. Bind 5. s. 639-640 om dette.)
Selve ordet ”kenosis” betyr ”uttømmelse”. De
teologer som hevder at Jesus måtte avlegge en del av sine Gud-dommelige
egenskaper, bruker blant annet det som står i Markus 13,32 og Lukas 2,52, for å
bevise dette. ”Men den dag eller time kjenner ingen, ikke engang englene i
himmelen og heller ikke Sønnen, men BARE FADEREN.”
Det som man har oversatt ordet ”bare” med,
er på gresk to ord, og det er ”ei” og ”me”. Disse ordene kan også oversettes
med ”viss-ikke”. Dersom vi gjør det, blir innholdet i Markus 13,32 et helt
annen. Det blir da: ”Men den dag eller time kjenner ingen, ikke engang englene
i himmelen og HELLER IKKE SØNNEN, VISS IKKE FADEREN.”
Dette er den rette oversettelsen av dette
Skrift-stedet. (Se min bok: Israel og den kristne menighet. s.241-243.)
Et annet Skrift-ord som blir brukt for å bevise
at Jesus måtte avkle seg sin likhet med Faderen ved sin kjødspåtagelse, er
Lukas 2,52. ”Og Jesus gikk fram i visdom og alder og yndest hos Gud og hos
mennesker.”
Dette Skrift-ordet angår ikke Jesu likhet
med Faderen, men det angår Jesu vokster som menneske. Jesus hadde all kunnskap
og herlighet i seg allerede fra fødselen av, men i og med at han også var et
sant menneske, måtte han få tid til å utvikle sin personlighet.
Da Jesus var sammen med de skriftlærde i
templet som 12 åring, ble de forbauset og overrasket over den store visdommen
og kunnskapen som Jesus hadde. ”og alle som hørte ham, var ute av seg selv av
forundring over hans forstand og svar.”(Luk.2,47.)
Dessuten talte Jesus bare det som Faderen
viste ham. ”For jeg har ikke talt av meg selv, men Faderen som har sendt meg,
har gitt meg befaling om hva jeg skal si, og hva jeg skal tale.(Joh.12,49.)
Jesus gikk ikke ut over det. Dette viser den store intimiteten som det var (er)
mellom Faderen og Sønnen.
Både Faderen, Ånden og Sønnen er Gud, men de
har forskjellige funksjoner i frelsesverket. Faderen PLANLEGGER det hele,
Sønnen GJENNOMFØRER det, og Ånden GIR Sønnen DEN STYRKEN som skal til, for at
han kan greie det. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 5. Kapittel: De tre
personene i Gud-dommen, hvor jeg utdyper dette.)
HVILKE ORD OG UTTRYKK SKAL VI BRUKE NÅR VI SKAL
BESKRIVE FORHOLDET MELLOM GUD, SØNNEN OG DEN HELLIGE ÅND?
Når vi diskuterer forholdet mellom Faderen,
Sønnen og Ånden, må vi være MEGET NØYE med hvilke ord og uttrykk vi bruker, for
dersom vi bruker ord og uttrykk som ikke er korrekte, blir beskrivelsen ikke
rett.
Vi skal i det følgende sette opp en liste
over slike ord og uttrykk som vi kan bruke, og som er blitt brukt, men alle er
ikke like gode:
a)
Er Gud 3 eller er
han bare en?
b)
Kan vi beskrive
Gud som 3 personer eller bare som en (person)?
c)
Kan vi i det hele
tatt bruke ordet ”person” om Gud?
d)
Skal vi heller
bruke ordet ”skikkelse” om Gud?
e)
Er det bedre å
bruke ordet ”åpenbaringsform” i stedet for ordet ”person” om Gud?
f)
Er det bedre å
bruke uttrykket ”manifestasjon” i stedet for ordet ”person” om Gud?
g)
Er det bedre å
bruke uttrykkene ”et flertall av åpenbaringsformer” eller ”et flertall av
manifestasjoner” i stedet for ”et flertall av personer” om Gud?
h)
Skal vi heller
bruke ordet ”uttrykksform” i stedet for ordet ”person” om Gud?
i)
Bør vi heller
bruke ordet ”Guds vesen” om Guds person?
j)
Er det mer
korrekt å si at Gud har 3 navn i stedet for at han er 3 personer?
k)
Kan vi si at der
er 3 krefter eller 3 viljer i Gud-dommen, eller er der bare en kraft og en
vilje?
l)
Kan vi si at det
er 3 utstrømminger fra Gud?
m) Kan vi si at det er 3 eksistensmåter i Gud?
n)
Er det 3 trinn i
Gud?
o)
Er det 3 støtter
eller pilarer i Gud?
p)
Hva innebærer
ordet ”treenighet”?
q)
Er det et godt
teologisk uttrykk eller ikke?
r)
Kan
”treenigheten” være et flertall av personer, eller gir det uttrykk for bare en
person?
s)
Er Faderen og
Sønnen det samme?
t)
Er Faderen større
enn Sønnen?
u)
Er Sønnen bare
lik Faderen?
v)
Er Sønnen og
Faderen av forskjellige vesen, eller er de av samme vesen?
w) Er det 3 naturer i Gud, eller er det bare en natur?
x)
Skal vi heller
bruke ordet ”substans” om Gud i stedet for ordet ”natur”?
y)
Kan vi bruke
verbet ”å bestå av” når vi snakker om Guds person, eller skal vi bare bruke
verbet ”å være”, når vi skal beskrive Gud?
z)
Kan vi bruke
verbene ”å høre med til” eller ”å være en del av”, når vi skal beskriver
forholdet mellom Faderen, Sønnen og Ånden?
æ) Er det bedre å bruke verbet ”å eksistere” i stedet for
verbet ”å være”, når vi skal beskrive Gud?
ø)
Kan vi bruke de
sideordnende konjunksjonene ”enten-eller-eller” i uttrykket ”enten Faderen
eller Sønnen eller Ånden” eller ”både-og-og” i uttrykket ”både Faderen og
Sønnen og Ånden, når vi skal beskrive forholdet mellom Faderen, Sønnen og
Ånden?
å)
Eller skal vi bare
bruke konjunksjonene ”og-og” i uttrykket ”Faderen og Sønnen og Ånden, når vi
skal beskrive forholdet mellom Faderen, Sønnen og Ånden?
aa)
Eller skal vi
bare skrive: ”Faderen, Sønnen og Ånden”?
Som vi ser er det mange ord og
utrykk som vi kan bruke, når vi skal forklare forholdet mellom Faderen, Sønnen
og Ånden? Jeg vil ikke gå inn på de enkelte ord og uttrykk, men jeg vil gi 6
generelle regler som vi må holde oss til:
a)
Vi må FORENKLE
det som står i Bibelen om dette. ”Å fortolke” Guds ord er det samme som å
forenkle det.
b)
Vi må ikke gå ut
over det som Skriften sier om dette. Vi bør så langt som mulig bruke de ord og
uttrykk som Bibelen bruker.
c)
Vi må veie de
forskjellige ord og uttrykk opp imot hverandre.
d)
Vi må ikke bruke
de ord og uttrykk som de forskjellige filosofiske systemene bruker.
e)
Vi må lytte til
Den Hellige Ånds stemme. Han er i oss som tror.
f)
Vi må løsrive oss
fra tradisjonen der det er nødvendig. Tradisjonen kan være rett, men den kan også
binde menneskene til å tro og lære det som er galt.
KIRKEMØTENE I NIKEA OG I KONSTANTINOPEL.
En del av disse problemstillingene som jeg
har skissert ovenfor, ble diskutert på de forskjellige kirkemøtene. Det begynte
med kirkemøtet i Nikea i år 325 og ble avsluttet med kirkemøtet i
Konstantinopel i året 381.
Det var spesielt 5 problemstillinger som
disse kirkemøtene måtte ta stilling til. Og det vare:
a)
Er Faderen og
Sønnen (Jesus) av DEN SAMME NATUR (substans)? De brukte det greske uttrykket
”homoousios”, som betyr ”av samme vesen”.
b)
Er Faderen og
Sønnen av LIK NATUR? De brukte uttrykket ”homoiousios”, som betyr ”av lignende
vesen”.
c)
Er Faderen og
Sønnen av ULIK NATUR? De brukte uttrykket ”anomoious”, som betyr ”av ulikt
vesen”.
d)
Er uttrykket
”TREENIGHET” dekkende om forholdet mellom Faderen, Sønnen og Ånden?
e)
Er Faderen,
Sønnen og Ånden EN PERSON, eller er det 3 PERSONER i Gud-dommen)
(gr.hypostasis, lat.personas.)
Det ble gjort forskjellige vedtak på disse
kirkemøtene. Det ble oppnådd kompromisser. Det som ble dømt som vranglære på et
kirkemøte, kunne bli gjort til korrekt teologi på det neste kirkemøtet. (Se
boken: 2000 år med Kristus. Kristendommens Historie. s.156-178.)
Dessuten var heller ikke de forskjellige
delegatene til kirkemøtene like godt inne i de teologiske spørsmål som ble
diskutert. På kirkemøtet i Efesus var det møtt fram ca.2000 utsendinger. Av
disse var det 300 biskoper. De fleste av dem hadde ikke satt seg inn i den
saken som ble diskutert. Mange av dem var enige med Arius, men de ble tvunget
til å gå inn for det som Athanasius lærte. Det var bare to som stemte imot.
Jeg vil sitere hva Ivar Welle skriver i sin
bok: Kirkens Historie. Bind 1.s.101-102 om kirkemøtet i Konstantinopel.
”Keiserne etter Julia (den frafalne) fortsatte Konstantins politikk.
Kristendommen ble begunstiget, hedenskapet trengt mer og mer tilbake. I
teologisk henseende støttet noen arianismen, andre ortodoksien.
Sin endelige avslutning fikk utviklingen da
Teodosius den store i året 380 påbød at alle hans undersåtter skulle ha ”samme
religion som apostelfyrsten Peter fra begynnelsen av overgav til romerne, og
som biskop Damasus i Rom og biskop Peter i Konstantinopel nå holder fast ved.”
Dette påbud søktes alvorlig gjennomført. FRA 380 FANTES ALTSÅ IKKE MER
RELIGIONSFRIHET ELLER MENINGSFRIHET INNENFOR KRISTNEDOMMEN i det romerske
riket, skjønt både hedenskapet og sektene bestod lenge ennå- på tross av loven.
Et kirkemøte i Konstantinopel (381) fattet
avgjørende beslutninger angående den felles tro. Det gjentok bekjennelsen fra
Nikea (325.) og utformet læren om at Den Hellige Ånd er av samme vesen som
Faderen og Sønnen.”
Både Østkirken, Romerkirken og
reformasjonskirkene har godkjent den athanasinaske trosbekjennelsen. Den kalles
derfor for et ekumenisk symbol.
SABELLIANISMEN ELLER MODALISMEN.
Det var 3 forskjellige syn som gjorde seg
gjeldene på disse kirkemøtene. Det første synet var sabellianismen eller
modalismen. Det var Sabellius fra Ptolemais (ca.250) som først hadde utarbeidet
dette synet. Han hevdet at treenigheten ikke angår Guds natur, men den angår
bare den måten (åpenbaringsmåten) som Gud åpenbarer seg selv på. Som Faderen er
han Skaper og Lovgiver, som Sønnen er han Forsoner, og som Ånden er Han Gjenføder
og Helliggjører.
Vi kan også si dette på en annen måte:
Gud var Faderen i G.T, Sønnen i evangeliene og Ånden i den nåværende
tidsperioden.
Dette synet er også kalt for ”tidsperiodisk treenighet”.
Det betyr at Gud manifesterer seg på forskjellige måter i de forskjellige
tidshusholdningene.
Jeg har følgende kommentarer til dette
synet:
a)
Det regner ikke
med at det finnes en Gud-dommelig treenighet hva som gjelder Guds natur. Dette
er galt, for Gud er både en og 3.
b)
Faderen, Sønnen og Ånden er ikke av den samme
naturen, men de er av lik natur. Dette er også galt. De tre personene i
Gud-dommen er av den samme naturen.
c)
Det regner med at
det finnes en treenighet hva som gjelder Guds åpenbaring. Gud åpenbarer seg som
Faderen, Sønnen og Ånden. De opptrer ikke samtidig. De opptrer i hver sine
tidsperioder. Dette er galt. Det er ikke bare i tiden at Gud er tre, men det
gjelder også i natur.
Det er heller ikke rett at den treenige Gud
åpenbarer seg i hver sin tidsperiode. Når en av de tre personene i Gud-dommen
åpenbarer seg, så er det bestandig i samspill med de andre personene. Dette
kommer ikke bestandig fram i teksten, men det er slik. Dette skjedde for
eksempel ved skapelsen. ”I begynnelsen skapte ELOHIM ALEPH TAV himmelen og
jorden. Og jorden ble øde og tom, og de var mørke over det store dyp, og GUDS
ÅND svevde over vannene.” (1.Mos.1,1-2.)
Bokstavene Aleph-Tav er satt ved siden av
ordet Elohim i grunnteksten. Det er den første og den siste bokstaven i det
hebraiske alfabetet. Det er en tittel som Jesus brukte om seg selv i Johannes
Åpenbaring 1,8.
Ved skapelsen var både Faderen, Sønnen og
Den Hellige Ånd til stede. Det var Faderen som planla skapelsen, Sønnen utførte
den og Den Hellige Ånd skapte ved sin kraft.
De gamle rabbinerne sa at det var Messias
ånd som svevde over vannene ved skapelsen.
At der er en flerhet i Gud som kommer til
uttrykk samtidig, er beskrevet mange steder- både i Tanach og i N.T. Jeg skal
ta med noen eksempler på dette: ”Herren (Yhvh) (Faderen) sa til min Herre
(Yeshuah, som er Sønnen): Sett deg ved min høyre hånd til jeg får lagt dine
fiender til skammel for dine føtter.” (Salme 110,1.) Det var Messias eller
Yeshuah som var Davids herre.
”Se min tjener
(Sønnen) som jeg (Faderen) støtter, min utvalgte, som min sjel (Faderen) har
velbehag i! Jeg legger min Ånd (hebr. Ruach) på ham. Han skal føre retten ut
til hedningefolkene.” (Es.42,1.)
”Fremdeles fikk jeg (Daniel) i mine nattlige
syner hvorledes en som lignet på en Menneskesønn, kom med himmelens skyer, og
han gikk bort til den gamle av dager. (Gud) og ble først fram for ham.”
(Dan.7,13.)
Men til tross for dette, så er Gud en.
”Hør, Israel! Herren vår Gud. Herren er en.” (5.Mos.6,4.)
(Se mer om dette Skriftstedet senere.)
”Når Talsmannen (Den Hellige Ånd) kommer,
som jeg (Jesus) skal sende dere fra Faderen, Sannhetens Ånd, som utgår fra
Faderen, han skal vitne om meg. (Joh.15,26.)
”Den Herre Jesu Kristi nåde og Guds
kjærlighet og Den Hellige Ånds samfunn være med dere alle.” (2.Kor.13,13.)
”Og fordi dere er sønner, har Gud sendt sin
Sønns Ånd i våre hjerter, som roper: Abba Fader.” (Gal.4,6.)
”for ved ham (Jesus) har vi begge adgang til Faderen i en Ånd.” (Ef.2,18.)
”gå derfor ut og gjør alle folkeslag til mine
disipler i det dere døper dem i NAVNET (gr.onoma.
Ordet står i entall.) til Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd.”
(Mat.28,19.)
”Ett legeme og en Ånd, likesom og dere er kalt
med ett håp i deres kall, en Herre, en tro, en dåp, en Gud og alles Fader, han
som er OVER alle og GJENNOM alle og I alle.” (Ef.4,4-6.)
”For det er en Gud og en mellommann imellom
Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus.” (1.Tim.2,5.)
ARIANISMEN
Arianismen var utarbeidet av Arius
(250-336). Han var biskop i Aleksandria. Han lærte at det bare var Faderen som
var fra evighet av. Faderen skapte både Sønnen og Ånden som sitt første verk ut
av ingen ting. Arius sa følgende om Sønnen: ”Det var engang, hvor han ikke
var.”
Sønnen er kalt for Gud på grunn av at han er
et direkte utspring (avkom) av Gud Faderen og er blitt utstyrt med
Gud-guddommelig makt til å skape.
Dette synet er basert på følgende
Skrift-sted: ”Og Jesus trådte fram og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på
jord.” (Mat.28,18.)
”Men hin dag eller time vet ingen, ikke
engang englene i himmelen, ikke engang Sønnen, men alene min Fader.”
(Mark.13,32.)
Dette Skrift-stedet kan også oversettes på
følgende måte: ”Men hin dag og time vet ingen, ikke engang englene i himmelen.
Dersom ikke Sønnen vet det, så vet heller ikke Faderen det.”
”men når alt er ham underlagt, da skal og
Sønnen selv underlegge seg ham (Faderen) som la alt under ham, for at Gud kan
være alt i alle.” (1.Kor.15,28.)
”Og han er et bilde av Gud den usynlige. Den
førstefødte fremfor enhver skapning.” (Brevet til Kollosenserne 1,15.)
De som var enige i dette synet, mente at
Faderen og Sønnen ikke var av det samme vesen eller den samme naturen. Jesus
var skapt av Gud og hørte dermed til det som var skapt.
Dette er et galt syn, for Jesus hører ikke
med til det som er skapt. Han er på samme måten som Faderen fra evighet av.
Jesus sa om seg selv: I begynnelsen var Ordet (Thora), og ordet var hos
(gr.pros) Gud (Yhvh), og ordet var Gud (Yhvh). Han var i begynnelsen hos Gud
(Yhvh).” (Joh.1,1-2.)
Her står det at ”Ordet”, som er en tittel på
Jesus, var hos Gud fra begynnelsen av.
Hva som gjelder den greske preposisjonen
”pros”, betyr den ikke bare ”hos”. Den betyr også ”likestilt med” eller ”ansikt
til ansikt med”.
Jesus sa videre om sitt forhold til Faderen:
”Jeg og Faderen vi er ett.” (Joh.10,30.)
”Jesus sier til ham (Filip): Så lang en tid
har jeg vært hos dere, og du kjenner meg ikke, Filip? Den som har sett meg, har
sett Faderen. Hvorledes kan du da si: Vis oss Faderen?” (Joh.14,9.)
DEN ATHANASIANSKE
LÆREN
Denne læren ble utarbeidet av Athanasius
(296-373). Den kommer til uttrykk i den athanasianske trosbekjennelsen.
Athanasius var biskop i Aleksandria. Han ble for øvrig bortvist fra sitt land i
det hele 5 ganger på grunn av sin lære, men han ble tatt til nåde igjen av de
forskjellige keiserne, og til slutt var det hans syn som ble vedtatt på
kirkemøtet i Konstantinopel i året 381. På grunn av hans standhaftighet ble det
sagt om ham at han stod ”mot hele verden”. ”Athanasius contra mundum.”, men på
grunn av sin standhaftighet ”seiret” han til slutt.
Læren gikk ut på at Gud er en, men til tross
for det så manifesterer Gud seg i 3 atskilte skikkelser eller personer.
Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er ikke skapt. De er fra evighet av. De 3
personene i Gud-dommen er likestilt. Både Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er
allmektige. De 3 personene i Gud-dommen har forskjellige funksjoner i
frelseverket. Det er ikke 3 guder, men en Gud. Både Faderen, Sønnen og Den
Hellige Ånd er Herre (hebr.Yhvh.)
Sønnen er ikke skapt av Faderen, men han er
født av eller gått ut fra Faderen. Den Hellige Ånd er ikke skapt eller født av
Faderen, men den er utgått fra Faderen og fra Sønnen.
Faderen, Sønnen og Den Hellige
Ånd er av den samme natur.
Når en av de 3 personene i
Gud-dommen handler, da handler de på vegne av hele
Gud-dommen
Illustrert Bibelleksikon. Nr.7
s.91 oppsummerer den athanasianske trosbekjennelsen på følgende måte: ”Det er
en Gud i tre personer og tre personer i en Gud, nemlig Fader, Sønn og Hellig
Ånd. Alle tre har samme herlighet, evige majestet, er uskapte, umålelige,
evige, allmektige, guddommelige, herskende. Sønnen er født av Faderen.
Helligånden er gått ut fra Faderen og Sønnen. Men her er ikke noe før eller
senere, eller større eller mindre. Alle tre personer er sammen med hverandre
like evige og like store. Derfor skal trefoldigheten æres i enhet og enheten i
trefoldigheten.”
Den athanasianske trosbekjennelsen ble
vedtatt i året 381 på kirkemøtet i Konstantinopel, men striden om forståelsen
av Guds vesen har fortsatt helt fram til vår tid.
EN VURDERING AV DEN ATHANASIANSKE TROSBEKJENNELSEN
Når vi ser på de enkelte læresetningene og
de begrepene som blir brukt i den athanasianske trosbekjennelsen, så gir den
uttrykk for en HELT RIKTIG FROSTÅELSE av Gud-dommen. Den teologien som er
nedlagt i den er HELT KORREKT i følge Bibelens lære. Sentrum i denne teologien
er at Gud er en, men likevel 3.
Denne læren er blant annet blitt kritisert av
den rabbinske jødedommen som mener, at denne trosbekjennelsen lærer at det er 3
guder og det til tross for at trosbekjennelsen gang på gang poengterer at det
bare er en Gud.
Til tross for at Gud er en, finnes det en
utvidelse eller en flerhet i Gud-dommen. Dette gjelder både i
evighetsdimensjonen og i tiden.
Hva som gjelder ordet ”person”, så kan vi
også bruke det om Faderen, Sønnen og Ånden. Vi tenker da ikke på ordet ”person”
som noe som er avgrenset i forhold til en annen person, men vi tenker på ordet
som noe som er personlig. Det er både Faderen, Sønnen og Ånden.
Bibelen bruker ikke ordet ”PERSON” om Gud.
Den bruker ordene ”SKIKKELSE” (gr.eidos) og ”FORM” (gr.morphe). Vi bør helst
bruke de ordene som Bibelen bruker om dette.
Vi kan også si at det er 3 NAVN i
Gud-dommen, og at Gud-dommen har 3 UTSTRÅLINGER eller 3 MANIFESTASJONER, eller
at det er 3 STØTTER eller 3 PILARER i Gud-dommen, men det er bedre å bruke
enkle navn og betegnelser om Gud-dommen, for når vi bruker ubibelske ord og uttrykk
om Gud-dommen, kan dette nærme seg filosofiske betraktninger om Guds vesen.
Dette gjelder uttrykk som ”utstråling” og ”manifestasjon”. De mange retningene
innenfor den jødiske mystikk og gnostisismen brukte slike betegnelser.
Når vi skal beskrive de som er vanskelig å
forstå, er det best å bruke enkle navn og betegnelser om dette. Vi bør bruke
slike ord og uttrykk som Bibelen lærer. Når vi gjør det, er vi på den sikre
siden.
Når det gjelder Sønnens opprinnelige forhold
til Faderen, så er det vanskelig å forstå, men det burde ikke være vanskeligere
å forstå det enn at Den Hellige Ånd også er utgått fra Faderen. I og med at
både Sønnen og Ånden er utgått fra Faderen, så må dette bety det samme, men
Bibelen bruker ikke de samme uttrykkene om dette.
I og med at Faderen og Sønnen er det samme,
er også Den Hellige Ånd gått ut fra Sønnen. Den Hellige Ånd har dermed en
dobbelt utgang, men til tross for det, så er det den samme utgangen.
Bibelen sier at Gud EIDE Sønnen som sitt
første verk (Salomos Ordspråk 8,22.), og at han er GÅTT UT fra Faderen. ”Jesus
sa til dem: Var Gud deres far, da elsket dere meg, for jeg er UTGÅTT FRA GUD og
kommer fra ham, for jeg er heller ikke kommet av meg selv, men han har utsendt
meg.” (Joh.8,42.)
Ånden er også gått ut fra Faderen. ”Når
Talsmannen kommer, som jeg skal sende dere fra Faderen, Sannhetens Ånd, som
UTGÅR FRA FADEREN. Han skal vitne om meg.” (Joh.15,26.)
Jesus sa at Faderen er STØRRE enn ham. ”Dere
har hørt at jeg sa til dere: Jeg går bort og kommer til dere igjen. Dersom dere
elsket meg, da gledet dere dere over at jeg går til Faderen, for Faderen er
større enn meg.” (Joh.14,28.)
At Faderen er større enn Sønnen, går ikke på
åndelig utrustning og Gud-dommelighet, men det går på den posisjonen som Jesus
hadde som menneske.
Jesus bad også Gud om å gi ham tilbake den
herlighet som han hadde hos ham før verdens grunnvoll ble lagt. ”og nå,
herliggjør du meg, Fader, hos (gr.pros), som blant annet betyr ”likestilt med”
deg selv med den herlighet (gr.doxa) jeg hadde hos deg før verden (gr.kosmos)
var til.” (Joh.17,5.)
Jesus sa også at han og Faderen var (er)
ETT. ”jeg og Faderen vi er ett (gr.hen). (Joh.10,30.) Ordet ”hen” er et ord i
nøytrum. Det betyr ”ett i vesen og i natur”. Det betyr ikke ”en i person eller
i skikkelse”. Dersom det hadde vært tilfelle, så ville grunnteksten ha brukt
hankjønnsformen for ”ett”, og den er ”hes”.
På samme måten som det er en åndelig enhet
mellom Faderen og Sønnen, er det også en åndelig enhet mellom de messianske
jødene og Jesus. ”Men jeg ber ikke for disse alene, men også for dem som ved
deres ord kommer til å tro på meg, at de må være ett (gr.hen), likesom du,
Fader, i meg, og jeg i deg, at også de må være ett (gr.hen) i oss, for at
verden skal forstå at du har utsendt meg.” (Joh.17,20-21.)
På hebraisk blir ordet ”echad” brukt om en
kollektiv enhet. Faderen og Sønnen er en enhet og er likeverdige i makt og
autoritet.
Det er bestandig en sirkelbevegelse i alt
det som Gud gjør. Den går fra Faderen gjennom Sønnen og ved Ånden og fra Ånden
gjennom Sønnen og tilbake til
Faderen. De 3 personene i Gud-dommen representerer hverandre i
alt det som de gjør, men de har forskjellige oppgaver i frelsesverket.
Jesus sa også at den som hadde sett Jesus,
den hadde også sett Faderen. ”Jesus sier til ham: Så lang en tid har jeg vært
hos dere, og du kjenner meg ikke, Filip? Den som har sett meg, har sett
Faderen. Hvorledes kan du da si: Vis oss Faderen.”
(Joh.14,9.)
Dette betyr at det er en åndelig enhet
mellom Faderen og Sønnen. De er av den samme Gud-dommelige natur, men de har
hver sin åndelige skikkelse.
EN VURDERING AV BEGREPENE ”TREENIGHET” og ”PERSON”
Selve ordet ”treenighet” kommer fra det
latinske ordet ”trinitas” og det ordet greske ”trias”. Det ble første gangen
brukt av Theofilus av Aleksandria, men det var Tertullian (160-230) som gjorde
det kjent. Det ble laget i et forsøk på å avklare forholdet mellom Faderen,
Sønnen og Den Hellige Ånd.
Dette begrepet er en GENIAL KONSTRUKSJON.
Det betyr tre i en og en i tre. Det betyr ikke at det er tre forskjellige guder
i Gud-dommen, men det beskriver det innbyrdes forholdet som det er mellom de
tre personene i Gud-dommen og de forskjellige oppgavene som hver enkelt av dem
har. Det er tredobbelt enighet i Gud-dommen.
Dette begrepet ble lagt ned i den
ahtanasiankse trosbekjennelsen, og det betyr følgende:
a)
At Gud er en, men likevel 3.
b)
At det er 3 personer i Gud-dommen.
c) At der er en enighet innenfor Gud-dommen.
d) At Faderen, Sønnen og Ånden er av den samme natur.
e) At Faderen, Sønnen og Ånden er fra evighet av.
f) At verken Faderen, Sønnen eller Ånden er skapt.
g)
At Sønnen er født eller gått ut fra Faderen.
h)
At Ånden er gått ut fra både Faderen og Sønnen.
Når det gjelder Guds vesen og læren om Gud,
så vil vi bestandig mangle ord og begreper, for Guds vesen ligger langt utenom
det som vi kan fatte og forstå, men til tross for det, så forsøker vi likevel å
trenge inn i dette, som er et mysterium.
Når vi arbeider med disse høyhellige
tingene, må vi bruke de ord og de uttrykk som Bibelen selv bruker om dem.
Augustin likte ikke begrepet ”treenigheten”
og bruken av ordet ”person” om Gud, men han brukte det, for han mente at vi
ikke kunne finne noe bedre uttrykk for Gud-dommen. Han sa følgende om dette
begrepet: ”Når man spør: Hvilke tre? Lider den menneskelige tale av en stor
mangel på kraft. Allikevel sier vi: Tre personer, ikke for at vi skal si det,
men for at vi ikke skal være tause.”
Hva som gjelder ordet ”person”, som kommer
fra det latinske ordet ”persona”, så har dette begrepet sine svakheter. Både
Faderen, Sønnen og Ånden er personer i den forstand at de er personlige, men de
er ikke avgrensede personer i forhold til hverandre. Både Sønnen og Ånden er
gått ut fra Faderen, men til tross for det så er de av den samme naturen og av
det samme vesen.
Jeg vil sitere fra boken: Bogen om
Kristendom. Kristendommen gjennom Tiderne- og nu. s.170-171: ”Selvfølgelig er
ordet ”person” heller ikke passende. Faktisk er det i den senere tid BLITT
KRITISERT I STIGENDE GRAD (uthevet av meg.). I dag betyr ordet noe annet enn
det gjorde på kirkemøtenes tid. I de første århundredene var det et temmelig
nøytralt ord som pekte på et personlig fellesskap.
I dag er en ”person” et selvbevist, autonomt
individ. Men anvender man det om ”treenigheten”, lyder det som om man taler om
3 guder. Av den grunn foretrekker mange å tale om 3 ”eksistensformer”. Den ene
Gud eksisterer på 3 forskjellige måter.
Jeg (Klaas Runia) mener at denne kritikken
er korrekt. Hva vi i dag mener med ordet ”person”, henviser til selve det
guddommelige vesen snarere enn til guddommelige atskillelser i det guddommelige
vesen. Der er ikke tre individuelle personligheter i Gud. Der er kun en guddommelig
personlighet, som inneholder en trefoldig atskillelse.
Men på samme tid må vi gjøre det helt klart,
at denne ene guddommelige personligheten eksisterer på tre forskjellige
PERSONLIGE måter. Fader, Sønn og Helligånd er ikke bare tre forskjellige åpenbaringsformer.
Det betyr ”modalisme”, et synspunkt som er temmelig fremtredende innenfor
moderne teologi, men som kirken med rette har forkastet. Gud åpenbarer ikke kun
seg selv som Fader, Sønn og Helligånd. Gud er Fader, Sønn og Helligånd. Disse
tre navnene antyder tre ekte atskillelser i den ene personlige Gud, og disse er
i seg selv fullt ut personlige.”
Verken den rabbiske eller den messianske
jødedommen bruker ordet ”person” om Gud-dommen. Den bruker andre ord. Den
messianske Rabbi Moshe Yoseph Koniuchowsky sier følgende om dette i en artikkel
på sin internettside: www.yourarmstoisrael.org.
Artikkelen har tittelen: ”In Our Midst”, som betyr ”I vår Midte: ”Det er 3
SØYLER i den opprinnelige manifestasjonen som går ut fra Yhvh. Torah rullen som
er skrevet på pergament er i midten av de 2 pilarene. Dette betyr bokstavelig
Livets tre, som er symbol på Ordet, som er Yeshua, vår Frelser. Han er MIDT
INNE I og MELLOM Faderen og Ånden (hebr.Ruach.)
Guds Ord er i følge hebraisk forståelse DEN
EVIGE MIDTE PILAREN av Gud-dommelig utstrømming. Han er ikke medlem nummer 2 av
en treenighet. Det ville være polyteisme (flerguderi), som blir praktisert i
mange store religioner.”
De 2 andre pilarene i Gud-dommen blir dermed
Faderen og Den hellige Ånd. Sønnen er i midten, og de to andre er på hver side
av Sønnen.
Dette er også det bildet som den
athanasianske trosbekjennelsen gir av Gud-dommen, men den bruker ordet ”person”
i stedet for ordene ”søyle” eller ”pilar”.
REFORMASJONENS SYN PÅ TREENIGHETEN
Både den lutherske og den reformerte kirken
var enig i læren om Guds treenighet. Johan Calvin syntes at det var vanskelig å
anerkjenne det synet, at Sønnen hadde vært til fra evighet av, men han
fornektet det ikke.
Martin Luther anerkjente læren om
treenigheten både fordi han mente at Skriften lærte det, og at troen anerkjente
det.
Socianismen i det sjette århundrede benektet
Sønnens preeksistens. Den så på Sønnen som bare et menneske. Den lærte at det
bare var en Gud-guddommelig person, og det var Faderen. Denne retningen har
hatt innflytelse på engelsk unitarianisme og engelsk og amerikansk deisme.
MODERNE SYN
Kirken som sådan har holdt på det synet som
den athanasianske trosbekjennelsen gav uttrykk for, men det finnes også unntak:
a)
Filosofene Kant
og Hegel trodde ikke på en personlig Gud, men de trodde på en upersonlig
deisme.
b)
Swedenborg og Scleiermacher
forsvarte det modalistiske synet.
c)
Mange føler at
Barth var modalist, men på grunn av at han benektet sabellianismen, så mente
andre igjen at han holdt på kirkens lære. I stedet for å bruke ordet ”personer”
om Faderen, Sønnen og Ånden, brukte han uttrykket ”eksistensmåter i Gud” om
Faderen, Sønnen og Ånden.
d)
Paul Tillich
mente at læresetningen om treenigheten var laget av menneskene, for å
tilfredsstille deres egne behov for forståelse av Gud-dommen. Han trodde ikke
at det var en person i Gud-dommen, som gav seg uttrykk i tre.
e)
Jehovas Vitner
benekter læren om treenigheten. De benekter at Sønnen er fra evighet av. De ser
på Sønnen som en skapning som kom i stand før verden ble skapt. (Se boken:
Basic Theology. Av Charles C.Ryrie. s.58-59.)
RABBINERNES SYN PÅ MESSIAS
Den rabbinske jødedommen regner ikke med at
Jesus fra Nasaret er verken Guds Sønn eller jødenes Messias. Den ser helt bort
ifra Jesus og betrakter ham som jødedommens verste fiende og største forreder,
i og med at han hevdet at han både var Guds Sønn og jødenes Messias- noe som
han også er. Den ortodokse jødedommen kaller Jesus for ”Yeshu”, som betyr ”den
foraktede”. Det rette navnet på ham er ”Yeshuah”, som betyr ”Herren er
frelser”.
Den rabbinske jødedommen regner ikke med
Jesus fra Nasaret som jødenes Messias, men den regner derimot med Messias. Det
er flere forkjellige syn på Messias forhold til Gud innenfor den rabbinske
jødedommen. I denne artikkelen skal vi referere de tre mest vanlige, og de er:
a)
Messias er skapt
av Gud før alt annet var skapt. Han er et mellomvesen som står mellom Gud og
englene. Han er høyere enn englene, men lavere enn Gud.
b)
Messias er født
som et vanlig menneske, men han har er et helt unikt menneske både hva som
angår utseende og intelligens. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4. Kapittel:
De forskjellige jødiske vurderinger av Messias første komme.)
c)
Det er to
Messiaser.
De eldste rabbinerne hadde dette første
synet på Messias. De mente at Messias var det lyset som Gud skapte før selve
skapelsen. ”Da sa Gud (Elohim): Det bli ly! Og det ble
lys.”(1.Mos.1,3.)
I Yalkut, som er en rabbinsk antologi fra
Middelalderen, står det: ”Og Gud så lyset- at det var godt. Dette er Messias
lys, for å lære dere at Gud så Messias generasjon og Hans gjerninger, før han
skapte universet, og han skjulte Messias under sin herlighetstrone. Satan
spurte Gud, Skaperen av universet: ”For hvem er Lyset under Din
Herlighetstrone?” Gud svarte ham: ”Det er for Messias som vil dømme dere, og
som vil få dere til å forakte dere selv.”
Rabbinerne kalte ofte denne mellomskikkelsen
mellom Gud og englene for ”Metraton”. Han var den engelen (paktens engel) som
ofte opptrådte i Tanach. ”Se. Jeg sender dere en engel foran deg, for å vokte
deg på veien og for å føre deg til det sted som jeg har utsett til deg. Ta deg
i vare for ham og hør på hans røst. Vær ikke gjenstridig mot ham. Han skal bære
over med deres overtredelser, for MITT NAVN ER I HAM. Men dersom du lyder hans
røst og gjør alt det som jeg sier, da vil jeg være en fiende og en motstander
av dine motstandere.” (2.Mos.2,23,20-22.)
Rabbi Moses Burali har sagt følgende om det
forholdet at ”Guds navn er i ham”: ”For hans navn er Ham selv (Gud), FOR HANS
NAVN ER YHVH, og det er han selv. På denne måten vil uttrykket: ”Hans navn er i
ham” bety at ”FYLDEN AV GUDDOMMEN ER I HAM”.” (Denne engelen er med andre ord
Gud selv. Min kommentar.)”
I Zoar, Bind 3, som hører med til den jødiske
mystiske litteraturen, står det om Metraton: ”DEN MIDTRE STØTTEN I GUDDOMMEN er
Metraton, som har fullført fred i himmelen på grunn av hans herlige stilling
der.”
Det er i følge dette utsagnet 3 STØTTER I
GUDDOMMEN.
I den samme boka står det følgende om de 3
TRINN som der er i Gud-dommen: ”Eliesers far sa til ham: Kom, se mysteriet som
der er i ordet YHVH. Her 3 TRINN. Hvert av dem har SELVSTENDIG EKSISTENS. Ikke
desto mindre er de ETT, og de er slik forent at det ene ikke kan skilles fra
det andre. Men hvordan kan 3 vesen være ett? Er de vitterlig en fordi vi kaller
dem en? Hvordan 3 kan være en, KAN BARE ERKJENNES VED ÅPENBARING AV DEN HELLIGE
ÅND og egentlig bare med LUKKEDE ØYNE.”
Den rabbinske jødedommen åpner derfor opp
for at det er 3 støtter og 3 trinn i Gud-dommen. Disse uttalelsene som vi har
sitert ovenfor, ligger nær opp til det som vår kirkes trosbekjennelser sier om
de 3 personene i Gud-dommen, om at Gud er både 3 og en. Det er ikke vanskelig å
innordne Jesus fra Nasaret i dette bildet.
I den jødiske bønneboka Siddur ha Shalem er det nærmest satt likhetstegn mellom Elias, Jesu
og Metratons funksjoner i himmelen. ”Må det være din vilje at blåsingen fra
dette hornet skulle nå Guds tabernakel ved hjelp av vår utsending, Tardiel, hvis
navn Elias- må hans navn være velsignet- har gitt til ham. Og gjennom JESUS,
SOM ER ÅSYNETS FYRSTE og FYRSTEN METRATON, må velsignelsen bli oss til del. Vær
velsignet, Nådens Fyrste.”
Vi legger merke til at ordet ”Jesus” (hebr.Yeshuah) er brukt flere steder i den jødiske bønneboka. I
forbindelse med tittelen ”Åsynets fyrste” blir navnet Jesus satt i parantes.
Det står da i teksten: ”(Yeshuah) Sar hapinam”, som betyr: ””(Jesus)
Åsynets fyrste”.
Professor G.Klein,
som i sin tid var overrabbiner i Stockholm, skrev i sin bok: Bidrag til Israels
religionshistorie. Side 89. følgende om Metraton: ”Metraton er den tjenende
ånden som står nærmest Gud, på den ene siden hans betrodde og hans
representant, på den andre siden Israels representant hos Gud… Metraton heter
også ”Åsynets fyrste” (hebr.Sar hapinam) eller
”Fyrsten som sitter i Guds innerste rom”
Tallverdien av Metraton er det samme som
tallverdien av Shaddai, som er en betegnelse på Gud. Den er 314.)
Professor G.Klein
skriver også at Metraton ofte blir sammenkoblet med ordet ”Memra”. Det er
aramaisk og betyr ”Ordet”. Det tilsvarende ordet på hebraisk er ”Davar”. (Se
min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4. Kapittel: Jesus er det levende Guds ord.)
I Habakuk 3, 13 finner vi også de to ordene
Jesus og Messias skrevet sammen. På hebraisk står det: ”l`yeshuah aleph tav
masiach.” Dette blir på norsk: ”med din Yeshuah Aleph-Tav din Messias.” (Se min
bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4, hvor jeg skriver mer om dette.)
I Talmud forekommer det 5 slike
mellomvesener mellom Gud og menneskene, og det er:
a)
Metraton.
b)
Memra.
c)
Guds nedadstigende herlighet (hebr.Schekina)
d)
Guds Hellige Ånd (hebr. Ruach haKodesh).
e)
Den himmelske åpenbaringsrøsten (hebr.Bath Kol).
Ofte er disse identiske med hverandre.
.
(Se mine bøker: Jødenes Konge. Bind 3. Kapittel: Messias er Herrens herlighet,
Kristendommens Jødiske Røtter. Kapittel: Metraton. og Matteus Evangeliet. Jesu
Liv og lære. s.160-162. hvor jeg skriver mye om dette.)
DET ER EN FLERHET I GUD-DOMMEN
Tanach gir også uttrykk for at der er en
FLERHET i Gud-dommen, men denne flerheten kan ikke løsrives fra det forholdet
at Gud er en. Vi må vektlegge både enheten og flerheten i Gud-dommen like
meget. Når Faderen, Sønnen eller Ånden er i aksjon, så er det både de enkelte
personene i Gud-dommen og den ene Gud som handler på en og samme tid. Dette er
Bibelens forståelse av dette.
Den rabbinske jødedommen har lagt mest vekt
på Guds enhet på bekostning av den flerheten som det er i Gud-dommen. Dette er
også gjort i den hensikt å benekte at Jesus fra Nasaret er Guds Sønn.
At det er en flerheten i Gud-dommen kommer
best til uttrykk i Shema, som er den eneste trosbekjennelsen som jødene har.
”Hør (hebr.Shema) Israel, Herren (Yhvh) er vår Gud
(Elohim), HERREN (Yhvh) ER EN.” (5.Mos.6,4.)
Dette utsagnet blir kalt for ”Shema”. Dette
utsagnet heter på hebraisk: ”Shema Israel, Yhvh Elohenu, Yhvh echad.”
Det er 4 forhold vi må være oppmerksomme på
ved dette utsagnet, og det er:
a)
Herrens navn er nevnt
3 ganger, og det er Yhvh, Elohenu og Yhvh.
b)
Elohenu er en
form av Elohim som har fått tillagt eiendomepronomenet ”vår”. Elohim er et
flertallsord. Det kommer av Eloah, men vi kan likevel ikke oversette det med
”guder”, for Herren er en.
c)
Verbet for dette
flertallsordet står i entall.
d)
Det ordet som er
brukt for ”en”, er på hebraisk ”echad”. Det står for en sammensatt enhet. Vi
har dette uttrykket i for eksempel ordsammensetninger som ”en klasse druer” og
”alt folket reiste seg som en mann”.
Til tross for at Gud er beskrevet som EN, er
det likevel åpnet opp for en FLERHET i Guds person.
Når Gud bruker flertallsordet ”Elohim” om
seg selv, så åpenbarer han at det er en flerhet i hans person.
Når Gud bruker substantivet ”Eloah” om seg
selv, så åpenbarer han enheten i sin person.
Vi skal ikke oversette ordet ”Elohim” med
”GUDER”. Det blir galt av to grunner:
a)
Det er bare en
Gud.
b)
Ordet ”elohim”
blir også brukt om engler, falske guder, dommere og enkeltpersoner.
Første gangen at Gud brukte benevnelsen
”Yhvh” om seg selv, var da han møtte Moses i den brennende tornebusken. ”Og
Elohim sa til Moses: JEG ER DEN JEG ER (hebr. EYE ASHER EYHE”, og HAN sa: Så
skal du si til Israels barn: ”JEG ER (hebr. EYE) har sendt meg til dere.” (2.Mos.3,14.)
Selve ordet ”Yhvh” kommer av verbene ”hawa”,
”Haya”, ”hava” og ”chaya”, som betyr ”å være”, ”å eksitere” og ”å leve”. Ordet
”Yhvh” betyr derfor ”Den evig eksisterende” eller ”Den som er”.
Jesus brukte ofte ordet ”Yhvh” om seg selv.
Det er på gresk ”ego eimi”. Slike uttrykk er:
”Jeg
er livets brød”. (Joh.6,35.), ”Jeg er verdens lys”. (Joh.8,12, ”Jeg er den gode
hyrde”. (Joh.10,11.), ”Jeg er oppstandelsen og livet”. (Joh.11,25.), ”Jeg er
veien, sannheten og livet”. (Joh.14,6.), ”Jeg er det sanne vintre”. (Joh.15,1.),
”Jeg er jødenes konge”. (Joh.19,21.) og ”Jeg er den første og den siste”.(Joh.Åp.1,18.)
De 4 bokstavene i ordet ”Yhvh” er: Yud, hey,
vav og hey. Yud og hey er hannkjønnsformer, og Vav og hey er hokjønnsformer.
Guds vesen er derfor ikke bare hankjønn, men det bærer også i seg kvinnelige
egenskaper.
Dette kommer også til uttrykk i en annen
tittel på Gud som er ”El Shaddai”, som betyr ”Den livgivende” eller ”Den
forsørgende Gud”. Selve ordet ”Shaddai” kommer av ordet ”shad”, som betyr
”bryst”. På samme måten som en kvinne gir sitt barn næring gjennom sitt bryst,
gir også Gud oss åndelig næring når vi holder oss til ham.
Vi skal også referere et annet Skrift-sted i
Tanach som sier at Gud er en, men til tross for det så blir flertallsordet
”elohim” brukt om Gud. ”Da talte Gud (Elohim) disse ord og sa: Jeg er Yhvh din
Elohim, som førte deg ut av Egyptens land, av trellehuset. Du skal ikke ha
andre guder (elohim) foruten meg.” (2.Mos.20,1-3.)
At det er en flerhet i Gud-dommen, kommer
fram en rekke steder i Tanach. ”I begynnelsen skapte Gud (Elohim) (Aleph-Tav)
himmelen og jorden, og det var mørke over det store dyp, og Guds Ånd (hebr.Ruach) svevde over
vannene.” (1.Mos.1,1-2.)
I dette tilfellet er både Gud (hebr.Elohim), Guds Sønn (Aleph-Tav) og Den Hellige Ånd
(hebr.Ruach) nevnt som medskapere til himmelen og jorden. Bokstavene Aleph-Tav
er den første og den siste bokstaven i det hebraiske alfabetet. De blir ikke
lest i teksten, men de blir uttalt som bokstavene ”eht”.
”I det år kong Ussia døde (740) så jeg Yhvh
(Aleph-Tav) sitte på en høy trone, og slepet av hans trone oppfylte templet.”
(Es.6,1.)
Johannes brukte de samme bokstavene på
gresk om Jesus. De er ”alfa og omega”. ”Jeg Alfa og Omega, sier Gud Herren, han
som er og som var og som kommer, den Allmektige.” (Joh.Åp.1,18.)
GUD HAR EN SØNN
At Gud har en Sønn, er nevnt både i Tanach
og i N.T. ”Hvem for opp til himmelen? Hvem samlet været i sine never? Hvem
bandt vannet i et klede? Hvem satte alle jordens grenser? Hva er hans navn, og
hva er HANS SØNNS NAVN? Du vet det jo.” (Salomos Ordspråk 30,4.)
Derfor skal Herren (hebr.Yhvh)
selv gi dere et tegn: Se, jomfruen blir fruktsommelig og føder en SØNN, og hun
gir ham navnet IMMANUEL (som betyr: Gud med oss).” (Es.7,14.)
Denne Sønnen som Gud har, er ikke skapt, men
han er gått ut fra Gud etter Faderens vilje. Han er ikke skapt, men han er
født. Dette skjedde fra evighet av. Dette ligger langt utenom det som vi greier
å forstå med vårt intellekt, men troen kan fatte det og holde fast på det. Den
kan videre forkynne det.
Guds Sønn blir også kalt for ”visdommen”.
”Herren EIDE MEG som sitt først verk, før sine andre gjerninger, i fordums tid.
Fra evighet av er jeg blitt til, fra først av, før jorden var. Da avgrunnene
ennå ikke var til, ble jeg FØDT, da der ennå ikke fantes kilder fylt med vann.”
(Salomos Ordspråk 8,22-24.)
Septuaginta, som er en oversettelse av
Tanach fra hebraisk til gresk, oversetter setningen ”Herren eide meg som sitt
første verk” på følgende måte: ”Herren SKAPTE meg som sitt første verk.” Dette
er ikke en riktig oversettelse av den masoretiske teksten. Guds Sønn er ikke
skapt, men han er født av Gud fra evighet av.
Vår Bibel fra 1930 følger her Septuaginta.
Den bryter dermed med det som den athanasianske trosbekjennelsen sier om dette.
Bibel-oversetterne bryter selv med sin egen trosbekjennelse, og det er ikke
bra.
I Salme 2 kommer det også fram at Gud har en
sønn, som Han har salvet og innsatt som konge i Jerusalem. ”Og jeg har dog
innsatt min konge på Sion, mitt hellige berg. Jeg vil kunngjøre hva fastsatt
er: DU ER MIN SØNN. Jeg har født deg i dag.” (Salme 2,6-7.)
De fleste av dagens rabbinere hevder at
dette ikke er en beskrivelse av Messias, men at det går på en annen som er
salvet, men ikke på Messias.
I Skriftet Yakult Shemoni er det en
provokativ kommentar over Salme 2. ”… Dersom jeg finner Kongens Sønn, skal jeg
få tak i ham og korsfeste ham og drepe ham med en forferdelig død. Men Den
Hellige Ånd gjød narr av ham (og sier:) Han som sitter i himmelen ler, Yhvh
gjør narr av dem.”
I Enoks bok (170-130), som hører med til de
jødiske apokryfiske bøker, er Guds Sønn omtalt flere steder. I kapittel 62,5 er
Messias omtalt som ”kvinnens Sønn”. I kapittel 48,2 er han omtalt som
”Menneskesønnen”. I kapittel 105,2 er han omtalt som ”Guds Sønn”.
I Dødehavsrullene er også Messias omtalt som
Guds Sønn. I Fragment 4Q246 står det: ”Han skal bli kalt Guds Sønn. De vil
kalle ham Sønnen til Den Høyeste… Han vil dømme jorden med rettferdighet… og
enhver nasjon vil bøye seg ned for ham.” (Se boken: The Search for Messiah. Av
Mark Eastman og Chuck Smith. s.81-90.)
Rabbinerne mente at tittelen ”Guds Sønn” er
det samme som ”Gud” selv. (Se min bok: Matteus Evangeliet. Jesu Liv og Lære.
s.117.)
Denne Sønnen er like gammel som Faderen
selv. Dette kan ikke vi forstå, for vi er bundet av tidsaspektet og av våre
dimensjoner i vår tenkning og i vår forståelse av Guds ord. Vi tenker i forhold
til høyde, lengde, bredde og tid. Det er våre dimensjoner, og de er begrenset
når det gjelder å forstå åndelige ting og forhold.
Når et menneske blir gjenfødt, kan det tenke
og vurdere i forhold til Guds- eller evighetsdimensjonen. Vi forstår en del,
men det er også mange ting og forhold vi ikke kan forstå. Det lar vi ligge
inntil Den Hellige Ånd viser oss det.
Vi kan forkynne det vi ikke forstår. Troen
vil fatte det, selv om ikke vårt intellekt henger med. Ivar Åsen spurte: ”Kva
er vel utanfor enden, då? Nei. Det vesle vetet det rekk ikke til. Ei tru må
stydja oppunder.”
At Jesus verken har begynnelse eller ende,
kommer også til utrykk i Brevet til Hebreerne 7,3, hvor det står: ”som er uten
far, uten mor, uten ættetavle, som verken har dagers begynnelse eller livs
ende, men er gjort lik med Guds Sønn- han blir prest i tidsalderen.”
Vi kan lettere forstå det forholdet at Gud
ble født som et menneske enn at Jesus er født fra evighet av. I det første
tilfellet kan vi forholde oss til tiden, til historien og til stedet hvor dette
hendte, men i det siste tilfellet kan vi ikke forholde oss til noe annet enn
til det som står skrevet og til troen. Vi kan tro det. Der tanken og fornuften
slutter, der begynner troen, men troen er på ingen måte ufornuftig. Den har
sine egne dimensjoner. Den som tror på Jesus, vandrer og tenker i to
dimensjoner. Det er den menneskelige dimensjonen, og det er Guds rikets
dimensjon.
Den som vandrer og tenker i to dimensjoner,
står sterkere enn den som bare vandrer i en dimensjon, for Gud-dommen har tatt
bolig i vedkommende ved Den Hellige Ånd.
Sønnen eller Jesus har TRE FØDSLER, og de
er:
a)
Han er født fra
evighet av.
b)
Han er født inn i
tiden. Dette skjedde for snart 2000 år siden.
c)
Faderen reiste
Jesus opp fra de døde. Dette blir også beskrevet som en fødsel.
(Ap.gj.13,32-33.)
At Sønnen er født av Faderen, betyr at det
har funnet sted en UTVIDELSE av Faderen på et gitt tidspunkt. Han har født
Sønnen ut ifra seg selv. Sønnen har kvilt i Faderens skjød til den tiden kom,
da han skulle bringes frem.
Når det står at Jesus er eller var i
Faderens skjød, så er dette et bilde på den NÆRHETEN som det er mellom Faderen
og Sønnen og den omsorgen som Faderen har for Sønnen. ”Ingen har noensinne sett
Gud. Den enbårne Sønn, som er i Faderens skjød, han har forklaret ham.”
(Johannes.1,18.)
At Gud ble menneske i Jesus Kristus er også
en utvidelse av Gud, og denne utvidelsen forstår vi bedre enn den første utvidelsen,
for dette kan vi både tidfeste og knytte det til et bestemt geografisk sted.
”men da tidens fylde kom, utsendte Gud sin Sønn, født av en kvinne, født under
Loven, for at han skulle kjøpe dem fri som var under Loven, for at vi skulle få
barnekår.” (Gal.4,4-5.)
At Gud reiste Jesus opp fra de døde, betyr
at han gav ham livet tilbake, for Jesus var uten synd.
Gud kan altså utvide seg eller trekke seg
sammen alt etter som det passer ham. Etter at Jesus har styrt verden i 1000 år,
skjer det for eksempel en forandring i forholdet mellom Faderen og Sønnen. Da
skal Sønnen underlegge seg Faderen, slik at Gud blir alt i alle. ”men når alt
er ham underlagt, da skal og Sønnen selv underlegge seg han som la alt under
ham, for at Gud skal være alt i alle.” (1.Kor.15,28.)
Dette betyr ganske enkelt at Jesus ikke skal
styre mer som konge på jorden. Etter at han har styrt verden i 1000 år, kommer
en ny tidsperiode som vi kaller ”en ny himmel og en ny jord”.
MESSIAS ER ET MENNESKE
Den rabbinske jødedommen er splittet i synet
på Messias. Den ene fraksjonen mener at Messias er utgått fra Faderen mens den
andre fraksjonen mente at Messias er skapt av Gud, og at han er et vanlig
menneske. Den siste vurderingen ble utarbeidet i tidlig middelalder. Rabbi
Maimonides (1160-1235) var en talsmann for denne fraksjonen.
Han benektet at Messias er fra evighet av
som person, men han mente at Messias sjel var til fra før verden ble skapt, for
verden ble skapt til Messias og til den messianske tidsperioden, som er den
siste tidsperioden på denne jorden.
På det fysiske planet derimot er Messias et
vanlig menneske. Han blir født av vanlige foreldre. Det eneste kravet en må
stille til Messias, er at han er en etterkommer av Davids hus gjennom Salomos
linje. Når han først blir født, vil han utvikle en åndelig perfeksjonisme idet
han vil holde Torahen på en perfekt måte og kreve at alle folk på jorden gjør
det.
I enhver generasjon er det et menneske som
kan bli Messias. Når endens tid er kommet, så vil Messias sjel forene seg med
denne personen. Messias sjel er oppbevart i Edens hage inntil den tiden kommer,
at den kan forenes med Messias. (Se Jacob Immanuel Schochets bok:
Masiach. The Principle of Masiach and the Messianic Era in
Jewish Law and Tradition. s. 37-41.)
Professor Klausner sier følgende om det jødiske bildet av Messias: “Den
jødiske Messias er en forløser, sterk med hensyn til ytre og åndelig makt, som
i de siste dager vil bringe det jødiske folk fullstendig forløsning, og det i
økonomisk og åndelig henseende, og sammen med evig fred, materiell velstand og
moralsk fullkommenhet for hele menneskeslekten.” (Se mine bøker: Jødenes Konge.
Bind 2. Kapittel: Messias er jødenes konge. Og Guds-riket i Israel. Kapittel:
Messias som forsoner og konge.)
DET ER TO MESSIASER
Det opprinnelige synet i jødedommen var at
det bare er en Messias, men i og med at rabbinerne ikke greidde å forene
lidelses- og herlighetssiden ved Messias, så mente en del av dem at det var to
Messiaser. Den første, Messias ben Josef, ville vinne de store endetidskrigene
mot Jordan og mot Roma. Han ville miste livet i disse krigene.
Etter hans død ville Messias ben David
komme. Han ville oppreise Messias ben Josef fra de døde og herske over jødenes
fiender. (Se mine bøker: Jødenes Konge. Bind 4. Kapittel: Messias er Herrens
lidende tjener. Og Jesu Gjenkomst. Bind 4. Kapittel: Rabbinernes syn på Messias
som Herrens lidende tjener.)
Vi har ovenfor behandlet det bildet som den
rabbinske jødedommen har av Gud og forholdet mellom Faderen, Sønnen og Den
Hellige Ånd. Det er den første vurderingen som er den mest riktige. De to andre
vurderingene er ikke riktige.
En av hovedgrunnene til at den rabbinske
jødedommen har et galt bilde av Gud, er det forholdet at den ikke har greidd å
plassere Guds Sønn, som er Jesus, på et rett sted i framstillingen. Den
rabbinske jødedommen har ikke greidd å se og å forstå at Jesus fra Nasaret er
Guds Sønn, og av den grunn har den heller ikke fått et rett bilde av
Gud-dommen. Det blir for mange filosofiske spekulasjoner og antagelser om Guds
vesen i den rabbinske jødedommen. Den har rett i at Gud er en, men det er ikke
rett at Messias hører med til det som er skapt. Han er Gud på lik linje med
Faderen og Den hellige Ånd. Dette vil bli rettet på når det jødiske folket en
gang i fremtiden ser og forstår, at Jesus fra Nasaret både er Guds Sønn og
jødenes Messias.
I Tanach kommer det også fram mange steder
at Messias er Gud. ”Derfor skal Herren selv gi dere et tegn: Se, jomfruen blir
fruktsommelig og føder en sønn, og hun gir ham navnet IMMANUEL (som betyr ”Gud
med oss”).(Es.6,14.)
”For et barn er oss født, en sønn er oss
gitt, og herredømmet er på hans skulder, og han skal kalles under, rådgiver,
VELDIG GUD, TIDSALDERLIG FADER, Fredsfyrste.” (Es.9,6.)
”Stig opp på et høyt fjell, du Sions
gledesbud! Oppløft din røst med kraft, du Jerusalems gledesbud! Oppløft den,
frykt ikke! Si til Judas byer: SE, DER ER DERES GUD!” (Es.40,9.)
Jesus sa følgende om sitt forhold til Gud.
”Jeg og Faderen, VI ER ETT.” (Joh.10,30.)
”Jesu sier til ham: Så lang en tid har
jeg vært hos dere, og du kjenner meg ikke, Filip? DEN SOM HAR SETT MEG, HAR
SETT FADEREN. Hvorledes kan du da si: Vis oss Faderen? Tror du ikke at JEG ER I
FADEREN og FADEREN I MEG? De ord jeg sier til dere, taler jeg ikke av meg selv,
men Faderen som blir i meg, han gjør sine gjerninger.” (Joh.14,9-10.)
Den kristne kirken har anerkjent Jesus av
Nasaret som verdens frelser, men ikke som jødenes Messias, for store deler av
den har ment og mener fortsatt at den har overtatt jødenes løfter og oppgaver.
1000 års-riket er blitt erstattet av kirkens tid. Vi lever nå i 1000 års-riket.
Dette er et helt galt syn på Guds planer med
Israel og med jødene. Det vil skje alt det som Tanach sier om dette.
I og med at kirken også anerkjenner N.T. som
Guds ord, så har den de største forutsetninger for å få et riktig bilde av
forholdet mellom Faderen, Sønnen og Den hellige Ånd. Det har den også greidd.
Den legger vekt på Guds enhet. Når den bruker begrepet ”treenighet”, så mener
den ikke at Gud-dommen består av tre individuelle guder. Det er bare en Gud,
som inneholder en trefoldig atskillelse.
Både jødedommen og kristendommen står foran
STORE REVISJONER i sin lære. Dette kommer ikke til å skje fullt utfør Jesus
kommer tilbake og setter alt i sin rette skikk og forståelse, men i mellomtiden
skal vi sammen få lov til å arbeide med teologien slik at den blir så riktig
som mulig.
Tingvoll den 7-2-06.