Paul M. Sandlers bok: Exploring the unsearchable Riches of Christ:
(Jeg legger ut et resyme av Paul M.Sandlers bok på min internettside for at mine lesere kan få innblikk i de vurderingene som han har angående forholdet mellom Israel og den kristne menigheten. Jeg er enig i det aller meste av det som han skriver.) 1)Nattverden er ikke noe bud, men et minnemåltid om Jesu forsoning og gjenkomst. s.22. 2) I 1000 års-riket skal legemet bo i himmelen, mens de troende jøder skal bo på jorden. På den nye jord skal vi bo sammen. De troende jøder i G.T og på Jesu tid lengtet ikke etter himmelen, men de lengtet etter riket for Israel, fordi de hadde fått jordiske løfter. Også Abraham så fram til dette riket og Jerusalem i rikets tid. Hebr.11,10. De lengtet ikke til himmelen, men de lengtet etter riket.S.30. 1.Mos.12,1-3, Job.19,25-26 og Mat.5,5. 3)Israel som nasjon forkastet både Gud (i G.T.), Jesus og D.H.Å. Gud satte Israel til side. Dette skjedde etter steiningen av Stefanus (Ap.gj.7.) Den profetiske klokken stoppet plutselig, og det profetiske budskapet ble stoppet. s.31. 4)Apostlene fikk beskjed fra Gud at de skulle annonsere til "den lille flokk" av jøder at opprettelsen av riket var blitt utsatt for en tid. s.36. 5)Kongedømmet er basert på 12 tallet. Jakob hadde 12 sønner. Landet ble delt i 12. De 12 apostlene skulle styre over Israel. Portene og grunnsteinene i det nye Jerusalem er innskrevet med navnene på de 12 stammene og de 12 apostlene. Det er ikke plass til en 13.apostel i riket. s.40. 6)Tallet for Guds mystiske program er ett tallet. Der er ett legeme, en Ånd, et håp, en Herre, en tro, en dåp, en Far og EN APOSTEL, og det er Paulus. Ef.4,4-6. s.40. 7)Riket er basert på løfter og pakter. Det kristne legemet er basert på nåde. s.41. 8)Paulus hadde lært det nye budskapet av Jesus. Gal.1,11-12. 9)Paulus fikk åpenbaringene om Jesu legeme over 30 år. s.44. 10)Når Stefanus så Jesus stå ved Faderens høyre hånd, så var han ferdig til å utøse sine vrede over sine fiender. s.46. 11)Det var i forbindelse med steiningen av Stefanus at de jødiske lederne gjorde "den utilgivelige synd". Rikets program ble stoppet. s.46. 12)Det tok likevel 30 år før Gud endelig forkastet Israel. (Dette skjedde ved ødeleggelsen av templet. Det kan ta lang tid i Guds planer før en dom blir håndhevet. Gud er langmodig for han vil at alle mennesker skal bli frelst.) s.47. 13)Paulus forkynte aldri rikets program. s.47. 14)Hvorfor gikk Paulus til jødene først med det nye budskapet? a) Han hadde fått beskjed om å gå til jødene. b) Budskapet var for jøde først og så for greker. c) Jødene var Guds folk. d) Jødene skulle være uten unnskyldning. E) Han ønsket å få frelst noen av dem. s.47-48. 15)Han forkynte til dem at de var satt til side. At deres eneste håp var den kristne menighet. Rom.11. 16)Gir en definisjon og betydningen av "aion". s.52. 17)Noen mener at det er 3 tidsaldere. Det er Faderens, Sønnens og Åndens tidsalder. Noen mener det er 13 tidsaldere. s.53 18)En gjennomgang av de 8 tidsaldrene. s.54-65. 19)"Tidsalderen i tidenes fylde" er en hemmelighet. Den kan derfor ikke angå 1000 års-riket. Det var ingen hemmelighet. s.64. 20)Legemet skal styre sammen med Kristus i himmelen på den nye jord. "og satt oss med ham i himmelen (i de himmelske), i Kristus, for at han i de kommende tidsaldere kunne vise sin nådes overvettes rikdom i godhet mot oss i Kristus Jesus (i himmelen). Ef.2,6-7. s.64. 21)Israel derimot skal bo i det nye Jerusalem som er kommet ned på jorden. Det er smeltet sammen med den nye jord. s.64. 22)Det nye Jerusalem er ikke det samme som himmelen. 23)Gud skal dømme både himmelen og jorden. Vi skal få en ny himmel og en ny jord. 2.Pet.3,12-13. Det ordet som er brukt her, er "kainos", som betyr "ny av kvalitet". s.69. 24)Jesu legeme skal innta helt den nye jord. Gud vil vise sin overvettes kjærlighet mot oss i "tidenes fylde". s.69. 25)De profetiske hellige vil arve den nye jorden. Det nye Jerusalem er en del av den. Det har 12 porter med navnet på Israels 12 stammer og 12 grunnvoller med navnet på de 12 apostlene. Det nye Jerusalem er hovedstaden på den nye jord. s.69. 26)Abraham lengtet etter denne byen. Han lengtet ikke etter himmelen. Hebr.11. 27)Menigheten skal være i himlene etter bortrykkelsen. De skal være der både i 1000 års-riket og på den nye jord. Himmelen er ikke det samme som den nye jord. Det himmelske Jerusalem er en del av himmelen. Den har skilt seg ut og er på vei ned mot jorden. 28)Menigheten skal befolke himmelen i vår tid. 29)Vi skal samarbeide med jødene i 1000 års-riket. 30)Gud skal summere opp alt dette på den nye jorden. 31)Paulus evangelium er kalt "evangeliet om Guds uransakelige rikdom". Ef.3,8. Her er noen av hemmelighetene: a) En ny skapning- jøder og hedninger er likestilte. b) Kristus som hode- ikke som konge. c) En ny dåp- ikke vanndåpen. d) Vi er frelst av nåde ved tro- ikke ved gjerninger. e) En ny tjeneste som er basert på nåde og tro. 2.Kor.5,14-20, Kol. 1,21-23, Rom.5,6-11. f) En ny forventning. Det er bortrykkelsen, som også blir kalt for "det salige håp". Dette kommer ikke fram i bibelsk profeti. s.74-75. 32)Ordet "hemmelighet" er brukt 27 ganger i N.T. Paulus bruker dette ordet 20 ganger i sine brev. Når det er brukt i de profetiske skriftene, angår det hemmeligheter angående riket. Når Paulus bruker det, angår det hemmeligheter med det kristne legemet. s.78. 33)Paulus skulle "fullføre Guds ord" (Kol.1,25) hva som gjelder den nye tiden. Johannes fullførte også Guds ord med hensyn til det profetiske ordet. Han føyde en del detaljer til det som allerede var kjent. s.79-80. 34)Det er brukt følgende navn på dette evangeliet: a) Hemmeligheten. Ef.3,3. b) Guds evangelium. Rom.15,16. c) Åpenbaringen av hemmeligheten. Rom.16,25. d) Evangeliet om Guds nåde .Ap.gj.20,24. e) Evangeliet til de uomskårne. Gal.2,7. f) Mitt evangelium. 2.Tim.2,8. g) Troen. 2.Tim.4,7. h) Evangeliet om den salige Guds herlighet. 1.Tim.1,11. i) Evangeliet om Kristi ursansakelige rikdom. Ef.2,8. S.81. 35)Kristus hadde to tjenester. a) Overfor Israel. "Kristus VAR en tjener for de omskårne for Guds sanndruhets skyld for å stadfeste løftene til fedrene (om forsoningen og riket)." (Rom.15,8.) b) Overfor hedningene. "men hedningene skal prise Gud for hans miskunnhet, som skrevet er: derfor vil jeg prise deg blant hedninger og lovsynge ditt navn. (Rom.15,9.) 36)En sammenligning av Jesu komme for menigheten og Jesu komme for Israel. s.87-90. 37)Det profetiske programmet for Israel vil ta 2000 år. Kirkens tid er ikke knyttet til noe tidspunkt. 38)De som har sannheten, har bestandig vært i mindretall. s.92. 39)Vi er født av Ånden. Den jødiske nasjonen er født av et under ved Abraham og Sara. s.93. 40)Hedningene var uten Gud og håp i verden- på et selvstendig grunnlag. Ef.2,11-12. 41)Lignelsen med den kananeiske kvinnen viser hedningenes forhold til Israel i rikets program. Hun mottok velsignelsene fra sin herres bord. Hennes herre var Israel. Mat.15,22-28. 42)I vår tidsperiode er dette forandret. "Men NÅ, i Kristus Jesus, er dere som før var langt borte, kommet nær til ved Kristi blod." Ef.2,13. 43)Israel er ikke lenger det religiøse hodet for nasjonene. Vi må ikke underordne oss Israel for å bli frelst. s.96. 44)Uttrykket "en ny skaping" i 2.Kor.5,17 er ikke det nye livet, som vi får når vi omvender oss, men det er et uttrykk for "legemet". 45)Vi kjenner ikke lenger Kristus etter kjødet (etter avstamningen, som kongen i riket). Vi kjenner ham ikke på denne måten lenger. 2.Kor.5,16. 46)Kristus er hodet for menigheten eller den nye skapning. 47)Jøder og hedninger er plassert på det samme nivå. 48)Hedningene er velsignet uavhengig av Israel. 49)Velsignelsene til legemet er av åndelig art. s.98. 50)Ef.4,4-6 er GRUNNLOVEN i Guds rike i vår tid. Mat. 5-7 og Luk. 14 er grunnloven i riket for Israel. 51)"de som også før meg er kommet til Kristus" Rom.16,7. På det tidspunktet hørte de til Israel. Alle som er frelst, hører Kristus til. s.98-99. 52)"i hvilken 8 sjeler ble frelst gjennom vannet (dommen). Det som også nå frelser oss gjennom sitt motbilde (arken eller Jesu legeme). Det er motbildet som frelser, ikke vannet. Dåpen (Kristi dødsdåp) er ikke avleggelse av kjødets urenhet (det er mye mer), men svaret på en god samvittighet med Gud ved Jesu Kristi oppstandelse. " 1.Pet.3,20-21. s.101-102. 53)Etter hvert hadde også Peter blitt oppmerksom på dette at det var Kristi død som var grunnlaget for forsoningen. 54)Den andre store sannheten i legemets grunnlov, er at det er en Ånd. Ånden manifesterer seg ikke på samme måten i våre forsamlinger som den gjorde på pinsefestens dag. Det er ikke de store under som er typisk for forsamlingen i dag. Vi skal ikke tilbake til pinsefestens dag, men vi skal tilbake til Paulus undervisning. 55)D.H.Å har en annen rolle under riket som den han har i den kristne menighet. s.108. 56)På pinsefestens dag, som er en jødisk fest, ble alle fylt med D.H.Å. De ble HELT UNDERLAGT Ånden. De kunne gjøre store undergjerninger. Det er Jesus som døper med Ånds-dåpen. "Jeg har døpt der med vann, men han (Jesus) skal døpe dere med D.H.Å og ild." (Mark.1,8.) 57)Ånden døper oss inn i det nye legemet 1.Kor.12,13. 58)Vi som har fått hele Ånden, blir oppfordret til å bli fylt med Ånden. Dette gir seg uttrykk, ikke i store undergjerninger, men i glede, takknemmelighet og underkastelse. "men bli fylt av Ånden, så dere taler med hverandre med Salmer og lovsanger og åndelige viser og synger og leker for Herren i deres hjerter og alltid sier Gud og Faderen takk for alle ting i vår Herre Jesu Kristi navn og underordner dere hverandre (angående Guds ordninger) i Kristi frykt." (Ef.5,18-21.) s.115. 59)De som vil tilbake til Ap.gj.2, er utålmodige. Ap.gj.2 angår ikke legemet. De lærer ikke galt om Ånden, men de lærer galt hva som gjelder tidsperiodene. 60)Åndens oppgave under rikets program: a) D.H.Å er en person. Han har vilje og følelser. b) Dåp MED Ånden (Åndsdåpen). Den som døper jødene med denne dåpen, er Jesus. Denne dåpen er gitt til jødene for å utruste dem med ekstraordinære gaver. De skulle vise jødene og andre at Guds rike var i ferd med å komme. Åndsdåpen er Rikets tegn. (Forfatteren skiller mellom det å være døpt MED og det å være døpt AV Ånden, og det er et riktig skille.) 61)Åndens oppgave under den kristne menighets tid: a) Ånden er den samme. Vi skal bli fylt med Ånden. (Forfatteren mener at Åndsdåpen bare angikk rikets program. Vi derimot skal bli fylt av Ånden.) .116. 62)"likesom dere og er kalt med håp i deres kall." (Ef.4,4.) Det kristne håp er bestandig fast. Det kan ikke svikte. Det er sikkert. Vårt håp er Jesus Kristus. Vårt håp er sentrert i Kristus. (1.Tim.1,1.) s.119-120. 63)"Men vi som hører dagen (Jesu Kristi dag) til, la oss være edrue, kledd i troens og kjærlighetens brynje og med håpet om frelse (bortrykkelsen) som hjelm." (1.Tess.5,8.) 64)Når et land erklærer krig mot et annet land, er det første som skjer at landet trekker sine ambassadører hjem. Her er det en klar parallell til menighets bortrykkelse. s. 122. 65)Paulus lengtet etter å være sammen med Kristus i himmelen. De gammel-testamentlige troende lengtet etter riket og det nye Jerusalem. Hebr.11. s.125. 66)"en Herre". Ef.4,5. Han er hodet for legemet. Han ofret seg selv for legemet. Selv om korsfestelsen var kjent i G.T, så var det Paulus som først forstod den fulle betydningen av forsoningen. Ikke engang apostlene forstod det. Heller ikke denne verdens fyrster, som er Satan og de onde åndsmaktene. Hadde de forstått konsekvensene av det, hadde de ikke korsfestet herlighetens Herre. 1.Kor.2,8. 67)"en tro". Ef.4,4. I de første 2500 årene av menneskhetens historie handlet Gud med hedningene. De kjente til Guds eksistens gjennom troende personer som Abel, Enok, Metusala og Noah. De kjente også godt til evangeliene som var nedtegnet i stjernehimmelen stjernehimmelen. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 5.) Menneskene ønsket ikke å omvende seg. Gud dømte dem ved Babel og drev dem ut i verden. Gud overgav dem til seg selv. s. 138. 68)Etter den tid oppreiste Gud Abraham. Israel avviste også Gud, avviste Jesus og drepte Stefanus. Gud la et åndelig dekke over jødene. Rom.11,7-12, 15, og 30. På denne måten var HELE VERDEN fremmedgjort for Gud. s.139. 69)Ved sin forsonergjerning på Golgata forsonet Gud seg med menneskene på nytt, slik at han ikke tilregner dem deres misgjerninger, dersom de vender om og tror på ham. 2.Kor.5,19. 70)Gud har nedlagt i oss ordet om forlikelsen. Vi er sendebud i Kristi sted. Vi er ambassadører for et nytt budskap. 2.Kor.5,20. Verden ønsker å høre at Gud elsker dem. Vi er ikke sendt ut for å frelse nasjonene, men for å frelse enkeltindivider. s.142. 71)"En dåp" Ef.4,5. De forskjellige syn på vanndåpen er sitert. s.144-145. 72)Vanndåpene er ritualer fra G.T. De er symboler som peker fram mot forsoningen. Hebrerbrevet sier at vi skal gå forbi disse tingene. Det er barnelærdommen om Kristus. (Hebr.6,2.) 73)Disse tingene makter ikke å gjøre jødene fullkomne. De er satt inntil den tid da en REFORMASJON skal finne sted. Den fant sted på Golgata. Hebr.9,9-10. 74)I G.T. så ble prestene stenket med vann. 2.Mos.29,1,4. 75)Jødene skulle være en nasjon av prester og en hellig nasjon. 2.Mos.19,6. s.146. 76)Da Johannes kom, døpte han jødene, for de skulle være prester for hele verden. Det var mange jøder som lot seg døpe. Vi skal ikke være prester for hele verden. 77)En annen hensikt med vanndåpen var det forholdet at den skulle være et bevis på at Messias var kommet. Joh.1,31. 78)Vanndåpen var også nødvendig for bortsendelsen av synden. Mark.1,4-5. 79)I vår tidsperiode tar ikke vanndåpen bort synden. Det er Jesu forsoning som tar bort synden. Forsoningen er kommet i stedet for vanndåpen. s.149 80)Vanndåpen hører ikke med til Paulus nye program. Jesu forsoning erstatter vanndåpen. Paulus sa at han ikke var utsendt for å døpe. Det kunne verken Peter, Jakob eller Johannes si. s.149-15o 81)Vanndåpen er et bud fra Mose-loven. Budene og forordningene fra Mose-loven er blitt tatt bort på Golgata. Til tross for det så holder fortsatt den kristne kirken fast på vanndåpen- som det eneste av budene i Mose-loven. s.151. 82)IDENTIFIKASJON eller likhet med Kristus er også et særtrekk ved det kristne legemet. a) Vi er en blitt en enhet med Kristus ved at vi er blitt døpt av D.H.Å. 1.Kor.12,13. Gal.2,20. b) Ved vår omvendelse er vi også gjort lik med Kristus i hans død, begravelse og oppstandelse. Vi er omskåret med en omskjærelse som ikke er gjort med hender. Omskjærelse betyr "å skjære bort". Kol.2,11. Når Jesus døde på Golgata, ble det gamle mennesket også skåret bort. Det døde. c) Vi skal arve likt med Kristus. Vi er Guds arvinger og Jesu medarvinger. D) Vi skal bli likedannet med Jesus. s.152. 83)"En Gud og alles Far. Han som er over alle og gjennom alle og i alle." (Ef.4,6.) Dette gjelder Gud til enhver tid, men i og med at Paulus skrev til menigheten, så gjelder det den her. Gud er i himmelen, men han virker også i den enkelte. S.154-158. 84)Når vi ikke får det som vi ber om- det være seg helse eller andre ting, så behøver ikke dette å være på grunn av manglende tro. Det kan være at Gud har en HØYERE HENSIKT med et avslag. Vi lever i tro og ikke i beskuelse. Guds nåde er nok for oss. S.159. 85)Vårt legeme skal være et tempel for D.H.Å. a) Guds ord skal bo der. b) Vi skal legge ned vårt legeme som et daglig offer i dette templet. Vi skal ikke skikke oss lik med denne verden. s.161. 86)Når Gud ikke dømmer den enkelte med det samme når vi dør og kommer til himmelen, så er grunnen til det at deres verk arbeider etter deres død. s.161. 87)Det er forskjell på bortrykkelsen og Jesu gjenkomst. Det første er Jesu hemmelige komme, og det angår bare den kristne forsamlingen. Det er sannsynlig at verden også vil høre denne basunen eller de tre støtene i basunen. s.165.67. 88)Alle ting er underlagt Jesu legeme. Jesu legeme er den største frelsesforsamlingen som har vært. Vi skal herske sammen med Kristus. 2.Tim.2,11-13. Særlig gjelder dette de kommende tidsaldere, men også i 1000 års-riket. S.171. 89)"Er dere oppreist med Kristus (i gjenfødelsen) da søk det som er der oppe (Guds ordninger for menigheten), der Kristus sitter ved Guds høyre hånd. La deres hu stå til det som er der oppe, ikke til det som er på jorden (det er jødenes oppgave)." (Kol.3,1-2.) 90)Når Paulus oppfordrer oss til å søke det som er i himmelen, så ber han oss om å søke å forstå alle de velsignelsene som vi har i Kristus i himmelen. Tingvoll den 27-11-02. Oskar Edin Indergaard. |