Dispensational
Realtionships.
Dette er et resyme av
Charles F. Bakers bok med denne tittelen. Det betyr: Tidsperiodiske
Relasjoner. Jeg setter mine kommentarer i parantes.
Ordet
"tidshusholdning" finner vi i 1.Kor.9,17, Ef.1,10, 3,2,
3,9, Kol.1,25 og 1.Tim.1,4. Det kommer at det greske ordet
"oikonomia", som består av to ord, og det er
"oikos", som betyr "husholdning" og "nomos",
som betyr "lov". Det betyr "de lovene som gjelder i
en husholdning".
(Ordene "chronos",
som betyr "tiden som går" og "kairos", som
betyr "tidens kvalitet) gir også uttrykk for
tidshushodningene og tidsperiodene.)
Det er forskjell
på en tidsperiode og en tidshusholdning. Det første
angår tidsperiodens lengde. Det andre angår de åndelige
regler som eksisterer i tidshusholdningen.)
Det er mange
Bibel-tolkere som er imot at vi deler Bibelens innhold inn i
tidsperioder og tidshusholdninger, men for at vi skal forstå
Guds ord rett, er det nødvendig med denne inndelingen. Gud
handler ulikt i de forskjellige tidsperiodene.
Det var ingen
skreven lov i verden før Moseloven kom. Synden blir ikke
tilregnet hvor der ikke er noen skriftlig lov. (Rom.5,13.) (Dette
gjaldt overtredelser av de spesielle budene i Loven. Det gjaldt ikke
den synden som skyldtes at menneskene brøt det som Paulus
kalte for "lovens gjerning" (Rom.2,15.), og som er nedlagt
i ethvert menneske.)
Loven ble lagt til
de løftene som Abraham fikk av Gud. (Gal.3,17.)
(I Lovens periode
hadde man både løfter (nåde) og lov. Det var det
første som frelste jødene, men frelsen (troen) måtte
TESTES ved hjelp av Loven. Loven ble ikke lagt til løftene,
for å frelse et menneske, men for å vise at synden ble
større. Der hvor synden ble stor, ble nåden enda
større. (Rom.5,20.))
Når vi
kommer til Paulus, får vi en helt ny tidsperiode som ikke var
kjent i G.T. Det er den frie nådens tidsperiode.
Det forholdet at
Gud forandrer sine regler i frelseshistorien, er en kjent sak. (Vi
kan f.eks se på reglene for mat, reglene for avstraffelse av
hor og reglene for dyreofringer.)
(Vi kan regne med
følgende tidsperioder, og det er: a) Tidsperioden fra Adam
og fram til Abraham.
b) Tidsperioden fra
Abraham og fram til Moses.
c) Tidsperioden fra
Moses og fram til døperen Johannes.
d) Tidsperioden fra
døperen Johannes og til Paulus. (Fra Paulus (år 40) og
fram til år 70 blir både Rikets evangelium og Paulus sitt
nye evangelium forkynt. Denne tiden var en overgangstid.)
d) Tidsperioden fra
Paulus og fram til Jesu gjenkomst.
e) Tidsperioden for
Jesu styre.
f) Tidsperioden i
"tidenes fylde". (Ef.1,10.))
Vi må lære
oss å fordele Guds ord på en rett måte.
(2.Tim.2,15.)
De forskjellige
prinsippene i husholdningene kan gå igjen i flere
tidsperioder.
Ordet
"samvittighet" (gr.synedesis) forekommer ikke i G.T. Ordet
"hjerte" erstatter dette ordet. "Men deretter slo
hjertet (samvittigheten) David, fordi han hadde skåret av
fliken på Sauls kappe." (1.Sam.24,6)
(Ordet
"samvittighet" betyr at "en vet noe sammen med seg
selv". Det er Guds regler som er lagt ned i menneskenes
hjerter. Det kan være skrevne og uskrevne regler.)
Det var bare
jødene som var forpliktet på Loven. (Rom.2,14.)
På grunn av
at vi har tro, er vi Abrahams barn, men vi er ikke i dag velsignet
gjennom de løftene som Gud gav til Abrahams ættlinger
(den jødiske nasjonen), men gjennom de løftene som er
knyttet til Jesus. (Han er "Abrahams ætt" eller
"kvinnens sæd". (1.Mos.3,15, 12,3 og Es.7,14 og
9,6.) (Gal.3,16.))
Loven ble lagt til
for overtredelsenes skyld inntil Kristus. "Hva skulle da Loven
til? Den ble lagt til for overtredelsenes skyld INNTIL DEN ÆTT
(KRISTUS) KOM, som løftet gjaldt,…" (Gal.3,19.)
(Loven var jødenes
tuktemester INNTIL Kristus, men etter at troen var kommet, var
jødene ikke lenger under tuktemesteren. (Gal.3,24-25.) På
samme måten som hedningene tjente jødene Gud i "Åndens
nye vesen" (Rom.7,6.). Loven hadde utspilt sin rolle som
tuktemester, men til tross for det så var de jødene,
som hørte med til den messianske forsamlingen, forpliktet på
Jesu undervisning i vandringen som troende. I den messianske
forsamlingen ble troen TESTET PÅ JESU UNDERVISNING.)
Det var på
Golgata at Loven ble oppfylt for jødene. Jesus tok på
seg Lovens forbannelse for jødene. (Gal.3,13.), men jødene
var ikke klar over at det var kommet en NY TIDSPERIODE MED JESUS. De
holdt fortsatt fast på Loven. "Da de (de messianske
jødene i Jerusalem) hørte det, priste de Gud (over at
hedningene ble frelst), og så sa de til ham (Paulus) Du ser,
bror, hvor mangfoldige tusener det er blant jødene som har
tatt ved troen, og ALLE ER NIDKJÆRE FOR LOVEN."
(Ap.gj.21,20.)
Den messianske
forsamlingen hadde den samme tro som hedningene hadde. Begge
gruppene ble frelst på den samme måten. Peter uttalte
følgende på apostelmøtet i Jerusalem: "Men
ved den Herre Jesu Kristi nåde tror vi at vi (jødene)
blir frelst på samme måte som de (hedningene)."
(Ap.gj.15,11.)
Jesus tok også
på seg all verdens synd på Golgata.
Den nye
tidsperioden begynte verken på Golgata eller på
pinsefestens dag. Begge disse dagene var løfter som Gud hadde
gitt til jødene. (Jer.31,31-34 og Es.53.) (Den begynte ved
Paulus sin omvendelse utenfor Damaskus.)
De som hevder det
ultra-dispensajonalistiske synet, mener at den nye tidsperioden
først begynte etter Ap.gj.28,28. Dette betyr da at de brevene
som Paulus skrev før sine fangenskap, ikke tilhører
det kristne legemet, men Israel. Dette er ikke rett.
(Den nye
tidsperioden begynte med Paulus sin omvendelse utenfor Damaskus.
(Ap.gj.9,1-22.) Paulus var det første medlemmet av den
kristne forsamlingen.)
Det greske ordet
"aion", som betyr "tidsalder", viser også
at vi deler opp frelseshistorien i perioder. Dette ordet forekommer
ofte i N.T., men det blir dessverre ofte galt oversatt med "evighet"
eller "verden". Dette fører til at innholdet i Guds
ord blir tåkelagt for oss.
N.T. regner med
følgende tidsaldere:
a) Gud har skapt
tidsaldrene (Hebr.1,2.)
"før
tidsaldrene". (1.Kor.2,7.)
"Den
nåværende onde tidsalderen". (Gal.1,4.)
"Den kommende
tidsalderen". (Hebr.6,5.)
"De kommende
tidsaldere". (Ef.2,7.)
Satan er kalt for
"denne tidsalderens gud". (2.Kor.4,4.)
Tidsperiodene
slutter, men det gjør ikke tiden.
De to viktigste
elementene ved det profetiske ordet er:
a) Kristi lidelser.
b) Herlighetene
deretter. (1.Pet.1,11.)
Da jødene
ikke ville ta imot disse to tilbudene, ble den profetiske klokken
for Israel stoppet, og vi fikk den nye tidsperioden. Den begynner
ikke å gå igjen før etter menighetens
bortrykkelse.
Profetene
profeterte om det som skulle skje. I dag er den profetiske gaven
byttet ut med "det å tale profetisk". Den som taler
profetisk "taler for mennesker til oppbyggelse, formaning og
trøst." (1.Kor.14,3.)
I dag er det ingen
forskjell på jøder og hedninger. Han er rik nok for
alle som påkaller ham. (Rom.10,12-13.)
Ordet "evangelium"
er å gresk "evangelion". Det betyr "godt
budskap". Det er brukt 77 ganger i N.T.
I hver tidsperiode
har Gud gode nyheter for sitt folk. Gud vil at alle skal bli frelst
og komme til erkjennelse om sannheten.
Allerede før
pinsefestens dag var Sakarias fylt med Den Hellige Ånd.
(Luk.1,19.)
Rikets evangelium
var profetert i Tanach. Det gikk blant annet ut på:
a) Forlatelse for
syndene. (Luk.1,77.)
b) Frelse fra Israels
fiender. (Luk.1,71.)
c) Messias komme.
(Luk.1,69.)
d) Frelse fra sykdommer
og plager.
Dette var basert
på Jesu død og oppstandelse.
Det evangeliet som
Paulus forkynte, hadde ikke løfter om nasjonal og fysisk
helbredelse, slik som Rikets evangelium hadde det.
Evangeliet om
Riket inneholdt er rekke TEGN, som vi ikke har i vår tid. "Og
DISSE TEGN skal følge dem som tror:
a) De skal drive ut
onde ånder.
b) De skal tale med nye
tunger.
c) De skal ta slanger i
hendene.
d) Dersom de drikker
noe giftig, skal det ikke skade dem.
På syke skal
de legge sine hender, og DE SKAL BLI FRISKE." (Mark.16,17-18.)
Dette skjer bare
sporadisk i vår tid. (Når skal vi begynne å forstå
at dette ikke angår vår tidsperiode, men det angår
Riket for Israel.)
(Det var en svensk
kirkeleder som ble utfordret på dette med å drikke gift.
Han ville ikke gjøre det, for han ville ikke utfordre Gud.
Dette var ikke noe godt svar, for dersom en bruker Guds ord rett,
utfordrer en ikke Gud, men en bruker Guds ord og prøver Guds
løfter.
Det
var bra at han ikke gjorde det, for dersom han hadde drukket giften,
så hadde han sikkert kommet til å dø, for dette
Skrift-ordet gjelder ikke i vår tid.)
I vår tid
har vi ikke disse løftene om et langt liv, frihet fra sykdom
og ytre tegn. (Rom.8,23, 1.Tim.5,23 og 2.Tim.4,20.)
(Paulus gjorde
også sporadisk de samme tegn som apostlene gjorde. "ved
TEGNS og UNDERES KRAFT, ved Åndens kraft, så at jeg fra
Jerusalem og rundt omkring like til Illyria har fullt kunngjort
Kristi evangelium." (Rom.15,19.)
"En
APOSTELS TEGN (ordet står i flertall) ble i alle fall gjort
blant dere med all utholdenhet, både med tegn og under og
kraftige gjerninger." (2.Kor.12,12.)
De
undergjerningene som Paulus gjorde, hadde følgende siktemål:
De skulle etablere
den kristne menigheten på nye steder.
De hører
med til den kristne menighets budskap.
De skulle vise
jødene at det budskapet som han hadde, var fra Gud.
De skulle gjøre
jødene sjalu når de så at Gud virket blant
hedningene. (Rom.11,11 og 14.)
44) Paulus hadde ikke
denne kraften til å helbrede hele tiden. Det hadde apostlene.
Han hadde også selv en "torn i kjødet" eller
"en Satans engel" i sitt legeme eller i sitt kjød
(onde natur). Han bad Herren 3 ganger om at Han måtte fjerne
dette, men det ønsket ikke Herren. Han sa til Paulus: "Min
nåde er nok for deg." (2.Kor.12,7-10.)
Løftet om
kongedømmet går tilbake til 2.Sam.7.
I Brevet til
Galaterne 2,7-9 blir Rikets evangelium kalt for "omskjærelsens
evangelium". Selve navnet går tilbake til Guds pakt med
Abraham i 1.Mos.17,1-14, hvor tegnet på denne pakten var
omskjærelsen.
Abraham ble frelst
da han hadde forhud. "Og Abram trodde Herren, og han regnet ham
det til rettferdighet." (1.Mos.15,6.) Prinsippet om den frie
nåden går tilbake til Abraham, før han ble
omskåret. Omskjærelsen kom inn både som et TEGN på
pakten mellom Gud og Abraham og som en TEST på Abrahams tro.
Den som ikke ble omskåret, den måtte late livet.
(1.Mos.17,10-14.)
Omskjærelsen
var også et SEGL på den tro som Abraham hadde før
han ble omskåret, slik at han kunne være den åndelige
far til både de uomskårne som tror og de omskårne
som tror på Jesus. (Rom.4,11-12.)
Alle de troende i
gammel-testamentlig tid ble frelst av nåde ved tro, men de ble
testet på sin tro ved at Gud påla dem forskjellige krav,
som de skulle utføre. Dersom de ikke utførte påbudene,
stod de i ferd med å falle ut av nåden. "VED TRO
bar Abel fram for Gud et bedre offer enn Kain. Ved den (ved troen)
fikk han det vitnesbyrd at han var rettferdig, idet Gud vitnet om
hans gaver (offer), og ved den (ved troen) taler han (Abel) ennå
etter sin død." (hHbr.1,4.)
(Til og med David,
som levde under Lovens tidsperiode, kjente til dette prinsippet at
et menneske ble frelst av nåde alene. "Således
priser også David det menneske salig som Gud tilregner
rettferdighet uten gjerninger: Salige er de viss overtredelser er
forlatt, og viss synder er skjult. Salig er den mann som Herren ikke
tilregner synd." (Rom.4,6-8.) David taler her om Guds
rettferdighet og ikke menneskets egen rettferdighet.
Slik var det også
med Jesu og apostlenes forkynnelse. De krevde både tro og
gjerninger. (Paulus kom med et HELT NYTT BUDSKAP, og det var det
forholdet at frelsen utelukkende var basert på NÅDEN. Vi
kaller denne tidsperioden, for den frie nådens tidsperiode.)
Jesu forsoning er
basis for all frelse. (Rom.5,18-19.) Forsoningen var forutsagt i
Tanach (Es.53 og Salme 22), men den hadde kommet bort i
fortolkningen av Guds ord. Ikke engang apostlene kjente til Jesu
forsoning på
korset. Det var
Paulus som først prediket den store betydningen som KORSET
hadde.
Apostlene forstod
også dette etter hvert. "Og han er en soning fOR våre
synder. Dog ikke bare for våre, men og for hele verdens."
(1.Joh.2,2.)
Paulus sitt
evangelium er basert på Jesu død og oppstandelse. Det
går tilbake til Adam og gjelder alle mennesker.
Paulus talte ofte
om nåden og Loven som motsetninger.
Apostlene levde
under Loven (eller Jesu undervisning) hele sitt liv. De visste at
det var troen på Jesus som frelse dem. Peter uttalte: "Og
det er ikke frelse i noen annen. Det er heller ikke noe annet navn
under himmelen, gitt blant mennesker, ved hvilket vi skal bli
frelst."(Ap.gj.4,12.)
Vi må skille
mellom LOVEN SOM FRELSESVEI og som en TEST på at troen er til
stede.
(Apostlene kjente
til en del av Paulus sitt budskap allerede i året 40 da han
besøkte Jerusalem etter sitt 3-årige opphold i Arabia.
På apostelmøtet i året 50 la han frem sitt
budskap for apostlene. De hadde ingen innvendinger mot det. "…
Gud gjør ikke forskjell på folk. De som gjaldt mest
(apostlene), påla meg intet videre." (Gal.2,6.)
I Paulus sitt
budskap er hele Loven- også de 10 budene- lagt til side for de
troende i DERES FORHOLD TIL GUD. Bokstaven slår i hjel, men
det er Ånden som gjør levende. "som og gjorde oss
duelige til å være tjenere for en ny pakt, ikke for
bokstav, men for Ånd, for BOKSTAVEN SLÅR I HJEL, men
ÅNDEN GJØR LEVENDE. (2.Kor.3,6.)
De 10 bud blir
videre kalt for "dødens tjeneste" og "fordømmelsens
tjeneste". (2.Kor.3,7 og 9.)
Grunnen til at
hele Loven var satt til side for den kristne menigheten, var at Jesu
oppfylte alle Lovens krav på Golgata. (Rom.10,4.)
Når et
menneske er død, så er det løst fra Loven. "men
nå er vi (jødene) løst fra Loven, idet vi er død
fra det som vi var fanget under, så vi tjener i ÅNDENS
NYE VESEN og ikke i BOKSTAVENS GAMLE VESEN." (Rom.7,6.)
Fordi den troende
er en "ny skapning", behøver han ikke de 10 bud for
å lyde Gud. (I vår tid er det Guds nåde som
regulerer forholdet mellom den troende og Gud. "For Guds nåde
er åpenbart til frelse for alle mennesker, idet den OPPTUKTER
OSS TIL Å FORNEKTE UGUDELIGHET og DE VERDSLIGE LYSTER og LEVE
TUKTIG og RETTFERDIG og GUDFRYKTIG i den nåværende
tidsalderen." (Titus 2,11-12.)
Når vi leser
de jødiske Skriftene, ser vi at Jesu lov og budene fortsatt
regulerte forholdet mellom Gud og de troende. Dette kommer spesielt
godt til uttrykk i misjonsbefalingen i Mat.28,18-20 og i Jakobs
brev. "og lærer dem (hedningene) å HOLDE ALT DET
SOM JEG HAR BEFALT DERE,…" (MAT.28,20.)
Jesus stilte KRAV
til jødene for at de skulle bli frelst. I følge denne
misjonsbefalingen skulle jødene lære dette videre til de
hedningene som kom til tro på Jesus. Denne misjonsbefalingen
angår ikke den kristne menighet, men den angår jødene
og hedningene i 1000 års-riket. Vi skal ikke undervise den
kristne menighet om de krav som Jesus stilte til jødene og til
hedningene. (Se min bok: Kristendommenes Jødisk Røtter.
Kapittel: Jesu undervisning.)
"For likesom
legemet er dødt uten ånd (livsgnisten), så er og
troen død uten gjerninger." (Jakob.2,26.)
Dette betyr at troen
ble svekket dersom ikke de messianske jødene holdt troen ved
like ved gode gjerninger. Dette kunne være både Lovens
gjerninger og ellers gode gjerninger.
64) Det var Den
Hellige Ånd eller Jesus, som var i dem, som bevirket at de
gjorde disse gode gjerningene. "Han (Jesus) gjør dere
fullt dyktige til ALL GOD GJERNING, så dere kan gjøre
hans vilje, i det han virker i dere det som tekkes ham, ved Jesus
Kristus. Ham være æren i tidsaldrenes tidsaldere. Amen."
(Hebr.13,21.)
Denne
undervisningen vil en ikke finne hos Paulus. Han sier at vi er
frelst av nåde ved tro uten gjerninger. "For av nåde
er dere frelst, ved tro, og det er ikke av dere selv. Det er Guds
gave. Ikke av gjerninger, for at ikke noen skal rose seg."
(Ef.2,8-9.)
Det er Den Hellige
Ånd som er i oss, som bevirker at vi blir bevart som troende.
Denne bevarelsen går ikke gjennom gode gjerninger. "For
Gud er den som virker i dere både å ville og å
virke til hans velbehag." (Fil.2,13.)
Når skal de
troende begynne å forstå at det er forskjell på
Jesu og apostlenes sin forkynnelse og på Paulus sin
forkynnelse?)
Det er følgende
forskjeller på Israel og menigheten:
Israel er en
nasjon. Menigheten er en organisme.
Israel har pakter
med Gud. Menigheten har ingen pakter. Den har hemmeligheter som var
skjult "i og hos Gud fra tidsalderlige tider". (Ef.3,9.)
Israel har en
jordisk kallelse. Menigheten har en himmelsk kallelse.
Israel venter på
Jesus som konge og frelser. Menigheten venter på Jesus som
frelser.
Israel har et
annet åndelige program enn menigheten. Begge er frelst av
nåde, men Israel må bli TESTET på sin tro. Denne
testen er knyttet til Jesu og apostlenes undervisning. Menigheten
blir ikke testet på sin tro. Den er frelst av nåde
alene- uten gjerninger. Ved Jesu domstol i himmelen, blir den også
testet på sine gjerninger, men dette angår ikke frelsen,
men det angår nådelønnen. (1.Kor.3,10-15.)
Israel er
forbundet med det profetiske ordet. Menigheten er en hemmelighet.
(Se min bok: Kristendommens Jødiske Røtter. Kapittel:
En sammenligning mellom Israel og den kristne menighet.)
Både budene og
forskriftene er satt til side for menigheten i dets forhold til Gud.
(Ef.2,14-15 og Kol.2,14-22.) (Det forholdet at vi behøver
budene og en del av forskriftene i vårt forhold til nesten og
samfunnet, det er en annen sak.)
Nattverden gjelder også
for menigheten, for den er nevnt i Det første brevet til
Korintierne, kapitlene 10 og 11.)
De store tegnene i
frelseshistorien er for Israel. Gud handler med jødene ved
HJELP AV TEGN. Jødene KREVDE TEGN, mens grekerne søkte
etter visdom. (1.Kor.1,22.)
(Jesus gjorde sitt
FØRSTE TEGN da han gjorde vatn til vin i bryllupet i Kana.
(Joh.1,11.)
Jødene
spurte også Jesus HVILKET TEGN han ville vise dem, siden han
renset templet. (Joh.2,18.))
TUNGETALEN ER ET TEGN
FOR ISRAEL. "Det er skrevet i Loven: Ved folk med fremmed
tungemål og ved fremmedes lepper vil jeg tale til DETTE FOLK,
og enda skal de ikke høre på meg, sier Herren. Så
er da tungene til et tegn, ikke for de troende, men for de vantro
(jødene). Den profetiske tale derimot er ikke for de vantro,
men for de troende." (1.Kor.14,22.)
Opp gjennom Israel
historie har Gud handlet med jødene ved store undergjerninger.
Dette er tegn for jødene at de er Guds folk, og at det er Gud
som handler.
Ordet "tegn"
(gr.semeion) forekommer 73 ganger i Bibelen. Hos Paulus forekommer
dette ordet bare 4 ganger (Rom 4,11, 1.Kor.1,22, 2.Kor.12,12 og
14,22.) Det er bare i 2.Kor.12,12 at dette ordet angår Paulus.
I de andre tilfellene går det på Israel.
Mange kristne hevder at
dersom de troende hadde vært mer åndelige og hadde hatt
mer tro, så hadde vi hatt flere store undergjerninger i vår
tid. Dette kan være delvis rett, men det helt rette svaret er
at den tidsperioden, som vi lever i, er ikke basert på under og
tegn, slik som Rikets tidsperiode er det.
De store tegnene
eksisterer ikke i dag, for de angår Israel.
Forfatteren
sammenligner den oppsummeringen av de embetene og de nådegavene
som står i 1.Kor.12,28-30 med det som står i Efeserne
4,11, og mener at det som ikke blir gjengitt i Ef.4,11, ikke angår
menighetens tid. Følgende nådegaver gjelder derfor ikke
menighetens tid: Kraftige gjerninger, nådegaver til å
helbrede, til å hjelpe, til å styre og tungetalen.
(Jeg er meget
uenig i denne vurderingen. Det som står om embetene, tjenestene
og nådegavene i Paulus sine brever, gjelder den kristne
menigheten. Etter min vurdering er forfatteren altfor skeptisk til
under og tegn i vår tid.)
Det er blitt brukt
følgende argumenter mot dispensasjonalismen:
Den skiller de
forskjellige kirkesamfunnene fra hverandre.
Den er ikke
åndelig, men den er altfor teknisk.
Den berøver
de troende for store deler av Skriften.
Den er beslektet
med den liberale teologi, som setter til side store deler av Guds
ord.
Den er en ny
oppfinnelse, som kom med menn som Darby, Scofield og Bullinger. (Jeg
har ikke tatt med motargumentene her, men mener selv at vi må
dele opp Bibelen i tidsperioder, for å få den FULLE
FORSTÅELSEN av Bibelens innhold. Paulus var den som kom med en
helt ny tidshusholdning, som skiller seg fra den jødiske
tidshusholdningen, som begynte med Abraham.)
I den messianske
jødedommen var gjerningene et UTTRYKK FOR TROEN. Troen måtte
TESTES. Det er det samme som TROENS LYDIGHET eller TROENS
GJERNINGER. Det kan være dåp eller forskjellige
lov-påbud.
Det kom en NY TID med
Paulus. "Men NÅ er Guds rettferdighet, som Loven og
profetene vitner om, åpenbart UTEN LOVEN. Det vil si: Guds
rettferdighet ved troen på Jesus Kristus for alle (både
jøder og hedninger) og over alle som tror."
(Rom.3,21-22.)
Da jødene
forkastet Jesus, hadde hele verden forkastet Gud. Hedningene
forkastet Ham på et tidligere tidspunkt. Dommen over dette kom
ved Babels forvirring og folkeslagenes atspredelse. Ingen hadde
derfor noe krav på Guds frelse lenger. "for Gud har
overgitt dem alle (både hedninger og jøder) til
ulydighet for at han kunne miskunne seg over dem alle. "
(Rom.11,32.)
Da alt håp var
ute for menneskene, så gjorde Gud noe HELT NYTT, for å
frelse menneskene. Han innførte en ny tidsperiode, der han
LIKESTILTE JØDER og HEDNINGER I ETT LEGEME. Han begynte på
nytt igjen. Det er "hemmelighetene" eller "evangeliet
om Kristi uransakelige rikdom." (Ef.3,8.)
I vår tid er vi
HELT FRI fra kravene i Loven eller i Jesu undevisning. I vårt
nye liv er vi død fra Loven. Vi vandrer i Åndens nye liv
elle ri Åndens nye vesen. I og med at vi er død fra både
Loven og synden, skal vi også rekne med dette. Vi har ikledd
oss Jesus. Det er han som lever det nye livet i oss. "Jeg er
korsfestet med (sammen med) Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men
Kristus lever i meg, og det livet jeg nå lever i kjødet
(i legemet), det lever jeg i troen på Guds Sønn, som
elsket meg og gav seg selv for meg." (Gal.2,20.)
Den som vandrer i
Ånden, skal ikke fullbyrde kjødets begjæringer.
(Gal.5,16.)
Kjødet skal ikke
ha noe krav på oss, for det er korfestet sammen med Jesus. "da
vi jo vet dette at vårt gamle menneske (kjødet) ble
korsfestet med ham for at syndelegemet (kjødet) skulle bli til
intet, så vi ikke mer skal tjene synden." (Rom.6,6.) (Alt
var kjød før vi ble omvendt.)
"Men de som hører
Kristus til, har korsfestet kjødet med dets lyster og
begjæringer." (Gal.5,24.) (I og med at kjødet er
korsfestet, har vi også mulighet til å ha seier over
synd.)
Den Hellige Ånd
peker ikke på Loven og budene i vårt nye liv, men det
gjør den i den messianske jødedommen. "Min Ånd
vil jeg gi innen i dere, og jeg vil gjøre at dere FØLGER
MINE BUD og HOLDER MINE LOVER og GJØR ETTER DEM."
(Esek.36,27.)
Tingvoll den 11-6-04.
Oskar Edin Indergaard.
|