Bortrykkelsens dag. Foredrag holdt i Ålesund. 27-09-02.
1) Alle troende er enige om at bortrykkelsen skal skje, men det er tidspunktet i forhold til trengselstiden på 7 år man er uenige om. 2) Det er 4 posisjoner: a) Før trengselstiden. Pretribusjonalistisk. b) Midt i trengselen. Midtribulasjonalistisk. c) Etter trengselen- i forbindelse med Jesu gjenkomst til jorden. Posttribulasjonsistisk. d) Partiell bortrykkelse. 3) Hva er så grunnen til de forskjellige posisjonene? Det er fortolkning av Guds ord. 4) I og med har jeg har det første synet, så vil jeg si litt om de 3 andre posisjonene først: Midttribulasjonistene deler opp trengselstiden på 7 år i to deler. De mener at første del ikke angår Guds vrede, for da er det menneskene som dreper hverandre. Det er først i den andre delen at Gud griper inn direkte og dømmer menneskene. De mener at det er først ved den 7.basunen at Guds vrede er kommet. "Og hedningene er blitt vrede, og DIN VREDE er kommet, og den tid da de døde skal dømmes, og da du skal lønne dine tjener profetene og de hellige og de som frykter ditt navn, de små og de store, og da du skal ødelegge de som ødelegger jorden (Israel)." (Åp.11,18.) 5) Dette kan ikke være riktig, for Guds vrede er nevnt allerede under det sjette seglet. "Og kongene på jorden og stormennene og krigshøvdingene og de rike og de veldige og hver trell og hver fri mann gjemte seg i hulene og imellom berghamrene og de sier til fjellene og til berghamrene: Fall over oss og skjul oss for hans åsyn (hele personen) som sitter på tronen, og for LAMMETS VREDE, for DERES VREDES STORE DAG er kommet, og hvem kan holde stand? (Svar: De 144000 og den store skaren som kommer ut av den store trengsel.) (Åp.6,15-16.) 6) Postribulasjonistene mener at bortrykkelsen skjer i forbindelse med Jesu gjenkomst. "Og jeg så himmelen åpent, og se, en kvit hest, og han som satt på den, heter Trofast og Sanndru, og han dømmer og strider med rettferdighet." (Åp.19,11.) 7) Dette kan helle rikke være riktig, for vi har klare Bibel-ord som sier at den kristne menighet skal bli BEFRIDD FRA trengselstiden. "og vente på han sønn fra himlene, som han oppvakte fra (ek) de døde, Jesus, han som frir oss fra (gr.apo) den KOMMENDE VREDE." (1.Tess.1,10.) 8) Den partielle bortrykkelsen har ingen støtte i Bibelen. 9) Jeg står for det pretribusjonalistiske synet. Hva er grunnene til det? 10) For det første når du blir en gjenfødt troende, så går du inn i en tradisjon. Du kommer inn i en menighet, en kirke eller et bedehus som har et bestemt syn på de forskjellige problemstillinger. Kirken har et posttribulasjonistisk syn. Bedehuset kan være delt. Pinsebevegelsen og de karismatiske har et pretribulasjonsistisk syn. Min far, O.K.Indergaard hadde dette synet, og da var det naturlig for meg å ha det- i alle fall som et utgangspunkt. 11) Når du vokser til som kristne og får større bibelske kunnskaper, er det naturlig at du korrigerer dine vurderinger i forhold til det som Bibelen lærer og i forhold til det OVERORDNEDE SYSTEMET som du har for din Bibel-forståelse. 12) Alle som leser- studerer Bibelen, må ha en PLAN for lesningen av Bibelen. De svarene som du får, er delvis avhengig av den planen som du leser etter. Vi har følgende systemer eller del-systemer: 13) Vi må regne med tidsperiodene. Gud handler forskjellig i de forskjellige tidsperiodene. Guds nåde ligger fast i alle periodene, men det som ligger rundt periodene er forskjellige. Jeg tenker da på ordninger og krav til menneskene. Det er følgende tidsperioder: a) uskyldighetens periode, b) samvittighetens periode, c) perioden fra menneskelig autoritet, d) løftets tidsperiode, e) Lovens tidsperiode, f) forkynnelsen av riket for Israel. "Loven og profetene hadde sin tid inntil Johannes, fra den tid forkynnes evangeliet om Guds rike (riket for Israel), og enhver trenger seg inn i det makt, og den som trenger seg inn, han river det til seg." (Mat.11,12 og Luk.16,16.), g) den frie nådens tidsperiode (den er nå), h) 1000 års-rikets tidsperiode og i) "de kommende tidsperioder." "for at han i de kommende tidasaldere (gr.aiosin) kunne vise sin nådes overvettes rikdom i godhet mot oss i Kristus Jesus." (Ef.2,7.) 14) Videre må vi sette skillet mellom Israel og den kristne menighet- ikke ved pinsefestens dag- men ved Paulus sin omvendelse utenfor Damaskus. Det er ikke PINSEFESTENS DAG som er kirkens fødselsdag, men det er PAULUS OMVENDELSE. Pinsefestens dag er et løfte til jødene om at Gud ville gi dem en ny pakt. (Jer.31,31-34.) 15) Videre må vi være oppmerksomme på det forholdet at det bare er i Paulus sine Skrifter at vi finner hemmelighetene med den kristne menighet. De andre Skriftene i N.T. angår Israel. Dette gjelder den spesielle del av dem. Ikke det som er generelt og felles. 16) Videre må vi være oppmerksomme på at i tiden fra Paulus sin omvendelse og inntil Jerusalems ødeleggelse i år 70, har vi en tid hvor det forkynnes 2 BUDSKAPER. Det er a) RIKETS FORKYNNELSE om at dersom jødene omvendte seg, så ville Jesus komme tilbake og opprette riket for dem. "Så fatt da et annet sinn og vend om, for at deres synder må bli utslettet, så huvalelsens (nærværets) tider kan komme fra Herrens åsyn, og han kan sende den for dere utkårede Messias, Jesus, som himmelen skal huse inntil de tider da alt det blir gjenopprettet som Gud har talt om ved sine hellige profeters munn fra eldgamle dager (fra tidsaldrene) av." (Ap.gj.3,19-21.) og det er b) DEN FRIE NÅDENS FORKYNNELSE, som Paulus forkynte. 17) Av den grunn er også Apostlenes Gjerninger delt i to. Vi har den PETRISKE FORKYNNELSEN fram til kap.9 og deretter har vi den PAULINSKE FORKYNNELSEN fra kap. 9 og ut resten av Apostlenes Gjerninger. Vi kan gi Apostlenes Gjerninger følgende benevnelser: a) Historien om Den Hellige Ånds virke. B) Historien om Israels forherdelse. C) Historien om kirkens begynnelse. 18) Vi ser også at Peter og de andre apostlene ikke er omtalt i Ap.Gj etter apostelmøtet i Jerusalem år 49-50, hvor apostlene anerkjente Paulus sin forkynnelse til hedningene.(Ap.gj.15.) 19) På apostelmøtet godtok apostlene Paulus sin forkynnelse og AVBRØT den befalingen som Jesus hadde gitt dem: Om å gå ut i all verden og gjøre alle folkeslag til Jesu disipler. (Mat.28.) Fra da av skulle de gå TIL JØDENE med rikets eller omskjærelsens evangelium, mens Paulus skulle gå til hedningene med uomskjærelsens budskap. (Gal.2,7-9.) 20) Paulus sin forkynnelse er en HELT NY FORKYNNELSE, som ikke har vært før. Den angår HEMMELIGHETENE MED Guds rike i den tiden da Israel er satt til side. Vi må skille mellom de nytestamentlige hemmelighetene og det profetiske ordet. De nytestamentlige hemmelighetene kommer til uttrykk i Paulus sine brever- ingen andre brever- mens det profetiske ordet kommer til uttrykk i de andre Skriftene i N.T. Dersom du har dette synet, vil du etter hvert få riktige svar på dine spørsmål. 21) Hvorfor har jeg tatt med alt dette- ikke for at tiden skal gå- men for å vise hvor viktig det er med et RETT OVERORDNET SYSTEM FOR STUDIET AV BIBELEN. Når en har et rett system, så får en også DE RETTE SVARENE på de mange spørsmål. 22) Vi har dermed besvart spørsmålet med tidspunktet for den kristne menighets bortrykkelse uten at vi har tatt med så mange Skriftord for å vise dette. Den skal bortrykkes FØR TRENGSELEN, for tekstene i de profetiske Skriftene i N.T. angår ikke den kristne menighets bortrykkelse, men Jesu gjenkomst til jødene og til verden og oppstandelsen av de troende jøder på den siste dagen. "Jesus sier til henne: Din bror skal oppstå. Marta sier til ham: Jeg vet at han skal oppstå i oppstandelsen på den siste dagen." (Joh.11,24.) 23) Vi kan heller ikke bruke tekstene i Mat.24, Mark.13 eller Luk. 17 som inntekt for at den kristne menighet skal inn i eller gjennom trengselstiden, for de angår ikke den kristne menighet, men de angår Jesu gjenkomst til jødene. "Jeg sier dere. I den natt skal det være to i en seng. Den ene skal taes med. Den andre skal lates tilbake. To kvinner skal male på samme kvernen. Den ene skal taes med. Den andre skal lates tilbake. Det skal være to ute på marken. Den ene blir tatt med. Den andre blir latt tilbake. Da svarte de og sa til ham: Hvor (blir de tatt med), Herre? Han sa til dem: Hvor åtselet (den døde kropp) er, der skal ørnene samles." (Luk.17,34-37.) Dette er tekster til dom og ikke til frelse. 24) Vi kan heller ikke ta teksten i Joh.14,1-3 til inntekt for den kristne menighets bortrykkelse. Den beskriver Jesu gjenkomst til jødene for å opprette riket for dem. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 4. Og min siste bok: Kristendommens jødiske røtter.) 25) Hva sier Paulus i sine brever om bortrykkelsen. Han skrev to brev om forholdet mellom bortrykkelsen og Herrens dag. Det er 1. og 2. Brev til tessalonikerne. I det første brevet beskriver han følgende forhold: a) De troende skal bli frelst fra vreden. 1. Tess.1,10. b) De avdøde troende skal oppstå før de levende troende. 1.Tess.4,14-18. c) De troende skal ikke oppleve Herrens vredes dag. (5,1-9.) Herren kommer ikke som en tyv på den kristne menighet. Vi hører dagen (Kristi dag) til og vi sover ikke, "for Gud bestemte oss ikke til vrede, men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus." (1.Tess.5,9.) 26) I 2.Tess beskriver han følgende forhold: a) i Kap. 1 beskriver han Jesu gjenkomst til dom. I Kap.2. sammenligner han Jesu Kristi komme og vår samling med ham med Herrens dag. Før Herrens dag kommer, "så må frafallet (gr.apostasia )(dette ordet kan også oversettes med "avgangen", som er det samme som "bortrykkelsen") komme og syndens menneske åpenbares." (2.Tess. 2, 2-3.) 27) I 1.Kor.15,51-52 sier Paulus at bortrykkelsen skal skje i et brøkdel av et sekund. "Se, jeg sier dere en hemmelighet. Vi skal ikke alle hensove, men vi skal alle forvandles i et nu, i et øyeblikk (gr. en atomo), som betyr i "udelbart tidsrom"), ved den siste basun. For basunen skal lyde, og de døde skal oppstå uforgjengelige og vi skal forvandles." (1.Kor.15,51-52.) Bortrykkelsen skal skje meget plutselig, mens Herrens dag skal strekke seg over et tidsrom av 7 år. Det kommer også til uttrykk i 2.Tess.2,8. "og da skal den Lovløse åpenbares, han som den Herre Jesus skal fortære med sin munns ånde og gjøre til intet ved ÅPENBARELSEN AV SITT KOMME (epifaneia tes parusias)" 28) I forbindelse med Jesu komme for menigheten er det 3 basuner som blir blåst, og det er: " for Herren selv skal komme ned fra himmelen med en bydende røst, med overengels røst og Guds basun" (1.Tess.4,16.) I forbindelse med Jesu gjenkomst til jødene blir det blåst i 7 basuner. De 3 basunene er basuner til frelse. De 7 basunene er basuner til dom. 29) Når Jesus kommer tilbake til dom over verden, kommer han sammen med englene og de troende. Dette betyr også at det har funnet sted en bortrykkelse på et tidligere tidspunkt. "Se, Herren kommer med sine mange tusen hellige." (Jud. 14.) 30) Trengselstiden er ikke for de rettferdige, men for å teste og dømme de som ikke tror. "Fordi du har tatt vare på mitt ord om tålmodighet, vil jeg også fri deg ut fra (ek) den trengselens tid som skal komme over jorden, for å prøve dem som bor på jorden." (Åp.3,10.) 31) Den kristne menighets bortrykkelse blir også kalt for "forløsningens dag". "og gjør ikke Guds hellige Ånd sorg, han som dere har fått til forløsningens dag." Ef.4,30.) 32) Vårt borgerskap er i himlene. Vi skal vente på Jesus og ikke på Antikrist. "For vårt borgerskap er i himlene, og derfra venter vi og den Herre Jesus Kristus SOM FRELSER (ikke som dommer). Han som skal forvandle vårt fornedrelses-legeme, så det blir likt med hans herlighets-legeme, etter den kraft hvormed han også kan underlegge seg alle ting." (Fil.3,20-21.) 33) Bortykkelsen er vårt SALIGE HÅP. "mens vi venter på det salige håp og åpenbarelsen av den store Guds og vår frelser Jesu Kristi herlighet." (Tit.2,13.) "Ett legeme og en Ånd, likesom dere og er kalt med ETT HÅP (bortrykkelsen) i deres kall." (Ef.4,4.) 34) Dersom ikke bortrykkelsen finner sted, vil Antikrist myrde store deler av Kristi legeme slik som han vil gjøre med jødene og de andre troende. "og da det åpnet det 5.seglet, så jeg under alteret (i himmelen) deres sjeler som var blitt myrdet for Guds ord skyld og for det vitnesbyrds skyld som de hadde." (Åp.6,9.) Gud vil ikke tillate at Satan skal få myrde den levende del av sitt eget legeme. 35) Bortrykkelsen må finne sted for at jødene skal få fortette sitt jordiske program. 36) Det er oppbyggingen og uttagningen av det kristne legemet som er viktig i dag. "for at de hellige kunne bli fullkommengjort til tjenestegjerning, til Kristi legemes oppbygging, inntil (bortrykkelsen) vi alle når fram til enhet i tro på Guds Sønn og i kjennskap til ham, til manns modenhet og til aldersmålet for Kristi fylde (til det mål av vekst som rommer Kristi fylde)." (Ef.12-13.) 37) Når antallet i Kristi legeme er fullt, kommer Jesus for å hente menigheten. Det var ingen hemmelighet i G.T. at hedningene skulle frelses, men det var en hemmelighet at et BESTEMT ANTALL hedninger skulle frelses før Jesu gjenkomst og jødenes frelse. "For jeg vil ikke brødre at dere skal være uvitende om denne hemmelighet- for at dere ikke skal tykkes dere selv kloke- at forherdelse er delvis kommet over Israel, inntil FYLDEN AV HEDNINGENE (det kristne legemet) er kommet inn." (Rom.11,25.) 38) Det er følgende forskjeller på Jesu komme for den kristne menighet og Jesu komme til dom. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 1. s.42-44.) 39) Jeg våger ikke å si at bortrykkelsen dag ikke blir en gledens dag for alle troende. Det har vi ikke noe holdepunkter for i N.T., men vi vet at vi alle skal stilles fram for Guds eller Kristi domstol (gr.bema), for å få igjen det som er skjedde ved legemet, enten det er godt eller ondt. Det er vårt liv som kristne som skal bedømmes. 1.Kor.3,10-15. (Se hva Halvar Kolsrud skriver om denne dommen. Se min bok: Den kristne menighets bortrykkelse. s.120.) 40) De forskjellige oppstandelseslegemene vil ha forskjellig glans alt etter som deres arbeid har vært utført". Men de forstandige skal skinne som himmelhvelvingen skinner, og de som har ført de mange til rettferdighet, skal skinne som stjernene evig (i tidsalderen) og evindelig (for alltid)." (Dan.12,3.) "En glans har solen, og en annen månen, og en annen stjernene, for den ene stjernen skiller seg fra den andre i glans. Slik er det og med de dødes oppstandelse. Det såes i forgjengelighet. Det oppstår i glans." (1.Kor.15,41-42.) (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 1.) 41) Hva består lønnen i:? Vi får de forskjellige kronene eller kransene (gr.stephanos), som er uttrykk for åndelige realiteter. a) RETTFERDIGHETENS KRANS. (2.Tim.4,7-8.) b) ÆRENS UVISNELIGE KRANS. (1.Pet.5,1-4.), c) GLEDES eller SEIERSKRANSEN. (Fil.1,4.), DEN UFORGJENGELIGE KRANS (1.Kor.9,24-25.), d) KAMPPRISEN (Kol.2,18, e) SEIERSPRISEN (Fil.3,14, og f) LIVETS KRONE (Jak.1,12.) 39 42) I tillegg til den lønnen som angår den enkelte, får vi også del i en del generelle goder, som enhver kristen får del i. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 1. s.116-124, hvor jeg setter opp 61 punkter hva som gjelder de åndelige goder, som de kristne skal få del i.) Tingvoll den 24-09-02. Oskar Edin Indergaard. |