ABRAHAMS ÅNDELIGE BETYDNING I FRELSESHISTORIEN

 

 

 

 

 

  I Brevet til Romerne, kapittel 2 beskrev Paulus hedningenes og jødenes forhold til frelsen. De som gjorde gode gjerninger, eller de som holdt den jødiske loven, skulle arve frelsen. ”for ikke de som hører loven, er rettferdige for Gud, men de som GJØR ETTER LOVEN SKAL BLI RETTFERDIGGJORT FOR GUD.” (Rom.2,13.) (Se artikkelen: Det er to rettferdighetsbegrep som er brskrevet i Brevet til Romerne, kapitlene 2-3.)

   Dette utsagnet synes å komme i motsetning til det som står i Romerne 3,19-20: ”Men vi vet at alt det som loven sier, det taler den til dem som (jødene) har loven, for at hver munn skal lukkes og hele verden skal bli skyldig for Gud, siden INTET KJØD BLIR RETTFERDIGGJORT FOR HAM VED LOVGJERNINGER, FOR VED LOVEN KOMMER SYNDENS ERKJENNELSE.”

 

   Disse to utsagnene står i motsetning til hverandre, når vi ser dem isolert, for de gir opplysninger som motsier hverandre. Det første sier at de som gjør etter (holder) loven, skal bli rettferdiggjort for Gud. Det andre sier at ikke noe menneske kan bli rettferdiggjort for Gud ved å holde loven.

   I disse to utsagnene er det to forskjellige rettferdighetsbegrep som blir beskrevet, og det er:

 

a)    Menneskets eller jødenes egen rettferdighet.

b)    Guds rettferdighet i den paulinske forkynnelsen.

 

   Den første typen rettferdighet gir seg utslag i gode og riktige gjerninger, og de er MEDVIRKENDE både til at frelsen kan komme i stand, og til at den troende blir bevart i troen. Dette kommer til uttrykk i den messianske jødedommen. ”men den som (de messianske jødene) har gjerninger, ham tilregnes lønnen ikke av nåde, men som skyldighet.” (Rom.4,4.)

   ”men loven har ikke noe med troen (nåden) å gjøre, men: Den som gjør det (holder loven), skal leve ved det.” (Gal.3,12.)

   I den messianske jødedommen krevdes det gode gjerninger, for å bli frelst. Denne forkynnelsen hadde sin tid fra Abrahams omskjærelse da han var 99 år gammel, og inntil Paulus sin forkynnelse om den frie nåden.

   I den paulinske forkynnelsen, som gjelder i vår tidshusholdning, blir menneskene frelst av nåde ved tro uten gjerninger. Denne forkynnelsen blir enten kalt for ”nåden” eller for ”troen”.

 

   Den messianske jødedommen er beskrevet i de 4 evangeliene, i første del av Apostlenes Gjerninger og i de jødiske brev.

   Den kristne menighets trosgrunnlag er beskrevet i de paulinske brev med unntak av Brevet til Hebreerne, som er et brev til både jødene og de messianske jødene.

   Paulus kjente til begge disse trossystemene og han nevnte også den jødiske messianismen OFTE i sine brev, men det var ikke hans oppgave å utdype den. Det var apostlenes oppdrag å forkynne og utdype den. Den ble kalt for ”apostlenes lære”. ”Og de (de messianske jødene) holdt trolig fast ved apostlenes lære og ved samfunnet, ved brøds-brytelsen og ved bønnene (i templet).” (Ap.Gj.2,42.)

   Paulus skulle forkynne den nye tiden som gikk ut på at både jøder og hedninger ble frelst av nåde ved tro uten loven (gjerninger). ”Men NÅ ER GUDS RETTFERDIGHET, som loven og profetene vitner om, ÅPENBART UTEN LOVEN.” (Rom.3,21.)

 

   I den messianske jødedommen stilte man følgende spørsmål: ”HVA SKAL JEG GJØRE FOR Å BLI FRELST? ”Og se, det kom en til ham (Jesus) og sa: Mester! HVA SKAL JEG GJØRE FOR Å ARVE TIDSALDERLIG LIV.” (Mat.19,16.)

    ”Men da de (de messianske jødene og deres poselytter) hørte dette, stakk det dem i hjertet, og de sa til Peter og de andre apostlene: Hva skal vi gjøre, brødre?” (Ap.gj.2,37.)

   I den paulinske kristendommen stiller men ikke dette spørsmålet. Man stiller derimot  spørsmålet: HVA SKAL JEG TRO, FOR Å BLI FRELST. ”og han (fangevokteren i Filippi) førte dem utenfor og sa: Herrer! HVA SKAL JEG TRO, FOR Å BLI FRELST?” (Ap.gj.16,30.)

 

   Abraham var et forbilde både på den messianske jødedommen og den frie nåden. I BREVET TIL ROMERNE, KAPITTEL 4 og i BREVET TIL GALATERNE, KAPITTEL 3 BLIR ABRAHAM FRAMSTILT SOM DEN SOM BLE FRELST AV NÅDE VED TRO UTEN GJERNINGER. ”For ble Abraham rettferdiggjort av gjerninger, da har han noe å rose seg av. Men det har han ikke for Gud, for hva sier Skriften: Abraham TRODDE GUD OG DET BLE REGNET HAM TIL RETTFERDIGHET.” (Rom.4,2-3.)

   I Jakobs Brev, kapittel 2 blir Abraham framstilt som den som ble rettferdiggjort ved gjerninger. ”Abraham, vår far, BLE IKKE HAN RETTFERDIGGJORT VED GJERNINGER, da han ofret sin sønn Isak på alteret? Du ser at troen virket sammen med hans gjerninger, og at troen ble fullkommen ved gjerningene, og Skriften ble oppfylt, som sier: Abraham trodde Gud, og det ble regnet ham til rettferdighet, og han ble kalt Guds venn. Dere ser at MENNESKET BLIR RETTFERDIGGJORT VED GJERNINGER, OG IKKE VED TRO ALENE.” (Jakob 2,21-24.)

 

   Abraham ble frelst av nåde ved tro uten gjerninger. Fram til han var 99 år gammel, levde han som en hedning. I denne perioden representerer han den kristne menigheten som er frelst av nåde ved tro uten gjerninger. Abraham hadde inntil da levd på de løftene som Gud hadde gitt ham

   Da Abraham var 99 år, inngikk Gud en pakt med ham og han måtte forplikte seg på å følge de forskjellige bud i pakten. Det første budet var at han og alle i hans hus skulle omskjæres. De som ikke lot seg omskjære, skulle utryddes av folket, for de hadde brutt pakten. (1.Mos.17,7,14.)

    Da Abraham var 99 år gammel inntrådte det en NY ÅNDELIGE SITUASJON I HANS LIV. Han gikk over fra å være hedning til å bli jøde. Han fikk også sitt navn forandret fra ”Abram”, som betyr ”opphøyet far”, til ”Abraham”, som betyr ”far til mange folk”.

 

   I og med at Abraham levde under TO FORSKJELLIGE TROSSYSTEMER, kunne han bli ÅNDELIG FAR TIL BÅDE HEDNINGER og JØDER. ”og han fikk omskjærelsens tegn som et segl på rettferdigheten ved den tro som han hadde da han var uomskåret, for at han skulle være far til alle de uomskårne (hedninger) som tror, så rettferdigheten kunne tilregnes også dem, og far til de omskårne (de messianske jødene) som ikke bare HAR omskjærelsen (og forpliktelsene), men også VANDRER i fotsporene av den tro som Abraham hadde, da han var uomskåret.” (Rom.4,11-12.)

 

   I det første utsagnet er det bare ett rettferdighetsbegrep, og det er troen som en fri gave.

I det andre utsagnet er det to rettferdighetsbegrep, og det er omskjærelsen og forpliktelsene og det er troen som en gave.

   ”Derfor fikk han løftet ved troen, for at det kunne være som en nåde, ikke bare for den som HAR loven (de messianske jødene), men også for dem (hedningene) som har Abrahams tro, han som er FAR TIL OSS ALLE.” (Rom.4,16.)

   Abraham er åndelig far til oss hedninger. Han er både åndelig og etnisk far til de messianske jødene.

 

   Omskjærelsen hadde tre forskjellige betydninger, og de var:

 

a)    Omskjærelsen var et tegn på den tro som Abraham hadde før han ble omskåret. ”og han fikk omskjærelsens tegn som et segl på rettferdigheten ved den tro som han hadde da han var uomskåret,…” (Rom.4,11.)

b)    Omskjærelsen var et tegn på den pakten som Gud inngikk med Abraham. ”Dere skal omskjæres på deres forhud. Det skal være et tegn på pakten mellom meg og deg.” (1.Mos.17,11.)

c)     Omskjærelsen var også et tegn på den pakten som Gud inngikk med Moses, men den gikk tilbake til Abraham. ”Moses har gitt dere omskjærelsen- ikke så at den er fra Moses, men fra fedrene…” (Johannes 7,22.)

 

Abrahampakten er en løftespakt. Det er lagt ned følgende løfter i den:

 

a)    Løftet om landet.

b)    Løftet om et utvidet landområde- fra Middelhavet og til Eufrat. Fra Egyptens elv og til Libanon.

c)     Løftet om et stort folk og en stor ætt (hebr.zera.)

d)    Løftet om at Abrahams navn skulle bli stort og kjent.

e)     Løftet om at Abraham skulle bli til en velsignelse for andre land og folk.

f)      Løftet om at den som velsignet Abraham og jødene, selv skulle får del i velsignelsen.

g)    Løftet om at gjennom Abraham skulle alle jordens slekter (alle landets slekter) bli velsignet. (1. Mos.12,1-3.)

h)    Løftet om ”den kommende verden”. (Rom.4,13.)

 

   Abrahampakten ble gitt 430 år før Sinaipakten. Den kunne ikke annullere de mange løftene som det var i Abrahampakten. ”dette er da min mening: En pakt som forut er stadfestet av Gud, gjør ikke loven, som er gitt 430 år etter, ugyldig, så den skulle gjøre løftet (løftet om den frie nåden) til intet.” (Gal.3,17.)

   Sinaipakten ble LAGT TIL Abrahampakten av følgende grunner, og det var:

 

a)    Jødene brøt Abrahampakten.

b)    Abrahampakten manglet et utbygd moralsk fundament.

c)     Sinaipakten innevarslet en ny tidshusholdning, som var lovens tid.

d)    Sinaipakten skulle gjøre synden levende, for uten at det finnes lovregler, kan ikke synden bli straffet. ”for loven virker vrede, men hvor det ikke er noen lov, er det heller ikke noen overtredelse.” (Rom.4,15.)

    ”Hva skulle da loven til (lovens hensikt)? Den ble lagt til (Abrahampakten) for overtredelsenes (syndenes) skyld, inntil den ætt (Kristus) som løftet gjaldt- gitt ved engler, ved en mellommanns (Moses) hånd.” (Gal.3,19.)

 

   Sinaipakten var både en lovpakt og en indirekte frelsespakt. Det var 613 bud i den. Den som holdt budene i pakten, skulle få del i velsignelsen og i frelsen i ”Riket for Israel”. ”Forbannet være den som ikke holder ordene i denne lov og ikke gjør etter dem! Og alt folket skal si: Amen.” (5.Mos.27,26.)

   Dersom du (Israel) hører på Herrens, din Guds røst, så du vokter vel på å holde alle hans bud, som jeg gir deg i dag, da skal Herren din Gud heve deg høyt over alle folkene på jorden.” (5.Mos.28,1.)

 

   Sinai-pakten kunne ikke i seg selv frelse noe menneske, for det er ingen som kan holde budene i den til egen frelse. Ved de forskjellige ofrene og de forskjellige renselsesseremoniene, som ble forrettet i templet i Jerusalem, ble det lagt et DEKKE OVER SYNDEN.

   I tillegg til dette måtte også jødene ha ”den tro som Abraham hadde før han ble omskåret.” (Rom.4,11.)

   Ved Kristi forsoning skjedde det en forandring av dette. Jesu forsoning la ikke et dekke over synden, slik som dyreofrene og de forskjellige renselsesseremoniene hadde gjort, men den TOK BORT SYNDEN.

   Sinapakten var en tidsbegrenset pakt. Den gjaldt inntil Kristus kom. ”Men før troen (nåden) kom, ble vi (jødene) holdt innestengt i varetekt under loven, til den tro som skulle åpenbares. Så er da loven blitt vår (jødenes) tuktemester inntil Kristus, for at vi skulle bli rettferdiggjort ved tro (som er det nye frelsesprinsippet i vår tidsperiode), men etter at troen (nåden) er kommet, er vi ikke lenger under tuktemesteren.” (Gal.3,23-25.)

  

   For den kristne menigheten, som består både av jøder og hedninger, er Moseloven opphevet som indirekte frelsespakt. ”For jeg skammer meg ikke ved evangeliet, for det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, for jøde først og så for greker.” (Rom.1,16.)

   Dette skjedde på Golgata da Jesus sonet all verdens synd og oppfylte alle lovens bud og krav for både jøder og hedninger. Sinaipakten som sådan og som en enhet er både oppfylt og opphevet. Dette gjelder for den kristne menigheten, men det gjelder ikke for den messianske menigheten. For den er Moseloven skjerpet. ”Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene. Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.” (Mat.5,17.)

  

  Dette betyr at N.T. beskriver TO FORSKJELLIGE FRELSESPRINSIPP og TO FORSKJELLIGE LINJER i frelseshistorien, og det er:

 

a)    Rikets linje og dets frelsesprinssipp som bestod av troen, Guds nåde og oppfyllelsen av Jesu nye lov. Denne linjen angår jordiske forhold. Denne linjen var kjent- også i Tanach- og den ble ført videre av Jesus og apostlene

b)    Den kristne menighets linje som består av den frie nåden. Denne linjen angår himmelske forhold. Denne linjen var ikke gjort kjent i Tanach. Det var Paulus som fikk i oppdrag å forkynne hemmeligheten med den kristne menigheten.

 

   Som vi har beskrevet ovenfor, bestod Abrahampakten av mange løfter. De var gitt til jødene som folk, men det betydde ikke at alle jøder fikk del i løftene. Det var bare de jødene som hadde omskjærelsen (loven) og den tro som Abraham hadde, da han var uomskåret, som fikk del i løftene og del i frelsen. ”og far til de omskårne som ikke bare HAR omskjærelsen (og loven), men også vandrer i fotsporene av den tro som Abraham hadde da han var uomskåret.” (Rom.4,12.)

   Dette betyr to forhold, og det er:

 

a)    De messianske jødene måtte både oppfylle forpliktelsene i Jesu nye lov og

b)    De måtte også ha den samme tro som Abraham hadde før han gikk inn i pakten med Gud. Dette gir uttrykk for både menneskets egen rettferdighet og Guds rettferdighet.

 

   I tillegg til dette måtte jødene ha del i to typer omskjærelse, for å få del i løftene og i frelsen, og det var:

 

a)    Omskjærelsen på kjøttet og

b)    Omskjærelsen på hjertet. ”For omskjærelsen har vel sin nytte om du holder loven, men er du en lovbryter, da er din omskjærelse blitt til forhud.” (Rom.2,25.)

    ”For ikke den er jøde som er det i det åpenbare, heller ikke er det omskjærelse som skjer i det åpenbare, på kjøttet, men den som er jøde i det skjulte, han er jøde (åndelig jøde), og omskjærelsen er hjertets omskjærelse i Ånden, ikke i bokstaven. En sådan har sin ros, ikke av mennesker, men av Gud.” (Rom.2,8-29.)

 

   Hva som gjelder ordet ”ætt”, går det på 4 forhold, og det er:

 

a) Det går på den jødiske nasjonen.

b) Det går på den troende del av nasjonen Israel.

c) Det går på Jesus. Det er han som er sentrum i alle Guds løfter til Israel. ”Nå ble løftene gitt til Abraham og HANS ÆTT. Han sier ikke: og dine ætlinger, som om mange, men som om en: Og din ætt, og DETTE ER KRISTUS.

    ”Hva skulle da loven til? Den ble lagt til for overtredelsenes skyld, inntil DEN ÆTT (KRISTUS) kom som løftet gjaldt- gitt ved engler, ved en mellommanns (Moses) hånd.” (Gal.3,19.)

d)Det går på den kristne menighet. ”Men hører dere Kristus til, da er dere jo ABRAHAMS ÆTT, arvinger ifølge løftet.” (Gal.3,29.)

   Det løftet, som det her er snakk om, er LØFTET OM DEN HELLIGE ÅND som et bevis på at man er frelst av nåde ved tro uten gjerninger. ”for at Abrahams velsignelse kunne komme over hedningene i Kristus Jesus (Jesu tittel for den kristne menigheten), så vi ved troen kunne motta løftet om Ånden.” (Gal.3,14.)

 

   I Brevet til Galaterne skjer det en UTVIDELSE av begrepet ÆTT. Det tenkes da ikke her på Abrahams etniske etterkommere, men det tenkes på Jesus Kristus og den kristne menighet. Dette betyr ikke at den kristne menigheten har overtatt jødenes løfter og oppgaver, men det betyr 4 forhold, og det er:

 

a)    At Kristus er sentrum i det profetiske ordet.

b)    At løftene til jødene er satt til side i den kristne menighets tid.

c)     At Kristus og de troende i vår tidsperiode utgjør en åndelig enhet.

d)    At vi er koblet inn i mange av jødenes løfter- ikke isteden for jødene- men sammen med dem. (Ef.2,11-19.)

 

   Vi hedningetroende er kommet inn i DEN VELSIGNELSEN som Gud gav Abraham MENS HAN ENNÅ VAR UOMSKÅRET, og det var RETTFERDIGHETEN VED TRO UTEN GJERNINGER. Det er Kristus som har brakt oss inn i den posisjonen. ”for at Abrahams VELSIGNELSE (rettferdiggjørelse ved tro) kunne komme over hedningene i Kristus Jesus, så vi ved troen kunne få løftet om Ånden.” (Gal.3,14.)

   Det er spesielt DENNE VELSIGNELSEN som Brevet til Romerne, kapittel 4 og Brevet til Galaterne, kapittel 3 omhandler.

   I tillegg til dette har den kristen menigheten fått egne løfter av Herren, men de skal vi ikke komme inn på i denne artikkelen.

 

   Hovedhensikten med denne artikkelen er å vise Abrahams store åndelige betydning i frelseshistorien, og å vise at hans liv bestod av TO FORSKJELLIGE PERIODER, og at det var TO FORSKJELLIGE FRELSESPRINSIPP, som styrte i disse to periodene. I den første perioden var det TROEN og NÅDEN som var de eneste frelsesprinsippene. Denne perioden varte fra Abrahams kall og til han var 99 år gammel.

   Den andre perioden varte fra Abraham var 99 år gammel og fram til hans død. Han ble 175 år gammel. Frelsesprinsippene i denne perioden var TROEN, NÅDEN, OMSKJÆRELSEN OG GJERNINGER.

   Den kristne menigheten er koblet inn frelsesprinsippene i den første perioden av Abrahams liv, mens de messianske jødene er koblet inn i frelsesprinsippene i den andre perioden av Abrahams liv.

   Dersom vi ikke er oppmerksomme på disse to forholdene, greier vi ikke å forstå store deler av innholdet i N.T. på en rett måte, for det vil føre til at vi blander sammen det som er sagt til og lovet jødene, med det som er sagt til og lovet den kristne forsamlingen. Store deler av den ”kristne” forkynnelsen er en gedigen sammenblanding av Guds ord i N.T. Vi må lære oss å fordele Guds ord på et rett måte. (2.Tim.2,15.)

  

Tingvoll den 4-07-07. Oskar Edin Indergaard.

 

 

Back