|
Orientering om arbejdet
Jeg har nå den glede å kunne meddele at min nye bok: KRISTENDOMMENS JØDISKE RØTTER er kommet. Det er en bok på 424 sider og den koster kr.160 pluss porto. Det er 123 kapitler i bok, og det vil føre altfor langt å beskrive hvert enkelt kapittel i en kort oversikt. Vi skal i det følgende bare kort nevne en del av innholdet. INNHOLDET: Det åndelige grunnlaget for kristendommen finner vi Tanach, i de rabbinske Skriftene, i Jesu, apostlenes og Paulus forkynnelse. Dersom vi ikke kjenner til disse Skriftene, så kjenner vi heller ikke til den åndelige bakgrunnen for kristendommen. Videre må vi regne med tidsperiodene i vår lesning av Bibelen. Dersom vi ikke gjør det, blir lesningen av Bibelen et eneste rot for oss. Det ene bibelverset vil komme til å stå i motsetning til andre bibelvers, og det var ikke meningen, for Gud er ordens Gud og ikke uordens Gud. Vi må videre skille mellom DET PROFETISKE ORDET og HEMMELIGHETENE med den kristne menighet. Det første kommer til uttrykk i Tanach og i Jesu og apostlenes forkynnelse, mens det andre kommer til uttrykk i Paulus sine Skrifter. Den første forkynnelsen hører med til rikets åndelige basis, mens den andre forkynnelsen hører med til kirkens åndelige basis. Dersom vi ikke ser dette, blander vi også sammen de forskjellige utsagn i "Det Nye Testamente". Jesu og apostlenes forkynnelse er mye mer knyttet til jødenes Torah enn Paulus sin forkynnelse. Den første forkynnelsen tok sikte på å ta ut den messianske forsamlingen som skulle arve "riket for Israel". Paulus sin forkynnelse derimot tar sikte på å ta ut den kristne menigheten. Den første forkynnelsen regner med 2 rettferdighetsbegrep, Torahens rettferdighet og Guds rettferdighet. Paulus regner i sin forkynnelse med bare ett rettferdightsbegrep, og det er Guds rettferdighet. Da Jesus kom første gangen, hadde han to oppgaver, og det var a) å forsone all verdens synd og b) å opprette "riket for Israel". Da jødene som folk og nasjon ikke ønsket at Jesus skulle være kongen i dette riket, fikk vi kirkens tid. Boka beskriver videre en del hebraiske titler på Messias og gjør greie for hvordan rabbinerne så på Messias, på de forskjellige tidsperiodene og på den kommende verden. Boka gir en detaljert sammenligning mellom den såkalte "paktsteologien" og "dispensasjonalismen". Den første har en altfor generell forståelse av Guds ord, mens den andre regner med tidsperiodene. Det er også forskjellige retninger innenfor "dispensasjonalismen". Disse blir også beskrevet. Når vi undersøker en del av de ordene som er brukt i "Det Nye Testamente", kan vi også se om ordene hører med til rikets forkynnelse, eller om de hører med til Paulus sin forkynnelse. Det er en del ord i "Det Nye Testamente" som bare forekommer i de jødiske Skriftene. Dette er gjort for å vise oss at vi må skille mellom den messianske forsamlingen og den kristne forsamlingen. Boka gir en sammenligning mellom de to forskjellige menighetene som er beskrevet i "Det Nye Testamente" og til slutt beskriver den de forskjellige "hemmeligheter" som er omtalt der. |