Matteus Evangeliet
Jesu
liv og Lære.
INNLEDNING.
Kristen Bokproduksjon gir ut boker om Israel, det
profetiske ordet, ende-tiden, Jesu gjenkomst og jodedommen. Vi har til nâ gitt
ut 18 boker. Denne gangen er vi sâ heldig â kunne gi ut en ny bok. Den har
tittelen: Matteus Evangeliet. Jesu Liv og Lare.
Denne boka blir bâde en Bibel-kommentar over de
enkelte vers og kapitler i Matteus Evangeliet. Det blir dermed en oversikt over
Jesu liv og lære. I tillegg til dette sâ blir det ogsâ en sammenligning mellom
Jesu lære og Paulus sin lære.
Vi vet at disse to lareformene representerer hver sin
tidsperiode, og det er Riket for Israel og den kristne menigheten. Mens Jesus
gav oss det ånde-lige innholdet for Riket, sâ gav Paulus oss det ândelige
innholdet for kirken, som er Jesu legeme.
I vår lesning av N.T. mâ vi skille mellom den
messianske jødedommen og den paulinske kristendommen. Dersom vi ikke gjor det
sâ blir lesningen av N.T. et eneste rot for oss.
Denne fordelingen av Guds ord er ikke blitt gjort i
lesningen og forstâelsen av N.T., og grunnen til det har vi i den sâkalte
erstatningsteologien, som forsøker â ta fra Israel de løftene, som Gud har gitt
dette folket og dette landet. Denne teologien er ikke fra Gud, men det er denne
tidsalderens fyrste, som er satan, som fremmer denne teologien.
Det ândelige grunnlaget for den messianske jødedommen
finner vi i forste halvdel av Apostlenes gjerninger og i de jødiske Skriftene.
Det ândelige grunnlaget for kristendommen finner vi i
Paulus sin brever. Jeg tror ogsâ at det er Paulus som har skrevet
Heebreerbrevet, men i dette brevet var det ikke Paulus sin hensikt â gi en
oversikt over den kristne læren. Innholdet i dette brevet gir uttrykk for den
messianske laren og betydningen av Jesu forsoning. Det vil ogsâ vise de
messianske jødene at Torahens tid snart er slutt. og at det eneste alternativet
da er den paulinske laren. «Idet han sier: en ny (pakt) har han (Gud) dømt den
første (pakt) â vare gammel, men det som er gammelt og foreldes, er nar ved â
bli borte. (Hebr.8,13.)
Vi vet at Jesus oppfylte alle Torahens bud og krav pâ
Golgata for alle mennesker. Det er ikke frelse i overholdelsen av Torahen, for
ikke noe menneske kan greie â holde Torahen til egen frelse, men til tross for
det sâ levde den messianske menigheten sine liv i etterfolgelse av Mose og Jesu
Torah. Deres liv som troende mennesker BLE TESTET i forhold til deler
av Mose Torah. Dette kommer KLART FRAM i bâde
Apostlenes Gjerninger og i de jødiske brevene.
Da Paulus kom, kom han med en delvis NY LÆRE. De troende
som til hørte kristendommen, ble ikke testet pâ Mose Torah, men pâ Paulus sin
lære. Sentrum i Paulus sin lære er NÂDEN. Det er Guds nâde som bor i oss, som
skal oppdra oss til â folge de budene og de reglene, som gjelder for vâr
tidsperiode.
Nâr vi holder disse budene, sâ er dette et bevis pâ at
vi er Guds barn, og at det er nâden som arbeider med oss.
Den messianske jødedommen er den laren som Jesu
underviste om under sitt jordeliv. Kristendommen er den laren som Jesus gav
Paulus etter sin himmelfart. «for heller ikke jeg har mottatt det eller lært
det av noe menneske, men ved Jesu Kristi âpenbaring.» (Ga1.1,12.)
Dette betyr
ikke at det er likheter mellom det teologiske innholdet i den messianske jødedommen
og i den paulinske læren. Det er både likheter og forskjeller.
Vi takker for den fine støtten som vi har fâtt fra
mange av vâre lesere i flere âr. Vi vil fortsatt be om forbønn og okonomisk
stotte til dette viktige arbeidet.
Vi vil be vâre lesere om å kjøpe våre boker og vare
med pâ â spre dem til sâ mange som mulig.
Vi har fâtt
mange positive tilbakemeldinger angâende innholdet i vâre boker, og det er vi
glad for.
Til slutt vil jeg onske alle mine lesere til lykke med
lesningen av denne boka. Mitt ønske er at vi alle sammen mâ se og forstå
a) At vi mâ dele innholdet i N.T. inn i to
deler og
b) At vi mâ vi mâ fatte sammen med alle hellige
hvilken bredde og lengde og dybde og hoyde, som der er i den paulinske
forkynnelsen (Ef.3,8.) Det er ingen som framstiller følgene av Jesu forsoning
og nåden, slik som Paulus gjor det i sine brever.
Tingvoll den 27-09-04. Deres i tjenesten.
Cand. philol. Oskar Edin Indergaard.