|
Kort Utdrag av bok nr 4
Hverken det hebraiske språket eller det greske språket har noe ord som betyr ;i evighet; eller for evig. Det bibelske uttrykket eis ton aiona; betyr ikkefor evigmen derimot inn i tiden. Vi skal oversette det med ;i tidsalderen. ;og da han så fikentreet (soni er et bilde på Israel), ved veien, gikk han bort til det, men fant ikke noe på det uten bare blad. Da sa han til det: Aldri i tidsalderen (gneis ton aiona) skal det mere vokse frukt på deg. Og straks visnet fikentreet. (Mat.21,l.) Bibelen bruker ikke noe abstrakt begrep som ;evighet eller for evig;. Bibelen taler IKKE OM TID og EVIGHET, men om TID og TIDSALDERE. Gud utvelger bestemmte tider eller tidsaldere, der han på forhånd har bestemt at viktige frelsesbegivenheter skal skje. Når dette er skjedd, kommer vi til TIDSALDERENS ENDE. Etter det kommer det en ny tidsperiode med et nytt frelsesinnhold.Når tiden er inne til at en tidsalder går mot sin avslutning, nærmer vi oss TIDENS eller TIDSALDERENS FYLDE. Da er den BESTEMTE TIDEN FYLT MED SITT INNHOLD.;Men da TIDENS FYLDE (gr. pleroma tu kronu) kom, utsendte Gud sin Sønn, født av en kvinne, født under loven, for at han skulle kjøpe dem ffi som var under loven, for at vi skulle få barnekår. (Gal.4,4-5.) i det han kunngjorde oss sin viljes hemmelighet etter sitt frie råd, som han fattet hos seg selv, om en husholdning (frelsesplan) i TIDENES FYLDE (grpleromatos ton kairon) (det er 1000 ‘års-riket), at han ville samle alt til ett i Kristus, både de som er i himelen, og de som er på jorden. ; (Ef. 1, 1 O.) Det er ikke riktig ‘å si at vi får ;evigheten; etter Jesu gjenkomst. Da får vi’ 1000 ‘års-riket, som er DEN KOMMENDE TIDSALDEREN. Den er til og med kalt for TIDSALDERENS TIDSALDER. men om Sønnen: Din trone, Gud, står i tidsalderens tidsalder. (Hebr.1,8.) Når det er snakk om tid eller tidsaldere i Bibelen, er det bestandig i forbindelse med;DET INNHOLDET; en tidsalder skal ha. Når de bestemte begivenhetene er gått i oppfyllelse, som Bibelen på forhånd har omtalt, er TIDEN eller TIDSALDEREN FULL. TIDSALDERENS FYLDE ER KOMMET, og tidsalderen avsluttes ved et bestemt TIDSPUNKT. Deretter fører Gud inn en ny tidsalder og FYLLER DEN MED ET NYTT INNHOLD, som også som hovedregel er profetert i Bibelen. De bibelske hendelser omtales aldri som ;timelige; eller ;evige;, men som OPPFYLTE eller UOPPFYLTE. Jeg er Herren, det er mitt navn, og jeg gir ikke noen annen (avgud) min ære eller de utskårne bilder ;min pris. De ting som er forkynt tidligere, se, DE ER KOMMET, og nå FORKYNNER JEG NYE TING, før de spirer fram, lar jeg dere høre om dem. (Es.42,8-9.) .) med, er i stor grad knyttet til EN PERSON, og det er Messias (Jesus fra Nasaret) eller ET FOLK, og det er jødefolket. Av slike viktige hendelser, s Det profetiske ordet, som Gud fyller tidene og tidsaldrene om er eller skal nedlegges i de forskjellige tidsperiodene, skal vi i det følgende nevne: Løftet om at KVINNENS ÆTT eller KVINNENS SÆD (JESUS) SKULLE KNUSE SLANGENS HODE. ;Og jeg vil sette fiendskap mellom deg og kvinnen, og mellom din ætt og hennes ætt han skal knuse ditt hode men du skal knuse hans hæl(-3Mos.3-15). |