top2.jpg - 4040 Bytes
Det er antikristen som er rytteren på den kvite hesten

Hva som gjelder oppfatning nr.6: at denne rytteren er Antikristen, så tror vi at det er riktig. Vi begrunner det med følgende momenter:

a) Antikristen skal ha delvis herredømme over det nyopprettede Romerriket i de første 3,5 årene av trengselstiden. I de siste 3,5 årene skal han ha fullstendig herredømme i dette riket. I tillegg til dette skal han også ha verdensherredømme. Det er derfor naturlig at vi får en beskrivelse av ham i Åp.6,2.
b) Han kommer på en kvit hest. Kvit er rettferdighetens og fredens farge. Dette betyr at han tilbyr verden EN FALSK og FORDEKT FRED. Han greier for en stund å oppna en verdensfred og et forlik mellom jøder og arabere.
For dem som ikke vil underkaste seg ham og hans styre, blir det ingen fred, men store forfølgelser. Han vil rydde ut alle som motsetter seg hans verdensfred og styre. Han vil fra første stund av være en BLODTØRSTIG DIKTATOR, som vil understøtte sin fred med krig mot alle dem som har andre oppfatninger enn de som han har.
Han gir også jødene anledning til å bygge templet på tempelplassen i Jerusalem og lar dem få opprette den gammel-testamentlige Guds-tjenesten der.

c) Han kommer på en hest. Dette betyr at han ikke bare vinner sine seire gjennom ideologi og samarbeid, men han vinner dem også gjennom kriger. Hesten har bestandig vært symbolet på krigen.

d) I sin hånd har han en bue. i G.T er buen alltid et tegn på militær makt. "Han gjør ende på krigene over hele jorden, bryter buen sønder og hugger spydet av, vognene brenner han opp med ild." (Sal.46,1O.)

"For over det, over Babel, kommer en ødelegger, og dets kjemper blir fanget, deres buer knekket, for Herren er en gjengjeldelsens Gud, han lønner, han gjengjelder." (Jer.51,56.)
Buen er også et symbol på den makt som Satan har. De troende blir bedt om å ta på seg troens skjold, slik at vi kan slukke alle Satans brennende piler. Disse pilene blir skutt ut fra hans bue. "og grip foruten alt dette troens skjold, hvormed dere skal kunne slukke alle den ondes brennende piler." (EL6,16.)

e) På grunn av hans mange seire blir det gitt ham en seirskrans. Denne seierskransen vil gjøre at han er i stand til å utvide sitt maktområde til å gjelde hele verden. De seirene som Antikrist vinner i de første 3,5 å rene av trengselstiden, er både ideologiske seire og seire på slagmarken.

Hal Lindsey sier følgende om rytteren på den kvite hesten i sin bok: Det kommer en ny verden, s. 90: "Hvem er rytteren på den kvite hesten? Det er Antikrist i egen høye person. I antikkens verden utgjorde en 'kvit hest symbolet på erobring. Når en seierherre triumferende inntok et nettopp beseiret rike, brukte han å ride på en kvit hest. Den seirende Antikrist bar med seg en krigers bue, som symboliserer hans makt over krigsvåpenene. På hans hode kviler en krone, for han har lykkes mer og mer å erobre jordens folk. Til slutt skal hele verden ønske ham som sin fyrste.
Det kommer tydelig fram at det eneste menneske, som skulle kunne fullføre alle disse bedrifter akkurat under trengselstidens sjuårsperiode, er den person, som kalles Antikrist. Han er en lysende personlighet, som Satan selv bor i, og han skal få en slik åndelig tiltrekningskraft at hele verden faktisk skal tilbe ham."
Egil A. Wyller sier følgende om rytteren på den kvite hesten i sin bok: Johannes Åpenbaring, s. 136: "Først den kvite hest med sin seirende erobrer. Enkelte ser i dette bilde en parallell til Messias-rytteren (19,11.), som også rir på en kvit hest. I så fall blir det- i motsetning til de tre følgende bilder- positivt og byggende å forstå. Men en avgjørende forskjell er at denne rytteren har sitt våpen, en bue, i sin hånd og ikke, som Messias, et sverd i sin munn. Det skaper en avgrunn mellom dem. Nei, den "hvite" erobrer er verdensherskeren, en Alexander, en Augustus imperator, en Napolen, - som alle red sine kvite hester! Kort sagt, bildet står for den imperialistiske ånd og attityde. "