|
Det er ikke Jesus som er rytteren på den kvite hesten
Hva som gjelder fortolkning nr. 1: At denne rytteren er Jesus selv, så har vi følgende innvendinger mot den: a) Jesus kommer ikke i begynnelsen av den 7- årige trengselstiden. Han kommer først etter at de 7 år av trengselstiden er gått. "Men STRAKS ETTER DE DAGERS TRENGSEL (den store trengsel) skal solen bli formørket, og månen ikke gi sitt skinn, og stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. Og da skal Menneskesønnens tegn (Jesus i skyen) vise seg på himmelen, og da skal alle jordens slekter (eller alle landets slekter) jamre seg, og de skal se Menneskesønnen komme i himmelens skyer med kraft og megen herlighet (både de troende og englene er med ham)." (Mat.24,30-31.) b) Jesus har ikke en bue (gr.tokson) når han kommer. Han har derimot et skarpt sverd (gr.romfaia), som er Guds ord. c) Jesus har ikke bare en krone, men han har mange kroner. I Åp.6,2 er det for øvrig ikke snakk om en kongekrone. Det er snakk om "stefanos", som er en seierskrans. I Åp. 19,12 er ordet (diademata polla) brukt. Det betyr «mange kongekroner." d) Rytteren på den kvite hesten i Åp. 6,2 kommer alene. Når Jesus kommer, har han både de troende og englene med seg. e) Rytteren på den kvite hesten i Åp.6,2 oppnår ingen varig seier, for etter ham kommer den ene ulykken etter den andre. Den rytteren som er beskrevet i Åp .- 19,11 - 15 oppnår derimot en avgjørende og endelig seier over sine fiender. Disse to rytterne kan ikke være den samme personen. I og med at rytteren, som er beskrevet i Åp - 19,11 - 16, er Jesus, kan han ikke være lik med den rytteren som opptrer i Åp.6,2. I Åp.19,11-16 er Jesus beskrevet på følgende måter og med følgende egenskaper: a) Han heter "Trofast og Sanndru." (v.11.) b) Han dømmer og strider med rettferdighet. (v.ll.) c) Hans øyne er som ildslue. (v.12.) d) På sitt hode har han mange kroner. (gr.diademata polla.) (v. 12.) e) Han har et navn som ingen kjenner uten han selv. (v. 12.) f) Han er kledd i et kledebonn (gr. himation) som er dyppet i blod. (v. 13.) (Vi legger merke til at Jesus har den samme frelsesdrakten som den kristne menighet har. Den kristne menighet er Jesu åndelige legeme. Vi er blitt gjort like med ham.) g) Han er kalt Guds ord . (gr. ho logos tu theu.) (v. 13.) h) Ut av hans munn går det et skarpt sverd (Guds ord), som han skal slå hedningene med. (v.15.) i) Han skal styre hedningene med jernstav i rikets tid. (v. 15.) j) Han skal trede vinpersen (Harmageddon) med Guds, den allmektiges, strenge vredes vin. (v.15.) k) Han er kalt "kongers konge og herrers herre." (v.16.) "Og jeg så himmelen åpnet, og se, en kvit hest, og han som satt på den heter Trofast og Sanndru, og han dømmer og strider med rettferdighet, Hans øyne er som ildslue, og på hans hode er det mange kroner (gr.diadameta polla), han har et navn skrevet som ingen andre kjenner uten han selv, og han er kledd i et kledebonn (gr.himation) som er dyppet i blod, og han er kalt Guds ord. Og hærene (englene) i himmelen fulgte ham på kvite hester, kledd i kvitt og rent fint lin. Og av hans munn går det ut et skarpt sverd (gr.romfaia), for at han med det skal slå hedningene ved Harmageddon), og han skal styre dem med jernstav, og han treder vinpersen med Guds, den allmektiges, strenge vredes vin. Og på sitt kledebon og på sin lend har han et navn skrevet: KONGERS KONGE OG HERRERS HERRE." (Åp - 19,11 - 16.) I den meget vakre og Guds-inspirerte salmen, som er skrevet av Anna Jonassen i 1903: Seirende og for å seire, gir hun uttrykk for at denne fyrsten, som drar ut med seier og for å seire, er Jesus. Vi skal i det fØlgende sitere sangen: 1) "Seirende og for å seire Livets fyrste drager ut, Bryter hedenskapets leire For å hente hjem sin brud. Kronet er hans kongehoved, Seiersvåpnet er Guds ord. Fred og frelse har han lovet Hver som følger i hans spor. Kor: Unge venn, bli med, la tonen Lyde lytt for kongen kjær! Gjennom kors og kamp til kronen Følger ham hans unge hær. 2.) Seirende og for å seire Lyder vi vår konges bud. På hans ord vi vil oss leire, På hans ord vi drager ut. Går vi kun hvor kongens merke. Korsets banner lyser frem, Blir i Kristi- kraft vi sterke, Og vår vei går alltid hjem. 3.) Seirende og for å seire Vi vil fast i striden stå. Livets fest vi snart skal feire, Livets krone skal vi få, Seirens lønn skal Jesus bære, Gud ham lønnen skjenket har. Alle jordens folk skal ære Ham som verdens synder bar." Jeg vil også sitere det som Kristian Theodorsen sier om denne rytteren i sin bok: De fire ryttere i Åpenbaringens bok. s,15-16: "I sin store almindelighet har man innsett at rytteren på den kvite hesten må betegne Kristus, kristendommen eller evangeliet på dets seiersgang ut over jorden. Og det henger sammen med at dette segl jo ble brudt for snart 2000 år siden. Da red denne rytteren inn på historiens arena ... " |