top2.jpg - 4040 Bytes
Det er ikke en antikristelig verdenserobrer som er rytteren på den kvite hesten

Hva som gjelder oppfatning nr.4: At rytteren på den kvite hesten i Åp. 6,2 er en antikristelig verdenserobrer, så har vi følgende innvendinger mot denne vurderineng.

a) Vi tror at denne rytteren er Antikristen og ikke noen annen verdenserobrer. Vi vet fra Bibelen at Antikristen skal styre i 7 år. I de første 3,5 årene har han et begrenset styre, mens han i de 3,5 siste årene vil få et verdensomspennende styre. Det er derfor helt naturlig at han kommer fram som rytteren på den kvite hesten i Åp.6,2, for fra Åp.6-19 vil det gå 7 år. "Og en uke (som er 7 år) skal han (Antikrist) gjøre pakten fast for de mange, og i midten av uken (etter 3,5 år) skal slaktoffer og matoffer opphØre, og på vederstyggelighetens vinger skal ødeleggeren komme, og det inntil tilintetgjørelse -og fast besluttet straffedom strømmer ned over den som ødelegges." (Dan. 9,27.)
"men forgården utenfor templet, la den være, og mål den ikke! for den er overgitt til hedningene, og de skal trede ned den hellige stad i 42 måneder (som er 3,5 år)." (Åp.11,2.)
"Og det ble gitt det (Antikrist) en munn som talte store og spottende ord, og det ble gitt det makt til å holde på i 42 måneder (som er 3,5 år). " (Åp, - 13,5.)
William Barcay sier følgende om rytteren på den kvite hesten i Åp. 6,2 i sin bok: Johannes Åpenbaring . Bind 2, s. 15 - 16: "Derimot er det helt sikkert at den hvite hesten og dens rytter har med seier i krig å gjøre. Når en romersk general feiret en triumf, dvs. når han paraderte gjennom gatene i Roma med sine armeer og sine krigsfanger og sitt krigsbytte etter en stor seier, ble vognen hans trukket av hvite hester, som var symbolet på seier ... Derfor betyr den hvite hesten og rytteren med buen nettopp militærisme og kamp."
Bo Giertz sier følgende om denne rytteren på den kvite hesten i sin bok: Åpenbarelsesboken, s.56: "Hvem er han? Johannes sier det ikke. Kanskje han selv undret seg? Det kunne ha vært en Herrens kjeffipe. Det skulle bety at dramaet innledes med en seiersgang for evangeliet. Men siden så følger bare hjemsøkelser, og derfor tror flertallet av utleggere i dag at vi har framfor oss bildet av en verdenserobrer, en av dem som tykkes å være uimotståelig- og som Gud for en tid lar få framgang. Den framgangen kan høre med til de ulykker som kommer til å gå ut over verden. "