|
Det himmelske Jerusalem
Når det står at de to vitnene ble tatt opp til "himmelen i skyen", betyr det at det himmelske Jerusalem allerede i trengselstiden er senket nærmere til jorden enn det er i dag. Både det himmelske Jerusalem og Schekina-herligheten, som er Guds herlighets sky, og som omhyller det himmelske Jerusalem, er synlig fra jorden, slik at alle som bor på j orden, både troende og vantro, kan vite at Gud sitter på sin trone i det himmelske Jerusalem, at han styrer hele verdensutviklingen, og at han bare venter på å slå Satan, Antikrist, Den falske profet og de verdslige ved Harmageddon. I og med at Satan og de onde åndene blir kastet ut av lufthimmelen, straks etter at den store tengsel er begynt (Åp. 12,7 - 10), så er er det naturlig at Gud fyller dette tomrommet i lufthimmelen med å senke ned fra himmelen det himmelske Jerusalem. Dette er en del av hans GJENEROBRING AV SKAPERVERKET. At dette er korrekt, sier også Bibelen. "Og da skal Menneskesønnens tegn (det himmelske Jerusalem) vise seg på himmelen, og da skal alle jordens (eller landets) slekter jamre seg, og de skal se Menneskesønnen komme i himmelens skyer med kraft og megen herlighet." (Mat.24,30.) "Jesus sa til ham: Fra nå av skal dere (jødene) se Menneskesønnen sitte ved kraftens (Guds) høyre hånd (i himmelen) og komme med himmelens skyer." (Mat.26,64.) . "Og han sa til ham: Sannelig, sannelig sier jeg dere: Dere skal få se himmelen -åpnet og Guds engler stige opp og stige ned over Menneskesønnen (som har sin trone i Jerusalem) . " (Den hele oppfyllelse av dette Bibel-ordet vil først skje i 1000 års-riket.) (Joh. 1,52.) "Se, han kommer med skyene, og hvert Øye skal se ham, også de som har gjennomstunget ham, (først og fremst jødene), og alle jordens (eller landets) slekter skal grake sårt over ham. Ja, amen.» (Åp.1,7.) «Og jeg så en veldig engel komme ned fra himmelen, kledd i en sky, og regnbuen var over hans hode, og hans åsyn var som solen, og hans føtter som ildstøtter, og han hadde i sin hånd et liten åpnet bok, og han satte sin høyre fot på havet og sin venstre på jorden, og han ropte med høy røst, som en løve brøler, og da han hadde ropt, talte 7 tordener med sine røster. » (Åp. 10, 1 - 3.) «Og det (Antikrist) åpnet sin munn til spott mot Gud, til å spotte hans navn og hans bolig, dem som bor i himmelen. » (Åp. 13,6.) Det forholdet at det himmelske Jerusalem skal være mye nærmere til jorden enn det er i dag, må sees i forbindelse med det som st å r i Salme 2. «Hvorfor larmer hedningene og tenker folkene p å det som fåfengt er? Jordens konger reiser seg, og fyrstene rådsl å r sammen mot Herren og mot hans Salvede (som er i himmelen på det tidspunktet): La oss sprenge deres bånd og kaste deres rep av oss! Han som TRONER I HIMMELEN ler, Herren spotter dem. Så TALER HAN TIL DEM I SIN VREDE, og i sin harme forferder han dem. Og jeg har dog innsatt min konge på Sion, mitt hellige berg.» (Salme 2,1-6.) (Jesu innsettelse som konge skjer i forbindelse med at Jesus fikk bokrullen av Faderen og begynner å åpen seglene. (Åp.5.) Dr. Rich. W. de Haan gir uttrykk for de samme tankene. Dette stod i Evangelisten. nr.8. 1983: «Dette er ikke en vanlig krig mot en forholdsvis liten by. Det er grunner for at jordboerne vil være i stand til å se satelittbyen, det nye Jerusalem, svevende over seg. De vil tenke på å ødelegge denne byen og overinne dens konge. Dette vil bli høydepunktet for menneskelig og satanisk opprør mot Gud, og ordene fra Salme 2 vil få sin fulle virkeliggjørelse. » At det himmelske Jerusalem skal sveve fritt over jorden i 1000 års-riket, det er det mange Bibel-tolkere som har uttalt. Vi skal i det følgende sitere en del av disse uttalelsene. Jeg siterer følgende fra Edvards Kjelles bok: To utvalgte skarer. s,107-108, hvor det står: «Verdensmisjonæren F. Franson mente å se i disse, to ordene at det nye Jerusalem kommer til å stige ned fra himmelen allerede under 1000 års-riket og være synlig over jorden som en satelitt. Staden kommer da til å øve en MEKTIG INNFLYTELSE over hele verden. Guds engler skal stige opp og stige ned over Menneskesønnen (Joh. 1,52.), som da sitter på sin herlighetstrone. Alt er samlet til ett i Kristus, både det som er i himlene og det som er på jorden (Ef.1,10), og det vil bli en korrespondanse som aldri før mellom himmel og jord. Guds vilje skjer på jorden, som den skjer i himmelen. Franson legger da særlig vekt på forholdsordet «over», når det står «reise sin bolig over dem», og han henviser til Es. 4,5 - 6 og Esek. 37,26-27». A. Haug sier følgende om dette i sin bok: Profetordet gjennom tidsaldrene. s,306: «Under fredsrikets epoke ma* vi anta at det nye Jerusalem der oventil kommer til å stå i en intim kontakt med det nyopprettede Jerusalem hernede. Vi kan tenke oss at det er kommet nærmere jorden. Mon det ikke er riktig når vi antar at det har senket seg ned og inntatt de regioner-sværersom før var besatt av «ondskapenes åndehær i himmelrommet» (jfr. striden i himmelen ved menighetens opprykking, Joh.Åp.12,7 flg.), disse som under trengselstiden var kastet til jorden sammen med sin anfører djevellen, for senere, ved begynnelsen av fredsriket å bli tatt i forvaring i avgrunnen. -Men nå under denne jords epoke ser vi den senke seg ned på jorden (Guds bolig er hos menneskene, v.3.), gjort i stand som en brud som er smykket for sin brudgom.v.2. (grunnteksten sier her «mann», gr. «andri avtes».) (Se kapitlet: Den store skaren. Den første parantesen og min bok: Guds-riket i Israel. s,158-165, hvor jeg skriver mer om dette.) Jeg vil i det følgende gjengi fritt noe av det som står i Studiebibelen. Bind 4 om det himmelske Jerusalem. s,968-969: Walvoord sier at «det er mulig at det er en satelittby som henger fritt over jorden undet Kristi 1000- årige regjering, som hovedstad for oppstandne og forvandlede hellige, som så ledes også har adgang til den jordiske skueplass. Dette vil være en hjelp til å forklare et ellers vanskelig problem med hensyn til hvor oppstandne og forvandlede hellige oppholder seg under en periode, når mennesker i naturlige legemer - ennå lever sitt ordinære liv på jorden.» Seiss sier følgende om forholdet mellom det himmelske Jerusalem og jorden «at byen vil komme tett ned til jorden, og skal ha en nær forbindelse med jorden. Men det sies ingen steder at den «lander» på jorden og blir en del av den. Byen vil alltid fortsette å være «det Jerusalem som er der oppe.» Folkene på jorden skal vandre i dens lys, og det impliserer at den er over dem.» Mc. Gee mener at byen befinner seg i rommet, og antyder muligheten for at den er terningformet og er anbrakt inne i en krystallsfære. Han sier videre: «Flere ganger blir det nevnt at Staden er lik en krystallklar stein eller krystallklart gull. Dette får oss til å tro at byen blir sett gjennom krystallet. Vi lever på utsiden av den planet som kalles jorden, mens bruden vil bo inne i den planet som kalles det nye Jerusalem.« Herlighetslyset som strømmer gjennom dette krystallklare prismet, vil brytes opp i en strålende regnbue av uforlignelig skjønnhet.» Talmudtraktaten Baba Bathra 75 b framstiller også det nye Jerusalem som terningformet. Jødiske rabbinere oppgir høyden til nærmere 20 km. . Robert Mounce sier følgende om formen på det himmelske Jerusalem, i det han heviser til Åp. 21,16, som sier at «staden ligger i en firkant. »: «Dette kan bety at det er en firkantet flate, men mer sannsynlig referer det seg til en tredimensjonal form, en kubus, hvor lengde, bredde og høyde er like. Ikke bare lar beskrivelsen av byen seg mest naturlig forst å som en kubus, men selve det greske ord brukes om store, terningformede berg og om sten, som passer til byggeblokker.» Andre Bibel-forskere, som bl.a. C.E.Luthardt, George R. Berry, William Hoste og Lilje har ment at det himmelske Jerusalem er pyramideformet. Guds trone er øverst i pyramiden. Fra den slynger elven og gaten seg rundt pyramiden på vei nedover. Den vesentligste innvendingen mot denne oppfatningen, er at man mister tempelsymbolikken, der det himmelske Jerusalem tilsvarer Det Aller Helligste. Både i Salomos tempel, 1.Kong.6,20 og i Esekiels tempel, som er templet i 1000 årsriket, Esek. 41,21, 43,16, 45,2 og 48,20 er Det Aller Helligste beskrevet som kubeformet, der lengden, høyden og bredden er like stor. I følge de målene som er oppgitt på det nye Jerusalem vil det være en veldig kubus (firkant) p å 12000 stadier, som er 2304 km., i hver retning, når vi måler med greske mål. Byens grunnflate vil dekke et område som er over 5 millioner kvadratkilometer. Dette tilsvarer over halvparten av Europas kontinent. Rundt byen går det en mur som er 144 alen høy. Dette tilsvarer 75 meter. I denne muren er det 12 porter som er oppkalt etter Israels 12 stammer. I denne muren er det også 12 grunnsteiner, og de er oppkalt etter navnet på Herrens 12 apostler. «Og staden ligger i en firkant, og dens lengde er så stor som bredden. Og han målte staden med røret, 1200 stadier, lengden og bredden og høyden på den er like. Og han målte dens mur, 1440 alen, etter menneskemål, som og er englemål.» (Åp.21,16-17.) Denne byen, som er Guds bolig, skal være laget av de fineste metaller og edelsteiner, og den skal være full av himmelsk lys og herlighet. Og han førte meg i ånden bort på et stort og høyt fjell og viste meg den hellige stad Jerusalem, som steg ned fra himmelen fra Gud, den hadde Guds herlighet, og dens lys var som den kostelige stein, som krystallklar jaspis.» (Åp.21,10-ll.) «Og dens mur var bygget av jaspis, og staden var av rent gull, lik rent glass. Og grunnsteinene (grunvollene) i stadens mur var prydet med allslags kostelig stein, den fØrste grunnstein var jaspis, den annen safir, den tredje kalkedon, den fjerde smaragd, den femte sardonyks, den sjette sarder, den syvende krysolitt, den åttende beryl, den niende topas, den tiende krysopras, den ellevte hyasint, den tolvte ametyst. Og de 12 portene var 12 perler, hver av portene var av en perle, og stadens gate var rent gull, som klart glass.»(Åp.21,18-21.) Denne byen er det mest perfekte og det fineste som Gud har skapt, og det er ikke noe rart, for det er hans egen bolig, som han vil dele med englene og de troende av forskjellige frelseskategorier. For å få et inntrykk av byens ytre herlighet, skal vi forsØke å beskrive de forskjellige edelsteinene, som er brukt som byggmateriale: a) Jaspis, slik som vi kjenner den i dag, er gjennomsiktig. Slik som den er beskrevet her, er den krystallklar. Den reflekterer Guds herlighet, og skinner som en kjempediamant. b) Safir er hard som diamant, og den er blå av farge. c) Kalkedon er himmelblå med striper av andre farger. d) Smaragd er grønn av farge. e) Saronyks er en rød og kvit stein. f) Sarder har en rødlig farge. g) Krysolitt er blekgrØnn. I følge gamle forfattere skal den være gjennomsiktig og gyllen av farge. h) Beryl er sjøgrønn. i) Topas er gulgrønn og gjennomsiktig. j) Krysopras har annen grønnfarge. k) Hyasint er fiolett. l) Ametyst er purpurrød. Byen er beskrevet «som en brud som er prydet for sin mann.»(Åp.21,2.). Dette betyr ikke at byen er Jesu brud, men den er sammenlignet med en brud som er prydet for sin brudgom. Byen er ikke selve bruden, men en del av innbyggerne i det himmelske Jerusalem er beskrevet som «bruden.» Det er det samme som «Lammets hustru.» « ... Kom, j eg vil vise deg bruden, Lammets hustru.» (Åp.21,9.) Bruden og hustruen er etter min oppfatning forskjellige kategorier av troende jøder. I følge Bibelen er det følgende kategorier av innbyggere i det himmelske Jerusalem på det nåværende tidspunkt: a) Gud er der. «Straks var jeg (bortrykket) i ånden, og se, en trone var satt i himmelen, og det satt en (Gud) på tronen. Og han som satt der, var å se til likesom jaspis og sarder stein, og det var en regnbue rundt omkring tronen, å se til likesom en smaragd.» (Åp.4,2-3.) b) Jesus er der. «og til Jesus, mellommannen for en ny pakt, og til oversprengningens blod (Jesu forsoningsblod er ogsa i himmelen), som taler bedre enn Abels, blod (det blod som Abel ofret ved sitt offerdyr.)» (Hebr.12,24.) c) Den Hellige Ånd er der. «Og fra tronen går det ut lyn og røster og tordener, og foran tronen brenner 7 ildfakler, som er de 7 Guds å nder (Den Hellige Ånd i sin fylde.)» (Åp.4,5.) d) Serafene er der. «I det år (740 før Messias) Ussias døde, så jeg Herren sitte på en høy, høy trone, og slepet av hans kåpe oppfylte templet. Serafer stod omkring ham. Seks vinger hadde hver, med to dekket han sitt åsyn, med to dekket han sine føtter, og med to fløy han.» (Es.6,1-2.) e) De 4 livsvesener eller kjerubene er der. Og foran tronen er det likesom et glasshav (klarhav), likt krystall, og midt foran tronen og rundt om tronen er det 4 livsvesener, fulle av øyne foran og bak.» (Åp.4,6.) (Se min bok: Jødenes Konge. Bind 3. s,48-62.) f) De mange tusen englene er der. «Men dere er kommet til Sions berg og den levende Guds stad, det himmelske Jerusalem, og til englenes mange tusener.» (Hebr.12,22.) g) Høytidsskaren og menigheten av de førstefødte er der. Det er de av de gammel-testamentlige troende som oppstod sammen med Jesus. «til høytidsskaren og menigheten av de førstefødte, som er oppskrevet i himmelen. » (Hebr. 12,23.) «og gravene apnedes, og mange av de hensovede helliges legemer (herlighetslegemer) stod opp, og de gikk ut av gravene etter hans oppstandelse, og kom inn i den hellige stad og viste seg for mange.» (Mat.27,52-53.) h) De fullendte rettferdiges ånder er der. Dette er åndene til alle troende mennesker opp igjennom hele frelseshistorien. Etter at den kristne menighet er bortrykket til Gud, er den kristne menighet, som er Jesu legeme, skildret som de 24 eldste. De andre rettferdige får ikke sine oppstandelseslegemer før oppstandelsen på den siste dagen. Det er den dagen at 1000 års-riket blir opprettet. «og til de fullendte rettferdiges å nder. » (Hebr. 12,23.) «Og rundt omkring tronen var det 24 troner, og p å tronene så jeg 24 eldste sitte, kledd i kvite klær, med gullkroner pa sine hoder. » (Åp.4,4.) «Men gå du (Daniel) din ende i møte. Du skal kvile og stå opp til din lodd ved dagenes ende (som er oppstandelsen på den siste dagen.)» (Dan. 12,13.) Denne kolossale byen skal senkes ned fra himmelen til jorden i løpet av trengselstiden. I 1000 års-riket skal den sveve over det jordiske Jerusalem, mens den skal senkes ned på den nye jord. I den skal både Gud og de troende fra de forskjellige frelseskategoriene bo i 1000 å rs-riket. Alle troende som har fått sine oppstandelseslegemer skal bo i byen, mens andre troende i 1000 års-riket skal vandre i dens lys. Få den nye jord skal både kongene og folkeslagene bære sin herlighet inn i den. «Og folkeslagene skal vandre i dens lys, og kongene på jorden bærer sin herlighet inn i den. Og dens porter skal aldri lukkes om dagen, for natt skal ikke være der, og de skal bære folkeslagenes herlighet og ære inn i den. Og intet urent skal komme inn i den, og ingen som farer med stygghet og løgn, men bare de som er innskrevet i livets bok hos Lammet.» (Åp.21,24-27.) Både bibelske og rabbinske kilder forteller at de troende j Ødene var oppmerksomme på denne byen, som var sluttfasen på deres frelse. Frelsen gikk ikke bare ut på å få del i den JORDISKE FASEN av den kommende tidsalderen. Den gikk ogsa ut på å få del i den HIMMELSKE FASEN av riket. Dette kommer svært så tydelig fram i Hebreerbrevets, 11 kapittel, hvor det bl.a. står skrevet: «for han (Abraham) ventet på den stad som har de faste grunnvoller, og som Gud er byggmester og skaper til.» (Hebr.11,10.) «I tro døde alle disse uten at de hadde oppnådd det som var lovet, men de så det langt borte og hilste det og bekjente at de var fremmede og utlendinger på jorden - For de som sier slikt, gir derved til kjenne at de søker et fedreland, og dersom de hadde tenkt på det som de var kommet fra, da hadde de jo hatt tid til vende tilbake, men nå stunder de etter et bedre, det er et himmelsk, derfor skammer Gud seg ikke ved dem, ved å kalles deres Gud, for han har gjort en stad ferdig til dem. » (Hebr. 11, 13 - 16.) Paulus framstiller også det himmelske Jerusalem som det endelige frelsesmålet for jØdene. Han sammenlignet det med det jordiske Jerusalem, som ennå er ufritt og er i trældom med sine barn. Det Jerusalem, som er der oppe, det er fritt. Den som kommer dit, den har fått del i frelsen. «For Hagar er berget Sinai i Arabia, og svarer til det Jerusalem som nå er, for det er i trældom med sine barn. Men det Jerusalem som er der oppe, er fritt, og det er vår mor.» (Gal.4,25-26.) Da Jesus var hos jødene første gangen, lovet han dem også at han skulle gå bort, for å berede dem sted, og, når han hadde gjort det, skulle han komme tilbake og ta de troende jødene til seg. Dette er ikke et løfte om den kristne menighets bortrykkelse, for den kristne menighets mange hemmeligheter var ikke gjort kjent på det tidspunktet. Nei, det var et lØfte om at Jesus skal komme tilbake og ta de troende jødene med til det himmelske Jerusalem, som skal sveve fritt over Jerusalem og Israel i endens tid. «Deres hjerte forferdes ikke! Tro på Gud og tro på meg! I min Faders hus (himmelen) er det mange rum, var det ikke så, da hadde jeg sagt dere det, for jeg går bort o2 bereder dere sted, og når jeg er gått bort og har beredt dere sted, kommer jeg igjen, og vil ta dere til meg, for at også dere kan være der jeg er.» (Joh.14,1-3.) Vitenskapsmennene har nå oppdaget et kjempemessig hull i planetkonstellasjonen Orion Nebula. Dette hullet er så stort at vårt solsystem kan få plass i det. Enda mer bemerkelsesverdig er det at de nå ved hjelp av sine meget sterke kikkerter kan iakta objekter av skinnende metall og glass. For hver gang at dette kompleks av objekter blir fotografert, kommer en liten flekk på innsiden i lyset i Orion stadig nærmere til hullets åpning. En vitenskapsmann sier at det nærmer seg med lysets hastighet, som er på 300000 kilometer i sekundet. I dag kan vitenskapsmennene ved hjelp av sine meget sterke kikkerter og ved hjelp av fotografier klart se detaljene i objekter som er 10 lysår borte. Jeg vil i den forbindelse få lov til å sitere fra Oddvar Tegnanders bok: Kongen oppretter sitt rike. s,202-204, hvor det står: «Daily Review, som er et internasjonalt anerkjent magasin, skrev for flere år tilbake: «Astronomer som benytter seg av kjempelinser pluss langeksponerte forstørrelser av fotografiske later, har vært i stand til å se inn i en kjempeåpning i planet- onstellasjonen Orion. De sier at denne kjempeåpningen vender mot nord.» Jeg minner i den forbindelse om følgende sitat fra Bibelens eldste bok: «Han skapte Løven og Orion, Sjustjernen og sørhimmelens stjernebilder.» (Job.9,9.) Implisitt sies det her at Orion ligger mot nord, om det er noe poeng. Professor Lekin ved Mount Ihowa observatorium gir oss en beskrivelse av dette og sier at fotografiene viser en åpning eller et indre med et kjempehull. Dette hullet er så stort at hele vårt solsystem kan få plass i det. Han sier at det ikke finnes noe menneske som er ordrik og dyktig nok til å beskrive det man ser. I dette dypet av Orion Nebula er det som om man kan skimte forvridde objekter, elver av skinnende metall og glass, eller hva det måtte være. Legg merke til at professoren ordlegger seg på lignende måte som Johannes, nar han forsøker å beskrive det han ser i Guds tronsal- himmelen. På fotografiene kan man skimte konturene av uregelmessige pillarer og lange rekker av materialer, som kan egne seg til et eller annet kjempegulv. Det man kan skimte, trer fram som et skinnende lys. Det glitrer bak gjennomsiktige murer av perler, pyntet av store mengder av diamanter og skinnende stjerner, eller lignende. Astronomene forteller at det de føler når de betrakter disse fotografiene, er en selsom høytidsstemning. Det er som å være i DEN ALLMEKTIGES NÆRVÆR, sier de. En annen vitenskapsmann, som har studert disse planetene, sier at hver gang at nebula-stjernetåken blir fotografert, kan man oppdage en,liten flekk på innersiden av lyskjeglen, som synes å komme nærmere og nærmere. Han presiserer at flekken komme nærmere åpningen av dette kjempehullet for hver gang det blir fotografert. Hans mening er at flekken eller punktet nærmer seg jorden med lysets hastighet» Vi ser på ingen make bort ifra at dette kan være lyset av Guds herlighets sky eller Schekina-herligheten med det nye Jerusalem i sitt sentrum, som er på full fart imot jorden, slik som Bibelen beskriver. Ja, det er til og med meget sannsynlig at dette er tilfelle, for det som er skrevet i Bibelen er sannhet. |