top2.jpg - 4040 Bytes
Guds tempel i Jerusalem, Den fjerde parantesen

"Og det ble gitt meg et rør, liksom en stav, med de ord: Stå opp og mål Guds tempel og alteret og de som tilbeder der (prestene, de ortodokse, Jesus-troende jøder og hedninger som har gått over til jødedommen), men forgården (hedningenes forgård) utenfor templet, la den være, og mål den ikke! for den er gitt til hedningene, og de skal trede ned den hellige stad (Jerusalem) i 42 måneder (som er 3,5 år)" (Åp.11,1-2.)
Johannes fikk et rør, likesom en stav, for at han skulle måle 3 ting, og det var:
a) Guds tempel i Jerusalem.
b) Alteret. Det vil i første rekke bety brennofferalteret, men i videre betydning betyr det også røkofferalteret.
c) De som tilbad der. Det var både prestene, de ortodokse jødene, Jesus-troende jøder og hedninger, som hadde gått over til jødedommen.
Staven var en jødisk måleenhet, som tilsvarer 6 alen. En alen ble målt fra albuen og til enden av midterste finger og var 45 cm. 6 alen blir da ca. 2,7 meter. Denne staven var dermed på 2,7 meter.
At en skal måle en ting, er en symbolsk handling for to forhold:
a) For det første kan dette bety at den tingen eller det forholdet som blir omtalt, skal bevares eller anerkjennes.
b) For det andre kan det bety at det skal forkastes og fordømmes.
Vi har flere eksempler på begge forholdene i G. T. "1 syner fra Gud førte han meg til Israels land og satte meg ned på et meget høyt fjell (Sion), og på det var det likesom bygget en stad i syd (Jerusalem i 1000 års-riket). Og han førte meg dit, og se, der var en mann, som var som kobber (kobber er symbolet på dom), og han hadde en linsnor og en målestang i hånden, og han stod i porten. Og mannen talte til meg og sa: Menneskesønn! Se med dine øyne og hør med dine ører og akt på alt det jeg vil la deg se! For du er ført hit, for at jeg skal la deg se det. Forkynn Israels hus alt det du ser! Og se, det var en mur utenom huset rundt omkring, og målestangen som mannen hadde i hånden var 6 alen (2,7 m.) lang, hver alen regnet til en alminnelig alen og en håndsbredd, og han målte murens bredde, den var en stang. og dens høyde den var en stang." (Esek.40,2-5.)
"Så løftet jeg mine øyne opp og fikk se en mann som hadde en målesnor i sin hånd. Jeg spurte ham: Hvor skal du hen? Han svarte: Jeg skal til Jerusalem for å utmåle det og se hvor bredt og hvor langt det skal være (i 1000 års-riket). Da kom engelen som talte til meg, fram, og en annen engel kom imot ham. Og han sa til ham: Spring avsted og si til den unge mann der: Jerusalem skal ligge fritt og åpent på grunn av den mengde mennesker og fe som skal finnes der." (Sak.2,5-8.)
"Så lot han meg se dette syn: Herren stod på en loddrett mur, og i hånden hadde han et blylodd. Og Herren sa til meg: Hva ser du, Amos? Jeg svarte: Et blylodd. Da sa Herren: Se, jeg vil bruke et blylodd iblant mitt folk Israel, jeg vil ikke lenger bære over med dets synd. Isaks offerhauger skal ødelegges, og Israels helligdommer synke i grus, og jeg vil reise meg med sverdet mot Jeroboams hus." (Amos. 7,7-9.)
At en ting ikke skal måles, er et uttrykk for at det ikke skal bevares, men dømmes av Herren.
Hva som gjelder Guds tempel i Jerusalem, så ble det ødelagt av Titus i år 70 e. Messias, og siden den tid har vi ikke hatt noe tempel i Jerusalem. Jødene har hele tiden ønsket å bygge opp igjen templet, men det vil først skje under Antikristen. Han vil inngå en freds- og samarbeidsavtale med jødene og tillate dem å bygge opp igjen templet. Etter at 3,5 år er gatt av trengselstiden, vil han invadere Israel og Jerusalem og sette seg i Guds tempel, gi seg ut for å være Gud og kreve guddommelig tilbedelse. "Og en uke skal han gjøre pakten fast for de mange (jøder), og i midten av uken (etter 3,5 år) skal slaktoffer og matoffer opphøre, og på vederstyggelighetens vinger skal ødeleggeren komme, og det inntil tilintetgjørelse og fast besluttet straffedom strømmer ned over den som ødelegges." (Dan.9,27.)
"han som står imot og opphøyer seg over alt som kalles gud eller helligdom, så han setter seg i Guds tempel og gir seg selv ut for å være Gud." (2.Tess.2,4.)
Templet i Jerusalem skal bygges opp igjen om ikke så lang tid. Det skal ha som mønster både det første templet, som ble bygd av kong Salomo, og det andre templet, som Herodes den store lot fullføre, og 1000 års-rikets tempel, som er beskrevet i Esekiel 40-44. Det skal bestå av følgende 6 hoveddeler:
a) Hedningenes forgård. Denne skal omkranse selve templet. Hit kan hedningene komme. Det vil være forbundet med dødstraff for hedningene å gå videre innover i templet.
b) Kvinnenes forgård. Hit kan kvinnene komme, men ikke lenger.
c) Mennenes forgård. Hit kan de vanlige jødiske menn komme. Dette gjelder også de av hedningene som er gått over til jødedommen.
d) Prestenes forgår. Hit kan prestene komme. De gjør tjeneste ved brennoffer-og ved røkofferalteret i Det Hellige.
e) Det Hellige.
f) Det Aller Helligste. Hit kan bare ypperstepresten komme en gang hvert år. Det er på den store forsoningsdagen, som er "yom kippur". (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 1: Kapittel: Templet skal bygges opp igjen.)
Det var tre ting som skulle måles og dermed bevares, og det var: a) Hele templet med unntak av hedningenes forgård, som omkranset selve templet.
b) Både brennoffer- og røkofferalteret
c) De som tilbad ved alteret. Dette gjelder både prestene, de ortodokse jøder, Jesus-troende jøder og hedninger, som er gått over til jødedommen.
Dette betyr videre 2 forhold:
1) For det første betyr det at hedningene med Antikrist i spissen ikke skal greie å innta de vitale delene av templet. Gud vil hindre det. Ingen ting er umulig for Herren. I denne tiden har han til sin disposisjon både sin egen store makt og de to jødiske vitnene, som skal være profeter i den store trengsel. De skal ha stor makt. (Åp.11,3-12.)
2.) Den gammel-testamentlige offertjenesten skal bygges oppi trengselstiden. Dette betyr at den kristendomsforkynnelsen som vi har hatt i den kristne menighets tid, er slutt. Den gjelder bare for den kristne menighets periode. I 1000 års-riket vil den jødiske loven og offertjenesten stå i sentrum for Guds-tjenesten.
I og med at 1000 års-riket er en genuin jødisk periode i frelseshistorien, skal sann jødedom være sentrum i denne perioden. Jødedommen vil da både innbefatte deler av G.T., Jesu forkynnelse i evangeliene og nye forhold, som ikke er åpenbart enna. (Se mine bøker: Jødenes Konge. Bind 1,2,3 og 4.)
Det var to ting som ikke skulle bevares, og det var:
a) Hedningenes forgård. Den lå utenom selve templet.
b) Byen Jerusalem.
Dette betyr at hedningene med Antikrist i spissen skal bemektige seg byen og hedningenes forgård i 3,5 år. Byen skal bli delvis ødelagt i den store trengsel, men på slutten av trengselstiden, skal jødene greie å drive hedningene ut av byen, slik at Herren skal tilintetgjøre hedningene ved Harmageddon, hvor de har samlet sine store tropper. "og de (jødene) skal falle for sverds egg og føres fangne til alle folkeslag, og JERUSALEM SKAL LIGGE NEDTRÅDT AV HEDNINGER INNTIL HEDNINGENES TIDER ER TIL ENDE". (Luk.21,24.)
"Og det skal skje på den dag at jeg vil gjøre Jerusalem til en stein å løfte på for alle folkene, alle som løfter på den, skal såre seg selv. Ja, alle jordens hedningefolk skal samle seg mot det. På den dag, sier Herren, vil jeg slå hver hest med skyhet og dens rytter med vannvidd, men over Judas hus vil jeg opplate mine øyne, og alle folkenes hester vil jeg slå med blindhet. Og Judas stammehøvdinger skal si i sitt hjerte: Vår styrke er Jerusalems innbyggere ved Herren, hærskarenes Gud, deres Gud. På den dag vil jeg gjøre Judas stammehøvdinger lik et fyrfat mellom vedtrær og et ildbluss blant kornbånd, og de skal FORTÆRE ALLE FOLKENE RUNDT OMKRING, til høyre og til venstre, og Jerusalem-folket skal bli på sitt sted, i Jerusalem." (Sak. 12,3 - 6.)
"Hedningenes forgård" kan også være et bilde på det UOMVENDTE Israel. De jødene som ikke vil omvende seg til Herren i løpet av trengselstiden, de skal Herren dømme- enten ved de mange straffedommene, som skal komme over Israel i trengselstiden, eller i ørkenen (Esek.20,34-38.) eller foran sin herlighetstrone i Jerusalem (Mat.25,28-30.)
En del jødiske Bibel-forskere med professor Kaufmann i spissen mener at templet skal bygges ca. 100 meter nord for Klippedomen, da de mener at Salomos tempel stod der. Dette kan da etter deres oppfatning bety at det jødiske templet kan bli bygd uten at de to muhammedanske helligdommene, Omar moskeen og Klippedomen, som nå befinner seg på tempelplassen, behøver å bli ødelagt.
De som har denne oppfatningen, mener at begrepet "hedningenes forgård" står for det området på tempelplassen, som muhammedanerne vil ha kontrollen over i trengselstiden.
I trengselstiden skal det bli en stor utrenskning av både jøder og hedninger. Dette er selve hovedhensikten med trengselstiden, at Gud skal prøve de verdslige, om de vil tilhøre ham eller ikke. "Og jeg vil føre dere ut fra de folk og samle dere fra de land som dere nå er spredt i, med sterk hånd og med utstrakt arm og med utøst harme. Og jeg vil føre dere til folkets ørken, og der vil jeg gå i rette med dere, åsyn til åsyn, likesom jeg gikk i rette med deres fedre i ørkenen ved Egyptens land, sier Herren, Israels Gud. Og jeg vil la dere gå forbi under hyrdstaven, og jeg vil føre dere inn i paktens (Den nye pakt i Jesu blod) bånd, og jeg vil skille ut fra dere de gjenstridige og dem som er falt fra meg, fra deres utlendighets land vil jeg føre dem ut, men til Israels land skal ingen av dem komme, og dere skal kjenne at jeg er Herren." (Esek.20,34-38.)
"Ta derfor talenten fra ham (jøden) og gi den til ham (en annen jøde) som har de ti talenter! For hver den som har, ham skal gies, og han skal ha overflod, men den som ikke har, fra ham skal taes endog det han har. Og kast den unyttige tjener ut i mørket utenfor! Der skal være gråk og tenners gnissel." (Mat.25,28-30.)
Av de jøder som bor i Israel, skal bare en tredjedel overleve den store trengsel. Den tredjedelen som blir igjen, vil bli renset og frelst. Dette er en del av jødenes frelse i trengselstiden. Disse skal bli medlemmer av 1000 års-riket. "Og i hele landet, sier Herren, skal to tredjedeler utryddes og omkomme, bare en tredjedel skal levnes der. Og denne tredjedel vil jeg la gå gjennom ilden og rense den, som en renser sølv, og prøve den, som en prøver gull. De skal påkalle mitt navn, og jeg vil bønnhøre dem, jeg vil si: De er mitt folk, og de skal si: Herren er min Gud. " (Sak. 13,8 - 9.)
Det har vært mye diskusjon blant Bibel-tolkerne om "trengselstidens tempel" skal være det samme templet som skal være i 1000 års-riket, eller om dette templet skal ødelegges i trengselstiden, slik at vi skal få et helt nytt tempel i 1000 års-riket.
Guds ord sier at både templet i Jerusalem og store deler av Israel skal ødelegges i den store trengsel. Dette har forbindelse med de intense kamphandlingene som det vil være i Israel i den store trengselen. På slutten av den store trengsel gjør hedningene alt det som står i deres makt for å ødelegge Jerusalem og templet der.
Dette kommer ikke i motsetning til det som står i Åp. 11, 1: at Guds tempel skal bevares. Det skal bevares helt inntil det blir ødelagt. "Dine hellige steder er blitt ørken, Sion er blitt en ørken, Jerusalem en ødemark. Vårt herlige og hellige hus (templet), hvor våre fedre lovet deg, er blitt OPPBRENT MED ILD, og alt som var vår lyst, er blitt til ruiner." (Es 64,9-10.)
Dette er ikke første gangen at templet i Jerusalem er blitt oppbrent med ild. Det har skjedd to ganger før, og det til og med p* den samme datoen. Den 9. av i året 586 ødela og brente a babylonerne templet i Jerusalem, og den 9. av i år 70 e.Messias ødela og brente romerne jødenes tempel.
Når Jesus kommer tilbake, skal han selv bygge 1000 års-rikets tempel etter de forskrifter som er beskrevet i Esekiel 40-44. "Og si til ham: Så sier Herren, hærskarenes Gud: Se, det skal komme en mann som heter Spire, han skal spire fram av sin rot, og han skal bygge Herrens tempel. Ja, han skal bygge Herrens tempel, og han skal vinne herlighet og sitte og herske på sin kongetrone, og han skal være prest der han sitter pa sin trone, og freds råd skal det være mellom dem begge." (Sak.6,12-13.)