|
Engelen som satte sin høyre fot på havet og sin venstre fot på jorden. Den tredje parantesen
"Og jeg så en annen (gr.allon) veldig engel komme fra himmelen, kledd i en sky, og regnbuen var over hans hode, og hans asyn var som solen, og hans føtter som ildsstøtter, og han hadde i sin hånd en liten åpnet bok, og han satte sin høyre fot -på havet og sin venstre på jorden, og ropte med høy røst, som en løve brøler, og da han hadde ropt, talte de 7 tordener med sine røster. Og da de 7 tordener hadde talt, ville jeg til å skrive, og jeg hørte en røst fra himmelen si: Sett segl for det som de 7 tordener talte, og skriv det ikke! Og engelen som jeg så stod pa* havet og på jorden, løftet sin høyre hånd opp mot himmelen, og svor ved ham som lever i tidsaldrenes tidsaldere, han som skapte himmelen og det som er i den, og jorden og det som er på den, og havet og det som er i det, at det ikke skal være mere tid (gr.chronos, som betyr "løpende tid"), men i de dager da den 7. engels røst blir hørt når han skal blåse i basunen, da skal Guds hemmelighet være fullbyrdet, således som han forkynte for sine tjenere, profetene." (Åp.10,1-7.) Dette synet er den tredje parantesen i Åpenbaringsboka. Den skildrer ting som enn å ikke har hendt, men som vil skje helt på slutten av trengselstiden- i forbindelse med Jesu gjenkomst til Israel. Det peker på Jesu gjenkomst og opprettelsen av riket for Israel. Da først vil "Guds hemmelighet være fullbyrdet, således som han forkynte for sine tjenere, profetene." (Åp.10,7.) Dette gjelder ikke bare profetene i G. T., men også profetene i N.T. Dette gjelder ikke bare profetiene i G.T., men det SAMLEDE VITNESBYRD om tidsperiodene og Guds planer, inntil at riket for Israel blir opprettet. Opprettelsen av det historiske og konkrete Guds-riket i Israel, er et av hovedaspektene i det profetiske ordet. Når Jesus kommer tilbake, skal han ikke bare være konge i 1000 års-riket, men han skal også være konge i tidsaldrenes tidsaldere, det vil si i all evighet. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 2. Kapitlene: Jesu styre i rikets tid og Riket for Israel skal opprettes i Israel.) Når engelen setter sin høyre fot på havet og sin venstre fot på jorden og erklærer: "at det ikke mere skal være tid (gr.chronos) (Åp. 10,6.), så betyr det at han på Jesu vegne OVERTAR HERREDØMMET over verden og over hele universet, og at verdensrikenes tid er forbi. Det er ikke lenger løpende eller historisk tid for dem. Det er derimot TID FOR GUDS-RIKET I ISRAEL. (I parantes gjør vi oppmerksom på at det på gresk er tre ord for "tid", og det er: a) "Hora." Det beskriver det eksakte tidspunktet. b) "Chronos." Det beskriver tiden i utstrekning. Vi gjenfinner dette i ordet "kronologi." c) "Kairos." Dette beskriver hvordan tiden er med hensyn til innhold. Det beskriver tidens kvalitet og tidspunkt. "Han sa til dem: Det tilkommer ikke dere å vite tider (gr.chronus) eller stunder (gr. kairus) som min Fader har fastsatt av sin egen fri vilje." (Ap.gj.1,7.) "Men om tidene (gr. ton kronon) og stundene (gr. ton kairon), brødre, trenger dere ikke til at noen skriver til dere." (1.Tess.5,1.) Den engelen som det her er snakk om, er ikke Jesus, men det er "annen (gr. allos), veldig egel", som kommer ned fra himmelen. (Åp. 10, 1) Dette betyr at det er en engel av samme kvalitet som de 7 erkeenglene, at han har stor makt, og at han kommer fra Gud selv med Guds autoritet. At Jesus har overgitt ham stor autoritet, sees også av de kjennetegn som engelen er omgitt av. De samme kjennetegnene karakteriserer også Jesus: a) Han er innehyllet i en sky. (Åp.10,l.) Dette betyr at han er UTSENDT AV GUD, og ingen kan fullt ut se og forstå hans herlighet. Han er innehyllet i Schekinaherligheten. Skyene er også beskrevet som Guds vogner i Bibelen. "han som tømrer i vannene sine høye saler, han som gjør skyene til sin vogn, som farer fram på vindens vinger. " (Salm. 104,3.) Dette samme sies også om Jesus. Han kommer innehyllet i skyen, for ingen kan se hans herlighet, slik som han er. Over alt som er herligt og helligt, ligger det et dekke, sier Guds ord. "Se, han kommer med skyene, og hvert øye skal se ham, også de som (jødene) har gjennomstunget ham, og alle jordens (eller landets) slekter skal gråte sårt over ham. Ja, amen." (Åp.1,7.) b) Han har regnbuen over sitt hode. (Åp.10,l.) Regnbuen er paktstegnet på Noah-pakten, som er en pakt mellom Gud og hele skapningen. (1.Mos.9,13.) Likeldes omhyller regnbuen Guds trone i himmelen, som også er Jesu trone. Alt som Faderen har, det har også Sønnen. Dette gjalt Guds trone både i gammel- og nytestamentlig tid. "likesom synet av buen i skyen på en regndag, således var synet av glansen rundt omkring. Således så Herrens herlighet ut, slik som den viste seg for meg. Og da jeg så det, falt jeg på mitt ansikt og hørte røsten av en som talte." (Esek.1,28.) "Og han som satt der var å se til likesom jaspis og sarder-stein, og det var en regnbue rundt omkring tronen, å se til likesom en smaragd. " (Åp.4,3.) c) Hans åsyn er som solen. (Åp. 10, 1) Solen er bilde på DEN ØVERSTE AUTORITET. Den står for Guds ord og Guds ordninger. Det samme blir også sagt om Jesus. "Og i sin høyre hånd hadde han 7 stjerner (de 7 menighetsforstandeme), og av hans munn gikk det ut et tveegget skarpt sverd, og hans åsyn var som solen når den skinner i sin kraft. " (Åp. 1, 16.) Da Jesus var på Forklarelsens berg, ble han forklaret for 3 av sine apostler, slik at hans ansikt lyste som solen. "Og han ble forklaret for deres øyne, og hans åsyn skinte som solen, og hans klær ble aldeles kvite som lyset. " (Mat. 17,2.) Dessuten bor Jesus i et lys som ingen av oss kan komme til i vare dimensjon. Nå ser vi stykkevis og taler profetisk stykkevis, men en gang skal vi forstå afle ting. Nå ser og forstår vi som i et speil, i en gåte, men senere skal vi se ansikt til ansikt. Nå kjenner vi bare bruddstykkene, men senere skal vi kjenne fullt ut likesom vi allerede på nåværende tidspunkt fullt ut er kjent av Herren. (1.Kor.13,9-12.) d) Hans føtter er som ildstøtter. (ÅP.10,1.) Dette betyr at han skal være med å DØMME VERDEN. Vi vet at høsten er tidsalderens ende, og at englene er høstfolkene. "fienden som sådde det, er djevelen, høsten er tidsalderens ende, og høstfolkene er englene." (Mat.13,39.) De skal "gå ut og skille de onde fra de rettferdige, og kaste dem i ildovnen, der skal det være grak og tenners gnissel." (Mat. 13,49 - 50.) Det samme er også sagt om Jesus. "Og hans føtter var lik skinnende malm, som om de var gjort glødende i en ovn, og hans røst som av mange vann." (Åp.1,15.) e) I sin hånd har han en liten åpnet bok. (Åp.10,2.) Denne boka inneholder den del av det profetiske ordet, som ikke var åpenbart. I grunnteksten er det her brukt ordet "biblaridion", som betyr en "meget liten bok. " Det står i motsetning til hele Johannes Åpenbaring, som i Åp.5,1 er nevt som en "liten bok. " Her er ordet "biblos" brukt på grunnspråket. Vi har oversatt det med "bokrull." Dette betyr ikke at Åpenbaringsboka er noen liten bok, hva som gjelder det innholdsmessige. Det er den mest spennende boka i hele Bibelen, og den er kalt for "Bibelens perle", men det betyr at boka er liten av omfang. Mens det var engelen som holdt denne "meget lille boka" i Åp. 10,2, så var det Gud som hadde den andre "lille boka" i sin høyre hånd (Åp. 5, 1) Denne boka var det Jesus åpnet. (Åp. 5,5.) "Og jeg så i hans høyre hånd som satt på tronen, en bokrull, skrevet innvendig og utvendig, og forseglet med 7 segl." (Åp.5,1.) f) Han satte sin høyre fot på havet og sin venstre fot på jorden. (Åp.10,2.) Dette betyr at han på vegne av Gud TAR HELE VERDEN OG HELE UNIVERSET INN UNDER GUDS AUTORITET. Dette er en symbolsk handling, som peker framover mot det forholdet at Jesus kommer til Harmageddon. Der vil alle verdens nasjoner være samlet, sammen med Satan, Antikrist, de onde åndene og den falske profet. Jesus vil der gå i rette med dem og seire over dem. Han vil ta tilbake sin rettmessige eiendom, som er hele verden og universet, og som han både har skapt og vant tilbake ved sin forsonergjerning på Golgata. g) Han roper med høy røst, som når en løve brøler. " (Åp. 5,2.) Løven blir betraktet som det høyeste av alle dyrene. Når den brøler, er det et uttrykk for stor autoritet. Når den brøler, må alle dyrene ellers være rolige og lytte etter hva den har å si. Løvens røst er et bilde på Guds røst. "Når løven brøler, hvem skulle ikke da reddes? Når Herren, Israels Gud, taler, hvem skulle ikke da profetere?" (Amos 3,8.) Slik er det også med Jesus. Han blir kalt for "løven av Juda stamme. " I egenskap av "løven av Juda stamme", skal han tilintetgjøre sine fiender ved Harmageddon, og han skal styre over hedningene med jernstav i 1000 års-riket. Denne engelen, som her er omtalt, er ikke Jesus, men det er en annen stor engel med stor kraft og autoritet. Han peker framover mot det som skal skje ved Harmageddon. At det ikke her er snakk om en beskrivelse av Jesus selv, sees av følgende forhold: a) Han er kalt for "en annen engel." Her brukes i grunnteksten det greske ordet "allos", som betyr "en annen av samme kvalitet." Det som det blir sammenlignet med, er de 7 erkeenglene. b) Jesus blir aldri beskrevet som en engel i Åpenbaringsboka. Det var bare det som stod i den "meget lille boka", som Johannes fikk lov til å fortelle videre. Den var åpnet for at alle mennesker, som ønsker det, skal få innsyn i det som videre skal skje i endens tid. Det som Johannes ikke fikk lov til å skrive ned, var det som de 7 tordener talte. Dette forblir en HEMMELIGHET for oss, og vi kan bare ane og kanskje tenke oss til hva de så. De 7 tordener står for Guds doms- og allmakts røst over hele verden. DOMMEN HØRER HERREN TIL. Vi møter disse 7 Guds røster i Salme 29, hvor det står følgende om dem: a) "Herrens røst er over vannene (de store menneskemengder), ærens Gud tordner, Herren er over de store vannene. " (v. 3.) b) "Herrens røst lyder med kraft." (v.4.) c) "Herrens røst med herlighet." (v.4.) d) "Herrens røst bryter sedrer, Herren søndebryter Libanons sedrer (verdensmakten), og han får dem til å hoppe som en kalv, Libanon og Sirjon som en ung villokse." (v.5.) e) "Herrens røst slynger ut kløvende ildslue." (v.7.) f) "Herrens røst får ørkenen til å beve, Herren får Kades ørken til å beve." (v.8.) g) "Herrens røst får hindene til å føde og gjøre skogene bare, og i hans tempel sier alt: Ære. (v. 9.) Selv om det ikke sies noe om hva disse 7 tordene talte, så forstår vi at dette har med Guds dom over verden å gjøre, men vi ser også at etter at Guds dom er gått over verden, så skal 1000 års-rikets overflødende herlighet vokse fram, og i Guds tempel i Jerusalem skal alle troende ære Den treenige Gud. Det var ikke bare Johannes, som ikke fikk lov å fortelle videre det som han så og hørte av Herren. Det samme var også tilfelle med Paulus, da han blerykket inn i den tredje himmel. Grunnen til at han ikke fikk lov å fortelle dette videre, var at det var altfor stort til at vi kan forstå det i vår dimensjon. Det hører det fullkomne Guds-riket til. "han ble rykket inn i Paradis og hørte usigelige ord, som det ikke er et menneske tillatt å tale." (2. Kor. 12,4.) Denne tredje parantesen i Åpenbaringsboka skildrer det som skal skje når den 7. engelen blåser i sin basun. I denne engelens budskap ligger selve AVSLUTNINGEN av trengselstiden, for den 7. basunen avlutter trengselstiden. På samme måten som det 7. seglet beskriver selve avslutningen av endens tid, så gjør også den 7. basunen det. Det samme er også tilfelle med den 7. vredesskålen. |