|
De 144000 beseglede jødene, den første retrospektive beskrivelsen
Åpenbaringsbokas sjette kapittel avsluttes med spørsmålet: "... og HVEM KAN HOLDE STAND"? (Åp.6,17.) På dette spørsmålet gies det 2 svar: a) Det er de 144000 beseglede av Israels 12 stammer (Åp.7,1-8.) b) Den store skaren fra alle folkeslag, som kommer LEVENDE ut av den store trengsel. Vi må huske på at dette synet angår SLUTTFASEN av den store trengselen. (Åp.7,9- 10 og 13-17) Hva som gjelder dette spørsmålet som på gresk heter: "kai tis dynatai stathenai"?, så har jeg sett følgende oversettelser av dette: a) og hvem kan bli stående? b) og hvem kan møte den oppreist? b) og hvem kan da bestå? c) og hvem skal da være, i stand til å stå? d) og hvem kan holde stand? e) og hvem kan unnslippe? f) og hvem kan møte den oppreist? g) og hvem kan da stå fast? Svaret på dette spørsmålet er at det bare er to grupper av troende som kan greie dette- å komme levende ut av trengselsperioden, og det er de som Herren har bestemt til det. Både de mange millioner martyrer fra trengselstiden og de fleste verdslige må dø. De førstnevnte skal få del i "de rettferdiges oppstandelse" på den siste dagen, mens de sistnevnte skal dømmes foran Guds domstol i himmelrommet, etter at 1000 årsrikets periode er slutt. (Åp.20,11-15.) "Deretter så jeg 4 engler som stod på jordens 4 hjørner og holdt jordens 4 vinder (som er symbol på de plager og straffedommer som Gud vil la komme over verden), for at det ikke skulle blåse noen vind (ødeleggelse) over jorden (det lovordnede samfunn, i motsetning til havet) eller over havet (folkehavet) eller på noe tre (nasjon eller de mektige i samfunnet). Og jeg så en annen (gr.allon) engel, som steg opp fra solens oppgang og hadde den levende Guds segl, og han ropte med høy røst til de 4 engler som det var gitt å skade jorden og havet og sa: Skad ikke jorden eller havet eller trærne, før vi har satt innsegl på vår Guds tjenere i deres panner. Og jeg hørte tallet på dem som var beseglet: 144000 beseglede av alle Israels barns stammer: av Juda stamme 12000 beseglede, av Ruben stammer 12000 beseglede, av Gads stamme 12000 beseglede, av Assers stamme 12000 beseglede, av Naftali stamme 12000 beseglede, av Manasse stamme 12000 beseglede, av Simeons stamme 12000 beseglede, av Levi stamme 12000 beseglede, av Issakars stamme 12000 beseglede, av Sebulons stamme 12000 beseglede, av Josefs stamme 12000 beseglede, av Benjamins stamme 12000 beseglede." (Åp.7,1-8.) Før trengselstiden kan begynne, vil Gud sette et innsegl i de 144000 jødene, som skal bevares gjennom hele pannen på trengselstiden på 7 år. Herren kjenner sine, og ingen kan gjøre dem noe vondt, når Herren har bestemt det motsatte. Dette skal få oss til å forst å at heller ingen ting av ondt kan hende oss som tror på Jesus, dersom han har bestemt det motsatte. Vi må være frimodige, for Jesus har overvunnet verden og det onde. Vi hører Herren til. De 4 englene er satt til å holde igjen for de 4 vindene, slik at de ikke kan skade hverken jorden, havet eller trærne, før de 144000 er beseglet. Jordens 4 vinder står her for ødeleggende krefter, som Gud straffer verden med. "Jordens 4 vinder» er det samme som "himmelens 4 vinder", og vi møter både de 4 englene og de 4 vindene igjen flere steder i Bibelen. Vi skal gjengi en del av dette her. "Så sier Herren, hærskarenes Gud: Se, jeg knekker Elams (Irans) bue, deres beste våpen. Og jeg vil la 4 vinder fra himmelens 4 hjørner komme over Elam og sprede dem for alle disse vinder, og det skal ikke, være noe folk som de bortdrevne fra Elam ikke kommer til." (Jer.49,35-36.) Dette er Guds dom over Iran i forbindelse med at Jesus skal dømme folkeslagene i Josafats dal. (Joel.3.) "Således lød Daniels fortelling: Jeg hadde et syn om natten, og i det syn så jeg hvorledes himmelens 4 vinder brøt fram over det store hav (folkehavet)." (Dan.7,2.) Dette er Guds straffedom over folkene fra det ny-babylonske riket og til opprettelsen av riket for Israel. "Jeg hadde et syn om natten: Jeg så en mann (engel) som red pa en rød hest, og han holdt stille blant myrtetrærne i dalbunnen (myrtetrærne står for Israel i landflyktigheten, og dalen står for diasporaen eller hedningenes tider), og bak ham var det røde, blakke og kvite hester. Da sa jeg: Hvem er dette, min Herre? Og engelen som talte med meg, sa til meg: Dette er de som Herren har sendt ut for å fare omkring på jorden. Og de (englene) svarte Herrens engel, som holdt stille blant myrtetræne, og sa: Vi har faret omkring på jorden og sett at hele jorden er rolig og stille. Da tok Herrens engel til orde og sa: Herre, hærskarenes Gud! Hvor lenge skal det være før du forbarmer deg over Jerusalem og Judas byer, som du har vært vred på nå i 70 år. Og Herrens engel svarte engelen som talte med meg, gode og trøstefulle ord. Og engelen som talte med meg, sa til meg: Rop ut disse ord: Så sier Herren, hærskarenes Gud: Jeg er såre nidkjær for Jerusalem og Sion, og jeg er såre vred på de trygge hedningefolk, for jeg var bare litt vred, men de hjalp til med ulykken. Derfor sier Herren: Jeg vender meg atter til Jerusalem med miskunnhet, mitt hus (templet) skal bygges der, sier Herren, hærskarenes Gud, og målesnoren skal strekkes ut over Jerusalem. Rop atter og si: Så sier Herren, hærskarenes Gud: Ennå en gang skal mine byer flyte over av det som godt er, og Herren skal ennå en gang trøste Sion og ennå en gang utvelge Jerusalem." (Sak.1,8-17.) Dette er først en beskrivelse om Juda rikets fangenskap i Babylon i 70 år. Herren skulle føre jødene tilbake etter de 70 år. Profetien strekker seg deretter inn i endens tid, og den forteller oss om at Herrens engel skal straffe de trygge hedningefolkene som har atspredt jødene og lagt under seg Israel og Jerusalem. I 1000 års-riket skal Jerusalem være sentrum på jorden, og Israels byer skal flyte over av velsignelse. "Så løftet jeg atter mine øyne opp og fikk se 4 vogner som kom mellom 2 fjell (riker), og fjellene var kobberfjell (kobber står for Guds dom). For den første vogn var det røde hester, og for den annen vogn var det svarte hester, og for den tredje vogn var det kvite hester, og for den fjerde vogn flekkete, sterke hester. Og jeg tok til orde og sa til engelen som talte med meg: Hva er dette, herre? Engelen svarte: Dette er himmelens 4 vinder (straffedommer), som nå farer ut, etter at de har framstilt seg for all jordens herre (Gud), (slik at han kan sende dem ut). Vognene med de svarte hester for drog ut mot Nordens land (Syria), og de kvite drog etter dem, og de flekkete drog ut mot Sydens land (Egypt). Og de sterkeste (de røde) drog ut, og da de ønsket å få dra omkring på jorden, sa han: Gå , dra omkring på jorden! Og de drog omkring på jorden. Så ropte han høyt på meg og sa til meg: Se, de som drar ut mot Nordens land, DE STILLER MIN VREDE PÅ JORDENS LAND". (Sak.6, 1-8.) Dette er Guds dom over verden i forbindelse med Jesu gjenkomst. Det er ikke uvanlig i Bibelen at man kaller "englene" for "vinder" eller "ånder", som er det samme ordet på gresk, nemlig "pneuma". "Er de ikke alle tjenende ånder (gr.pneumata), som sendes ut til tjeneste for deres skyld som skal arve frelse"? (Hebr. 1, 14.) "Vinden (gr. to pneuma ) (det kan også oversettes med "ånden") blåser dit den vil, og du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen, således er det med hver den som er født av Ånden." (Joh.3,8.) Det er heller ikke uvanlig i Bibelen at man sammenligner naturkreftene med englene. "Og enn å en annen engel kom ut fra alteret, og han hadde makt over ilden (ildens engel), og ropte med høy røst til ham som hadde den skarpe sigd: Send ut din skarpe sigd og høst druene av vintreet på jorden! for dets bær er modne. " (Åp. 15, 18.) "Og jeg hørte engelen over vannene si: Rettferdig er du som er og som var, du hellige, at du har dømt således." (Åp.16,5.) I Åp.7,1 er det 4 engler som holder igjen for "jordens 4 vinder" eller "himmelens 4 vinder", slik at de ikke skal gjøre noen skade før Herren vil at dette skal utføres. 4-tallet er verdens, jordens og verdensmenneskenes tall. Det betyr at disse straffedommene skal ramme HELE JORDEN. De skal bli verdensomspennende. At de 4 englene holder disse 4 straffedommene tilbake, betyr at Herren holder tilbake og kontrollerer det som er ondt, slik at det ikke får bryte ut, før tiden er kommet til at det kan skje. Det blir altsa* en tid med STILLHET og FRED (gr.eirene, hebr. shalom) før selve begivenhetene i endens tid settes i gang. Det er denne tiden vi nå går inn i, litt etter hvert. Dette er ingen varig fredstid, men det er en FALSK FRED. Det var en annen (gr.allon) engel, som kom med dette budskapet til de 4 englene at de ikke skulle gjøre noen skade, før de 144000 var blitt beseglet. Det greske adjektivet «allos» betyr "en annen av samme slag eller kvalitet." Dette betyr at den engelen som kom med dette budskapet, var av samme kategori engler som de 4 englene. Denne englen er ikke Jesus, som en del Bibel-tolkere har ment. Han kommer fra "solens oppgang" d. v. s. han kommer fra øst. Dette betyr ogs å at en NY DAG BEGYNNER FOR ISRAEL. Herren tar seg av disse 144000 jødene på en spesiell måte og bevarer dem gjennom hele trengselstiden. Engelen kom "med den levende Guds innsegl (eller signetring)", som han skulle fullføre beseglingen med. Det ordet som her er brukt om å besegle (gr.sfragizein) betyr: "å sette sitt merke på noe eller noen." Romerske soldater pleide å bli merket i hånden. Slavene ble merket i pannen, og av og til ble menneskene merket med navnet til den gud som de dyrket. Gud merker disse 144000 beseglede med sitt eget merke. Jeg regner med at de får et dobbelt merke. For det første får de Den Hellige Ånd i sitt hjerte, som et indre merke og pant, og dessuten får de et ytre merke på sine panner. Dette kan godt være korsmerket, som for øvrig er lik med den gamle hebraiske bokstaven "taw", men det er mer sannsynlig at det er det hebraiske tetragrammet for Gud selv, nemlig MV11, for i Åp. 14,1 står det at de 144000 beseglede hadde JESU og GUDS NAVN skrevet på sine panner. "Og jeg så, og se, Lammet stod på Sions berg, og med det 144000, som hadde dets (Lammets) navn og dets Faders navn skrevet på sine panner." At de er beseglet av Herren, betyr at Herren skal BEVARE DEM i trengselstiden. De kommer inn under Guds beskyttelse. De rammes ikke av de straffedommene som går over verden rundt dem. "og det ble sagt til dem (gresshoppene, som er bilde på onde åndsmakter) at de ikke skulle skade gresset (vanlige mennesker) på jorden heller ikke noe grønt, heller ikke noe tre (vanlige mennesker), men bare de mennesker som ikke hadde Guds segl i sine panner." (Åp.9,4.) Beseglingen av de troende kjenner vi ogsa igjen fra Esekiel 9,1-11. 6 engler fikk beskjed om å slå Jerusalems innbyggere i hjel med unntak av de gudfryktige, som hadde fått Guds innsegl på sine panner. "Og jeg (Esekiel) hørte ham rope med høy røst og si: Kom hit med hjemsøkelsene over staden (Jerusalem), hver med sitt ødeleggelsesredskap i sin hånd! Og se, det kom 6 menn (engler) på veien gjennom den øvre port, som vender mot nord, hver med sitt ødeleggelsesredskap i sin hånd, og midt i blant dem var det en mann (Messias) som var kledd i linklær og hadde et skrivetøy ved sin lend, og de kom inn og stilte seg ved siden av kobberalteret (brennofferalteret). Og Israels Guds herlighet (Schekina-herligheten) hevet seg fra kjerubene, som den kvilte på, og flyttet seg til husets dørterskel, og han ropte til den mann som var kledd i linklærne og hadde skrivetøyet ved sin lend. Og Herren sa til ham: Gå midt igjennom staden, midt gjennom Jerusalem, og sett ET TEGN i pannen på de menn som sukker og jamrer over alle de vederstyggelige tegn som skjer der. Og til de andre (de 6 englene) hørte jeg ham si: Gå gjennom staden etter ham og slå ned! Vis ikke skånsel og spar ingen! Gamle folk, unge menn og jomfruer, spebarn og kvinner skal dere hogge ned for fote, men dere må ikke røre noen av dem som tegnet er på. Dere skal begynne fra min helligdom. Og de begynte med de gamle menn som stod foran alteret. Og han sa til dem: Gjør huset ureint og fyll forgården med drepte! Dra ut! Og de drog ut og slo ned folket i staden." (Esek.9,1-7.) (I parantes gjør vi oppmerksom pa det forholdet at det hebraiske ordet for "merke" er "taw." Det samme ordet er også navnet på den siste bokstav i det hebraiske alfabetet. I det alfabetet som ble brukt på Esekiels tid, hadde denne bokstaven form som et KORS. Disse menneskene fikk dermed korsmerket innskrevet på sine panner. Det skulle berge dem fra Guds vrede. Slik er det også i dag. Det som berger oss er korset og Jesu forsoning. Jeg vil i den forbindelse sitere fra en artikkel som Jan Ranterud har skrevet i bladet: Misjonsblad for Israel. nr 5. 1990, hvor det står følgende om korsets tegn: ... "De første kristne så også typer på korsets tegn i måten blodet fra påskelammet ble smurt på dørstolpene i Egypt da Guds folk ble spart fra dødsstraffen som kom over egypterne (2. Mos. 12,7 og 13.), i måten Moses strakte ut hendene på i kampen mot Alamek, hvor Gud gav Israel seier og frelse (2. Mos. 17,10 - 13.) og i kopperslangen som ble opprreist i ørkenen (4.Mos.21,8-9, sml. Joh.3,14). Tegnet i pannen sa de forespeilet i hvordan bønnekapslene med Guds ord skulle festes (5.Mos.6,8 og 11,18.) Denne sterke bevissthet om at korsets tegn var noe som var forutsagt og forespeilet i Guds ord allerede før det ble åpenbart og virkeliggjort i Jesu soningsdød, er noe vi finner helt fra den nytestamentlige urmenigheten av og hos kirkefedrene og største lærere: Barnabas, Justin Martyr, Ireneus, Cyprianus og Tertulflan. Og det er alltid blitt brukt i dåpsliturgien. Men for den vantroe del av jødedommen var ordet om korset et anstøt (1. Kor. 1,23.), og har vært det til denne dag. Det gamle alfabetet som Guds ord først ble skrevet på, og som inneholdt korsets tegn, ble gitt opp og erstattet med et nytt, som ble lånt fra arameisk. Dette er det alfabetet som teologistudentene i dag lærer som "hebraisk." Likeledes ble det påbudt å bære bønnekapslene med Guds ord på en annen make enn en den som er foreskrevet i 5.Mos,6. Alt ble gjort, og gjøres fortsatt for å skape den størst mulig avstand mellom Han som døde på korset og det folk frelsesordet om korset først og fremt ble rettet til. Derfor er det et mektig og underfullt løfte i Johannes visjon i Åp.7. Et fullt tall av jøder, fra alle 12 Israels stammer, skal vies til Gud ved korsets tegn i deres panner. Det sikreste endetidstegn vi har i dag, er når jøder, Guds folk, vender tilbake til troen på Messias. Deres antagelse er liv av død, fordi korsets tegn a viser vårt liv av Jesu død." I forbindelse med jødenes utreise fra Egypt i gammel tid ble heller ikke de førstefødte av jødene drept, som bodde i de hus, som var merket med blodmerket på karmene eller overtreet på døren. (2.Mos.12,7, 12-13 og 22-23.) De 144000 beseglede er Guds spesielle vitner eller tjenere i trengselstiden. De skal forkynne evangeliet om riket for Israel, både for jøder og hedninger i trengselstiden. Det er bl.a. deres forkynnelse som bevirker at vi får den store skaren åv frelste mennesker, som kommer ut av den store trengselen, og som er beskrevet i Åp.7,9-17.) (Vi henviser til det som vihar skrevet foran om de 4 forskjellige evangeliene, som vi har i N.T.) Vi møter igjen de 144000 beseglede i Åp. 14,1 - 5. Der står det i v. 4 at de er "en førstegrøde for Gud og Lammet." "Disse er de som ikke har gjort seg ureine med kvinner (skjøgen og hennes døtre), for de er som jomfruer. Disse er de som følger Lammet hvor det går. Disse er kjøpt fra menneskene (fra jødene) som en førstgrøde (gr.aparkje) for Gud og Lammet." (Åp.14,4.) De 144000 beseglede er også omtalt i Esaias 66,19: "Og jeg vil gjøre et tegn på dem og sende noen av de unnkomne blant dem til hedningefolkene, til Tarsis, Ful og Lud, bueskytterne, til Tubal og Javan, til de fjerne kyster som ikke har hørt tidenden om meg og ikke sett min herlighet, og de skal kunngjøre min herlighet blant hedningefolkene." De 144000 beseglede skal også forkynne evangeliet om riket i Israel. De skal ikke greie å komme til ende med Israels byer, før Jesus kommer tilbake. Dette betyr at det skal bli en sterk motstand mot evangeliet i Israel. Både vantroe jøder, Satan og Antikrist vil motsette seg at de forkynner i Israel, men i og med at Herren har bestemt dette, må de bare gi seg på det. "Men når de forfølger dere (de 144000 beseglede) i den ene by, da fly til den andre! for sannelig sier jeg dere: Dere skal ikke komme til ende med Israels byer før Menneskesønnen kommer." (Mat. 10,23.) Det er disse jødene som er omtalt i Mat.24,14: "Og dette evangelium om riket (1000 års-riket) skal forkynnes over hele jorderike som et vitnesbyrd for alle folkeslag, og da skal enden (gr. telos) komme." Det er ikke den kristne menighet som skal fullføre misjonsoppdraget i nåværende tidsperiode, nei, det skal jødene gjøre. De som fikk de forskjellige misjonsbefalingene, de skal også fullføre dem i endens tid. Av den grunn går det heller ikke an å si: At Jesus ikke kan komme tilbake for å hente den kristne menighet, før evangeliet er blitt forkynt for alle folkeslag, for dette utsagnet gjelder ikke den kristne menighet eller det frie nådes evangelium. Det gjelder evangeliet om opprettelsen av riket i Israel. (Se min bok: Jesu Gjenkomst. Bind 1, s. 404-407 om de forskjellige misjonsbefalingene i Bibelen.) Disse jødene blir beseglet og utrustet med Den Hellige Ånd med en meget stor Ånds-fylde. De blir utrustet med mange nådegaver og fylt med Den Hellige Ånd på. en spesiell m åte. På samme måten som de første troende jødene var full av Den Hellige Ånd og kraft, skal de 144000 være det. Disse skal være en FØRSTEGRØDE AV JØDER for Gud. "Og da pinsefestens dag var kommet, var de (de 120) alle samlet på samme sted. Og med et kom det en lyd fra himmelen som av et framfarende veldig vær og fylte hele huset der de satt. Og det viste seg for dem tunger likesom av ild, som skilte seg, å satte seg på enhver av dem. Og de ble alle fylt med (av) Hellig Ånd, og de begynte å tale med andre tunger, alt etter som Ånden gav dem å tale." (Åp.gj.2,1-4.) Den Ånds-utgydelsen som apostlene og disiplene fikk på pinsefestens dag, var en BEGYNNELSE på den Ånds-utgydelsen som er beskrevet hos profeten Joel. "Og deretter (etter at læreren til rettferdighet (Messias) er kommet tilbake og godtgjort for jødene alt det som hadde gått tapt for dem i 2000 år) vil jeg utgyde min Ånd over alt kjød (alle mennesker), og deres sønner og deres døtre skal tale profetiske ord, deres oldinger skal ha drømmer, deres unge menn skal se syner." (Joel 3,l.) Det er denne Ånds-utgydelsen som blir de 144000 beseglede av Israel til del. Av den grunn kan en også si at de er en førstegrøde for Herren. De er en førstegrøde av de jødene som blir frelst i trengselstiden. Vi kan derfor si at ISRAELS FRELSE BEGYNNER FØR SELVE TRENGSELSTIDEN, og dette stemmer også med det profetiske ordet. Etter at den kristne menighet er tatt ut, skal Herren ta seg av jødene igjen. "Simeon har fortalt hvorledes Gud fra først av drog omsorg for å få et navn av hendinger for sitt navnes skyld (uttagelsen av den kristne menighet). Og dermed stemmer profetenes ord overens, således som det er skrevet. Deretter vil jeg vende tilbake og igjen oppbygge Davids falne (hytte), og det nedbrutte av den vil jeg atter oppbygge, og jeg vil igjen oppreise den." (Ap.gj.15,14-16.) "For jeg vil ikke, brødre, at dere skal være uvitende om denne hemmelighet - for at dere ikke skal tykkes dere kloke - at forherdele delvis er kommet over Israel (for en del av Israel), inntil det fulle tall av hedningene er kommet inn, og således skal hele Israel bli frelst, som skrevet er: Fra Sion skal redningsmannen komme, han skal bortrydde ugudelighet fra Jakob." (Rom.11,25-26.) Jødenes frelse i endens tid er et av HOVEDTEMAENE i G.T. Vi skal ikke her gjøre fyldesgjørende greie for det. Se Esekiel 37,1-28, der blir det gjort greie for 3 faser i jødenes frelse: a) I Esek.37,1-7 blir jødene i diasporaen skildret. De blir beskrevet som "de døde ben i dalen." Dalen står for landflyktigheten eller hedningenes tider. b) I Esek.37,8-9 blir jødenes samling til Israel beskrevet. c) I Esek.37,10 blir jødenes frelse i endens tid beskrevet. Den første fasen av dette ble oppfylt ved framvoksteren av den moderne sionismen fra begynnelsen av dette århundrede. Den startet med Theodor HerzI, som i 1896 utgav boka: Der Judenstaat. Den andre fasen fikk vi den 14. mai 1948, da staten Israel ble opprettet av F.N. Den siste fasen, som angår jødenes omvendelse, har såvidt begynt i dag. På verdensbasis er det i dag ca.350000 Jesustroende jøder. Dette tallet vi øke i årene som kommer. I og med uttagelsen av de 144000 jødene, så vil dette være en viktig begivenhet i jødenes frelse. Det er i selve Israel at den store innhøstingen av jøder for Messias skal skje. Israels frelse skal ikke skje i utlendingheten, men den skal skje i landet Israel. Dette er også grunnen til at mange jøder i dag kommer i stort antall til Israel. Bare i løpet av de 3 siste årene har det kommet 400000 jøder til Israel. De jødene, som kommer til Israel, ER PÅ VEI TIL SIN FRELSE. Hva som gjelder selve tallet 144000, så har noen Bibel-forskere ment at det skal forståes i overført betydning, og at det er mange flere enn dette antallet. Første del av tallet består av 12 ganger 12. 12-tallet er Israels tall på en spesiell måte. Når vi ganger 12 med 12, får vi 144, som er det fullstendige kvadrat. Dette blir igjen multiplisert med 1000. Andre igjen har ikke hatt noe problem med å forstå dette tallet bokstavelig, i og med at det er 12000 jøder fra hver stamme. Et annet forhold, som er vanskelig å forklare, er den innbyrdes rekkefølgen som disse stammene er nedtegnet i. Den avviker fra den gammel-testamentlige rekkefølgen av stammene. Dessuten er Dan stamme utelatt. For å oppna at det skal bli 12 stammer, så er Josefs sønn, Manasse, og Levi stamme oppregnet. Vi skal se på den naturlige rekkefølgen av de 12 stammene, slik som G.T. stiller den opp: a) Leas sønner: Ruben, Simeon, Levi, Juda, Issakar og Sebulon. b) Rakels sønner: Josef og Benjamin. c) Rakels trælkvinne, Bilhas sønner: Dan og Naftali. d) Leas trælkvinne, Zilpas sønner: Gad og Aser. (I parantes gjør vi oppmerksom på at denne rekkefølgen også kan variere en del i G.T.) I Åpenbaringsboka har vi følgende rekkefølge på stammene: a) Juda. b) Ruben. c) Gad. d) Aser. e) Naftali. f) Manasse (Josefs sønn). g) Simeon. h) Levi. i) Issakar. j) Sebulon. k) Josef . 1) Benjamin. Vi skal i det følgende se på de forskjellige forklaringene som der er blitt gitt, for å forklare den ombyttede og uvanlige rekkefølgen av Jakobs sønner, som er nevnt i Åp.7,4-8. 1) Mange har ment at de 144000 beseglede ikke hører med til Israels naturlige etterkommere, men at dette er en beskrivelse av den kristne menighet, i egneskap av Abrahams barn. De har hevdet at den innbyrdes rekkefølgen av Guds barn ikke har noen betydning. Vi er alle ett i Kristus Jesus. "Derfor skal dere vite at de som har tro, de er Abrahams barn. " (Gal. 3,7.) "Her er ikke jøde eller greker, her er ikke træl eller fri, her er ikke mann eller kvinne, for dere er alle en i Kristus Jesus. Men hører dere Kristus til, da er dere jo Abrahams ætt, arvinger etter løfte." (Gal.3,28-29.) Av den grunn forklarer Grotius de 144000 på følgende måte: "Nullus servatur ordo, quia omnes in Christo pares. " Det betyr: "Ingen rang opprettholdes, for alle er like i Kristus." Videre mener disse at det er naturlig at Juda stamme er nevnt først, for Jesuskommer fra denne stammen. 2.) Andre har igjen hevdet at det har skjedd en ombytting av rekkefølgen i Åp.7,4-8, slik at vi skal ha følgende rekkefølge: Juda Ruben, Simeon, Levi, Issakar, Sebulon, Josef, Benjamin, Gad, Aser, Naftali og Manasse. Denne rekkefølgen fører til at Manasse blir den siste stammen, og ikke Dan, som man skulle ha ventet. Når Dans stamme er utelatt har man forklart dette på følgende måter: a) Dans stamme skulle være utdødd, men dette kan ikke være riktig, for Dans stamme skal få sin arvelodd i Israel i rikets tid. "Dette er stammenes navn: Fra nordenden langs Hetlon-veien til bortimot Hamat og Haser-Enan ved Damskus landemerker, der skal Dan ha landet, fra Østsiden til havet (Middelhavet)- Dan en lodd." (Esek.48,l.) (Se min bok: Guds-riket i Israel, s. 194 - 205, hvor jeg skriver om dette.) b) Dans stamme skulle ikke få del i landet på grunn av at den tidlig henfalt til avgudsdyrkelse. "Det utskårne bilde som Mika hadde gjort, hadde de stående hos seg hele den tid Guds hus var i Silo." (Dom.18,31.) Det var ikke bare Dans stamme som henfalt til avgudsdyrkelse, så denne forklaringen kan heller ikke være riktig. c) Antikrist skulle stamme fra Dans stamme. Den første som hevdet dette, var Irenæus. Han mente at dette stod i G.T. Han brukte følgende Bibel-ord som belegg for sine antagelser: "Dan skal være en slange på veien, en huggorm på stien, som biter hesten i hælene, så rytteren (Antikrist) faller bakover." (1.Mos.49,17.) "Fra Dan høres hans (Antikrists) hesters fnysen, ved lyden av hans veldige gangers vrinsken bever hele landet, og de kommer og fortærer landet og alt som i det er, byen og dem som bor i den." (Jer.8,16.) I følge kirkefedrene skal Antikrists mor være en jødinne fra Dans stamme, som kom fra Babylon.. Hun ble på en overnaturlg m*te fruktbar med Satan. d) Dans stamme vil på en særlig måte samarbeide med Antikrist i endens tid. O.K.Indergaard har gått inn for denne fortolkningen. (Se hans bok: Temaer i bibelsk profeti. Del 1, s.50-69.) Man har også hevdet at Efraim, stamme ikke er nevnt på grunn av at det var den stammen som var den direkte årsak til innbyrdelseskrigen i Israel. Den skilte de 10 stammene i nord fra de 2 stammene i sør. Dan og Efraim. stamme var også de to første stammene i Israel som først begynte å dyrke fremmede guder i Israel. Det er ingen som vet helt eksakt hvorfor Dan og Efraim, stamme ikke er nevnt i beseglingen av de 144000 tusen, men det er i alle fall ikke av den grunn at de er forkastet av Herren. I Esek 48,1-7 og 23-29 kommer det tydelig fram at begge disse stammene skal ha sin arvedel i Israel på linje med de andre stammene i rikets tid. Det er blitt gjort mange forsøk på å identifisere disse 144000 beseglede. Vi skal se på noen forklaringer: a) Noen Bibel-forskere har ment at de 144000 beseglede representerer den kristne menighet i den frie nådes tid eller den kristne menighet i trengselsiden. Etter vårt syn kan ikke dette være riktig, for den kristne menighet skal ikke inn i trengselstiden. Den skal bortrykkes til Gud før selve trengselstiden. Dessuten står det at de 144000 er jøder. Dette synet er altså influert av erstatningsteologien. Den kommer ikke fra Gud, men fra Satan. Den er inspirert av denne verdens og denne tidsalderens herre og gud. b) Irvingianerne, mormonerne, Syvende dags Adventister, Jehovas Vitner og andre har hevdet at de 144000 beseglede er deres tilhengere. Jehovas Vitner f.eks. mener at de 144000 er den himmelske rådsforsamling, som består av Jehovas Vitner-tilhengere, og som skal styre sammen med Gud i 1000 års-riket. Denne forsamlingen holder nå på å bli fulltallig. Jehovas Vitner mener forøvrig at alle andre trosretninger best år av fortapte mennesker. Det er bare de som tilhører Jehovas Vitner, som blir frelst. Dette synet har de forøvrig felles med mange andre sekter. De tror at det bare er medlemmene i deres sekt, som får del i frelsen. c) Det riktige synet på de 144000 beseglede er at disse menneskene er Jesus-troende jøder, som kommer til en personlig tro på Jesus fra Nasaret, før den siste og syttiende åruken for Israel. Disse blir utrustet på en spesiell måte og skal være Guds misjonærer i trengselstiden, både for jøder og hedninger. (Vi møter igjen de 144000 beseglede i Åp.14,1-5, men det skal vi ikke skrive noe om her. Vi henviser til det som vi skriver om dette senere.) Vi vet videre at hedningenasjonene blir dømt, etter at Jesus er kommet tilbake, i henhold til hvordan de har behandlet "Jesu minste brødre" eller jødene i endens tid. Dette utsagnet går på alle jøder, og de 144000 beseglede er også inkludert i dette. I og med at de blir sendt ut i hele verden med budskapet om Jesus, om hans forsoning og opprettelsen av riket for Israel, så kommer mange av disse jødene på en spesiell måte i kontakt med hedningene. Jesus identifiserer seg på en spesiell måte med jødene i endetiden. De som har støttet jødene i trengselstiden, de har støttet Jesus. "Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin herlighetstrone. Og alle folkeslag skal samles for hans å syn, og han skal skille dem fra hverandre, likesom hyrden skiller fårene fra gjetene, og han skal stille fårene ved sin høyre side, men gjetene ved den venstre. Da skal kongen si til dem ved sin høyre side: Kom hit, dere min Faders velsignede! arv det rike (riket for Israel) som er beredt dere fra verdens grunnvoll ble lagt! For jeg var hungrig, og dere gav meg åte, jeg var tørst, og dere gav meg å drikke, jeg var fremmed, og dere tok imot meg, jeg var naken, og dere kledde meg, jeg var syk, og dere så til meg, jeg var i fengsel, og dere kom til meg. Da skal de rettferdige svare ham og si: Herre! når så vi deg hungrig og gav deg mat, eller tørst og gav deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Og kongen skal svare og si til dem: HVA DERE HAR GJORT IMOT EN AV DISSE MINE MINSTE BRØDRE, DET HAR DERE GJORT IMOT MEG." (Mat.25,31-40.) De 144000 beseglede jødene vil fortsette med Jesu og apostlenes/disiplenes forkynnelse i den første tiden. Denne forkynnelsen angar riket for Israel. Den frie nådes tid er slutt, i og med at den kristne menighets periode er avsluttet. Det er derfor av den største viktighet at vi greier å vurdere Jesu første forkynnelse rett. (Dette har jeg skrevet mye om i mine bøker: Jødenes Konge. Bind 1, 2, 3 og 4.) |