top2.jpg - 4040 Bytes
Tidspunktet for Gogs angrep på Israel

Når det gjelder selve tidspunktet for Gogs angrep på Israel, så er det følgende forskjellige vurderinger blant Bibel-granskerne:
1) Gog kommer FØR DEN SISTE OG SYTTIENDE ÅRUKEN FOR ISRAEL OG JERUSALEM. De som hevder det, baserer sitt syn på tre forhold:
a) For det første kommer Gog-krigen før Antikrist-krigene.
b) For det andre er Gog-konstellasjonen, som vi har beskrevet ovenfor, nesten ferdig til å gå imot Israel allerede i dag. Det er bare noen få justeringer som skal til, for at dette kan skje.
c) For det tredje finner disse Bibel-tolkerne ikke Gog og hans allierte beskrevet i Joh. Åp. 6-19, som på en spesiell måte beskriver selve endens tid.
Glaus Gerth har denne oppfatning av tidspunktet for Gog-krigen. Det kommer til uttrykk i hans bok: Antikrist. s,64 og 157, hvor det står: "...7 måneder skal jødene bruke til å begrave denne krigs døde. 7 år vil det ta å fjerne alt krigsmateriel. Det tillater den følgeslutning at slaget begynner umiddelbart før trengselstiden, for man kan dårlig forestille seg at menneskene i 1000 års-riket skal beskjeftige seg med å fjerne krigsmateriel ... Av den grunn går jeg ut ifra at der må skje to avgjørende ting før Antikrist opptrer:
a) Bortrykkelsen av de troende.
b) Sovjet-unionens (Nordens konge) angrep på Israel og som følge derav dens tilintetgjørelse.
Deretter begynner den syttiende åruken med en illevarslende overenskomst, som Antikrist slutter med Israel. Denne ulykkelige pakt kan han først slutte når Israel langsomt er kommet til krefter etter Sovjet-unionens overfall og er på utkikk etter et beskyttelsesforbund...
M.E. Beirnes har den samme oppfatning med hensyn til tidspunktet for Gogs angrep på Israel. Dette kommer til uttrykk i nyhetsbrevet: The Midnight Cry, nr. 4.1991, hvor det står: "Dette slaget som er beskrevet i Esek.38, må bli kjempet før trengselstiden begynner, for det skal forberede veien for dannelsen av dyrets rike. Sovjet-unionen vil opphøre å eksistere som en verdensmakt, og kommunismen skal "stinke" over hele verden.(Joel.2,2.) Dyrets rike kan ikke bli dannet før da, for det vil bli den dominerende verdensmakt, og vil innkludere deler av Ukraina."
2.) Gog kommer i BEGYNNELSEN eller i FØRSTE HALVDEL AV TRENGSELSTIDEN. Han kommer som RYTTEREN PÅ DEN RØDE HESTEN. Han skal ta bort freden fra jorden og utrydde menneskene. "Og det kom ut en annen hest, som var rød, og ham som satt på den, ble det gitt å ta freden fra jorden (eller landet. d.v.s. landet Israel), og at de skulle slakte hverandre, og det ble gitt ham et stort sverd." (Åp.6,2.)
Johan Henrik Jørgensen er en av dem som har denne oppfatningen angående tidspunktet for Gogs angrep. Han skriver f.eks. i bladet Evangelisten følgende om Gogs angrep på Israel: "...Om dette kunne det være meget å si, men jeg må bare begrense meg til å si at etter min opfatning er Gog-invasjonen omtalt i Åpenbaringsboka t.o.m. Åp.6,2 (rytteren på den røde hest, han som det ble gitt et stort sverd, for at han med det skulle ta freden fra jorden!) t.o.m. kap.11 (bortsett fra kap.7, som er parantetisk.) ... Hvis min oppfatning av denne del av profetordet er riktig, vil menigheten i den tid være opprykket ved ankomstfasen av Jesu gjenkomst (rp.4,1), etter at Nådens tidshusholdning er brakt til avslutning. Gog-fasen vil, etter min oppfatning få sin oppfyllelse i løpet av den første halve åruke i endens tid."
Olof Amkoff mener at Gogs angrep på Israel kommer 7 år før Antikristens angrep. Dette kommer til uttrykk i hans hefte: "Ideologiernas Uppløsning. s,16, hvor det står: "Det er ikke samme krig som Sovjet forsøker seg på mot Israel. Det er ca. 7 år mellom de to krigene. "
Folke Thorell har den samme oppfatning med hensyn til tidspunktet for Gogs angrep mot Israel. Dette kommer til uttrykk i hans bok: Israel vaknar. s,176, hvor det står: "Gogs angrep på Israel skjer før den store trengsel, straks etter den kristne menighets bortrykkelse. Det danner opptakten til den tredje verdenskrigen og utløser Antikrists framtreden, hvilket i sin tur drar med seg den store trengsel med alle dens vanskeligheter, 2.Tess.2,2-12.)"
Selv om det er vanskelig å identifisere Gog i Åpenbaringsboka, så mener også undertegnede at han kommer i første del av den syttiende åruken. HAN VIL DA KOMME SOM RYTTEREN PÅ DEN RØDE HESTEN. Jeg vil anføre følgende grunner for at dette må være Gog:
a) For det første kommer han innenfor den tidsperioden som tidsuttrykket i de siste dager" står for.
b) For det andre er hans farge rød. Dette er ikke bare krigens farge, men det er også det kommunistiske systems farge på en spesiell måte. Sovjet-unionen har et rødt flagg med hammeren og sigden som emblemer.
c) For det tredje ble det gitt ham å ta freden fra jorden. Dette er den freden som nå blir etablert mellom verdens stormakter, og som Antikrist vil sikre, når han kommer til makten. Denne freden vil bl.a. føre til at Israel skal bo "trygt" på det tidspunktet når Gog kommer.
Jeg vil sitere hva Arthur E. Bloomfield sier om dette i sin bok: How to recognise the Antikchrist.s, 99, hvor det står: 'før bortrykkelsen er det fred og gode tider. Etter bortrykkelsen opphører alt dette, og verden blir kastet inn i dommen. Paulus uttrykker det på denne måten: "Når de sier: Fred og ingen fare, da kommer en brå undergang over dem, likesom veer over den fruktsommelige, og de skal ingenlunde unnfly."(1.Tess. 5,3.)
Fred og trygghet kommer før bortrykkelsen, og brå ødeleggelse kommer etter bortrykkelsen. Åpenbaringsboka sier at Gud vil ta freden bort fra jorden. Han kan ikke ta freden bort fra jorden uten at det er fred på jorden."
Hva som gjelder Antikristen, må vi være oppmerksomme på det forholdet at han vil ha EN BETYDELIG MAKT i verden også før den siste og syttiende åruken for Israel og Jerusalem. Han vil bygge opp sin makt før selve trengselstiden, men han kan ikke stå fram som Antikristen før etter at den kristne menighet er bortrykket til Herren. Det er Den Hellige Ånd i den kristne menighet som holder igjen for Antikristen, slik at han først skal 'åpenbares i sin tid.
Hva som gjelder de kronologiske begivenhetene i de første 3,5 årene av trengselstiden, sa tror jeg at følgende begivenheter kommer til å skje:
a) Antikristen oppretter en freds- og samarbeidsavtale med jødene, som varer i 3,5 år. I denne tiden får jødene bygge sitt tempel på tempelplassen i Jerusalem, og den gammel - testamentlige offertjenesten blir satt i funksjon. (Åp. 6,2.)
b) Freden i verden blir brutt ved at Gog kommer med sine mange allierte. Gog er rytteren på den røde hesten. Etter han kommer rytteren på den sorte og den gulbleke hesten. Disse 3 rytterne fikk makt over en fjerdedel av jorden, slik at de kan UTRYDDE EN FJERDEDEL AV JORDENS BEFOLKNING. Denne krigen vil vare inntil den store trengsels begynnelse, og den blir avsluttet med Gogs og hans alliertes angrep på Israel. (Åp.6,4-17.)
Både Sovjet-unionen og dets allierte blir ødelagt i denne krigen, og Vest -alliansen (de som bor trygt på øyene, kontinentene), som består av de frie demokratiske statene i Vest-Europa og U.S.A. mister sin posisjon som stormakt.
c) Vi får også en stor forfølgelse av de troende i denne tiden. De som tilkjennegir sin tro på Gud, vil lide martyrdøden. Martyrene fra første del av trengselstiden får beskjed om trengselstiden ikke er slutt ennå, men at de må vente til den store trengsel er over, før Gud tar fullstendig hevn over sine fiender.(Åp.6,9-11.)
d) Denne krigen vil være så forferdelig at menneskene på jorden tror at Herrens dag allerede er kommet, men den kommer ikke før enn ved Jesu gjenkomst til slaget ved Harmageddon.(Åp.6,15-17.)
3.) Den tredje oppfatningen er at Gog vil komme FØR DEN STORE TRENGSELS BEGYNNELSE. Denne vurderingen kommer bl. a. til uttrykk i John F. og John E. Wallvords bok: Harmageddon. Oljen og Midt-Østen. s,149, hvor det står: "Russland angriper Israel: Omtrent 4 år før Kristi andre komme. (Esek.38 og 39.)
Forfatterne begrunner dette synet med det forholdet at det da vil være en fredstid på jorden. Den freden blir inngått i begynnelsen av den syttiende åruken. Det er Antikristen som har fått i stand denne freden. Det skal da være fred i verden i ca.3 år.
W. Scott mener at den 6. basunen i Åp.9,13-21 omtaler Gogs angrep sammen med araberstatene mot Israel. I disse kampene vil en tredjedel av jordens befolkning dø.
4.) En fjerde oppfatning av tidspunktet for Gogs angrep er at Gog vil angripe Israel I MIDTEN AV ÅRUKEN. Dette skjer i forbindelse med at jødene sier opp den avtalen som de har inngått med Antikrist. "Og en uke skal han (Antikrist) gjøre pakten fast for de mange (jøder), og i midten av åruken skal slaktoffer og matoffer opphøre, og på verderstyggelighetens vinger skal ødeleggeren komme, og det inntil tilintetgjørelse og fast besluttet straffedom strømmer ned over den (Antikrist) som blir ødelagt'(Dan.9,27.)
Erik Bernspång gir uttrykk for denne oppfatningen i sin bok: Uppenbarelseboken. s,158, hvor det står følgende: "...Etter tre og et halvt år innser de (jødene) imidlertid sitt forferdelige mistak og bryer avtalen. I den halve åruken som avtalen består, opplever jødene en uhørt blomstring. Det er da de i følge Esek.38,8 opplever "ro etter sverdet." Og de er et folk som er "blitt samlet fra mange andre folk." Israels blomstring vekker imidlertid Sovjets missunnelse, og samtidig som jødene bryter sin avtale med Antikrist, blir de angrepet av Gog, "fyrsten over Ros, Mesek og Tubal"
Dette synet kommer også til uttrykk i Hal Lindseys bok: Det kommer en ny verden. s,91, hvor han skriver: "I de første 3,5 årene av trengselstiden skal Antikrist skaffe en falsk fred i verden. Alle skal lovprise ham som den største lederen i menneskehetens historie.
Men midt i trengselstiden skal det andre innseglet bli åpnet og ifølge Esek.38 og Dan.11 tar plutselig Russland, rytteren på den røde hesten, bort freden fra jorden. Med sine arabiske allierte invaderer Russland Midt-Østen og angriper Israel. Krigen blir opptrappet til alle de store verdensmaktene er innvolvert, og det blir det største slaget i menneskehetens historie- slagét ved Harmageddon. Dette blir utviklet i sin helhet i kap.16."
5.) En femte oppfatning av tidspunktet for Gog-krigen er at den vil foregå UMIDDELBART FØR ANTIKRIST-KRIGENE og danne opptakten til disse. Den vil altså foregå henimot slutten av den store trengsel. Dette synet kommer bl.a. til uttrykk i Willy Høyås sin bok: Det som heretter skal skje. s,158, hvor det står: 'Vi har reist spørsmålet om forholdet mellom Gog-krigen og Harmageddon- slaget. Det synes å gå klart fram at de skildres som to atskilte faser i endetidens store maktoppgjør. Hvilket tidsrom som ligger mellom dem, er det vanskelig å si noe om. Men da tidsrammen for endetiden er sterkt begrenset, tyder alt på at disse to kriger vil følge umiddelbart på hverandre."
Willy Høyås skriver følgende om tidsforholdet mellom Gog-krigen og Antikrist-krigen i en artikkel: Midt-Østen- hva nå? Den stod i Korsets Seier den 26-4.1991. Jeg siterer: "Dette folk (jødene) har ennå navnløse lidelser igjen før dette (jødenes frelse) skjer (Sak.13,8-8.), og verden må følge Israel i denne lidelsen. For Åp.6,8 sier i forbindelse med Gog-krigen at en fjerdedel av menneskene skal omkomme. Denne krigen skildrer en krig mellom araberstatene og Sovjets allierte på den ene siden og Vest-Europa, USA og til sist Kina på den andre siden. En krig hvor Sovjet og dets allieret lider et knusende nederlag. (Dan.11,40-45.)
Neste fase av endetidens redsler blir Harmageddonslaget. En krig som utkjempes mellom østens nasjoner på den ene siden og Vest-Europa og USA på den andre siden. (Åp.16,12-16.) I denne krig vil en tredjedel av den resterende befolkning omkomme (Åp.9,18.) Det er i denne krig at Israel blir okkupert av Antikrist (Åp.11,2.), og dets makt vil bli fullstendig knust.
Begge disse krigene er plassert i perioden "den store trengsel" (Mat.24,21-22.) Men dette vil skje først etter at de troende er rykket bort. (1.Tess.4,16-17.). Det er i denne perioden at Israel, Guds paktsfolk, skal bringes til møte med sin frelser og konge..."
6.) En sjette oppfatning er at GOG OG ANTIKRIST SKAL OPPTRE PÅ SAMME TID, og at GOG- KRIGEN ER EN DEL AV HARMAGEDDON-KRIGEN. De som hevder dette synspunktet, regner med at Harmageddon-krigen vil bestå av 4 forskjellige maktkonstellasjoner, og det er:
a) Gog og hans hærer. Gog kommer fra "det ytterste Norden" og blir kalt for "fienden fra Nord" eller "Nordens konge".
b) Kongene fra Østen eller "kongene fra solens oppgang". Disse kongene kommer fra landene i Asia, som ligger Øst for Eufrat. Disse er beskrevet i Åp.16,12.
c) Sjeba, Dedan, kjøpmennene fra Tarsis og deres unge løver. Dette er en allianse av stater fra Vesten med U.S.A og Storbritannia som de viktigste statene.
d) Antikrist og hans hærer. Tyngdepunktet for denne maktkonstellasjonen vil ligge i Europa og blant statene i Midt-Østen.
The Scofield Reference Bibel har denne oppfatningen angående tidspunktet for Gogs angrep på Israel. På s.883 står det følgende om dette angrepet på Israel: "Hele profetien (Esek.38-39) tilhører den enda framtidige "Herrens dag" (Es.2,10-22, Åp.19,11-21.) og slaget ved Harmageddon (Åp.16,14, 19,19.), men inneholder også det siste opprøret til nasjonene ved slutten av 1000 års - riket. (Åp. 20,7 - 9.)
7.) En sjuende oppfatning går ut på at GOG OG ANTIKRIST ER DEN SAMME PERSONEN, og at DISSE TO KRIGENE ER IDENTISKE. Disse Bibel -tolkerne setter likhetstegn mellom Gog og Antikrist, noe som vi mener er galt.
8.) En del av de ortodokse jødene har en variant av dette synet. De mener at disse to krigene er identiske. De tror at Gog-krigen er den siste store krigen i Israel,- før Messias kommer, og Guds-riket blir etablert.
Men de mener ikke at Gog og Antikrist er identiske. De mener at den "ødeleggeren" som er beskrevet i Dan.9,27, hverken er Gog eller Antikrist, men de mener at det er den syriske kongen, Antiokus den fjerde, Epifanes, som regjerte 175-163 før Messias. I forbindelse med jødens frigjøringskriger, så lot han i 168 bygge et Jupiter-alter (Zeus-alter) på brennoferalteret i templet. Han avskaffet tempeltjenesten og påbød å ofre svin i stedet for lam på brennofferalteret.
Jupiter var navnet på den høyeste romerske guden. Han svarte til den greske guden Zeus.
Den jødiske historieskriveren Josefus skriver følgende om Antiokus den 4. Epifanes: "Antiokus Epifanes bortførte fra templet alle disse skattene og ødela i 3,5 års tid gudstjenesten og avskaffet de daglige offer ... Antiokus Epifanes drog opp mot vår by... Jesusalem ble plyndret og helligdommen ble lagt øde i 3 år og 6 måneder..." (Se kapitlet: Antiokus den 4. Epifanes.)
Selv om ikke Antiokus den 4. Epifanes var Antikristen, så er han det mest omfattende forbildet, som vi har på Antikrist i Bibelen - I og med at de ortodokse jødene ikke anerkjenner Det nye Testamente som likeverdig med Det gamle Testamente, ser de heller ikke at Antikrist er Jesus fra Nasarets store motstander i endens tid. Det er først i N.T. at ordet Antikrist er nevnt.
9.) Lance Lambert mener i sin bok: Slaget om Israel. s,63, at det muligens kan gå MELLOM 10 TIL 20 ÅR MELLOM DISSE TO ANGREPENE PÅ ISRAEL. Han tidfester ikke dette, i forhold til trengsestiden. Han sier følgende om dette.- "Det er mange mennesker som mener at dersom det kommer en tredje verdenskrig, kan den være forbi på ganske få uker. Og det kan den, men på den korte tid, kunne det være skjedd umåtelig meget. Hvis der skulle komme et sammenstøt mellom USA og Russland om Israel, kunne Kina benytte anledningen til å angripe Russland i ryggen. På den måte kunne vi ha halvdelen av verden innvolvert i en krig i løpet av noen ganske få dager.
I løpet av ganske få uker kunne Europa bli besatt og befridd, Russland ødelagt og Kina lagt i ruiner, og de politiske systemer i disse landene tilintetgjort. Meget av det som vi kaller sivilasjon, ville da ligge i ruiner. Ut av en slik katastrofe kunne der komme en enstående periode med muligheter for evangeliet. Det ville være. en leilighet uten sidestykke i de siste 2000 år, fordi verden ville være ødelagt, og der ville være et moralsk tomrom. Guds menighet kunne ha muligheter for å predike og undervise som aldri før. Så kunne jeg tenke meg at det etter et tiår eller høyst to ville komme et sterkt krav om en kraftig verdensregjering, hvor en såkalt fredens mann, Antikrist, vil framstå, og deretter de avsluttende begivenheter i verdenshistorien. Jeg synes at dette rommer en reel mulighet, selv om det kun er spekulasjoner. Enhver må naturligvis selv etterprøve alt dette. Når vi holder oss til Guds klare uttalelser, er vi på fast grunn. Men over, under eller ved siden av av disse uttalelser må vi være meget forsiktige."
10.) En tiende oppfatning av tidspunktet for Gogs overfall, er at DET VIL FINNE STED ETTER 1000-ÅRSRIKETS PERIODE. Eyvind Sivertsen hevder dette synet i sin bok: Tidernes Tegn i lyset av Jesu Kristi Åpenbaring. s,147-148, hvor han skriver: "Profetien hos Ezek. kap. 38 og 39 om Gog og Magog tydes ofte som sitende til et voldsomt angrep fra Russlands side på Israel før folkets endelige frelse i Tusenårsriket. Etter den plass som dette angrepet har i Åp.20,8, kan dette ikke være riktig. Det stemmer da heller ikke med det nærmere innhold av nevnte profeti.
For det første har den sin plass ETTER profetiene om Israel - rikets gjenopprettelse.
Dernest holdes der vel hærskue over dem i kap.38,1-7, men det er først "når lang tid er gått (v.8), at da "kommer turen til deg." Det er først ved "årenes ende", at disse veldige hærmasser skal slippes løs mot Israel, som på den tid "er unnkommet fra sverdet... et folk som er ført bort fra folkene og nå bor trygt alle sammen", hva som nettopp først gjelder i Tusenårsriket.
Og endelige er det veldige nederlag, som Herren selv vil påføre disse veldige hærer, i kap. 39, skildret på en måte som helt svarer til Åp.20,9. Det synes å måtte være denne jordens aller siste krig, som det siktes til hos Joel (3,6 flg.) med profetien om Herrens veldige oppgjør med alle hedningefolkene i Josafats dal (3,17-19.), som altså ikke må forveksles med Harmageddon-slaget på Guds den Allmektiges store dag (Åp.16,14-16.)"
De Bibel-tolkere som har dette synet, grunngir det med at ordene "Gog" og "Magog" er brukt om den siste striden mellom Gud og Satan," Og når de 1000 år er til ende, skal Satan løses av sitt fengsel. Og han skal gå ut og forføre de folk som bor ved jordens fire hjørner, Gog og Magog, for å samle dem til strid, og deres tall er som havets sand. Og de drog opp over den vide jord og kringsatte de helliges leir og den elskede stad (Jerusalem). Og ild falt ned fra himmelen og fortærte dem."(Åp.20,7-9.)
De aller fleste Bibel-tolkerne mener at det ikke er riktig å plassere Gog-krigen etter 1000 års-rikets periode. De begrunner dette ut ifra følgende forhold:
a) For det første kommer Gog-krigen i løpet av den siste og syttiende åruken for Israel og Jerusalem, og ikke etter 1000 års - rikets periode .
b) For det andre skal ikke Gog samle alle verdens nasjoner i sitt følge.
Gog-konstellasjonen skal bare samle en del av statene i Europa, Midt-Østen og Nord-Afrika.
e) For det tredje er Gog i Esek.38-39,16 en konge eller en fyrste over Sovjet-unionen. I Åp.20,7-9 er uttrykkene "Gog" og "Magog" ikke en beskrivelse av noen konge eller noe landområde, men det er en beskrivelse av alle verdens folk, som bor ved jordens fire hjørner.