top2.jpg - 4040 Bytes
Templet skal bygges opp igjen

Vi har til nå hatt 2 templer i Jerusalem. Det var for det første kong Salomos tempel. Det stod i ca. 400 år, og ble ødelagt av kong Nebudkanesar i året 586 eller 587 før Messias.
Kong Darius av Persia gav beskjed om at templet skulle bygges opp igjen i Jerusalem. Det andre templet ble ferdig i året 616 før Messias. Det ble kalt for Serubabels tempel, for Serubabel var en av lederne for gjenoppbyggingen av det andre templet. Dette templet ble restaurert av kong Herodes den store, da han mente at det var for lite og uanseelig. Det ble ferdig restaurert i år 64 e. Messias, og i året 70 ble det ødelagt av romerne.
I alle disse årene fra år 70 av har jødene ikke hatt noe tempel og noen sentralhelligdom i Israel. Vi forstår alle at dette har vært et stort savn for det jødiske folket. I forbindelse med 7-dagers krigen i 1967 inntok jødene den gamle bydel av Jerusalem, men de gjorde ikke noe forsøk på å ødelgge de to arabiske moskeene som er bygd på tempelplassen. Dette er også hovedgrunnen til at de ikke har noe tempel i dag. DE TO ARABISKE MOSKEENE MÅ BORT FØR JØDENE KAN BYGGE SITT NESTE TEMPEL.
Før Antikristen innvaderer Israel, skal templet bygges opp igjen. Dette kan skje før Gog-krigen, eller i forbindelse med Gog-krigen, eller i løpet av Antikrists 3,5 første år. Vi vet at når Antikrist kommer, så er templet oppbygd, og tempeletjensten er i full gang i Jerusalem.
De bestrebelsene som vi har i Israel i dag, med å bygge opp igjen templet, er også et endtidstegn. Det er mange jøder som i dag Ønsker å bygge opp igjen templet, men det som først og fremst hindrer å oppbyggingen av det, er det forholdet at den arabiske Klippemoskeen ligger der hvor man mener at templet engang lå. Nå viser det seg imidlertid at dette muligens ikke er helt riktig. Asher Kaufmann, som arbeider ved det Hebraiske Universitet, har påvist ved hjelp av luftfotografier, detaljerte utmålinger av små levninger etter templet og gamle litterære kilder, at templet ikke lå der Klippemoskeen i dag ligger, men at det lå i det nord-vestre hjørnet av tempelplassen, ca. 100 meter vest for Klippemoskeen. Han mener at Det Aller Helligste og paktens ark var plassert på det stedet der det i dag står en liten bygning med et kuppelformet tak. Dette huset blir i dag kalt for "Tavlenes hus" eller "Åndens hus".
Etter Kaufmanns oppfatning vil derfor oppførelsen av et nytt tempel på tempelplassen i bare liten grad berøre de to arabiske moskeene som står der.
Det kan godt være at det er tilfelle det som Kafmann hevder, men problemene er på ingen måte løst ved å hevde at plasseringen av det jødiske templet lå 100 meter vest for Klippemoskeen. Hverken ortokse jøder eller fundametalistiske arabere vil gå med på at jødene bygger et tempel på tempelplassen så lenge som de to arabiske helligdommene ligger der. Begge grupperingene ville føle at de ble ureine ved å ha hverandres helligdommer så nær innpå hverandre.
Mange ortodokse jøder mener dessuten at det er Messias som skal bygge templet når han kommer. Jødene skal i det hele tatt ikke bry seg med dette.
Ved siden av de problemene, som vi har nevnt ovenfor, med hensyn til å bygge templet, så vil også jødene stå ovenfor en rekke andre problemer, som f.eks.:
a) Hvorvidt Gud vil gi klarsignal til å bygge templet.
b) Valget av en leder som Gud har gitt til oppgave å bygge templet.
c) Utformingen av templet. De beskrivelsene som står i Esekiel 40-44 er ufullstendige.
d) Valget av prester til å tjene der. Vi må huske på at i forbindelse med at det andre templet ble brent i år 70 e. Messias, så brente også alle slektslistene, som var oppbevart i templet. Ingen kan derfor i dag full ut bevise at de er av presteslekten.
e) De hellige karene og de forskjellige gudstjenesteredskapene mangler delvis ennå.
f) Offertjenesten i templet er også ufullstendig beskrevet i Esekiel 40-44.
g) Hvilken adgang til templet de rituelt ureine skal ha.
h) Den nåværende jødiske generasjons uverdighet til å bygge templet.
Når det gjelder byggingen av templet, kommer det til å bli bygd to tempel i Israel i framtiden. Det er for det første det templet som Antikristen kommer til å innvadere i begynnelsen av den store trengselen. Dette blir et foreløpig tempel, og ikke selve templet i 1000 års-riket, som er beskrevet i Esekiel 40-44.
For det andre kommer Herren selv til å bygge det nye templet i 1000 års- riket. "Og si til ham: Så sier Herren, hærskarenes Gud: Se, det skal komme en mann som heter Spire, for han skal spire fram av sin rot, og HAN SKAL BYGGE HERRENS TEMPEL. Ja, han (Messias) skal bygge Herrens tempel, og han skal vinne herlighet og sitte og herske på sin kongetrone, og han skal være prest der han sitter på sin trone, og freds råd skal det være mellom dem begge (mellom Gud og ham.)"(Sak.6,12-13.)
I tillegg til at Messias skal bygge det templet som jødene skal ha i 1000 års-riket, skal også hedningene være med på å bygge det. "Og langt borte skal de komme og bygge på Herrens tempel, og dere skal kjenne at Herren, hærskarenes Gud, har sendt meg til dere (jødene), og dette skal skje dersom dere hører på Herrens, deres Guds røst-" (Sak.6,15.) (Se mine bøker: Israel og den kristne menighet. s.221-222 og Guds-riket i Israel. s.165-181.)
Hva som gjelder byggingen av trengselstidens tempel, så er det ikke usannsynlig at Herren selv griper inn i løpet av Gog- krigen og Ødelegger de to arabiske helligdommene som står på tempelområdet. I tilknytning til Gog-krigen skal det bli et stort jordskjelv, som skal merkes over hele jorden. "Og havets fisker og himmelens fugler og markens dyr og alt et kryp som rører seg på jorden, og alle de mennesker som bor på jorden, skal skjelve for mitt å syn, og fjellene skal ramle og bergveggene styrte ned, OG HVER EN HAUG SKAL FALLE TIL J0RDEN." (Esek.38,20) (Hva som gjelder byggingen av de to templene i Jerusalem, se min bok: Guds-riket i Israel. s,165194.)
Vi vet at det er sterke krefter i Israel i dag som går inn for at templet skal bygges så fort som mulig. I den forbindelse kan vi også nevne at grunnsteinen til det tredje tempelet ble lagt ned på løvhyttefestens andre dag i 1989 av en organisasjon som heter "Tempelbergets Trofaste".
Jeg vil i denne sammenhengen få lov til å sitere det som Evangelisten skrev om dette i nr.20. 1989: "Nedleggelsen av hva man kaller hjørnesteinen for Det tredje templet har vakt oppstyr i Israel."
Rabbinere og politikere har i skarpe ordelag kritisert handlingen. Det hevdes at de ansvarlige, som tilhører bevegelsen "Tempelbergets Trofaste" har opptrådt provoserende og uklokt. Jerusalem Post karakteriserer dem som "Haramageddon-ingeniører" og refererer i den forbindelsen til forsøket på å sprenge Klippemoskeen i luften for noen år siden. Hensikten den gang var å stanse land-mot-fred avtalen med Egypt, og å framskynde Harmageddon-oppgjøret, skriver avisen.
Det er ikke brukt jernredskap på den omstridte steinen, som er en kubikkmeter stor og VEIER 3 TONN. Nedleggelses-seremonien skjedde på Løvhyttefestens annen dag etter at "de trofaste" hadde marsjert fra Vestmuren til Siloa dammen i Jerusalem for å hellige steinen. Seremonien ble ledet av en levitt i prestedrakt. Han hadde også med seg utstyr for tempelritualet, to bukkehorn og musikkinstrument.
Det var opprinnelig meningen å plassere steinen ved Vestmuren, men gruppen ble nektet adgang til Tempelplassen, og måtte derfor la monumentet forbli i steinhoggerens gård et par kilometer unna.
Jeg vil også sitere fra Evangelisten nr.14.1988, hvor det står følgende om arbeidet med de forskjellige gjenstandene som skal tilhøre templet: "I Jerusalem pågår arbeidene nå med å lage utstyr beregnet for den forventede Tempeltjeneste. Virksomheten ledes av rabbi Yisrael Ariel, og blant utstyret finnes kobberkar for prestenes hånd- og fotvask, røkelseskar, harpe og sølvtrompeter.
Tegningene til utstyret har man hentet fra Titusbuen i Rom, der steinrelieffer viser triumferende soldater med de skatter de hadde røvet fra Ødeleggelsen av det annet tempel.
Det foreligger også abeidstegninger for gjenskapningen av gulllysestaken (menora). Bare utgiftene til gullet vil beløpe seg til 1.25 millioner dollar, opplyser Ariel til Jerusalem Post."
I Israel er man nå på leiting etter den røde kvigen, som man bl.a. skal bruke til å rense det jødiske folket, før man kan begynne på byggingen av templet. Jeg siterer fra en artikkel i Evangelisten. nr.2. 1990: "1 Israel er man fortsatt på leting etter den røde kvige som forutsettes brukt i renselses-sermoninen forut for Templets gjenopp- bygging.
Sjefrabbiner Mordechai Eliahu besøkte nylig en ranch der man driver med oppdrett av kveg, men ingen av kvigene innfridde de krav til farge som man var på leiting etter, melder Jerusalem Post.
Dersom man finner den rette kvigen, er det meningen a slakte den ved Tempelberget, sier rabbineren Yisrael Ariel. Kvigen skal deretter brennes, slik det er foreskrevet i Loven, asken skal blandes med vann fra Siloa-kilden, og dette vannet skal rense den som er urein. Man trenger ikke templet for å praktisere dette ritualet, sier Ariel, som understreker at jødene først må renses, før gjenoppbyggingen av helligdommen kan finne sted."
Hva som gjelder byggingen av et nytt tempel i Jerusalem, så ligger det litt inn i framtiden, men det forholdet at en del av jødene allerede på nåværende tidspunkt forsøker å løse dette problemet, viser også at vi er inne i det som Bibelen kaller for endetiden.
Jeg vil i den forbindelse få lov til å sitere fra Ordet og Israel. nr.3.190, hvor en del rabbinere uttaler seg om tidspunktet for templets oppbygging: "Tanken om gjenoppførelse av templet i Jerusalem lever i det jødiske folk, særlig blant de religiøse grupper, men der er mange avskygninger av meninger.
Rabbi Mendel Lewittes, som har skrevet om religiøs jødisk lov og historie, sier at oppførelsen av templet vil bli høydepunktet av den religiøse gjenfødelse, men det skal ikke skje ved partisanvirksomhet av enkelte jøder eller grupper, men kun ved hele folkets vilje.
Den ortodokse rabbiner Berkovits sier at tiden ennå ikke er moden. Han peker på at det første tempel ikke ble bygd før der var fred, og viser til 2.Sam.7 og 5.Mos.12,10-12.
Rabbi Yehuda Amital, leder av Har Etzion Hesder Yeshiva (en rabbinerskole) slår fast at templet ikke skal bygges før det finnes aske fra en ren rød kvige til renselsessermonien ved innvielsen. Han ser gjerne at gjenoppbyggingen blir framskyndet, da det vil ha positiv virkning på det jødiske folk som helhet. En manglende bevisthet om templet anser han som en katastrofe.
Den sephardiske overrabbiner Mordechai Eliahu har til og med, foranlednig av rabbi Ariel, som er leder av Tempel Insituttet, som arbeider sterkt for gjenoppbyggingen, besøkt en stor farm ved Karmel, for å lete etter en rød kvige, men fant ingen som var ren nok i farven.
Rabbi Friedman (konservativ) mener at gjenoppførelsen kun er symbolsk, og at Gud foretrekker Tora (loven) framfor brennoffer. Gjeninnføring av ofringer vil være en forringelse av jødedommen, sier han..."