top2.jpg - 4040 Bytes
JESU FØRSTE KOMME.

Det er helt klart at profetene, mange av rabbinerne og de skriftlærde i gammel-testamentlig tid så det tydelig at Messias skulle komme to ganger, og at det skulle være et mellomrom på ca.2000 år mellom Messias to komme. (Se kapitlene: Messias kommer to ganger, Tidspunktet for Messias første komme og Rabbinerne visste at Messias var kommet, i min bok: Jødenes Konge. Bind 4.)
Vi skal i det følgende ta med noen få utsagn fra G.T., som viser at denne vurderingen er riktig."Og du (Daniel) skal vite og forstå: Fra den tid ordet (befalingen) om å gjenreise og ombygge Jerusalem (Dette skjedde i året 445 før Messias), inntil Messias, en fyrste står fram, skal det gå 7 uker og 62 uker (Det er tilsammen 69 uker, som er det samme som 483 år.), det (Jerusalem) skal igjen settes i stand og oppbygges med gater og vollgraver, men under tidens trengsel. Og etter de 62 uker (pluss de 7) skal Messias utryddes og ingen ting ha, og staden og helligdommen (templet i Jerusalem) skal en kommende fyrstes (Antikrists) folk (romerne) ødelegge, og enden på det er oversvømmelse, og inntil enden er det krig, ødeleggelse er fast besluttet."(Dan.9,25- 26.)
"Den stein (Messias) som bygningsmennene (rabbinerne og de skriftlærde) forkastet, er blitt hovedhjørnestein"(Salm.118,22.)
"Jeg (Messias) vil gå min vei, jeg vil vende tilbake til mitt sted (himmelen), inntil de Jødene) erkjenner seg skyldige, i sin trengsel (den store trengsel) skal de lete etter meg. Kom, (sier de) la oss vende om til Herren. For det er han som har sønderrevet, men han vil også lege oss, han slo, men han vil også forbinde oss. Han vil gjøre oss levende etter 2 dager (etter 2000 'år), på den 3.dag (i 1000 års-riket) vil han oppreise oss, og vi skal leve for hans åsyn." (Hos.5,15-6,3.)
"For i mange dager (2000 år) skal Israels barn sitte uten konge og fyrste, uten offer og billedstøtte og gudstjenesteredskaper. Deretterskal Israels barn vende om og søke Herren sin Gud og David sin konge (Messias), og bevende skal de søke Herren og hans gaver i de siste dager."(Hos.3,4-5.)
"Derfor skal han (Messias) overgi dem Jødene), inntil den tid da hun (Israel) som føder, har født Jødenes frelse i endetiden), og de som blir igjen av hans brødre, skal vende tilbake sammen med Israels barn."(Mika.5,2.)
"Så røktet jeg (Messias) slaktefårene jødene), enda de usleste av fårene (de Jesus-troende jøder), og jeg tok meg 2 staver, den ene kalte jeg liflighet, og den andre kalte jeg bånd, og jeg røktet fårene, og jeg gjorde de 3 hyrder (hyrdeomsorgen for Israel i de 3 første verdensrikene) til intet i en måned. Jeg ble lei av dem (de fleste av jødene), og de likte heller ikke meg, og jeg sa: Jegvil ikke lenger røkte dere, det som er nær ved 'a dø, får dø, og det som er nær ved 'a bli tilintetgjort, får bli tilintetgjort, og de som blir igjen får fortære hverandres kjøtt. Så tok jeg min stav liflighet (nåde) og brøt den i stykker, for å gjøre den pakt til intet, som jeg hadde gjort med hele folket (med alle jødene). Og den (pakten) ble gjort til intet på den dag, og således skjønte de usleste av fårene (de Jesus-troende jødene), de som aktet på meg, at det var Herrens ord."(Sak.11,7-ll.)
Profetene og mange av rabbinerne og de skriftlærde så likeledes at Messias skulle lide og dø for jødenes synder, og at han skulle komme tilbake til Israel på et senere tidspunkt. (Se kapitlene: Israel er Herrens Tidende tjener og Messias er Herrens lidende tjener, i min bok: Jødenes Konge. Bind 4.)
Vi skal ta med noen henvisninger fra G.T., som viser at dette er riktig."Jeg (Messias) er utøst som vann, og alle mine bein skiller seg at, mitt hjerte er som voks, smeltet midt i mitt liv. Min kraft er opptørket som et potteskår, og min tunge henger fast ved mine gommer, og i dødens støv legger du meg (Gud). For hunder (hedninger) omringer meg, de ondes hop kringsetter meg, de har gjennomboret mine hender og føtter (Jesus på korset). Jeg kan telle alle mine bein, de ser til, de ser på meg med lyst. De deler mine klær mellom seg og kaster lodd om min kjortel." (Salm.22,15-19.)
"Sannelig, våre jødenes) sykdommer har han tatt på seg, og vare piner har han båret, men vi aktet ham for plaget, slått av Gud og gjort elendig. Men han er såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger, straffen lå på ham, for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom. Han ble mishandlet, enda han var elendig, og han opplot ikke sin munn, lik et lam som føres bort for å slaktes, og lik et får som tier, når de klipper det, han opplot ikke sin munn. Ved trengsel og dom ble han rykket bort, men hvem tenkte i hans tid at når han ble utryddet av de levendes land, SÅ VAR DET FOR MITT FOLKS MISGJERNINGS SKYLD AT PLAGEN TRAFF HAM."(Es.53,4-8) .I følge de utregningene som de forskjellige rabbiner skolene gjorde, skulle Messias komme etter at det var gått 2000 år av lovens tid. Ifølge Elia-skolens tradisjon skulle verden bestå i 7000 år. I de første 2000 år var det kaos. De neste 2000 'år var lovens tid. De siste 2000 'år var Messias sine dager. Det siste 1000 året skulle være verdens kviledag eller den store verdens sabbaten. DETTE KOMMER TIL Å BLI JORDENS GULLALDER. I materiell henseende kommer jorden til 'a bli fruktbar som Edens hage. I 'åndelig henseende kommer store deler av menneskene til å tilbe Gud og jødenes konge, som er Jesus fra Nasaret.Dette betyr at de første 2000 'år var hedningenes tid. Lovens tid og jødenes tid begynte med Abraham, og den strakte seg fram til Messias sitt første komme. Fra Abraham til Messias skulle det være 2000 år. Messias skulle komme 2000 år etter Abraham, og det gjorde han også.
Bibelfortolkeren Rasji har sagt følgende om denne utregningen: "Ifølge dette skulle Messias ha kommet etter de 2000 år av lovens tid, den Ødelagte kongen skulle ha blitt tilintetgjort (Jesu død på korset), og Israels slaveri skulle ha opphørt." Jødenes Messias, som er Jesus fra Nasaret, kom også' 2000 år etter Abraham. De gamle rabbinerne hadde forstått dette riktig, men i og med at ikke jødefolket ville anerkjenne Jesus fra Nasaret som deres Messias, så kunne han ikke opprette riket for dem.
Mange jøder sier: At i og med at ikke Jesus opprettet riket for Israel for jødene ved sitt første komme, så kunne han ikke være jødenes Messias. Dette er en altfor enkel måte å se dette på. Jesus kunne ikke opprette riket for dem, i og med at de ikke ville anerkjenne ham som deres Messias. Jesus venter fortsatt på at jødene skal anerkjenne ham. Når dette skjer, vil han komme tilbake på himmelens skyer og opprette riket for Israel. Jesus sa: "For jeg sier
dere: Fra nå av skal dere ikke se meg før dere sier: VELSIGNET
VÆRE HAN SOM KOMMER I HERRENS NAVN. (Mat. 23,39.)
Dette skal skje i slutten av den store trengselen, som skal komme over
hele jorden, for å prøve dem som bor på jorden.
Hovedgrunnen til at jødene ikke ville anerkjenne Jesus som deres Messias, var at de religiøse lederne i Israel ikke forstod forsoningssiden ved Messias. De mente at de ikke behøvde en som skulle forsone jødefolkets synder. Det skulle de greie selv ved å gjøre gode gjerninger. (Se kapitlet: Syndsbegrepet i jødedommen, i min bok: Jødenes Konge. Bind 4.)
I den ortodokse jødedommen er dessverre forsoningssiden ved Messias falt ut. Mye av Guds-dyrkelsen går ut på hvorvidt den enkelte greier å oppfylle Sinai-loven og rabbinernes mange fortolkninger av den. De ortodokse jødene mener at det bare er de 5 Mosebøkene som er helt å stole på i G.T., for de er Guds ord direkte til det jødiske folket gjennom Moses, i og med at Gud talte direkte til Moses, åsyn til åsyn.
Hva som gjelder profetene og de mange problemstillinger som de beskrev i G.T., så er de mindre 'a stole enn Mosebøkene, for de er ikke direkte diktert av Gud, men de er bare inspirert av Gud gjennom profetene. Jo lenger et skrift er i tid fra Sinai, jo mindre er det 'å stole på, mener den ortodokse jødedommen.
Men slik er det naturligvis ikke. Det er først når jødene forstår at de må ta hensyn til hele G.T., at de kan forstå at Jesus fra Nasaret er jødenes Messias og konge, at de behøver forsoningssiden ved ham, og at den jødiske Guds-åpenbaringen ikke bare er loven, men også nåden.
Ved Jesu første komme tilbød han jødefolket både det historiske riket for Israel og dets åndelige innhold. I og med at j Ødefolket ikke ville ta imot tilbudet om opprettelsen av riket for Israel, så sa Jesus klart ifra at Guds rike skulle taes ifra de åndelige lederne i Israel og gies til et folk som bar dets frukter. Dette folket var APOSTLENE OG DE TROENDE I ISRAEL."Derfor sier jeg dere: Guds rike skal taes fra dere og gies til et folk som bærer dets frukter."(Mat.21,43.)
Jesus var fullt klar over at jødefolket ikke ville ta imot hans tilbud om å opprette riket for Israel. Dette kommer bl.a. helt tydelig fram i evangeliet etter Matteus, som først og fremst er en beskrivelse av Jesus som kongen i riket for Israel. Vi kan dele evangeliet etter Matteus inn i 3 deler, hva som gjelder Jesu forkynnelse om Guds rike. Som tilbud kunne riket for Israel ha blitt opprettet ved Jesu første komme, mer. som realitet og frelses-historisk rike kan det ikke opprettes før enn ved Jesu gjenkomst, for det er avhengig av at den jødiske nasjonen anerkjenner Jesus fra Nasaret som deres Messias og konge."Men over Davids hus og over Jerusalems innbyggere vil jeg utgyde nådens og bønnens ånd, og de skal skue opp til meg, på ham som de har gjennomstunget (på korset), og de skal sørge over ham som en sørger over sin enbårne sønn, og klage sårt over ham som en klager over sin førstefødte." (Sak.12,1O.)
"Så fatt da et annet sinn og vend om, forat deres synder må bli utslettet, så husvalelsens tider (riket for Israel) kan komme fra Herrens nærvær, og han kan sende den for dere utkårede Messias, Jesus, som himmelen skal huse inntil de tider da alt det blir gjenopprettet som Gud har talt om ved sine hellige profeters munn fra eldgamle dager av."(Ap.gj.3,19-21.)
 
Spørsmål og oppgaver:
I.) På hvilken måte kunne rabbinerne og de skriftlærde i Israel forstå at Messias skulle komme 2 ganger?
2.) Hvor i G.T. er det beskrevet at Messias skulle lide og dø for jødenes synder?
3.) Hvordan delte rabbinerskolene opp de første 7000 år av menneskehetens historie?
4.) Hvordan skulle det siste 1000-året bli?
S.) Hvorfor kunne ikke Jesus opprette riket for Israel ved sitt første komme?
6.) Hvordan ser den ortodokse jødedommen på de 5 Mosebøkene i forhold til de andre skriftene i G.T.?
7.) Hva er faren ved å vektlegge de 5 Mosebøkene på bekostning av de Øvrige skriftene i G.T.? (Se kapitlet: Messias i de gammel-testamentlige skrifter, i min bok: Jødenes Konge. Bind 4.)