top2.jpg - 4040 Bytes
BESKRIVELSE AV JESU GJENKOMST I DET NYE TESTAMENTE.

I og med at vi mener at Jesu gjenkomst skjer i etapper, og i og med at vi mener at Jesu komme for den kristne menigheten og Jesu komme for Israel er to forskjellige begivenheter, så vil det være av den største viktighet at vi gir en nærmere oversikt over hvilke to etapper i Jesu gjenkomsten de forskjellige Bibel-ord taler om.
Hva som gjelder evangeliene, så har vi før hevdet at Jesu komme for den kristne menigheten ikke er nevnt i dem. Alle utsagn som vi har om dette i evangeliene, går derfor på Jesu gjenkomst til Israel. Hovedårsaken til dette er at evangeliene og deres innhold primært går på Jesu tilbud til jødefolket om 'å opprette riket for dem. Det læremessige innholdet i evangeliene vil komme igjen i rikets tid. (Se mine bøker: Jødenes Konge. Bind 1, 2, 3 og 4.)
Til tross for dette forholdet vil vi likevel sitere de Bibel-ordene, som står i evangeliene om Jesu gjenkomst, for det er av stor viktighet for oss troende at vi vet hva som er sagt i Guds ord om dette viktige temaet.
"Men når de forfølger dere i den ene by, da fly til den andre! for sannelig sier jeg dere: Dere skal ikke komme til ende med Israels byer, før Menneskesønnen kommer."(Mat.10,23.)
"For Menneskesønnen skal komme i sin Faders herlighet med sine engler, og da skal han betale enhver etter hans gjerning (lovens rettferdighet)."(Mat. 16,27.)
" For jeg sier dere: Fra nå av skal dere ikke se meg før dere sier: Velsignet være han som kommer i Herrens navn."(Mat.23,39.)
"For som lynet går ut fra øst og skinner like til vest, således skal Menneskesønnens komme være."(Mat.24,27.) . "(9 da skal Menneskesønnens tegn (Det nye Jerusalem, som er innehyllet i skyen) vise seg på himmelen, og da skal alle jordens (eller
landets) slekter jamre seg, og de skal se Menneskesønnen komme i himmelens skyer med kraft og megen herlighet." (Mat. 24,3O.)
"Men mens de gikk bort for å kjøpe, kom brudgommen, og de som var rede, gikk inn med ham til bryllupet (riket for Israel), og døren ble lukket."(Mat.25,1O.)
"Men når Menneskesønnen kommer i all sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin herlighetstrone (i Jerusalem)."(Mat.25,31.)
"Jesus sa til ham: Du har sagt det. Dog, sier jeg dere: Fra nå av skal dere se Menneskesønnen sitte ved Kraftens høyre hånd og komme i himmelens skyer."(Mat.26,64.)
"For den som skammer seg ved meg og mine ord i denne utro og syndige generasjon, ham skal også Menneskesønnen skamme seg over når han kommer i sin Faders herlighet med de hellige engler."(Mark.8,38.)
"Vær da også dere rede! for Menneskesønnen kommer i den time dere ikke tenker."(Luk.12,4O.)
"For likesom lynet, skinner fra himmelbryn til himmel bryn, således skal Menneskesønnen være på sin dag."(Luk.17,24.)
"Jeg sier dere at han skal skynde seg å hjelpe dem til deres rett. Men når Menneskesønnen kommer, mon han da vil finne troen på jorden (eller i Israel)?"(Luk.18,8.) (Det greske ordet "ge" kan både oversettes med "jorden" og med "landet", d.v.s. landet Israel. Jeg tror at flere steder i Bibelen, der dette ordet blir oversatt med jorden, skal den rette oversettelsen være "i landet".
"Og han sa: Jesus kom meg i hu når du kommer i ditt rike." (Luk.23,42.)
"I min Faders hus er det mange rom, var det ikke så, da hadde jeg sagt dere det, for jeg går bort for 'a forberede dere sted, og når jeg er gått bort og har beredt dere sted, da kommer jeg igjen og vil ta dere Jødene) til meg, for at også dere skal være der jeg er (i det himmelske Jerusalem og idet jordiske Jerusalem)."(Joh. 14,2-3.)
I de stedene i Apostlenes Gjerninger hvor Jesu gjenkomst er direkte nevnt, så gjelder det Jesu gjenkomst til Israel. Første del av Ap-gj. gjelder den såkalte jødekristendommen, der apostlene forkynte både lovens rettferdighet og nådens rettferdighet. (Se Ap.gj.10,35 og 43.)
Etter Ap.gj.15 hører vi ikke så mye om apostlene. Det er Paulus som er hovedpersonen i resten av dette skriftet. Det forteller om hans misjonsreiser og om hans fengselsopphold. Det forteller oss om den kristne menighets første misjonsframstøt og om de problemene som de første kristne hadde 'å stri med. Hva som gjelder det læremssige innholdet i kirkens tid, så utdyper ikke Ap.gj. dette i særlig stor grad. Dette finner vi derimot i de forskjellige brevene i N.T.
"og de sa: Dere galileiske menn! hvorfor står dere og ser opp mot himmelen? Denne Jesus som er opptatt fra dere til himmelen, skal komme igjen På samme måten som dere så ham fare opp til himmelen."(Ap-gj-l,ll.)
og han kan sende den for dere utkårede Messias, Jesus." (Ap..3,2O.)
"Deretter vil jeg vende tilbake og opprette Davids falne hytte, og det nedbrutte av den vil jeg atter oppbygges og jeg vil igjen oppreise den."(Ap.gj.15,16.)
I Romerbrevet er Jesu gjenkomst bare nevnt en gang direkte, og det er i Rom.16,20. Her er det Jesu komme til Israel som er breskrevet."Men fredens Gud skal i hast knuse Satan under deres føtter. Vår Herre Jesu Kristi nåde være med dere!"
I l. Korinterbrevet angår de utsagn som vi har om Jesu gjenkomst, hans komme til den kristne menighet.
55 så det ikke fattes dere noen nådegave mens dere venter på den
Herre Jesu Kristi 'åpenbarelse."(l.Kor.1,7.)
"Døm derfor ingen før tiden, før Herren kommer, han som også skal føre fram for lyset det som har vært skjult i mørket, og åpenbare hjertenes råd, og da skal enhver få sin ros av Gud." (1.Kor.4,5.)
"For så ofte som dere eter brødet og drikker denne kalk, forkynner dere Herrens død, inntil han kommer."(l.Kor.11,26.)
" men når det fullkomne kommer, da skal det som er stykkevis, få ende."(l.Kor.13,1O.)
I Filipenserbrevet er Jesu gjenkomst beskrevet som Jesu komme for den kristne menighet "Og jeg er full viss på dette at han som begynte en god gjerning i dere, vil fullføre den inntil Jesu Kristi dag."(Fil.1,6.)
"for at dere må kunne dømme om de forskjellige ting, så dere kan Være rene og uten anstøt til Kristi dag."(Fil.1,10.)
"For vårt borgerskap er i himlene, og derfra venter vi og den Herr, Jesus Kristus som frelser."(Fil.3,2O.)
"Deres saktmodighet bli vitterlig for alle mennesker. Herren er nær."(Fil.4,5.)
I Kolossenserbrevet blir Jesu gjenkomst bare beskrevet en gang. Det gjelder da Jesu komme til Israel sammen med de hellige."når Kristus vårt liv 'åpenbares, da skal og dere åpenbares med ham i herlighet."(Kol.3,4.)
I I.Tessalonikerbrevet er Jesu gjenkomst beskrevet direkte 5 ganger. I 4 av disse tilfellene er det Jesu komme for menigheten det gjelder. I I.Tess.3,13 er det Jesu komme til Israel som er beskrevet."og vente på hans Sønn fra himlene, han som oppvakte oss fra de døde, Jesus, han som frir oss fra den kommende vrede."(I.Tess-1,1O.)
"For hvem er vel vårt håp eller vår glede eller vår hederskrans? er ikke også dere det for vår Herre Jesu 'åsyn ved hans komme?" (1.Tess.2,19.)
"For at han kan styrke deres hjerter, så dere blir ulastelig i hellighet for vår Guds og Faders 'åsyn, når vår Herre Jesus kommer med alle sine hellige."(l.Tess.3,13.)
"For Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop, med overengels røst og med Guds basun, og de døde i Kristus skal først oppstå"(I.Tess.4,16.)
"Men han selv, fredens Gud, hellige dere helt igjennom, og gi deres ånd og sjel og legeme må bevares fullkomne ved vår Herre Jesu Kristi komme."(l.Tess.5,23.)
Apostelen Paulus måtte skrive enda et brev til tessalonikerne. Bakgrunnen for at han skrev 2. Tessalonikerbrevet var det forholdet at vranglærere hadde fortalt denne menigheten at Jesus allerede hadde kommet og hentet sine, og at tessalonikerne hadde blitt tilbake, uten at Jesus hadde tatt dem med. De trodde videre at menigheten var kommet inn i endetidstrengslene.
Mens 1.Tessalonkierbrevet først og fremst beskriver Jesu komme for den kristne menigheten, så omtaler 2.Tessalalonikerbrevet Jesu gjenkomst til Israel og Herrens dag.
I 2.Tessalonikerbrevet blir Jesu gjenkomst omtalt direkte 3 ganger. I to av tilfellene er det Jesu komme for Israel, som er beskrevet. I 2-Tess.2,2 er det Jesu komme for menigheten, som er omtalt. "men
dere som trenges, ro sammen med oss, når vår Herre Jesus åpenbares fra himmelen med sin makts engler, med luende ild, når han tar hevn over dem som ikke kjenner Gud, og over dem som ikke er lydige mot vår Herre Jesu evangelium, de som skal lide straff, en evig (tidsalderlig) fortapelse borte fra Herrens åsyn og fra hans makts herlighet, når han kommer på hin dag for å vise seg herlig i sine hellige og bli beundret (hyllet) i alle de troende- for trodd ble vårt vitnesbyrd til dere."(2.Tess.1,7-lO.)
"Vi ber dere, brødre, vedkommende vår Herre Jesu Kristi komme og var ' samling med ham."(2.Tess.2,l.)
9'og da skal den lovløse åpenbares, han som den Herre Jesus skal fortære med sin munns ånde og gjøre til intet ved åpenbarelsen av sitt komme."(2-Tess.2.8.)
I 1.Timoteus-brevet er Jesu gjenkomst omtalt en gang. Dette gjelder Jesu komme for menigheten. "at du holder budet (læren) rent og ulastelige inntil vår Herre Jesu Kristi åpenbarelse." (1.Tim. 6,14.)
12. Timoteus-brevet er Jesu gjenkomst omtalt en gang. Det gjelder Jesu komme for Israel. "Jeg vitner for Gud og Kristus Jesus, som skal dømme levende og døde, og ved hans åpenbarelse og hans rike (riket for Israel)."2.Tim.4, l.)
I Titus-brevet er Jesu gjenkomst omtalt en gang. Dette gjelder Jesu komme for den kristne menighet."mens vi venter på det salige håp og åpenbarelsen av den store Guds og vår frelser Jesu Kristi åpenbarelse."(Tit.2,13.)
I Hebreerbrevet blir Jesu gjenkomst omtalt 3 ganger. I to av tilfellene er det Jesu komme for den kristne menighet som omtales. I Hebr-1,6 er det Jesu komme for Israel som blir omtalt. "Men når han atter fører den førstefødte inn i verden, sier han: Og alle Guds engler skal tilbede ham."(Hebr.1,6.)
5og således skal og Kristus, etter å være ofret en gang for å bortta manges synder, annen gang åpenbare seg, til frelse for dem som venter på ham."(Hebr.9,28.)
"For ennå er det bare så kort en stund, så kommer han som komme skal, og han skal ikke dryge."(Hebr.10,37.)
I Jakobs brev er det Jesu gjenkomst til Israel som er beskrevet. Jakobs brev er det eldste brevet som vi har i N.T. Det er skrevet så tidlig at hemmeligheten med den kristne menighet ikke var gjort kjent på det tidspunktet da brevet ble skrevet."Vær da tålmodige, brødre, til Herren kommer! Se, bonden venter på jordens kostelige grøde og bier tålmodig på den, til den får høstregn og v'årregn, Vær og dere tålmodige, styrk deres hjerter! for Herrens komme er nær. Sukk ikke mot hverandre, brødre, for at dere ikke skal dømmes! Se, dommeren står for døren."(Jak.5, 7-9.)
I 1. Peters brev er det Jesu komme for den kristne menighet som er omtalt."Derfor omgjord deres sinns lender, vær edrue, og sett deres håp fullt og fast til den nåde som som blir dere til del i Jesu Kristi åpenbarelse."(l.Pet.1,13.)i samme mon som dere har del i Kristi lidelser, skal dere glede dere, for at også dere i hans herlighets 'åpenbarelse kan glede dere med ham i jubel."(l.Pet.4,13.)
I 2. Peters brev blir Jesu gjenkomst omtalt 2 ganger. I 2. Pet.1,16 blir Jesu komme for Israel omtalt. I i 2.Pet.1,19 blir Jesu komme for menigheten omtalt. "For ikke var det kløktig uttenkte eventyr vi fulgte da vi kunngjorde dere vår Herre Jesu Kristi makt og gjenkomst, men vi hadde vært Øyenvitner til hans storhet." (2.Pet.1,16.)
"Og dess fastere har vi det profetiske ord, som dere gjør vel i å akte på som et lys som skinner på et mørkt sted, inntil dagen lyser fram og morgenstjernen (morgenstjernen er et bilde på Jesu komme for menigheten) går opp i deres hjerter." (2.Pet.1,19.)
I 1. Johannes-brev er Jesu gjenkomst omtalt 2 ganger. Dette gjelder Jesu komme for menigheten."Og nå, mine barn, forat vi, når han åpenbares, kan ha frimodighet og ikke bli til skamme for ham ved hans komme."(l.Joh.2,2S.)
"Dere elskede! nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke 'åpenbart hva vi skal bli, vi vet at når han åpenbares, da skal vi bli ham like, for vi skal se ham som han er."(l.Joh.3,2.)
I Judas-brevet er Jesu gjenkomst beskrevet en gang. Dette gjelder Jesu komme til dom og til Israel."Disse var det også Enok, den syvende fra Adam, profeterte om da han sa: Se, Herren kommer med sine mange tusen hellige, for å holde dom over alle og refse alle de ugudelige for alle de ugudelige gjerninger som de gjorde, og for alle de hårde ord som de talte mot ham, de ugudelige syndere."(Jud.1415.)
I Åpenbaringsboka er Jesu gjenkomst omtalt direkte 9 gang er. I Åp.1,7,16,14, 19,11 og 19,14 er det Jesu gjenkomst til Israel som blir omtalt. I de andre tilfellene blir Jesu komme for menigheten beskrevet."Se, han kommer med skyene, og hvert øye skal se ham, også de som har gjennomstunget ham, og alle jordens (eller landets) slekter skal gråte sårt over ham. Ja amen."(Åp.1,7.)
"bare hold fast på det dere har, inntil jeg kommer . (Åp.2,25.)
"Jeg kommer snart. Hold fast på det du har, for at ingen skal ta din krone."(Åp.3,1 I.)
"Disse skal stride mot Lammet, og Lammet skal seire over dem, fordi det er herrers herre og kongers konge, og de som er med det, de kalte og utvalgte og trofaste."(Åp.16,14.)
"Og jeg så himmelen 'åpnet, og se, en kvit hest, og han som satt på den, heter Trofast og Sanndru, og han dømmer og strider med rettferdighet."(Åp.19,ll.)
"Og hærene (englene) i himmelen fulgte ham på kvite hester, kledd i kvitt og rent fint ull."(Åp.19,14.)
"Og se, jeg kommer snart. Salig er den som tar vare på det profetiske ord i denne bok."(Åp.22,7.)
"Se, jeg kommer snart og min lønn er med meg, til 'a gi enhver etter som hans gjerning er."(Åb22,12.)
"Han SOM vitner dette sier: Ja, jeg kommer snart. Amen, ja kom, Herre Jesus."(Åb .22,2O.)
Vi har med dette gjennomgått de stedene der Jesu gjenkomst direkte er omtalt i N.T. I tillegg til disse utsagnene har vi en rekke utsagn, der Jesu komme enten er omtalt på en indirekte måte eller utsagn som forutsetter Jesu gjenkomst. Disse utsagnene har vi ikke tatt med i denne oversikten.