|
3 FORSKJELLIGE GRESKE ORD SOM ER BRUKT OM JESU GJENKOMST.
Det er brukt 3 forskjellige greske ord om Jesus gjenkomst. Disse er: I.) PARUSIA. Det er brukt 24 ganger i N.T. Det betyr både ANKOMST, PERSONLIG NÆRVÆR OG KOMME. Dette ordet blir både brukt om Jesu komme for den kristne menighet og om Jesu gjenkomst til Israel. Vi skal i det følgende gi 4 eksempler på bruken av dette ordet. De to første eksemplene angår Jesu komme for menigheten, mens de to siste angår Jesu komme til Israel."For dette sier vi dere med et ord fra Herren at vi som lever, som blir tilbake inntil Herren kommer (ten parusian tu kyriu)..."1.Tess.4,15.) "Vi ber dere, brødre, vedkommende vår Herre Jesu Kristi komme (tes parusias tu kuriu) og vår samling med ham."(2-Tess. 2,l.) ... Si oss: Når skal dette skje? og hva skal tegnet være på ditt komme (ses parusias) og på tidsalderens ende?"(Mat.24,3.) "og de visste ikke av før vannflommen tok dem alle, slik skal også Menneskesønnens komme (he pausia) være."(Mat.24,38.) 2.) EPIFANEIA. Det er brukt 6 ganger i N.T. Det betyr ÅPENBARELSE, FRAMSTRÅLING OG SYNLIG FRAMTREDEN. Dette ordet blir brukt både om Jesu komme for den kristne menighet og Jesu komme til Israel. Vi skal i det følgende ta med 4 eksempler på bruken av dette ordet. De to første angår Jesu komme for den kristne menighet, mens de to siste angår Jesu komme til Israel."at du (Timoteus) skal holde budet rent og ulastelig inntil vår Herre Jesu Kristi 'åpenbarelse (tes epifaneias)."(l.Tim.6,14.) "men vi venter på det salige håp og 'åpenbarelsen (epifaneian) av den store Guds og vår frelser Jesu Kristi 'åpenbarelse." (Tit. 2,13.) og da skal den lovløse (Antikrist) åpenbares , han som den Herre Jesus skal fortære med sin munns 'ånde og gjøre til intet ved åpenbarelsen av sitt komme (epifaneia tes parusias avtu)."(2.Tess.2,8.) "Jeg vitner for Gud og Kristus Jesus, som skal dømme levende og døde, og ved hans åpenbarelse (ten epifaneian) og hans rike (riket for Israel.)"(2.Tim.4, l.) 3.) APOKALYPSIS. Det er brukt 17 ganger i N.t. Det betyr ÅPENBARELSE. Dette ordet er både brukt om Jesu komme for menigheten og Jesu gjenkomst til Israel. Vi skal i det følgende ta med 4 eksempler på bruken av dette ordet. De to første eksemplene går på Jesu komme for den kristne menighet, mens de to siste går på Jesu komme for Israel."så at det ikke mangler dere noen nådegave mens dere venter på vår Herre Jesu Kristi åpenbaring (ten apokalypson)."(l.Kor.1,7.) "Derfor, omgjerd deres sinns lender, vær edrue, og sett deres håp fullt og fast til den nåde som blir dere til del i Jesu Kristi åpenbarelse (apokalyp sei)."(l.Pet.1,13.) "For skapningen lenges og stunder etter Guds barns 'åpenbarelse (ten apokalypsin).(Dette skjer ved Jesu komme til Israel.) "men dere som trenges, ro sammen med oss, når vår Herre Jesus åpenbares (te apokalypsei) fra himmelen med sin makts engler." (2.Tess.1,7.) Som vi har sett ovenfor blir disse 3 ordene brukt både om Jesu komme for menigheten og for Jesu gjenkomst til Israel. Det er derfor den sammenhengen som de står i, som må vise oss hvilken betydning ordene skal ha. Jeg vil den forbindelse få sitere det som Illustrert Bibelleksikon. Bind 3, s.196 sier om bruken av disse ordene: "Disse tre termer karakteriserer Jesu Kristi komme fra tre forskjellige synspunkter, men de synes ikke 'a antyde no e tidsmessig skille eller ulike faser av denne begivenhet. En inngående undersøkelse av denne sak viser feks. at ordet parouisia ikke kan begrenses til utelukkende å betegne Jesu komme til sin menighet, eller epifaneia en nedstigning etter tregselstiden, spesielt for Israel." Jesu gjenkomst skjer i etapper. At dette er tilfelle sees også av 2.Tess.2,8, der både ordet "parusia" og "epifaneia" er brukt i den samme sammenhengen."og da skal den lovløse åpenbares, han som den Herre Jesus skal fortære med sin munns ånde og gjøre til intet ved åpenbarelsen av sitt komme "epifaneia tes parusias avtu". Dette betyr at Jesus skal ødelegge Antikrist NÅR HAN ÅPENBARER SIN GJENKOMST. Det vil igjen si at han skal Ødelegge Antikrist NÅR HAN KOMMER I SYNLIG SKIKKELSE. Jeg vil også sitere fra Studiebibelen. Bind.5, s.785-787: "Dette paradoksale bilde som Skriften tegner av Kristi komme, synes 'a vise at gjenkomsten ikke skal oppfattes som en enkeltstående begivenhet, men heller som en serie av begivenheter, noe som utfoldes etappevis. Bortrykkelsen vil skje i et nu og et øyeblikk 1.Kor. 15,52. Men parusien innebærer både Herrens ankomst og hans nærvær, og kuliminerer til sist i det som betegnes med det eiendommelige uttrykk "åpenbaringen av hans komme", epifaneia parusias, 2.Tess.2,8- Det tales både om Menneskesønnene dager, Luk.17,26 og Menneskesønnens dag. Luk.17,30. Etter dette syn innledes parusien eller gjenkomsten med at Herren før trengselstiden stiger ned i lufthimmelen og tar sin menighet opp til seg ved bortrykkelsen, 1.Tess.4,16 flg, mens gjenkomsten avsluttes med at Herren etter trengselstiden åpenbares fra himmelen med sine hellige i en veldig manifestasjon, Ap.19,11 flg. Imidlertid må ikke dette forstås som to gjenkomster. Det gjelder hele tiden det ene og samme komme i ulike åpenbaringstrinn.- Slik mener en å kunne forklare og forene de kontraster som møter oss i Skriftens framstilling av gjenkomsten." |