Guds planer med Israel og den kristne menighet

Innledning

Kristen Bokproduksjon gir ut boker om Israel, det profetiske ordet, endetiden, Jesu gjenkomt og forholdet mellom jødedommen og kristendommen. Vi har til nå gitt ut 20 bøker. Min far, O. K. Indergaard (Velsignet vare hans minne!) har skrevet tre av bøkene mens undertegnede har skrevet 17 bøker.

Denne gangen er vi så heldig â kunne gi ut en ny bok. Den har tittelen: Guds planer med Israel og den kristne menighet.

Boka består av artikler, taler og foredrag som undertegnede har skrevet og holdt i løpet av de siste årene.

Under de fleste av artiklene og foredragene står det to datoer og to årstall. Den først datoen og det forste årstallet angir det tidspunktet da manuskriptet ble skrevet første gangen. Den andre datoen og det andre årstallet betyr at artikkelen eller foredraget er blitt rettet og revidert på et senere tidspunkt.

En del av artiklene og foredragene har stått i avisene «Dagen», «Magazsinet» eller i andre aviser. De er da enten kommentarer til andre leserinnlegg, eller de er selvstendige artikler, som tar opp en eller annen kristen problemstilling.

Jeg har kalt boka: «Guds planer med Israel og den kristne menighet». Gud har planer med både Israel og den kristne menighet. Israel har et JORDISK KALL mens den kristne menighet har et HIMMELSK KALL.

Da Jesus kom forste gangen, kom han med forsoningen og med tilbudet om å opprette «Riket for Israel» for jødene. Da mange av jødene ikke aksepterte dette tilbudet, ble det trukket tilbake. Gud oppreiste en ny mann, Paulus, som kom med et NYTT BUDSKAP til både jøder og hedninger.

Både Moseloven og Jesu fortolkning av den ble trukket tilbake, og vi fikk et helt nytt tilbud om at vi både er frelst og blir bevart av Guds nåde. Dette er det spesielle med Paulus sitt budskap. Vi lever i dag i DEN FRIE NÅDENS TIDSHUSHOLDNING.

På samme måten som det på Paulus sin tid var STOR MOTSTAND mot dette budskapet (1.Kor.16,9.), slik er det også i dag. De aller fleste kristne vil ikke akseptere tilbudet om den frie nåden, og hovedgrunnen til det er at de ikke skiller mellom den Messianske jødedommen og den Paulinske kristendommen.

I den messianske jødedommen ble det stilt BTINGELSER til  de troende for at de både skulle få del i gjenfødelsen og Den Hellige Ånd, og for at de skulle bli bevart i troen.

I den paulinske kristendommen er det ikke slik. Vi blir både frelst ved Guds nåde og opprettholdt som Guds barn ved Guds  nåde. (Tit.2,11-12.)

Kristendommen begynte ikke med døperen Johannes, ved Jesu forkynnelse,eller på Pinsefestens dag, men den begynte ved Paulus sin omvendelse i året 37. Det er Paulus sine Skrifter som danner det åndelige grunnlaget for den kristne menighet. Paulus hadde dette nye budskapet fra den oppstandne Jesus. (Rom.16,25-26.)

Dette betyr ikke at vi ikke kan lese eller gjore oss bruk av de andre Skriftene i N.T., men dersom vi ikke skiller mellom da jødiske skriftene og Paulus sine Skrifter, så blir både vårt kristenliv og vår forståelse av N T. skadelidende. Vi blir «småbarn i Kristus» og forstår  ikke at vi er satt inn i den virkelig store friheten ved det paulinske budskapet.

.Det JØDISKE ASPEKTET er kommet bort i kirkens forstålelse og forkynnelse av Guds ord. Kirken forkynner ikke det glade budskapet om at vi bare er frelst og blir bevart av Guds nåde, men delt forkynner et BIANDINGSEVANGELIUM, som har tapt mye av sin kraft.

På bakgrunn av dette må vi takke Gud for to forhold, og det er:

*At vi enda en gang kan få anledning til ai gi ut ei, ny bok der vi behandler disse herlige sannheter om de frie nåden.

*At det finnes en del mennesker i Norge og i andre land som forstår dette og gleder seg over den frie nåden.

Til slutt vil jeg takke de av mine lesere som har støttet meg i dette viktige arbeidet både med at de har kjøpt mine bøker, og med at de har støttet meg økonomisk. Gud velsigne dere alle sammen.

Tingvoll den 15.06.2007

Deres i tjenesten

Cand philol. Oskar Edin Indergaard

Forside