Guds planer med
Israel og den kristne menighet
Innledning
Kristen Bokproduksjon gir ut boker om Israel, det
profetiske ordet, endetiden, Jesu gjenkomt og forholdet mellom jødedommen og
kristendommen. Vi har til nå gitt ut 20 bøker. Min far, O. K. Indergaard (Velsignet
vare hans minne!) har skrevet tre av bøkene mens undertegnede har skrevet 17 bøker.
Denne gangen er vi så heldig â kunne gi ut en ny bok.
Den har tittelen: Guds planer med Israel og den kristne menighet.
Boka består av artikler, taler og foredrag som undertegnede
har skrevet og holdt i løpet av de siste årene.
Under de fleste av artiklene og foredragene står det
to datoer og to årstall. Den først datoen og det forste årstallet angir det
tidspunktet da manuskriptet ble skrevet første gangen. Den andre datoen og det
andre årstallet betyr at artikkelen eller foredraget er blitt rettet og
revidert på et senere tidspunkt.
En del av artiklene og foredragene har stått i avisene
«Dagen», «Magazsinet» eller i andre aviser. De er da enten kommentarer til
andre leserinnlegg, eller de er selvstendige artikler, som tar opp en eller
annen kristen problemstilling.
Jeg har kalt boka: «Guds planer med Israel og den
kristne menighet». Gud har planer med både Israel og den kristne menighet.
Israel har et JORDISK KALL mens den kristne menighet har et HIMMELSK KALL.
Da
Jesus kom forste gangen, kom han med forsoningen og med tilbudet om å opprette
«Riket for Israel» for jødene. Da mange av jødene ikke aksepterte dette tilbudet,
ble det trukket tilbake. Gud oppreiste en ny mann, Paulus, som kom med et NYTT
BUDSKAP til både jøder og hedninger.
Både
Moseloven og Jesu fortolkning av den ble trukket tilbake, og vi fikk et helt
nytt tilbud om at vi både er frelst og blir bevart av Guds nåde. Dette er det
spesielle med Paulus sitt budskap. Vi lever i dag i DEN FRIE NÅDENS
TIDSHUSHOLDNING.
På samme måten som det på Paulus sin tid var STOR
MOTSTAND mot dette budskapet (1.Kor.16,9.), slik er det også i dag. De aller
fleste kristne vil ikke akseptere tilbudet om den frie nåden, og hovedgrunnen
til det er at de ikke skiller mellom den Messianske jødedommen og den Paulinske
kristendommen.
I den messianske jødedommen ble det stilt BTINGELSER
til de troende for at de både skulle få
del i gjenfødelsen og Den Hellige Ånd, og for at de skulle bli bevart i troen.
I den paulinske kristendommen er det ikke slik. Vi
blir både frelst ved Guds nåde og opprettholdt som Guds barn ved Guds nåde. (Tit.2,11-12.)
Kristendommen
begynte ikke med døperen Johannes, ved Jesu forkynnelse,eller på Pinsefestens
dag, men den begynte ved Paulus sin omvendelse i året 37. Det er Paulus sine
Skrifter som danner det åndelige grunnlaget for den kristne menighet. Paulus
hadde dette nye budskapet fra den oppstandne Jesus. (Rom.16,25-26.)
Dette betyr ikke at vi ikke kan lese
eller gjore oss bruk av de andre Skriftene i N.T., men dersom vi ikke skiller
mellom da jødiske skriftene og Paulus sine Skrifter, så blir både vårt
kristenliv og vår forståelse av N T. skadelidende. Vi blir «småbarn i Kristus»
og forstår ikke at vi er satt inn i den
virkelig store friheten ved det paulinske budskapet.
.Det JØDISKE ASPEKTET er kommet bort i kirkens
forstålelse og forkynnelse av Guds ord. Kirken forkynner ikke det glade
budskapet om at vi bare er frelst og blir bevart av Guds nåde, men delt
forkynner et BIANDINGSEVANGELIUM, som har tapt mye av sin kraft.
På bakgrunn
av dette må vi takke Gud for to forhold, og det er:
*At vi enda en gang kan få anledning til ai gi ut ei,
ny bok der vi behandler disse herlige sannheter om de frie nåden.
*At det finnes en del mennesker i Norge og i andre
land som forstår dette og gleder seg over den frie nåden.
Til slutt vil jeg takke de av mine lesere som har støttet
meg i dette viktige arbeidet både med at de har kjøpt mine bøker, og med at de
har støttet meg økonomisk. Gud velsigne dere alle sammen.
Tingvoll den 15.06.2007
Deres i tjenesten
Cand philol. Oskar Edin Indergaard