https://imengine.public.prod.agp.infomaker.io/?uuid=b3fe85b7-7c19-56d5-adb1-19da5e81f57b&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=112&scaleup=1

 

 

https://image.dagen.no/1009208.webp?imageId=1009208&x=25.85&y=5.85&cropw=47.60&croph=91.46&width=336&height=300&format=jpg

Jødisk arv preget de første kristne

 

Jewish heritage characterized the first Christians

 

 


https://image.dagen.no/1404901.webp?imageId=1404901&width=960&height=548&format=jpg

OPPDAGELSE: Peder Solberg forteller at det tok lang tid før forskere innså hvor mye jødisk tradisjon preget kristnes gudstjenestefeiring.Foto: Bjørn Olav Hammerstad

Ulest: Tidlige kristne kombinerte liturgi og karismatikk

Et skrift fra 200-tallet vitner om at tidlige kristne gudstjenester var tydelig preget av arv fra jødedommen.

 

Tore Hjalmar SævikJournalist

Publisert 21.03.25 - 05:00

Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post

Skriftet Den apostoliske tradisjon antas å ha opphav på 200-tallet, men forskere er uenige om når og hvor skriftet er forfattet, og hvem som har gjort det.

– Det er en tekst som foregir å ivareta viktige overleveringer når det gjelder gudstjenestefeiring, organisering av kirken, hvordan prester og biskoper skal ordineres, og så videre, sier førstelektor Peder Solberg ved NLA Høgskolen.

Han legger til at skriftet er skrevet, redigert, oversatt og spredd i forskjellige varianter fra 100-tallet til 300-tallet.

Sikret felles praksis

I denne perioden hadde kirken fått mer etablerte strukturer, men de kristne var fortsatt en minoritet utsatt for forfølgelse og fordommer. Lenge ble skriftet tilskrevet Hippolyt av Roma (ca. 170-235). Han er betydningsfull kristen skribent og kirkeleder fra 200-tallet. I dag er forskerne imidlertid usikre på om han var opphavsmann til skriftet.

Ulest - kristne klassikere

Podkast som utforsker tekster fra hvert århundre av kirkens historie.

Produseres i samarbeid mellom NLA Høgskolen og Dagen.

Teologene Peder Solberg og William Grosås samtaler med journalist Tore Hjalmar Sævik.

Alle episodene finnes fritt tilgjengelig på alle plattformer som formidler podkast, blant annet Spotify og iTunes.

– Hvilken funksjon skulle skriftet ha?

– Det skulle bidra til en felles praksis i menighetene, hvordan man arrangerte livene sine, sier Grosås.

Han forklarer at skriftet slik sett kan ses i sammenheng med det enda tidligere skriftet «Didaché» som var tema for de første episodene av Ulest.

Jødisk arv

Moderne forskning har avdekket sterke fellestrekk i menighetslivet i de første århundrene, over store geografiske avstander. Det kunne gjelde fra Syria til Spania.

– Strukturen i kirkens organisering og gudstjenestefeiring var overaskende lik. Det er som variasjoner over jazzmusikkens grunnleggende akkorder, forklarer Solberg.

Opphavet til flere av disse fellestrekkene finner man i jødisk tradisjon.

– Det er først når vi skjønner hvor jødisk den tidlige kirken var, vi begynner å forstå hvordan dette henger sammen, fortsetter Solberg.

Hver morgen skulle en kristen vaske hendene før hun eller han begynte å be, for å nevne ett eksempel. Tilsvarende forskrifter finnes i rabbinsk jødedom, som vokser fram etter at tempelet i Jerusalem falt i år 70.

Ble døpt nakne

Solberg sammenlikner Den apostoliske tradisjon med det jødiske skriftet Mishna som ble kjernen i Talmud.

– Det er en slags Mini-Mishna, en veiledning i kristent åndelige liv med tidebønner og dåp. Man avviser rabbinsk jødedom, men gjør ting akkurat slik jødene ville gjort det, sier han.

Et annet eksempel er at en som ble kristent døpt, skulle ta av seg klær, ringer og smykker slik at vannet dekket hele kroppen. Nøyaktig som i jødisk proselyttdåp - altså når en som ikke var født jøde, gikk over til jødenes tro.

Mange forskere har påpekt at tidlig kristendom har utviklet seg i mye nærmere kontakt med jødedommen enn man tidligere har trodd.

– Det er som to søsken som krangler om hvem som har rett på foreldrenes arv. I praksis er de gjennomsyret av samme tankesett, sier Solberg.

Biskopen som øversteprest

Det store skillet er at de kristne argumenterer for sine praksiser ut fra at Jesus fornyer det som er foreskrevet i Det gamle testamente.

Det første temaet i Den apostoliske tradisjon er ordinasjon av biskoper - hvem som kan velges og hvordan innsettelsen skal foregå. 

– Det er mange bibelske referanser i dette, forklarer Grosås om seremonien.

Han synes det er interessant å merke seg at biskopen sammenliknes med en gammeltestamentlig øversteprest.

– I en del protestantiske miljøer tenker vi at vi ikke driver med religion. Men her har man så utrolig lav terskel for å bruke slike symboler og bilder, sier Grosås.

Ikke pomp og prakt

Høgskolelektoren påpeker at dette skjer i en setting som ikke er preget av katedraler og pomp og prakt, men kanskje i en husmenighet.

– Det er en veldig direkte overføring av gammeltestamentlige strukturer, sier Solberg.

Han gjenkjenner flere elementer som er videreført i liturgisk gudstjenesteliv i dag. Samtidig ser han at gudstjenestene bærer preg av at settingen er mer uformell enn det man ofte ser i en høykirkelig gudstjeneste i dag.

Grosås merker seg at det er flere konkrete forventninger til kristne praksiser.

– Ingen skal spise før gudstjenesten. Det er ikke bare brød og vin som bæres fram og velsignes, men også olje og ost. Og det oppfordres til at man skal be sju ganger om dagen, knele og gjøre korsets tegn.

Ba bare med døpte

Solberg legger til at det er Bibelens eget bønnespråk, særlig fra Salmene, som kommer til uttrykk, men med kristologiske tolkninger.

– De ba ikke nødvendigvis fritt på den måten vi kan forstå det, men etter teologiske mønstre, sier Grosås.

Han legger til at det var mange kristne som neppe kunne lese, for eksempel slaver. Men de kristne kunne møtes daglig og få grundig opplæring.

Skillet mellom dem som var innefor og dem som var utenfor, var tydelig.

– Man skulle ikke be sammen med dem som ikke var døpt, sier han.

Tidebønner og praksiser var pedagogisk lagt opp gjennom dagen for å minne om bestemte hendelser, for eksempel tidspunktene da Jesus ble hengt på korset, da han døde og da han sto opp igjen.

Første beskrivelse av barnedåp

De to teologene fremholder at det er utfordrende for moderne lesere å få tilgang til virkelighetsopplevelsen til dem som brukte Den apostoliske tradisjon.

– Vi er mye mer individualistiske i forståelsen av hvordan troen lever og kommer til uttrykk, sier Solberg.

Konkret kommer det fram i dåpspraksisen som blir beskrevet. Dette er den eldste teksten man kjenner som beskriver dåp av barn, men dåpen knyttes uløeselig til bekjennelse av troen.

– Ja, barn døpes, men teksten utfordrer ikke bare dem som i dag avviser barnedåp, men også mye av den moderne dåpspraksisen i folkekirker, sier Solberg.

Episoden kan du lytte til på Spotify, iTunes og andre tjenester som formidler podkast.

tidlig kristendom barnedåp kultur hippolyt av roma jødisk arv den apostoliske tradisjon

Del på FacebookDel på Twitter

 

https://image.dagen.no/1009208.webp?imageId=1009208&x=25.85&y=5.85&cropw=47.60&croph=91.46&width=336&height=300&format=jpg

Jewish heritage characterized the first Christians

 

 

 



DISCOVERY: Peder Solberg says that it took a long time time before researchers realized how much Jewish tradition characterized Christians church service celebration. Photo: Bjørn Olav Hammerstad

Unread: Early Christian Combined Liturgy and charismatics

A font from The 2nd century testifies that early Christian services were clearly characterized by heritage from judaism.

 

Tore HjalmarSævik Journalist

Published 21.03.25 - 05:00

Share on FacebookShare on TwitterShare by email

The scripture The Apostolic Tradition is believed to have originated in the 2nd century, but researchers disagree about when and where the writing was written, and who did it that.

– It is a text that pretends to take care of important traditions when it applies to church service celebrations, organization of the church, how priests and bishops must be ordained, and so on, says senior lecturer Peder Solberg at NLA The college.

He adds that the writing is written, edited, translated and spread in different variants from the 10th century to the 3rd century.

Secured common practice

During this period, the church had gained more established structures, but the Christians were still a minority exposed to persecution and prejudice. For a long time the writing was attributed to Hippolytus of Rome (ca. 170-235). He is important Christian writer and church leader from the 2nd century. Today is however, the researchers are unsure whether he was the author of the writing.

Unread - Christian classics

Podcast as explores texts from every century of church history.

Produced in collaboration between NLA University College and Dagen.

The theologians Peder Solberg and William Grosås talk to journalist Tore Hjalmar Sævik.

All episodes freely available on all platforms that convey podcasts, among other Spotify and iTunes.

– What function should the font have?

– It should contribute to a common practice in the congregations, how to arranged their lives, says Grosås.

He explains that the writing can still be seen in this sense in connection with it formerly the writing «Didaché» which was the subject of the first episodes of Ulest.

Jewish Heritage

Modern research has revealed strong commonalities in church life in them first centuries, over great geographical distances. It could apply from Syria to Spain.

– The structure of the church's organization and church service celebration was surprising corpse. It's like variations on the fundamentals of jazz music chords, explains Solberg.

The origin of several of these common features can be found in Jewish tradition.

– It is only when we realize how Jewish the early church was, we are beginning to understand how this is connected, Solberg continues.

Every morning a Christian had to wash his hands before she or he started to pray, to name one example. Similar regulations are found in rabbinic judaism, which emerges after the fall of the Temple in Jerusalem in the year 70.

Was baptized naked

Solberg compares the apostolic tradition with the Jewish scripture The Mishna that became the core of the Talmud.

– It is a kind of Mini-Mishna, a guide in Christian spiritual life with time prayers and baptism. Rabbinic Judaism is rejected, but things are done just the way the Jews would do it, he says.

Another example is that someone who was Christianized should take off clothes, rings and jewelery so that the water covered the whole body. Exactly as in jewish proselyt baptism - i.e. when someone who was not born a Jew went over to the Jews faith.

Many scholars have pointed out that early Christianity has evolved in much closer contact with Judaism than previously thought.

– It's like two siblings arguing about who has a right to their parents inheritance. In practice, they are imbued with the same mindset, says Solberg.

The bishop as high priest

The big difference is that Christians argue for their practices from Jesus renewing what is prescribed in the Old Testament.

The first theme of the Apostolic Tradition is the ordination of bishops - who can be chosen and how the inauguration will take place. 

– There are many biblical references in this, explains Grosås about the ceremony.

He finds it interesting to note that the bishop is compared to an Old Testament high priest.

– In some Protestant circles we think we don't do it religion. But here you have such an incredibly low threshold for using such symbols and pictures, says Grosås.

Not pomp and splendor

The university lecturer points out that this happens in a setting that is not affected of cathedrals and pomp and splendor, but perhaps in a house church.

– It is a very direct transmission of Old Testament structures, says Solberg.

He recognizes several elements that are continued in liturgical worship life today. At the same time, he sees that the services bear the stamp of that the setting is more informal than what is often seen in a high church service day.

Grosås notes that there are several concrete expectations of Christians practices.

– No one should eat before the service. It's not just bread and wine that carried forward and blessed, but also oil and cheese. And it is encouraged that one shall pray seven times a day, kneel and make the sign of the cross.

Just prayed with baptized people

Solberg adds that it is the Bible's own prayer language, especially from The hymns, which are expressed, but with Christological interpretations.

– They didn't necessarily pray freely in the way we can understand it, but according to theological patterns, says Grosås.

He adds that there were many Christians who could hardly read, because example slaves. But the Christians could meet daily and receive thorough training.

The distinction between those who were inside and those who were outside was clear.

– One should not pray together with those who were not baptized, he says.

Time prayers and practices were educationally laid out throughout the day to memory of certain events, such as the times when Jesus was hanged the cross, when he died and when he rose again.

First description of infant baptism

The two theologians maintain that it is challenging for modern readers to access the real-life experience of those who used the Apostolic tradition.

– We are much more individualistic in understanding how faith lives and is expressed, says Solberg.

Specifically, it appears in the baptism practice that is described. This is the oldest known text that describes the baptism of children, but the baptism is linked indefeasible to the confession of faith.

– Yes, children are baptized, but the text does not only challenge them as it is today rejects infant baptism, but also much of the modern baptism practice in folk churches, says Solberg.

You can listen to the episode on Spotify, iTunes and other services such as conveys podcasts.

early christianity infant baptism culture hippolytus of rome jewish heritage the apostolic tradition

Share on FacebookShare on Twitter