Jødisk
arv preget de første kristne
Jewish heritage characterized the first Christians
OPPDAGELSE: Peder Solberg forteller at det tok lang
tid før forskere innså hvor mye jødisk tradisjon preget kristnes
gudstjenestefeiring.Foto: Bjørn Olav Hammerstad
Ulest: Tidlige kristne kombinerte liturgi
og karismatikk
Et skrift fra
200-tallet vitner om at tidlige kristne gudstjenester var tydelig preget av arv
fra jødedommen.
Tore Hjalmar SævikJournalist
Publisert 21.03.25 - 05:00
Del på FacebookDel på TwitterDel på e-post
Skriftet Den apostoliske tradisjon antas å ha opphav på 200-tallet, men
forskere er uenige om når og hvor skriftet er forfattet, og hvem som har gjort
det.
– Det er en tekst som foregir å ivareta viktige overleveringer når det
gjelder gudstjenestefeiring, organisering av kirken, hvordan prester og
biskoper skal ordineres, og så videre, sier førstelektor Peder Solberg ved NLA
Høgskolen.
Han legger til at skriftet er skrevet, redigert, oversatt og spredd i
forskjellige varianter fra 100-tallet til 300-tallet.
Sikret felles praksis
I denne perioden hadde kirken fått mer etablerte strukturer,
men de kristne var fortsatt en minoritet utsatt for forfølgelse og fordommer.
Lenge ble skriftet tilskrevet Hippolyt av Roma (ca. 170-235). Han er
betydningsfull kristen skribent og kirkeleder fra 200-tallet. I dag er
forskerne imidlertid usikre på om han var opphavsmann til skriftet.
Ulest - kristne klassikere
Podkast som
utforsker tekster fra hvert århundre av kirkens historie.
Produseres i
samarbeid mellom NLA Høgskolen og Dagen.
Teologene
Peder Solberg og William Grosås samtaler med journalist Tore Hjalmar Sævik.
Alle episodene
finnes fritt tilgjengelig på alle plattformer som formidler podkast, blant
annet Spotify og iTunes.
– Hvilken funksjon skulle skriftet ha?
– Det skulle bidra til en felles praksis i menighetene, hvordan man
arrangerte livene sine, sier Grosås.
Han forklarer at skriftet slik sett kan ses i sammenheng med det enda
tidligere skriftet «Didaché» som var tema for de første episodene av Ulest.
Jødisk arv
Moderne forskning har avdekket sterke fellestrekk i menighetslivet i de
første århundrene, over store geografiske avstander. Det kunne gjelde
fra Syria til Spania.
– Strukturen i kirkens organisering og gudstjenestefeiring var
overaskende lik. Det er som variasjoner over jazzmusikkens grunnleggende
akkorder, forklarer Solberg.
Opphavet til flere av disse fellestrekkene finner man i jødisk
tradisjon.
– Det er først når vi skjønner hvor jødisk den tidlige kirken var,
vi begynner å forstå hvordan dette henger sammen, fortsetter Solberg.
Hver morgen skulle en kristen vaske hendene før hun eller han begynte å
be, for å nevne ett eksempel. Tilsvarende forskrifter finnes i rabbinsk
jødedom, som vokser fram etter at tempelet i Jerusalem falt i år 70.
Ble døpt nakne
Solberg sammenlikner Den apostoliske tradisjon med det jødiske skriftet
Mishna som ble kjernen i Talmud.
– Det er en slags Mini-Mishna, en veiledning i kristent åndelige liv
med tidebønner og dåp. Man avviser rabbinsk jødedom, men gjør ting
akkurat slik jødene ville gjort det, sier han.
Et annet eksempel er at en som ble kristent døpt, skulle ta av seg
klær, ringer og smykker slik at vannet dekket hele kroppen. Nøyaktig som i
jødisk proselyttdåp - altså når en som ikke var født jøde, gikk over til jødenes
tro.
Mange forskere har påpekt at tidlig kristendom har utviklet seg i mye
nærmere kontakt med jødedommen enn man tidligere har trodd.
– Det er som to søsken som krangler om hvem som har rett på foreldrenes
arv. I praksis er de gjennomsyret av samme tankesett, sier Solberg.
Biskopen som øversteprest
Det store skillet er at de kristne argumenterer for sine praksiser ut
fra at Jesus fornyer det som er foreskrevet i Det gamle testamente.
Det første temaet i Den apostoliske tradisjon er ordinasjon av biskoper
- hvem som kan velges og hvordan innsettelsen skal foregå.
– Det er mange bibelske referanser i dette, forklarer Grosås om
seremonien.
Han synes det er interessant å merke seg at biskopen sammenliknes med
en gammeltestamentlig øversteprest.
– I en del protestantiske miljøer tenker vi at vi ikke driver med
religion. Men her har man så utrolig lav terskel for å bruke slike symboler og
bilder, sier Grosås.
Ikke pomp og prakt
Høgskolelektoren påpeker at dette skjer i en setting som ikke er preget
av katedraler og pomp og prakt, men kanskje i en husmenighet.
– Det er en veldig direkte overføring av gammeltestamentlige
strukturer, sier Solberg.
Han gjenkjenner flere elementer som er videreført i liturgisk
gudstjenesteliv i dag. Samtidig ser han at gudstjenestene bærer preg av at
settingen er mer uformell enn det man ofte ser i en høykirkelig gudstjeneste i
dag.
Grosås merker seg at det er flere konkrete forventninger til kristne
praksiser.
– Ingen skal spise før gudstjenesten. Det er ikke bare brød og vin som
bæres fram og velsignes, men også olje og ost. Og det oppfordres til at man
skal be sju ganger om dagen, knele og gjøre korsets tegn.
Ba bare med døpte
Solberg legger til at det er Bibelens eget bønnespråk, særlig fra
Salmene, som kommer til uttrykk, men med kristologiske tolkninger.
– De ba ikke nødvendigvis fritt på den måten vi kan forstå det, men
etter teologiske mønstre, sier Grosås.
Han legger til at det var mange kristne som neppe kunne lese, for
eksempel slaver. Men de kristne kunne møtes daglig og få grundig opplæring.
Skillet mellom dem som var innefor og dem som var utenfor, var tydelig.
– Man skulle ikke be sammen med dem som ikke var døpt, sier han.
Tidebønner og praksiser var pedagogisk lagt opp gjennom dagen for å
minne om bestemte hendelser, for eksempel tidspunktene da Jesus ble hengt på
korset, da han døde og da han sto opp igjen.
Første beskrivelse av barnedåp
De to teologene fremholder at det er utfordrende for moderne lesere å
få tilgang til virkelighetsopplevelsen til dem som brukte Den apostoliske
tradisjon.
– Vi er mye mer individualistiske i forståelsen av hvordan troen lever
og kommer til uttrykk, sier Solberg.
Konkret kommer det fram i dåpspraksisen som blir beskrevet. Dette er
den eldste teksten man kjenner som beskriver dåp av barn, men dåpen knyttes
uløeselig til bekjennelse av troen.
– Ja, barn døpes, men teksten utfordrer ikke bare dem som i dag
avviser barnedåp, men også mye av den moderne dåpspraksisen i
folkekirker, sier Solberg.
Episoden kan du lytte til på Spotify, iTunes og andre tjenester som
formidler podkast.
tidlig kristendom barnedåp kultur hippolyt av roma jødisk arv den apostoliske tradisjon
Jewish heritage characterized the
first Christians
DISCOVERY:
Peder Solberg says that it took a long time time before researchers realized
how much Jewish tradition characterized Christians church service celebration.
Photo: Bjørn Olav Hammerstad
Unread: Early Christian Combined Liturgy and
charismatics
A font from The 2nd century testifies that early Christian
services were clearly characterized by heritage from judaism.
Tore
HjalmarSævik Journalist
Published 21.03.25 - 05:00
Share on
FacebookShare on
TwitterShare by
email
The scripture The
Apostolic Tradition is believed to have originated in the 2nd century, but
researchers disagree about when and where the writing was written, and who did
it that.
– It is a text that
pretends to take care of important traditions when it applies to church service
celebrations, organization of the church, how priests and bishops must be
ordained, and so on, says senior lecturer Peder Solberg at NLA The college.
He adds that the writing
is written, edited, translated and spread in different variants from the 10th
century to the 3rd century.
Secured common practice
During this period, the
church had gained more established structures, but the Christians were still a
minority exposed to persecution and prejudice. For a long time the writing was
attributed to Hippolytus of Rome (ca. 170-235). He is important Christian writer
and church leader from the 2nd century. Today is however, the researchers are
unsure whether he was the author of the writing.
Unread - Christian classics
Podcast as explores texts
from every century of church history.
Produced in collaboration
between NLA University College and Dagen.
The theologians Peder
Solberg and William Grosås talk to journalist Tore Hjalmar Sævik.
All episodes freely
available on all platforms that convey podcasts, among other Spotify and
iTunes.
– What function should
the font have?
– It should contribute to
a common practice in the congregations, how to arranged their lives, says
Grosås.
He explains that the
writing can still be seen in this sense in connection with it formerly the
writing «Didaché» which was the subject of the first episodes of Ulest.
Jewish Heritage
Modern research has
revealed strong commonalities in church life in them first centuries, over
great geographical distances. It could apply from Syria to Spain.
– The structure of the
church's organization and church service celebration was surprising
corpse. It's like variations on the fundamentals of jazz music chords,
explains Solberg.
The origin of several of
these common features can be found in Jewish tradition.
– It is only when we
realize how Jewish the early church was, we are beginning to understand how
this is connected, Solberg continues.
Every morning a Christian
had to wash his hands before she or he started to pray, to name one example.
Similar regulations are found in rabbinic judaism, which emerges after the fall
of the Temple in Jerusalem in the year 70.
Was baptized naked
Solberg compares the
apostolic tradition with the Jewish scripture The Mishna that became the core
of the Talmud.
– It is a kind of
Mini-Mishna, a guide in Christian spiritual life with time prayers and baptism.
Rabbinic Judaism is rejected, but things are done just the way the Jews would
do it, he says.
Another example is that
someone who was Christianized should take off clothes, rings and jewelery so
that the water covered the whole body. Exactly as in jewish proselyt baptism -
i.e. when someone who was not born a Jew went over to the Jews faith.
Many scholars have
pointed out that early Christianity has evolved in much closer contact with
Judaism than previously thought.
– It's like two siblings
arguing about who has a right to their parents inheritance. In practice, they
are imbued with the same mindset, says Solberg.
The bishop as high priest
The big difference is
that Christians argue for their practices from Jesus renewing what is
prescribed in the Old Testament.
The first theme of the
Apostolic Tradition is the ordination of bishops - who can be chosen and how
the inauguration will take place.
– There are many biblical
references in this, explains Grosås about the ceremony.
He finds it interesting
to note that the bishop is compared to an Old Testament high priest.
– In some Protestant
circles we think we don't do it religion. But here you have such an incredibly
low threshold for using such symbols and pictures, says Grosås.
Not pomp and splendor
The university lecturer
points out that this happens in a setting that is not affected of cathedrals
and pomp and splendor, but perhaps in a house church.
– It is a very direct
transmission of Old Testament structures, says Solberg.
He recognizes several elements
that are continued in liturgical worship life today. At the same time, he sees
that the services bear the stamp of that the setting is more informal than what
is often seen in a high church service day.
Grosås notes that there
are several concrete expectations of Christians practices.
– No one should eat
before the service. It's not just bread and wine that carried forward and
blessed, but also oil and cheese. And it is encouraged that one shall pray
seven times a day, kneel and make the sign of the cross.
Just prayed with baptized people
Solberg adds that it is
the Bible's own prayer language, especially from The hymns, which are
expressed, but with Christological interpretations.
– They didn't necessarily
pray freely in the way we can understand it, but according to theological
patterns, says Grosås.
He adds that there were
many Christians who could hardly read, because example slaves. But the
Christians could meet daily and receive thorough training.
The distinction between
those who were inside and those who were outside was clear.
– One should not pray
together with those who were not baptized, he says.
Time prayers and
practices were educationally laid out throughout the day to memory of certain
events, such as the times when Jesus was hanged the cross, when he died and
when he rose again.
First description of infant baptism
The two theologians
maintain that it is challenging for modern readers to access the real-life
experience of those who used the Apostolic tradition.
– We are much more
individualistic in understanding how faith lives and is expressed, says
Solberg.
Specifically, it appears
in the baptism practice that is described. This is the oldest known text that
describes the baptism of children, but the baptism is linked indefeasible to the
confession of faith.
– Yes, children are
baptized, but the text does not only challenge them as it is today rejects
infant baptism, but also much of the modern baptism practice in folk churches,
says Solberg.
You can listen to the
episode on Spotify, iTunes and other services such as conveys podcasts.
early christianity infant baptism culture hippolytus
of rome jewish
heritage the apostolic tradition
Share
on FacebookShare
on Twitter