Fosterdrap: – Og hvorfor
er forsteret på tiltalebenken og skal henrettes av norske leger med norske
skattepenger? Har det kommet på et ubeleilig tidspunkt i livet? Er det pengene
og karrieren som får forrang for retten til liv? spør sjefredaktør Trine Overå
Hansen. Foto: Ill.: AOH
Det er ikke meningen at
mennesker skal drepe andre mennesker som ikke passer inn eller ikke er ønsket
av ulike grunner. Det er ikke opp til oss å bestemme.
Trine Overå
Hansen
Publisert: 22.08.2024 kl 09:05
·
I høst skal Stortinget behandle regjeringens forslag
til ny abortlov. Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre har overtatt ansvaret
etter Ingvild Kjerkol som måtte gå av på grunn av dokumentert fusk med sin
mastergrad. Hun hadde plagiert innhold og jukset med viten og vilje.
Dette skjedde like etter at Abortutvalget i desember
i fjor lanserte forslag til en ny abortlov, der barnet i mors liv ikke bare skal
være fritt vilt fram til 12 uker slik det er i dag, men kunne tas livet av til
det er 18 uker.
I realiteten har det også tidligere vært tilfelle. Fram
til nå har det vært en nemnd som avgjør om kvinnen får ta abort etter uke 12.
Dette innvilges i så og si alle tilfeller, også etter uke 18.Likevel innebærer
lovendringen at rettssikkerheten for det ufødte barnet ytterligere svekkes.
Regjeringen har varslet at lovforslaget skal behandles
i Stortinget i høst.
– Vi skal gjøre den så ryddig og skikkelig som mulig,
uten å rushe noe gjennom. Da tar vi oss tiden som trengs. Noen uker fra eller
til er ikke det viktige, sa Jan Christian Vestre i et intervju med NTB i mai.
Nei, «noen uker fra eller til...»
Fosteret er skapt av Gud.
«Før jeg formet deg i mors liv, kjente jeg deg, før du
ble født, helliget jeg deg; til profet for folkeslagene satte jeg deg», står det
i Jeremia 1:5.
Fosteret har den samme unike verdien fra unnfangelsen
av. Det er et menneske som er ønsket og skapt av Gud med en evig hensikt.
Det er ikke meningen at mennesker skal drepe andre mennesker
som ikke passer inn eller ikke er ønsket av ulike grunner. Det er ikke opp til
oss å bestemme.
Pro choice, kaller abortforkjemperne sin bevegelse i
USA. Alle har et valg. Men det valget kommer før man er blitt gravid.
På 70-tallet, da abortloven ble vedtatt, var det mindre
kunnskap om hvordan fosteret så ut og hvilke egenskaper det hadde. Det unnskylder
ikke at abortloven ble vedtatt den gangen, men det er enda mer uforståelig at
regjeringen nå ønsker å utvide adgangen til å drepe barnet ettersom kunnskapen
har økt.
Det finnes 3D-film av foster som suger på tommelen, stuper
kråke, smiler, lager grimaser. Det er ingen celleklump, det er bevist utover
enhver rimelig tvil.
Og hvorfor er forsteret på tiltalebenken og skal henrettes
av norske leger med norske skattepenger? Har det kommet på et ubeleilig
tidspunkt i livet? Er det pengene og karrieren som får forrang for retten til
liv?
Og hvor er det blitt av kristenfolket i denne saken?
For noen år siden hadde jeg en ubehagelig drøm. Jeg så
at det ble utført et blodoffer på et sykehus. Utenfor stod en biskop i full mundur
med ryggen til. Da offeret var gjort kakket han staven i bakken som for å
stadfeste det. Så flyttet det hele seg ned et hakk. Et offer skjedde igjen og biskopen
kakket med staven. Scenen gjentok seg gang etter gang, og hele tiden flyttet
alt seg stegvis nedover i et stummende mørke.
Fra gammelt av har hedningene ofret sine barn til Baal
og til Molok for å få makt med avgudene, det vil si onde ånder og djevelen selv.
Også i dag forteller vitner som har brutt med sataniske sekter at abort er et
viktig satanisk rituale som gir dem kraft.
Det er ikke noe bedre å ofre babyene våre i dag for penger
og karriere og egen livsutfoldelse. På denne måten gir vi over landet vårt til
mørkets krefter. Abort er det verste og farligste som finnes i vårt land.
Om regjeringen får det som den vil, blir det snart enda
verre.
Fri
abort til 18 uker er intet mindre enn grusomt. Det er små babyer som drepes i
mors liv.
Anita A. Sæle
Politisk redaktør
Publisert: 29.08.2024 kl 08:10
Familieminister og lege, Kjersti Toppe, Sp,
beskriver barna som nå blir fredløse slik: «Uke 18 er halvgått svangerskap. Da
er fosteret 18 centimeter langt og veier 230 gram. Det er 3–4 uker til fosteret
kan regnes som levedyktig».
De som gjennomfører slike fosterdrap, vet hva de
gjør. Det vet de når barnet er 12 uker også, men da er ugjerningen mye mindre
synlig.
Men diskusjonen om når det ufødte barnet kan
aborteres, er absurd. Problemet er at barnet blir drept. Og også at
dødskreftene blir heiet frem. Det er en slik brutal og ubamhjertig holdning og
handling – at det bare kan sammenlignes med jødehatets og slaveriets horrible
historie. Og vi ser noe av denne ubamhjertigheten også når Demokratene har en
«abortbuss» stående utenfor landsmøtesalen i USA, med fri tilgang til et valg
som før ble omtalt som vanskelig.
Det tragiske nå er at KrF nærmest er nullet ut på
Stortinget. For 25 år siden, da jeg var med der, var partiet oppe i 25
stortingsrepresentanter og var et klart anti-abort parti. Den ulykksalige lederdiskusjonen
gjør ingenting bedre. Nå er det ingen partier med tyngde – som forsvarer retten
til liv for det ufødte barn.
Olaug Bollestad var viktig for å sette stopper for
tvillingaborter. Det burde hun hedres for. Vi har ikke sett noen grunn for
henne til å trekke seg – bare et utslag av varslingsepedemien, og spill uten
åpne kort.
Hadde KrF hatt 25 representanter på Stortinget, tror
jeg ikke dette fatale forslaget hadde kommet.
Sylvi Listhaug er klart mot den barbariske
utvidelsen av abortloven. Det er Kjersti Toppe også og KrFs tre representanter.
Tusen takk! Høyre sier også nei til utvidelsen til 18 uker. Men partiene er
splittet og representantene satt fri, untatt på venstresiden. Der er det ingen
bamhjertighet.
Håpet er at mange nok følger Kjersti Toppe i Sp,
Solberg i Høyre og Listhaug i Frp slik at utvidelsen blir skrinlagt. La oss be
til Gud om det.
Vi står fremfor en demografisk vinter. Men
miljøbevegelsen, inkluderte globalistene i Davos, mener at menneskeheten
ødelegger kloden, og vil helst redusere fødselstall og øke aborttallene. Det er
bare destruktivt.
En demografisk selvmords-
tsunami vil treffe Vesten og kan knuse
velferdsstaten. KI og «menneskelige» roboter kan overta produksjonen, men ikke
omsorgen. Det er også vår egen fremtid vi kjemper for ved å stå opp for
menneskeverdet.
I
august 2024 er det ti år siden Børre Knudsen døde. Nå skal våre lovgivere ta
stilling til en utvidelse av den loven han kjempet mot.
ÅRLIG MARKERING: Børre Knudsen
under den årlige 13. juni-markeringen i Oslo i 2007.Foto: Marion
Haslien
Anno 2024
Debatt
Alv Magnusforkynner
og tidligere leder Ungdom i Oppdrag
Publisert: 29.08.2024 12:23Sist oppdatert: 12:23
Han kjempet en
kamp for å vekke samvittigheten til det norske folk om «krigen mot forsvarsløse
barn», som moder Theresa kalte abort da hun mottok Nobels fredspris i Oslo i
1979, det året da loven om fri abort tredde i kraft.
«Et av de
fremste kjennetegn ved en rettsstat er at den beskytter alle sine medlemmer
rettslig. Ikke minst de aller svakeste. De som trenger det mest. Når svake
grupper unntas fra beskyttelsen og utleveres lovløsheten, da er rettstaten
bragt til opphør.»
.
Slik talte og
resonerte Børre Knudsen. «Statsmakten gjør det lovlig å drepe hvert eneste barn
i landet. Vi hiver over tusen barn i måneden. Det går greit. Nesten ingen ser
det», hevdet Knudsen videre.
ABORT-MOTSTAND: I 1995 var
det 20 år siden abortloven ble vedtatt. Abort-motstanderne Børre Knudsen
(foran) og Ludvig Nessa, som begge var fradømt preste-embetene på grunn av
abortaksjonene, ledet prosesjonen gjennom Oslo sentrum.Foto: Jon Eeg
/ NTB
Niels Christian Geelmuyden, forfatteren
som skrev boken om Børre Knudsen: En prest og en plage, innvendte: «Du omtaler
kategorisk fosteret som et barn?»
Børre svarte: «Kvinner
vet bedre enn noen andre at det ikke er en slimklump de går med i magen. De har
venninner som går på svangerskapskurs hvor man lærer å synge for den ufødte.
Man synger ikke for en døv slimklump, gjør man vel?»
«Oppriktig talt,
hvis man kan forby folk å røke sigaretter på offentlig sted, så må man kunne
forby dem å drepe barn. Man kan ikke hindre at aborter skjer, jeg skjønner
såpass. Man kan heller ikke forhindre at voksne mennesker dreper hverandre. Noe
ganske annet ville være å tillate det i lovs form. Abortloven er ingen lov i
det hele tatt. Den er lovløshet merket med paragrafer.»
Børre Knudsen
skar gjennom med sine uttalelser. Joda, han provoserte med sine
spissformuleringer: «Burde ikke fellingstillatelsen på små nordmenn begrenses,
til så og så mange pr. år? For nå holder man jo på å utrydde stammen. Det fødes
ikke nok små nordmenn til å opprettholde befolkningsnivået vi har i dag.» Han
legger til: «Vi kan selvfølgelig prøve å forklare finansministeren at man ikke
får balanse i nasjonalregnskapet ved å hive en tredjedel av alle skatteyterne
før de blir født.»
Til forsvar for
sitt engasjement sa han: «Selv har jeg alltid ment at riktige meninger er
bortkastet hvis de ikke brukes til noe.»
Han brukte sine
til gangs. Han brukte seg selv, ja, forbrukte seg selv, kan jeg kanskje legge
til.
Reaksjonene på
hans engasjement var mange og sterke. Enkelte var så hatefulle at det skaper
undring. Hvorfor ble så mange så provosert? Nå, ti år etter hans bortgang, er
det kanskje en mulighet for at ettertanken melder seg.
.
Legevitenskapen
gir Knudsen medhold i at menneskelivet har sin begynnelse ved unnfangelsen.
Derfor er det lille fosteret et menneskeliv. Før het da også provosert abort på
godt norsk, fosterdrap. Som ledd i kampen for å få gjennom en lov som ga adgang
for å drepe fosteret, var det derfor viktig å endre språket for å skjule
realitetene, man valgte det latinske fremmedord, abort, som allmenheten ikke
hadde negative assosiasjoner med.
Tilbake til
spørsmålet; hvorfor vakte hans engasjement slik vrede? Noen vil hevde at det
var aksjonsformene. Langt inn i kirkelige kretser het det som et mantra; vi er
enig i sak, men ikke i metode. Filosofen Arne Næss kontret med å si; jeg er
enig i metode, men uenig i sak. Han hadde selv aksjonert mot kraftutbygging i
Altavassdraget. Med andre ord, var saken viktig nok, måtte virkemidlene for å
vekke opinionen svare til hensikten. Hvordan var så virkemidlene?
GYNEKOLOGISK AVDELING:
Børre Knudsen ber og synger salmer på gangen utenfor gynekologisk avdeling ved
Ullevål sykehus.Foto: Eystein Hanssen
Under sykehusaksjonene ba Knudsen om en
samtale med overlegen som i regelen ble avslått. Knudsen begynte i stedet å
synge salmer. Den lille mannen hadde en malmfull røst. Ledelsen ringte politiet
som troppet opp for å føre Knudsen bort. Men da de ankom sykehuset ble de møtt
med denne hilsen: Så godt dere kom! Da kan jeg dra og dere overta vaktholdet.
De dreper barn bak de dørene der. Et øyeblikk oppstår lett forvirring, før de
med makt bærer Knudsen ut og lemper ham inn i en ventende politibil.
Plastikkdukker
med ketchup. Usmakelig, sa mange. Frastøtende! Formastelig å sende slikt i
posten til myndighetspersoner!
Virkelig?
Hva med
realitetene som disse symbolgjenstandene peker på? Hva er grotesk? Små kropper
som skjæres i stykker, der virkelig blod flyter, og så kastes i avfallsdunker
som søppel, eller små dukker med ketchup?
Tilbake til
spørsmålet; hvorfor slik vrede?
Jeg må ty til en
annen provokatør for å svare; Jesus fra Nasaret.
I en engasjert disputt med
sine landsmenn referert, i Johannesevangeliet, sier han rett ut: Jeg sier
sannheten, og derfor tror dere meg ikke.
Sannheten har
trange kår. Vi elsker ikke sannheten. Sånn uten videre. Den er ubekvem. Ingen
vil leve som samboer med sannheten. Den må man gifte seg med. Og det koster.
Det krever omvendelser og stadige justeringer. Hvem er villig til det?
Sannheten om vår
virkelighet er beskrevet i Bibelen. Derfor er den under vedvarende angrep. For
den er sannhetens røst. Den er Guds budskap til menneskene. Her får vi vite at
Gud og mennesker har en usynlig fiende. Bibelen kaller ham djevel og satan. Han
er en morder og en løgner og løgnenes far, sa Jesus. Han er altså løgnens
opphavsmann. Hans makt begrenses der sannheten får innpass. Hans første
angrepsmål er nettopp sannheten. Dypest sett er det derfor et uttrykk for
djevelens økede makt og innflytelse i vår kultur, når det ikke lenger er
allment akseptert at noe er absolutt sant.
Når så en liten
mann med prestekjole i en utkant av landet, sier klart ifra om at det er galt å
ta livet av ufødte barn, er det ikke først og fremst mennesker som reiser seg i
sinne, men djevelen. De han kan influere, tuter med ham.
Før var det slik
her i landet at de barna en ikke ønsket ble satt ut i skogen for å dø. Gamle
det ikke lenger var bruk for og som bare var til byrde, ble styrtet utfor
klipper. Det var hedendommen på sitt verste. Men så kom den nyomvendte Olav til
landet sammen med sin biskop Grimkjell. De knesatte på Moster nye lover i 1024
for det riket Olav skulle regjere. Der ble dette barbari forbudt. Om lag hundre
år senere konstaterte erkebiskop Eystein i Nidaros at hedendommens iskulde
hadde tint og at nordmannens voldelige framferd hadde mildnet.
Den kristne tro
har vært reflektert i lovverket i landet vårt i mer enn 1000 år. På lysekronen
i statsrådssalen på Oslo slott står et berømt sitat inngravert med forgylte
bokstaver: Med lov skal landet bygges, ikke med ulov ødes. Sitatet er hentet
fra Norges første landslov, gitt av kong Magnus i 1274.
Abortloven er en slik ulov som Magnus Lagabøter advarte mot.
Abortloven er en
slik ulov som Magnus Lagabøter advarte mot. Det var denne ulov Børre Knudsen aksjonerte
mot, for om mulig å få den stoppet. Han mente abortloven kolliderte med
verdiparagraf 2 i Grunnloven da den norske stat reiste avskjedssak mot ham.
Herredsretten ga ham medhold. Men staten anket. Til sist avgjorde høyesterett
med sin kjennelse i 1983; «paragraf 2 ikke kan forstås slik at den oppstiller
skranker for statens alminnelige lovgivning». Med andre ord har Norges øverste
dommere den oppfatning at Grunnloven ikke setter noen grenser for hva
lovgiverne kan tillate seg å vedta.
Da gikk Børre
Knudsen ut på gater og torv og inn i sykehusenes korridorer med sine protester.
Ære være ham for hans kamp for sannheten. Nå skal våre lovgivere ta stilling
til en utvidelse av den loven han kjempet mot.
MENNESKEVERD: Vi trenger
tid nok til å romme det uplanlagte og ufullkomne, skriver sokneprest Kathrine
Tallaksen Skjerdal i dette innlegget. Foto: Tore
Hjalmar Sævik
Regjeringen vil ha selvbestemt abort
til 18 uker. Jeg kan ikke unngå å kjenne på at samfunnet gir steiner for brød
til ufrivillig gravide og barna de bærer.
Debatt
Kathrine
Tallaksen Skjerdalsogneprest i Høvåg
Publisert: 29.08.2024 22:00
Ingen drømmer
vel om å ta abort?
Nei, vi
mennesker drømmer om å bli tatt imot og omfavnet. Vi drømmer om at det
vidunderlige skal skje, at noen skal gå sammen med oss i tykt og tynt, at barna
våre skal ha en god fremtid.
Jeg må tenke på ungjenta i
Lars Myttings «Søsterklokkene». Hun var med i slåtten på storgarden Hekne. Mens
hun raket og svettet, lå «lausungen» hennes i kanten av marka og skrek.
Innimellom
hastet hun bort til ham og ga ham litt melk. Hvorfor i all verden var det ingen
på gården som tok ham opp og bysset ham? Eller tok i et ekstra tak så hun kunne
få mer tid med babyen sin?
Når det nesten ikke er plass i livet til planlagte barn, hva da
med de uplanlagte?
Vi tror vi er
kommet så mye lengre i vår tid, men har vi et mor-og-barn-vennlig samfunn?
Rekordlave fødselstall (1,40 barn per kvinne i 2023) er et tydelig faresignal.
Travelhet, stress og dårlig samvittighet er virkeligheten for mange
småbarnsforeldre.
Å gjøre karriere
og realisere seg selv er blitt en plikt. Å følge morsinstinktet og prioritere
barn fremfor jobb, fremstilles som kontroversielt. Når det nesten ikke er plass
i livet til planlagte barn, hva da med de uplanlagte?
Naboen er
sannsynligvis like travel, og ikke alle har besteforeldre i nærheten. Ingen fra
det offentlige kommer til å komme og bysse babyen din når du er utslitt. Men
abort kan du få.
Kanskje de hadde
gjenkjent hverandres ensomhet, rakstejenta på Hekne og hun som ligger med
fremkalte rier og venter på at fosteret skal komme dødt ut.
I et essay om
abort skriver den amerikanske teologiprofessoren Stanley Hauerwas at et
kjernespørsmål er «hvordan vi som kristent fellesskap kan leve ut en
gjestfrihet som blir et vitnesbyrd for samfunnet vi lever i. Det vil åpne opp
en samtale som ellers ville vært umulig.» [Min oversettelse]
Sitatet inneholder
to hovedpoeng. For det første: Hvis målet er at alle barn skal ønskes velkommen
til verden, så trenger mødrene deres noen som gjør det sammen med dem: Noen som
gjestfritt rydder plass i livet sitt, er en trygg havn og en heiagjeng.
Utgangspunktet
for hele vår tro er jo fortellingen om en skandaløs graviditet, og Josefs
forbilledlige valg: Å bli hos Maria og barnet.
Ja, og vi
trenger at noen oppdrar gutta til at ekte mannfolk tar ansvar og viser omsorg.
Hvor er det mer naturlig til å gjøre dette enn i kristne fellesskap og
familier?
Utgangspunktet
for hele vår tro er jo fortellingen om en skandaløs graviditet, og Josefs
forbilledlige valg: Å bli hos Maria og barnet.
For det andre:
Dersom man ønsker seg et offentlig ordskifte hvor argumenter mot abort blir
allment lyttet til, er dette en nødvendig forutsetning: At noen bruker livene
sine til å modellere alternativer som er bedre enn abort.
Utfordringen kan
rettes til alle mennesker av god vilje. Men Hauerwas snakker spesielt til
fellesskapet av oss som bekjenner oss til Jesus Kristus, han som ble sint da
disiplene avviste småbarna, og senere sa: «Det dere gjorde mot et av disse mine
minste søsken, har dere gjort mot meg.»
Det finnes
veldig mange kristne som aldri har hørt om Hauerwas, men som praktiserer
akkurat det han skriver om. Bare i mitt eget nettverk finner jeg rikelig med
eksempler. Jeg ser for meg rekken av unge par som plutselig måtte håndtere en
graviditet.
Flere andre jeg
kjenner var definitivt ferdige med å få barn da en attpåklatt meldte sin
ankomst. Noen måtte stå i det uten tryggheten i å være to. Resultatet ble mange
elskede barn. Felles for de fleste foreldrene er at de hadde støttende familie
og venner rundt seg.
De tilhørte
miljøer hvor grunnholdningen var at barn selvfølgelig er velkommen hos oss.
Jeg må også
tenke på hvor mange det faktisk er, bare i mitt nettverk, som har valgt å være
beredskapshjem, fosterhjem eller avlastningsforeldre. For noen har liksom livet
valgt for dem; det kom et barn inn i livet deres som trengte dem.
.
Menigheten hvor
jeg er sokneprest, samarbeider med Bufetat; de informerer i våre sammenhenger
om behovet for fosterhjem. Å praktisere gjestfrihet handler ikke bare om de
barna som er på vei, men om dem som kom for fem eller femten år siden og
trenger noen som vil elske dem. Der noen åpner hjem og hjerter, tror jeg
sjansen øker for at andre gjør det samme.
I manges øyne er
de psykisk utviklingshemmede de aller mest ubeleilige. Spørsmålet om utvidelse
av retten til selvbestemt abort til uke 18 handler i stor grad om dem.
Det hender jeg
hører særlig bastante tilhengere av liberalisering av abortloven på radio eller
TV og tenker: Du skulle vært med på Tro og lys.
Møt noen av mine
utviklingshemmede venner der: «Einar» hadde en skranten kropp og dårlig
balanse. Men han var liksom gjennomlyst av kjærlighet. Bare han kom imot meg,
smeltet alt mitt vonde stress.
«Asbjørn» har
godt humør nok til et helt nabolag. «Karen» har de vidunderligste klemmene jeg
vet om.
Og dere skulle
sett «Jens» i et skuespill nå i sommer: Han gikk sånn inn i rollen som gammel
disippel at da han endelig ankom himmelen, lot staven falle og kastet seg om
halsen på Jesus, skjønte vi alle hva evangeliet er.
Gjennom 20 år
med Tro og lys har jeg sett
folk med og uten diagnoser bygge fellesskap og praktisere troen sammen, med
latter og tårer og klemmer. Andre har liknende erfaringer fra tilsvarende
grupper med andre navn. Der de utviklingshemmede er velkommen, er det godt å
være menneske.
NRK har utført
en opptelling som viser at en utvidelse til uke 18 vil få flertall i
Stortinget. Jeg synes det er vanskelig å forstå at vektige innvendinger blir
feid til side.
Der de
utviklingshemmede er velkommen, er det godt å være menneske.
Organisasjonen
Menneskeverd har laget en god oppsummering av de negative konsekvensene,
inkludert at en utvidelse vil åpne for selvbestemt abort på grunnlag av kjønn.
Levd liv er
vanskeligere å feie til side; levd liv med varme hjerter, tid nok til å romme
det uplanlagte og ufullkomne, barne- og familievennlige fellesskap. La oss sette
i gang!
I 25 år har
Ingeborg Høiskar (59) jobbet med å hjelpe kvinner gjennom svangerskap, fødsler
og barseltid.
Hun har jobbet
med forløsning, vært fagutvikler, hun har undervist, vært svangerskapsveileder
og slik kunne listen fortsatt.
.
Kort
sagt: Høiskar har bred erfaring fra jordmorfaget.
Nå jobber hun på
et sykehus i Oslo og har bestemt seg for å ta bladet fra munnen.
59-åringen vil snakke
ut mot det som er i ferd med å skje i abortlovgivningen.
– Aktivister og
politikere
Hun har aldri
vært med på gjennomføring av abort. Men hun har møtt mange kvinner på vei inn
og ut av abort.
– Det er ikke
kvinnene som er problemet – de trenger støtte og omsorg. Det er aktivister og
politikere som ikke vet hva abort er, jeg er ute etter å nå, sier Høiskar.
– Vi må gjøre
alt vi kan for at færrest mulig skal ta abort, er hennes bønn.
ENGASJERT: Ingeborg Høiskar
snakker på inn- og utpust når temaet er abort. Foto: Hans
Christian Bergsjø
«Et
menneske»
Gjentatte ganger
peker hun på professor i fødselshjelp, Anne Eskild, som i en Aftenposten-kronikk om forslaget til ny
abortlov spør:
«Har
politikere og andre som støtter forslaget, sett et foster som er abortert så sent
i svangerskapet?»
Dette er også et vesentlig
poeng for Høiskar.
– Alle
kan se at det er et menneske. Det er bare å google, så er ingen i tvil om det.
FOSTER: Illustrasjonsbilde av
et foster i uike 18. Foto: Science Photo Library
For henne er barnet i magen imidlertid
også et menneske i uke 12 – og fra unnfangelsesøyeblikket.
Derfor har
Høiskar reservert seg fra å blandes inn i gjennomføring av abort.
Det opplever Høiskar at
stemmer med hennes omgivelser.
– Mange
av mine kolleger er skeptiske til en utvidelse.
En undersøkelse fra jordmorforbundet i 2021 viste
at omtrent en fjerdedel av norske jordmødre ville reservere seg dersom grensen
for selvbestemt abort ble utvidet til uke 18.
Halvparten
svarte at de ville reservere seg dersom den ble utvidet til uke 22.
Høiskar
forklarer at hennes reservasjon ikke blir plassert i noe system. Det er kun
internt i teamet hun arbeider i at de vet om reservasjonen.
«Verre for
jordmødre og sykepleiere»
– Er det verre med abort i
uke 18 enn i uke 12?
– I prinsippet
er det det samme. En trenger hormoner for å få livmoren til å starte med
kontraksjoner.
Hun tenker seg
om en stund.
Så bestemmer hun seg for å
utdype.
– Altså,
jo lenger ut i svangerskapet en kommer, jo vondere er det for den gravide å
gjennomføre aborten. Og et 18 uker gammelt barn ser mer ut ut som et menneske
når det kommer ut enn et 12 uker gammelt barn. Det gjør det også verre for
jordmødre og sykepleiere å være med på.
SMERTEFULLT: Jordmor
Ingeborg Høiskar forteller inngående om forskjellen på abort i ulike deler av
svangerskapet. Foto: Hans Christian Bergsjø
Høiskar kjenner jordmor-kolleger som har
vært med på aborter av barn som er så store at hjertet slår i opp mot en time
etter fødsel.
I slike
tilfeller er det jordmødre og sykepleiere som er sammen med barnet frem til
hjertet slutter å slå, slik at det ikke dør alene.
– Det er
en fryktelig belastning.
Vil styrke
«jenter og familier»
Slike
opplevelser krever profesjonell bearbeiding i ettertid, forklarer hun.
Høiskar
etterlyser at hennes faggruppe blir hørt av regjeringen.
– Vi må hjelpe
og styrke jenter og familier slik at flere vil få lyst til å bære fram barnet.
Dét burde være fokuset.
– Hvordan skal det gjøres?
– Det må skje en
holdningsendring i befolkningen, tror Høiskar.
MENNESKEVERD: For Høiskar
er den kristne gudstroen er naturlig utgangspunkt for tenkningen rundt abort. Foto: Hans
Christian Bergsjø
Hun mener at nedgangen i antallet kristne
fører til et mer kynisk samfunn.
– Når
man ser på barnet som noe man kan velge bort, da har vi mistet en viktig verdi
i vårt samfunn.
Restriktiv lov =
få aborter?
I Europa har de
fleste land selvbestemt abort frem til uke 12. Antallet aborter er imidlertid
ikke styrt av lovgivningen, slik Dagen har tidligere skrevet om.
– Betyr dette at det er
likegyldig hvilken lov et land har? spurte Dagen den kristne organisasjonen
Menneskeverd for et snaut år siden.
– Vi vil ikke si
det, for vi mener at et foster har krav på juridisk rettsvern og vil jobbe for
det. Samtidig er det viktig å jobbe abortforebyggende fra ulike vinkler, også
fra et kvinnehelseperspektiv. Å legge til rette for flere senaborter uten
retten til samtale og oppfølging er etter vårt syn ikke god kvinnehelse, svarte
daværende informasjonsleder i Menneskeverd, Kristin Rudstaden.
– Punktet for lovlig,
selvbestemt abort og tidspunktet der leger kan gjennomføre trygge premature
fødsler, tar et skritt nærmere ved dette forslaget. De to grensene ligger nå
bare noen uker fra hverandre. Hvordan ser helseministeren på dette dilemmaet i
lys av forslaget om utvidelse av grensen for selvbestemt abort?
– I Norge er det gjengs oppfatning at fosteret er levedyktig fra uke
22. Jeg mener 18-ukersgrensen er moderat. Uansett skjer de aller fleste aborter
i Norge før uke 12. Det er ikke noe som tyder på at vi får flere aborter ved å
utvide grensen for selvbestemt abort,
ABORTHØRING: Vi kommer
ingen vei om vi ikke anerkjenner at det er en interessekonflikt mellom barnet
og kvinnen i spørsmålet om abort, skriver Morten Dahle Stærk. Foto: Adobe
Stock
Debatt
Morten Dahle Stærkgeneralsekretær i Menneskeverd
Publisert: 08.10.2024 11:11Sist oppdatert: 11:11
Innlegget ble holdt i
forbindelse med den muntlige høringen i Stortinget tirsdag 8. oktober.
Tusen takk for
at vi får komme til denne viktige høringen om abortloven.
Under abortdebatten på
70-tallet var det ikke uvanlig at fosteret ble beskrevet som en celleklump.
Siden den gang er språket vårt og synet på mennesket i livets første fase
totalt endret. Med hjelp av ny teknologi kan alle gravide og deres familie
følge barnets utvikling gjennom hele svangerskapet. I uke 18 har det utviklet
eget fingeravtrykk, det reagerer på omgivelsene og lager egne ansiktsuttrykk.
Også for den
gravide kvinnen er en abort i uke 18 en stor påkjenning. På dette tidspunktet
har mange kjent barnet sparke eller hørt hjertelyder på ultralyd. Fagfolk vi er
i kontakt med, beskriver det som en tidlig fødsel. Det er heller ikke uvanlig
at barnet viser livstegn når det kommer ut. Denne nye forståelsen av barnet har
regjeringen fått med seg, og vi er derfor svært glade for at «å sikre respekten
for det ufødte liv» er tatt inn i formålet.
Nettopp derfor
er det for oss uforståelig at regjeringen samtidig foreslår å fjerne det
juridiske vernet til barnet til nesten halvgått svangerskap. Vi lukker ikke
øynene for at nemnda for enkelte har vært en belastning, men først og fremst er
nemndas oppgave å sørge for at barnets stemme blir hørt.
Vi kommer ingen
vei om vi ikke anerkjenner at det er en interessekonflikt mellom barnet og
kvinnen i spørsmålet om abort. Nettopp derfor må noen tale barnets sak og
undersøke om grunnlaget for å avslutte et liv sent i svangerskapet er i tråd
med samfunnets verdier.
Vi mener at
retten til liv ikke skal være betinget av barnets egenskaper. Det er naivt å
tro at 18-ukers abortgrense ikke vil lede til flere slike aborter. I 2012
varslet daværende helseminister Anne Grete Strøm-Erichsen til helsetilsynet en
bekymring om at jentefostre ble abortert blant norske innbyggere. Selvbestemt
abort til uke 18 fjerner vernet mot slik kjønnsseleksjon.
Ved ny
bioteknologilov i 2020, ble fosterdiagnostikk for alle innført. Etter dette
blir langt flere tilfeller med Downs syndrom avdekket, og ni av ti velger bort
disse. Det utvikles nå banebrytende tester som på sikt kan fastslå samtlige
genetiske tilstander ved barnet. I helgen kunne teknologijournalister i en
podkast fra New York Times avsløre en storstilt forretningsutvikling innen
fertilitetsindustrien i California.
Det eneste disse
kommersielle selskapene trenger for å nå sine mål, er at grensen for
selvbestemt abort økes. Dette skaper et marked for informasjon, og industrien
vil raskt ha testene klare. Dette vil normalisere abort ved mindre alvorlige
tilstander, noe som vil skape større press på dem som velger å bære fram et
sykt barn.
Problemstillingen
blir satt på spissen i spørsmålet om tvillingabort. Lovforslaget legger ingen
begrensninger på at man kan kreve abort av en tvilling ved mindre avvik som
leppe-gane-spalte. Vi ber Stortinget om å løfte blikket og vedta en lov som
tåler de teknologiske og holdningsmessige endringene som vil komme i nær
framtid.
For alle de som er for abort, [bare så du vet]
begynner livet ved unnfangelsen. Så hvis du snakker om en levetid – en
levetid begynner ved unnfangelsen og den slutter ved døden. Det er
bare det at han har det gøy å svømme i ni måneder. Hvor er han?
Svømming. Han er i live. Du sørger alltid for at han er i live, men
han bare svømmer og han har noe rart mat som du ikke trenger å kjøpe.
Du bare produserer det. Det er alt. Utrolig, fantastisk å se. Jeg ble
alltid overrasket når jeg rørte ved min kones gravide mage, når jeg
kunne se foten til babyen. Og jeg tenkte, jeg vet ikke om jeg kan
være en gravid kvinne. Glem fødselsveene og alt det der. Jeg snakker
om det faktum at det er en levende skapning inni deg. Forbausende.
Hvordan kan folk si at det ikke er en levende skapning? Han er der.
Han sparker. Det er utrolig, og han svømmer og han er så glad, har
ingen anelse om hva som kommer til å skje videre.
Livet begynner ved unnfangelsen
Det er ganske utrolig at folk i dag kan gjenta
mantraet "stol på vitenskapen", fordi så mange av dem ikke stoler
på vitenskapen selv. De vet ikke engang hva en kvinne er! Og det er
ingen nye bevis for at inne i en gravid mors livmor er noe annet enn en
menneskebaby. Det er ingen nye vitenskapelige bevis for at babyen på et
slikt tidspunkt i svangerskapet plutselig blir menneskelig.
Så pro-choice-mengden har bestemt seg for at de kan finne på ting som
er uvitenskapelige og usanne. Dette er ting som at det ikke er en baby
før den puster luft, eller det er ikke en baby før den har følsomhet
(evnen til å oppfatte eller føle ting). Hvor tåpelig å tro at en baby
som reagerer på berøring ikke kan føle at den dyrebare lille kroppen
blir revet i stykker under en abort. Det betyr at den sanne kraften bak
«min kropp, mitt valg»-bevegelsen ikke er vitenskap, men snarere den
store bedrageren, Satan.
Matteus
24:12 Og fordi
lovløsheten vil bli stor, vil kjærligheten til mange bli kald.
Det er ingen annen måte å beskrive pro-choice-bevegelsen på enn
kjærlighetsløs og demonisk. De sier at de bryr seg om kvinners helse,
men halvparten av de aborterte babyene er kvinner. Siden 1970 varierer
det estimerte antallet menneskebarn drept i mors mage fra 1,72
milliarder til 2,15 milliarder.
Husker du da kong David hadde et utroskap med Batseba og hun ble
gravid? Senere, etter å ha sørget for at mannen hennes døde, giftet
David seg med Batseba, og barnet ble alvorlig sykt og døde til slutt.
2
Samuelsbok 12:20-23 Da stod
David op fra jorden, vasket og salvet sig og skiftet klær, og han gikk inn
i Herrens hus og tilbad. Så gikk han til sitt eget hus; Og da han bad
om det, satte de mat frem for ham, og han åt. Da sa tjenerne hans til
ham: Hvad er det du har gjort? Du fastet og gråt for barnet mens det
levde, men da barnet døde, sto du opp og spiste mat.» Og han sa: «Mens
gutten levde, fastet og gråt jeg; for jeg sa: Hvem kan vite om Herren
vil være mig nådig, så gutten kan leve? Men nå er han død; hvorfor skal
jeg faste? Kan jeg bringe ham tilbake igjen? Jeg skal gå til ham, men
han skal ikke vende tilbake til meg.»
David trodde at når et spedbarn døde, ville det gå dit han senere ville
være, som er i Guds nærhet. Dette gjør det sannsynlig at vi kan
forvente å se dette enorme antallet drepte mennesker når vi bor i det
nye Jerusalem.
Det er for mye vitenskapelig bevis og altfor mye historie til å tro at
inne i en gravid kvinnes livmor er noe annet enn en voksende
menneskebaby. Det er ikke bare en klump av celler eller fostervev.
Den eneste positive tingen å huske i all denne styggheten er at Gud er
nådig og barmhjertig og Jesu blod er tilstrekkelig til å dekke over
alle synder, inkludert det å ta livet av et barn inne i mors liv.
Fornektelsen av denne vitenskapelig beviste sannheten om livet som
begynner ved unnfangelsen, er forberedelse til tap av respekt for
menneskeliv på ethvert nivå. Dette vil sette folk opp til å slutte seg
til verdens masser til støtte for det første dyret i Åpenbaringen 13,
som vi kaller antikrist, når han slakter enhver som nekter hans merke
og som har Jesu vitnesbyrd og Guds ord! (Åpenbaringen 13: 17)
Verden har blitt gjort klar for ankomsten av den lovløse, noe som
forteller oss at Jesus snart kommer etter oss.
Likevel, kom snart, Herre Jesus,
Fosteret
er et liv helt fra unnfangelsen
OPPFORDRING: Få flere barn!
Minst tre eller fire og gjerne flere, skriver Oddvar Søvik. Foto: Adobe Stock
Debatt
Oddvar Søvikforkynner og forfatter
Publisert: 14.10.2024
19:25Sist oppdatert: 19:25
Det høres så ufarlig ut: «Selvbestemt
abort», men det rette ordet er «fosterdrap». Det høres så riktig ut at kvinnen
må få bestemme over sin egen kropp. For når en løgn blir gjentatt mange
ganger, tror man det er sant. Men fosteret er ikke på noe tidspunkt en
del av kvinnens kropp.
Like fra unnfangelsen er det et
menneskeliv. David sier i Salme 139,16: «Du så meg den gang jeg var et
foster.» Det hebraiske ordet for «foster» – golæm betyr «uformet
masse». Derfor oversetter New International Version helt korrekt: «Your
eyes saw my unformed body.» Det betyr at Gud ser til fosteret like fra
unnfangelsen.
.
Selv om fosteret ikke har noe bevisst
forhold til Gud, så har Gud et forhold til fosteret. Det gir fosteret
dets menneskeverd. Gud ser det og legger en plan for dets liv. David
sier videre i vers 16: «Alle dager er skrevet opp i din bok, de fikk
form før én av dem var kommet.» Dessverre brytes denne planen når
fosteret avlives.
Nå vil man utvide abortgrensen til 18 uker,
ja, noen foreslår endatil 22 uker. Da er fosteret levedyktig utenfor
livmoren også. Men det har vært et liv helt siden unnfangelsen. Siden
har det bare vært en utvikling.
For mange år siden var jeg vikar for
sykehuspresten i Kristiansand. Da ble jeg en natt bedt om å komme til
fødeklinikken for å forrette en nøddåp på et 22 ukers gammelt foster.
Jeg glemmer det aldri. En nydelig liten pike, fullt ferdig utviklet,
ca. 25–30 cm, lå inne i en kuvøse og beveget armer og bein. Jeg dyppet
pekefingeren i vann, tegnet korsets tegn og døpte henne i Faderens,
Sønnens og Den hellige ånds navn. Dessverre levde hun bare to dager
etterpå, men vi hadde full begravelse.
En tid etter hadde jeg en annen underlig
opplevelse. Vi var på hytta om sommeren. En natt våknet jeg i totiden,
uten grunn, og var lys våken. Fikk ikke sove. Da er det bedre å snakke
med hyrden enn å telle sauer, så jeg spurte Herren om det var noen jeg skulle
be for. Da så jeg klart for mitt indre en dame som jeg ikke hadde hatt
kontakt med på flere år. Jeg begynte å be for henne, men ble bare mer
og mer urolig. Derfor fortsatte jeg å be til det lysnet av dag, da falt
jeg endelig til ro og sovnet.
Det var en underlig opplevelse, så neste
dag fant jeg adressen hennes og skrev et brev der jeg fortalt om
nattens opplevelse. Men jeg fikk ikke noe svar. Likevel fortsatte jeg å
be for henne uten å vite hva det var hun trengte forbønn for.
I februar neste år fikk jeg endelig brev.
Hun beklaget at hun ikke hadde svart før, men takket så mye for
forbønn. Den natten jeg ba, hadde hun gått oppe og kjempet sitt livs
tøffeste kamp. Hun hadde tre små barn under skolealder og hadde hatt
tre forferdelige svangerskap. Nå var hun blitt gravid igjen, og legen
hadde sagt at hun ikke hadde helse til å bære fram et nytt barn. Så det
var bestemt at hun skulle fjerne fosteret den neste dagen. Men hun
syntes det var helt fryktelig å ta et liv.
Da morgenen kom, ble hun helt rolig for at
hun skulle bære fram barnet.«Og nå ligger en skjønn liten gutt
ved fotenden av sengen og sover, og jeg har hatt et svangerskap uten problemer»,
skrev hun.Jeg innrømmer gjerne at tårene rant
da jeg leste det brevet.
Så mye betyr et foster for Gud at han
vekker opp en person på en annen kant av landet for å kjempe for dets
liv! Den lille gutten er nå en voksen mann som har blitt til stor
velsignelse for mange.
Årlig
drepes mellom 12.000 og 13.000 foster i vårt land. Det er uhyrlig! I
USA kjemper aborttilhengerne for at abort skal tillates like til
termin. Ni stater tillater det allerede. Hvorfor stoppe ved 18 eller 22
ukers grense når fosteret skal drepes likevel?
Ja, jeg vet at noen ganger er morens liv
mer betydningsfullt enn fosterets, og da kan det forsvares å ta det
bort. Men det må en holdningsendring til både blant våre politikere og
åndelige ledere til å hindre denne uretten.
Fødselstallet pr. kvinne er nå ca. 1,5
barn. Det er ikke bærekraftig for et samfunn. Allerede nå er det mangel
på arbeidskraft. Dette er ikke minst en utfordring til kristne
familier. Få flere barn! Minst tre eller fire og gjerne flere.Oppdra dem
i den kristne tro, da er dere med på å redde vårt samfunn.
– Det må gå galt når vi myrder egne
barn, og erstatter dem med muslimer
Her Ludvig Nessa liggende
over politibilen, med en dukke formet som et foster i hånden. Foto:
Agnete Brun / NTB /
Abortmotstanderen
som gjentatte ganger har vært i søkelyset for sine aksjoner mot abort, mener
vinden er i ferd med å snu. – Det tragiske er at folk flest forsto
aldri at profetene hadde rett, før det var for sent, sier Nessa.
– Den blodige sannhet
tvinger seg nå frem, sier den kjente aksjonisten Ludvig Nessa. Foto: NTB
Han påpeker at vi får ikke tilbake de hundretusener
samfunnet har mistet, som følge av abort. Som han sier:
– Nye generasjoner spretter ikke frem, bare ved at vi
knipser med fingrene.
– Vi er et lite land med noen få millioner mennesker.
I løpet av noen tiår har vi myrdet mange hundre tusen av våre egne barn
i abort, i dette vanvittige folkemordet, sier Ludvig Nessa, i forkant
av behandlingen av den nye foreslåtte abortlov. Her er grensen som
kjent foreslått utvidet fra 12 til 18 uker.
Aksjonist
Den tidligere presten er kjent for sitt samarbeid med
abortmotstander og prest Børre Knudsen som gikk bort i 2014. De to aksjonerte
sammen mot abort, og ble viden kjent for sine protester, som førte til
bøter og fengsling.
Nå advarer Nessa om at kristne i Europa og Norge er
i ferd med å bli fredløse i egne land, med høye aborttall og knefall for
islam.
– Det måtte gå galt når vi myrder egne barn, og erstatter
dem med muslimer, sier Nessa.
Uvilje mot Guds Ord
Han viser til at forfølgelsen ifølge Nytestamentet ikke
skal bli mindre med tiden. Tvert imot. Uviljen og hatet mot Guds bud og
Guds budbærere, kommer bare til å bli verre, advarer abortmotstanderen.
– De som Gud kaller til å stå frem i kampen mot vrang
lære og død tro, får nødvendigvis kjenne at det koster, også i vår tid,
påpeker han.
– Endog i vårt eget land, som har korset i sitt flagg.
Nå er det foreløpig ingen av oss som har gjort motstand til blodet, som
det heter, men noen av oss har utrolig nok blitt avsatt som prester,
kastet ut av kirke og bedehus, fratatt hjem og levebrød, uthengt i
media, skandalisert, forfulgt i årevis av statens Innkrevingsentral,
kastet i fyllearrest, fengslet, kort sagt mobbet av stat, kirke og
media, kun fordi vi gjorde oppmerksom på en veldig ubehagelig sannhet,
påpeker Nessa.
Sannheten
Han understreker at sannheten vil seire til slutt.
– Det vi har terpet på i førti år, vil antakeligvis
gå opp for folk, understreker Nessa
| Kommentar
Løvinnemor
i ein smal korridor
MOR
PÅ SCENEN: Ei som har gitt plass til morsrolla i det offentlege rom er
Maria Mena. Her ved Bjørn Eidsvågs 70-årskonsert tidlegare i
år. Foto: Frederik Ringnes / NTB
Drivkreftene bak dei historisk låge
fødselstala og dei skyhøge aborttala som pregar demografien vår på
skremmande vis, er samansette. Eg er sjølv delaktig.
Min «spesialitet» har vore ein hang til
å få barn mens eg studerte. Vår yngste vart fødd mot slutten av
pedagogikkpraksisen min. Eg hugsar endå korleis min glimrande
øvingslærar stadig sende bekymra blikk i retning av min majestetiske
mage. Ingen tvil om at den vesle passasjeren snart ville ut.
Eg las tankane hans. Ville vatnet gå i
samfunnsfagsøkta?
Eg las tankane hans. Ville vatnet gå i
samfunnsfagsøkta? Eg gadd ikkje å forklara at termindato fall midt
i siste praksisveka. Som erfaren tobarnsmor visste eg at knøttet nok
ville dryga eitpar veker til sjølv om det såg eksplosivt ut.
Øvingslæraren vart aldri heilt trygg, såg
eg.
Men eg fekk rett. Det vart fødsel etter
praksis. Halvannan månad seinare hadde eg eksamen. Visst fekk vi det i
hop. Før den tid vart det barnevogn i auditoriet og mang ei bøn om at
vesla sovna til den monotone duren av gullkorna frå førelesaren.
Eksamen gjekk med ammepausar og utvida tid.
Det er mykje som går. Resten går over.
Sjølvrettferdig aura
Den sjølvrettferdiges aura følgjer norske
småbarnsmødrer som ein skugge. Eg har i alle fall kjent eit kvitglødande
løvinneraseri flamma og fråda over sjølv det minste tilløp til negative
reaksjonar på måten eg løyste det på.
Eg kokte i hovudet og smilet mitt var truleg
tilsvarande iskaldt.
Ei av medstudentane mine kom til dømes bort
og meinte at babyen min ikkje burde liggja med eit så tett pledd over
vogna Ein filleting. Men eg kokte i hovudet og smilet mitt var truleg
tilsvarande iskaldt.
Mor veit best! Uansett. Eller?
Etter at eg hoppa av småbarnstidas intense
hormonkarusell, truleg medverkande årsak til at eg var løvinne på
deltid, ser eg framleis ikkje alt heilt klart. Men kanskje litt
klarare? Det er lov å håpa.
Kjepphøg
Eg ser meg tilbake og trur øvingslærarens
uro var rettkomen. Eg var altfor kjepphøg som pedagogikkstudent på
fallande føter.
Eg trur den nemnde medstudenten min berre
ville visa omsorg. Eg er glad ho tenkte på at det var eit lite menneske
med i førelesingssalen.
Ein kan laga så smale korridorar for
graviditet, fødsel, barsel og småbarnstid, at det verkar heilt umogleg
å plassera inn eit livs levande barn der. Berre ei fornemming av at
nokon «blandar seg» triggar toreversbyge av rettferdig harme. Men
kvifor var eg så hårsår? Eg visste i alle fall ikkje alltid best.
Ein kan laga så smale korridorar for
graviditet, fødsel, barsel og småbarnstid, at det verkar heilt umogleg
å plassera inn eit livs levande barn der.
Var det fordi eg alt levde på ein føresetnad
at alt måtte gå på blankskura skjener?
At ein står suverent opp frå fødesenga og
spankulerer ut som om ei berre har vore innom og henta ein pakke på
posten?
At ein kan halda tråden i alt ein dreiv med
før også etter at eit mjukt mirakel av ein meteoritt har slått ned midt
i familien?
Kvinner som tilsynelatande berre held fram
som før etter barnefødslar, anten det er i studentpoengjakta, i
skisporet eller i sosialt liv er kanskje med på ei rørsle som er heilt
motsett av det som for tida trengst?
Brikker
Ein ting er jo kva rom det er for barna som
er brikker i ein ferdig fullspekka kalender. Det trur eg vi kunne snakka
lenge og godt om.
Men kva rom ryddar vi rundt
sjølve moderskapet?
Kulturen rundt svangerskap, fødsel og barn,
er i ferd med å gjera det naturlege til ekstremsport. Stadig dukkar det
opp oppslag av typen som VG
hadde i oktober, om fødeinfluensarar som romantiserer såkalla
«fri fødsel», der skepsis til skulemedisin visstnok er ein viktig
komponent.
Fikse idear kjem i rask sirkulasjon fordi
ekstreme individualistar også er flokkdyr, og gjerne vil tilpassa livet
til TikTok.
Fødetrendar
«Fødsel er en dypt personlig og spirituell
opplevelse som fortjener å bli hedret som mer enn akuttmedisin», skriv
«kvinneveileder og tobarnsmor» Maria
Heiberg i VG.
Men som eg sjølv smerteleg har erfart: Det
er jo også noko å komma heilskinna frå det. Ein svenske berga til dømes
livet mitt på Førde Sentralsjukehus då førstemann ikkje heilt fann
vegen ut i verda.
Føderomantikk, fødeangst eller fødetrendar,
korleis ein snur og vender på det: Fødselen er ein dag. Alle
dagar deretter skal vi vera mødrer.
Rydda
Og kunne vi rydda litt meir plass til det få
å vera mor! Då trur eg også den sjølvrettferdige løvinna kunne fått
kveila seg saman og spart kreftene til særskilde høve.
Kunne vi rydda litt meir plass til det få å
vera mor!
Eg forstod dette litt seint, men etter ei
tid, og med hjelp frå «landsbyen», trappa eg ned på alt det andre og
berga på den måten mykje livsglede gjennom småbarnstida.
Men eg innser at eg sjølv har vore ein del
av ein kultur der det å vera mor må utspela seg i litt for smale gliper
i tilværet. Stikk i strid med naturleg orden.
Innimellom ber eg om at ein ny generasjon
mødrer ikkje skal følgja i dette smale skaresporet, men frimodig
la moderskapet falda seg raust utover.
Dette skiltet som ble holdt opp utenfor en
abortklinikk i Canada
var nok til å dømme Jim Demers til fengsel. Nå skal saken opp på nytt.
Foto: ADF International
Et internasjonalt organ
skal nå på nytt behandle saken om en kanadisk mann som satt i fengsel
for å ha holdt skilt utenfor abortklinikk for nesten 30 år siden.
Jim
Demers, som har vært bosatt i British Columbia, Canada, hele livet, ble
dømt og tilbrakte nesten to måneder i fengsel i 1996-97 for å ha stått
stille på et offentlig fortau utenfor en abortkninikk. Han holdt et
skilt som siterte artikkel fire i den amerikanske menneskerettighetskonvensjonen:
«Enhver person har rett til å få sitt liv respektert. Denne retten skal
beskyttes ved lov og generelt fra unnfangelsesøyeblikket», forteller ADF
International.
Straffedømt
Demers
sto i en sensursone rundt klinikken, som forbyr abortkritiske uttrykk.
Han ble
straffedømt for sitt fredelige uttrykk, som han ble gitt en betinget
dom på to år for, med forbehold om at han ikke skulle returnere til det
offentlige området rundt abortklinikken.
Da han
ikke fikk oppreisning fra den kanadiske høyesterett, tok Demers saken
sin til den interamerikanske kommisjonen for menneskerettigheter i
2004. Kommisjonen tok saken hans til behandling i 2006, men nesten 20 år
senere har det ennå ikke kommet en avgjørelse. I møte med denne grove
svikten i å levere rettferdighet i tide, tok ADF International på seg å
representere Demers.
Viet livet til å forsvare de
ufødte
– Jeg
håper jeg aldri er stille når dårlige ting skjer, og jeg håper ingen
andre er stille heller når dårlige ting skjer. Jeg har viet livet mitt
til å snakke ut til forsvar for det ufødte liv, og på grunn av dette
ble jeg dømt og har til og med tilbrakt tid i fengsel, sier Demers.
Han
fortsetter:
– Jeg har
ventet i nesten 20 år på at den interamerikanske kommisjonen for
menneskerettigheter skal ta stilling til min urettferdige domfellelse
om utøvelsen av min frihet og alle menneskers frihet til å stå frem,
snakke sannhet og forsvare de som ikke kan forsvare seg selv. Jeg er
takknemlig overfor ADF International for deres innsats for å få slutt
på denne prøvelsen. Jeg vil fortsette å gå inn for retten til liv for
enhver person og ser frem til dagen da jeg kan si fra uten frykt for
straffeforfølgelse og straff i Canada.
Fredelig uttrykk
Demers
sto utenfor et abortanlegg i Vancouver, British Columbia før jul i
1996, og holdt et skilt som siterte artikkel fire i den amerikanske
menneskerettighetskonvensjonen. Loven om tilgang til aborttjenester i
British Columbia, som fortsatt gjelder, etablerer såkalte «boblesoner»
rundt abortklinikker, og skaper en sensursone som forbyr ytringsfrihet.
Spesielt pålegger loven synspunktsdiskriminering, da den kun straffer
ytringer som er kritiske til abort, men ikke andre.
Demers
sto stille på fortauet utenfor hovedinngangen, og snakket aldri verbalt
eller på annen måte med noen medlemmer av publikum eller abortanlegget,
eller hindret adgang til anlegget på noen måte.
For dette
fredelige uttrykket ble Demers arrestert, satt i fengsel i påvente av
rettssak i syv uker, sammen med voldelige kriminelle, og ble til slutt
dømt for straffbare handlinger.
Flere tilfeller med
fengselsstraff
Den
strenge straffen for meningsytring er dessverre ikke unik. Catholic News Agency melder at Paulette
Harlow, en eldre kvinne med en svekkende medisinsk tilstand, ble i mai dømt
til 24 måneders fengsel etter også å ha blitt dømt i november i fjor
for å ha deltatt i en pro-life blokade av en abortklinikk i Washington,
D.C. i 2020.
Sammen med
forfatterkollega Thorvald Steen og den pensjonerte legen Ola Didrik
Saugstad tar den folkekjære forfatteren Lars Saabye Christensen
etter oppgjør med utvidelsen av den nye abortloven fra 12 til 18
uker.
I teksten
«Sivilisasjonen som har trådt feil», som er publisert i Vårt
Land, mener de loven viser et nytt menneskesyn.
«Utvidelsen av
selvbestemt abort fra 12 til 18 uker dreier seg ikke om en tilpasning
til en praksis vi allerede har, og det dreier seg ikke bare om kvinnens
rettigheter. Det dreier seg om hva slags samfunn vi skal ha i fremtiden.
Det handler om et nytt menneskesyn.»
Funksjonshemmede utryddes
Trioen trekker
samfunnsutviklingen de siste årene der misdannelser og sykdommer som
fører til funksjonshemning også er ryddet av veien, uten en offentlig
samtale i forkant.
«Dette er i stor grad de
sterkes kamp mot de svake. Alt er mer eller mindre snudd på hodet, i
kvinnefrigjøringens og godhetens navn», mener de.
Mørk fremtid
Saabye Christensen,
Steen og Saugstad spår at utviklingen vil fortsette
der menneskeliv blir forkastet hvis det ikke holder mål eller at
timingen ikke passer.
«Vi vet allerede nå at
etter at uke 18 er blitt ny abortgrense, vil presset for å endre
grensen til 22 uker komme. Og etter det vil Verdens helseorganisasjons
nye abortanbefaling fra 2022 om selvbestemt abort frem til termin, blir
sterkere.»
ABORTOPPROP:
Forfatteren Lars Saabye-Christensen reagerer på utvidelsen av den nye
abortloven fra 12 til 18 uker.Foto:
Annika Byrde / NTB
Lars Saabye Christensen,
som har skrevet klassikere som «Beatles» og «Halvbroren», retter nå pennen
mot den nye abortloven.
Her i Norge etter krigen
oppholdt Norge dødsstraffenfremtil
1979. Hva er mest barbarisk å ta livet av en lovbryter som har begått de mest
grusomme forbrytelser, eller ta livet av et foster i mors liv. Ett levd liv
eller et ulevd liv. Jeg er faktisk for dødsstraff i svært graverende til feller
(Grove narkotikaforbrytelser OSV Proff
paragrafen Terrorisme Lands Forrederi osv ) Barn i mors liv er langt svakere
stilt juridisk enn grove forbrytere!!!
Fra her kan en skrive side opp og side ned om de
forskjellige situasjoner vi mennesker kan komme i, men jeg setter saken på
spissen for å fremheve poenget.