Lær oss å telle
våre dager
Vi mangler en
grunnleggende dødsbevissthet i norsk helsedebatt. Sykehuset er fantastisk, men
det har en grense.
HELSEVESENET: I stedet
for å juble hver gang en tåre blir tørket eller en dag lagt til en livslengde,
forventer vi at staten hindrer smerte og død, skriver Åste Dokka. (Foto:
Gorm Kallestad / NTB)
Av Åste Dokka,
Kommentator
Publisert: 10 februar 2023Sist oppdatert: 10
februar 2023
Få
nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk
for skribentens analyser og meninger.
Ifølge Sigmund Freud (Ubehaget i kulturen) er
det tre ting som forpurrer menneskets lykke: Herket i de mellommenneskelige
relasjonene, naturens overmakt, og så, ikke minst, kroppens skrøpelighet. Freud
konsentrerte seg mest om førstnevnte, og slår fast at kroppen alltid vil
«forbli en forgjengelig organisme med en begrensning i tilpasning og ytelse.»
Norsk helsevesen, derimot, gjør sitt beste for å ugyldiggjøre denne innsikten:
Kroppen skal ikke bringe oss lidelse.
Men kroppen er skrøpelig og alle mennesker skal dø.
Det er så selvsagt at det ikke trengs å sies – eller gjør det kanskje det?
Morgenbladet har symptomatisk nok glemt at risikoen for å
dø faktisk er på 100 prosent
I Morgenbladets
store reportasje om førstelinjetjenesten i norsk helsevesen forrige
uke, kan vi lese: «Det er hele 25 prosent lavere risiko for å dø (...) hvis du
har hatt samme fastlege i mer enn 15 år…» Det Morgenbladet symptomatisk nok har
glemt, er at risikoen for å dø, helt uavhengig av fastlegestatus, faktisk er på
100 prosent. Kroppen er forgjengelig, og livet har kun én utgang. For noen er
dette et smertelig aktuelt faktum, og det å dø for tidlig er en skjebne ingen
forunt.
Retten til å ikke dø
Gitt denne situasjonen, bør vi være hjerteglade for
at vi har et velfungerende helsevesen. Det kan både lindre smerte, forlenge
livet og forebygge sykdom. Men dødens naturlov endres ikke av den grunn. I den
norske debatten om helsevesenet virker det ofte som om livets endelighet ikke
er en del av horisonten.
Det er heller som om vi alle, i og med velferdsstat
og det historisk høye årstallet 2023, har en rett til å være friske og ikke dø.
Og om noen, i dette fortreffelige samfunnet, skulle være syke, eller faktisk
altså dø, er det vitne om en alvorlig svikt som noen bør undersøke, beklage og
forebygge at noen sinne skjer igjen. I stedet for å juble hver gang en tåre
blir tørket eller en dag lagt til en livslengde, forventer vi at staten hindrer
smerte og død.
Med en slik rettighetstenkning er det ikke rart helseministre
sjelden blir populære.
Et underliggende premiss
I disse dager diskuteres helse i de fleste medier. I
helga kunne vi lese store reportasjer i Aftenposten, Morgenbladet og
Klassekampen. Ingvild Kjerkol har varslet at helseforetakene må spare millioner,
og rapporten fra Helsepersonellkommisjonen som nylig ble lagt fram skaper dyp
uro. Devisen er at oppgavene må løses mer effektivt, mer helse per krone.
Er det sikkert at vi løser livets lidelse best ved å kreve
at den aldri får finnes?
Det finnes åpenbart gode og mindre gode måter å
drive helsevesen på og debatten er derfor viktig. Men det underliggende
premisset som vi også godt kan kikke nærmere på, er at menneskeverd betyr
smertefrihet og forlengelse av individets levetid. Der ligger også legitimiteten
for våre betydelige helsebudsjetter, som i 2023 utgjør rundt 15 prosent av
statsbudsjettet.
Men er det sikkert at vi løser livets lidelse best
ved å kreve at den aldri får finnes?
Halv kristenarv
Fenomenet sykehus er historisk sett kristent. De første kristnes innsats for
syke og trengende var grunnlaget for organisert medisin. Dagens
norske helseinstitusjoner er videreføringer av hospitser rundt kirker og
klostre i middelalderen. Innsatsen for syke henger sammen med evangeliet og
tanken om menneskeverd: Alle er skapt av Gud, og ethvert utsatt liv er et kall
til å hjelpe. Det tok de første kristne, og mange kristne etter dem, på alvor.
En annen kristen tanke om mennesket, er at livet
ikke er begrenset til våre jordiske dager. «Til jord skal du bli, av jorden
skal du igjen oppstå», sier presten ved hver jordpåkastelse, og mener også det
siste. Men mens sykehuset har satt seg i kulturen for å bli, tror folk i synkende
grad på etterlivet. Dermed blir individets jordeliv også det eneste
meningsbærende for oss. Livet er kun disse timene, båret
av denne kroppen. Klart vi knuger oss fast, klart vi krever en
henvisning til ortoped når kneet ikke samarbeider.
Folk vil gjerne få dø. Staten vil gjerne hindre dem i det
La oss få dø i fred
Paradoksalt nok er det i nettopp helsens tidsalder
at kravet om lovlig
eutanasi er kommet på bordet. Også antallet
selvmord i Norge er alarmerende høyt. Folk vil gjerne få dø.
Staten vil gjerne hindre dem i det. Kan det være en sammenheng? Når vi så til
de grader har tatt helsa i egne hender for slik å holde døden på avstand, kan
en uforvarende konsekvens være at vi lengter etter døden likevel. Kan den
eneste måten å forholde seg til den på være å velge den selv?
Men døden er dypest sett ikke valgbar. Det å leve er
også å innse at livet vil ta slutt, å forsone seg med livets grense. Derfor
trenger vi å lære oss å dø. Inge
Lønning sa en gang at det bare er to profesjoner som er strengt nødvendige i et
samfunn og i et liv, nemlig jordmora og presten. Altså en til å
hjelpe oss å komme inn i verden, og en til å hjelpe oss å komme ut av den. Men
samtalen rundt helsevesenet stikker kjepper i hjulene for denne hjelpen. Nå er
vi kommet dithen at det føles brutalt å si at det ikke er et gode om forventet
levealder fortsetter å øke.
Fastlegene Morgenbladet intervjuer snakker om
viktigheten av legens håndspåleggelse, om det
hellige rommet som skapes når lege møter pasient og om
medvandring i smerten. Med andre ord er det ikke alltid medisinske løsninger
som trengs mest. Det er snarere medmenneskelighet, kjærlighetens kraft,
avhjelpelse av ensomhet, og ja, en anerkjennelse av livets hellighetskarakter.
Jeg er glad for at de sier det, men som teolog føler jeg, mildt sagt, at dette
er innsikt jeg har vært borti andre steder før. Dette er det eksistensielle og
teologiske språket om lidelsen, ikke det fysiologiske.
Forsøkene på å forlenge dødsdømte liv er utslag av
en humanistisk impuls, men det er ikke den eneste mulige humanistiske impulsen
stilt overfor dødens grense.
Å se livet gjennom
frontruta
Er det gitt at
døden gir det ene riktige perspektivet på våre livsvalg?
VALG: Jeg har gjort
mange av mine livsvalg med døden som perspektiv, skriver Åste Dokka. (Foto:
Lars Aurtande)
Av Åste Dokka,
Kommentator
Publisert: 08 januar 2022Sist oppdatert: 08
januar 2022
Få
nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk
for skribentens analyser og meninger.
En dag skal også jeg sitte på gamlehjemmet,
småsovende i lenestolen, hensunket over et tisselaken og bukser med strikk i
livet. Jeg har sikkert fått beinskjørhet og surklende lunger. Jeg kommer til å
leve omgitt av knirkende sandaler mot institusjonslinoleum og TV-en fra den
dauhørte på naborommet. Rundt meg blandes de ubestemmelige luktene fra
storkjøkkenet med eimen av plaster og engangshansker. For slik leves de siste
dagene i velferdsstatens hånd, og alternativene hadde vært så mye verre.
Jeg har gjort mange av mine livsvalg med døden som
perspektiv.
— Åste
Dokka
Men hva skal jeg tenke på der jeg sitter og venter
på besøk? Om ikke de siste tider framstår særlig attraktive, er det desto
viktigere at veien fram dit har gitt meg gode minner. Noe å være tilfreds med —
kanskje stolt. At jeg kan glede meg en gang til over det som gledet meg en gang
før, at jeg kan minnes lek og latter og gode relasjoner, meningsfullt arbeid,
skjønnhet og fine julefeiringer, gode smaker og toner, at jeg vet med sikkerhet
at jeg ikke har kastet bort livet mitt.
Den siste dagen
Slik har jeg ofte tenkt, og målt dagens dager opp
mot den siste dagen. Jeg har gjort mange av mine livsvalg med døden som
perspektiv. Det høres kanskje litt vel alvorlig ut. Jeg har ikke tenkt at jeg
må tyne det meste ut av hvert øyeblikk fordi hver dag kan være den siste. Hver
dag trenger ikke være dypt meningsfull og dommedag verdig. Jeg har heller tenkt
at jeg vil kunne stå for valgene mine, at jeg vil leve et godt liv som jeg kan
verdsette også i tilbakeblikket.
Palliativ pleier, Bronnie Ware, laget for noen år
siden en bok om hva folk på dødsleiet oftest uttrykker anger for. Folk skulle
ønske de hadde levd mer etter egen sannhet enn andres, at de ikke hadde
arbeidet så hardt, hadde hatt mot til å uttrykke følelsene sine, holdt
kontakten med venner og at de hadde latt seg selv være lykkeligere.
Det gjør inntrykk på meg å lese den lista. Jeg tror
at punktene uttrykker sannheter om livet sett fra bakspeilet. Det er en hake
her, fordi dette er dødens livsvisdom. Selv om vi alle kan nikke tenksomt til
lista, tar den ikke hensyn til de logikkene som er i spill mens man står midt i
livets malstrøm. De fleste av oss tar jo valgene våre med blikket mot
frontruta.
Gode grunner
For hvorfor uttrykker vi ikke følelsene våre i
større grad? Vel, en del av dem vil jo ikke gagne folk rundt oss. Sinne,
feilrettet forelskelse, sjalusi, smålighet: Det finnes mange følelser som ikke
vil kaste av seg noe godt dersom man deler dem ukritisk.
Eller hva med å leve tettere på sin egen sannhet og
ikke andres ønsker for livet sitt? Noen av de andres ønsker for meg er for
eksempel at jeg yter omsorg til familien min. Jeg tørker ikke opp melkesøl
fordi det er et uttrykk for min egen sannhet. Jeg gjør det fordi jeg nå en gang
har fått barn, og så lenge det finnes melkeglass og høydeforskjeller, vil
småbarnstida innebære noe tid på knærne med kluten.
Hvis man har et meningsfylt arbeid, er det tap i å skru ned
blusset.
— Åste
Dokka
Og hadde jeg heller enn å jobbe med prekenen løpt ut
på blomsterenga, tror jeg faktisk menigheten hadde lidd under det. Hvis man har
et meningsfylt arbeid, er det tap i å skru ned blusset.
Kan de døende ha glemt noe?
Hva ville de gamle sagt til disse argumentene?
Kanskje vet de mer enn hva jeg vet. Kanskje har de skjønt noe jeg ikke har
skjønt. Men kan det hende at de også har glemt noe jeg lever i hver dag? Jeg
lurer på om det er gitt at det er døden som gir det ene riktige perspektivet på
livet.
Livsperspektivet er vel så relevant som at jeg en dag skal
dø.
— Åste
Dokka
Den visdommen som produseres nær døden er sprunget
ut av en kontekst av ekstrem begrensning. Men, med stor sannsynlighet, er ikke
i dag min siste dag, og dermed kan jeg heller ikke leve med den siste dagen som
eneste perspektiv. Jeg lever antakelig en god stund til. Tida mi er antakelig
ikke akutt begrenset. Og det perspektivet, livsperspektivet, er vel så relevant
som at jeg en dag skal dø.
Uansett når og hvordan det jordiske livet ender, så
vil det ende. Alle andre enn transhumanister føyer seg for livets begrensning,
og grensa er definerende. Paradoksalt nok er den også meningsskapende: Den får
hver time til å bety noe, hvert valg, hver nedprioritering og opprioritering.
Hadde vi ikke hatt døden, hadde vi heller ikke vært timelige, og dermed hadde
vi ikke hatt noe å miste.
Nissene på lasset
Hvis jeg skal gjette, tror jeg at det jeg kommer til
å angre mest på når jeg en dag skal dø, ikke er hva jeg har gjort for lite
eller for mye av. Det er mye jeg kan omorganisere eller rigge til. Det er mange
valg man kan ta for å gjøre livet bedre. Allikevel er det ikke livsførselen som
er problemet, men meg selv — mine personlige nisser som følger med uansett hvor
og hvordan jeg kjører lasset. Det er de sidene av meg som jeg verken klarer å
endre eller forsone meg med.
De fleste har skyggesider som de strever med hele
livet, og de er der uansett hvor mye eller lite man jobber eller deler
følelsene. Ja, de kan faktisk styre en hel del. Å sukke over det på
gamlehjemmet er kanskje ikke anger, men heller sorg. Hvorfor tillot jeg meg
ikke å være mer lykkelig? Vel, fordi jeg ikke kunne det, midt i livet mitt. Jeg
håper jeg husker det når jeg nærmer meg døden, og at jeg verken angrer eller
sørger, men er forsont.
«Litt kristen» | Bokbad med
Åste Dokka