Oppstandelsen og
opprykkelsen
Den
første oppstandelse er den første av to oppstandelser omtalt i Åp. 20,
4-6. Den første oppstandelsen MÅ IKKE forstås som den første,
for både de hellige som oppstod da Jesus oppstod, Matt. 27, 52-53, og de
hensovnede hellige som tilhører Jesu legeme, 1 Tess. 4, 15-17, har begge
oppstått før den første oppstandelsen i Åp. 20.
Det
er flere enn disse martyrer som er omtalt i Åp. 20,4-6 som skal oppstå i
oppstandelsen på den siste dag ifølge Åp, 20.4, det går klart frem av
1.
Kor. 15, 22-23.
”Deretter
skal de som hører Kristus til, levendegjøres ved hans komme”. Dette hans komme
er ikke hans komme til menigheten, som skjer før den syttiende åruke begynner,
men det er Messias komme til Oljeberget.
Sak.
14,4. Matt. 24,30 Åp.19,11
Det
er altså alle salige og hellige før tusenårsriket, som ikke tidlegare er
oppstått, som har del i den første oppstandelsen. Den første oppstandelsen kan
kun være en legemlig oppstandelse av legemlige døde, og sier ikke noe om
forvandlingen av levende frelste.
Derfor
kan ikke opprykkelsen av menigheten, 1. Kor.15,51-52
og 1. Tess.4,15-17
gjøres
lik med oppstandelsen i Åp.20, 4-6 slik mange hevder.
Men
når oppstår så de gammeltestamentlige hellig, som ikke oppstod legemlig ved
Jesu oppstandelse?
Den
annen avdeling av oppstandelsen ifølge 1. Kor.15 er omtalt i v. 23. Deretter
skal de som hører Kristus til, levendegjøres ved hans komme.
Oppstandelsen
i 1 Kor. 15,23 er identisk med oppstandelsen i Åp. 20, 4-6.
Det
er alle de hellige av GT som oppstår i den første oppstandelsen av de to som er
omtalt i Åp.20.
Dette
var den første oppstandelsen som de gammeltestamentlige hellig ventet på og som
Gud hadde lovt dem. Denne var kjent i GT. Job 19,25-27:
Sal.
49, 15-16: Dan. 12, 2. Jona 2, 7
Denne
oppstandelsen var ingen hemmelighet, Gud hadde lovet de hellige i GT denne
oppstandelsen uten noe hensyn til menigheten, og den kommer til å skje som om
menigheten aldri har eksistert.
Israels
håp er noe helt annet enn menighetens håp. De forskjellige oppstandelser må
plasseres i de forskjellige tidshusholdninger hvor de hører hjemme.
De
gammeltestamentlige troende ventet på de rettferdiges oppstandelse,
Luk.
14,14 som var den bedre oppstandelse, Hebr. 11,35, denne kjente Marta til. Marta sier til ham: Jeg vet at han skal
oppstå i oppstandelsen på den siste dag. Joh. 11,24
Denne
oppstandelse skal skje på den siste dag, når Jesus kommer som Konge til Israel
straks etter den store trengselen og oppretter tusenårsriket.
Men
i Åp. 20, 4-6 fremkommer flere viktige opplysninger angående
oppstandelsen.
Oppstandelsen
skjer etter dommen over de levende nasjoner og renselsen av jorden for ugudelige
mennesker og onde ånder, før Messias rikets opprettelse.
De
andre døde, alle fortapte mennesker som ikke har del i den første oppstandelse
oppstår først etter de tusen år, altså etter Messiasrikets tid.
Denne
oppstandelse av de andre fortapte døde, fra alle tidshusholdninger får sin
endelige dom etter tusenårsriket og blir omtalt som den annen død, ildsjøen.
Jesu legemlige oppstandelse skiller Paulus i
1. Kor.15 klart fra den andre avdeling av oppstandelsen som angår dem som skal
levendegjøres ved hans komme, v.23.
For
i v. 51-52, omtaler Paulus opprykkelsen av Jesu legeme, menigheten.
Dette
var en av hemmelighetene, som i tidligere tider og for tidligere slekter har
vært skjult, men som nå er blitt åpenbart for Hans hellige. Kol 1,26
1.Kor. 15, 51 bruker Paulus ordet ”vi” som klart går på den
nytestamentlige menighet.
Men i v.23 derimot bruker han ordet ”de”, som
går på de andre frelste døde, de som skal oppstå på den siste dag, når Messias
oppretter Riket Israel.
Paulus
sier også om menigheten at vi skal ikke alle hensove, men vi skal alle
forvandles. De av menigheten som døde skal oppstå uforgjengelig, og vi som
lever når dette skjer, skal forvandles.
Det
samme sies i 1.Tess. 4, 13-18, som angår samme sak som
v. 51-52.
I
1Kor 15, 23 derimot nevnes ingen levende som skal forvandles, men kun døde som
skal levendegjøres, nøyaktig det samme som skal skje ifølge Åp. 20, 4-6.
Sammen
med mange andre skriftsteder, viser dette klart at menighetens opprykkelse
skjer før den antikristelige trengselstid. Den store trengselen er aldeles ikke
for menigheten, men for Israel og folkene, som åpenbaringsboken klart beviser.
Men forvirringen hos dem som hevder at menigheten skal gjennomleve
trengselstiden på jorden, kommer etter min mening av at de ikke fordeler Guds
ord mellom menigheten, og Guds planer med Israel nasjonene.
Rune
Sindland