Oppstandelsen og opprykkelsen

 

Den første oppstandelse er den første av to oppstandelser omtalt i Åp. 20, 4-6.  Den første oppstandelsen MÅ IKKE forstås som den første, for både de hellige som oppstod da Jesus oppstod, Matt. 27, 52-53, og de hensovnede hellige som tilhører Jesu legeme, 1 Tess. 4, 15-17, har begge oppstått før den første oppstandelsen i Åp. 20.

 

Det er flere enn disse martyrer som er omtalt i Åp. 20,4-6 som skal oppstå i oppstandelsen på den siste dag ifølge Åp, 20.4, det går klart frem av

1. Kor. 15, 22-23.

”Deretter skal de som hører Kristus til, levendegjøres ved hans komme”. Dette hans komme er ikke hans komme til menigheten, som skjer før den syttiende åruke begynner, men det er Messias komme til Oljeberget.

Sak. 14,4. Matt. 24,30  Åp.19,11

 

Det er altså alle salige og hellige før tusenårsriket, som ikke tidlegare er oppstått, som har del i den første oppstandelsen. Den første oppstandelsen kan kun være en legemlig oppstandelse av legemlige døde, og sier ikke noe om forvandlingen av levende frelste.

 

Derfor kan ikke opprykkelsen av menigheten, 1. Kor.15,51-52 og 1. Tess.4,15-17

gjøres lik med oppstandelsen i Åp.20, 4-6 slik mange hevder.

 

Men når oppstår så de gammeltestamentlige hellig, som ikke oppstod legemlig ved Jesu oppstandelse?

Den annen avdeling av oppstandelsen ifølge 1. Kor.15 er omtalt i v. 23. Deretter skal de som hører Kristus til, levendegjøres ved hans komme.

 

Oppstandelsen i 1 Kor. 15,23 er identisk med oppstandelsen i Åp. 20, 4-6.

Det er alle de hellige av GT som oppstår i den første oppstandelsen av de to som er omtalt i Åp.20.

Dette var den første oppstandelsen som de gammeltestamentlige hellig ventet på og som Gud hadde lovt dem. Denne var kjent i GT. Job 19,25-27:

Sal. 49, 15-16: Dan. 12, 2. Jona 2, 7

 

Denne oppstandelsen var ingen hemmelighet, Gud hadde lovet de hellige i GT denne oppstandelsen uten noe hensyn til menigheten, og den kommer til å skje som om menigheten aldri har eksistert.

 

Israels håp er noe helt annet enn menighetens håp. De forskjellige oppstandelser må plasseres i de forskjellige tidshusholdninger hvor de hører hjemme.

 

De gammeltestamentlige troende ventet på de rettferdiges oppstandelse,

Luk. 14,14 som var den bedre oppstandelse, Hebr. 11,35, denne kjente Marta til.  Marta sier til ham: Jeg vet at han skal oppstå i oppstandelsen på den siste dag. Joh. 11,24

Denne oppstandelse skal skje på den siste dag, når Jesus kommer som Konge til Israel straks etter den store trengselen og oppretter tusenårsriket.

Men i Åp. 20, 4-6 fremkommer flere viktige opplysninger angående oppstandelsen. 

Oppstandelsen skjer etter dommen over de levende nasjoner og renselsen av jorden for ugudelige mennesker og onde ånder, før Messias rikets opprettelse.

 

De andre døde, alle fortapte mennesker som ikke har del i den første oppstandelse oppstår først etter de tusen år, altså etter Messiasrikets tid.

Denne oppstandelse av de andre fortapte døde, fra alle tidshusholdninger får sin endelige dom etter tusenårsriket og blir omtalt som den annen død, ildsjøen.

 

Jesu legemlige oppstandelse skiller Paulus i 1. Kor.15 klart fra den andre avdeling av oppstandelsen som angår dem som skal levendegjøres ved hans komme, v.23.

For i v. 51-52, omtaler Paulus opprykkelsen av Jesu legeme, menigheten.

Dette var en av hemmelighetene, som i tidligere tider og for tidligere slekter har vært skjult, men som nå er blitt åpenbart for Hans hellige. Kol 1,26

 

1.Kor. 15, 51 bruker Paulus ordet ”vi” som klart går på den nytestamentlige menighet.

 Men i v.23 derimot bruker han ordet ”de”, som går på de andre frelste døde, de som skal oppstå på den siste dag, når Messias oppretter Riket Israel.

 

Paulus sier også om menigheten at vi skal ikke alle hensove, men vi skal alle forvandles. De av menigheten som døde skal oppstå uforgjengelig, og vi som lever når dette skjer, skal forvandles.

Det samme sies i 1.Tess. 4, 13-18, som angår samme sak som v. 51-52.

 

I 1Kor 15, 23 derimot nevnes ingen levende som skal forvandles, men kun døde som skal levendegjøres, nøyaktig det samme som skal skje ifølge Åp. 20, 4-6.

 

Sammen med mange andre skriftsteder, viser dette klart at menighetens opprykkelse skjer før den antikristelige trengselstid. Den store trengselen er aldeles ikke for menigheten, men for Israel og folkene, som åpenbaringsboken klart beviser. Men forvirringen hos dem som hevder at menigheten skal gjennomleve trengselstiden på jorden, kommer etter min mening av at de ikke fordeler Guds ord mellom menigheten, og Guds planer med Israel nasjonene.

 

 

Rune Sindland