JESU KOMME 

 

Den sjette engelen tømte sin skål ut i den store elv Eufrat. Og vannet i den tørket bort, for at det skulle ryddes vei for kongene fra Østen. Og jeg så at det av dragens munn og av dyrets munn og av den falske profets munn kom ut tre urene ånder som lignet padder. Det er djevleånder som gjør tegn. De går ut til kongene i hele verden for å samle dem til krigen på Guds, Den Allmektiges store dag. Se, jeg kommer som en tyv! Salig er den som våker og tar vare på sine klær, så han ikke skal gå naken og de skal se hans skam. Og han samlet dem på det sted som på hebraisk heter Harmageddon. Åp 16,12-16

 

Det er viktig å skille mellom Jesu komme til Oljeberget og Jesu komme til menigheten, som er hans legeme.

Se, jeg kommer som en tyv! Salig er den som våker og tar vare på sine klær, så han ikke skal gå naken og de skal se hans skam, v.15.

Dette verset står mellom v.14 og v.16, altså mens verdens hærer samler seg til det sted som på hebraisk kalles Harmageddon.

Det er Jesus som her kommer, og dette er hans synlige komme i kraft og herlighet til vår jord, straks etter den store trengsel, Matt. 24,29-30, Mark. 13,24.

Dette gjelder ikke opprykkelsen av menigheten som mange fortolkere har ment og fremdeles mener, og bruker dette som støtte for at menigheten skal gå gjennom den store trengselen.

NEI, dette gjelder Jesu komme til dommen over både Israel og hedning nasjonene, og til opprettelsen av Messias-Riket på denne jord. Jesus kommer da som en tyv.

 

Når Jesus kommer for å rykke menigheten opp til seg i lufthimmelen, da kommer han med et bydende rop, med overengelens røst og med Guds basun, altså stikk motsatt en tyv.

 

La oss også se på andre skriftsteder som sier at Jesus kommer som en tyv:

Matt.24,43 og Luk.12,39 omtaler heller ikke opprykkelsen av menigheten, men omtaler Jesu synlige gjenkomst til vår jord i kraft og herlighet.

Matt. 24,43 settes i forbindelse med Noahs dager, Matt. 24,37- 43 og ifølge Luk.17, 26-37 også i forbindelse med Lots dager.

Men Noah og syndeflodens dom, og Lot og dommen over Sodoma og Gomorra kan ikke være forbilder på opprykkelsen av menigheten. For ved opprykkelsen av menigheten tas den frelste menighet BORT fra jorden til frelse, og alle tilbakeblitte mennesker går inn i den store trengsel og domstid.

Men ved syndefloden og ved dommen over Sodoma og Gomorra tas de ugudelige BORT fra jorden til undergang, mens Noah og Lot og de som var sammen med dem, forble på jorden.

Syndefloden og dommen over Sodoma og Gomorra er slående forbilder på Jesu synlige komme i kraft og herlighet til vår jord og til dommen over de levende nasjoner og opprettelsen av Messiasriket på denne jord.

 

Til dem som tror og lærer at Matt. 24,37-44 angår opprykkelsen av menigheten, vil jeg si følgende:

Dersom dette omtaler opprykkelsen av menigheten, blir det uoverensstemmelse mellom forbildene Noah og Lot i endens tid.

Noah og Lot og de som ble reddet sammen med dem, var fremdeles på jorden etter de to dommer, mens menigheten etter opprykkelsen, er borte fra jorden.

 

Heller ikke kan det etter deres lære bli levende mennesker tilbake på jorden etter menighetens opprykkelse, dette strider mot den bibelske profeti. For når menigheten blir opprykket fra jorden og de som blir tilbake, blir tatt til undergang, da er jo jorden blitt folketom.

Dette viser klart at Matt. 24,37-44 og paralellstedet i Luk.12,35-40 IKKE har noe å gjøre med menighetens opprykkelse men Jesu synlige gjenkomst i kraft og herlighet til vår jord, til dommen over de levende nasjoner og Messiasriket på denne jord.

 

 

Når vi leser Matt.24,40-41 og Luk.17,34-36 der den ene blir tatt med og den andre blir latt tilbake, blir den som blir tatt med, tatt med til dom, og den som blir latt tilbake vil gå inn i Messiasriket el. Tusenårsriker på denne jord.

 

Matt.24, 1-2 er en profeti om templets ødeleggelse, som ble oppfylt i år 70 e.Kr.

I vers 3 spør disiplene først Jesus når templet skal ødelegges. Svaret er gitt i Luk. 21,20.

Videre stiller disiplene i v.3 Jesu et tegnspørsmål: Hva skal tegnet være på ditt komme og tidsalderens ende? Tidsalderens ende er ikke verdens ende men tidsalderens endepunkt, da Messias Riket på denne jord begynner.

I v. 14 taler Jesus til disiplene og ikke til menigheten, men dette er den andre forkynnelsen av evangeliet om Riket som i trengselstida skal forkynnes av troende Israelere og for alle folkeslag, i hast og som et vitnesbyrd, på grunn av den korte tid som da er igjen.

 

Den første forkynnelsen av evangeliet om Himlenes Rike skjedde ved døperen Johannes og Jesus Messias selv og hans disipler da Riket var nær for Israel. Matt. kap.3 til 10.

At evangeliet om Riket har to forkynnelser, fremgår klart av Matt. 10. Den første forkynnelse, v. 1-15, var kun for Israel, ikke for hedninger, ikke engang for samaritanerne, v.5-6.

 

Den andre forkynnelse kommer i trengselstida, v.16-23, og er derimot for alle folkeslag.

Og v. 23 forutsier at de Israelske forkynnere da ikke skal komme til ende med Israels byer før Messias kommer.

 

Når de fleste forkynnere mener at Matt.24,14 taler om verdensmisjonen ved menigheten og anser dette som et tegn for menigheten, så er dette ikke tilfelle. Vers 14 har med misjonsvirksomhet ved troende Israelere, som et vitnesbyrd og i hast, og denne forkynnelse har med Jesu snarlige komme og opprettelsen av Riket for Israel, el. tusenårsriket.

Derfor er v. 14 et fremtidig tegn for Israel og vil snart gå i oppfyllelse.

 

I v. 15-28 omtaler Jesus den store trengselen en trengsel så stor som det ikke har vært fra verdens begynnelse inntil nå, og heller ikke skal bli. Og ble ikke de dager forkortet, da ble intet kjød frelst, el. ville ikke noe menneske overleve, men for de utvalgtes skyld, som da skal gå inn i Messiasriket på denne jord, skal de dager bli forkortet, v.21-22.

 

Det andre ved denne teksten er Israelernes flukt, v.16-20, etter at v. 15 taler om den store trengsel, da antimessias setter seg i Guds tempel i Jerusalem og gir seg selv ut for å være Gud,

2.Tess 2,4.

 

Og det tredje ved denne tekst er den farlige forførelse ved forkynnelsen om en Messias på jorden. Men denne Messias som da forkynnes på jorden er kun den falske. For den rette og sanne Messias kommer fra himmelen: For som lynet går ut fra øst og skinner til vest, således skal Menneskesønnens komme være.

 

I v.27-30 taler Jesus om hans synlige gjenkomst i kraft og herlighet til vår jord til dommen over de levende nasjoner, av både Israel og hedningefolk som ble igjen på denne jord etter opprykkelsen. Og deretter opprettelsen av Riket for Israel, Joel 3,4. 20-21  Sak.14,4. Mal.4,1-3  o.s.v.

 

I v. 31 sender Jesus ut sine engler over den hele jord for å samle til seg de utvalgte av Israel,

Es. 11,11-16, etter at englene først har fjernet de ugudelige fra jorden. Matt. 13,41-43 og 49-50.

I v. 32-35, taler Jesus om fikentreet Israel, som ofte er lignet med trær, for eksempel enerbusken, myrtetreet, fikentreet, oljetreet, vintreet, mens verdensrikene er lignet med ville dyr. Fikentreet er symbol på Israel, og er i denne tid symbol på Israels nasjonale gjenreisning. Men Israels åndelige gjenfødelse står i oljetreets tegn.

 

Og denne slekt som er omtalt i v.34 er de mennesker som må gå inn i den store trengselen, som ikke ble med i menighetens opprykkelse.

Fikentreet, er tegnet på Israels gjenreisning og Jesu gjenkomst og opprettelse av Messiasriket på denne jord, Matt. 24,32-35 

 

Så melder spørsmålet seg: Hvilke tegn har så Jesu legeme, menigheten?

Menigheten har ikke fått noe tegn, men derimot vente på Jesus 1Tess.1,10 og dette gjelder hele menighetens tid fra Paulus til opprykkelsen. Den behøver heller ikke noe tegn da vi er lemmer på Jesu legeme og har Jesu Kristi Ånd til pant i vårt hjerte til forløsningens dag. Rom.8,9-11.

 

For oss som tilhører menigheten, gjelder to ting: For det første å ha Guds Ånd til pant i vårt hjerte og for det andre å vente på Jesus. For komme skal han, og vi har Guds usvikelige ord på at alt da er rett med oss i og med at vi er kommet til troen og fått Den Hellig Ånd, Ef.1,13-14.

Nåden i Guds hjerte er innseglet for at vi skal bli med når Jesus kommer for å rykke menigheten opp i lufthimmelen for så for alltid å være med Herren.

 

Israel skal derimot se etter tegn, og vi er derimot kommet så nær opprykkelsen at tegn som Israel har fått for Jesus synlige gjenkomst i kraft og herlighet til vår jord, f.eks. fikentreets tegn, allerede lyser på tidens himmel som bevis på hans komme for å hente menigheten er enda nærmere.

 

I Jesu tale i Matt. 24 gir Jesus disiplene noen hovedtegn på hans komme: Ødeleggelsens vederstyggelighet, antimessias skal sette seg i Guds tempel i Jerusalem og gi seg selv ut for å være Gud, v.15, 2 Tess.2,4.

Da vet alle troende israelere at Messias vil komme 3,5 profetisk år senere.

Men dag og time vet de ikke, men de skal våke, da må jødene våke hele natten, da de ikke vet om det er om aftenen eller midnatt eller ved hanegal eller om morgenen han kommer.

Jesu synlige gjenkomst i kraft og herlighet til vår jord, er et annet tegn Jesus gav sine disipler. Da skal han sette foten på Oljeberget, og sende ut sine engler over den hele jord for å samle hans utvalgte, som har overlevd trengselen og til oppstandelsen til riket for Israel. Matt. 24,29-31 Sak.14,4

 

Marta viste at Lasarus skulle oppstå på den siste dag, før rikets opprettelse Joh.11,24

Marta viste ikke noe om opprykkelse, den var på det tidspunkt skjult hjemme hos Gud og ble først åpenbart ved Paulus 1 Kor.15,51-52.

 

Denne Messias synlige gjenkomst til dommen over de levende nasjoner og opprettelsen av Riket for Israel, skjer ifølge Matt.24,29-31 og Mark.13,24-27 straks etter den store trengselen, og samlingsstedet for hans utvalgte er Jerusalem og Israels land.

 

Et annet tegn Jesus gav sine disipler når det kommer saft i grenene, da vet dere at sommeren er nær som er Riket for Israel. Matt.24,32

Disse tegn som Jesus gav Israel om Jesu komme til landet, på dette tidspunkt kjente ikke jødene til menighetens tid, og nådens evangelium, også kalt det paulinske evangelium, som består av troende jøder og hedninger som er Jesu legeme.

 

De gammeltestamentlige profeter så ikke menighetens tid, og er ikke omtalt i GT.

Disiplene kjente godt til Riket for Israel som Jesus skulle opprette ved sitt komme, Riket er omtalt mange ganger i GT.

 

Jesus talte i Ap.gj. 1,4-8 til jødene om den Hellige Ånds komme og de spør Jesus om han da skulle gjenreise Riket for Israel. På dette svarte Jesus at det var hans Far som av sin egen makt har fastsatt tider og timer, men de, altså jødene skulle få kraft idet den Hellige Ånd skulle komme over dem, og de skulle være hans vitner både i Jerusalem og hele Judea og Samaria like til jordens ende.

 

Riket for Israel går som en rød trå gjennom den gammeltestamentlige profeti gjennom NT og inn i Åpenbaringsboka som er Bibelens krone og avslutning.

Riket for Israel blir omtalt med mange forskjellige navn i bibelen, f.eks. Davids Rike,

Mitt Rike, Himlenes Rike, Gudsriket, Min Fars Rike, Tusenårsrike osv.

 

Dette Riket kunne ikke opprettes ved den Hellige Ånds komme til vår jord.

Israel forkastet Kongen Jesus Messias, da Riket var nær for Israel.

Men Guds tilbud til Israel om himlenes Rike stod fremdeles ved makt etter Åndens komme, forutsatt Israels omvendelse til sin Gud og Messias. Når Israel også forkastet den oppstandne Jesus Messias kunne Riket for Israel ikke opprettes før Israel som nasjon omvender seg til sin Messias. Joel 3,1-5, Sak. 12,10-13

 

Disiplene kjente ennå ikke til Guds hemmelighet, menigheten som er Jesu legeme.

Denne hemmelighet har vært skjult fra evighet av og gjennom alle slekter, er den blitt åpenbart for hans hellige. Kol 1,26

Det var Paulus som fikk åpenbart hemmeligheten med menigheten Ef. 3

 

Paulus mottok åpenbarelsen om at før Herren kommer i kraft og herlighet til dommen over de levende nasjoner og opprettelsen av Riket for Israel, vil han komme ned fra himmelen, ikke til jorden, men i lufthimmelen, og de hellige av menigheten, både av døde og levende, skal rykkes opp i skyen opp i luften for å møte Herren, 1. Tess.4,16-17

 

Når disiplene i Matt 24,3 spør Jesus om tegnet på hans komme og tidsalderens ende, så var det når tid Riket for Israel skulle opprettes spørsmålet gjaldt. Men før Riket kan opprettes vil Herrens forferdlige dag tidsalderens endepunkt komme over en intetanende verden, som har forlatt Gud og som forført av satan og antimessias og den falske profet som sier fred og ingen fare.

 Men da kommer en brå undergang over dem, liksom veer over den fruktsommelige, og de skal ingenlunde unnfly.

 Da vil Riket stråle fram som morgenrøden, fager som månen, ren som solen. Høgs, 6,10

 

Rune Sindland