JESU KOMME
Den
sjette engelen tømte sin skål ut i den store elv Eufrat. Og vannet i den tørket
bort, for at det skulle ryddes vei for kongene fra Østen. Og jeg så at det av
dragens munn og av dyrets munn og av den falske profets munn kom ut tre urene
ånder som lignet padder. Det er djevleånder som gjør
tegn. De går ut til kongene i hele verden for å samle dem til krigen på Guds,
Den Allmektiges store dag. Se, jeg kommer som en tyv! Salig er den som våker og
tar vare på sine klær, så han ikke skal gå naken og de skal se hans skam. Og
han samlet dem på det sted som på hebraisk heter Harmageddon.
Åp 16,12-16
Det
er viktig å skille mellom Jesu komme til Oljeberget og Jesu komme til
menigheten, som er hans legeme.
Se,
jeg kommer som en tyv! Salig er den som våker og tar vare på sine klær, så han
ikke skal gå naken og de skal se hans skam, v.15.
Dette
verset står mellom v.14 og v.16, altså mens verdens hærer samler seg til det
sted som på hebraisk kalles Harmageddon.
Det
er Jesus som her kommer, og dette er hans synlige komme i kraft og herlighet
til vår jord, straks etter den store trengsel, Matt. 24,29-30, Mark. 13,24.
Dette
gjelder ikke opprykkelsen av menigheten som mange fortolkere har ment og
fremdeles mener, og bruker dette som støtte for at menigheten skal gå gjennom
den store trengselen.
NEI, dette gjelder Jesu
komme til dommen over både Israel og hedning nasjonene, og til opprettelsen av Messias-Riket på denne jord. Jesus kommer da som en tyv.
Når
Jesus kommer for å rykke menigheten opp til seg i lufthimmelen, da kommer han
med et bydende rop, med overengelens røst og med Guds basun, altså stikk motsatt
en tyv.
La oss også se på andre skriftsteder som sier
at Jesus kommer som en tyv:
Matt.24,43
og Luk.12,39 omtaler heller ikke opprykkelsen av menigheten, men omtaler Jesu
synlige gjenkomst til vår jord i kraft og herlighet.
Matt.
24,43 settes i forbindelse med Noahs dager, Matt. 24,37- 43 og ifølge Luk.17,
26-37 også i forbindelse med Lots dager.
Men
Noah og syndeflodens dom, og Lot og dommen over Sodoma og Gomorra
kan ikke være forbilder på opprykkelsen av menigheten. For ved opprykkelsen av
menigheten tas den frelste menighet BORT fra jorden til frelse, og alle
tilbakeblitte mennesker går inn i den store trengsel og domstid.
Men
ved syndefloden og ved dommen over Sodoma og Gomorra
tas de ugudelige BORT fra jorden til undergang, mens Noah og Lot og de som var
sammen med dem, forble på jorden.
Syndefloden
og dommen over Sodoma og Gomorra er slående forbilder
på Jesu synlige komme i kraft og herlighet til vår jord og til dommen over de
levende nasjoner og opprettelsen av Messiasriket på
denne jord.
Til
dem som tror og lærer at Matt. 24,37-44 angår opprykkelsen av menigheten, vil
jeg si følgende:
Dersom dette omtaler opprykkelsen av
menigheten, blir det uoverensstemmelse mellom forbildene Noah og Lot i endens
tid.
Noah og Lot og de som ble reddet sammen med
dem, var fremdeles på jorden etter de to dommer, mens menigheten etter
opprykkelsen, er borte fra jorden.
Heller ikke kan det etter deres lære bli
levende mennesker tilbake på jorden etter menighetens opprykkelse, dette
strider mot den bibelske profeti. For når menigheten blir opprykket fra jorden
og de som blir tilbake, blir tatt til undergang, da er jo jorden blitt
folketom.
Dette viser klart at Matt. 24,37-44 og paralellstedet i Luk.12,35-40 IKKE har noe å gjøre med menighetens opprykkelse men Jesu synlige
gjenkomst i kraft og herlighet til vår jord, til dommen over de levende
nasjoner og Messiasriket på denne jord.
Når vi leser Matt.24,40-41 og Luk.17,34-36
der den ene blir tatt med og den andre blir latt tilbake, blir den som blir tatt
med, tatt med til dom, og den som blir latt tilbake vil gå inn i Messiasriket el. Tusenårsriker på denne jord.
Matt.24,
1-2 er en profeti om templets ødeleggelse, som ble oppfylt i år 70 e.Kr.
I
vers 3 spør disiplene først Jesus når templet skal ødelegges. Svaret er gitt i
Luk. 21,20.
Videre
stiller disiplene i v.3 Jesu et tegnspørsmål: Hva skal tegnet være på ditt
komme og tidsalderens ende? Tidsalderens ende er ikke verdens ende men
tidsalderens endepunkt, da Messias Riket på denne jord begynner.
I
v. 14 taler Jesus til disiplene og ikke til menigheten, men dette er den andre
forkynnelsen av evangeliet om Riket som i trengselstida skal forkynnes av
troende Israelere og for alle folkeslag, i hast og som et vitnesbyrd, på grunn
av den korte tid som da er igjen.
Den
første forkynnelsen av evangeliet om Himlenes Rike skjedde ved døperen Johannes
og Jesus Messias selv og hans disipler da Riket var nær for Israel. Matt. kap.3
til 10.
At
evangeliet om Riket har to forkynnelser, fremgår klart av Matt. 10. Den første
forkynnelse, v. 1-15, var kun for Israel, ikke for hedninger, ikke engang for
samaritanerne, v.5-6.
Den
andre forkynnelse kommer i trengselstida, v.16-23, og er derimot for alle
folkeslag.
Og
v. 23 forutsier at de Israelske forkynnere da ikke skal komme til ende med
Israels byer før Messias kommer.
Når
de fleste forkynnere mener at Matt.24,14 taler om verdensmisjonen ved
menigheten og anser dette som et tegn for menigheten, så er dette ikke
tilfelle. Vers 14 har med misjonsvirksomhet ved troende Israelere, som et
vitnesbyrd og i hast, og denne forkynnelse har med Jesu snarlige komme og
opprettelsen av Riket for Israel, el. tusenårsriket.
Derfor
er v. 14 et fremtidig tegn for Israel og vil snart gå i oppfyllelse.
I
v. 15-28 omtaler Jesus den store trengselen en trengsel så stor som det ikke
har vært fra verdens begynnelse inntil nå, og heller ikke skal bli. Og ble ikke
de dager forkortet, da ble intet kjød frelst, el. ville ikke noe menneske
overleve, men for de utvalgtes skyld, som da skal gå inn i Messiasriket
på denne jord, skal de dager bli forkortet, v.21-22.
Det
andre ved denne teksten er Israelernes flukt, v.16-20, etter at v. 15 taler om
den store trengsel, da antimessias setter seg i Guds
tempel i Jerusalem og gir seg selv ut for å være Gud,
2.Tess 2,4.
Og
det tredje ved denne tekst er den farlige forførelse ved forkynnelsen om en
Messias på jorden. Men denne Messias som da forkynnes på jorden er kun den
falske. For den rette og sanne Messias kommer fra himmelen: For som lynet går
ut fra øst og skinner til vest, således skal Menneskesønnens komme være.
I
v.27-30 taler Jesus om hans synlige gjenkomst i kraft og herlighet til vår jord
til dommen over de levende nasjoner, av både Israel og hedningefolk
som ble igjen på denne jord etter opprykkelsen. Og deretter opprettelsen av
Riket for Israel, Joel 3,4. 20-21 Sak.14,4. Mal.4,1-3 o.s.v.
I
v. 31 sender Jesus ut sine engler over den hele jord for å samle til seg de
utvalgte av Israel,
Es.
11,11-16, etter at englene først har fjernet de ugudelige fra jorden. Matt.
13,41-43 og 49-50.
I
v. 32-35, taler Jesus om fikentreet Israel, som ofte er lignet med trær, for
eksempel enerbusken, myrtetreet, fikentreet,
oljetreet, vintreet, mens verdensrikene er lignet med ville dyr. Fikentreet er
symbol på Israel, og er i denne tid symbol på Israels nasjonale gjenreisning.
Men Israels åndelige gjenfødelse står i oljetreets tegn.
Og
denne slekt som er omtalt i v.34 er de mennesker som må gå inn i den store trengselen,
som ikke ble med i menighetens opprykkelse.
Fikentreet,
er tegnet på Israels gjenreisning og Jesu gjenkomst og opprettelse av Messiasriket på denne jord, Matt. 24,32-35
Så
melder spørsmålet seg: Hvilke tegn har så Jesu legeme, menigheten?
Menigheten
har ikke fått noe tegn, men derimot vente på Jesus 1Tess.1,10 og dette gjelder
hele menighetens tid fra Paulus til opprykkelsen. Den behøver heller ikke noe
tegn da vi er lemmer på Jesu legeme og har Jesu Kristi Ånd til pant i vårt
hjerte til forløsningens dag. Rom.8,9-11.
For
oss som tilhører menigheten, gjelder to ting: For det første å ha Guds Ånd til
pant i vårt hjerte og for det andre å vente på Jesus. For komme skal han, og vi
har Guds usvikelige ord på at alt da er rett med oss i og med at vi er kommet
til troen og fått Den Hellig Ånd, Ef.1,13-14.
Nåden
i Guds hjerte er innseglet for at vi skal bli med når Jesus kommer for å rykke
menigheten opp i lufthimmelen for så for alltid å være med Herren.
Israel
skal derimot se etter tegn, og vi er derimot kommet så nær opprykkelsen at tegn
som Israel har fått for Jesus synlige gjenkomst i kraft og herlighet til vår
jord, f.eks. fikentreets tegn, allerede lyser på tidens himmel som bevis på
hans komme for å hente menigheten er enda nærmere.
I
Jesu tale i Matt. 24 gir Jesus disiplene noen hovedtegn på hans komme:
Ødeleggelsens vederstyggelighet, antimessias skal
sette seg i Guds tempel i Jerusalem og gi seg selv ut for å være Gud, v.15, 2
Tess.2,4.
Da
vet alle troende israelere at Messias vil komme 3,5 profetisk år senere.
Men
dag og time vet de ikke, men de skal våke, da må jødene våke hele natten, da de
ikke vet om det er om aftenen eller midnatt eller ved hanegal eller om morgenen
han kommer.
Jesu synlige gjenkomst i kraft og herlighet
til vår jord, er et annet tegn Jesus gav sine disipler. Da skal han sette foten
på Oljeberget, og sende ut sine engler over den hele jord for å samle hans
utvalgte, som har overlevd trengselen og til oppstandelsen til riket for
Israel. Matt. 24,29-31 Sak.14,4
Marta
viste at Lasarus skulle oppstå på den siste dag, før
rikets opprettelse Joh.11,24
Marta
viste ikke noe om opprykkelse, den var på det tidspunkt skjult hjemme hos Gud
og ble først åpenbart ved Paulus 1 Kor.15,51-52.
Denne
Messias synlige gjenkomst til dommen over de levende nasjoner og opprettelsen
av Riket for Israel, skjer ifølge Matt.24,29-31 og Mark.13,24-27 straks etter
den store trengselen, og samlingsstedet for hans utvalgte er Jerusalem og
Israels land.
Et
annet tegn Jesus gav sine disipler når det kommer saft i grenene, da vet dere
at sommeren er nær som er Riket for Israel. Matt.24,32
Disse
tegn som Jesus gav Israel om Jesu komme til landet, på dette tidspunkt kjente
ikke jødene til menighetens tid, og nådens evangelium, også kalt det paulinske
evangelium, som består av troende jøder og hedninger som er Jesu legeme.
De
gammeltestamentlige profeter så ikke menighetens tid, og er ikke omtalt i GT.
Disiplene
kjente godt til Riket for Israel som Jesus skulle opprette ved sitt komme, Riket
er omtalt mange ganger i GT.
Jesus
talte i Ap.gj. 1,4-8 til jødene om den Hellige Ånds
komme og de spør Jesus om han da skulle gjenreise Riket for Israel. På dette
svarte Jesus at det var hans Far som av sin egen makt har fastsatt tider og
timer, men de, altså jødene skulle få kraft idet den Hellige Ånd skulle komme
over dem, og de skulle være hans vitner både i Jerusalem og hele Judea og Samaria like til jordens ende.
Riket
for Israel går som en rød trå gjennom den gammeltestamentlige profeti gjennom
NT og inn i Åpenbaringsboka som er Bibelens krone og avslutning.
Riket
for Israel blir omtalt med mange forskjellige navn i bibelen, f.eks. Davids
Rike,
Mitt
Rike, Himlenes Rike, Gudsriket, Min Fars Rike, Tusenårsrike osv.
Dette
Riket kunne ikke opprettes ved den Hellige Ånds komme til vår jord.
Israel forkastet Kongen Jesus Messias, da
Riket var nær for Israel.
Men Guds tilbud til Israel om himlenes Rike
stod fremdeles ved makt etter Åndens komme, forutsatt Israels omvendelse til
sin Gud og Messias. Når Israel også forkastet den oppstandne Jesus Messias
kunne Riket for Israel ikke opprettes før Israel som nasjon omvender seg til
sin Messias. Joel 3,1-5, Sak. 12,10-13
Disiplene kjente ennå ikke til Guds
hemmelighet, menigheten som er Jesu legeme.
Denne hemmelighet har vært skjult fra evighet
av og gjennom alle slekter, NÅ
er den blitt åpenbart for hans hellige. Kol 1,26
Det var Paulus som fikk åpenbart
hemmeligheten med menigheten Ef. 3
Paulus mottok åpenbarelsen
om at før Herren kommer i kraft og herlighet til dommen over de levende
nasjoner og opprettelsen av Riket for Israel, vil han komme ned fra himmelen,
ikke til jorden, men i lufthimmelen, og de hellige av menigheten, både av døde
og levende, skal rykkes opp i skyen opp i luften for å møte Herren, 1.
Tess.4,16-17
Når disiplene i Matt 24,3 spør Jesus om
tegnet på hans komme og tidsalderens ende, så var det når tid Riket for Israel
skulle opprettes spørsmålet gjaldt. Men før Riket kan opprettes vil Herrens
forferdlige dag tidsalderens endepunkt komme over en intetanende verden, som
har forlatt Gud og som forført av satan og antimessias
og den falske profet som sier fred og ingen fare.
Men da
kommer en brå undergang over dem, liksom veer over den fruktsommelige, og de
skal ingenlunde unnfly.
Da vil
Riket stråle fram som morgenrøden, fager som månen, ren som solen. Høgs, 6,10
Rune
Sindland