BRYLLUPET I HIMLENES RIKE

 

 

La oss være glade og fryde oss og gi Ham æren, for Lammets bryllup er kommet, og Hans hustru har gjort seg rede. Åp 19,7

 

Skal med dette utgangspunkt prøve å fordele KONGESØNNENS BRYLLUP og HANS HUSTRU.

Disse to begreper er av største viktighet å fordele på en rett måte, da de er oppfattet og fordelt høyst forskjellig.

Utgangspunktet blir lignelsen om Kongesønnens bryllup, Matt.22,1-14

 

Denne lignelse deles i to hovedavsnitt, den første omtales fra v.1 til 8.

Den strekker seg fra Jesu første komme som er hans komme i kjødet, og til Jerusalem og tempelets ødeleggelse i år 70 e. Messias.

 

Himlenes rike er å ligne med en konge som gjorde bryllup for sin sønn.

Kongen må være Gud Fader, og hans sønn må være Jesus Messias, himlenes rike som forekommer hos Matteus er Jesu messianske herredømme over jorden.

Det kalles så fordi det er himlenes herredømme over jorden, og vil av Gud bli opprettet

på denne jord etter at verdensrikene er fullstendig ødelagt ved Jesu gjenkomst til

Oljeberget Sak. 14, 1-4

 

Himlenes rike var nær for Israel da det ble forkynt av døperen Johannes og Jesus selv og hans disipler, men kongen Jesus ble forkastet av Israel som nasjon, men IKKE FOR ALLTID.

Lignelsen om kongesønnens bryllup kan ikke brukes for å illustrere nådens evangelium kalt det paulinske evangeliet som består av troende jøder og hedninger som er Jesu legeme.

 

Det er ingen av nasjonene som er kalt til bryllup i nådens tidsperiode, bryllupet vil finne sted på denne jord ETTER menighetens opprykkelse.

Utkallelsen til dette bryllup vil skje når himlenes rike i fremtiden skal opprettes, og til dette bryllup er menigheten ikke innbudt.

 

Lignelsen som Jesus her omtaler er det messianske fredsriket, og i lignelsen blir det omtalt flere forkynnelsen om dette riket.

Den første forkynnelse er den døperen Johannes og Jesus og hans disipler som forkynner mens Jesus var hos dem, men som nasjonen Israel forkastet.

Den andre skjedde etter hans død og oppstandelse og himmelfart og Den Hellige Ånds komme.

Men også den forkastet Israel som nasjon.

Men kongen ble harm som det står i Matt. 22, 7 og følgene kjenner vi, nemlig at Jerusalem og tempelet ble ødelagt og jødene spredt blant alle verdens land.

 

Det andre hovedavsnitt i lignelsen om kongesønnens bryllup er Matt.22,8-14.

Fortolkningen av den andre del av lignelsen har gjennom århundrene forkastet Guds plan med Israel og anvendt denne del av lignelsen på menigheten. Grunnen til det er at de ikke forstår de to adskilte forkynnelser av himlenes rikes evangelium.

 

Men Gud har IKKE forkastet sin plan med Israel, Israels forherdelse er delvis og foreløpig.

Den siste innbydelse til bryllup i himlenes rike på denne jord er enda ikke forkynt, men skal forkynnes for Israel etter menighetens tid.

 

I 1930 utgaven av bibelen begynner v.8 med ordet deretter, de aller fleste mener at dette  ”deretter  starter like etter Jerusalems ødeleggelse i år 70, men ordet  deretter i denne lignelse skjer først i endens tid etter menighetens opprykkelse , da Gud igjen vil handle med Israel og  forkynne himlenes rikes evangelium til Israel og nasjonene.

Oppgaven med å forkynne himlenes rikes evangelium har Gud gitt Israel og jødene, og det vil skje i hast og nå til verdens end.

 

Bryllupet var ferdig første gangen ved den første forkynnelse av evangeliet om himlenes rike, men de innbudne var det ikke verdt og Guds planer med Israel som nasjon ble satt på vent, men ikke forkastet.

Men i endens tid, etter menighetens opprykkelse, bekjentgjøres bryllupet enda en gang å være ferdig og hans hustru har gjort seg rede.  Åp.19, 7-9.

Og den siste forkynnelse av evangeliet om himlenes rike går ut til Israel.  Matt 22, 8-13

 

Men her kalles de innbudne GJESTER, det er stor forskjell mellom disse tilfeldige innbudne gjester av vonde og gode, og HUSTRUEN i Åp.19,7 som HAR gjort seg rede til bryllupet og som er kledd i de helliges rettferdige gjerninger.

 

De som hos Matteus mottar innbydelsen til himlenes rike er kun gjester, mens den Israelske hustrubrud som er omtalt i Åp. 19, 7-9 er det nye frelste Israel i endens tid.

Hustrubruden er ikke omtalt i lignelsen hos Matteus som kun er et hus fult av gjester.

Sannheten om den siste forkynnelsen om himlenes rike i endens tid er først og fremst en forferdelig Guds dom over Israel, men på samme tid en innbydelse til lammets bryllup.

 

Gjestene i huset må da stå til rette for sitt forhold overfor sin Gud, der alle er kalt, men ikke nødvendigvis utvalgt.

Det er her først et spørsmål om dom mer enn kjærlighet, og derfor passer ikke hustruen i Åp.19,7 inn i bilde og derfor ikke nevnt.

 

Gud tvinger her Israel til å komme, for dette oppgjør må komme.

Vi må her være klar over at ingen israeler vil overleve denne Guds dom uten de som tar imot ham som Frelser og Messias, Hos. 5,15.  Sak.12,10.  Matt. 23,39

Kun frelste, rettferdige israelere overlever denne Guds dom, mens samtlige vantro og frafalne blir utryddet, Ap.gj. 3,23.

 

Denne Guds dom over Israel på slutten av den store trengselen, er også en dom over Nasjonene og alle mennesker som ikke tok imot Israels Gud og Jesus Messias.

I sannhet har både folkene og kirken på forferdelig vis hjulpet til med ulykken over Israel,

Sak. 1 14-17

Når himlenes rike opprettes i landet Israel, har Gud utryddet alle mennesker av Israel og Nasjonene som ikke tok imot Israels Gud og Kongen Jesus Messias.

 

Rune Sindland