Frelsen kommer fra jødene!
Av
sjømannsprest Per Faye-Hansen.
Midt i Samaria, blant et folk som ikke hadde samkvem med jødene,
uttalte Jesus dette ordet. Vår Frelser satt ved Jakobs gamle brønn, like ved
Josefs grav og ganske nær den gamle byen Sikem.
Det var der Gud
åpenbarte seg første gang for Abraham i Kana'ans
land. Det var der Josva stilte hele Israel på valg:
«Velg i dag hvem dere vil tjene! Men jeg og mitt hus, vi vil tjene Herren!» Josva 24. Velsignelsens berg, GARISIM, hever seg høyt opp
på den ene siden av dalen. Forbannelsens berg EBAL på den andre siden av dalen.
Vi som ofte kommer
til disse hellige steder også i dag, kjenner oss virkelig som i avgjørelsens
dal, hvor det viktige valget må treffes: ENTEN velsignet sammen med Israel i
frelsen, som kommer fra jødene. ELLER forbannet uten kontakt med Israels og
dets Messias, uten håp og uten Gud i verden. Noen vil kanskje si til dette: Men
det er da forferdelig! Finnes det ikke noe annet alternativ?
Kan vi ikke bli frelst uten Israel - uten å ha
noe med jødene å gjøre? NEI - dette er nettopp det uhyrlige og det er JESU EGET ORD: Vi er alle i
liv og i død avhengige av en JØDE enten vi ønsker det eller ei fordi Jesus
Messias er jøde.
Ja, Jesus var den mest jødiske av alle jøder,
enda mere enn Hillel, skriver den jødiske professoren
Joseph Klausner i sin berømte bok «Jeshua NaNozri» - Jesus fra
Nasaret - 1922.
Jesu ord i Joh. 4,22
viser oss i en setning forskjellen mellom alle andre folk og nasjoner på den
ene siden, og jødene på den andre. «Dere tilber det dere ikke kjenner. Men vi
tilber det vi kjenner.
FOR FRELSEN KOMMER
FRA JØDENE!»
Jesu sier altså rett ut: Bare jødefolket
kjenner Gud og hans frelse. Andre folk tilber en for dem ukjent Gud - og de er
alle hedninger i Bibelens språkbruk - dvs. «ikke-jøder». Ikke om noe annet folk
er det sagt at «frelsen kommer fra dem». Det er absolutt enestående i
verdenshistorien og må gi jødene en annen rolle i historien enn alle andre
folk. Jødefolket er annerledes, fordi Gud har utvalgt dem til å være et
demonstrasjonsfolk og misjonsfolk for alle de andre nasjonene. For det er
heller ikke sagt om noe annet folk, at «i deg skal alle jordens slekter
velsignes.»
Apostelen Paulus
hentyder til det samme, når han sier: «Hva fortrin har da jøden?
Meget i alle måter:
Først og fremst det at Guds Ord ble dem betrodd.» Rom. 3,1-2. Legg' merke til
at det er om jødene som folk at både Jesus og Paulus taler i disse bibelordene.
Etter Jesu skarpe kritikk av sin samtids blinde og korrupte teologiske ledere
kunne vi ventet at Han ville sagt: Frelsen kommer fra MEG - eller fra Israels
ekte åndelige elite.» Men det står: «Frelsen kommer fra jødene». Og la oss
alltid ha det klart for oss at jødedom omfatter ikke bare religion, men også
selve folket. Israel er et «religionsfolk», hvor selve trossamfunnet er det
konstituerende element. Eller som rabbiner Julius Samuel i Oslo sa meg for
mange år siden like før han ble tatt av tyskerne: «Vet du ikke at Loven og
spise reglene er vårt transportable fedreland?» Hverken likegyldighet eller
teoretisk ateisme kan utslette paktstegnet: omskjærelsen.
Fra jødisk synspunkt er det bare forræderi ved
overløp til de kristnes leir, de som er Israels notoriske og verste fiender
gjennom århundrer, som avbryter en jødes tilhørighet til sitt folk. Det er
selvsagt for jøder, men uforståelig for mange kristne, ganske enkelt fordi de
aldri har prøvd å se det fra jødisk synsvinkel. Dåpen er for jøden blitt
identisk med assimilasjon, tegnet på flukten bort fra Israels forpliktelser,
ansvar og oppgaver. Eller kort sagt det som ligger i Jesu ord som jøde overfor
en hedning i Samaria: «Vi tilber det vi kjenner.»
Eller: «Vi vet hvem vi tilber». MEN "VET VI DET? Vi, som i dag kalles for
kristenheten? Vet vi at denne Jesus fra Nasaret, som vi ærer som Vår Herre og
Frelser og i hans navn vi ber, helt ut levde som jøde i sin Bibel, Tanak, Loven, Profeten og Skriftene, det som vi har kalt
G.T.? VET VI at jødefolket er de hellige folk ikke bedre enn alle andre, men
heller ikke ringere, og likevel det eneste folk, som Gud selv har sagt dette
om: «Dere skal være et hellig folk - min eiendom fremfor andre folk!» 2 Mos.
19,5-6. Vet vi at denne Jesus fra Nasaret hadde Israels
trosbekjennelse som
sin tro og sitt valgspråk: «Hør Israel! Den Evige er vår Gud, den Evige er EN!»
Vet vi at det ble sagt til dette folk: «Du er min, fra begynnelsen" til
enden!» VET VI at dette jøde folket er GUDS
ÅPENBARINGS-MIDLER, som Han har sluttet en EVIG pakt med? Ikke for en tid, men
for EVIG!
«Men den Gamle Pakt eksisterer jo ikke mere,
nå er det sluttet en Ny Pakt og kirken er trådt inn i Israels sted. Israel er
likvidert - og forkastet.» Er det ikke sant at vi som kirke og kristenhet har
overtatt dette fra Israel - som altså var, men ikke er det utvalgte folket
lenger? Vi har erklært dette Israel, denne jødedommen, dette jødefolket å være
et lik, som egentlig slett ikke mere skulle eksistere, men burde ha ligget i
graven. Men Israel gjør oss ikke denne tjenesten. Det blir ikke liggende, men
lever videre gjennom århundrer og årtusener. Og til vår store overraskelse og
forferdelse ser vi at dette liket i vår egen tid utfolder nytt og forbausende
-kraftig liv!
Ifølge vår forstand
og vår tro må vi tilstå at bibelordet om Israel står der - og på en eller'
annen måte må det tas alvorlig. Men likevel forblir den tornen der, som nå har
plaget kristenheten i over 1700 år: Århundrer av falsk og ufullstendig lære
ligger oss i blodet! Alltid er det en eller annen som hvisker eller roper: «Jo
visst, i fremtiden skal dette jødefolket spille en rolle igjen, men NÅ? Nei, nå
står de under forbannelse eller som et kirkeråd i Tyskland skrev til meg: «Vi
har avskrevet Israel og vil ikke høre om dem. For siden Kristus kom, har jødene
overhodet ikke noe å si oss kristne!»
Mange spør: «Hvorfor så meget om Israel?» -
«Hva angår disse jødene egentlig oss?» Rent bibel teologisk er det meget å si
om det, men la oss først se det ut fra den praktiske, konkrete virkelighet. La
oss i bibelsk realisme ikke gjøre oss noen illusjoner. Vi vet at det blant
menneskene bare er en liten flokk velvillige, men store masser uten godvilje og
uten kunnskap til å avsløre de mange fordommer. Det gjelder den urgamle, indre
avvisning, som stikker så dypt i kristenheten også innenfor kirken og
organisasjonene. Dessverre kan det nesten sies, at jødehatet er et biprodukt
ved forkynnelsen av evangeliet. Man ønsker simpelthen ikke at det skal være
sant at «frelsen kommer fra jødene».
«Sludder», sier noen.
«De angår oss ikke». Og hvis de gjør det, så vesentlig som et misjonsobjekt,
sier andre. Så kommer de mange innvendinger - og vi må se på noen av dem, før
det kan bli klart hva FRELSEN FRA JØDENE egentlig betyr. Først tar vi for oss
den bibelske innvending: «Jødene har jo korsfestet Jesus. Til straff er de nå
spredt over hele verden og står under forbannelse som forkastet.» Ja, her
fordømmes jødene generelt og kollektivt - omtrent som om man ville si etter
krigen: «Alle tyskere er mordere» - uten hensyn til de mange troende og
Israel-venner også der. Bortsett fra arvesynden fins det ingen kollektiv skyld,
hverken hos tyskerne eller jødene.
4/5 av de jøder som levde på Jesu tid, bodde
utenfor Palestina. 1/5 bodde i Palestina og av dem igjen kanskje 1/4 i
Jerusalem. Av denne fjerdedel var kanskje 1/10 med på korsfestelsen, Og så sier
vi: Jødene! Ingen domstol og heller ingen pøblhop'
kan representere et folk. Og var det ikke nok av andre jøder på Jesu side? Har
vi glemt at apostlene og kvinnene, som sto ved Jesu kors, også var jøder? Har
vi glemt at innen ganske kort tid (Apg.
kap. 2- 4) 3000 og 5000 jøder åpent bekjente seg til
Jesus Messias?
Det er ikke noe FOLK, som kan ta imot eller
forkaste Jesus. Det har alltid hevnet seg, når denne falske slutning er blitt
trukket i historiens løp. Vi må innse hvor galt det er å si at jødene er blitt
spredt overalt på grunn av korsfestelsen. For de var adspredt lenge før.
Det vet vi både ut fra Skriften og ut fra andre samtidige skrifter og fordi
Paulus på sine misjonsreiser overalt fant jødiske synagoger rundt om i
Romerriket. Det var nettopp fra dem de første kristne menigheter ble
rekruttert. I virkeligheten var og er vi alle delaktige i justismordet på Golgata. «Ja, men forbannelsen da? Har ikke jødene bedt:
«Hans blod komme over oss og våre barn?» Jo vel, noen få jøder i Jerusalem sa
det. Men på denne bønn om forbannelse foran korset fulgte en annen jødisk bønn,
Jesu bønn på korset: «Fader, forlat dem, for de vet ikke hva de gjør!»
Dette må sannelig
understrekes: Hva tror dere Gud helst hørte og først besvarte? Pøbelflokkens
forbannelse eller Hans egen enbårne Sønns forsoningsbønn? Her gjelder det å
være forsiktig med svaret. For dersom vi tror at Gud hørte og besvarte bønnen
om forbannelse, da har det liten hensikt å be Faderen om noe i denne Sønnens
navn: Har Han ikke hørt sin Sønn, vil Han neppe høre oss. Hvis vi alvorlig
tenker gjennom dette, vil vi neppe lenger hevde at jødene står under
forbannelse. Forøvrig sier vår Hellige Skrift at «Gud er en nidkjær Gud, som
gjengjelder fedres misgjerninger på barn, på dem i tredje og fjerde ledd,» men
ikke i det 75de ledd! Kristus er død for syndere og Hans blod kommer ikke over
menneskene til dom, men til forsoning og tilgivelse!
Derfor sier også
Paulus i Romerbrevet at Gud ikke har forkastet sitt folk. Og Peter og Johannes
ba med de første kristne i ur kirken en bønn, hvor det heter om dramaet på Golgata: «Det som din hånd og ditt råd forut hadde
besluttet skulle skje!» Apg. 4. Selv sa den
oppstandne Frelser: «Måtte ikke Messias lide alt dette - og så gå inn i sin
herlighet?» Luk. 24,26. Men nå kommer de som mener seg å tenke historisk og
sier: «Jødene har hatt lang nok tid til å innse sin ondskap og omvende seg til
Jesus. Ja, snart to tusen år!» Men hvem blant kristne kjenner virkelig jødenes
historie mellom år 70 og 1933?
Om Europas og Norges
historie vet man nok en god del, men vi lærer ikke stort om det som hendte med
jødene - og kirken synes ikke å ha interesse av det. Sannheten er at det
jødiske folk i disse 1800 år ikke har skapt historie, men lidt historie
- med blod og tårer, på kjetterbål, i deportasjoner og fryktelige forfølgelser.
Det begynte med
kirkefedrene, fortsatte under Konstantin og statskristendommen og nådde sitt
høydepunkt i korstogene. «For», sa korsfarerne, da de samlet seg i Rhindalen, «hvorfor skal vi dra helt til Østen for å
utrydde Kristi fiender, når vi her har nok av «Kristusmordere»
- som jødene kaltes. Så drev man jødene sammen i Worms, Speyer
og Trier, 1000 - 2000 - 4000 - 10 000 - i feller, sperret dem inne i synagogene
og satte disse i brand. Så ble de fordrevet fra Tyskland, England, Frankrike og
Østerrike. Siden ble de hentet tilbake, sperret inne i ghettoer
og pålagt umenneskelige livsbetingelser. Ghettoene
ble ofte lagt i de mest usunne områder som hvert år ble oversvømmet.
De ble stuet så tett sammen at det ikke en gang var nok gravplasser!
På jødiske gravplasser, f.eks. i Prag, kan man
se opp til 10 generasjoner stablet opp på hverandre! Verst var det likevel at
de bare hadde to muligheter til å ernære seg: handel med penger eller med klær!
Begge deler var yrker som anstendige kristne unnså seg for. Hvilken virkning
måtte det ikke få på jødenes karakter, mentalitet og hele forhold til andre
folk, når de ble tvunget til å leve slik, ikke bare i 50 eller 100 år, men opp
til 400 og 500 år?
Først ved slutten av det
18. århundre kom befrielsen, den såkalte emansipasjonen men i noen land falt ghettoens murer først i midten av det 19. århundre. Og selv
da falt murene bare i en del av Europa. For i øst Europa brøt der ut en ny
bølge av forfølgelser, mens flertallet av jødene bodde i Polen, Russland,
Bulgaria, Romania og Ungarn. Overalt var de omgitt av en kult med relikvier og
bilder, som for jødenes monoteiske følelse måtte
kjennes som vederstyggelig!
Og denne kirken i
Østen anså det som sin plikt, enten å utrydde jødene eller tvinge dem til dåp.
Mellom årene 1881 og 1914 avløste den ene bølge av forfølgelser den andre i øst
Europa. Lederen for den ortodokse kirken og den hellige synodes prokurator
uttalte at jødeproblemet må løses på 3 måter: 1/3 døpes, 1/3 tvinges til
utvandring og den siste tredjedelen avlives.
La oss her huske på at noen av de som opplevde
denne forfølgelse av barna til de forfulgte, bor nå i staten Israel og har
brakt med seg et kristenhat, som vi i grunnen meget lett burde kunne forstå!
Det er i
virkeligheten et stort Guds under at det ikke er kommet til
kristendomsforfølgelser i Israels land! Kirken har ikke bare tiet til
forfølgelsene og var ikke bare med på dem, men opptrådte ofte nok som anstifter
av progromene! Det forekom at den ortodokse kirkens
prest med krusifikset ledet pøbelen inn i den jødiske bydel, hvor alle ble
slått, kvinnene voldtatt og husene stukket i brand. Trenger vi ennå snakke om Adolf Hitler og hans mange hjelpere i de andre
landene? For det gjelder ikke bare Tyskland og tyskerne, som fant mer enn
villige skarprettersvenner overalt hvor de kom. Og likevel lever det jødiske
folk - og har alltid stått ved sine forfølgeres graver. Skulle ikke det gi oss
noe å tenke på?
For det står atter skrevet: «Så lenge solen
skinner og månen lyser og havets brenninger bruser skal Israel vedbli å være et folk for mine øyne, sier Herren, Israels Gud! Som
Adolf Saphir sier: Israels historie er underets
historie, og samtidig er det historiens under!» «For så sier Herren, som skapte
deg, Jakob, og som dannet deg, Israel: Frykt ikke! Jeg har gjenløst deg, kalt
deg ved navn. Du er min. Når du går gjennom vann, så er jeg med deg, og gjennom
elver, så skal de ikke overskylle deg. Når du går gjennom ild, skal du ikke
svies, og luen skal ikke brenne deg. For jeg er Herren din Gud, Israels Hellig,
din Frelser.
Jeg gir Egypten til
løsepenger for deg, Etiopia og Sheba gir jeg i ditt
sted. Fordi du er dyrebar i mine øyne, gir jeg folkeslag i stedet for ditt liv.
- Frykt ikke! Jeg er med deg! Fra Østen vil jeg la din ætt komme, og fra Vesten
vil jeg samle deg. Jeg vil si til Norden: Gi dem hit! Og til Syden: Hold dem
ikke tilbake! La mine sønner komme fra det fjerne og mine døtre fra jordens
ende!» Es. 43,1-6.
Se, her er grunnen
til at Israels folk har overlevd antisemittismens sviende luer og kommet
gjennom assimilasjonens dype vann! I dag samles verdens jøder fra alle
himmelretninger i Løftenes Land og er alt en sterk og modig nasjon under
Herrens mektige hånd!
Og Israels folk tar
sitt land til ekte, som profetien har sagt! HVORFOR skjer alt dette? Jo, fordi
FRELSEN både KOM, KOMMER og SKAL KOMME fra jødene. Abraham ble utvalgt for at
alle jordens slekter skulle velsignes i hans ætt. Jesus sier at «Abraham så min
dag og frydet seg», Joh. 8,56.
I det levende håp om
Guds Messias, fredsfyrsten og fredsriket, ble den gamle pakts troende frelst.
For FRELSEN ble både forberedt og åpenbart i Israel, og den kom i og med jøden
Jesus Messias. Ordet, som var
Gud, ble kjød - jødisk kjød - i en jødisk kvinnes morsliv. Da den gamle messianske
jøden Simeon sto i tempelet med Jesusbarnet i armene, sa han: «Mine øyne har
sett din frelse, som du har beredt for alle folks åsyn, et lys til åpenbareIse for hedningene, og en herlighet for ditt
folk Israel!»
Paulus taler om at vi
hedninger ble som ville oljegrener podet inn blant de naturlige grener og fikk
del med dem i oljetreets rot og fedme, som er symbol på den Hellige Ånd. Vi
fikk plassen til noen av de naturlige grenene, som ble avbrutt, for at vi
skulle komme inn å få del i livskraften fra den roten, som bærer grenene. Og
roten og de naturlige grenene er Israel som FRELSEN KOMMER FRA! Paulus ser hele frelsens historie som en
underfull vekselvirkning mellom Israel og folkene: Da Israel snublet, kom
frelsen til hedningene. Men er deres fall en rikdom for verden og tapet av dem
en rikdom for hedninger, hvor meget mere da deres fylde? - For er verden blitt
forlikt med Gud ved deres forkastelse, hva annet vil da deres antagelse bli enn
liv av døde?
Så kom da frelsen historisk i og med Jesus fra
Nasaret, etter loven Josefs og Marias sønn, men etter løftene Guds Sønn og
Messias, mere enn Salomo, mere enn Jonas og mere enn templet.
Som jøde sto han midt
i fedrenes og profetenes folk som var utvalgt som åpenbaringens formidler fra
begynnelsen av. Heller ikke det Nye Testamentet lar oss være i tvil om at
avvisningen av Guds Messias og hans forsoningsdød var forutsett i Guds plan -
som f.eks. i Apg. 2, 23: «han som ble forrådt etter Guds besluttede råd og forutviten.» «Ved Israels
fall er FRELSEN kommet til hedningene,» nemlig fra jødene sier Paulus.
Ordet som er oversatt med «fall» burde heller
være «snubling». For med «fall» regnes det med at den det gjelder ikke kan stå
opp igjen. Men ordet «snuble» innebærer at man atter
kan komme på bena igjen. Og det er det som menes her! Ved jødenes snubling, som
de atter skal reise seg fra, er frelsen kommet til hedningene. Dermed er det
sagt at ikke bare vår Bibel, men også selve frelsen har vi fra jødene.
Paulus sier at «menigheten er bygget opp på
apostlenes og profetenes grunnvoll -- altså: Jøder og atter jøder! Hva ville
det vel blitt med Europa, dersom ikke jøden Saulus
fra Tarsus i sin tid hadde hørt og adlydt den
guddommelige stemmen, men blitt i Asia eller dratt til Afrika? Det er en
teoretisk mulighet - og svaret lyder: Sannsynligvis ville vi da vært i samme
situasjon som visse folk i det indre Afrika og Asia: på kne for steiner og
trær, for å tilbe dem!
Men fordi jøden Saulus var lydig mot det himmelske syn og brakte evangeliet
til Europa, er alt blitt annerledes. Antagelig som en «typisk jøde» sto han
overfor hellenismens glans og herlighet på Areopagos
i Athen - med den Hellig Ånd som eneste våpen! Overfor en verden av
avgudsdyrkelse og hedensk filosofi sto han alene i Israels Guds og Messias'
navn! Han visste hva det gjaldt og hvem han kunne stole på! For han var ikke i
tvil om at roten bærer ham - dvs. FRELSEN KOMMER FRA JØDENE!
Men vi hedningekristne av i dag har ofte glemt denne setningen fra
Rom. 11: «Roten bærer deg»,
sier apostelen. Legg merke til at han sier ikke: «Roten bar deg». Det
står i presens og gjelder nåtiden! Inntil i dag er det denne jødiske roten som
bærer den sanne kristenhet. De fleste bibelfortolkere er enige om at roten bare
kan bety Israel, fordi tankegangen i hele sammenhengen ikke tillater noen annen
tydning. Men selv om «roten» skulle stå for Jesus Messias, så er Han den siste
legemliggjørelse av Gudsfolket Israel. Paulus sier til de hedningekristne
i Rom.: «Ros deg ikke mot de naturlige grenene! For det er dog ikke du som
bærer roten, men roten som bærer deg!»
Bare slik kan vi
forstå hvorfor jødene fortsatt stadig eksisterer og må vedbli som folk. For
frelsen er ikke bare kommet fra jødene en gang, men kommer stadig fra dem!
Derfor betyr jødene for oss både en anklage, en utfordring og en lære, som ikke
lar oss komme til ro. Stadig står jødene foran oss og minner oss om Guds
suverene nåde og frie utvelgelse! Mange jøder ville gjerne overlate utvelgelsen
til andre, men sitt kall og sine nådegaver angrer Gud ikke. «Etter evangeliet
er de fiender for vår skyld - men etter utvelgelsen er de elsket for fedrenes
skyld.» Hvem kan lodde disse dybder i Guds uransakelige visdom? Jødene har
flyktet inn i assimilasjonen med andre folk, de har søkt å gjøre seg
ugjenkjennelige ved å bytte navn, men det lykkes ikke. For det står skrevet,
«Når dere vil være som folkene rundt om i
landene, skal det aldri lykkes!» Esek. 20,32.
Og denne jøden, som
Gud ikke lar dø, han står foran oss og vitner bare ved sin eksistens:
«Gud er trofast, når
vi er troløse.» Ved sin underfulle bevarelse og gjenreisning demonstrerer
Israel ufrivillig Guds uforskyldte nåde og evangeliet om FRLSEREN uten
lovgjerninger. Også på denne måten kommer frelsen fra jødene! Og skulle ikke vi
juble og prise og love Gud for dette EVANGELIUM?
Også vi er stadig
utro og vantro - og når Gud tross jødenes troløshet likevel er sitt folk
trofast og barmhjertig, så tør også vi be: Gud, vær også meg, troløse synder,
nådig!» Og når Israel blir forfulgt, da vet vi at utvelgelse betyr forfølgelse
i denne verden, både for jøder og kristne, som Jesus selv sa: «Dere vil bli
forfulgt og hatet! For de utvalgte - både jøder og kristne - gjelder det at de
er og blir pilegrimer og fremmede i denne verden. Det henger sammen med at
denne verden i sin nåværende tilstand er ufrelst og samfunnet alt annet enn
rettferdig.
Det minner oss om at
historien ennå ikke er avsluttet, men at vi står midt i et stort drama,
antagelig foran siste akt! Jødene fører oss inn i spenningen mellom det som er
kommet og det som snart skal komme. For vel er Guds rike begynt ved Jesu første
komme, men det blir fullt ut virkeliggjort først ved Hans gjenkomst. Og FRELSEN
SKAL KOMME FRA JØDENE også i endetidens aspekt. For frelsen gjelder mere enn
bare synd og nåde, rettferdiggjørelse og helliggjørelse for den enkelte
troende.
Israel er oss en
levende påminnelse av Guds store riksplan og oppfyllelsen av den bønn som Jesus
lærte oss å be: «Komme ditt rike! (det Messianske fredsriket) Skje din vilje,
som i himmelen, så også på jorden!» I verdensgjenfødelsen, som også Jesus talte
om, skal Guds rike virkeliggjøres med fred og rettferdighet på denne jord! Den
Messias som jødene venter, er den samme som Han som kommer igjen til de kristne!
Og Israels antagelse
av Ham skal bli som liv av døde. Da blir «Israels fylde » så meget mer en
rikdom for verden. Og det blir klart for alle at Davids falne hytte er blitt
gjenreist for at alle folkene skulle søke Herren! Da blir Jesu misjonsbefaling
utført av dem som opprinnelig fikk den: Israels folk ved sine representanter.
Da skal ikke lenger bare hedningenes første fylde uttas for å få et folk av
hedninger for Herrens navn. Men da skal de frelste jøder gå ut og gjøre
folkeslagene til Jesu disipler noe som vi hittil aldri har sett. «Fra
SlON skal lov utgå og Herrens ord fra Jerusalem,» Es. 2.
Israel blir det FRELSENS HØY-KVARTER som
profetene forut har forkynt, og folkene skal ikke mere lære å føre krig. Om
dette vidunderlige som nå nærmer seg, sier Chaim Shvili, profetordets mann i
Jerusalem: «Messias'
Ånd svever allerede over staten Israel. Han dirigerer og leder i hemmelighet
deres statsmenns sinn og tanker uten å ta hensyn til at noen av dem er
materialister og ikke troende. Messias ' Ånd våker intenst over Folkets og
Landets interesser, selv om han ikke personlig har åpenbart seg ennå.
Vi må lære av Daniel,
så vi kan innrette vårt liv og vår innsats i det store messianske program, som
skal frelse hele menneskeheten på enhver måte: både fysisk, psykologisk og
åndelig. Strålene fra frelsens herlighet skal skinne og spre seg ut over det
høye, hellige berget i Jerusalem,
den store Konges by.
Til det må vi si: DA
KOMMER FRELSEN I MEST OMFATTENDE BETYDNING FRA JØDENE!