TEOLOGENE OG GUDS
LØFTER TIL ISRAEL
Jeg henviser til artikkel av Otto Høvik i
Dagen den 10-2-07. Den har tittelen: Israelsmisjonen
og Prinsipperklæringen.
I 2004 utarbeidet Sverre Bø, Torleif Elgvin, Harald Hegstad, Kurt Hjemdal,
Otto Høvik er fornøyd med en del av det som
nemnda kom fram til, men når det gjelder nemndas uttalelser om Israel landløfte
og hvorvidt opprettelsen av staten Israel i 1948 er et ledd i dette landløftet,
så er han ikke fornøyd- og det med det rette.
Han siterer følgende fra
Prinsipperklæringen: ”Det Nye Testamentet utvider perspektivet på løftene om
landet i retning av den endelige forløsning, knyttet til Guds rikets komme. I
Rom.4,13 sier Paulus om Abraham at han fikk det løftet at han skulle bli arving
til verden (jfr. Mat.5,5.) Dette svarer til løftene om at det forløste
gudsfolket skal oppleve fellesskapet med Gud på den nye jord (Åp.21.) Løftets
land blir altså utvidet til å omfatte hele det forløste skaperverket.”
Om opprettelsen av staten Israel står det
følgende i denne erklæringen: ”Det universelle perspektivet på landløftet gjør
det problematisk å se opprettelsen av en jødisk stat i 1948 som en direkte og
endelig oppfyllelse av de bibelske løftene om landet.”
Dette er et uttrykk for den såkalte
”erstatningsteologien”. Den går ut på å frata jødene og Israel de løftene som
de har fått av Gud.
Gud lovet Abraham et stort og sammenhengende
landområde i Midt- Østen med Israel som sentrum. Dette løftet er ikke opphevet
eller utvidet til å gjelde den nye jorden. Det kommer til å skje akkurat slik
som det står i Tanach.
Dette er helt i tråd med det som Oskar Skarsaune skrev i sitt hefte: Endetid:
Hvordan forstå Bibelens endetidsprofetier? Der
lanserer han et prinsipp som han kalte for ”Kristustransfomasjonen”.
Det går ut på at de gammeltestamentlige løftene til Israel er gjennom Jesu
forsoning transformert til en annen betydning enn det som de opprinnelig hadde.
Dette er helt galt. Det er tydelig at Oskar Skarsaune
holder fast på en gal teologi om Israel.
Dersom man svekker landløftet til Israel, så
svekker man også følgende pakter som Israel har fått av Gud:
a)
Davidpakten. I denne
pakten lovet Gud at det aldri skulle mangle en mann som skulle sitte på Davids
trone i Jerusalem, og at Messias skulle komme og ha
denne funksjonen. Det geografiske utgangspunktet for dette løftet er landet
Israel.
b)
Pakten om et
nytt prestedømme. Denne pakten vil ha som sitt geografiske utgangspunkt det
gjenoppbygde templet i Jerusalem.
Jeg vet ikke hvilken teologisk utdannelse de
personene har, som har utarbeidet denne prinsipperklæringen, men jeg regner med
at mange av dem er teologer. En kan ikke overlate et så viktig arbeid til
teologene, for de er gjennomsyret av ”erstatningsteologien”. Selv om det finnes
noen få teologer, som har det riktige synet på disse forhodene, så er teologene
og teologien IKKE TROVERDIG i disse spørsmålene. De har stilt seg selv fram som
de, som ikke har greie på disse tingene, for de fortolker Guds ord på en gal
måte. Store deler av kristenfolket er oppmerksom på dette, men de tar ikke til
motmæle, men de bøyer seg for det som er galt.
Når DIN har dette synet, så mister den også
troverdighet i Israel og blant jødene. I Israel er det mange som ser fram til
at Messias skal komme til det landet som Gud har
lovet Abraham.
Det JØDISKE ASPEKTET har falt ut i kirkens
og i mange kristne organisasjoners syn på Israel og Guds løfter til jødene. Vi
tror ikke på det som de sier og lærer om dette, for de lærer ikke i samsvar med
Guds ord. Kirken og teologene er blitt blinde veiledere for andre blinde i
disse spørsmålene.
Tingvoll den 13-2-07.