DEN NYE PAKTEN I JESU BLOD

 

 

 

Den nye pakten i Jesu blod er et løfte til jødene om at det skulle komme en ny tid, der loven SKULLE FLYTTES fra en ytre overholdelse av den inn i jødenes hjerter. I tillegg til dette fikk jødene løfte om at Den Hellige Ånd skulle flytte inn i hjertet til de messianske jødene, slik at Den Hellige Ånd skulle hjelpe dem med å holde loven. (Jer. 31,31-34 og Esek. 36,27.)

   Jødenes lov er IKKE OPPHEVET, men den er oppfylt til frelse for jødene på to måter, og det er:

 

a)    Jesus oppfylte lovens krav da han sonet all synd på Golgata.

b)    Den Hellige Ånd skulle hjelpe jødene slik at de kunne holde Guds lov.

 

Det sentrale i de messianske jødedommen, som begynte med Abraham, er følgende faktorer:

 

a)    Messias og Messiasriket.

b)    Herrens lidende tjener som tok på seg jødenes synder. (Esaias 53.)

c)     Moseloven og den nye pakten i Jesu blod.

 

   Det er ikke de store motsetningene mellom Moseloven og den nye pakten i Jesu blod som den vestlige teologien hevder. Det sentrale i den messianske Guds-tjenesten var å komme til tro på jødenes Messias og å holde loven.

   Da Jesus kom første gangen utvidet han lovens krav ovenfor jødene. ”Dere har hørt at det er sagt (i Moseloven): Du skal ikke drive hor. Men JEG SIER DERE…” (Mat.27-28.) Dette betyr to forhold, og det er:

 

a)    Jesu utvidelse av Moseloven gjorde det enda vanskeligere å holde den til egen frelse.

b)    Jesu utvidelse av Moseloven peker framover mot en tid da jødene skal greie å holde Jesu fornyede krav. Denne tiden er ”Riket for Israel” hvor satan og de onde ånder er fengslet i abyssos i 1000 år.

c)     Jesu utvidelse av Moseloven peker framover mot en tid da Den Hellige Ånd ville hjelpe jødene med å holde Jesu bud.

 

   Det er en STOR MISFORSTÅELSE å hevde at Moseloven er opphevet. Den er ikke opphevet, men den er oppfylt.

   Når det gjelder kravene i den nye pakten i Jesu blod, så er disse basert på kravene i Moseloven. Moseloven er ikke opphevet, men den er JUSTERTE eller FORANDRET. ”Omskriftes (forandres) prestedømme, da går jo nødvendigvis en OMSKIFTELSE AV LOVEN (MOSELOVEN) for seg.” (Hebreerbrevet 7,12.)

 

   Alt det som Jesus og apostlene sa og lærte i sine taler og i sine brever, skal ikke falle bort, men det skal komme igjen i Rikets tid.

   Under sitt jordeliv, i Jesu avskjedstale til sine apostler (Joh.14-17), i misjonsbefalingen i Matteus 28,18-20 og i sin 40 dagers undervisning til sine disipler etter sin oppstandelse fra de døde (Ap.gj.1,3.) lærte Jesus det samme. Disiplene skulle gå ut- først i Israel og siden i hele verden- med det budskapet at menneskene skulle LÆRE og HOLDE ALT DET SOM JESUS HADDE UNDERVIST OM. (Mat.28,20.)

   Det er den samme læren som går igjen i apostlenes brever. Det som er i sentrum der er:

 

      a) Troen på Jesus.

c)     Jesu forsoning.

d)    Den nye pakten i Jesus blod.

e)     Etterlevelse av Jesu bud og forskrifter.

 

   Hva som gjelder selve frelse, så har den skjedd ved tro gjennom Guds nåde i hele frelseshistorien. Ingen kan frelse seg selv ved gode gjerninger. Det ligger i sakens natur, for dersom dette skal skje, må menneskene være perfekte, og det er ingen av oss. (Se Romerbrevet 3,10-18.)

   I den messianske jødedommen var derimot bevarelsen av den troende avhengig av om vedkommende holdt Jesu bud og forordninger. (Joh.15,1-10.)

   Det sentrale i både rabbinsk og messiansk jødedom er spørsmålet: HVA SKAL JEG GJØRE FOR Å ARVE TIDSALDERLIG LIV? som er et liv i ”Riket for Israel”.

   Det sentrale i kristendommen er spørsmålet: HVA SKAL JEG TRO FOR Å ARVE TIDSALDERLIG LIV? Det er et liv i himmelen i Rikets tid.

 

   Da Paulus kom etter at nådetiden for opprettelsen av ”Riket for Israel” var ute, kom han med et HELT NYTT BUDSKAP, og det var at både jøder og hedninger blir frelst av Guds nåde ved tro UTEN GJERNINGER. (Ef.2,8-9.)

   Dette budskapet ble ikke godtatt av store deler av den messianske forsamlingen. De såkalte ”judaistene”, som også var kommet til en personlig tro på Jesus, mente at også hedningene måtte holde Moseloven for å bli frelst. Dette spørsmålet ble behandlet på apostelmøtet i Jerusalem i året 50. Der ble det bestemt at hedningene ikke behøvde å holde loven for å bli frelst. De 12 apostlene GODKJENTE Paulus nye budskap, og Paulus var MEGET GODT FORNØYD med utfallet av apostelmøtet. Det var en av de beste dagene i hans liv.

 

   Store deler av de messianske jødene kunne ikke forstå og godta at det hadde kommet EN NY TID MED ET NYTT BUDSKAP. Det forstår heller ikke den kristne kirken i dag. Den har TOLKET BORT det jødiske aspektet ved Den Nye Testamentet gjennom den såkalte ”erstatningsteologien”. Straffen for det er at teologene og forkynnerne blander både Guds løfter til jødene og Moseloven inn i den paulinske forkynnelsen. Dette er galt, og kirken lider under dette, for den forkynner ikke et RETT BUDSKAP. Den blander sammen den frie nåden med Moseloven. Kirken og de kristne organisasjonene kan nok godta at vi er frelst av nåde, men den kan ikke godta at vi både er frelst og blir bevart av Guds nåde, og at vi allerede her og nå er satt inn i himmelen sammen med Jesus. Det går ikke an å falle ut av nåden for en som er frelst. Dette er SENTRUM I PAULUS NYE BUDSKAP.

   Paulus sin undervisning er IKKE EN PROGRESSIV ÅPENBARING, men den er EN NY ÅPENBARING. Den er en ny undervisning både hva som gjelder det teologiske innholdet i den, og hva som gjelder det forholdet at den ikke har vært før. Den uttykker både det greske ordet ”kainos”, som betyr ”ny hva som gjelder innholdet” og ”neos”, som betyr ”ny” i den betydningen at ”det ikke har vært før”.

 

   Den nye pakten i Jesu blod ble opprettet i forbindelse med Jesu død og oppstandelse. Da den Hellige Ånd ble utgydt 50 dager etter Jesu oppstandelse, så var den nye pakten i Jesu blod opprettet. Den var opprettet med den messianske forsamlingen, og de som var troende fikk ikke bare Den Hellige Ånd som pant og innsegl på frelsen, men de ble også FYLT AV DEN HELLIGE ÅND. Både apostlene og disiplene prediket den nye pakten i Jesu blod, Jesu utvidelse av Moseloven og ”Riket for Israel”.

   Den nye pakten i Jesu blod er opprettet med jødene, men i og med at ikke HELE ISRAEL tok imot Jesus som sin frelser og Messias, kunne ikke Gud fullt ut opprette den nye pakten i Jesu blod for jødene og Israel. Det som gjenstår er gjenoppbyggingen av et nytt tempel i Jerusalem, og det forholdet at vanndåpen inn i Jesu person og ofringene skal bli gjenopprettet igjen. Dette vil bli minne-og underkastelsesoffer under Jesus, som er jødenes Messias.

 

     Da jødene ikke ville anerkjenne Jesus som sin Messias, hadde dette følgende konsekvenser:

 

a)    Gud utvalgte Paulus som hadde et helt annet budskap enn det som Jesus og apostlene hadde. Paulus hadde også sitt budskap fra Jesus, men det var ikke fra Jesus som jødenes Messias, men det var fra Jesus som HODET FOR MENIGHETEN. ”Derfor kjenner vi fra nå av ingen etter kjødet. Har vi og kjent Kristus etter kjødet (som jødenes Messias), så kjenner vi ham dog nå ikke lenger således.” (2.Kor.5,16.)

                ”for at deres hjerter må bli trøstet, så de knyttes sammen i kjærlighet og når fram til hele rikdommen av den fullvisse innsikt, til kunnskap OM GUDS HEMMELIGHET. DET ER KRISTUS.” (Kol. 2,2.) (Jesus som Messias var ingen hemmelighet.)

 

b)    Nådetiden for opprettelsen av ”Riket for Israel” gikk ut ved Paulus omvendelse i året 37, men den messianske menigheten fortsatte helt inn til templets ødeleggelse i år 70, ja, enda lenger enn det.

 

c)     Paulus måtte skrive Hebreerbrevet til både jødene og den messianske forsamlingen om at nådetiden var ute for opprettelsen av ”Riket for Israel”, og at både vanndåpen og ofringene ikke hadde noen hensikt lenger, for det var kommet en ny tid, der ofringene og vanndåpen var tatt bort når det gjelder Guds planer med den kristne menigheten. (Hebr.8,13 og 9,10.) (Hebreerbrevet ble sannsynligvis skrevet i årene 58-60 da Paulus satt som fange i Cesarea ved Havet.)

 

d)    Jerusalem ble delvis ødelagt og templet ble helt ødelagt i år 70 etter Kristus.

 

   Den kristne menigheten er også koblet inn i den nye pakten i Jesu blod. Vi har del i frelsen i Jesus Kristus, og vi har del i Den Hellige Ånd som pant og innsegl.

   Vi er ikke kommet inn i den nye pakten gjennom løfter og pakter, men gjennom JESU FORSONING. ”at dere på den tid stor utenfor Kristus, utelukket fra Israels borgerskap (Riket for Israel) og fremmed for paktene med deres løfte (om Messias), uten håp og Gud i verden, men nå I KRISTUS JESUS er dere som fordum var langt borte, kommet nær til VED JESU BLOD.” (Ef.2,12-13.)

   Den kristne menigheten har 4 tilknytningspunkter til den nye pakten i Jesu blod, og det er:

 

a)    Løftet som ble gitt til Abraham om at ”i deg skal alle jordens slekter velsignes”. (1.Mos.12,3.)

b)    Abrahams liv. Abraham levde som hedning helt til han ble 99 år gammel. I denne tiden representerte han oss hedningene.

c)     Jesu forsoning.

d)    Den Hellige Ånds komme.

 

              Den kristne menigheten har indirekte del i jødenes pakter og løfter. Jødenes løfter og pakter skal realiseres i ”1000 års-riket”. Mens den kristne menigheten har en HIMMELSK TILKNYTNING til paktene, har jødene en JORDISK TILKNYTNING til paktene. Den kristne menighet skal også ha oppgaver i ”Riket for Israel”. Vi skal ikke leve et isolert liv i himmelen i Rikets tid.  Paulus innordnet også den kristne menigheten i Rikets tid. ”Så er dere da ikke lenger fremmede og utlendinger, men dere er de helliges (de hellige jøder) MEDBORGERE og GUDS HUSFOLK.” (Ef.2,19.)

   Den kristne menighet er koblet inn i følgende av jødenes pakter og løfter:

 

a)    Løftet om landet. Vi skal ikke være med å styre ut ifra Jerusalem, men vi skal styre HELE VERDEN ut ifra det himmelske Jerusalem i ”1000 års-riket”. (1.Kor.6,2.).

b)    Løftet om at Jesus som Davids sønn skal styre verden i 1000 år. Vi skal være med å styre hele verden ut ifra det himmelske Jerusalem.

c)     Løftet om at jødene skal være konger og prester i ”Riket for Israel”. Vi skal være med å gjennomføre denne tjenesten ut ifra det himmelske Jerusalem. Enkelthetene i dette vet vi ikke, men vi skal samarbeide med de messianske jødene i Rikets id.

d)    Løftet om Den Hellige Ånd. Vi har Den Hellige Ånd i vårt hjerte som pant og innsegl til forløsningens dag, som er den kristne menighets bortrykkelse.

e)     Løftet om deltagelse i Det nye Jerusalem, som også var et løfte til jødene.

 

   I tillegg til alt dette har den kristne menighet sine EGNE LØFTER, som Israel ikke har del i. Det er følgende løfter:

 

a)    Vi danner en åndelig enhet med Jesus der han er hodet, og vi er lemmene på hans legeme. Kristus og menigheten danner en åndelig enhet som ikke kan skilles. Dette er en av grunnene til at når et menneske en gang er frelst, så er det frelst for alltid.

b)    Alle de paulinske hemmelighetene. De skal vi ikke komme inn på i denne artikkelen.

c)     Vi er i Kristus Jesus HØYT HEVET OVER ALLE TING. ”Over enhver makt og myndighet og velde og herredømme og ethvert navn som nevnes, ikke bare i denne verden, men også I DEN KOMMENDE (som er ”Riket for Israel), og han la de alle ting under hans føtter, og gav ham som hode over de alle ting til menigheten, som er hans legeme, fylt av Gud som fyller de alle ting i alle.” (Ef.1,21-23.)

 

   Det som er spesielt med Paulus sin forkynnelse, og som de fleste troende ikke ser og forstår, er det forholdet at den jødiske loven ikke har gyldighet i vår tid. Den er TATT UT AV frelsessammenhengen. Både selve gjenfødelsen, vandringen og herliggjørelsen er av bare nåde. (Rom.8,30.) Dette betyr at en som er kommet INN I JESUS KRISTUS, ikke kan komme UT AV JESUS KRISTUS. FOR ET HERLIG BUDSKAP. ”For synden skal ikke herske over dere. Dere er jo ikke under loven, men under nåden.” (Rom.6,14.)

   ”men etter at troen (den paulinske læren) er kommet, er vi ikke lenger under tuktemesteren (loven).” (Gal.3,25.) (Jødene er fortsatt under loven.)

   ”for i Kristus Jesus gjelder verken omskjærelse eller forhud noe, men BARE TRO, virksom ved kjærlighet.” (Gal.5,6.)

 

   Åge Åleskjær har sagt dette på en treffende måte: Den som holder seg til loven, flørter med gammelkjæresten. Jeg er enig med ham i det. Ja, vedkommende ikke bare flørter med gammelkjæresten, men han holder seg også til sin AVDØDE EKTEMAKE. (Rom.7,4.)

   Det var ikke bare på Paulus sin tid at judaistene eksisterte. De har vært i funksjon hele tiden fram til i dag. Vår kirke og våre kristne organisasjoner er fortsatt full av judaister, som ikke forstår Paulus sitt herlige nådesbudskap, at vi både er frelst av nåde, og at vi blir bevart av Guds nåde.

 

Tingvoll den 16-2-07.

 

Oskar Edin Indergaard.

 

Back