OMTALE AV EN NY BOK FRA OSKAR EDIN INDERGAARD

” PAULUS  BREV TIL  HEBREERNE ”

 

Forfatteren har til nå skrevet 19 bøker der emnene ofte har dreid seg om Israel , Midtøsten , det profetiske ordet , Jesu gjenkomst og ikke minst forholdet mellom jøde- og kristendommen.

Boka er en Bibel-kommentar der forfatteren går gjennom Hebreerbrevet  vers for vers med utdypende kommentarer fra de forskjellige kapitler og avsnitt.

En av hovedhensiktene med boka er også å vise at Hebreerbrevet er skrevet til  troende jøder og den messianske forsamlingen. Altså Ikke til den kristne forsamlingen.

At dette brevet er skrevet til jødene , viser også tittelen : ” Hebreerbrevet ”. Ordet hebreer kommer av ordet eber som betyr ” den som bor på den andre siden ” eller ” de som har gått over ”. Det var altså hebreerne eller jødene som bodde på den andre siden av elven Eufrat og Abraham var hebreernes første leder.

Oskar Edin Indergaard belyser mange sider og aspekter ved Hebreerbrevet på en glimrende måte. Etter å ha lest boka forstår en bedre at det HÅPET som den messianske forsamlingen skulle holde fast på og bekjenne  var :

Jesus var kommet som Yppersteprest for de kommende goder ( Den nye pakten i Jesu blod og Riket for Israel ) og Jesus var gått inn i DET ALLER HELLIGSTE  i Himmelen med sitt offer.

 

Det går også fram av boka at  Hebreerbrevets forfatter ikke kritiserte de troende jødene for at de holdt deler av Mose Torah. Men at han ( Paulus ) forsøkte å veilede dem ( jødene ) til en rett forståelse av forholdet mellom Den gamle pakt og Den nye pakt. Dette er et sentralt forhold i brevet.

 

I følge Oskar Edin Indergaard omhandler Hebreerbrevet tidsrommet fra påsken i året 32 og til år 70 etter Messias. Et tidsrom på 38 år. På samme måte som jødene vandret 38 år i ørkenen, før de kunne komme inn i det lovede landet, fikk jødene en NY NÅDETID etter Jesu død, slik at de kunne motta Jesus og få opprettet Riket for Israel.

De messianske jødene ble bedt om å gå ut til Jesus , som var ” utenfor leiren ” ( som er et bilde på den offisielle  jødedommen og Jerusalem som by ) og BÆRE Jesu vanære ( Hebr.13,13 )Denne ”vanæren ” begynte på pinsefestens dag i året 32 og varte i denne sammenheng til Jerusalems ødeleggelse i året 70.

I boka viser Oskar Edin Indergaard  hvordan forfatteren av Hebreerbrevet ( Paulus ) UTFORDRER de messianske jødene til å tone rett flagg i forhold til Jesus. Hebreerne eller jødene hadde lagt altfor stor vekt på Mosa Torah og de forstod ikke fullt ut at det hadde kommet EN NY TID og en NY PAKT , som hadde ERSTATTET den gamle. På denne måten ble Jesu betydning for det jødiske folket DELVIS SKJULT og som konsekvens ble Den nye pakt i Jesu blod IKKE REALISERT blant jødene !

Etter år 70 fikk også jødene forkynt evangeliet , men de fikk det ikke forkynt i EGENSKAP AV HEBREERNE , men som SYNDERE. De fikk nå anledning til å knytte seg til Paulus sin undervisning / lære og den kristne menigheten. Det var kommet en ny tid for jødene.

Boka om Hebreerbrevet beskriver  DEN ÅNDELIGE BASIS for Riket for Israel, og det omhandler både JESU nåde og de GJERNINGENE som Gud ønsket av det jødiske folket , for å FÅ DEL i Riket. Dette er typisk for den messianske jødedommen. På samme måten som Mose Torah , hadde også Den nye pakt i Jesu blod EN DOBBELTHET. Den la vekt både på GUDS NÅDE og på GJERNINGSASPEKTET.

 

Oskar Edin Indergaard lar også Den nye pakt i Jesu blod få en sentral plass. Bl.annet tar han opp :

-Hebreerbrevet omhandler Jesus som YPPERSTEPREST og FORSONER  en utførlig måte og sammenligner Den gamle pakt med Den nye pakt i flere kapitler ( Hebr. 7-10 )

-Både Den gamle pakt og Den nye pakt  ANGÅR JØDENE. Den gamle pakt kunne ikke i seg selv frelse noen , og en BEDRE PAKT (HÅP ) ble ført inn , slik at jødene kunne bli frelst ved den ( Hebr.7,19 )

- Den nye pakt i Jesu blod er en FULLKOMMEN PAKT fordi den er grunnlagt på BEDRE LØFTER ( Hebr.8,6 ) De bedre løftene er JESU FORSONING og DEN HELLIGE ÅNDS komme.

- Sentrum i Den nye pakt  er JESU BLOD og JESU FORSONING. Den er opprettet med jødene og angår som sådan IKKE den kristne menigheten. Den kristne menigheten er basert på Jesu forsoning og de paulinske hemmelighetene hvor NÅDEN er den , som råder i vår tidshusholdning. Men Gud tok ut en del frelseselementer av Den nye pakt i Jesu blod og overførte dem til den kristne menigheten. Slike elementer er Jesu forsoning og Den Hellige Ånds komme og virke !

- Når forfatteren av Hebreerbrevet ( Paulus ) behandlet forholdet mellom Den nye pakt og Den gamle pakt, skrev han at Den gamle pakt VAR FORELDET og holdt snart på å BLI BORTE( Hebr.8,13 ) Dette viser at Den gamle pakt ENNÅ eksisterte , for Den nye pakt måtte bli opprettet med HELE DET JØDISKE FOLKET og ikke bare med de troende messianske jødene.

- Det er også viktig å merke seg at Den nye pakt også er basert på gjerningsaspektet. I vandringen som troende måtte jødene FØLGE JESU BUD ( Jesu Torah ) som var basert på Mose Torah ( Mat.5,17 ) I Hebreerbrevet 7 vers 12 står det : ” Omskiftes prestedømmet , da går jo også nødvendigvis en omskiftelse ( forandring ) av Torahen ( Mose Torah )for seg.”

 

 Oskar Edin Indergaard viser også mange gode eksempler på hvorfor Den nye pakt i Jesu blod ikke angår den kristne menigheten. Han utdyper også hvilke forhold som den kristne menigheten er basert på.

Hovedhensikten med brevet er også  i følge Oskar Edin Indergaard , ment å gi jødene en SISTE UTFORDRING og APPELL til å ta i mot Jesus ,slik at Jesus kunne komme tilbake og opprette Riket for dem. Riket for Israel var allerede opprettet i sin SPEDE BEGYNNELSE , og dersom jødene ville ta i mot Jesus , så ville han komme tilbake og opprette Riket i sin endelige utforming. ” Så fatt da et annet sinn (anger ) og vend om ( hold Jesu bud ) for at deres synder må bli utslettet, så HUSVALELSENS TIDER ( Riket for Israel )kan komme for Herrens åsyn , og han kan sende den for dere utkårede Messias , Jesus , som himmelen skal huse inntil de tider da alt det blir gjenopprettet , som Gud har talt om ved sine hellige profeters munn fra eldgamle dager av ” ( Ap.gj. 3 , 19-21 )

 

Forfatteren av boka tar også opp at Hebreerbrevet har INGEN AVSENDER . Men han viser til flere forhold som peker på Paulus som forfatter.  For eksempel avsluttes brevet med en typisk paulinsk hilsen :  ” Nåde være med dere alle ! Amen ” ( Hebr.13,25 )

En av grunnene til at det ikke er noen avsender , kan være  at avsenderen ønsket å være ANONYM i forhold til de messianske jødene. Paulus hadde all grunn til det , for mange av dem mistrodde ham som en som forfalsket den messianske læren og jødedommen, og FORSTOD IKKE at han hadde fått et ANNET OPPDRAG fra Herren , nemlig å lære om den nye tiden som lå foran og om den paulinske læren og hemmelighetene.

 

Boka om ” Paulus brev til Hebreerne ” kan anbefales på det varmeste. Den er et viktig bidrag til alle som søker å fordele Guds Ord på en rett måte ( 2 Tim.2,15 ). Brevet er skrevet til den jødiske forsamlingen der den åndelige basis for Riket for Israel har en sentral plass. Det er ikke dermed sagt at vi kristne ikke skal lese brevet. Det skal vi. Og leser du boka skjønner du hvorfor !

 

 

Tom Walter Windheim

 

http://home.online.no/~oskaredi/index.htm

 

      Back