LIDELSENS PROBLEM
Det har bestandig vært mye lidelse i verden.
Slik er det også i dag. Store deler av menneskehetens historie er full av
lidelser, og grunnen til det er at verden har valgt FEIL HERRE. Den har valgt satan
som sin herre, og han er ikke interessert at det går oss godt. Han er
interessert i at menneskene skal leve i så mye synd som mulig, for syndens lønn
er døden. (Rom.6,23.)
Satan er selv dømt til å gå fortapt, og
derfor vil han samle så mange mennesker som mulig inn i sitt rike.
Det er forskjellige former for lidelse. Det
kan være:
a)
Lidelse på grunn
av krig, nød og elendighet.
b)
Lidelse på grunn
av sykdom.
c)
Lidelse på grunn
av synd. (Jeg vil ikke i denne artikkelen skille mellom de forskjellige typer
lidelse, men behandle lidelsen som en enhet.)
I og med at mennesket er en enhet, så er det
både legemet, sjelen og ånden som lider.
Lidelsen
kan igjen deles opp i to kategorier, og det er:
a)
Åpen lidelse.
b)
Skjult lidelse.
Det er flere store spørsmål som dukker opp i
forbindelse med lidelse. Slike spørsmål er:
a)
Hvorfra kommer
lidelsen?
b)
Står det en
personlig makt bak lidelsen?
c)
Dersom Gud er
allmektig, hvorfor stopper han da ikke lidelsene?
d)
Kan Gud bruke
lidelsene til å fremme sine planer?
e)
Hvorfor lider den
rettferdige, mens den urettferdige går fri?
f)
Er det forskjell
på prøving (testing) og lidelse?
g)
Er det forskjell
på straff og prøving?
h)
Uro er også
lidelse.
i)
Blir det noen
gang slutt på lidelsene i verden?
I og med at alle mennesker får del i
lidelsene, så vil de fleste av oss stille en del av de spørsmålene som jeg har
stilt ovenfor, men svarene på spørsmålene vil være forkjellige fra det ene
mennesket til det andre. Svarene vil blant annet gjenspeile hvilken åndelig
plattform hver enkelt av oss står på.
I utgangspunktet er det bare to åndelige
plafformer, og det er:
a)
Den åndelige plattformen som Gud har lagt.
b)
Den åndelige plattformen som satan har lagt.
Det vil bestandig være nyanser innenfor disse
to plattformene. Den plattformen som Gud har lagt, vil gi seg utslag i de
forskjellige trossamfunn opp igjennom historien. Det læremessige kan være
forskjellig, men det som gir oss innpass inn i Guds rike, er gjenfødelsen og
troen på Jesus.
Den plattormen som satan har lagt, kan være
de falske religionene, de falske filosofiske systemene og den verdslige
humanismen. Disse vil ikke regne med at Jesus fra Nasaret er verden frelser. De
vil ha sitt egen åndelige opplegg som bestandig vil trekke bort fra frelsen i
Jesus Kristus.
Ethvert menneske har en ånd. (1.Kor.2,11.) Når et menneske blir frelst, flytter Den Hellige
Ånd inn i menneskets ånd. For en gjenfødt troende er Åndens funksjoner:
a)
En god
samvittighet ovenfor Gud.
b)
En riktig
Guds-bevissthet.
c)
En riktig tro.
Et menneske som ikke er gjenfødt, har også
en ånd, men det er ikke Guds Ånd som bor i dette mennesket. Han har fått
verdens ånd som har sitt utgangspunkt i satan. For et slikt menneske vil åndens
funksjoner være:
a)
En gal
samvittighet.
b)
En gal
Guds-bevissthet.
c)
En gal tro.
I og med at jeg TROR at Bibelen er sann, og
at Jesus fra Nasaret er verden frelser, så vil jeg svare på disse
problemstillingene, som jeg har antydet ovenfor, med det som Bibelen sier om
dette. Jeg vet at mange mennesker er uenig både i Bibelens innhold og i de
svarene som jeg gir, men det er min oppgave som kristent menneske å gi de
svarene som jeg mener, at Bibelen gir.
DET ER SATAN SOM ER
HOVDEANSVARLIG FOR LIDELSENE I VERDEN
Da Gud skapte himmelen og jorden, var hele skaperverket
i full harmoni. Menneskene hadde et fortrolig forhold til Gud. De hadde en
barnlig tillit til Gud og til hverandre. De levde i paradislignende omgivelser.
De var satt inn i paradiset, og de hadde FORTROLIG omgang med Gud, som er det
samme som jødenes Messias, som er Jesus fra Nasaret.
De kunne fritt ete av alle trærne i Edens
hage, men det var ett tre de ikke kunne ete av, og det var ”Treet til kunnskap
om godt og ondt”. Dersom de gjorde det, så skulle de dø.” (1.Mos.2,17.)
Dette var den Torahen (læren) som var i
Edens hage, og den var ulik de Torahene som vi har hatt i de følgende
tidsperiodene, for alle tidsperioder har sin egen Torah.
I og med at frelsen bestandig har vært gjort
avhengig av FRIVILLIGHET, så var de første menneskene skapt med en fri vilje.
Den kunne forkaste Guds Torah, som var Messias, eller de kunne leve i samsvar
med Guds vilje og Guds ordninger.
Den fristelsen som de ble utsatt for fra
satans side, ble lagt ned i deres samvittighet slik at de begynte å tvile på
det som Gud hadde sagt. Vantro er det samme som tvil. Når først fristelsen var
lagt ned i deres samvittighet, begynte de å se på ”Treet til kunnskap om godt
og ondt” på en helt annen måte. Kvinnen så at treet var godt å ete av, og at
det var vakkert. (1.Mos.3,6.)
Dette viser at fristelsen har sin
”skjønnhet” og sin tillokkelse, men den holder ikke det som den lover. Den
dagen da menneskene spiste av fruktene på dette treet, så ble de kastet ut av
Edens have. Gud satte sine kjeruber rundt hagen slik at de ikke kunne komme inn
i hagen igjen. Menneskene var utestengt fra paradiset.(1.Mos.3,24.)
Dette er i korte trekk en gjengivelse av en
del av menneskehetens første historie og syndefallet. Det er satan som er den
hovedansvarlige for syndefallet. Han forledet menneskene til å synde, men
syndens konsekvenser måtte hele skaperverket bære. Det gjaldt både mennesker,
dyr og selve naturen.
Satan og englene hører også med til Guds
skaperverk. De var skapt før menneskene. De var skapt for å fremme Guds planer
med verden, men det viser seg at det hadde funnet sted et åndelig fall blant
englene på et tidligere tidspunkt. Satan og en rekke engler hadde forsøkt å
gjøre opprør mot Gud og ta fra ham hans store makt. (Es.14,12-14 og
Esek.28,13-19.)
Dette opprøret ble slått ned, og satan og de
onde englene ble utstøtt fra den tredje himmelen og fikk himmelrommet
(atmosfæren) som sitt oppholdssted og virkefelt. Satan satte sine høyeste
englefyrster til å styre over de forskjellige land og kontinenter. (Dan.10,13
og Joh.Åp.12,7-9.)
Av den grunn blir også satan benevnt som
”Høvdingen over luftens makter”. (Ef.2,2.)
Det er satan som er den hovedansvarlige for
syndefallet. Når synden kom inn i verden, kom også lidelsen inn i verden. Dette
gjelder både fysiske, psykiske og åndelige lidelser. Vi får alle vår del av
lidelsen. Hele skaperverket lider. (Rom.8,22.)
Satan er også kalt for ”denne tidsalderens
gud” og ”denne verdens fyrste”. Det er han som har herredømmet over verden i
dag. Gud har ikke gitt ham det, men han har ranet det fra menneskene. De fikk i
oppdrag å representere verden på vegne av Gud, men på grunn av syndefallet så
overlot de styret i verden til satan og de onde åndene. De har sitt
tilholdssted i verdensrommet og i hjertene til alle de millioner av mennesker
som har valgt å følge dem.
Satan er Guds hovedmotstander. Det står
blant annet følgende om ham: ”Er da enn vårt evangelium skjult, så er det
skjult for dem som går fortapt, i hvem denne tidsalderens gud (satan) har
forblindet de vantroes sinn (tanker), for at lyset fra evangeliet om Kristi
herlighet, han som er Guds bilde, ikke skal skinne for dem.” (2.Kor.4,3-4.)
Satan hersker på 3 forskjellige måter:
a)
Han greier å
skjule evangeliets herlighet, som blant annet er syndenes forlatelse og evig
liv, for menneskene.
b)
Han får
menneskene til å leve i synd.
c)
Han få menneskene
til å tro at han ikke er til.
Hva som gjelder det siste punktet, så er det
bare de ”uopplyste” menneskene i den vestlige kulturen som ikke tror og ikke
vet, at satan og de onde åndsmaktene er til. De fleste mennesker ut over den
hele jorden vet at ondskapen er personifisert i en kraft som heter satan, og at
han har stor makt. De bruker store ressurser på å begrense satans og de onde
åndenes makt og innflytelse.
JESUS GJENOPPRETTET DET SOM SATAN ØDELA
Store deler av Guds skaperverk ligger i dag
nede med ”brukket rygg”. Det går fra ondt til verre i verden. Synden florerer,
og verden går mot sin dom og avslutning. Den frie nådens tidsperiode, som vi nå
er inne i, er på hell. Gud vil igjen dømme verden med en dom som ikke verden
har sett maken til. Dette er beskrevet i Johannes Åpenbaring 6-19.
Hvorfor skapte da Gud verden når han i sin
allmakt kunne se, at disse siste 6000 årene i det store og hele har vært en
gjennomgående katastrofe for hele skaperverket? I dette spørsmålet ligger det
en anklage mot Gud for at han skapte. Vi skal ikke rette anklagen mot Gud, men
mot satan, for det var han som forfører menneskene til å synde.
Det er følgende grunner til at Gud skapte
verden:
a)
Hans vesen er å
skape. Det har han gjort fra evighet av. Han skaper stadig nye ting og forhold.
b)
Han ville ha noen
som han kunne dele sin herlighet med. Døden, dødsriket og ”sjøen som brenner
med ild og svovel” er ikke skapt for menneskene, men for satan og hans engler.
(Mat.25,41.)
Har da ikke Gud makt til å gripe inn og
hindre satans herjinger på jorden? Er det ikke skrevet om Jesus at han har all
makt i himmelen og på jorden. (Mat.28,18.) Jo, Gud er i stand til å gripe inn når
som helst. Satan er på ingen måte likeverdig med Gud. Han er bare en fallen
engel. Martin Luther kalte satan for ”Guds lenkehund”. Gud har full kontroll på
satan.
Det er følgende grunner til at Gud ikke
griper inn mot satan:
a)
Han har fått sin
tilmålte tid.
b)
Jesus har ennå
ikke gjort seg bruk av sin allmakt til å stanse satan.
c)
Menneskene har en
fri vilje. Gud kan ikke diktere dem om de vil høre ham eller satan til.
d)
Vi lever i dag i
den frie nådens tidsperiode. I denne perioden dømmer ikke Gud verken satan
eller verden, men når denne tidsperioden er over, kommer den store dommen over
satan og verden. Satan skal dømmes til et 1000-årig opphold i avgrunnen. Etter den tid skal han
dømmes til et evig opphold i ildsjøen (Joh.Åp.20,2 og
10.)
Ved sin forsonergjerning på Golgata
gjenopprettet Jesus det som satan hadde ødelagt. Han sonet all verdens synd og
gav menneskene en mulighet til å be om syndenes forlatelse og legge alle sine
bekymringer, vanskeligheter og lidelser fram for ham. Når vi kommer til Jesus med
alt det som er leitt og vanskelig, har vi delt det med noen. Han har lovet å ta
seg av saken.
Det er ikke bestandig at vi får de svarene,
som vi ønsker, men det svaret som vi får, er alltid det beste for oss. ”Og vi
vet at alle ting tjener dem til gode som elsker Gud, de som etter hans råd er
kalt.” (Rom.8,28.)
Det er noen som hevder, at det har ingen
hensikt for en som ikke er frelst, å be til Gud, for han vil ikke høre en slik
bønn. Begrunnelsen er at all bønn til Gud må gå gjennom Jesus ved Den Hellige
Ånd. Jeg tror ikke at denne vurderingen er rett, for hvordan kan da Gud i det
hele frelse menneskene, dersom han ikke hører deres bønn om hjelp og frelse.
Hva som gjelder Jesu forsoning, så gjelder
den først og fremst forsoning av synden. Den gjelder også forsoning av syndens
følger, men vi kan ikke sette likhetstegn mellom synden og syndens følger. Når
et menneske blir frelst, får det tilgitt sin synd, men det betyr ikke at
vedkommende blir kvitt alle sine plager og bekymringer.
Det er mange kristne som setter likhetstegn
mellom syndenes forlatelse og helbredelse av sykdom, men dette er ikke rett.
Synden er tatt bort fra et menneske som tror, men sykdommen og plagene kan
likevel være i legemet. (At Gud kan ta dette bort, er en helt annen sak, men
han gjør det ikke bestandig.)
Troen behøver heller ikke å være en
forutsetning for å bli helbredet, for det viser seg at Gud helbreder både de
som tror og de som ikke tror. (Det er mye usunn og gal teologi på dette
området.)
Både en som tror og en som ikke tror, er
satt inn i den samme verden. Verden både ligger i det onde og styres av det
onde. Både den som tror, og den som ikke tror, må underlegge seg de samme
reglene for død, lidelse og vanskeligheter i denne verden. Det er først på den
nye jorden (Joh.Åp.21-22.) at alle lidelser og all
sykdom skal taes bort. (Se mine artikler: Jesu forsoning og ”Den nye himmelen
og den nye jorden” er ikke det samme som ”evigheten”.)
VI FÅR ALLE
DEL I LIDELSENE
Vi kan ikke gi noe utfyllende svar på
hvorfor noen lider og andre går fri. Noen ganger kan vi se at lidelsene kan
føre til noe positivt. Andre ganger greier vi ikke å se det. Vi får nøye oss
med å si at Gud er rettferdig. Han dømmer oss ikke i forhold til våre lidelser
eller mangel på lidelser, men i forhold til hvordan vi har stilt oss til Jesus,
som er verdens frelser.
Ingen av oss kjenner morgendagen. Det som
står i dag, kan falle i morgen. Slik er forholdene i naturen. Slik er de også i
plante-, dyre- og menneskeverdenen. Av den grunn ber Bibelen oss om at vi må få
visdom i våre hjerter, slik at vi kan telle våre dager. Vi har alle fått en
avmålt tid.
Først er det et liv på jorden, og deretter
så kommer dommen. Dommen er en oppsummering av hvordan vi har brukt vår avmålte
tid i forhold til frelsespørsmål. Den som tror på Jesus, kommer ikke til dom,
men er gått over fra døden til livet.
På spørsmålet om Gud er rettferdig, når noen
lider, mens andre går fri, så sees ikke Guds rettferdighet i forhold til
lidelse eller ikke, men det sees i forhold til en person. Spørsmålet vil
bestandig være: Hva har du gjort med Jesus fra Nasaret? Har du tatt imot den
frelsen som han tilbyr deg?
I og med at vi er satt inn i en verden, som
er under Guds forbannelse på grunn av synden i verden, så tar ikke Gud bort
lidelsene. De er fortsatt til stede, men de skal bli tatt bort en gang. Dette
skal i 1000 års-riket og fullt ut på den nye jord. Da er all sykdom og all
lidelse tatt bort.
Som mennesker må vi lære oss, ikke bare å
handle i det korte perspektivet, som er dette livet, men vi må også lære oss å
regne med det lange perspektivet, og det er Guds ordninger i tidsperiodene.
Mange mennesker har glemt at livet ikke bare er 70-80 år, men at det også
ligger en evighet foran hver enkelt av oss. Det som er ondt i denne verden,
skal rettes opp igjen. Gud har lagt alt til rette for denne gjenopprettelsen
ved Jesu forsoning på korset.
Det er ingen som går fri lidelsen, for den
verden som vi lever i, er under forbannelsen på grunn av synden i verden. I
mange tilfelle kan vi ikke vite hvorfor et menneske lider mens et annet
menneske går fri. Dette hører med til et av lidelsens mange spørsmål.
Vi søker alle å få et svar på lidelsene i
verden. Dette gjelder da særlig dersom det rammer oss selv eller noen som står
oss nær. Dersom vi finner fram til en logisk eller teologisk begrunnelse for
lidelsen, så kan vi lettere slå oss til ro. Vi kviler i forklaringen.
I mange tilfeller er det vanskelig å slå seg
til ro med de forklaringene som vi finner, for vi stiller hele tiden nye
spørsmål, som vi vil ha svar på. Når man lider eller ikke finner de riktige
svarene, begynner også mange å forbanne Gud for lidelsene og det til tross for
at de ikke kommer fra ham. Heldig er den som kan sette sin lit til Gud i disse
vanskelige spørsmålene, selv om en ikke får svar på alle spørsmålene. Vi vet at
Gud vil fri oss ut av problemene på et senere tidspunkt.
DE LIDELSENE SOM
EN KRISTEN HAR
Hva som gjelder en troende, kan han bli
utsatt for flere lidelser enn den som ikke tror. Dette gjelder da lidelser, som
blir påført ham av satan og av verden, som i utgangspunktet hater alt det som
vedkommende står for på det åndelige området. Dette gjaldt de troende i gammel-testamentlig
tid, og det gjelder de troende som lever i dag. ”andre fikk lide spott og
hudstrykning, ja bånd og fengsel. De ble steinet, gjennomsaget, fristet. De
døde for sverd. De flakket omkring i fåreskinn, i gjeteskinn. De led mangel,
trengsel, hard medferd. Verden var dem ikke verd. De vandrett omkring i
utørkener og fjell og huler og jordkløfter.” (Hebr.11,36-38.)
Andre igjen fikk utfrielse fra sine lidelser
mens de ennå var i livet. (Hebr11,17-35.)
Jødene hatet også Jesus enda han gikk omkring
og gjorde bare gode ting. ”hvorledes Gud salvet Jesus fra Nasaret med den
Hellige Ånd og kraft, han som gikk omkring og gjorde vel og helbredet alle som
var overveldet av djevelen, fordi Gud var med ham.” (Ap.gj.10,38.)
På samme måten som verden hatet Jesus, på
samme måten hater også verden den som tror på Jesus. Jesus sa følgende om
dette: ”… Har de forfulgt meg, skal de også forfølge dere.” (Joh.15,20.)
I dag er det også store forfølgelser over
hele verden mot de som tror på Jesus. Dette vil bare tilta i den tiden som
ligger foran oss. Vi må også forvente at dette kommer til å skje i Norge. Vi
har til nå vært beskyttet av lovgivningen, av menneskerettighetene og av det
forholdet at Norge har vært et såkalt ”kristent land”, men dette vil smuldre
bort etter hvert.
Det å være en kristen betyr ”å lide”. Jo
høyere tjeneste en har fått i Guds rike, desto større lidelse. I forbindelse
med Paulus omvendelse uttalte Jesus: ”for jeg vil vise ham hvor meget han skal
lide for mitt navns skyld.” (Ap.gj.9,16.)
En kristen lider også av at verden stiller
seg likegyldig til det kristne budskapet og ikke vil ha noe med Jesus og
frelsen å gjøre. Han lider av at verden ikke vil ta imot frelsen i Jesus
Kristus. Den avviser budskapet som uaktuelt, og det har den full anledning til
å gjøre. Det å tro på Jesus er en frivillig sak, men verden er ikke klar over
konsekvensene av ikke å tro. Den som ikke er kommet til en LEVENDE TRO på
Jesus, går fortapt for Guds rike.
Bibelen sier at det er satan som har forblindet
de vantroes sinn. ”Er da enn vårt evangelium skjult, så er det skjult blant dem
som går fortapt, i hvem denne tidsalderens gud (satan) har forblindet de
vantroes sinn, for at lyset fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds
bilde, ikke skal skinne for dem.” (2.Kor.4,3-4.)
En kristen lider også på grunn av synden i
sitt eget liv. Det er Den Hellige Ånd som til stadighet minner ham om den. Vi
vet at i en kristens liv er det en kamp mellom det nye livet og kjødet (den
uomvendte naturen). Kjødet skal ikke ha noen plass i en kristens liv. Det er
der, men det skal holdes i sjakk og trenges tilbake av Den Hellige Ånd. ”Men
jeg sier: Vandre i Ånden, så skal dere ikke fullbyrde kjødets begjæring.”
(Gal.5,16.)
Dersom en er villig til fullt ut å underlegge
seg Den Hellige Ånd, så skal en ha SEIER over den synden som byr seg fram i en
troendes liv. Dette er både en utfordring og et løfte, men det er de aller
færreste kristne som greier dette fullt ut, og derfor så blir også kristenlivet
revet opp av en STADIG KAMP mellom det nye livet og kjødet.
Paulus var en av de få som greidde å
undertvinge kjødets lyster i sitt liv. Han visste at ”det gamle mennesket”
eller ”syndelegemet” var tatt bort ved Kristi forsoning. Det var en
ikke-aktuell sak. I stedet for kjødet hadde det kommet i stand et nytt liv. Ved
gjenfødelsen har vi avkledd oss det gamle mennesket og ikledd oss det nye
livet, som er Kristus. ”lyv ikke mot hverandre, dere som har avkledd dere det
gamle mennesket med dets gjerninger og ikledd dere det nye, som fornyes til
kunnskap etter sin skapers bilde (etter bildet av ham som skapte det.)”
(Kol.3,9-10.)
Det gamle mennesket skal legges av hver dag
for en kristens vedkommende. Det er den daglige omvendelsen. Den begynner om
morgenen med bønn og Bibel-lesning, og den varer hele dagen til vi legger oss.
Det er dette som er hemmeligheten til et liv i seier over synden. Dette er ikke
bare for Paulus, men det er for alle som tror.
De troende i gammel-testamentlig tid led
fordi de ikke hadde fullstendig kjennskap til forsoningen i Messias. De var
redd for døden og det som skjulte seg bak denne. De var usikker på hva som
ville møte dem etter døden. ”Ettersom da barnene (Guds barn) har del i kjød og
blod, fikk han (Jesus) også i like måte del i det, for at han ved døden kunne
gjøre til intet den som hadde dødens velde. Det er djevelen og UTFRI alle dem
som av frykt for døden var i trelldom all sin livstid.” (Hebr.2,14-15.)
Men til tross for manglende kunnskap om
dette, så hadde de mange løfter om at Gud ville utfri dem. ”Mange er de
rettferdiges ulykker, men Herren utfrir ham av dem alle.” (Salme34,20.)
”Herren forløser sine tjeneres sjel, og
ingen av dem som tar sin tilflukt til ham, dømmes skyldig.” (Salme.34,23.)
I dag kjenner vi til Jesu forsoning og vet
at den som tror på Jesus, er frelst og kommer ikke til dom, men til tross for
det så kan en kristen være full av bekymring. At en kristen kan ha bekymringer,
er det mange grunner til. De kan også være berettiget, men det store spørsmålet
er hva vedkommende gjør med bekymringene sine. Dersom han bærer dem selv, er
dette uttrykk for vantro eller liten tro. Dersom han legger dem fram for Herren
og over på ham, så er dette uttrykk for tro og tillit.
Vi skal ikke bare legge våre bekymringer
frem for Herren, vi skal også legge dem over på ham. Han blir da hovedbæreren
av våre plager og bekymringer. Dersom vi greier dette fullt ut, er de ikke
lenger våre.
De fleste kristne greier ikke dette fullt
ut. De vil selv være med på å bære en del av sine bekymringer og sorger. ”Kast
på Herren det som tynger deg! Han skal holde deg oppe. Han skal aldri i
tidsalderen la den rettferdige rokkes.” (Salme 55,24.)
”Kom til meg, alle dere som har tungt å
bære, og jeg vil gi dere kvile.” (Mat.11,28.)
”Derfor, la og oss, da vi har en så stor sky
av vitner omkring oss, avlegge alt som tynger, og synden som henger så fast ved
oss, og med tålmodighet løpe i den kamp som er oss foresatt.” (Hebr.12,1.)
Det er ingen uten Gud som kan gi oss alle
svarene på våre spørsmål om lidelsen, og han er ofte taus i slike spørsmål. Vi
får ikke svar på våre mange spørsmål, men når du er frelst, vet du at
utfrielsen ligger en gang i fremtiden. Dietrich Bonhoefer har sagt: ”Gud
oppfyller ikke alle våre ønsker, men han oppfyller sine løfter i tid eller
evighet.”
En kristen kan også lide på grunn av gal
forkynnelse og gal teologi. Jeg tenker her på den ytterliggående
trosforkynnelsens syn på helbredelse av sykdom og fravær av lidelse. Den hevder
at i og med at Jesus tok på seg all verdens synd og alle sykdommer og sonet dem
på korset, så betyr dette at vi som tror, ikke skal være syke. Dersom vi er
syke, så kommer dette av at vi har for liten tro. Vår tro kan helbrede oss, og
når vi ikke har sterk nok tro, så kan ikke Gud helbrede oss. Jeg for min del
tar avstand fra en slik forkynnelse.
Vi vet at Jesus tok på seg all verdens synd
og dermed alle lidelser, men dette betyr ikke at lidelsene er tatt bort fra en
kristen. Det eneste en kan være sikker på, er frelsen. Lidelser kommer og går.
De er en del av den falne verden.
Det er ingen som slipper unna lidelse og
sykdom. På grunn av syndefallet skal legemet dø. Det brytes ned gjennom sykdom
og lidelse. Dette er en del av selve livet og tilværelsen. Ingen er unntatt fra
dette.
Dette betyr ikke at Gud ikke vil eller ikke
kan helbrede. Gud helbreder ofte, men det er ingen som kan diktere Gud. Gud gir
oss det som er BEST FOR OSS i det lange perspektivet. Det som ikke hadde en
mening, fikk en ny mening. Det er mange som har fått erfare det. ”Og vi vet at
alle ting tjener (arbeider sammen) dem til gode som elsker Herren, de som etter
hans råd er valgt.” (Rom.8,28.) Dette løftet gjelder for de som virkelig elsker
Herren og underlegger sine liv under hans vilje.
Dette gjelder absolutt alle ting- både det
som er godt og det som er ondt. Dette Skriftordet settes i relasjon til de
plagene som blir oppsummert i Brevet til Romerne 8, 35-37, hvor det står: ”hvem
vil skille oss fra Kristi kjærlighet? Trengsel eller angst eller forfølgelse
eller hunger eller nakenhet eller fare eller sverd?, som skrevet er: For din
skyld drepes vi hele dagen. Vi er regnet som slaktefår. Men i alt dette vinner
vi MER ENN SEIER ved ham som elsker oss.”
Hva er så ”mer enn seier”? Det er en uventet
og ufattelig stor seier. Det er noe som vi ikke kan beskrive, for det angår
åndelige velsignelser.
Det som står i Brevet til Romerne 8,28 er en
veldig utfordring til de som tror, og som er plaget av sykdom eller annen
lidelse. Kan Gud virkelig bruke sykdom og annen lidelse til å fremme sine
planer med et menneske? Ja, Gud kan det selv om ikke vi forstår alle
sammenhenger og har oversikten over alt dette.
Mange har fått erfare at selv om Gud ikke
tar bort lidelsen, så er han I LIDELSEN. HAN LIDER SAMMEN MED DEN SOM LIDER.
Guds nærvær kan være sterkt midt i en lidelse.
Det er to utganger for de lidelsene som en
kristen har, og de er:
a)
Enten blir
vedkommende kvitt sine lidelser. Lidelsene varte bare for en stund.
b)
Eller så blir
vedkommende ikke kvitt sine lidelser. Han må leve med dem. Han blir ikke
utfridd fra sine lidelser.
Det siste gjaldt for eksempel Paulus. Han
hadde en torn i sitt kjød- en utsending fra Satan som plaget ham. Han bad
Herren 3 ganger om at han måtte ta dette vekk, men det ville ikke Jesus. Han sa
bare: Min nåde er nok for deg. (2.Kor.12,7-9.)
Det er ingen som vet, hva denne tornen var,
men det var i alle fall noe som plaget Paulus, og som han ønsket å bli kvitt,
men da Gud ikke tok dette bort, så han på lidelsen som NOE POSITIVT, for den
gjorde ham AVHENGIG AV GUD. ”Derfor er jeg VEL TIL MOTE i skrøpelighet, i
mishandling, i nød, i forfølgelser, i trengsler for Kristi skyld, for når jeg
er skrøpelig, da er jeg sterk.” (2.Kor.12,10.)
DEN IKKE-KRISTNE
LIDER OGSÅ
Det er ikke bare de kristne som lider. De
som ikke tror på Jesus, lider også. De lider på grunn av den synden som
fortsatt er i deres liv. De må bære den selv. De er usikker på fremtiden, og
hvordan det vil gå med dem til slutt. De er usikker på døden, og hva som vil
møte dem på den andre siden. ”Den ugudelige har mange piner, men den som setter
sin lit til Herren, ham omgir han med miskunnhet.” (Salme.31,10.)
Etter som tiden går, og menneskene ikke vil
ha noe med Gud og Jesu forsoning å gjøre, så taper de etter hvert muligheten
for frelse. De forherder sitt hjerte for Gud, og mulighetene til å søke og finne Gud blir mindre med årene. De kan komme til det
standpunktet at Gud ikke finnes (ateisme), eller de kommer fram til den
erkjennelse at vi ikke kan vite noe om Gud (agnostisisme), eller de vikler seg
inn i sine egne tanker, fremmede religioner og filosofiske systemer.
Bibelen sier følgende om disse tre
tilnærmingsmåtene til Guds eksistens:
a)
Det er dåren som
sier i sitt hjerte, at Gud ikke finnes. ”Dåren sier i sitt hjerte: Det er ikke
noen Gud. Onde, vederstyggelige er deres gjerninger. Det er ingen som gjør
godt.” (Salme 14,1.)
b)
Vi kan vite meget
om Guds eksistens. ”for det som en kan vite om Gud, ligger åpent for dem
(menneskene), for Gud har åpenbart dem det. For hans usynlige vesen, både hans
evige kraft og hans guddommelighet, er synlig fra verdens skapelse av, i det
det kjennes av hans gjerninger, for at de skal være uten unnskyldning.”
(Rom.1,19-20.)
c)
Det er bare i
Jesu navn at det er frelse. ”Og det er ikke frelse i noen annen, for det er
heller ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, ved hvilket vi
skal bli frelst.” (Ap.gj.4,12.)
De fremmede religioner og filosofiske
systemer løser syndens problemer på to måter, og det er:
a)
De hevder at
frelsen oppnåes ved å gjøre gode gjerninger.
b)
De hevder at
frelsen oppnåes ved å søke innover i sitt eget sinn.
Messiansk jødedom og kristendom avviser
begge disse to tilnærmingsmåtene til syndens problem. De sier følgende om
dette:
a)
I vårt indre- i
vårt sinn- er det ikke noe godt som vi kan bygge vår egen frelse på.
b)
Frelsen må komme
utenfra- fra Gud og fra Jesu forsonergjerning. Mennesket er ikke i stand til å
frelse seg selv. ”For det er ikke sannhet i deres (menneskenes munn). Deres
indre er fordervelse, deres strupe en åpen grav. Sin tunge gjør de glatt.”
(Salme 5,10.)
”Hans munn er full av forbannelse og av svik
og av vold. Under hans tunge er ulykke og ondskap.” (Salme 10,7.)
”Herren skuer ned fra himmelen på
menneskenes barn, for å se om det er noen forstandig, noen som søker Gud. De er
alle avveket, alle til sammen fordervet. Det er ingen som gjør godt, enn ikke
en.” (Salme 14,2-3.)
Paulus summerte opp menneskets negative
egenskaper i Brevet til Romerne, 3,10-18.
”For jeg vet at i meg, det er i mitt kjød, bor
det intet godt, for viljen har jeg, men å gjøre det gode, makter jeg ikke, for
jeg (det uomvendte mennesket) gjør ikke det gode som jeg vil, men det onde som
jeg vil, det gjør jeg.” (Rom.7,18-19.)
Dette betyr ikke at det ikke er noe godt i
mennesket, men i vårt forhold til Gud og i spørsmålet om frelsen, er det ikke
noe godt i oss som vi kan bygge på.
De troende i gammel-testamentlig tid så fram
til at frelseren (Messias) skulle komme, for å ta bort verdens synd. De troende
i ny-testametlig tid ser klart at Jesus fra Nasaret er denne frelseren, som Gud
lovet å gi verden. Den som tar sin tilflukt til ham, skal ikke bli gjort til
skamme.
LIDELSENS HENSIKT
For en som ikke er en troende, har lidelsen
ingen hensikt eller siktemål. Han tenker bare i et kort perspektiv og ønsker å
få så mye som mulig ut av dette livet, og ser ikke at dette livet er
forberedelsen til det neste livet. Vedkommende tror at livets hovedhensikt er å
føre slekten videre og nyte livet fullt ut, for etter døden er det slutt. Det
er mange som forbanner alderdommen og døden, for de har ikke noe håp for
fremtiden.
I følge Bibelens lære er dette synet ikke
rett. Bibelen lærer at, etter at dette livet er slutt, skal Gud bedømme våre
liv, for det Gud han som har gitt oss livet, og vi er alle sammen ansvarlig
ovenfor Gud med hva vi har gjort ut av vårt liv. ”Og likesom det er menneskenes
lodd en gang å dø, og deretter dom.” (Hebr.9,27.)
Rabbineren sa at dette livet var som ”en
vestibyle før den kommende verden.”
”Denne verden er som den vestibyle før den kommende verden. Forbered deg
selv i vestibylen, slik at du kan gå inn i hallen.” (Abot 4,21.) (Se min bok: Kristendommens Jødiske Røtter. Kapittel: Den
kommende verden.)
Dessuten har Gud lagt ned sine planer i
ethvert menneske. Ingen av oss er kommet til verden uten at Gud har en plan med
våre liv. Alle mennesker er bestemt til å være en medarbeider i Guds rike, men
slik er det dessverre ikke. De fleste mennesker geier ikke å realisere Guds
planer med sine liv. De ”bommer på målet” som er en definisjon av det greske ordet
”hamartia”, som betyr ”synd”. Guds ord sier at det er få som blir frelst, fordi
menneskene ikke tok imot kjærlighet til sannheten, slik at Gud kunne frelse
dem. (2.Tess.2,10.)
Ovenfor Gud er all synden tatt bort, men det
betyr ikke at det ikke er synd i verden. Den enkelte må ta imot tilbudet om
frelse og syndenes forlatelse. Det er menneskets delaktighet i frelsen. ”for
dersom du med din munn bekjenner at JESUS ER HERRE, og med ditt hjerte tror at
Gud OPPVEKTE HAM FRA DE DØDE, da skal du bli frelst, for med hjertet tror en
til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse.” (Rom.10,9-10.)
Frelsegrunnlaget er lagt- en gang for alle
mennesker. Detter er den objektive siden ved frelsen, men dette er ikke nok.
Menneskene må også komme til en LEVENDE TRO på Jesus. Det er TROEN SOM FRELSER,
og ikke det forholdet at synden er tatt bort. Det forholdet at synden er tatt
bort, legger hovedgrunnlaget for frelsen, men mennesket må selv ville ta imot
Guds forsoning i Jesus Kristus. Gud kan ikke tvinge noen inn sitt rike. Det er
en frivillig sak å bli frelst. En må ville det selv.
Jesu sa følgende til jødene: ”Jerusalem!
Jerusalem! Du som slår i hjel profetene, og steiner dem som er sendt til deg!
Hvor ofte jeg ville samle dine barn, likesom en høne samler sine kyllinger
under sine vinger, men dere VILLE IKKE.” (Mat.23,37.)
For en kristen derimot kan lidelsen ha en
hensikt selv om vi ikke kan forstå alle ting og forhold, som skjer med oss. Gud
har ofte en SKJULT AGENDA med en kristens liv. Mens vi ofte tenker i det korte
perspektivet og vil unngå lidelsene, tenker Gud i det lange perspektivet, og
dette kan bety lidelse i en eller annen form.
Lidelsen kan ha følgende hensikter:
a)
Når vi lider, kan
vi komme dem til hjelp som selv lider. Uten at vi selv har opplevd lidelser og
vanskeligheter, kan vi ikke trøste mennesker som lider. Den trøsten som vi da
kan gi, er bare en overfladisk og teoretisk trøst. ”Lovet være
Gud og vår Herre Jesu Kristi Fader, miskunns Fader og all trøsts Gud. Han som
trøster oss i ALL VÅR TRENGSEL, for at vi skal kunne TRØSTE DEM SOM ER I ALL
SLAGS TRENGSEL, med den trøst hvormed vi selv blir trøstet av Gud.” (2.Kor.1,3-4.)
b)
Vi lider for at
vi skal få del i herligheten. Det er mange kristne som må lide på grunn av sin
tro. Det å være en kristen, betyr ” å lide”. Lidelsene vil ikke være de samme
for alle kristne, men vi har alle del i lidelsene i en
eller annen form. Den som ikke lider, har ikke del i Kristus. Det å lide, er et
bevis på at man et Guds barn. (Jeg tenker ikke her på sykdom, for den er stort
sett likt fordelt i verden.) ”men er vi barn (Guds barn), da er vi også
arvinger, Guds arvinger og Kristi medarvinger, såfremt vi lider med ham, for at
vi også skal herliggjøres med ham.” (Rom.8,17.)
”så jeg kan få kjenne ham og KRAFTEN
AV HANS OPPSTANDELSE og SAMFUNNET MED HANS LIDELSER, i det jeg blir gjort lik
med ham i hans død (en død (gjenfødelsen) som ligner Jesu død.)” (Fil.10.)
”Nå gleder jeg meg over mine lidelser for
dere og utfyller i mitt legeme det som ennå fattes (mangler) i Kristi
trengsler, for hans legeme, som er menigheten.” (Kol.1,24.)
”I det han (Moses) heller valgte å
lide ondt sammen med Guds folk enn å ha en kortvarig nytelse av synden.”
(Hebr.11,25.)
c)
Lidelsen skal ha
oppdragende og prøvende virkning på en troende. Det er gjennom lidelse at troen
vokser. Dette var for eksempel tilfellet med Job. Gud tillot at satan tok fra
Job alt det som han hadde- både materielle goder, familie og helse, for å prøve
hans tro. Job gikk seirende ut av alle sine prøvelser, og han hevdet sin
uskyld. Han visste at Gud ville utfri ham til slutt.
Gud straffer ikke en troende, men han
prøver og tester ham, både for å prøve kvaliteten av hans tro, og for at han
skal vokse i sin tro. ”Akt det for bare glede, mine brødre, når dere kommer i
alle slags fristelser, da dere vet at prøvelsen av deres tro virker
tålmodighet, men tålmodigheten må føre til fullkommen gjerning, for at dere kan
være fullkomne og hele og ikke mangle noe.” (Jak.1,2-4.)
”Derfor fryder de dere, om dere enn nå- når
så skal være- har sorg en liten stund ved alle slags fristelser, for at deres
prøvede tro som er meget kosteligere enn det forgjengelige gull, som dog prøves
ved ild, må finnes til lov og pris og ære i Jesu Kristi åpenbarelse.” (1.Pet.1,6-7.)
d)
Lidelser kan føre
til omvendelse og gjenfødelse. Vi har mange eksempler på at dette er tilfelle.
Lidelsen, som er en følge av synden i verden, kommer ikke fra Gud, men han kan
bruke den i sin tjeneste. Når det gjelder Guds vilje, må vi dele den i to, og
det er:
a)
Guds egentlige
vilje og
b)
Guds tillatelige
vilje.
Guds egentlige vilje er bare god, men han
tillater at onde ting skjer- både i verden og med den enkelte. Dette kan være
selvforskyldt. ”Siden traff Jesus ham i templet: Se, du er blitt frisk. Synd
ikke mer, for at ikke noe verre skal vederfares deg!” (Joh.5,14.)
”Far ikke vill! Gud lar seg ikke spotte, for
det som et menneske sår, det skal han og høste. For den som sår i sitt kjød
(uomvendte natur), skal høste fordervelse av kjødet, men den som sår i Ånden,
skal høste tidsalderlig liv av Ånden.” (Gal.6,7-8.)
”Se, jeg kaster
henne (Jesabel) på sykeseng, og dem som driver hor med henne, kaster jeg i stor
trengsel, viss de ikke omvender seg fra hennes gjerninger.” (Joh.Åp.2,22.)
Lidelsen kan også være uforskyldt. Gud har en
hensikt med lidelsen. Den kan bli
åpenbar,
men den kan også være skjult. ”Og han (Jesus) gikk videre, så han en mann som
var født blind. Og hans disipler spurte ham: Rabbi! Hvem er det som har syndet,
han eller hans foreldre, siden han skulle fødes blind? Jesus svarte: Verken han
har syndet eller hans foreldre, men det var for at Guds gjerninger skulle
åpenbares på ham.” (Joh.9,1-3.)
Når mennesker møter lidelser- uansett hvem
vi er- så er de valgene som vi tar viktige for utfallet av lidelsen. Dersom vi
søker Gud i forbindelse med en lidelse, så blir dette positivt for oss. Vi kan
bli utfridd fra lidelsen, eller vi kan fortsette å leve med lidelsen, men vi
har sikret oss frelsen.
Det mest vanlige er dessverre at når et
menneske møter en lidelse, så tar det negative valg. Lidelsen blir da ikke
mindre, men den blir større, for vi øker lidelsen med å ta negative valg.
DEN RETTFERDIGE LIDER OG DEN
URETTFERDIGE GÅR FRI
I gammeltestamentlig tid var hovedregelen
den at den rettferdige skulle få leve et godt og fredelig liv, for han holdt
Guds Torah. Synderen dermed skulle bli dømt for sin vantro og sitt dårlige liv.
(Se 5.Mos.28.)
Torahen ble betraktet som en kontrakt mellom
Gud og den enkelte. Når menneskene holdt sin del av avtalen, skulle også Gud
gjøre det, men til tross for det så hendte det ofte at den rettferdige led,
mens den urettferdige hadde framgang og et godt liv. ”Mange er den rettferdiges
ulykker, men Herren utfrir ham av dem alle.” (Salme 34,20.)
”For jeg harmedes over de overmodige da jeg
så at det gikk de ugudelige vel.” (Salme 73,3.)
”Og nå priser vi de overmodige lykkelige.
Ikke alene trives de vel de som lever ugudelig, men de har satt Gud på prøve og
har likevel sluppet fri.” (Mal.3,15.)
Tanach forklarte dette på følgende måte:
a)
Gud straffer ikke
den urettferdige med det samme. Han lar ham få tid til å omvende seg. ”Skulle
jeg ha behag i den ugudeliges død? Sier Herren, Israels Gud- mon ikke heller at
han vender om fra sin vei og lever?” (Esek.18,23.)
”Kom la oss
gå i rette med hverandre, sier Herren. Om deres synder er som purpur, skal de
bli vite som snø. Om de er røde som skarlagen, skal de bli som den kvite ull.”
(Es.1,18.)
b)
Den urettferdiges
lykke varer bare en kort tid. Det går galt med ham til slutt. ”Ikke så den
ugudelige, men de er lik agner, som spredes av vinden, Derfor skal ugudelige ikke
bli stående i dommen, og syndere ikke i de rettferdiges menighet.”
(Salme.1,4-5.)
”Derfor skal de ugudelige ikke bli stående i
dommen, og syndere ikke i de rettferdiges menighet. For Herren kjenner de
rettferdiges vei, men de ugudeliges vei går til grunne.” (Salme.1,5-6.)
”Den ugudelige skal fare ned i dødsriket,
alle hedninger, som glemmer Gud.” (Salme 9,18.)
”Jeg så en ugudelig som var veldig og
utbredte seg som et grønt tre, som ikke er flyttet, men han forsvant, og se, han var ikke mer, og jeg søkte etter ham, men han
fantes ikke.” (Salme 37,35-36.)
”For se, dagen (Herrens dag), brennende som
en ovn. Da skal alle overmodig, og hver den som lever ugudelig, være som halm,
og dagen som kommer, skal sette dem i brann, sier Herren, hærskarenes Gud, så
den ikke levner dem rot eller grein.” (Mal.4,1.)
c)
Gud tester den
rettferdiges tro slik at den kan vokse. ”Herren prøver den rettferdige, men den
ugudelige og den som elsker vold, hater hans sjel.” (Salme 11,5.)
Dette var også tilfellet med Job. Job var en
rettferdig mann som holdt seg langt unna det som var ondt. ”I landet Us (Edom)
bodde det en mann som hett Job. Han var en ulastelig og rettskaffen mann, som
fryktet du og vek fra det onde.” (Job,1,1.)
Satan fikk tillatelse av Gud til å teste
hans tro, for satan mente at Jobs rettferdighet var basert på det forholdet, at
Job hadde det godt på alle måter. Han manglet ingen ting.
Satan testet ham på mange forskjellige
måter, men det viste seg at Jobs tro ikke var basert på rikdom og et godt liv,
men den var basert på en omvendelse og et rett forhold til Gud. Det store i
Jobs mange prøvelser var at han ikke lastet Gud, for det som hendte. ”Under alt
dette syndet Job ikke, og han lastet ikke Gud for det som hadde hendt ham.”
(Job 1,22.)
Etter alle de prøvelsene, som Job
gikk gjennom, holdt hans tro og Gud reiste ham opp på et enda høyere nivå enn
han hadde vært før. Han ble enda rikere, og han kom ut av alle sine
vanskeligheter med en prøvet og en testet tro.
Det er viktig med tro, for den gir frelse,
men det er ennå viktigere med en PRØVET TRO, for den er både velbehagelig for
Gud, og den gir styrke til den troende. ”Se, jeg
renser deg (Israel), men ikke som sølv. Jeg prøver deg i lidelsens ovn.”
(Es.48,10.)
”for at deres prøvede tro, som er meget
kosteligere enn det forgjengelig gull, som dog prøves (renses) ved ild, må
finnes til lov og pris og ære i Jesu Kristi åpenbarelse.” (1.Pet.1,7.)
d)
Gud skal oppreise
den som tror. Hans ulykker, lidelser og plager skal vare bare for en kort tid.
”For Herren kjenner de rettferdiges vei, men de ugudeliges vei går til grunne.”
(Salme.1,6.)
”For
han gjemmer meg i sin hytte på den onde dag. Han skjuler meg i sitt telts
skjul. På en klippe (Jesus) fører han meg opp.” (Salme 27,5.)
”Se, Herrens øyne ser til dem som frykter ham, som bier på
hans miskunnhet, for å utfri deres sjel fra døden og holde dem i live i
hungersnød.” (Salme33,18-19.)
e)
I tillegg til disse punktene, som jeg har
referert ovenfor, så vet vi at den urettferdige hater den rettferdige og ønsker
å ødelegge hans liv, men Herren frelser den rettferdige.
”La
dem blues og bli til skamme som står meg etter livet! La dem vike tilbake med
skam som tenker ondt imot meg!” (Salme 35,4.)
”Ulykke dreper den ugudelige, og de som hater
den rettferdige, dømmes skyldige. Herren forløser sine tjeneres sjel, og ingen
av dem som tar sin tilflukt til ham, dømmes skyldig.” (Salme 34,22-23.)
”Og mine fiender lever, og mange er de som
hater meg uten årsak.” (Salme 38,19.)
SØK GUD
De fleste mennesker Norge tror at Gud er
til. 85 prosent av Norges befolkning står i Statskirken. Det betyr at de er
døpt. Prestene og mange forkynnere hevder at det er frelse i vanndåpen, men det
er det ikke. De gir dermed de ufrelste et FALSKT HÅP. De sier til de ufrelste:
KOM TILBAKE TIL DÅPENS NÅDE.
Dette er GAL LÆRE. Dåpen er en del av
Moseloven, og den har aldri hatt noe med gjenfødelsen å gjøre, men den har hatt
sin betydning for den ytre renselsen. Moseloven ble tatt bort for den kristne
menigheten ved Jesu død på korset. (Ef.2,15 og Kol.2,14.) Dette betyr også at
vanndåpen ble tatt bort ved Jesu død og oppstandelse.
I vår tid blir menneskene frelst av nåde ved
tro uten gjerninger. (Ef.2,8-9.)
Vi er ikke i stand til å søke Gud av oss
selv, for syndefallet har gjort at vi er kommet langt bort fra Gud. Det finnes
ikke en rettferdig. Det finnes ikke en som søker Gud. (Brevet til Romerne
3,10-11), men heldigvis så søker Den Hellige Ånd etter de som ennå ikke er
kommet inn i frelsen. Jesus sier om seg selv: ”Se, jeg
står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå
inn til ham og holde nattverd med ham, og han med meg.” (Joh.Åp.3,20.)
Vi finner heller ikke Gud i de fremmede
religioner eller i de filosofiske ideologiene eller i våre tanker og i vårt
sinn. Frelsen ligger utenom oss selv. FRELSEN ER EN PERSON, og det er Jesus fra
Nasaret, som også er jødenes Messias. Han byr seg fram til frelse for alle
mennesker.
Verden ligger i det onde. Dette er grunnen
til at det er så mye lidelser i verden. Denne tidsalderens Gud er satan. Vi kan
ikke gjøre noe med det, men vi kan bryte ut av satans favntak og grep. Vi har
en STÅENDE INVITASJON til å forbedre vår åndelige stilling og status. Det er
mange i verden som har utfordret Gud på hans eksistens og bedt ham om å komme
inn i deres liv, og det har skjedd. Så enkelt er dette. Frelsegrunnlaget er
lagt for snart 2000 år siden, men så står det opp til den enkelte om en vil
søke frelsen, eller om en vil gå fortapt for Guds rike. Lykke til med det
riktige valget som er Jesus fra Nasaret. Han er verdens frelser.
Tingvoll
den 20-10-06.