Brevet
til Kolossenserne, kapittel 1
Denne talen ble holdt på
Tingvoll 9-9. 2012
1)
Paulus roste kolossenserne. (v.1-6.)
2)
De var hellige,
utvalgte, troende, ulastelige og ustraffelige. (v.2 og 22.)
3)
”Hellig” (gr.hagios) er ikke noe lite ord. Det betyr ¨være uttatt til et bestemt formål” og” å være ”være hellig”
i den betydningen ”å være ”perfekt- uten synd”. I vandringen som troende lever
vi i den første betydningen. I Jesus Kristus og i ”den nye skapningen” lever vi
i den siste betydningen.
4)
Paulus roste dem av
to grunner:
a)
Deres tro og
b)
Den kjærlighet de
hadde til alle troende. (v.4.)
5)
Drivkraften var
det håpet som de hadde i himmelen. (v.5.) ”Håpet” er to ting som går ut på det
samme, og det er:
a)
Kristus er vårt
håp og ”håpet om herlighet.”. ”Kristus i oss- håpet
om herlighet”. (v.27.) Det er det samme.
Det
er bare ETT HÅP i den kristne læren. ”Ett legeme og en Ånd, likesom dere og er
kalt med ETT HÅP i deres kall.” (Ef.4,4.)
”Håpet” er ett av hovedordene i den kristne
læren. ”Så blir de da stående disse tre. Tro, håp og kjærlighet, men størst av
dem er kjærligheten.” (1.Kor.13,13.). De blir stående
mens de profetiske gavene, de forskjellige tungene og kunnskapen skal opphøre.
(1.Kor.13,8.)
6)
Håpet er blitt
formidlet GJENNOM FORKYNNELSEN som er ”sannhetens ord i evangeliet”. (v.5.) ”Guds
ord er sannhet”.
7)
Det var kommet
til Kolosse, og det bar frukt- både i den enkelte og
i menigheten, og det vokste. (v.6.) Kan Guds ord vokse? Svaret er: Ja. Det
vokser når vi studerer det, praktiserer det og tar det til oss. Bibel-kunnskap og rett Bibel-forståelse
er en mangelvare i vår tid. Hvem har skylda?
a) Den enkelte troende har skylda.
b) Forkynnelsen har skylda.
8)
Hva er det som er
galt med forkynnelsen? Først og fremst at man ikke fordeler Guds ord på en rett
måte. (2.Tim.2,15.)
9)
Det som er viktig
er ”å kjenne GUDS NÅDE I SANNHET”. (v.6.) Det var Paulus:
a)
Som åpenbarte
nåden for jødene og for hedningene og
b)
som
forkynte nådens evangelium på en spesiell måte. (Ef.2,8-9.)
10)
Det var Epafras som hadde dannet denne menigheten (v.7-8.)
11)
Paulus bad for
menigheten, (v.9-12.)- at den måtte ha vokster.
12)
”Faderen fridde
oss ut fra mørkets makt og satte oss over i sin elskede Sønns rike.” (v.13.)
Den tiden som her er brukt, er på gresk ”aorist”. Det
betyr at dette hadde skjedd på et tidligere tidspunkt. Det hadde skjedd
allerede FØR VERDENS GRUNNVOLL BLE LAGT.” (Ef.1,4.)
13)
I Faderen har vi
forløsningen, syndenes forlatelse.” (v.13.) FADEREN og SØNNEN ER DERMED DET
SAMME.
14)
I versene.15-20
kommer en beskrivelse av Sønnen.
15)
Også oss har han
nå forlikt I HANS JORDISKE LEGEME VED DØDEN, for å fremstille oss hellige,
ulastelige og ustraffelige for hans åsyn. (v.22.) I rettferdiggjørelsen er vi
perfekte, ulastelige og ustraffelige, men i vandringen er vi ikke det.
16)
Dersom vi holder
fast på troen, som er den paulinske læren, så skal vi kunne leve er perfekt
liv. (v.23.)
17)
Paulus hadde fått
en husholdning av Gud. Den gikk blant annet ut på ”å fullføre Guds ord” i
forhold til den kristne menigheten. (v.25.)
18)
Dette var EN
HEMMELIGHET som hadde vært skjult for de troende, men som nå var blitt
åpenbart. (v.26.) Det er i denne hemmeligheten vi lever i inneværende
tidshusholdning. Kjernen i denne hemmeligheten er ”Kristus i oss- håpet om herlighet.” (v.27.)
19)
Forkynnelsen går
ut på fremstille ethvert menneske FULLKOMMENT i
Kristus. (v.28.) Det vil si: Fullkomment:
a)
I
rettferdiggjørelsen
b)
I vandringen
(helliggjørelsen)
c)
I kjærligheten
d) I kunnskapen om den paulinske læren
e) I kunnskapen om alle Guds ordninger
i hele Bibelen.
Tingvoll den 9-9.2012.
Oskar Edin Indergaard.
http://home.online.no/~oskaredi/index.htm