Brevet til Kolossenserne, kapittel 1

 

 

 

 

 

Denne talen ble holdt på Tingvoll 9-9. 2012

 

1)   Paulus roste kolossenserne. (v.1-6.)

2)   De var hellige, utvalgte, troende, ulastelige og ustraffelige. (v.2 og 22.)

3)   ”Hellig” (gr.hagios) er ikke noe lite ord. Det betyr ¨være uttatt til et bestemt formål” og” å være ”være hellig” i den betydningen ”å være ”perfekt- uten synd”. I vandringen som troende lever vi i den første betydningen. I Jesus Kristus og i ”den nye skapningen” lever vi i den siste betydningen.

4)   Paulus roste dem av to grunner:

 

a)    Deres tro og

b)   Den kjærlighet de hadde til alle troende. (v.4.)

 

5)   Drivkraften var det håpet som de hadde i himmelen. (v.5.) ”Håpet” er to ting som går ut på det samme, og det er:

 

a)    Kristus er vårt håp og ”håpet om herlighet.”. ”Kristus i oss- håpet om herlighet”. (v.27.) Det er det samme.

Det er bare ETT HÅP i den kristne læren. ”Ett legeme og en Ånd, likesom dere og er kalt med ETT HÅP i deres kall.” (Ef.4,4.)

     ”Håpet” er ett av hovedordene i den kristne læren. ”Så blir de da stående disse tre. Tro, håp og kjærlighet, men størst av dem er kjærligheten.” (1.Kor.13,13.). De blir stående mens de profetiske gavene, de forskjellige tungene og kunnskapen skal opphøre. (1.Kor.13,8.)

 

6)   Håpet er blitt formidlet GJENNOM FORKYNNELSEN som er ”sannhetens ord i evangeliet”. (v.5.) ”Guds ord er sannhet”.

7)   Det var kommet til Kolosse, og det bar frukt- både i den enkelte og i menigheten, og det vokste. (v.6.) Kan Guds ord vokse? Svaret er: Ja. Det vokser når vi studerer det, praktiserer det og tar det til oss. Bibel-kunnskap og rett Bibel-forståelse er en mangelvare i vår tid. Hvem har skylda?

 

a)    Den enkelte troende har skylda.

b)   Forkynnelsen har skylda.

 

8)   Hva er det som er galt med forkynnelsen? Først og fremst at man ikke fordeler Guds ord på en rett måte. (2.Tim.2,15.)

9)   Det som er viktig er ”å kjenne GUDS NÅDE I SANNHET”. (v.6.) Det var Paulus:

 

a)    Som åpenbarte nåden for jødene og for hedningene og

b)   som forkynte nådens evangelium på en spesiell måte. (Ef.2,8-9.)

 

10)                     Det var Epafras som hadde dannet denne menigheten (v.7-8.)

11)                     Paulus bad for menigheten, (v.9-12.)- at den måtte ha vokster.

12)                     ”Faderen fridde oss ut fra mørkets makt og satte oss over i sin elskede Sønns rike.” (v.13.) Den tiden som her er brukt, er på gresk ”aorist”. Det betyr at dette hadde skjedd på et tidligere tidspunkt. Det hadde skjedd allerede FØR VERDENS GRUNNVOLL BLE LAGT.” (Ef.1,4.)

13)                     I Faderen har vi forløsningen, syndenes forlatelse.” (v.13.) FADEREN og SØNNEN ER DERMED DET SAMME.

14)                     I versene.15-20 kommer en beskrivelse av Sønnen.

15)                     Også oss har han nå forlikt I HANS JORDISKE LEGEME VED DØDEN, for å fremstille oss hellige, ulastelige og ustraffelige for hans åsyn. (v.22.) I rettferdiggjørelsen er vi perfekte, ulastelige og ustraffelige, men i vandringen er vi ikke det.

16)                     Dersom vi holder fast på troen, som er den paulinske læren, så skal vi kunne leve er perfekt liv. (v.23.)

17)                     Paulus hadde fått en husholdning av Gud. Den gikk blant annet ut på ”å fullføre Guds ord” i forhold til den kristne menigheten. (v.25.)

18)                     Dette var EN HEMMELIGHET som hadde vært skjult for de troende, men som nå var blitt åpenbart. (v.26.) Det er i denne hemmeligheten vi lever i inneværende tidshusholdning. Kjernen i denne hemmeligheten er ”Kristus i oss- håpet om herlighet.” (v.27.)

19)                     Forkynnelsen går ut på fremstille ethvert menneske FULLKOMMENT i Kristus. (v.28.) Det vil si: Fullkomment:

a)    I rettferdiggjørelsen

b)   I vandringen (helliggjørelsen)

c)    I kjærligheten

        d) I kunnskapen om den paulinske læren

         e) I kunnskapen om alle Guds ordninger i hele Bibelen.

 

       Tingvoll den 9-9.2012.

 

     Oskar Edin Indergaard.

 

      http://home.online.no/~oskaredi/index.htm

 

      Back